Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-05-09
  • Luna City Blues: First draft av företagsrelationer-kapitlet klart. 1240 ord vilket är lite mer än jag siktar på, men det kan ju kapas senare. Nu vill jag ju mest få ur mig texten; redigering kommer senare.
Hur som helst, av 31 planerade kapitelrubriker är nu 10 skrivna, och jag har c:a 9600 ord, och c:a 25 sidor (dock: många av dessa är liksom knappt påbörjade sista-sidor i respektive kapitel). Enkel snabbräkning: Om det här håller i sig så snittar kapitlen på 2.5 sidor styck och 960 ord. Vilket ger 77.5 olayoutade sidor och nästan 30 000 ord. Vad är det jag brukar räkna med som ökning vid layout? 1.6? Då landar vi på 124 sidor.​
Original-1e-grundboken är på c:a 200 sidor. 3e är på 500. Splatböckerna till 1e var på kring 80. Algerothboken till 1e var på 145.​
Så… Om den här högst preliminära uträkningen håller så kommer jag med andra ord att kunna släppa den kortaste MC-grundboken hittills med viss marginal. Och lägga mig mellan en gammal splatbook och Algerothboken, typ. Lyckas jag hålla det så blir jag väldigt, väldigt nöjd. Men jag har på känn att jag kommer att få revidera mina siffror, framför allt när vi kommer till regelkapitlen och scenarioskaparkapitlen. Men vem vet? Kanske lyckas jag faktiskt hålla mig kortfattad för en gångs skull…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-05-16
  • Luna City Blues: Idag började jag skriva på hemlighetskapitlet. Det blev väl typ en sida… Men jag blev inte helt nöjd med den. Den känns för ordig. Men jag tänker låta den stå tills vidare, och hugga senare när jag ser hur stort hela kapitlet blir. Nu har jag iaf gett lite intro och pratat om ett par sätt att använda hemligheter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-05-18
  • Luna City Blues: Jag tänkt egentligen vänta till imorgon, men så fick jag feeling och skulle "bara fixa litegrann" nu ikväll. Resultatet är att jag strukturerat om det jag skrev senast på ett sätt jag blev mer nöjd med, och dessutom fyllde på med mer. Även det jag skrev nu känns för ordigt, men även den här gången tänker jag att jag får redigera sedan. Jag är dålig på att skriva kort på svenska, och problemet är inte mindre på engelska. Men jag har skrivit om hemligheter kring terraformning, Fallet och Legionen. Kvar är Brödraskapet och ett par av megakorporationerna, sedan är det här kapitlet klart och jag kan börja jobba på kulterna.
Det här är svårt och går lite trögt, men samtidigt är det också väldigt roligt. N u kommer jag ju till de grejer som intresserar mig mest – hemligheter och konspirationer, och att göra intressanta grejer med Legionen. Megakorporationerna tycker jag ju egentligen funkar ganska OK som de är, även om jag gjort en del justeringar där också. Men det är ju metaplot och Legionen jag verkligen blir liksom upprymd när jag skriver om.​
Jag har också gjort slag i saken och köpt hem Mutant Chronicles-seriealbumet med Bisley som tecknare. Serien gick ju i magnum och jag ska väl spåra upp de numren också, men jag ville ha den lite finare tryckta boken också…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-05-25
  • Luna City Blues: Å ena sidan vet jag att jag snart kommer att ha ett helt sommarlov att skriva på. Å andra sidan känner jag att jag vill ta mig framåt. Så idag satte jag mig och skrev lite mer på hemlighetskapitlet. Återigen blev det lite "ett steg bakåt, ett och ett halvt framåt" – jag redigerade det jag skrev senast och skrev lite nytt. Jag blev inte helt nöjd med det jag skrev idag heller, men det får väl ligga och gro lite till nästa gång jag skriver. Efter den här helgen borde det inte vara mycket kvar, men det har jag å andra sidan tänkt i flera veckor nu så… Innan alla betyg är satta så får jag nog acceptera att det är såhär.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-06-04
  • Luna City Blues: Nu kommer det lugna ner sig på jobbet… så nu hoppas jag komma igång lite mer. Idag skrev jag lite mer på hemligheter – som tidigare, lite redigering, lite nytt. Hemlighetskapitlet är nästan klart – jag har två små underrubriker kvar, och så har jag en mening jag inte riktigt vet var jag ska stoppa in (eller ens om jag ska ha kvar). Men innan helgen bör allt absolut vara fixat, och jag bör ha påbörjat kapitlet om kulter…
EDIT: Whoops, texten lämnade mig inte i fred så jag råkade skriva klart den. Nu är alltså alla hemligheter som jag kommit på på plats; sen får vi se hur många av dem som överlever genom hela processen. De är delvis utformade för att mer eller mindre vara self-contained och utbytbara, så det blir ingen jätte-deal om några av dem försvinner i senare skede. Jag är rätt nöjd!​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-06-07
  • Luna City Blues: Kultkapitlet påbörjat! Och jeez, det var svårt att komma igång. Det är svårt att skriva första stycket i kapitel överlag, och ibland brukar jag vänta med det tills resten i princip är klart. Här hade jag en skiss från min punktlista, men insåg direkt att jag inte gillade skissen… Så jag våndades en del. Sen våndades jag ännu mer eftersom jag visserligen skrivit punkten "Cults in play" som underrubrik, men… tydligen inte skrivit något under den, så jag kunde inte göra som jag brukar och börja med att göra om punktlista till text och sen banka på skiten tills den funkar. Istället fick jag köra the old fashioned way och bara… skriva, och komma på hur jag ville göra det medan jag skrev. Oh well, nu är jag igång, det brukar gå lättare när jag är igång.
