Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-01-24
  • Rotsystem v1.5: Jag har börjat jobba med texterna. Spelvärlden kommer först. Den här gången kommer först en introduktion (inklusive dokumentet "TL; DR" som finns på hemsidan). Och sedan kommer arkologin. I v1 kom ett långt historiakapitel, sedan ett kapitel om världen kring arkologin… Det blev lite bakvänt, i och med att arkologin är tänkt att vara spelets fokus. Så nu vänder jag på det. Just nu går jag igenom texterna och dels försöker redigera ner deras längd och göra dem tydligare, och dels ser till så att just ordningen funkar – att så lite i txten som möjligt förutsätter att man redan läst vad som nu blir senare kapitel. Jag är typ ett par sidor in. #liteärbättreäninget
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-02-08
  • Rotsystem v1.5: Jag har jobbat vidare, långsamt men säkert. Helt nöjd blir man ju aldrig, men jag är halvvägs genom Arkologi-kapitlet nu och tror texten är bättre än när jag började.
  • Hemliga Projektet: Hade inte hört något på ganska länge, så jag började misstänka att det inte skulle bli något. Oh well, vad är väl en bal på slottet etc. Men nu! Händer det grejer igen. Fortfarande inget liksom påskrivet och klart eller så, men det finns papper att skriva på! Så… Det går framåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-02-13
  • Kutulu scenarioskrivar-guide: Den här borde få ett bättre namn. Men jag har i varje fall börjat skriva på den på riktigt igen.
  • Hemliga Projektet: Senaste nyheten är väl mest att de pengar som behövs för att projektet överhuvudtaget ska kunna påbörjas, faktiskt finns. Möjligen lite utspridda; jag har ju gjort grejer åt eller fått mina spel sålda genom lite olika svenska rollspelsföretag genom åren. Men huvudgrejen är denna: det kommer att ordna sig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-02-23
  • Kutulu scenarioskrivar-guide: Sex av tio kapitel skrivna, totalt c:a 7000 ord eller 22 sidor. Jag tror att jag är klar med de köttigaste kapitlen; de om personer och om utmaningar. Kvar är ledtrådar, händelser, slutpunkter och vansinnet/mytvärlden. Egentligen var min förhoppning att ha den här texten klar när jag åkte till Japan, men så blir det nog inte. Oh well.
  • Hemliga Projektet: Det Är På Väg. Mer jobb återstår när jag kommer tillbaka från Japan. Bland annat en grej jag lyckats undvika de här 12 eller vad det nu är åren som rollspelsmakare men vad gör man inte för att få jobba med ett häftigt projekt? #vaguebooking
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-03-06
  • Kutulu scenarioskrivar-guide: Nä, det blev inte klart innan Japan. Jag skrev dessutom inte ett enda ord medan jag var där. Oh well. Jag har just skrivit tre sidor om ledtrådar iaf, alltid något. Mestadels är det ju bara en kutulu-fiering av texter jag skrivit tidigare till Agency, vilka i sin tur är uppiffade versioner av texter från tidigare spel, men… Det är ju lite av poängen med att bygga de här verktygen. Att de funkar i alla spel där man bygger mysterier som ska lösas, och så patcha och snygga till lite för varje version. Den som läst tidigare grejer jag skrivit om hur man skriver scenarier lär med andra ord hitta ganska lite som är helt nytt här, men… jaja. Det blir nog bra.
  • Hemliga Projektet: Namn är kluriga grejer. Och det var nog allt just nu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-03-11
  • Kutulu scenarioskrivar-guide: Mer text om ledtrådar. Nu är det kapitlet snart klart. Då har jag egentligen bara "händelser" kvar, och sen något om vansinne, hur man planerar in sånt. I samband med att jag funderade på det senare kom jag in på ett sidospår, där jag började kolla upp exakt vilka varelser som Lovecraft själv faktiskt använde och vilka namn han gav dem. Och så började jag fundera på att skriva ett kapitel med monster, där jag ger exempel på beskrivningar på olika nivåer, drömmar och hallucinationer etc. Men jag tror att det blir för mycket "feature creep", så jag lägger "Bestiarium för Kutulu" på hyllan som ett framtida projekt istället. Så om jag hinner framöver, eller bara behöver en paus i att skriva på Det hemliga projektet, så har jag nu typ… tre olika Kutulugrejer att jobba på, när det här är klart. Två äventyr, och så bestiarium.
