Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-11-18
  • Rotsystem 2.0: Uppdaterat två illustrationer, de som föreställer tidslinje respektive alibin till äventyrsskrivar-kapitlet. Blev rätt nöjd. Bara fyra måste-illustrationer kvar nu!
  • Luna City Blues: Jag har mest läst och tänkt på sistone. Idag gjorde jag en rejäl plan för mitt fortsatta läsande av 1e/3e-böckerna. Som jag skrev i tråden om mitt läsande så funkar det rätt bra att skriva om det jag läser – det gör att det fastnar mer. Kommer jag i slutänden att minnas exakt allt som skrivits om, säg, Cybertronic? Nä, såklart inte. Men jag kommer att ha duglig koll på vad som kommit före LCB, och förhoppningsvis inte göra några omedvetna misstag =)
Jag har också gjort illustrationer! Mer exakt har jag äntligen efter flera månader tagit tag i att experimentera med bårdgrafiken; idén kläckte jag alltså för länge sedan. Det har vara tagit mig tid att komma till skott. Det blev rätt bra! Jag ska låta det vila lite nu och inhämta kommentarer. I det arbetet kunde jag också notera två saker:​
  • Adobe Illustrator är så otroligt jävla dåligt på att rendera gradienter. Det blir alltid riktigt mycket banding, vilket också smittar av sig när man t.ex. ska exportera till pixelgrafik. Om man då som mig experimenterar med lager på lager av gradienter och genomskinligheter… Nej, det blir bara ful gröt. Affinity Designer är MYCKET bättre på det här! Så i slutänden fick det bli Affinity som jag skapade bårdgrafiken i. Jag överväger att vid tillfälle försöka återskapa loggan i Affinity också, just för att slippa banding när jag exporterar till png.
  • Affinity Designer, däremot har ingen möjlighet att "show all blacks as rich blacks". Det betyder att om man jobbar med CMYK-bilder (vilket jag ju gör nu, då det ska till tryck) så ser bilderna alltid väldigt urtvättade och blaskiga ut på skärm. Illustrator har en sån funktion, och den är skitbra eftersom man då bättre (upplever jag) se hur slutbilden faktiskt kommer att se ut. Och dessutom blir exporterna bättre; nu när jag exporterar till png får jag skitbra gradienter men urvattnad svärta. Det är dock lättare att fixa i efterhand.
  • Så… Affinity och Illustrator har med andra ord olika problem, och jag kommer antagligen inte att kunna jobba i bara ett av dem.
En annan grej jag experimenterade med var grafik till textrutor – alltså såna där liksom "särskild info" ska in och sådär. Jag testade att helt enkelt ta husen från loggan och lägga dem ovanför/under textrutan… Det blev rätt dugligt, om jag får säga det själv:​
1700344438028.png
Kanske experimenterar jag med att slänga in kugghjul också, lite senare, men just nu är jag ganska nöjd.​
(Nej, bry er inte om typsnittsval eller så; jag har inte krånglat med läsbarheten i rutorna ännu. Och ja, jag vet vad jag brukar säga om vit text mot svart bakgrund.)​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-11-20
  • Rotsystem 2.0: Jag gjorde två illustrationer igår, så nu är jag nere på två. Nu blir det nog inte jättemycket mer innan helgen dock.
  • Luna City Blues: Jag har läst klart 3e Cybertronic, och skrivit en hel del om 1e Imperial. Får se hur mycket som skrivs under veckan – jag kommer att vara ganska swamped.
EDIT: Visstja! Jag har också kommit på grunden till ett äventyr, som jag ska försöka utveckla lite grann. Jag är ganska nöjd med grundintrigen såhär långt; nästa steg blir nog att göra lite struktur. Det vore najs att ha nå't att speltesta.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-11-26
  • Luna City Blues: Senaste veckan har det inte hänt sådär supermycket överlag, men jag har iaf skrivit klart om Capitol 1e (som det ju var jag menade, inte Imperial). Jag har också börjat läsa Capitol 3e, och börjat skriva om Bauhaus 3e.
