Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-08-08

Jag har gjort saker utan att skriva om dem, så nu blir det lite sammanfattning…
  • Rotsystem 2.0: Jag har läst igenom och kollat dumheter i 41 av de 50 sidorna som det gamla spelledarkapitlet nu landar på. 50 sidor alltså, jisses. Det blir en del. Vissa grejer är visserligen listor, och kan därmed komprimeras i layouten en hel del genom att t.ex. delas upp i flera kolumner men… ändå. I 1.0 var det här kapitlet på 27 sidor, som sagt. Och nu är vi på 208 sidor totalt, för…
Whoops, jag råkade gå igenom ett par av de tidigare kapitlen också, och insåg t.ex. att jag ville ha en ordentlig "regelsammanfattning" i punktlisteform i slutet av regelkapitlet, innan stridsexemplet. Sagt och gjort.​
Men OK, vafan, nu är det väl klart snart? Tja, jag ska läsa igenom expeditionskapitlet igen, sedan dubbelkolla spelarkapitlet så att det fortfarande matchar SL-kapitlet och rollpersonskapitlet… Och sen borde jag kunna gå vidare och kolla på kapitlet om spelvärldens hemligheter och exempeläventyret.​
  • Hemliga Projektet: Jag har inte hört något mer om justeringen av texten men vad jag förstått borde det kunna ordnas nu när Pride är över. Jag har under tiden gjort layout – mer exakt har jag gjort ett dokument på c:a 50 sidor med lorem ipsum-text som är tänkt att bli spelets världs-kapitel. Jag hade från början estimerat 56 sidor men en del ändringar i min planering lät mig minska sidorna. Det är bra, för det ger mig lite mån att jobba med. Jag har också börjat samla lite idéer till snyggare grafiska bårder och så, men de hinner jag nog inte fixa innan helgen skulle jag tro. Vi får se. Tanken är iaf att jag under veckan ska hinna göra motsvarande layoutdokument för spelets andra två kapitel.
Jag har också snärjt in mig lite i mina spelvärldsfunderingar. I helgen gick jag igenom lite samvetskval där jag vägde mellan olika sätt att hantera en viss aspekt av spelvärlden och fick verkligen stark impostor syndrome och total osäkerhet på min egen förmåga – hela den här "skit vad håller jag på med, det här kommer ju bara bli skit och så blir alla arga på mig"-grejen som jag misstänker att jag inte är ensam om. Men jag tror att jag hittade en lösning jag är OK med och har börjat bygga upp förtroendet för mig själv igen =)​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-08-10
  • Hemliga Projektet: Nu jävlar hörni. Nu börjar nedräkningen. Vi har bestämt oss för när den här hemligheten äntligen ska avslöjas! Det blir inte den här veckan pga reasons, och nästa vecka kommer ju nya DoD och det känns lite onödigt att göra saker just precis då. Så – gentlemen, gentlewomen and gentleothers, synchronize your watches:
Fredagen den 25:e augusti
kommer vi att berätta vad det här är för något. Och jag slipper äntligen vaguebooka så jävla mycket. Som sagt, kanske blir det en del hemligt även framgent, jag kanske inte kommer att kunna köra riktigt lika öppen designprocess som jag brukar, vi får se, MEN: jag kan åtminstone prata om saken.​

Tänker jag göra en egen tråd om det här? Nä. Inte idag åtminstone. Något slags fördel ska väl ni som faktiskt läser den här tråden få också tänker jag =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-08-12
  • Rotsystem 2.0: Jag fortsätter mest gå igenom expeditionskapitlet. Snart är det klart; det är 9 sidor och jag är typ halvvägs igenom.