EDIT: Just nu är den här guiden på 25 sidor, 8200 ord. Jag skulle gissa på max kanske 32 sidor innan jag är klar (lite exempel ska in, etc), och kanske 11k ord? Vilket borde landa på typ 55 layoutade sidor. Jag har inte bestämt mig för ifall jag ska köpa illustrationer till det här projektet, just nu lutar jag lite åt "nej". Nöja mig med lite diagram, bara. Ett omslag vore såklart trevligt, åtminstone om jag ska tillgängliggöra för tryck. Men jag har inte bestämt mig än; kanske blir det bara en PDF.​
  • Hemliga Projektet: Nytt bra möte, och det finns en roadmap och saker rör på sig. Idag skrev jag en första skiss till lite bildmanus och lista på designelement jag tror kommer att behövas för layouten. Inom de närmaste dagarna ska jag också försöka stolpa upp så jag har en grundläggande "världsbibel" där alla liksom viktiga, övergripande beslut om spelvärldens beskaffenhet är fattade. Även om det kanske blir så att allt däri egentligen inte blir relevant just i den första produkten. Saker och ting rör på sig, och det är både roligt, spännande och lite skrämmande. Jag ser så mycket fram emot att få berätta för er vad det här är att jag kreverar snart, men ett tag till får ni hålla er till tåls.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-03-13
  • Hemliga Projektet: Måndagar är de dagar jag har minst tid att göra saker (pga kommer hem sent från jobbet), men jag passade på att pilla lite med världsbibeln. Det är, märkte jag, svårt att sluta. Vad är lämplig detaljnivå? Jag får försöka behärska mig, trots att det här är superinspirerande och jag för varje grej jag skriver kommer på två nya. Jag tror iaf att jag har något som börjar likna något, nu. Hittils är min Dynalist-punktlista på fem sidor om jag skriver ut den… Jag tror kanske det blir en halvsida till. De viktigaste besluten är nog fattade tror jag. Jag har lite fler grejer jag vill få in, men inte jättemycket. Imorgon ska jag skissa på en logotyp för projektet – inte en som faktiskt ska användas, utan bara en skiss jag kan överlämna till nån som faktiskt kan sin skit.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-03-18
  • Kutulu scenarioskrivar-guide: Jag har börjat skriva om Händelser – alltså främst sådana som sker medan man spelar, antingen för att de är bundna till en specifik tid eller som reaktion på rollpersonernas handlingar. Det går ganska bra. Jag kommer att få återkomma till både den här och andra texter senare, och infoga fler exempel. Exempel är bra. Helst skulle jag vilja att alla listor med exempel och alla listor med kategorier av saker skulle ha 6 eller 11 saker i sig, så att man kunde slumpa ur dem med t6:or. Men så blir det nog inte, tyvärr.
  • Hemliga Projektet: Jag har skapat en väldigt tidig skiss på en logga, som vi nu försöker få andra människor att ta sig an och göra något av. Jag menar, jag är ju kapabel att göra loggor men jag ser definitivt inte mig själv som liksom bra på det. Jag kan fuska fram en bruksduglig logga på samma sätt som jag kan fuska fram en bruksduglig layout. Med skillnaden att layout är något jag tycker är ganska roligt, medan logotyper och grafiska element mest är processr där jag konstant känner att det jag gör är för dåligt för att användas.
