Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-01-13
  • Rotsystem 2.0: Regelsystemet är layoutat… igen. Slutresultatet blev c:a 4500 ord – inte riktigt det mål jag hade, men det blev i varje fall två layoutade sidor mindre än det var när kapitlet låg på 5000 ord.
En sak jag tänkt på när jag gjort den här layouten är att jag borde utnyttja sidofälten mer. Inte som Gemini som hade löptext där, men jag bör kunna flytta en del listor dit, lägga fler regelillustrationer där och så. jag har börjat skissa så smått på saker som skulle kunna flyttas ut dit. Vi får se. Det är rätt skönt just nu faktiskt – med tidspressen plötsligt borttagen så känner jag att jag ändå kan röra mig framåt men kan testa grejer och ta den tid det behövs för att göra en bra bok av det hela.​
Jag har också återkommande funderingar på det här med att dela upp boken i två. Det ÄR en rätt otymplig bok redan i v1.0, och nu ska det alltså bli +13% enligt mina senaste beräkningar. Men jag tänker att jag layoutar klart det här, och så skapar jag en separat tråd där jag ber om råd vad gäller den saken. Antingen kör jag på med en tjock bok, eller… så blir det kanske en spelarbok och en spelledarbok? Eller en "grundbok" och en spelledarbok? Eller en världsbok och en regelbok? Jag ska fundera och räkna lite. Sedan är ju frågan om omslag – omslagen är ju mina dyraste illustrationer. Antingen använder jag samma omslag för båda böckerna, eller så lägger jag undan lite pengar och hör av mig till Cotronis och ser om han kan sno ihop ett omslag till åt mig.​
  • Kutulu: Jag hade ett väldigt intressant samtal med Elosofolket nu i veckan. Det viktigaste från det samtalet och som jag nog tror att jag kan dela med mig av är att vårt samarbete kommer att trappa ner och avslutas. Det är 100% ömsesidigt, och handlar om att vi båda fått andra förutsättningar sedan samarbetet inleddes. De har ju rätt många projekt i luften nu, och det är såklart svårt att försöka t.ex. sälja in både Kutulu och svenska CoC samtidigt. Och jag kan ju numera få ut saker åtminstone till Adlibris och Bokus utan att behöva ha ett förlag eller gå via ett. Vi får se hur det blir med SF-bok, men i värsta fall kan jag säkert hitta en lösning där. Tills vidare fortsätter Eloso sälja fysiska böcker av Kutulu, Soldaterna och Mardrömmar dock, så får vi se vad som händer ifall de antingen slutar sälja eller tar slut. Exakt hur processen ser ut de närmaste månaderna får vi se, det är inte riktigt klart än.
Men oavsett vilket kommer kommande Kutulugrejer inte att tryckas eller säljas via Eloso, så mycket är vi överens om. Och jag har ett par grejer på G som jag tror kan bli rätt bra, samarbeten och sådant.​
(Och dessutom: När avtalet med Eloso gått ut och vi är helt klara med varandra, så blir också situationen kring den engelska översättningen av Kutulu annorlunda. Jag har ju 100% förståelse för att Chaosium inte vill att Kutulu ska heta Kutulu på den internationella marknaden, framför allt inte när det är deras CoC Sverige-samarbetspartner som ger ut det. Och jag har också 100% förståelse för att Eloso respekterar Chaosiums önskan. Men om det är jag personligen som ger ut spelet, utan koppling till Eloso, så förändras ju dynamiken lite…)​
Men ja, jag vill verkligen understryka att det här är ömsesidigt och att allt är bra, och att vi nog kommer att fortsätta att samarbeta under olika former.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Addendum: Min hjärna är ovanligt aktiv med prokrastinations-kreativitet idag. Jag menar, jag ska ju jobba med Rotsystem och LCB nu. Inte More than Humans metaplot (senaste idén typ: det finns inte bara "den fysiska världen" och "det omedvetna/undermedvetna" som dimensioner. Allt är bara skuggor och slöjor all the way down. Det förflutna är också en plats. Överlag finns ingen fast mark, allt är bara så stabilt och "verkligt" som det tillåts vara. Kanske är alltets naturliga form bara ett enda stort mega-mischmasch? Vad är det då som skapat det här strukturella, som skiljer alla olika nivåer och dimensioner från varandra? Eller vem? Eller är universums naturliga tillstånd att koalescera till bubblor av intern logik och naturlagar?) till exempel.

