Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-03
  • Rotsystem v2.0: Ja, några sidor blev det iaf. Jag är ungefär 2/3 genom kapitlet om megakorporationerna. Inga jätteförändringar; några älsklingar dödade men inget drastiskt. Jag insåg dock en grej, som jag inte tror att jag insett förut: Att OCP är ett anagram av COP. Vilket är lite lustigt, eftersom OCP ju dels tar över poliskåren och dessutom finansierar konstruktionen av filmens tituläre robotpolis. Det är dessutom bara tre bokstäver; de kan inte arrangeras i så många kombinationer. Jaja… (Om nån undrar vad det här har med något att göra, så är det alltså 100% så att megaföretaget Omni i Rotsystem är OCP, stulna ganska rakt av. Om det nu var nån som inte plockat den referensen innan)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-04
  • Rotsystem v2.0: Megaföretagen avklarade, så 47 av originalbokens 170 sidor är genomgångna. C:a 27% alltså, lite drygt en fjärdedel. Härnäst kommer först ett par kortare kapitel (Andra organisationer, Rollpersonen) och sedan ett lite längre (Bakgrunden). Det går bra, det här – spelvärlden är nästan avklarad. Totalt set är ju grundboken uppdelad på 58 sidor spelvärld, 44 sidor regelsystem, 56 sidor spelar/spelledartips och 12 sidor appendix (inspirationslistor, exempelrollpersoner). Egentligen lite för mycket regelsystem för mig, men svårt att komma ifrån när man vill ha lite schyssta bakgrundshändelser och sådär med.
Jag känner mig lite självgod, men när jag läser texterna så är det ganska lite jag vill ändra ändå. Inte ens 3.0 sen tror jag får några superstora ändringar i hur spelvärlden är uppbyggd eller så. Mer kanske vilken ordning saker presenteras, kanske. Men jag blir påmind om varför det här är det av mina spel som inspirerar mig mest.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-10
  • Ödesväktarna: Vi pratade under Gothcon både Ödesväktare och vad nu rymd-varianten kommer att heta. Just nu är skissen att försöka dels göra klart den sista versionen av gruppens gamla regelsystem Volt för Ödesväktarna så det kan släppas som en gratis PDF-uppdatering. Det är mest jag som behöver göra lite pedagogiska bilder. Och dels börja jobba på allvar på en kampanjbok – en serie äventyr lite som Alla kungens hästar. Det är dock ett lite långsiktigt projekt, så det kommer förhoppningsvis inte äta så mycket tid från annat. Planen nu är att jag ska kunna spelleda nå't till sommaren…
  • Hemliga Projektet: Jag tror att jag faktiskt lyckades hålla snattran hyfsat bra under konventet, tills jag inte kunde hålla mig längre. Nu finns det en till forumit som vet sanningen.
  • EDIT: Kutulu-scenarioboken: Jag glömde att jag ju faktiskt skrivit lite på den också under Gothcon. Den är inte bortgömd! Jag har skrivit om olika mål i scenariet, och kategoriserat dem lite, och lagt grunden för att man sedan funderar på olika sätt för rollpersonerna att delvis misslyckas utifrån målen. Det känns rätt bra. Arbetet går framåt, liksom.
  • Rotsystem 2.0: På lediga stunder har jag försökt redigera vidare, och är nu klar med världsbitarna för den här gången. Jag sitter nu och sågar i Rollpersonen-kapitlet och undrar över mina gamla designbeslut… både vad gäller systemet i sig och vad gäller hur jag lade upp det. Så nu skriver jag om, tightar upp och fixar en ny och förhoppningsvis bättre struktur.
Jag ska också försöka sno ihop en kortlek till Rotsystem – med en massa SLP-porträtt och även kanske typ cybernetik, vapen etc. Jag vill testa de här olika PoD-företagen i europa. Jag har inga illusioner om att dra in några megasummor på Rotsystem-lekar, men jag gillar kort. Och det kan ju användas till andra spel också.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-11
  • Hemliga Projektet: Jag har fått diverse papper och mail att läsa igenom som jag inte tagit tag i men ska försöka fixa imorgon. Och så har jag äntligen tagit tag i att skapa en Discordserver där vi som jobbar med projektet kan prata ihop oss om saker.
