Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-06
  • Rotsystem 2.0: Har blivit klar med inbrotten, och har kommit in på hackingen. Som ju också är ett slags inbrott.
  • Hemliga Projektet: Jag har egentligen inte gjort så mycket på punktlistan, men jag har flödesskrivit lite grejer på min mobil de senaste dagarna. Idag skrev jag en 409 ord lång sammanfattning av spelvärlden. Jag skapade ju en "TL; DR" till Rotsystem där liksom det mest grundläggande i spelvärlden förklarades snabbt och översiktligt. Det är ett grepp jag gillat i andra spel. Framför allt nu när jag i det här projektet nog inte kommer att ha en riktigt lika detaljerad världsbeskrivning utan planerar att sprida ut all inte-så-viktig bakgrundsinfo så att den nämnd här och var istället… så kan det vara bra att inleda med en samlad text bara så jag kan vara säker på att alla är on the same page när det gäller det grundläggande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-09
  • Rotsystem 2.0: Joxar lite med hackingen, blir inte riktigt nöjd. Idag kom jag dock på att jag tidigare glömt nämna hårdvaru-intrång, alltså jag tänker typ keyloggers, enheter som man lyckas få någon att koppla in i rätt enhet och så. Klart jag ska tipsa spelarna om det! Det är ju superkul rollspelsmöjlighet. Jag ska fundera lite.
  • Hemliga Projektet: Skrev lite på min stora punktlista idag, och just den delen jag skriver på nu börjar kännas ganska duglig. Jag ska hitta på några specifika, inspirerande(?) platser också, sen får nog det här ligga en stund medan jag går vidare till nästa del. Det blir ju lite speciellt eftersom jag redan vet hur många färdiglayoutade sidor jag vill att varje del ska vara – så just nu tänker jag att jag gör en punktlista som är ungefär rätt, och sen skriver jag text av den och layoutar i princip samtidigt. Då ser jag hur mycket jag behöver kapa eller plocka bort. Den här gången hoppas jag ju också på att kanske ha lite fler bilder än vanligt, vilket bör underlätta layouten.
Nåja. Jag börjar känna mig lite otålig och ska nog kolla lite hur läget ser ut när det gäller de delar jag inte har kontroll över snart…​
  • EDIT: Kutulu: Åh, och vi passerade 4000 sålda exemplar av japanska Kutulu-PDF:en under söndagen! Yaaaay!
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-12
  • Hemliga Projektet: Jag skrev vidare lite på punktlistan. Det fortsätter vara klurigt, det här. Jag känner mig lite fram. Jag har på känn att jag kommer att behöva skriva om en hel del framöver, men sånt är livet – jag skriver för att få ur mig den här första versionen av saker och ting, den mest uppenbara och minst fantasifulla. Bruksversionen, den som tekniskt sett är komplett och har allt som behövs men som inte kanske överraskar så mycket. Så kan jag sedan gå igenom den och… skära bort allt man liksom kan räkna ut genom att läsa andra delar, och stoppa in mer intressanta delar så småningom. Och om det betyder att texten totalt sett blir kortare än tänkt – än sen? Det är bara positivt.
De bakomliggande grejerna rör sig också framåt. Dagen då jag kan börja skriva vad det här faktiskt egentligen handlar om närmar sig. Så får vi se hur många av er som redan gissat rätt och mest reagerar med ett "gäsp, var det allt?"…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-13
  • Rotsystem 2.0: Jag skrev mer om hacking. Jag får nog inse att jag inte blir helt nöjd med det här kapitlet den här vändan heller – men jag får intala mig att det inte heller var målet. 2.0 skulle ju bara vara en lätt redigering av de värsta dumheterna typ.