Jag har också påbörjat ett dokument där jag sammanfattar de lite större förändringarna jag vill göra i spelvärlden till LCB. Tanken är att det dokumentet sedan ska synkas med rättighetsinnehavarna så att jag vet vad jag har mandat att göra och så.​
Nu när hjärnan börjar vakna till liv lite efter en vecka av gymnasiemäss-stress så tror jag också det kommer att lossna lite mer med allmänt skrivande och så. Däremot måste jag nog fokusera lite på Rotsystem också, för planen där är ju släpp innan nyår, så att något faktiskt kommer ut från mig 2023…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-12-10

Det har verkligen gått skitdåligt på sistone. Först åts all min ork och tid upp av saker som gymnasiemässor och öppna hus på jobbet, och sedan precis inför den här helgen så kollapsade min dator. Turligt nog hade jag såklart backup på allt viktigt, och ännu mer turligt så behövde jag inte köpa ny dator – den verkar ha repat sig helt och hållet efter att jag gjort en ominstallation. Men det betyder att jag lade typ hela fredagen och lördagen på att sitta och installera program och krångla. Jag fick litegrann skrivet, men… Oh söte lille jesus vad jag inte är bekväm med hur lite jag fått gjort de senaste månaderna.
  • Rotsystem 2.0: Om målet är att ha åtminstone en layoutad PDF innan årsslutet så måste jag sätta rejält med fart här. Idag gjorde jag grunden till den sista illustrationen, och det blir nog helt OK. Det kändes bra att komma igång. Jag har också gjort alla jävla inställningar i InDesign, installerat DocsFlow och kollat så att alla typsnitt finns och funkar. Nu är jag redo att börja hälla text i mallen! Ska försöka komma igång med det till veckan. Målet är att ha en helt färdiglayoutad PDF till jul. Det är lite ambitiöst, men vi får se. Jag tror att ett realistiskt mål får vara att få ut en komplett beta-PDF av 2.0 innan årsslutet, vilket jag nog får så lov att acceptera som "good enough". Jag hade velat göra ett ordentligt boksläpp i år, men… Det kan jag nog inte. Pissigt, men sånt är livet.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Jag har mestadels läst och skrivit om böcker, och deltagit i en del diskussioner på en MC3e-discord jag blivit inbjuden till. Knytit lite kontakter, vilket är nice. Jag har fyllt ut outlinen lite, bl.a vad gäller korporationernas relationer till varandra. Det vore kul att veta inte bara t.ex. hur Bauhaus förhåller sig till Imperial hur mannen-på-gatan-Bauhausiern ser på Imperial och vice versa. Fördomar och sånt. En del sånt finns i de gamla böckerna, annat får jag extrapolera och hitta på.
Jag har också funderat mer på upprorsrörelser och sådant inom respektive korporation. Som t.ex. att det ju är kul om det finns fackförbund inom Capitol och Imperial som jobbar för arbetarrättigheter. Inte för att de är helt okorrupta de heller såklart. Och eftersom Imperial ändå använder våld för att ta över områden, nog bör man kunna tänka sig att det finns separatiströrelser och antikoloniala rörelser som jobbar på att få bort dem…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-12-12
  • Rotsystem 2.0: Idag är jag verkligen helt ofantligt trött, men jag har i varje fall kommit ganska nära "klar" med den sista illustrationen till Rotsystem 2.0. Eller ja, klar och klar. Självklart har jag börjat kasta getögon mot ett par av de gamla illustrationerna och funderat lite ppå om jag kanske borde göra om dem. Men jag skiter nog i det, om jag inte får något väldigt märkligt ryck framöver.
1702411895634.png
Det ska till lite pynt; typ lite små raserade pelare och döda träd och sådant kring huset så det inte ser så tomt ut, och ett par förklarande etiketter, men sen är det nog slut faktiskt.​
Alldeles straxt ska jag också skicka ut ett PM till de generösa personer som erbjudit sig att läsa och kommentera nu såhär i mörka December… Version 1.0 blev ju ganska gediget läst så jag tror att de flesta texter bör vara hyfsat rena, men framför allt de kapitel med mycket nytt lär ju behöva sig en rejäl genomkörare.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-12-16

Helg! I morgon har jag tänkt viga en betydande del av dagen till skapande – layout av Rotsystem, skrivande av MC-grejer (boksammanfattning men också outline / kanske börja skriva på något på riktigt). Men vi får se; sådana planer har krossats förut.
