Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-02
  • Rotsystem 2.0: 6 av 18 sidor genomgångna av äventyret. Hej vad det går. Klar den här veckan? Vore najs. Då ska jag isåfall börja se över illustrationer som nästa steg; framför allt då vilka kartor jag vill uppdatera och vad jag noterat att jag vill lägga till jämfört med 1.0.
  • Luna City Blues: Socialnivå-mekaniken för rollpersonsskapandet nedskriven, och alla yrken "klara". Jag tror också att jag lagt in mekaniska effekter för alla särskilda händelser som jag vill ha mekaniska effekter på. Det betyder att det egentligen bara är tabellen med uppväxthändelser kvar innan jag åtminstone kan göra mitt allra första test – min första rollperson i Mutant Chronicles: Luna City Blues. Det kommer att kännas rätt ballt, tror jag. (Jag borde skissa på ett rollformulär också…)
EDIT: Nu råkade jag skriva typ en tredjedel av en uppväxthändelse-tabell också. Det gick rätt bra. De flesta är mer eller mindre snodda från MC1e, men lite omformulerade. Nästa steg blir att göra samma sak med MC3e och lite andra böcker. Och sen hitta på resten själv.​
Medan jag satt och kollade på ett avsnitt av The Swarm så kom jag plötsligt på att om Demnogonis är köttslighet och kroppen, förutom att vara sjukdomar och sånt, så måste han väl också vara typ… foodies. Eller åtminstone ha dem som målgrupp. Jag vill ju redan sen tidigare ha typ bodybuilders och fitnessfolk på den listan, men också typ swingers. Egentligen alla som gillar kroppen och vad den kan göra, som njuter av det kroppsliga eller som vill få makt över köttet. Så jag började göra en lista med målgrupper för olika apostlar, för det tänker jag blir en nyckel-pryl i att hitta på kulter.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-03
  • Rotsystem 2.0: 9 av 18 sidor avklarade.
  • Luna City Blues: Där stod jag i godan ro och stoppade in tvätt i en tvättmaskin, och så blev jag överfallen av nio händelser till uppväxt-tabellen. Så jag skrev ner dem i Keep och när jag kom upp till lägenheten igen skrev jag in dem i tabellen. 22 händelser klara, av 36.
Jag har definitivt kommit in i den där delen av rollspelsskrivandet. Jag har läst nytt och gammalt MC och pratat MC med alla jag kommit åt och i största allmänhet matat mitt undermedvetna med input loch signalerat tydligt att det här är vad du ska jobba på nu.​
Och… som det brukar bli, så har den nu spenderat ett tag med att smälta inputen och generera material, och nu är det dags att liksom kräkas ur sig alltihop, rakt in i mitt vakna medvetande. Jag kommer nog inte bli liksom "klar" med spelet den här vändan, men de här grejerna brukar gå i cykler. Allt jag kan göra egentligen är att stå redo med… typ en hink eller en balja eller något och försöka fånga allt kräkset innan det landar på marken och försvinner. Med vilket jag alltså menar att jag gör som ovan; att jag har mobilen med mig och är redo att släppa saker ifall det börjar låta konstigt från mitt undermedvetnas matsmältning. Och skriver ner allting; sortera kan jag göra sen.​
Ibland blir det en ensam formulering om något, ibland blir det en ny regellösning, ibland blir det… tydligen nio uppväxthändelser.​
Huruvida de är bra händelser får väl ni avgöra vad det lider, men det känns åtminstone bra att hjärnan funkar som den ska. För ett givet värde av "som den ska", då. Det finns en massa sätt min hjärna är ett dumarsel på, men just den här biten tycker jag om.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-05
  • Rotsystem 2.0: Jag har 7.5 sidor kvar av äventyret nu. Långsamt men säkert.
  • Luna City Blues: Hade bra möte igår, och vi har lagt upp lite planer för den närmaste tiden och så. Jag har hittat på tre nya uppväxthändelser… det går lite trögare just nu för att jag åkt på lite småförkylning och fokuserat på att vila och dricka té, men jag hoppas fortfarande på att få ihop speltest i helgen. Däremot börjar jag fundera på att skippa Spelkongress 23, trots att jag verkligen ville träffa folk där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-07
  • Rotsystem 2.0: 4 sidor kvar av äventyret.
  • Luna City Blues: Igår och idag fixade jag in de sista händelserna i uppväxthändelse-tabellen, och jag skapade också ett digitalt rollformulär och testade att skapa en rollperson. Det funkade rätt bra. Så nu finns en rollperson! =) Nästa steg där nu blir att strömlinjeforma lite – göra så att man inte måste sitta och bläddra mellan flera olika dokument för att hitta den info man letar efter. Just nu går det hyfsat snabbt för mig, men det skulle nog inte göra det ifall jag försökte leda någon annan genom processen.