  • Hemliga Projektet: Jag har gjort mindre än jag tänkt, men så har jag börjat jobba igen också och då går det som det går. Idag har jag i varje fall skrivit lite i min outline, den som ska ligga till grund för den riktiga texten sen. Idag tittade jag mest på den delen där jag skriver om hur olika grupper/organisationer ser på varandra. Det gick rätt bra; jag har ju sett till så att varje "par" bara får en entry så att säga, så om jag har organisationerna A-F så finns det inte både en entry för hur A förhåller sig till B och en om hur B förhåller sig till A utan bara en om relationen A-B. Så jag skrev ett gäng såna. Tanken är att det i grundboken bara ska bli typ max ett stycke per sådant par. Sen kan man ju alltid bygga ut det senare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-08-15
  • Rotsystem 2.0: Expeditionskapitlet "klart". Härnäst: dubbelkolla spelarkapitlet. Sedan är vi jävlariminlillalåda på slutsträckan… (Ja, med texten. Sen ska det ju layoutas och göras lite nya illustrationer och hållas på…)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-08-27
  • Hemliga Proje… eller jag menar, Luna City Blues: Den senaste tiden har det såklart blivit en hel del typ… först förbereda och se till så allt blev klart inför fredagens avslöjande, och sen under helgen svara på frågor och vara aktiv med… tja, väldigt mycket som inte har med rollspelsskrivande att göra. Men! Inte bara.
Jag håller på att läsa igenom alla gamla MC-böcker. Jag har ju läst Target Games alla böcker en gång i tiden, men inte nyligen. Och de flesta av Modiphius har jag inte läst alls. Dessutom har jag kollat igenom det material jag fått tag på från den gamla COG Games-utgåvan. Det blir en del läsande! Och inte har jag kunnat skriva recensioner heller… Men jag är i varje fall straxt klar med Modiphius' Bauhausbok.​
Jag har redan läst Capitol och Mishima, i båda fallen både gamla och nya böckerna. Överlag verkar det som att Modiphius gjorde rätt lite med megakorporationerna, och… tja, det är nog en grej jag också fortsätter med. Med något undantag tycker jag att de alla funkar rätt bra som de är, med små tweaks här och där. Mishima blir den stora utmaningen, men jag tror att jag har börjat få grepp om ett sätt att göra dem utan att det blir dåligt.​
Megakorparna är ju också kanske inte där mitt fokus ligger – utan snarare på Legionen, sekterna, monstren, de teman som föds där. Beskrivningarna av megakorparna blir nog ganska kortfattade, misstänker jag, i grundboken.​
Jag har också idag blivit klar med den mockup jag nämnt tidigare. Jag har alltså gjort ett InDesign-dokument fyllt med placeholders – ungefär rätt antal sidor för respektive kapitel, och verkligen preliminära layoutelement, och lorem ipsum överallt. Bara för att få grepp om ungefär hur mycket spelrum jag har. Sedan tänker jag kolla tecken- och ordmängd som jag har att jobba med och försöka begränsa mig till dem. Ett helt nytt arbetssätt för mig. Spännande!​
Nå, mockupen landade nu på 100 sidor. Det var också 100 sidor jag ursprungligen sade att jag ville hålla mig under, men… vi får väl se. Jag vill ha en tunn grundbok, men jag tänker inte knäcka ryggen för att begränsa till 100 sidor om det som behövs är 104 eller 108. 1ed var på 200, och en bit under det kommer jag ju hamna på oavsett.​
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Nå, mockupen landade nu på 100 sidor. Det var också 100 sidor jag ursprungligen sade att jag ville hålla mig under, men… vi får väl se. Jag vill ha en tunn grundbok, men jag tänker inte knäcka ryggen för att begränsa till 100 sidor om det som behövs är 104 eller 108. 1ed var på 200, och en bit under det kommer jag ju hamna på oavsett.