  • Kutulu-scenarioboken: Jag skrev klart kapitlet om slutpunkter, mål och misslyckanden. Nu är det alltså egentligen bara ett kapitel om övernaturligheter kvar, sedan är alla kapitel liksom skrivna. Sedan ska jag mest pressa in lite exempel och så, sedan layouta och sen är det klart. Ska bli skönt!
  • Rotsystem 2.0: Jag är ungefär halvvägs genom bakgrundskapitlet nu, vilket placerar mig kring 78 sidor in. Om jag går efter första utgåvans sidantal så är jag just nu lite mindre än halvvägs. Men vi får se hur det blir.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-12

Jag glömde tydligen skriva igår…
  • Hemliga Projektet: Jag läste papper och viktiga mail, men inte svarat på något. Det här är ett vanligt mönster hos mig: Jag är en neurotisk jäkel och när det gäller Viktiga Mail så behöver jag liksom dela upp hanteringen av dem i mindre bitar (läsa resp. svara) för att det ska kännas hanterbart och bekvämt. Om jag vet att jag inte behöver formulera ett svar så prokrastinerar jag mindre innan jag läser. Sedan tar jag gärna någon dag på mig och låter mailets innehåll sjunka in och funderar på bästa sättet att svara. Men ja, idag ska jag försöka skriva ihop åtminstone ett utkast på svar.
  • Kutulu-scenarioboken: Jag har påbörjat kapitlet om övernaturligheter och vansinne, men helt ärligt behöver jag nog fundera lite mer här. Jag är inte riktigt redo att skriva det här kapitlet, märker jag – jag har för dålig koll på vad jag behöver få in. Så jag läste igår kapitlet om vansinne i grundboken, och konstaterade att mycket av det jag vill ge som råd om just vansinne redan finns där. Idag ska jag mest försöka skriva lite stolpar om monster/varelser, tror jag.
  • Rotsystem 2.0: Jag är lite mer än halvvägs genom cybernetik-kapitlet nu. Jag slås av hur bra jag tycker om den här mekaiken för cybernetik. Nästan som att jag skrev den på det sätt jag ville ha den, med mig själv som målgrupp =) Anyways, ganska få regeländringar här, mestadels förtydliganden och lite omstruktureringar. Det nya cybernetikbladet ska dock in, och får en helt egen rubrik. När cybernetiken är klar så kommer jag att ha tagit mig igenom 80 av originaldokumentens totalt 170 sidor, dvs c:a 47%. Jag kommer med andra ord i princip helt säkert att komma över 50% den här veckan. 2.0-släpp innan sommaren? Det vore najs.
Jag blir också alltmer övertygad om att SL-kapitlets skapa-uppdrags-del kommer att byggas om en hel del och låna in mycket från Kutulu-scenarioboken och från Agencys uppdragsskrivarbok. Det ska bli intressant, även om det nog kommer ta lite tid.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-14

Jag glömde… igen. Så det här är även för 13:e.
  • Hemliga Projektet: Skrev svar, fick svar, arbetet fortgår. I väntan på att jag ska få tag på de svar jag vill ha för att kunna sätta igång på riktigt så kollar jag igenom det jag redan skrivit och försöker se ifall jag är på väg att glömma eller missa något.
  • Kutulu-scenarieboken: Jag har stolpat och punktat, och fått till något som jag tror funkar någorlunda iaf.
  • Rotsystem 2.0: Cybernetiken är klar inklusive lite nya illustrationer kring hur cybernetikbladet ska fyllas i. Jag har också drömt lite om att fixa lite nya renderade bilder på cybernetik men… Äöh, vi får se. Jag har kommit typ halvvägs i utrustningskapitlet iaf. Vilket placerar mig kring halvvägs i boken också. Det har gått ganska kvickt, det här. Bra. Det var ju det som var planen.