  • Rotsystem 2.0: Idag har jag layoutat! Jag har gått igenom lite av den korr jag fått på introduktionskapitlet och sedan layoutat det. I samband med det upptäckte jag att den gamla "ruinlandskap"-bild som ligger där i första kapitlet är lite för lågupplöst egentligen, så jag körde den genom Topaz Gigapixel AI.
Allt krånglade: Photoshop kraschade pga något ospecifierat skrivarfel (?) och Topaz vägrade använda något av mina grafikkort. Jag undrar om det senare är för att de vill tvinga mig att köpa senaste versionen? Jag betalade ju några hundringar för den här versionen och det är en "evighetslicens" men det betyder ju också att de har noll intresse av att hålla den uppdaterad och välfungerande. Nåja, jag lyckades komma runt båda problemen, och har nu 8 nya layoutade sidor. Jag satsar som vanligt på att först och främst göra en grovlayout.​
(Det är också intressant att Photoshop har avancerad AI-ifyllning och Illustrator kan generera vektorkonst men… Har Photoshop AI-uppskalning av bilder/foton? Något som borde vara både självklart och jämförelsevis enkelt? Nej.)​
Men nu är layouten på väg, på riktigt!​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-12-18
  • Rotsystem 2.0: Layouten fortsätter. Uppe i 45 preliminärlayoutade sidor. Går igenom korr samtidigt, en hel del bra förslag. Arbetet kompliceras av att jag också samtidigt redigerar texten så den passar in i layouten, men så brukar det ju också vara.
  • Luna City Blues: Tar mig igenom Luna City & Freelancers-boken sakta men säkert, sedan är det bara kartellboken och algeroth+Ilian kvar. Har fått hem de tre MC-romanerna, som jag också ska försöka läsa under julen. Har fyllt ut mer om framför allt Capitol i takt med att jag skriver recensionen/sammanfattningen av 3e-boken.
På tal om den så skrev jag just sammanfattningen av tredje sista kapitlet. Nu är det bara relationer med andra megakorpar kvar samt det medföljande äventyret. Efter det överväger jag att skriva om Brödraskapet, kanske? 1e och 3? Och sedan Cybertronic. Sedan Frilansarens Handbok och "Luna & Freelancers" som jag bör vara klar med då, och sedan "Dark Soul sourcebook" lagom till att jag läst Algeroth och Ilian.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-12-21
  • Rotsystem 2.0: Nästan 100 sidor med ifylld text, typ 80 ordentligt preliminärlayoutade. Jag har gjort en del våld på texten för att den ska passa, men inget av vikt har gått förlorat. Good god vad jag använder fler ord än nödvändigt och skriver ut saker man kan räkna ut själv. Jaja. Jag har också gått igenom korren för kapitlen jag layoutat hittills.
  • Luna City Blues: Skrev klart recensionen av 3e-Capitol, och har fixat en del behind the scenes. Skissat på ett mail jag kanske ska skicka, lagt in en ny fråga+svar i den FAQ vi förberett och hoppas kunna visa upp snart.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-12-23
  • Luna City Blues: Skrev klart recensionen för 1e-Cybertronic. 3e-Cybertronic härnäst, och sen ska jag justera punktlistan kring just Cybertronic. Jag har också börjat drabbas av små textstycken till själva kapitlen – alltså, min hjärna har börjat fabricera meningar och formuleringar, och jag har börjat skriva ner dem som lösa anteckningar. Det brukar vara ett tecken på att det är dags att börja göra löptext snart…
  • Rotsystem 2.0: Jag har gjort ordentlig preliminärlayout på 123 sidor, så typ 40 sedan i förrgår. Kommer nog sitta i morgon också; att få sitta och småfippla med InDesign blir min julklapp till mig själv =) Det är ju en av de grejer jag tycker är allra roligast, trots allt.