Jag har också fortsatt arbeta på världsbibeln lite. Alla viktiga beslut är som sagt fattade, men det är svårt att bestämma liksom vilken detaljnivå som är rimlig. En tanke jag har är ju att definitivt låta det vara ett levande dokument i slutänden – att det får fyllas på med nytt stuff när folk som arbetar med projektet ställer frågor och frågorna får svar. Men lite mer info om spelvärldens större aktörer ska jag nog fylla på med.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-03-21

Lite är bättre än inget osv
  • Kutulu scenarioskrivar-guide: Jag tror att Händelser nog är klara, för tillfället iaf. Jag har skrivit det jag kommit att tänka på. Kanske utökr jag senare. Jag ska garanterat återkomma och fylla på exempellistorna – det blir mycket sånt on ett tag. Just nu är ju planen typ att få färdigt all liksom brödtext och sedan köra ett "fylla på exempel-svep".
  • Hemliga Projektet: Jag har fortsatt skriva på världsbibeln. Det går framåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
När ungefär, mellan tummen och pekfingret, får man veta vad det hemliga projektet är?
Det vågar jag inte säga.
Det är klart vi har en plan, men det är lite för mycket som hänger på grejer utanför min kontroll…

Men… har ni inte fått reda på det kring nyår så blir det nog överhuvudtaget inget av med projektet, gissar jag =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-03-25
  • Hemliga Projektet: Mer värld skriven. Men det viktiga nya är att vi just hade videosamtal med en illustratör som verkar kunna ge oss en schysst logotyp. Det betyder att vi är ett steg närmare att Avslöja Grejer (vilket vi inte vill förrän vi har alla ankor på led). Däremot vet vi nu också att jag kan ge ytterligare information om när det här avslöjandet kommer att ske: Inte innan påsk. Nej, det är inte speciellt specifikt, men nu slipper ni sitta och kolla den här tråden varje dag för att se om det avslöjats än =) Sen ska jag bara lyckas hålla snattran under Gothcon…
 

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Gillar att sitta och kolla din tråd så kommer nog göra det ändå, även innan påsk :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
UPPDATERING 2023-03-25
  • Hemliga Projektet: Mer värld skriven. Men det viktiga nya är att vi just hade videosamtal med en illustratör som verkar kunna ge oss en schysst logotyp. Det betyder att vi är ett steg närmare att Avslöja Grejer (vilket vi inte vill förrän vi har alla ankor på led). Däremot vet vi nu också att jag kan ge ytterligare information om när det här avslöjandet kommer att ske: Inte innan påsk. Nej, det är inte speciellt specifikt, men nu slipper ni sitta och kolla den här tråden varje dag för att se om det avslöjats än =) Sen ska jag bara lyckas hålla snattran under Gothcon…
Aha! Två tydliga indikationer:
- Projektet kommer innehålla ankor!!! Med tanke på att du skriver en världsbibel kan jag bara tänka mig att du är inblandad i något slags Ereb Altor till nya DoD. Inte helt likt dig, men det var du som skrev det!
- ”Inte innan påsk” är ett annat sätt att skriva ”avslöjande sker under påsk” vilket alltså innebär GothCon. Visst, du skriver att du ska hålla snattran under connet men andra kan ju sköta avslöjandet, till exempel Eloso (vad nu de har att göra med nya DoD, men konstigare saker har hänt).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-03-28
  • Hemliga Projektet: Skrev lite mer på världsbibeln. Gjorde också början till en "innehållsförteckning" med rubriker nivå 1 (kapitel) och 2 för den tänkta boken. Gjorde lite educated guesses för hur många sidor de olika grejerna borde landa på. Så nu har jag iaf en ungefärlig uppfattning om hur många sidor boken borde kunna hamna på. Även om det kommer att bli en utmaning – jag kommer att behöva jobba rätt hårt med att hålla mig kort och döda älsklingar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-03-30
  • Rotsystem v2.0 REVIDERAD: Jag har börjat arbeta på den här grejen igen. Nu med betydligt mindre ambitiöst mål: Nu tänker jag i stort sett bara göra lite kosmetiska förändringar, patcha regelsystemet, slänga in alltsammans i den nya layoutmallen jag gjorde till kampanjboken tillsammans med samma gamla illustrationer – och call it a day. Det är något slags middle ground – en Rotsystem-grundbok kommer att finnas tillgänglig innan året är slut (peppar, peppar) men den blir inte en lika ambitiös uppdatering som jag först tänkte mig.