Eller: En Agency-modul kallad "Hammer", där varje kapitels namn anspelar på en rad ur Pete Seegers klassiska protestlåt (som i mitt huvud alltid sjungs av Nimoy):
  • In the morning (kortfattad state-of-the-world, varför saker är som de är)
  • Warning (kampanjprogression)
  • In the evening (tänkt kampanjavslut)
  • All over this land (världsbeskrivning)
  • Danger (motståndare, farligheter)
  • Love for all my brothers and my sisters (Rollpersoner, allierade)
Ni ser? Nonsens! Inget som jag bör lägga tid på. Men jag skriver ner det för att få ur det ur huvudet…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Addendum 2: Räkneövning. Just nu ser det ut såhär i olayoutade sidor för Rotsystem:
  • Intro+Världen 57s
  • Regler och rollpersonsskapande 56s
  • Spelartips 13s
  • Spelledartips 53s
  • Hemligheter 4s
  • Äventyr 18s
  • Appendix 12s
Det blir totalt 213 sidor, eller 340 layoutade om min vanliga ratio (×1.6) håller (och det gör den för sidorna jag layoutat hittills)

En tänkbar uppdelning vore:

Bok 1: Grundbok (c:a 138 / 220 sidor)
  • Intro+Världen
  • Regler
  • Spelartips
  • Appendix
Bok 2: SL-bok (c:a 75 / 120 sidor)
  • Spelledartips
  • Hemligheter
  • Äventyr
220 är mindre otympligt än 340, det är det.

Jag har funderat på andra uppdelningar, till exempel att ha hemligheter och värld i en bok, och tips+regler+äventyr i den andra. Typ en med "värld" och en med "system". Det skulle ge en bok på 116 layoutade sidor och en på 230. Men jag vet inte, jag.

Jag måste fundera mer på det här, helt klart. Men nu har jag räknat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-01-14
  • Luna City Blues: Alright, det första riktiga dokumentet är skapat och de första styckena nedskrivna. Typ 3/4 sida. Det hjälper ju att jag redan gjort en outline… Jag ska inte säga att jag blev helt nöjd men skit i det nu. Det kommer att finnas tid att slipa, hugga bort, justera. Nu måste jag bara producera text; redigeringen kommer sen. Det känns jävligt bra att vara igång ändå. Nu ska jag bara hålla ångan uppe några veckor framöver, samtidigt som jag gör klart Rotsystem…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-01-18
  • Rotsystem 2.0: Layoutarbetet fortsätter, mest. Med tillhörande kluriga prioriteringar. Spelledarkapitlet minskade rätt ordentligt, och nu sitter jag med äventyrskapitlet… Det är lite extra klurigt eftersom det har en massa bilder och listor som inte kan sidbrytas hur som helst!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-01-19
  • Luna City Blues: Ett par grejer har fallit på plats och framför allt har jag idag sett en skiss på framsides-illustrationen (!). Den ser ut att bli dundersnygg. Ni får dock vänta ett tag till =)
  • Rotsystem 2.0: "Jag ska bara sätta mig och layouta en liten stund", tänkte jag. Tre timmar senare… Layout is a hell of a drug, tydligen. Men jag tänker att det är i linje med min nyårs-målsättning att göra mer sånt som gör mig glad eller som ger mig energi… Och layoutande är meditativt.
Jag sitter fortfarande med äventyrskapitlet. Det är en rätt långsam men givande process – en sida i taget, verkligen. Jag fipplar inte med enstaka ord eller avstavningar riktigt ännu, utan just nu försöker jag bara få text och bild att leka snällt. Det blir, som tidigare, en del huggande och omformuleringar. Och en del funderingar typ "vilken sorts list-stilmall ska användas här", etc. Jag försöker vara konsekvent men i slutänden blir det ändå en del höftande och "det ser bättre ut såhär"-känsla.​
Jag har nu också börjat på riktigt med det där jag sade om att utnyttja marginalutrymmet bättre, för t.ex. exempellistor och sånt. Det kommer också att kapa ner sidantalet… Just nu är projektionen 350 sidor, mot originalets 311. En mer modest ökning än tidigare beräkningar, alltså. Men projektion är inte verklighet och many things can happen.​

1705713747233.png
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-01-23
  • Rotsystem 2.0: Jag hade egentligen inte tänkt layouta idag, men nu blev det så ändå. Jag hade en halvdålig dag i övrigt och har lovat mig själv att göra mer sånt jag tycker är roligt i år. Och layoutande är roligt!