Jag har också gått igenom lite korr. Mest smågrejer i tidigare kapitel; jag har också börjat gå igenom korren för de större och nyare kapitlen. Och det är svår korr! Sån som ställer frågor som inte har självklara svar, eller kräver att jag gör riktiga prioriteringar och tar svåra beslut. Med andra ord: BRA korr! Jag har en del att göra, och ska försöka hinna med det under julafton och juldag, senast annandag…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-12-25
  • Luna City Blues: Börjat skriva på 3e-cybertronicbokens recension.
  • Rotsystem 2.0: Layoutat de första 100 google docs-sidorna och de har blivit 166 layoutade sidor i InDesign. En bekant siffra – jag brukar ju generellt räkna på 1.6 som ration mellan råtext och layoutade sidor. Första utgåvan av Rotsystem hamnade dock i slutänden tydligen på 310 sidor från 170 råtextsidor, eller en ratio på 1.82.
Skulle 2.0 hålla sig till 1.6, så hamnar vi på 337 sidor i slutänden. Blir det istället 1.8, så hamnar vi närmare 380. Vi får väl se. Version 1 var ju på 310 sidor, så tjockare än den blir det ju oavsett.​
Layouten nu blir väldigt preliminär. Jag får texten att bete sig och hålla sig till sina spalter och så, men dels blir det ett par små tomrum jag gärna skulle fylla med illustrationer senare, och dels går jag ju inte igenom och fixar vare sig sidhänvisningar eller avstavningar och sånt. Jag kommer förhoppningsvis att kunna lägga stor del av morgondagen på det här, och sedan sitta in i det sista på nyår och fixa så gott jag kan innan det blir beta-släpp innan tolvslaget (för att jag ska kunna säga att jag tekniskt sett släppt något 2023).​
Sedan kommer jag under början av 2024 sitta och finslipa layout och fundera på ifall jag ska försöka hitta en illustratör att göra lite nya bilder, eller om jag ska göra lite försök att 3d-modellera något själv. Eller om jag bara accepterar att det blir fula hål…​
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
UPPDATERING 2023-12-16

Helg! I morgon har jag tänkt viga en betydande del av dagen till skapande – layout av Rotsystem, skrivande av MC-grejer (boksammanfattning men också outline / kanske börja skriva på något på riktigt). Men vi får se; sådana planer har krossats förut.
  • Rotsystem 2.0: Idag har jag layoutat! Jag har gått igenom lite av den korr jag fått på introduktionskapitlet och sedan layoutat det. I samband med det upptäckte jag att den gamla "ruinlandskap"-bild som ligger där i första kapitlet är lite för lågupplöst egentligen, så jag körde den genom Topaz Gigapixel AI.
Allt krånglade: Photoshop kraschade pga något ospecifierat skrivarfel (?) och Topaz vägrade använda något av mina grafikkort. Jag undrar om det senare är för att de vill tvinga mig att köpa senaste versionen? Jag betalade ju några hundringar för den här versionen och det är en "evighetslicens" men det betyder ju också att de har noll intresse av att hålla den uppdaterad och välfungerande. Nåja, jag lyckades komma runt båda problemen, och har nu 8 nya layoutade sidor. Jag satsar som vanligt på att först och främst göra en grovlayout.​
(Det är också intressant att Photoshop har avancerad AI-ifyllning och Illustrator kan generera vektorkonst men… Har Photoshop AI-uppskalning av bilder/foton? Något som borde vara både självklart och jämförelsevis enkelt? Nej.)​
Men nu är layouten på väg, på riktigt!​
AI-uppskalning i Photoshop hade varit episkt! Nån som vet om det är på g?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
AI-uppskalning i Photoshop hade varit episkt! Nån som vet om det är på g?
Vad jag förstår finns det i Lightroom, men inte i Photoshop. Vilket känns ganska weird.

För egen del fortsätter jag kämpa på med andra verktyg. Topaz har jag nog i princip gett upp på; nu idag testade jag Upscayl som jag tyckte att jag fick helt OK resultat med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-12-26
  • Rotsystem 2.0: Inatt låg jag och tänkte lite, och kom till en slutsats: Jag kommer inte att försöka bli klar med bokens layout innan nyår. Inte för att jag inte skulle kunna, utan för att det dels skulle innebära för mycket stress och dels inte skulle bli en riktig produkt. Det skulle bli ett framstressat fuskbygge, knappt ens värt att kallas "alfa".