  • Hemliga Projektet: Jag skrev rätt mycket idag, fick lite feeling. Å andra sidan valde jag också en av de lättare delarna, en av de där jag redan lagt en massa bra groundwork och har ganska klart för mig vad jag vill göra. Andra delar är inte alls lika tydliga… Men det får nog funka ändå. Om ett tag kommer jag ju rentav att kunna fråga er om saker och ting, och få lite input… Men jag kan inte vänta på det, utan behöver få ihop det här dokumentet. Kanske är det en bra strategi då, att liksom fokusera lite mer på de delar jag har bra koll på och vänta med resten… Men jag vill å andra sidan också hemskt gärna komma igång med även de delarna. Så jag fortsätter nog varva lite.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-14
  • Rotsystem 2.0: Snart klar med hackingen från spelarnas sida. Fortfarande inte helt nöjd, men jag tror att jag lämnar texten i bättre skick än jag fann den åtminstone…
  • Hemliga Projektet: Fortsatte skriva på de delar som inspirerar mig mest. Jag har börjat få lite fler tankar om de där lite svårare bitarna, men jag tror det måste vila lite.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-16
  • Hemliga Projektet: Mellan rättningar har jag börjat testa en ny modell för att bekriva settingens viktigaste aktörer. Jag vill ju hålla mig ganska kortfattad, så just nu är modellen typ: Bas, quirks, struktur, kultur, inre konflikter, yttre konflikter. Bas är det breda intrycket, quirks är vad som motsäger eller nyanserar basen, de andra är nog ganska självförklarande. Det här är fortfarande bara skisstadie, så det är verkligen bara experiment – det jag funderar på är om det räcker. Jag tror att det skulle göra det för mig. Det är typ en mer kortfattad variant av hur jag beskrev megakorparna i Rotsystem… Och min tanke är typ: Allt annat jag kan komma på att skriva om de här organisationerna känns så fruktansvärt självklart och uppenbart. Och jag ogillar att skriva saker som är uppenbara. Och det här projektet ska, bland annat, vara en ursäkt att testa att skriva kort.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-17
  • Hemliga Projektet: Mest lite småfipplande, enstaka punkter tillagda lite här och var i punktlistan.
  • Rotsystem 2.0: Blev klar med spelarkapitlet. Idag strök jag mer än jag skrev, vilket kändes bra. Tanken med spelarkapitlet är ju att ge råd och tips för hur spelarna kan lösa olika problem, men en del av texterna i originaltexten var snarare mer "ibland hamnar ni i en sån här situation". Jaha, och? Så jag har strukit lite, där det inte fanns så mycket till råd eller tekniker. Härnäst: Spelledarkapitlet. Som ska delas i två.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-25
  • Hemliga Projektet: Jag har varit ganska upptagen med att vara sjuk samt allt jobb som normalt ackumuleras för lärare i slutet av en termin, men jag har iaf småputtrat ur mig lite bits and pieces under veckan, om olika organisationer. Jag gillar fortfarande den där modellen, och har nu tagit mig igenom de flesta av settingens viktigaste aktörer den vägen. Jag har skrivit i ett separat dokument hittills eftersom formatet varit experimentellt, men snart nog ska jag försöka sammanfoga det här med den Stora Punktlistan som beskriver själva boken.
Vi är också närmare än någonsin att faktiskt, på riktigt, avslöja det här. Blow it wide open! Gud så skönt det ska bli. I helgen är mitt projekt att försöka få ihop en duglig pressrelease:ig hemsida med loggan som är godkänd och pressrelease-texten som också är det. Om jag får ihop det så tror jag inte det finns just så mycket annat som står i vägen, faktiskt.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-28
  • Hemliga Projektet: Två steg framåt, ett tillbaka… Idag fattade jag äntligen ett beslut som grott i mig ett tag. Vi kommer inte att använda den där loggan vi fick; åtminstone inte i aktuellt skick. Den är väldigt snygg, men i slutänden fick jag för svårt att få den att riktigt passa med hur jag tänkt mig det här. Bra logga för ett annat spel, så att säga. Och det är såklart 100% mitt fel; jag borde ha tänkt efter mer tidigare i processen, och levererat ett tydligare brief. Och som alltid när man gjort fel så tar det emot att erkänna det, framför allt när det påverkar andra. Men… hellre nu än senare, och hellre säga något än att jag landar i en situation där jag sitter på en massa ånger senare. Men: Nästa steg för mig blir därmed att göra en ny logga – sannolikt baserad på den vi har, men i en annan stil. Samma silhuett, annan estetik. Typ.