Jag blev just klar med Äventyrskapitlet. Phew! Mycket hugga med sabeln blev det. 8650 ord var kapitlets brödtext på när jag började; nu 8254. Eller ok, räknar man in de grejer jag flyttat ut till sidebars så landar vi fortfarande på 8543. Men ändå. 43 layoutade sidor till 38 (eller ja, 37. Sista sidan är tom nu, så jag skulle kunna lägga in en snygg helsides-illustration nånstans i kapitlet). Det är inte illa pinkat.​
Next up: Kapitlet om att skapa spelledarpersoner.​
  • Luna City Blues: Jag kom på en idé igår kväll som jag gillade: är verkligen den ordning apostlarna dyker upp i optimalt? Är det verkligen rimligt, om vi utgår från 1es tidslinje, att Algeroth är andre man på plan? Jag fattar ju att han ska vara den näst mäktigaste och så, men jag känner att det mer handlar om att MC1e var så väldigt stridsfokuserat. Så Algeroth behövde finnas där från dag 1.
Subject to approval och så vidare såklart, men jag funderar på att lägga Algeroth sist. Först kommer Ilian, intighetens gudinna, hon som öppnar vägen mellan stjärnorna. Hon som kan universums mysterier och är den som förvrider de tänkande maskinerna. Sedan kommer hennes svagare men subtila bröder, Semai och Muawihje. Vansinnet/mardrömmarna och den sociala koherensens förfall. Lögnen och propagandan. De infiltrerar och skapar kulter. Sedan kommer Demnogonis, sjukdomen och köttet. Och slutligen, liksom kronan på verket – Algeroth, kriget och våldet och industrin.​
Jag funderar rentav på ifall Algeroth kanske inte ens trätt fram helt och hållet i spelets start-nutid. Hans influenser märks och det har börjat dyka upp citadell på Mars och hans legioner har börjat kriga lite där. Men han själv är fortfarande inte närvarande. Den stora krigsmaskinen är ännu inte fulländad. Det är kanske därför vi inte är inne i det stora totala krigets tidsålder ännu. Hm.​
Så jag antecknade lite kring det.​
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
UPPDATERING 2024-01-23
  • Rotsystem 2.0: Jag hade egentligen inte tänkt layouta idag, men nu blev det så ändå. Jag hade en halvdålig dag i övrigt och har lovat mig själv att göra mer sånt jag tycker är roligt i år. Och layoutande är roligt!
Jag blev just klar med Äventyrskapitlet. Phew! Mycket hugga med sabeln blev det. 8650 ord var kapitlets brödtext på när jag började; nu 8254. Eller ok, räknar man in de grejer jag flyttat ut till sidebars så landar vi fortfarande på 8543. Men ändå. 43 layoutade sidor till 38 (eller ja, 37. Sista sidan är tom nu, så jag skulle kunna lägga in en snygg helsides-illustration nånstans i kapitlet). Det är inte illa pinkat.​
Next up: Kapitlet om att skapa spelledarpersoner.​
  • Luna City Blues: Jag kom på en idé igår kväll som jag gillade: är verkligen den ordning apostlarna dyker upp i optimalt? Är det verkligen rimligt, om vi utgår från 1es tidslinje, att Algeroth är andre man på plan? Jag fattar ju att han ska vara den näst mäktigaste och så, men jag känner att det mer handlar om att MC1e var så väldigt stridsfokuserat. Så Algeroth behövde finnas där från dag 1.