Nu skräpar jag ner tråden igen, men jag måste bara skriva att jag älskar att du kokar ner material till det som är viktigt och intressant. Sitter och läser "Beyond the Mountains of Madness" nu och gråter över att jag kommit snart 100 sidor och man har knappt lämnat kajen i NYC. Alla som skriver rollspelsmaterial (eller andra böcker, eller kod, etc etc) borde tänka kvalitet före kvantitet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Nu skräpar jag ner tråden igen, men jag måste bara skriva att jag älskar att du kokar ner material till det som är viktigt och intressant. Sitter och läser "Beyond the Mountains of Madness" nu och gråter över att jag kommit snart 100 sidor och man har knappt lämnat kajen i NYC. Alla som skriver rollspelsmaterial (eller andra böcker, eller kod, etc etc) borde tänka kvalitet före kvantitet.
Just i kampanjer gillar jag i och för sig plotter… En av de saker jag verkligen uppskattade med Tatters of the King är just att det finns så mycket detaljer beskrivet.

I just Luna City Blues är dock den specifika tanken att hålla det kort – förhoppningsvis kommer det också att gälla äventyren. Sedan kan man breda ut sig med detaljer i tilläggsböcker, PDF:er etc.

Sedan är jag helt med på att det mycket handlar om hur snabbt man läser, hur bekväm man är med läsande överlag – och hur välskrivet/välstrukturerat det är.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,909
Location
Marjura
Just i kampanjer gillar jag i och för sig plotter… En av de saker jag verkligen uppskattade med Tatters of the King är just att det finns så mycket detaljer beskrivet.

I just Luna City Blues är dock den specifika tanken att hålla det kort – förhoppningsvis kommer det också att gälla äventyren. Sedan kan man breda ut sig med detaljer i tilläggsböcker, PDF:er etc.

Sedan är jag helt med på att det mycket handlar om hur snabbt man läser, hur bekväm man är med läsande överlag – och hur välskrivet/välstrukturerat det är.
Min erfarenhet säger mig att även om det bara körs kortare äventyr, så tenderar det som händer i spelet att leda till "kampanjuppslag" och interkonnektivitet mellan de förmodat lösa delarna, både utifrån SL:s och spelarnas idéer och inspel. SLP:s o platser dyker upp igen, händelser får inverkan på senare delar. lösa trådar dyker upp igen för att snubblas på osv, särskilt när spelet primärt utspelas på en "begränsad" plats som Luna City.

Se här, en passande futuristisk dysterjazzig låt:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-08-28
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Idag har jag skrivit ihop en första preliminär lista över illustrationer som behövs – inklusive beskrivning, storlek, färg/svartvitt och prioritet. Mycket på listan är helsidor, märker jag – vi får se hur det ser ut i slutänden, men jag märker att jag tänker på spelet som ett med ganska stora illustrationer. Vilket är märkligt, för originalet hade ju visserligen ett par feta Bonner-sidor men i övrigt mest jäkligt många småbilder. Vi får se, allt är preliminärt.
Jag har också kommit på en idé till en svit med fem äventyr, som borde kunna låta sig skrivas någorlunda enkelt om jag får till resten: Helt enkelt, ett äventyr för var och en av apostlarna. Liksom testa så att jag själv faktiskt kan skriva (minst) ett äventyr till var och en av dem, som använder deras teman och sådär. Kanske på lite semi-oväntade sätt?​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-08-30
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Idag har jag mest fyllt på i outlinen. Jag håller ju på och läser Imperialboken nu, så lite nytt om hur jag tänker kring klaner etc. Ärligt talat blir det mesta sånt här som sagt väldigt likt, bara förhoppningsvis lite mer komprimerat. I princip kommer man att kunna plocka över typ alla detaljer som finns i Target/Modiphiusböcker om korporationerna direkt in i LCB.
Jag har också lagt grunden till en tidslinje. Det blir mycket mer anknytning till vår tid och värld – inte så att varumärken eller filmer överlever, det är inte "Terminator 47" som går på biograferna. Men bara en lite tydligare koppling, att det inte är "för hundratals år sedan" saker och ting hände. "I flera hundra år har Bauhaus gjort såhär". Jag fattar att det ger lite drömlik fantasykänsla, lite av fantasygenrens typiskt statiska fleratusenåriga riken och så. Och att originalspelet var mycket "techno-fantasy" mer än scifi. Men med LCB vill jag nog gå i en annan riktning.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-09-04
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Mer ifyllnad av outlinen. Den här gången mest low-hanging fruit i form av typ "skriva äventyr"-kapitlet som ju blir ganska likt det jag precis reviderat till Rotsystem.