Min preliminära "första milstolpe" just nu är att bli klar med spelvärldskapitlen. Det är 18 dokument, där 11 har ett färdigt first draft. När jag når första milstolpen ska jag ta in en allra första grupp tyckare som får tycka saker om manuset. Milstolpe 2 blir motsvarande för regelsystemet, och 3 blir för äventyrsgeneratorn. Eller så slår jag ihop 2 och 3, jag vet inte. Efter första milstolpen ska jag också försöka skriva ihop ett äventyr, tror jag, så det går att speltesta det här litegrann.​
När jag börjar jobba igen i augusti vill jag som minst ha ett första draft klart av hela boken. Det är mitt sommarprojekt.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-06-13
  • Kutulu: Jag vet att det inte riktigt blir rätt metafor, men närhelst jag sitter och gör jobb utan att komma så mycket framåt så tänker jag på det som "rearranging deck chairs on the Titanic", från Fight Club-citatet om Martha Stewart. Men det är vad jag gjort; jag har tagit en titt på det här kapitlet jag jobbar med, återigen konstaterat att jag inte kan komma framåt utan att göra mer förarbete. Och så har jag gjort förarbete. Det här kapitlet sparkar verkligen min rumpa, och påminner mig om hur viktigt det är att faktiskt skriva klart punktlistorna innan jag börjar försöka skriva riktig text. Så… tekniskt sett har jag väl tagit mig lite framåt, även om ingen ny liksom text-text blivit skriven.
  • Luna City Blues: Här har det gått bättre. Idag skrev jag typ lite drygt en sida om kulters världsbild, mål och pitch. Det kändes bra, även om jag som vanligt har en massa formuleringar jag inte riktigt gillar.
Jag har börjat fundera på att testa Grammarly för att se om det verktyget kan hjälpa mig att skriva bättre text. Det är dock AI, vilket gör att jag drar mig lite för det. Det är klart jag skulle kunna försvara det – "det är inte generativ AI, jag hade inte haft råd att ta in en redigerare, jag kommer ändå dessutom att ta in korrläsare etc" – men frågan är om jag vill? Jag behöver fundera en stund till tror jag.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-07-07
  • Luna City Blues: Jag fick i princip inget gjort de senaste två veckorna. Eller, det är en sanning med modifikation. Jag skrev inget i LCB-dokumenten på Google Docs. Jag hade först folk på besök (föräldrar, brorsbarn) och sedan var jag själv bortrest, uppe i min födelsestad Hudiksvall. Jag hade absolut kunnat skriva saker där, men det blev inte så mycket av med det. Jag tillät mig ett par veckor av att inte tänka på något som borde/måste göras, och där ingår LCB.