Subject to approval och så vidare såklart, men jag funderar på att lägga Algeroth sist. Först kommer Ilian, intighetens gudinna, hon som öppnar vägen mellan stjärnorna. Hon som kan universums mysterier och är den som förvrider de tänkande maskinerna. Sedan kommer hennes svagare men subtila bröder, Semai och Muawihje. Vansinnet/mardrömmarna och den sociala koherensens förfall. Lögnen och propagandan. De infiltrerar och skapar kulter. Sedan kommer Demnogonis, sjukdomen och köttet. Och slutligen, liksom kronan på verket – Algeroth, kriget och våldet och industrin.​
Jag funderar rentav på ifall Algeroth kanske inte ens trätt fram helt och hållet i spelets start-nutid. Hans influenser märks och det har börjat dyka upp citadell på Mars och hans legioner har börjat kriga lite där. Men han själv är fortfarande inte närvarande. Den stora krigsmaskinen är ännu inte fulländad. Det är kanske därför vi inte är inne i det stora totala krigets tidsålder ännu. Hm.​
Så jag antecknade lite kring det.​
Helt rätt tänkt om Algeroth! Sedan skulle jag personligen se lite färre apostlar då jag aldrig gillade att vansinne eller sjukdomar skulle ha sin rot i apostlarna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Helt rätt tänkt om Algeroth! Sedan skulle jag personligen se lite färre apostlar då jag aldrig gillade att vansinne eller sjukdomar skulle ha sin rot i apostlarna.
Jag vill ju ha kvar men göra om dem. I min skiss är det ju typ:
  • Algeroth: Den fysiska världen utanför kroppen
  • Demnogonis: Den fysiska världen inuti kroppen
  • Muawihje: Den inre psykiska världen
  • Ilian: Den yttre fysiska världen (alltså typ kunskap om universums mysterier, kosiska sanningar etc)
  • Semai: Bandet mellan människor, det mellanmänskliga
Så Demnogonis kanske kan vara sjukdomar, men egentligen främst kroppsförändringar och förbättringar och sådant. Överdriven upptagenhet vid det biologiska och kontrollen över det. Och Muawihje blir motsvarande; typ mer sinnespalats och inåtvänd kontemplation; drömvandring och sånt. Jag har ju nån idé om att alla apostlar faktiskt ska ha något konkret och reellt att erbjuda. Något som gör dem lockande.

Sedan har ju ingen av de här grejerna sin rot i apostlarna. Krig, sjukdom/kroppsförändring, vansinne/sinnespalats/psyke etc kommer ju inte från Mörkret även om Mörkret så att säga använder sig av dem. Folk har alltid blivit snuviga, det är inte Demnogonis fel. Apostlarna är ju inte gudar, utan generaler och manifestationer av Mörka Själen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-01-30
  • Rotsystem 2.0: Jag har jobbat fler dagar än jag skrivit; ni får helt enkelt överleva. Jag är inne på appendix nu, i den här första ruffa layouten där jag mest försöker få in grejer. Planen nu är att bli klar med appendix och därefter inventera hur det ser utmed illustrationer och så. Layouten är ganska tajt just nu så varje kapitel som förses med en illustration kommer sannolikt att behöva få två… Jag har också tänkt att jag ska börja göra lite egna utfyllnads-illustrationer som jag kan kila in där jag inte har nog med text etc. Jag har finurlat lite på mönster baserade på hexrutor… Ja, jag vet, superstandard för cyberpunk. Men jag tänker att det väl funkar ändå. Jag tänkte också försöka koppla det både till cybergrejs och till bin och bikupor; vi får se hur det går.
  • Luna City Blues: Av någon anledning har det burit mig emot att liksom börja skriva på riktigt, alltså faktiskt starta Google Docs och skriva grejer. Men jag har börjat skriva. Det är bara det att det av nån anledning kännts lättare att börja genom att skriva lösryckta stycken i Google Keep istället. Nåja, alla sätt är bra utom de dåliga och nu har jag åtminstone skissade förstastycken till två kapitel. Förhoppningsvis betyder det att min frysning lossnat; jag bör kunna flytta de här lösa styckena till docs-dokument och börja jobba på riktigt under veckan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-02-09

Jag har verkligen inte gjort mycket den senaste tiden. Eller ja, jag har gjort mycket på jobbet, och mycket återhämtning för att orka göra saker på jobbet, men väldigt lite rollspelsmakande.
  • Rotsystem – Monsterboken: Jag borde verkligen fokusera på mina existerande projekt, och inte det här halvglömda gamla projektet. Men nu har det hållit på och poke:at mig i några dagar så jag skrev ner lite grejer. Eller ja, tanken var att skriva ner lite grejer, sen blev det betydligt fler grejer. Jag kom såklart på fler medan jag skrev. Nå, bokens preliminära namn är alltså "Nordisk mykologi – eller fruktansvärda mardrömsbestar och var man finner dem". Jag gillar ju långa titlar.