Efter utrustningen blir det regelkapitlet – som jag redan tidigare gjort en hel del revideringar i. Det borde alltså vara ite "dukat bord", men jag ska inte ta ut några segrar i förskott. Sedan det korta "Spelaren"-kapitlet och sedan det massiva spelledarkapitlet. Det roliga och utmanande. Ser fram emot det och är lite nervös. Men det blir nog bra.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-15
  • Rotsystem 2.0: Jag jobbade vidare på utrustningskapitlet… och skruvar lite på en del kostnader och så. Till exempel brukade alla licenser kosta 5 E-kreds även för vapen som bara kostade 2… Jag ändrade nu så att licenskostnaden helt enkelt är densamma som vapen/utrustningskostnaden. Jag gjorde också så att vissa skydd är licensbelagda, men det funderar jag på att ändra tillbaka. Hur som helst; lit strömlinjeformning och justeringar så saker hänger ihop lite mer.
  • Ödesväktarna: Jag har inte rört vår regeluppgradering sedan i november, och nu när jag kollade på den igen så fick jag dels ändra en del formuleringar som jag inte längre stod ut med, och dels göra om ett par illustrationer. Jag var aldrig speciellt nöjd med den här:
1681647897978.png
Den ska alltså illustrera "om tröskeln för slaget är 3 och värdet är 9 och man slår 4 och 10 så är 4 lyckat men inte 10". Den är plottrig som fasen, och svårläst. Bidrar inte till förståelse. Så jag gjorde om den, med lite hjälp från folk i Vrållådan:​
1681647981657.png
Så nu blev den två bilder, som båda är tydligare och cleanare än den gamla. Kan de bli ännu bättre? Ja, säkert. Men de duger just nu, och jag kan sluta göra om bilder jag redan gjort, och kanske börja skapa nya bilder…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-16
  • Ödesväktarna: Jag lade en del tid på att göra en bild, sedan kasswrade jag den och bestämde att vi nog inte skulle ha en bild där i texten ändå. Produktiv dag!
  • Kutulu: Det ser ut som att stora företaget ViviON som jag hade kontrakt med i Japan inte vill förnya det för ett år till. Men min kontakt Ken vill fortsätta jobba ihop, så han har erbjudit mig att skriva nytt kontrakt med hans företag – mindre pengar, men lite är bättre än inget. Och jag… jag är bara glad att japan-tåget inte är över än.
  • Rotsystem 2.0: Utrustningskapitlet är nog klart nu, och det betyder att jag ska in och gröta i regelsystemskapitlet. Det är ju delvis påbörjat redan, från förra gången jag tänkte försöka revidera Rotsystem. Jag ska se om det jag skrev då funkar, och i så fall kan jag ju bara ta vid där och fortsätta köra på nu när jag har ångan uppe. Choo-choo!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-17
  • Kutulu: Mailade Ken och tackade ja till erbjudandet.
  • Rotsystem 2.0: Regelsystemet mycket riktigt mestadels klart. Längre än tidigare men, tror jag, klart bättre och tydligare. Egentligen inte så mycket nya regler. I princip bara stridsdelen kvar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-18
  • Rotsystem 2.0: Skrev lite på stridsdelen. Kom på en mekanik för att hantera när man skjuter in i ett handgemäng och som kändes ganska minimalistiskt och lättanvänt. Det föll inte folk i smaken, och i slutänden fick det bli en frivillig regel eftersom det ändå är en lite märklig grej att ha som ordinarie regel i ett såhär simpelt system. Varför kommer jag på en massa onödiga tillkrånglade regellösningar, när jag inte gillar regler? Jag ser det som att jag lyckats i min ambition att bygga ett system som uppmuntrar till att man hittar på regler man tycker saknar, och som är lätt att improvisera i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-19
  • Hemliga Projektet: Hemligt möte med hemliga människor om hemliga saker. Bra skit. Ser fram emot att kunna prata mer om det.