Tack vare Dancon har jag också lite nya idéer (varför har ingen t.ex. tänkt på att kalla lifepath-systemet för en chronicle förut t.ex?). Och tack vare tråden om de venusianska djunglerna har jag fått stöta och blöta tankar kring dels djunglerna men också Luna och dess terraformning lite mer. Jag älskar verkligen att äntligen kunna prata öppet om de här grejerna. Även när det blir en tråd där mina idéer mestadels skuts ner =) Jag fick ändå en del nya idéer, som den där om att djunglerna är det som terraformar Venus. Det gillade jag.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-09-05
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Idag har mest funderat på vilka trådar jag ska skapa framöver här på forumet – t.ex. om apostlarna (där ärligt talat större delen av min kreativa energi gått hittills), om Mishima… Kanske en om "mutanterna". Jag har ju absolut ingen tanke alls om några mutanter just nu, så ska jag köra på 1/2e-spåret och ignorera dem eller försöka kolla vad Mosiphius gjort? Det får dock vänta tills jag faktiskt läst Modiphus' bok om dem.
Jag har också slösat ett par timmar på att sätta ihop ett självräknande rollformulär i Google Sheets. Men inte till Luna City Blues, utan till första utgåvan. Jag har nämligen något slags plan om att testa att göra lite rollpersoner, bara för att minnas hur det funkade i praktiken (inte bara när man läser). Det blir nog inga rollpersoner idag, men nu är jag iaf redo.​
Eller vänta… Jag fick också något slags idé kring apostlarna, som jag skrev ner. Om vad de lovar, vilken "lögn" de säljer. Att Algeroth säljer lögnen att den fysiska världen är en maskin man kan bemästra bara man har rätt verktyg. Att Ilian säljer lögnen att universum och dess lagar är en maskin, som man kan förstå i dess helhet med sitt förnuft. Att Demnogonis säljer lögnen att kroppen, köttet, är en maskin, som man kan ta kontroll över och forma som man vill. Muawihje säljer lögnen att sinnet/medvetandet är en maskin, som man kan bygga om och förbättra och utöka. Och slutligen säljer Semai lögnen att det mänskliga samhället, den sociala samhörigheten, är en maskin man kan ta kontroll över och manipulera.​
Så typ olika sätt som de olika apostlarna säljer… känslan av kontroll, antar jag? Något sådant. Jag vet inte om jag formulerar det exakt så framöver, men det var en tanke som slog mig under lunchen bara.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-09-06
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Idag blev ganska lite gjort – jag fyllde på mer low-hanging fruit i min herarkiska punktlista. Dynalist är verkligen ett trevligt verktyg för precis sånt här! Det är så extremt lätt att få ner tankar på "papper" utan krångel. Jag skrev också ner lite kring de tänkande maskinerna, utifrån diskussionerna i önskeliste-tråden.
Jag hade egentligen tänkt starta minst en ny tråd idag också, mer specifikt om mitt läsande av MC 1st ed-böckerna. Jag hade också tänkt skapa en rollperson med 1ed. Så blev det inte tyvärr, förhoppningsvis i morgon…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-09-10
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Den där tråden om MC-läsandet blev äntligen av, och jag är typ halvvägs genom Modiphius' Imperialbok. Intressanta grejer, framför allt att se liksom specifikt vilka grejer de skippat och vilka de lagt till. Jag har också skapat min första MC-rollperson på typ årtionden och skrivit om det.