(Jag vill verkligen göra LCB, men att jag vill göra det gör inte att det saknas upplevd press…)​
Hur som helst, det jag gjorde under de här veckorna var att skriva ner diverse hjärnfjärtar som dök upp, så att jag kunde sluta tänka på dem. Så nu har jag t.ex. lite listor på Mörka Gåvor för fyra av de fem apostlarna. De är skrivna helt utan att kolla i några böcker, utan bara baserade på "vilka krafter borde Algerothkättare ha", typ. Vi får se.​
En annan grej jag gjorde var att – tydligen – ligga och försöka sova en av dagarna och inte lyckas förrän jag skrivit ner tretton distinkta "instabiliteter" för kulter. Alltså saker som skaver och gör att kulten inte bara är en välfungerande monolitisk maskin. Inga konstigheter egentligen, men jag tycker att det är värt att fundera på när man skapar en kult. Eller ett cyberpunkgäng. Eller ett företag. Eller en syjunta. Typ samma grej. Så nu när jag satte mig ner och öppnade dokumentet om kulter… så hade jag en del mer eller mindre färdigskrivet att bara hälla ner i det.​
Jag har fortfarande som mål att ha ett första komplett utkast av den här boken i slutet av sommarledigheten.​
Jag har fyra veckor på mig. Let's go.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-07-09
  • Kutulu: Igår skrev jag om varelsers egenskaper – saker man kan och bör fundera över. Jag blir alltmer sugen på att faktiskt skriva ett bestiarium av något slag men det finns verkligen inte tid till det just nu. Däremot är jag ganska nöjd med att ändå fått in några förhoppningsvis hyfsat inspirerande exempel på t.ex. habitat, förflyttning och så vidare. Man kan absolut sätta ihop en varelse genom att plocka nånting från varje egenskapskategori…
  • Luna City Blues: Nu börjar det närma sig slutet för kult-kapitlet också… Idag skrev jag om medlemskap och olika ranger man kan ha (övergripande, jag ska också se om jag kan "låna" nån lista med olika namn på kättar-ranger från 1e-Algerothboken eller nåt). Innan fredag bör jag vara klar med kapitlet – jag ska egentligen nu bara skriva om Kättare (som jag skiljer från vanliga kultister – Kättare är lite extra farliga typer som faktiskt vet mer eller mindre vilka de jobbar för, och har fått Gåvor och sådär) och sedan lite om monster och hur de figurerar i kulterna. Så med andra ord borde jag äntligen få skriva apostel-kapitel redan nu till helgen!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-07-15
  • Luna City Blues: Jag har nu ett färdigt utkast av kultkapitlet! Just nu ligger det på 3000 ord, vilket är typ motsvarande tre korporationskapitel. Oh well, det återspeglar väl att kulterna helt enkelt är viktigare än megaföretagen i LCB antar jag. Eller att jag kom på mer hjälpsamt att skriva. Eller att jag behöver redigera hårdare. Eller alltihop.
Totalt är världsboken nu på 14k ord, med sex kapitel kvar (dvs de om apostlarna). Om jag tänker att varje apostel blir lika lång som en megakorp (typ 1000 ord) så landar vi alltså på kanske 20k ord för världsboken.​
Så… I morgon börjar jag nog antagligen på kapitlet om apostlarna. Först lite generellt om apostlar, nefariter och citadell och sedan mer specifikt om vart och ett av de fem syskonen… Och sen är världen kvar, och det är "bara" regelsystemet kvar samt den matiga "skapa scenarie"-boken (Och när jag pratar om tre "böcker" här så är det alltså tänkt så att alla tre ska ingå i samma faktiska fysiska bok liksom. Vad borde det heta istället för "bok"? Överkapitel? Avsnitt? Del?).​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-07-17
  • Luna City Blues: Apostelkapitlet, woho! Idag skrev jag mest övergripande om apostlar, nefariter och citadell och så. Kvar är den lilla rubriken om syskonrivaliteten, som jag nog försöker klämma i morgon. Sen funderar jag faktiskt på att lägga Muawihje och Semai först, snarare än Algeroth och Ilian. Hm. Jag får fundera lite…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-07-22
  • Luna City Blues: Jag har skrivit om aposteln Ilian och justerat lite tidigare kapitel så allt ska hänga ihop lite bättre. Samtidigt har jag egentligen inget emot om inte allt förklaras i detalj – lite måste ju lämnas upp till läsaren också tänker jag. Hur som helst lånade jag lite från 1e, lite från 3e, och lite eget hittepå och blev åtminstone preliminärt hyfsat nöjd. Allt är subject to change såklart, men nu finns det något att utgå från.