Och det är inte värt det. Vad vore egentligen vinsten med att envisas med att få ut PDF:en innan nyår? Egentligen bara två saker: 1) det vore nice att kunna lägga projektet bakom sig och gå in i 2024 med helhjärtat fokus på LCB. 2) Jag har haft en streak. Jag har släppt minst en grej per år sedan 2010, och jag har satt viss stolthet i att kunna uttrycka det på det viset. "Minst en bok om året…"​
Men… Det skapar ju mest stress, och stress behöver jag mindre, inte mer av. Jag tänker lite på det där rådet jag hört, att man som ny bilägare medvetet ska typ repa lacken på sin nya bil nånstans där det inte syns, för det hjälper en att inte oroa sig och inte bli så upprörd när bilen repas framöver. För den skadan är redan gjord; bilen går inte från "helt pristine" till "förstörd", den går från "lite repad" till "lite mer repad". Mindre steg, mindre oro. Det fina med att bryta en streak är att man bara behöver göra det en gång. När man väl gjort det så kan man inte få tillbaka den, och då får man acceptera att kunna säga "jag har släppt en bok typ varje år sen 2010". Min streak får läggas på samma välförtjänta skräphög som alla andra försök att vara perfekt.​
Så. Inget 2.0 innan nyår. Jag är visserligen mer än halvvägs klar med själva texten – 127 råtextsidor har blivit 212 layoutade (ratio 1.67) och bara ("bara") 84 sidor kvar. Men eftersom majoriteten av korrkommentarerna ligger i de kommande kapitlen, och eftersom jag antagligen spelar rollspel 27–30:e så skulle jag alltså ha behövt layouta och gå igenom korr på 84 sidor på typ… en och en halv dag. Görbart ja, men… nej.​
Jag har också fått lite idéer till dekorativa "utfyllnadsbilder" som jag ska testa lite.​
Det är väldigt skönt att ha fattat det här beslutet, känner jag.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-01-03
  • Rotsystem 2.0: Jag arbetar mig långsamt igenom korrekturen och kommentarerna jag fått. Det är ju nästan uteslutande just såna där svåra som kräver rejält med eftertanke, ibland omtag, och ibland skulle det behövas lite fram-och-tillbaka-frågor om hur man tänker och ifall den föreslagna lösningen är bättre eller sämre. Mitt mål just nu är att i slutet av veckan ha gått igenom de här lite tyngre kapitlen (vilka, såklart, också är de viktigaste kapitlen och de där mest är nyskrivet – spelledarkapitlen). Idag mecklade jag också lite med en illustration jag inte är riktigt nöjd med; en relationskarta. Den ska egentligen vara rätt enkel – fem namn, streck med pilar, strecken har en liten text på sig som beskriver relationen. Men jag vill göra det på ett sätt som är hyfsat lättläst och stilrent, och det får jag inte riktigt till. Och internet är inte behjälpligt – ala relationskartor jag hittar är rätt fula.