Idag har jag gått igenom kapitel 1 och 2, "Introduktion" och "Historia". Nästa steg blir "Världen utanför" och "Arkologin". Överlag borde det här gå ganska fort, åtminstone ifall jag lyckas hålla mig till föresatsen att inte redigera för hårt eller fastna i saker. Fixa uppenbara dumheter, typ.​
Den uppmärksamme noterar att versiosnumret ändrats från 1.5 till 2.0. Det är för att jag insåg att den PDF som ligger ute på hemsidan redan är märkt som 1.6, och that makes sense – om jag ska följa modellen för mjukvaruversioner så ska ju första siffran ligga kvar så länge kompatibilitet inte bryts. 2.0 kommer att göra ett par breaking changes – därav, nytt major version number.​
  • Kutulu scenariogrej: Igår började jag skriva på kapitlet om slutpunkter, alltså olika sätt för scenariot att avslutas. Jag har tappat lite styrfart här, men ska nog kunna ta det i mål.
  • Hemliga Projektet: Igår och idag har jag haft ganska roligt. Jag har… hm, hur skriver jag det här utan att spoila för mycket? Jag har kollat på de primära antagonisterna och antagonistiska krafterna och funderat på hur de särskiljer sig från varandra, vilka grundläggande teman de har, och framför allt försökt skapa lite listor och idéer kring vad de kan tillföra i form av inspiration och unika inslag i mysterieutredande. (Att mystrieutredande ingår i Hemliga Projektet är fan ingen spoiler. Jag är inblandad, och inte bara som layoutare utan som skribent. Alltså blir det mystereutredningar).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-03-31
  • Rotsystem v2.0: Jag fixade "Världen utanför" och fixade över alla ändringar jag sedan tidigare gjort i Arkologi-kapitlet i min påbörjade "mega-uppdatering" till v2.0. Inte så mycket nytt skrivet, men det kändes som progress =) Imorgon siktar jag på att ta mig igenom resten av arkologikapitlet.
Totalt snackar vi om 16 kapitel, totalt 170 olayoutade sidor. Jag har c:a 27 sidor "klara" ännu så länge. När jag kommer till regelsystemet så har jag nog mer färdigt, men jag räknar hellre lågt.​
  • Hemliga Projektet: Jag är, återigen, "typ klar" med lore-bibel-dokumentet för den här iterationen. Jag ska föra in lite av mina funderingar från gårdagens uppdateringar, mest. Det kommer nog att bli fler iterationer, men inte innan jag funderat lite till och kollat upp lite saker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-03-31
  • Rotsystem v2.0: Jag känner mig ganska otålig, men det går åtminstone framåt. Det är lite synd att jag inte fick snurr på detta tidigare; det hade varit väldigt nice att åtminstone ha texten klar på Gothcon. Oh well. Idag skrev jag klart Arkologikapitlet, och påbörjade Megakorporationer. Jag har också skapat en tidslinje över händelserna som beskrivs i Historia-kapitlet, vilket också är en sån grej jag lnskar att jag gjort tidigare. Under skrivandet märker jag också några motsägelser, som jag snyggat till.
Jag har också fattat beslut om att dela upp Spelledaren-kapitlet. Det är just nu på 27 sidor vilket är längre än något annat. Istället kommer jag att ha ett kapitel för Spelledaren och ett för Uppdragen. Jag tror att Uppdragen-kapitlet blir det där jag får svårast att hålla fingrarna i styr – jag har ju utvecklat de verktygen en del sedan jag skrev Rotsystem, och det skulle känna slite trist ifall det inte alls återspeglades. Men vi får se. Delvis är ju jobbet där redan gjort i och med att senaste versionen av teknikerna finns i Kutulu-scenariobyggar-boken och dessutom i Agency, så till viss del kan jag nog få in vissa grejer bara med lite copy-paste.​
  • Kutulu scenariogrej: Jag skrev… lite. Väldigt lite. Men lite är bättre än inget! Jag skriver ju om sätt att avsluta äventyr och om sätt att misslyckas, så jag lade in lite specifika punkter kring det, som ska göras till riktig text senare.
 
Top