Hade också ett bra, produktivt möte idag där vi löste upp lite knutar som jag gått och oroat mig över kring projektet. Nu känns det bättre!​
Jag borde kunna skriva c:a en apostel om dagen den här veckan, tänker jag. Den preliminära ordningen just nu är Ilian, Semai, Muawihje, Demnogonis, Algeroth.​
Jag ser fram emot att ha åtminstone världsboken som första draft; då tänker jag att det är lättare att visa upp den för lite (väl utvalt) folk som får göra liksom en första sanity check.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-07-23
  • Luna City Blues: Jag har skrivit mer om Ilian och nästan färdigt om Semai. Jag ska fixa lite monster och sånt åt honom, men sen är jag redo att ta mig an Muawihje imorgon. Just Semai och Muawihje har ju varit rätt eftersatta i tidigare utgåvor, i 3e fick de inte ens ha sina egna mörkja gåvor utan delade en uppsättning magiska tatueringar. Därför känns det bra att kunna låna lite idéer och inspiration från den aldrig färdigställda COG-versionen av spelet för att flesha ut dem lite och ge dem lite eget utrymme och identitet.
Jag plockar lite från 1e och 3e också såklart, men dels finns det inte så mycket och dels är en del av grejerna från 3e lite… tveksamma. Det här med att ett av Semais monster mest verkar vara ett sätt att få hemlösa och utstötta att upplevas som monstruösa? Eh, inte i min grundbok tänker jag.​
Det var svårare att komma på bra monster till Semai än till Ilian, men vi får se. Jag gör ett första utkast nu; sen finns det ju egentligen inget som säger att de måste ha lika många av allt. Ingen rättvisa här inte =)​

Sen fick jag lite småinspiration till ett Rotsystemäventyr också, men det skrev jag bara ner och arkiverade för senare bruk. Just nu försöker jag fokusera på LCB i första hand, och Kutulus SL-bok i andra hand. Och Rotsystem 2.0 i tredje =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-07-24
  • Kutulu: Imorse vaknade jag av att jag fått ett nytt mail från Ken, som undrade hur läget var med den reviderade grundboken. Den hade ju helt fallit mellan stolarna, så jag lade lite tid på att försöka plocka upp tråden igen. Jag tror nog egentligen inte att det var så mycket jag tänkt ändra, och det mesta tror jag att jag fixade i skissen jag publicerade i den här tråden. Så… Kutulu fick ta lite av min makartid idag, och sedan när jag kände att jag gjort nåt vettigt så skickade jag mailsvar till Ken. Alltså, det vore ju faktiskt rent kriminellt av mig att schabbla bort min Japankontakt, så nu får jag ta och skärpa mig och göra lite Kutulu under de här sista veckorna av sommarlovet.
  • Luna City Blues: Jag skrev lite till på både Semai och Ilian idag, och påbörjade texten om Muawihje. Så funkar det ju; att skriva sätter igång tankeverksamheten och effekten kommer inte alltid omedelbart. Så igår kväll beställde jag lite Semaimonster och sånt av min hjärna, och medan jag försökte sova igår så kom det ett par som jag skrev ner lite hafsigt och idag kom lite andra ideer. Det blir lite spretigt, men så får det vara.
Muawihje var klurigare än de andra att komma igång med, men jag tror att jag har en början som funkar nu. I morgon ska jag försöka fylla på lite listor åtminstone; jag har en del annat att stå i också så vi får se hur mycket skrivande det blir.​
(Jag undrar varifrån jag egentligen fått att Muawihje ska uttalas "mu-vajj"? Istället för "mu-a-vijje" eller något annat rimligt. Jag funderade ju en gång på ifall Muawihje som namn kom från Muhammeds efterträdare Muawiya, och han uttalas ju vad jag förstår typ… mo-a-wi-ya. Jaja, man behöver inte fundera så mycket på sånt när man skriver rollspel =) )​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,817
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-07-25
  • Kutulu: Idag har jag läst igenom de första tre kapitlen i grundboken och gjort smärre justeringar. Jag plockade till exempel bort att man bara slår om SL kommer på intressanta utfall för både lyckat/misslyckat. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte där, jag var väl inspirerad av nåt indie/neotradtänkt antar jag.
Jag drog också ner rätt hårt på tanken att 1 lyckad tärning = "knappt lyckat, med komplikationer". Samma sak där, jag tycker inte om sån mekanik så vetefan varför jag skrev in den ursprungligen. Nu står det att man kan tolka det så, men det blir upp till SL. Det är ju sånt där som får mig att hänvisda till 1 lyckad tärning = inte egentligen lyckat i de system som har det.​
  • Luna City Blues: Planen var att bli klar med Muawihje idag, men så blev det inte. Men jag kom en bit framåt åtminstone. Större delen av dagen gick ju åt till att gå på bio och shoppa, så jag får överleva. Det känns ändå bra att bara ha två och en halv apostel kvar innan "världsboken" är klar!
 
Top