Jag tänker mig att den här boken behöver åtminstone två delar: En som helt enkelt ger ett gäng illustrerade exempel på nordiska djur, som muterats. Texten beskriver först översiktligt det av djurets utseende, beteenden och så vidare som kan vara rollspelsintressant och ger sedan ett exempel på muterad variant av djuret. Det kan ju finnas flera olika muterade hjort-typer liksom.​
Och sedan en del som är lite mer "build-a-monster". Det jag skrev på idag var framför allt "exempel på mutationer". Det blir lite likt cybernetiksystemet fast inte lika styrt, typ. Men vissa mutationer funkar bättre om andra mutationer också finns med, typ om man stoppar in något som utvecklar mycket värme eller använder mycket energi så är det bra om djuret också får ett förbättrat kylsystem. Och jag tänker att alla mutationer har olika visuella kännetecken. Tanken är att det ska bli lite kul för SL att pussla ihop skojjiga monster genom att typ ta ett vanligt djur (med vanligt beteende etc) och sedan stoppa in multipla rader av tänder, extra snabb läkning och cordyceps-styrning och så köra. Jag tänker att en del mutationer nog mest är stridsgrejer men att jag mest och framför allt vill ha sånt som gör sig bra i mysterier (såklart). Jag vill att rollpersonerna ska typ försöka analysera djurens beteenden och räkna ut saker beroende på det, hitta spår och följa dem och se djur på bild och fundera på vilka svagheter djuret borde ha utifrån dess olika mutations-stigman.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-02-25

Ännu en "det går lite segt just nu"-uppdatering. Men nu är det sportlov, och jag har lovat mig själv att spendera en hyfsad del av det skrivandes och skapandes.
  • Rotsystem 2.0: Layouten har gått lite i stå, mest för att jag har exempelrollpersoner som är lite kluriga att layouta. Just nu är planen att presentera deras stats som rollformulär helt enkelt, och då måste ju formulären först bli klara. Varje person har fyra komponenter just nu: En kort beskrivning + lista med bakgrunder (1.5s), en illustration (helsida), rollformulär (helsida) och cybernetikformulär (helsida). Problemet är att det blir fyra och en halv sida. Vilket är skitmycket. Ett sätt att lösa det på är såklart att helt enkelt vrida på saker. Rollformuläret och cybernetikformuläret är ju liggande A5, vilka med lätthet kan läggas som två A6:or på ett A5-uppslag. Återstår bara att på något sätt få en halvsida text att samsas med en illustration… Men jag ska pussla lite. Om jag kan få till det så att varje rollperson beskrivs på 1s inkl bakgrunder så blir det ju 3 sidor per karaktär (1 beskrivning, 1 formulär, 1 illustration). Inte optimalt eftersom de då börjar på varannan höger-varannan vänster, men… Äh, vi får se.
  • Luna City Blues: Jag har mest skrivit på recensioner av 1/3e-grejer på sistone. Det har hänt en del behind the scenes, men det ska jag inte skvallra om =) Som med alla projekt går det lite upp och lite ner; på sistone har det gått lite trögt. Men det är här jag tänkt lägga krutet nu under sportlovet. Jag har funderat på att ha ett sido-mål, och försöka producera minst en sida per dag. Det borde vara görbart. Framför allt handlar det mest om att jag måste få tummen ur, känner jag. Varje gång jag börjat skriva på något på sistone så har jag gripits av känslan att jag i själva verket borde skriva på någon annan del.
Men nu när jag (snart!) är ikapp med min rättning av elevarbeten så har jag en inte-speciellt-djärv plan: Jag går igenom min hierarkiska punktlista och skriver ett kapitel i taget, och för varje kapitel går jag också igenom de anteckningar jag har i Keep och infogar dem på rätt ställe. För sånt har jag ju fortsatt göra – skriva ner små formuleringar och idéer och sådär.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-02-29
  • Rotsystem 2.0: Jag har filat mer eller mindre klart på rollformulären, och nu också gjort klart den preliminära layouten. Typ. Det enda som helt saknas just nu är registret (kommer senare) och sidan med licensinformation och sådant. Men exempelrollpersoner är till exempel nu alla fixade. Jag valde i slutänden att flytta den långa texten där två spelare skapar varsin RP till rollpersonskapitlet, och valde också att ta bort de rollpersonerna från listan med exempel-RP i appendix. Känns onödigt att ha med dem två gånger. Jag plockade också bort en exempel-RP helt och hållet; hen får komma som en PDF eller något istället. Två detaljerat skapade och två som bara presenteras med översikt+stats+bild får räcka. Jag blev rätt nöjd! Nästa steg: Gå igenom hela layouten, snygga till typografi, fixa sidhänvisningar och sådant. Grovlayouten är gjort, nu är det dags för finlayouten.