Det är surt, men ibland gör man fel och så får man välja: hur fixar man problemet på bästa möjliga sätt? Jag hoppas att det här sättet är bästa möjliga, men det får tiden utvisa.​
Jag fick också tillfälle att prata lite om projektet med en av mina äldsta rollspelskamrater. Det var väldigt trevligt, och han hade en del frågor och insikter som jag uppskattade.​
Så… avslöjandet dröjer ytterligare lite. Ny logga (som behöver godkännas), sedan ny hemsida… och sedan är vi redo att låta ridån falla. Det gäller att inte vara otålig här, alltså…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-05-04

Rättnings- och betygsättningstider, alltså. De är inte bra för kreativiteten.
  • Hemliga Projektet: Jag har börjat jobba på en logga. Eller ja, jag har börjat med att skapa vektorformer av den logga vi just valt bort, för att kunna använda elementen som grund för det jag själv gör sedan. Det finns nog ingen del av rollspelsskapandet där jag drabbas av så starka tvivel som den här biten – eftersom jag inte kan rita speciellt bra så upplever jag mig själv som 100% bluff, plus att jag vet att jag har en tendens att göra lite för symmetriska, kantiga och geometriska saker. För mycket regler, för lite lek. Så närhelst jag ska få in något lite mer roligt eller spännande så får jag "sno" från något annat håll.
Men, jag har en del lovande idéer. Jag experimenterar, och hatar inte allt med experimenten. Det kommer nog ta nån veckas sporadiskt arbete, men jag kommer nog att få ihop något som funkar. Kanske inte lika snyggt som den vi valde bort, men kanske närmare den tanke jag hade.​
  • Rotsystem 2.0: Den del av spelledarkapitlet som inte handlar om äventyrsskapande är snart färdig – jag har just skrivit om meningsfulla val, spelaragens och dieges. Det enda som egentligen är kvar nu är biten om att skapa spelledarpersoner, och den kan jag ju 100% planka från Agency och/eller Kutulus spelledarguide (som jag också borde göra det sista på).
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-06-05
  • Hemliga Projektet: Jag fortsätter bygga logotyp, och fortsätter pendla mellan "det här blir nog faktiskt helt OK" och "gud så fult, jag är sämst, vad fan håller jag på med egentligen". Jag har inte nått punkten ännu där jag faktiskt måste fatta ett beslut om huruvida min logga funkar, eller ifall resultatet är bättre eller sämre än den vi tackade nej till, men jag börjar få ihop de grundläggande formerna. Samma silhuetter som den andra loggan, som sagt. Om jag gör ett ryck imorgon bör jag kunna bli tillräckligt klar då med att återskapa formera för att kunna göra lite riktiga experiment.
  • Rotsystem 2.0: Spelledarpersonerna är färdiga – och som sagt mestadels plankade från Agency och från Kutulus SL-guide. Däremot kom jag på att jag ville ha med en rubrik om mina progressionstabeller här också, så jag började jobba på den texten. Men sedan är det dags att gå vidare till uppdragskapitlet. Och efter det bör det vara ganska smooth sailing – förutsatt att jag lyckas hålla mina klåfingrar borta från introduktionsäventyret vill säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-06-06
  • Hemliga Projektet: Två steg framåt, två steg tillbaks… =) Eller kanske ett och ett halvt. Efter att i princip blivit helt klar med att återskapa loggans former så insåg jag – med hjälp från min kollaboratör – att det inte funkade. Fel typsnitt, fel former. Det kommer inte att gå att bara göra en minimalist-version av loggan vi valde bort. Jag tror dock att jag i princip var tvungen att göra det här jobbet innan jag var redo att inse det – inga experiment som ger data är misslyckade, så att säga. Och jag har nu en klar tanke om färg och jag har experimenterat med lite nya tekniker i Illustrator som jag tror kommer att tjäna mig väl.