Jag har plockat ihop lite illustrationer från framför allt 1e för att visa för nya illustratörer ungefär vad som är designinriktningen för de olika megakorparna. De Pinterest-mapparna lär jag bygga vidare på under kommande veckan. Jag ska också gå igenom min outline och se om jag kan få ihop ett par dussin "småillustrationer" som kan vara bra att ha. Dessutom ska jag försöka avsätta tid för att bygga fler rollpersoner, och för att göra verklighet av en idé till marginal-panel-illustrationer som jag gått och grunnat på ett par veckor nu.​
Idag har jag också sett till att få tillgång till PDF:er av både svenska och engelska 1e-böcker. Det är så himla mycket mer smidigt när man vill ha att slå upp saker snabbt.​
What else… Jag har börjat inse att jag behöver läsa Mutant RYMD igen, så jag lade den kampanjboken på läslistan efter Modiphius-Imperial och Mutants & Heretics.​
Arbetet… fortgår, helt enkelt. Lite varje dag… Målet är att ta mig igenom all läsning och i samband med det få min outline så färdig att jag känner att jag kan börja skriva riktig löptext. Jag har också ett par trådar jag behöver skapa; framför allt om Mishima och, tror jag, Apostlarna och om Legionen i stort. Vi får se.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-09-18
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Jag har fortsatt skapa lite rollpersoner, skrivit recension av 1e-mishimaboken, läst klart Modiphius' Imperialbok (recension kommer) och fortfarande inte skapat den där Mishimatråden.
Inspirerad av rollpersonsskapandet har jag börjat skissa på motsvarande för Luna City Blues. Jag har framför allt börjat jobba på en d66-tabell för bakgrundshändelser. Jag har ju inga t20:or alls, så åtminstone just nu känns det som att det får bli en t66 istället. Nästan samma antal utfall, men utan (enkel) möjlighet att vikta så vissa grejer blir vanligare. Jag får fundera lite på saken. Jag gillar ju tankarna som väcktes av @Rickard om att använda kort, men sånt är det definitivt för tidigt att tänka på. Tabell i grundboken, så kan man fundera på sånt sen.​
Jag skulle vilja få ihop en preliminär rollpersonsskapar-grej klar hyfsat snart. Det vore najs att kunna speltesta lite redan nu, även om det bara blir med mig själv till en början. Kanske kan locka in folk i en Discord-voicechat senare? Vrållådan-folk brukar inte vara helt oävna…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-09-20
  • Luna City Blues: Jag har börjat läsa Mutants & Heretics-boken och hittills har den inte gjort mig besviken, åtminstone inte sett till idéinnehållet i relation till mina förväntningar. Ancient aliens here we gooooo!
Jag har också kommit till 4:4 på min d66-bakgrundshändelse-tabell. 14 grejer till, sen är jag "klar". Och med "klar" menar jag att jag fortfarande måste avgöra regel-effekter av många händelser, och sådär. Och att alla är subject to change – jag tänker att om jag fyller alla platser så har jag åtminstone något som är klart och kan testas. Så kan man alltid byta ut grejer senare.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-09-27
  • Luna City Blues: Min hjärna har tröttnat på att jag bara skriver outline, och har helt på egen hand börjat producera text. Så jag har egentligen inget annat val än att skriva ner det den hittar på. Så igår skrev jag lite grejer kring det här med hur kättare respektive "vanliga" kultmedlemmar funkar. Jag har en idé om att blurra gränsen lite mellan "vanlig människa" och "algeroth-trogen fanatiker med kroppen fylld av nekroteknologi". Så… pyramider och cellstrukturer, "riktiga kättare" en bit upp i organisationen. Såna stöter man kanske på nån gång ibland, som karismatiska kultledare och så.