  • Luna City Blues: Nu jädrar! Jag skrev klart den långa recensionen av Dark Soul-boken till 3e, och nu har jag också återigen kommit igång och skriva riktig text. Inget revolutionerande – en översiktlig tidslinje och "Hur spelar man" bara. Men det känns bra att vara igång! Orden rinner ur mig, framför allt när jag ger mig själv tillåtelse att skriva saker jag tror att jag kommer att vilja ta bort eller kraftigt redigera senare. Det blir framtida-Kranks problem; just nu behöver jag bara så snabbt som möjligt producera en grundtext. Det är först när den finns som det finns något att visa upp för samarbetspartners, det är först när den finns jag kan börja ta in fler ögon och börja forma den till något som funkar.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Nyfiken fråga: det verkar som du gör precis allt jobb, så vad gör dina samarbetspartners?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Nyfiken fråga: det verkar som du gör precis allt jobb, så vad gör dina samarbetspartners?
Well, ett svar där är väl "de tråkiga bitarna" =) Egentligen har det ju mest varit jag och Gabbie som haft det här projektet, och hon har ju varit den som fixat så det överhuvudtaget dykt upp ett kontrakt, sett till att starta vårt handelsbolag, fakturerat rollspelsföretag som varit skyldiga mig pengar av olika anledningar, etc.

Däremot är det helt riktigt att det här i princip är min egna bebis; det är jag som tar de kreativa besluten, skriver, layoutar osv. Framöver kommer det ju tillkomma illustratörer och så, och det kommer sannolikt behövas fler samarbeten kring t.ex. tryck och sådant.

Sedan på lite mer avstånd är ju Heroic Signatures en "samarbetspartner"; det är de som äger licensen trots allt. Det är de som låter mig göra allt det här =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-03-02
  • Rotsystem 2.0: Jag har gått igenom de två första kapitlen och justerat typografi. Mest har jag gjort självklarheter – försökt undvika avstavningar, få bort åar, se till så det inte finns några horu ensamradingar, jobbat bort så t.ex. samma ord inte står i början av två rader på raken… Och mycket har jag gjort genom omformuleringar snarare än manuell knipning/spärrning eller insättandet av mjuka radbrytningar. Utmanande och tidsödande, men ganska kul och tillfredsställande.
  • Luna City Blues: Jag har skrivit typ en sida idag, om just staden Luna City. Det fortsätter gå rätt bra – återigen verkar knepet vara att tänka att "jag kan fixa det sän". We can fix it in post! Jag ser redan nu en del grejer jag skulle vilja formulera om, korta ner, strukturera om men… fuck that, det gör vi sen isåfall. Först fräna grejen, som Pölsa sagt, sen bryr vi oss.