Men ja, i morgon börjat jag om med loggan. Igen. Nu med förnyad inspiration! För vi kom inte bara på att den pproach jag hade inte skulle funka, vi kom också fram till en ny form som vi tror kan funka bättre. Så beväpnad med lite nya förlagor och idéer så blir det "once more unto the breach".​
  • Rotsystem 2.0: Alright, den här delen av spelledarkapitlet är nu klart. Nu är det "bara" uppdragsdesignen, kapitlet om Grönskan och introäventyret kvar. och lite appendix. Finns det en chans att den här boken faktiskt läggs ut på Publit innan året är slut? Ja, ja det finns det. Woop woop!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-06-10
  • Hemliga Projektet: …och så ett steg framåt… Idag har jag gjort logga. Eller OK, jag har utgått från en snabb paint-skiss jag gjorde och byggt en något mindre paint-skissig logga, mest för att känna efter huruvida det är rätt approach. Och det är det nog också, kom vi fram till. Jag ska göra ett par tester till kring själva formerna, och typsnitten är inte satta, men det känns bra att vara på väg i en riktning som jag tror på och som jag tycker passar mina idéer om projektet. Det kommer inte att bli en lika proffsigt gjord logga som en logga gjord av ett proffs. Det får jag acceptera. Det är lugnt. Bättre en oproffsig logga med hyfsat rätt känsla, än en snygg proffsig logga som känns fel. Tänker jag.
Mitt mål just nu är fortfarande att så snabbt som möjligt få till den här loggan. Så att den kan godkännas. Och sedan visas upp. För er.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-06-11
  • Rotsystem 2.0: Tvingade mig själv att börja skriva på uppdragskapitlet… Jag vet ju att det blir bra om jag väl kommer igång, men just i det här fallet är det svårt. Jag har fortfarande en del strukturgrejer jag inte är helt säker på hur jag ska lösa, men nu är jag igång och det betyder att saker och ting kommer att falla på plats allt eftersom. Det som krockar är ju att jag gärna vill uppdatera kapitlet så att det innehåller mina liksom senste idéer – samtidigt som jag inte kan återavända strukturen från Kutulu eller Agency eftersom Rotsystem är ett bredare spel, med mindre fokus på utredningar. Mer öppet för klassiskt äventyrande. Men jaja, det blir nog bra.
  • Hemliga Projektet: Ganska lite gjort idag, men jag har iaf fått in lite kommentarer som gör att jag vet vad nästa steg blir… Så jag har en rätt tydlig bild av vad jag ska göra i morgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-06-17

Jag vet egentligen inte varför jag inte jobbat mer med rollspelsmakande den här veckan. Eller ja, det vet jag väl egentligen – det är dels väldigt varmt, och dels har jag gått en massa på bio. Plus att jag håller på och flytta. Men nu har jag i varje fall officiellt gått på sommarlov.
  • Hemliga Projektet: Jag producerade tre nya versioner av logotypen. Jag gillar ingen av dem, men jag behövde nog göra dem för att inse det. Ibland måste idéer göras verkliga för att man ska kunna släppa dem. Nu ska jag se om mina samarbetspartners håller med mig eller om vi har andra idéer som behöver utforskas innan vi bestämmer oss för en riktning för loggan och jag gör en "riktig" version snarare än bara de här skisserna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-06-18
  • Ödesväktarna: Jag kom på att jag ju faktiskt ska spelleda det här om lite drygt en vecka, så jag borde nog jobba lite på äventyret jag gått och funderat på. Jag började med att göra en Dynalist-lista med 1) vad jag ville uppnå / få in i scenariot och 2) rent konkret vad som ska finnas med (informerat av första listan och lite platser jag tycker det vore intressant att ha med).