  • Rotsystem 2.0: Redigerade skadereglerna. Nu är det bara strids-exemplet kvar, sedan är reglerna typ klara. En sak jag funderar på är ifall jag ska flytta in listan med vilken typ av information man kan få fram med olika expertiser hit. Just nu tror jag att den listan ligger i antingen spelar- eller spelledarkapitlet. Men det är ju en lista som passar ganska bra ihop med reglerna för att just hitta ledtrådar, och den är dessutom bra för både SL och spelare. Jag ska kolla hur lång den är. Kanske kan den få sitt eget kapitel. Eller läggas i ett appendix, och hänvisas till? Jag vet inte. Mer tankearbete krävs, och jag har inte tid med det just nu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-21
  • Rotsystem 2.0: Regelsystemskapitlet färdigt! Tre sidor längre än i första versionen, men förhoppningsvis tydligare. Idag skrev jag mest om stridskapitlet, där det tillkom lite namn på saker och en hel del allmänt fix. Det börjar bli rent utsagt pinsamt hur många små stavfel och sånt som finns precis överallt i det här spelet – varför har ingen av er sagt nåt? Är det för att ni inte läst spelet, utan bara har det stående oläst och ospelat i hyllan precis som jag har med alla era spel? =)
I alla fall, nästa kapitel är spelarkapitlet. Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska göra med expertislistan.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-22

Idag blev inte mycket gjort.
  • Ödesväktarna: Öppnade dokumentet där jag börjat skissa på en kampanj. Skrev in några nya punkter. Stängde dokumentet igen.
  • Rotsystem 2.0: Kollade igenom spelarkapitlet översiktligt. Är nog på det hela taget hyfsat nöjd med det, ändå. Tror inte det saknas något uppenbart, men ska se om dt ändå finns grejer i Agency som kan portas över.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-24

En ganska typisk måndag, i det att jag inte fick speciellt mycket gjort.
  • Rotsystem 2.0: Påbörjade redigeringen av spelarkapitlet, kom typ en sida in. Bestämde mig för att byta namn på utmaningstypen "undersökning" till "utredning" för att det ska funka bättre rent strukturellt. Så slänger jag in undersökning av platser etc som en underrubrik där. Det här kommer såklart att behöva reflekteras i SL-kapitlet sedan också. Jag överväger att bryta ut sociala utmaningar till en egen rubrik, ifall jag kommer på vad den isf skulle heta. Där tänker jag att jag skulle kunna samla både förhör och förhandlingar/diplomati. Eller så får de ligga kvar som underrubriker till utredningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-25
  • Hemliga Projektet: YYYYYYYEEEEEEESSSSSSS. Jag fick just de svar jag behövde för att kunna sätta igång och skriva på riktigt. Och det var bra svar. Väldigt bra svar. Man skulle rentav kunna beskriva det som de bästa svaren. Platons idealsvar. Pie-in-the-sky-svar som fick mig att kackla på närmast störa-grannarna-nivå.
Så, öh… goda nyheter. Kanske var de inte superförvånande, men jag är ju alltid lite pessimistisk och ställer in mig på det värsta. Jag tänkte att jag skulle få vänta längre och att det skulle vara ett annat svar. Ingen dealbreaker, men det hade varit lite tråkigare.​
Just nu har jag en hel del med jobbet, men jag kan väl säga att sannolikheten att jag börjar skriva Faktisk Text™ den här veckan är rätt hög. Om inte annat som prokrastination. Men nu är allt väldigt, väldigt roligt och spännande.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-27
  • Rotsystem 2.0: Jag är fortfarande en dröm om att ro det här i land vid sidan av att arbeta på Hemliga Projektet. Just ikväll hade jag inte riktigt ro att sätta mig med det Projektet så istället skrev jag lite på spelardelen av Rotsystem. Alltså jag försöker att inte skriva ett helt nytt spel, men just spelar- och spelledarkapitlen gör det verkligen svårt. Jag tilltalas fortfarande av idén att ha olika kapitel för SL och spelare och där instruktionerna passar ihop som kugghjul i en maskin – om SL följer sina instruktioner får hen ett fullt fungerande äventyr, och om spelarna följer sina instruktioner så kommer de att klara sig ganska bra. Det innebär viss duplicering av information, t.ex. vad gäller klassificering av ledtrådstyper men det får jag leva med. Och visst, en del av det jag skrev last time around funkar fortfarande, men det mesta jag gjorde idag är typ helt nytt. Oh well.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-04-28