  • RYMD: …pCloud har börjat påminna mig om random bilder jag gjort för X antal år sedan. Lite som Google Photos eller Facebook, "kommer du ihåg för tre år sen då du skrev det här / tog den här bilden". Men eftersom de flesta av mina bilder på pCloud är rollspelsillustrationer så blir det ibland lite förvirrande. "Vad farao är det här för en bild?" Jahaaaaa, det är en stjärnkarta. Vafan, den är ju rätt snajdig, ju. Synd att det där projektet jag gjorde de texterna till aldrig blir av. Borde jag fundera på att fila av serienumren och göra något av det på egen hand? Ett eget separat Traveller-aktivt rymdspel? …Inte just nu. Men sen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-03-04
  • Kutulu: Saker… rör på sig. Långsamt, men säkert. Idag vaknade jag och hade fått ett WhatsApp-meddelande från Ken. Det är typ årsdagen för då jag lämnade Japan. Han pratar om att "restart Kutulu jp". Jag tänker inte get my hopes upp; vad mig anbelangar har "kutulu i japan"-grejen redan levererat långt mer än jag kunnat drömma om. Allt är en bonus; "inget händer" är default expected behavior så att säga. Att vi just nu fortfarande säljer i genomsnitt 0.7 böcker per dag är väldigt kul; jag förväntar mig att det droppar till typ 0 vilken dag som helst.. Men…
…visst vore det lite skojjigt med en runda 2?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-03-05
  • Kutulu: Egentligen vill jag verkligen inte lägga Rotsystem 2.0 på backburnern igen men det får nog bli prio 3 ett tag framöver alltså. För nu ser det ut att bli åka av med Kutulu. Eller ja, jag ska ge det ett försök. Ken vill som sagt köra igång – preliminärt en ny utgåva av grundboken och en översättning av SL-guiden jag snackat om. Och vem är jag att tacka nej? Följande ligger alltså i pipen:
    • Spelledarguide, mer exakt en scenarioskrivar-guide. Jag skrev just till Ken att den är typ 70% klar. Texten i de flesta kapitel är klar så när som på lite exempel, och sen är kapitlet om att hantera skräck, vansinne och monster bara en outline som är ganska ruff.
    • Jag har ju ett par påbörjade äventyrs-skelett jag gärna skulle göra nå't med. Det jag är mest sugen på att faktiskt göra verklighet av är väl det som utgår från London Museum och Igbos. Vi får se.
    • Tack vare en annan tråd här så blev jag lite sugen på att göra en andra utgåva av grundboken också. Kanske. Kanske blir den bara till japanerna i första hand =) Vi får se. Jag tänker mig i varje fall att det blir ytterligare förenklingar i systemet (varför finns det förflyttningsregler för strid egentligen?) och kanske lite bättre förklaringar av vissa grejer.
Sen finns det lite andra processer som också ligger och puttrar, men de är jag inte riktigt redo att snacka öppet om än. I'll keep you posted.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-03-07
  • Luna City Blues: Alright, en sida blev skriven och nu har jag mig en kortfattad beskrivning av själva… Staden med stort S, så att säga. Översikten. Teknologinivå, struktur. Tanken är ju en förhållandevis tunn grundbok, så det blir ju inga superdetaljerade geografiska utsvävningar det här. Men ja, det känns rätt skönt att ha skrivit första utkastet av en av bokens sektioner iaf. Liksom, liten milestone. Nästa grej, tror jag, blir att skriva om megakorporationer i allmänhet lite kort, och därefter lite längre om varje megakorp (det där vanliga; estetik, struktur, utmärkande drag, historik etc). Nice att vara igång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-03-09
  • Kutulu: Jag har börjat läsa det jag skrivit hittills av spelledarguiden. Det är ganska bra stuff, ändå! Hittills har jag inte hittat jättemycket jag vill ändra på. Jag funderar dock på det här med exempel i texten. Jag vet inte om liksom längre exempel riktigt behövs. I de flesta fall tror jag att det snarare skulle vara bra med ett äventyr som följer alla bokens principer, som liksom sista kapitel. Jag har också återigen gripits av, och tillfälligt lyckats skaka av mig, driften att göra ett kapitel där jag ger alla Lovecrafts varelser en Kutuluesk beskrivning. Det tror jag får vänta till en senare bok. Kanske gör jag en eller två varelser här, bara… Vi får se. Man jag tänker hur som helst begränsa mig till enbart sådana varelser som Lovecrafts själv beskrev – inga av de som lagts till senare.
  • Rotsystem: Kapitel tres grovlayout har gåtts igenom och fått lite typografi-fixar. Jag har nått punkten där jag nog är OK med att det här arbetet saktar ner ett tag, men jag kommer fortfarande att försöka göra lite, då och då.
  • Luna City Blues: Det blev nästan en hel sida idag också! Återigen handlar det mest om att få ner text på papper i det här läget. Det kommer behövas en hel del filande i senare skede. Men nu finns det en kortare text om megakorporationerna och framför allt den övergripande grejen med att de renommésnyltar på gamla nationer. Texten har också lite om Kartellen, för det kändes som att det hörde ihop med det övergripande om megakorparna.
Nästa text jag skriver blir nog om någon av just megaföretagen. Det ska bli spännande!​
 
Top