  • Luna City Blues: Ja alltså, det var tänkt att jag skulle pröva på rollpersonsskapandet i mellandagarna, men annat kom i vägen. Jag känner också att det finns en massa bollar som ligger mellan händer just nu och som inte borde tappas. Så jag har just skrivit upp lite olika "kolla upp X"-saker i attgöralistan för i morgon…
Jag har åtminstone tagit mig igenom en del material och läst böcker / skrivit recensioner. Och jag tror fortfarande att min text blir bättre av det. Sedan är det ju en helt otroligt rikt beskriven värld om man tar hänsyn till alla böckerna – men allt det kommer såklart inte att kunna tas med i den ganska tunna grundbok jag tänker mig. Så det blir helt säkert en massa grejer folk gillar men som inte kommer med. Men… Det får de acceptera. Första utgåvans grundbok hade inte jättemycket detaljer den heller, och det är ju den jag hela tiden återkommer till som något slags referens. Den funkade ju!​
Mina senaste observationer: I MC-romanerna ger huvudpersoner uttryck för att Algeroth är Legionens ledare. Det skulle nog Ilian ha ett och annat att säga till om, men jag tycker samtidigt om idén att folk har fel om Legionen. Så jag har skissat på en kort lista med rykten och missuppfattningar om Legionen som kan spridas, när hemligheten avslöjas i de bredare folklagren och Legionen blir offciella nyheter. I samma romaner nämns dessutom att Venus tidigare varit vansinnigt giftig och obeboelig; räknar man romanerna som del av 1e-kanon så är det här alltså helt klart vårt solsystem fast i framtiden, snarare än någon ren pulpverklighet.​
Det är också intressant att Algeroth tycks ha tillgång till sina syskons specialiteter. Bland grejerna som beskrivs i Algerothboken finns ju både portaler (Ilian) och köttiga, groteska och muterade biotekniska saker och slempest och grejer (Demnogonis). Han har också förklädda lönnmördare (Semai). Min tanke här är väl att alla nog egentligen har lite av allt, men att de är specialiserade – Alla (åtminstone alla nefariter) kan lära sig eller använda teknologi för att teleportera sig, men vill man ha långvariga portaler eller teleportera något riktigt stort så får man fråga Ilian.​

Kanske gör jag nåt mer ida, kanske inte, men jag kände att jag inte skrivit något alls på ett tag och villa få det gjort…
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Det är också intressant att Algeroth tycks ha tillgång till sina syskons specialiteter. Bland grejerna som beskrivs i Algerothboken finns ju både portaler (Ilian) och köttiga, groteska och muterade biotekniska saker och slempest och grejer (Demnogonis). Han har också förklädda lönnmördare (Semai). Min tanke här är väl att alla nog egentligen har lite av allt, men att de är specialiserade – Alla (åtminstone alla nefariter) kan lära sig eller använda teknologi för att teleportera sig, men vill man ha långvariga portaler eller teleportera något riktigt stort så får man fråga Ilian.
Är inte Algeroth-boken lite mörka legionen-boken? Vad jag minns var det bara Algeroth och Ilian som hade egna böcker, och Algeroths bok var dubbelt så tjock. Spelledardelen av Algeroths bok känns som att man pressat in allt om att slåss mot legionen med våld och kallar det Algeroth eftersom han var på omslaget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Är inte Algeroth-boken lite mörka legionen-boken? Vad jag minns var det bara Algeroth och Ilian som hade egna böcker, och Algeroths bok var dubbelt så tjock. Spelledardelen av Algeroths bok känns som att man pressat in allt om att slåss mot legionen med våld och kallar det Algeroth eftersom han var på omslaget.
Algeroths bok kom först vad jag minns. Det mesta av texten hänvisar explicit till honom och hans nefariter, hans förmågor och hans symmetri-cirklar och så vidare, men här och var finns också små hänvisningar till att t.ex. vissa typer av citadell (kasematter, om jag minns rätt – de underjordiska, hemliga) är vanligare hos Semai och så.

Överlag kändes det mycket i 1e som att Algeroth liksom var huvudnumret inom Legionen – fair enough, han är krigets apostel och de ville sälja Warzone – och de andra kändes mycket som bihang. Typ Algeroth fast med andra kläder. Jag tror inte att Ilian t.ex. fick lika många varelser eller så, men det måste jag räkna och kolla.

Sedan är det väl mest Algeroth man slåss mot med våld, tänker jag… Även om de var lite fantasilösa med t.ex. Semai och gav honom en massa våldsamma lönnmördare och så istället för att fokusera på honom som lögnen och förräderiets apostel. Det finns ju en massa kul att hitta på där, med demagoger och propagandister och allt vad man vill, men… Well, återigen. Man ville väl sälja kalistoniska innästlare som warzone-minis.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,051
Det är ju nästan uteslutande just såna där svåra som kräver rejält med eftertanke, ibland omtag, och ibland skulle det behövas lite fram-och-tillbaka-frågor om hur man tänker och ifall den föreslagna lösningen är bättre eller sämre.
Jag har fått notiser om dina svar på mina kommentarer. Har haft lite fullt upp, men kommer besvara dem under dagen!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-01-06
  • Rotsystem 2.0: Jag har nu bara en enda klurig kommentar kvar att göra något av, tror jag. Annars är jag nog klar med korrekturen. Däremot är jag rätt missnöjd med att regelsystemet svällt upp från 3775 ord till 5011. Nog måste jag väl kunna minska den textmassan? Nåja, vi får se.