Jag har samtidigt börjat försöka bygga en första prototyp av rollpersonsskapandet. d66-tabellen ovan är preliminärt "klar" och idag började jag sortera ut vilka yrken jag vill ha med. Jag har också en preliminär lista med expertisområden (alltså "undersökande färdigheter") och egenskaper. Just expertisområdena är jag lite osäker på, och behöver fundera mer på. Exakt hur man klumpar ihop saker är en ganska viktig grej, framför allt givet hur rollpersonsskapandet sedan ser ut… Så ja, jag skissade lite idag. Nu får det vila lite tills imorgon, så får saker liksom mogna lite.​

Jag har också nån idé om att kanske jobba med Rotsystem lite den här veckan. Jag har ju nu två projekt som är "nästan klara"; bara något kapitel kvar. Dels Kutulu-spelledarboken och dels Rotsystem 2.0. Om jag vara sätter lite fart bör minst en av dem kunna bli klar innan årsslutet, och det vore rätt skönt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-09-28
  • Luna City Blues: Jag har jobbat vidare på expertisområdena och egenskaperna. Idag fick jag idén att stuva om lite och ge varje megaföretag sin egen expertis – alltså, man kan ha t.ex. Mishima ●● eller Cybertronic ●. Appropå att system ger signaler, så tänker jag att detta visar dels att spelet och skillnaderna mellan megakorparna och deras kulturer spelar roll, och dels att korporationerna i sig är viktiga. Det känns också bra att man t.ex. kan få en ledtråd som man bara kan uttyda ordentligt om man kan lite om Mishimas företagskultur eller historia.
En annan idé jag hade var att göra samma sak med apostlarna, men att inte ha dem på rollformuläret från början. Utan att kunskap om dem, inklusive deras namn, får bli något man skaffar i spel om inte SL specifikt vill tillåta någon att kunna grejer från start.​
Utifrån det här har jag också jobbat vidare lite på yrkena, och då vilka expertiser / kategorier av expertiser man ska få spendera poäng i utifrån olika yrken.​
Jag har också en ännu så länge ganska vag tanke om att man kanske bara ska få skaffa ●●● i en expertis om man i sin bakgrund spenderar en period i ett relevant yrke. Kanske kan man ha undantag i form av någon bakgrundshändelse, men ●●● är ju tänkt att vara "expert", och ●● "yrkesmässig", på ett ungefär. Vill man hårddra det skulle man alltså kuna tänka sig att även ●● var förbehållet yrkesmän, men det känns lite onödigt hårt.​
Det är kul att vara igång, hur som helst. Vi får se var det här landar.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-09-30
  • Rotsystem 2.0: Jag gick igenom hemlighetskapitlet. Så… Introäventyr och appendix kvar.
  • Luna City Blues: Förde över det jag hittills gjort vad gäller bakgrundstabeller till Google Sheets (inte lika snyggt, men mer överskådligt/strukturerat). Byggde typ "klart" mina olika yrken. Skrev ned hur jag tänkt mig vad gäller karaktärsskapandet. Jag behöver fixa uppväxthändelse-tabell och lägga in lite system kring social status, men sen tror jag att det här typ går att speltesta. Så länge de inblandade har lite tålamod och god vilja, vill säga =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-01
  • Rotsystem 2.0: De två första sidorna av äventyret genomgångna. Lite är bättre än inget.
  • Luna City Blues: Fipplade lite mer med social status. Jag har nu en skala 0−6, och en liten beskrivning av vad var och en av dem gör. Nu ska jag fundera ut en bra mekanik för att göra så att olika yrken har olika påverkan på den, utan att det blir deterministiskt. Alltså inte "ok, nu är du student, −1 på social status" utan mer… lite som i 1ed, att man i varje yrke tenderar mot ett visst värde. Där slår man ju olika tärningskombinationer för olika yrken, och om man slår över det man har så får ma +1 och slår man under det man har får man −1.
Modiphius skippade i princip den delen – de har social status men den är ganska stabil. Man slår fram den en gång och sen får det vara klart, om jag förstår rätt.​
Vi får se. Jag vill nog gärna ha med något slags system för det här; för mig är det på något sätt väldigt MC – framför allt att saker och ting också kan gå helt käpprätt när som helst. Bara för att man är rik idag betyder inte det att man är det i morgon; lätt fånget etc. Kanske en enkel "slå 1t6 plus bonus", där vissa occupations har låg eller negativ bonus.​
 
Top