Sedan skissade jag ihop en basstruktur genom den beprövade metoden "slänga in grejer i diagram.net och dra lite streck och lägga in nya grejer tills det ser OK ut". Strukturen är inte klar, framför allt finns det för lite som pekar till scenariets faktiska slutpunkt. Men jag har en början! Får se om jag kanske startar separat tråd om det här framöver.​
  • Hemliga Projektet: Nu har vi bestämt oss för vilken version av loggan vi ska gå visare med. Jag har också testat lite typsnitt – det blir nog för första gången till att betala för typsnitt för min del (i vanliga fall brukar jag ju klara mig med open source), men det blir också rätt snyggt. Förvånansvärt mycket av det jag bara skissade ihop tror jag kommer att kunna användas ganska oförändrat, men det behövs absolut lite puts. Jag siktar på att kanske ha en "färdig version" tisdag eftermiddag som senast, så att den kan skickas för påseende och förhoppningsvis godkännas och sedan… Tja, sedan visas för er, kanske.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-06-21
  • Hemliga Projektet: Finslipning är… drygt. Alltså, jag gillar själva jobbet, men det blir en del typ A/B-testning. "Blev det bättre eller sämre? Okej, men om jag ändrar det här då? Bättre/sämre?" Och hur mycket av mina reaktioner är bara att jag blivit van vid hur loggan såg ut när jag började pilla? Jag inhämtar lite second opinions, men man kan ju inte slösa med andras tid hur som helst heller. Men jaja. Större delen av loggan har nu touchats upp. Det är en del kvar, och jag vet inte hur mycket jag egentligen kommer att behöva göra – men vi får se.
Saker jag lärt mig (ett par är saker jag redan lärt mig tidigare men glömt bort:​
  • Gradientverktyget. Nu är jag med på hur det funkar!
  • Effektpanelen <3. Jag gillar verkligen hur mycket ickedestruktiv redigering man kan göra med lite kreativ användning av olika effekter. Spegling till exempel – man grupperar de grejer man vill spegla, slänger på en transform med flip x och 1 kopia och lite distans, så whoop – så slipper man sitta och göra nya kopior och klona och flippa och hålla på för att se hur saker och ting ser ut när de blir symmetriska.
  • Man kan ha grupper i lager, och grupper i grupper, men man kan inte ha lager i grupper.
  • Det finns en "reverse order"-funktion i lagerpanelen. Den är bra.
  • Numera har Illustrator en sökruta i lagerpanelen. Det är väldigt bra.
  • Jag skulle verkligen vilja ha något slags funktion för att ha "layer views". Alltså, kunna säga att i layer view A så ska lager 1,3 och 4 vara synliga. I layer view B så ska lager 1, 2 och 5 vara synliga. Och sedan snabbt kunna byta mellan dem. Och, helst, kunna snabbt och enkelt kunna exportera alla layer views som separata bilder. Men det finns inte.