Jag har också lärt mig en ny grej, som jag borde tänkt på tidigare: I Illustrator kan man montera in andra dokument i sitt dokument. Så typ en bild eller så, är det väl tänkt. När man monterar in ett Illustrator-dokument in i ett annat Illustrator-dokument får man välja vilken artboard som ska monteras in. Precis som när man monterar in en PDF. Men! Man kan också montera in en artboard från ett dokument in i sig självt!​
Så… Säg att jag har en artboard, A. Den föreställer ett rollformulär. Jag vill samla alla illustrationer som har med rollformulär att göra i en Illustratorfil för att det blir lite enklare att hålla reda på dem då. Så nu vill jag skapa artboard B som också föreställer samma rollformulär fast med ifyllda värden. Innan jag upptäckte det här så hade jag två alternativ:​
  • Göra en kopia av allt som finns i artboard A till artboard B. Klumpigt, eftersom det betyder att ifall jag ändrar något på A så måste jag komma ihåg att spegla ändringen till B (och C, och D etc).
  • Lägga ändringarna i lager (bara ha en artboard), och vid import till InDesign (eller whatever) komma ihåg att aktivera rätt lager vid rätt tillfälle.
Nu har jag ett tredje verktyg:​
  • Lägga in artboard A direkt i B! Så ändringar i A speglas automatiskt, och vid importen till InDesign behöver jag bara välja rätt artboard.
Skillnaden mellan andra och tredje är egentligen inte jättestor – jobbar man bara mot InDesign och med illustrationer man inte behöver se sida vid sida funkar tvåan rentav bättre. MEN: Med det nya verktyget kan jag dels exportera alla artboards samtidigt till t.ex. png-bilder, och dels kan jag se alla varianter samtidigt.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-01-08

Igår bestämde sig min kropp för att den skulle sova tolv timmar; från 03:00 till 14:45. Så… jag fick inte riktigt så mycket gjort som jag hade önskat.
  • Rotsystem 2.0: Jag tror att typ alla kommentarer är omhändertagna. Jag har börjat hugga i regelsystemet, med målet att åtminstone få bort ett par layoutade sidor. Jag är nere på 4701 ord nu, från 5011. Jag kommer väl antagligen inte ner till de 3775 jag var på, men jag siktar på att hugga bort åtminstone 500 ord till. Vi får se vart det tar vägen. Kill your darlings etc.
  • Luna City Blues: Rätt lite har blivit gjort utom recensionsskrivandet. Vilket, för all del, är arbete jag vill få gjort, men… Jag börjar känna mig jävligt antsy när det gäller själva LCB. Det känns som att väldigt lite händer och jag kommer inte ifrån tanken att det är hos mig bollen ligger. Jag har också insett att mitt nuvarande första-steg, "Börja skriva ett avsnitt", nog är för stort. Det är ett kasst mål; måste bli mer specifikt. I morgon siktar jag på att 1) välja vilket kapitel jag ska börja skriva, och 2) skriva ett stycke.
Ett stycke, det bör jag klara av. En fot framför den andra.​
Min senaste ide, annars, är att jag läste Ilianboken och började tänka mig The Wild Hunt som ett slags invasiv verklighet. Lite som Orq'With eller Carcosa. Det ger en del intressanta ideer om hur det kan de sig när folk luras in i eller skickas till den dimensionen. Jag tänker mig lite som Skriet från Djungeln, att det blir som ett nästan drömlikt gränssnitt mellan Skogen, mellan Den Vilda Jakten, och vår värld.​
Plötsligt är det en skogsglänta i mitt vardagsrum, månsken spelar genom trädkronor ner mot smutstvätten, och någonstans djupt inne mellan träden hörs ett jakthorn och fjärran hundskall, och jag förstår att jag är förlorad…​
Jag har ideer, jag ska bara få ihop dem. Vad kan jag börja skriva om? Vad är enklast? En megakorporation? Kulter i stort? En apostel?​
 
Top