  • Hemliga Projektet: Det finns en logga! Den är himla fin. Inte exakt vad jag förväntade mig, men bra och passande. Och en av grejerna jag gillar med att jobba med folk är att bli överraskad! Jag är nöjd, och ser fram emot att få visa er. Såatte… Saker och ting faller verkligen på plats. Kaske blir det till och med snart dags att faktiskt… avslöja vad det är för ett projekt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-01
  • Hemliga Projektet: Jag har börjat skriva nu. Vilket i praktiken mest betyder att jag börjat göra en hierarkisk punktlista. Det är svårt! Det här projektet kommer att bära med sig utmaningar som inte riktigt liknar något annat jag jobbat med. Tyvärr kan jag nte gå in på exakt vad det är som är så svårt innan hemligheten är avslöjad, så jag hoppas att de sista hindren undanröjs snart =)
  • Rotsystem 2.0: Jag har skrivit mer på spelarkapitlet, och blir nog faktiskt ganska nöjd. Jag har skrivit tips för att övertyga SLP:er och om hur man förväntas göra för att söka igenom platser. Jag tror att de flesta större omorganisationer och nya texter i kapitlet är klara, så nu blir det antagligen mest traditionell korr / uppdatering i resten. Sedan blir det spelledarkapitlet, där det återigen blir mer omfattande jobb…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-02
  • Hemliga Projektet: Mer, öh, skrivande. Jag har också fått tillgång till spännande material som jag ska kolla in under veckan och fördjupa mig i. Jag försöker hitta en form och en struktur som funkar. Och få med lagom mängd information. Rätt information. Allt från lore-dokumentet ska inte in, och det som ska in tänkte jag försöka beskriva mer kortfattat och evokativt… Inte min starka sida. Men förhoppningen är att kunna måla med bred pensel och inte snöa in på detaljer så mycket, samtidigt som tillräckligt många inspirerande detaljer nämns för att läsare ska kunna bygga vidare på det som finns… Jag gillar som vanligt tanken på det fraktala. Att kunna ge något litet, som liksom kan vecklas upp och expanderas och bli stort.
  • Rotsystem 2.0: Mer spelarkapitel. Jag sitter nu och tillfredsställer mitt ordningssinne genom att se till att det för varje expertis finns lika många (fyra) exempel på frågor man kan ställa SL om en viss ledtråd. Det finns egentligen inga skäl till varför det just ska vara fyra eller varför det ska vara lika många för alla, annat än att det är skönt för själen när saker passar ihop och är lika långa. Snart klar med den biten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-03
  • Hemliga Projektet: Fullt medveten om att skolåret inte är över ännu så försöker jag vara snäll mot med själv och acceptera att det här arbetet kommer att gå långsamt ett tag till. Men igår fick jag tillfälle att visa lite av det jag tittat på för en hittills relativt oförstörd källa, och jag fick positivt gensvar vilket gjorde mig glad och lite lugnare. Jag är ute på osäkert vatten, outside my comfort zone, och jag är nervös på ett sätt jag inte varit på väldigt länge som spelmakare. Det betyder dock att det här var helt rätt projekt! Agency och dess moduler kommer vad det lider, men de utmanar mig inte riktigt – de är mest kulmen av allt jag lärt mig de senaste 10-15 åren. Det jobbiga där är att göra jobbet, bara. Det kommer att vara utmanande att göra bilder själv, det är väl typ det.
Men okej, jag skrev lite idag också. Inte i det faktiska dokumentet, men på vägen till jobbet funderade jag lite på en av de svårare grejerna. Jag fick lite idéer, och skrev ner dem. Det blir nog bra i slutänden, tror jag.​
  • Rotsystem 2.0: Jag blev klar med expertiserna, och är nu på sida 8 av 13 i spelarkapitlet. Härnäst: Goda råd till rollpersoner som ska göra inbrott.
 
Top