EDIT: Åh, jag glömde! Jag åkte tåg igår också, och då kunde jag såklart inte Illustrator:a mig pga liten skärm och brist på mus. Men jag kunde skriva, så det gjorde jag! Och jag kom ganska långt; nu är – tror jag – puntlistorna för spelets alla större fraktioner utom en färdiga. Eller typ‚ "allt som måste finnas, finns". Det finns alltid utrymme för mer. Så jag tror att världsbeskrivningen börjar närma sig att vara dugligt "klar". Jag behöver gå igenom den ordentligt för att kunna avgöra det på riktigt, men det känns så.​
Sedan kommer regelkapitlet och kapitlet om att designa scenarier – men större delen av dem, framför allt det senare, kommer jag ju att kunna lyfta rakt av från tidigare spel. Det här är inte min första rodeo liksom; jag vet vilken sorts scenarier jag gillar och har verktyg för, det här spelet kommer att fokusera på sådana. Förhoppningsvis blir det inte riktigt lika graverande copy-paste som i en del av Äventyrsspels gamla produkter, men… ja, jo, folk kommer att känna igen sig.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-06-22
  • Hemliga Projektet: Skickade just förhoppningsvis sista A/B-testet till mina samarbetspartners. Jag har nu gått igenom alla delar av loggan och putsat och fixat, och hoppas att resultatet funkar. Om ingen klagar så ska vi bara få den godkänd och sen är det faktiskt dags att tänka på ordentlig utannonsering. Någraveckor senare än jag ursprungligen tänkt mig, men den som väntar på nåt gott…
  • Ödesväktarna: Jag är mycket spänd inför spelledandet på måndag. Dels är jag mycket ringrostig som SL, dels har jag ombetts att speltesta ett nytt regelsystem… Och ni vet hur bekväm jag är med regelsystem. Oh well. Jag har iaf utökat äventyrets struktur och fått den att mejka lite mer sense utifrån motivationer och händelseförlopp och sådär. Jag börjar bli nöjd. Hinner jag imorgon blir det nog en tråd om äventyret då, annars kanske på lördag. Vi får se. Saker händer, iaf.
  • Agency: Jag har funderat lite och diskuterat med folk i Vrållådan, och jag har nog landat i att jag under året ska försöka skriva färdigt själva texten till grundboken / grundhäftena, och sedan göra en enkel bildlös layout av spelet. Och släppa, som ett slags beta – huvudsakligen som PDF. Det vore nice att kunna sätta det i folks händer helt enkelt, och få in lite rejäl input. Tyurligt nog är ju texten redan i det närmaste färdig, så det här borde egentligen inte ta mer tid än ett par-tre dagar (Famous last words).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,586
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-06-24
  • Hemliga Projektet: Jag har lite uppehåll i logoskapandet, både för att jag inväntar input och för att jag nog behöver låta det vila lite i huvudet. I morgon ska jag dock försöka driva på lite mer; jag vill ju ta nästa steg! Göra en hemsida, berätta för er! Och första steget där är ju att bli klar med loggan, och sedan typ… Göra eller anpassa en Wordpress-template antar jag.
MEN! Jag har ändå gjort saker. Mer exakt har jag 1) funderat och skrivit lite om hemligheter och 2) gjort en hyfsat komplett outline för regelkapitlet och en översiktlig för kapitlet om att skapa scenarier.​
1) är mest att det här spelet kommer att ha en del göttiga spelvärldshemligheter som hör ihop med några av de större aktörerna, och jag brukar alltid som SL undra hur fanken jag ska använda såna. Förstör jag något om jag låter spelarna upptäcka dem, liksom? Så nu vill jag ha med en kort text om att de är tänkta att användas. Först och främst som kampanj-fodder, men vill man bygga ett enskilt äventyr kring en av dem – go ahead. Kör på. Spelvärldshemligheter är helt värdelösa om de inte kommer i spel, så använd dem.​
2) tja… det är inte ett helt obekant regelsystem jag kommer att använda till spelet, så det mesta är ju nästan bara copy-paste. Men det blir ett par små egenheter som jag hoppas kommer falla folk på läppen. Och en del ändringar som jag misstänker… inte kommer att falla i helt god jord. Men det får jag överleva.​
  • Ödesväktarna: Jag känner mig nu ganska färdig med äventyret jag ska spelleda på tisdag och antagligen onsdag. Jag känner mig också ganska nöjd med att de verktyg jag nu finslipat i 15+ år för att hjälpa mig att skapa scenarier utan att det tar flera år och sedan bara blir bajs i slutänden faktiskt verkar funka. När jag väl satte mig ner och följde processen så gick jag från ett par vaga idéer till ett hyfsat spelbart äventyr (tror jag, vi får se) på bara några timmar sammanlagt. Det är inte riktigt på nivån att jag bara kan sätta mig ner och sno ihop något på en eftermiddag utan förhandsinspiration, men nästan.
 
Top