Utöver det så ska jag försöka gå igenom min outline igen och se ifall jag fortfarande gillar den. Jag har ju haft lite paus från den en stund nu, medan jag läst "Mutants & Heretics".​
Jag funderar också på att skriva ihop en hyfsat komplett lista med betydande förändringar jag skulle vilja göra jämfört med 1e / 3e. Om inte annat bra att ha som diskussionsunderlag, tänker jag.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-08
  • Rotsystem 2.0: Typ… 1.5 sidor kvar? …av ävantyret
  • Luna City Blues: Fick inte supermycket gjort idag, behövde prioritera planering för kommande vecka. Är också nog inte 100% tipptopp ännu, även om jag tror att jag fått tillbaka rösten. Oh well. Organiserade och kompletterade lite i listan med illustrationer vi önskar oss, och sorterade en del i min kaotiska Google Drive-mapp för projektet, för att underlätta när andra människor ska titta i den. Annars var det mer funderingar och inte så mycket skrivande…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-10
  • Rotsystem 2.0: Nästan inget kvar av äventyret, bara de sista 2–3 styckena med typ "efterspel". Nice. Äventyret har också blivit nästan 200 ord kortare. Också nice.
  • Luna City Blues: Fixade mest admin-grejer idag också, men har nu lite tydligare bild av vad nästa steg är: Dels fixa med tidigare nämnda karaktärsskapande (fixa ett par hål, strömlinjeforma/förenkla för utomstående), dels göra ett rejält svep genom den stora outlinen och se ifall jag fortfarande gillar den. Jag har ett par megakorp-böcker kvar att läsa, men jag kan alltid efterjustera… Jag ska också göra en jämförelse av tidslinjen mellan de tre tidigare utgåvorna har jag tänkt, som del i förarbetes-delen av projektet. Det finns grejer att göra, gäller bara att hitta tiden och orken! Men nu verkar jag vara på bättringsväg, så… Det blir nog bra. I helgen åker jag upp till Hudiksvall, vilket betyder umgänge med släkt men å andra sidan också åtminstone en del tid att sitta ganska ostört och skriva…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-11
  • Rotsystem 2.0: Äventyret klart! Likt Johnny Cashs psychobilly cadillac så funkar "one piece at a time" rätt bra för rollspelsmakande alltså. Nu är det bara appendix kvar. Därefter ska jag inventera hur det ser ut med illustrationer, fixa dem och sedan… layout och släpp. Blir det släpp innan nyår? Bloody well hope so.
  • Luna City Blues: Skrev "färdigt" vad som kommer att publiceras som en FAQ inom (hoppas jag) kort. Annars blir nog närmaste projektet tidslinje-jämförelsen och listan med (planerade, föreslagna, idéstadie-) förändringar. Därefter rollpersonsskapandet och genomkollen av punktlistan. Så, då har jag åtminstone prioriterat min attgöra =) Ikväll ska jag mest fortsätta läsa Dark Soul-boken från Modiphius. Jag hade förväntat mig typ gamla Algeroth-boken plus material om de andra apostlarna; det har ju varit modellen för megakorp-böckerna. 1e plus mer, liksom. Men det här är nytt material överlag, åtminstone hittills. Vi får se.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-12
  • Rotsystem 2.0: Jag är mitt på sida 11 av appendixets 12.5 sidor, så det här går rätt bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-13
  • Rotsystem 2.0: Appendixet, och därmed hela boken, genomkollad. Såatte… 13% mer text än när jag började. Det var inte riktigt tänkt så, men så blev det. Nu har jag en lista på c:a 24 illustrationer som antingen måste skapas från scratch eller uppdateras. Sedan blir det layout… Jag har också gjort lite snabba experiment med att exportera illustrationer från Affinity Designer till PDF, montera dem i InDesign och exportera dem därifrån till PDF igen. Jag ville kolla ifall jag kunde få svärtan att funka; det har jag haft problem med förut. Nu funkade det, så… jag funderar på att göra ett nytt försök att göra Rotsystem-illustrationer i Affinity. Vi får se.
  • Luna City Blues: Jag är c:a halvvägs klar med min sammanfattning/recension av Modiphius' Imperialbok. Om jag får någon skrivtid imorgon (det ska firas med familj och så vidare) ska jag påbörja tidslinje-jämförelsen, den är jag riktigt sugen på. Annars blir det och att kolla igenom punktlistan på söndag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-17
  • Luna City Blues: Nu ikväll har jag skummat igenom lite olika böcker – Grundboken 1e och 2e, och Imperial, Brödraskapet, Algeroth och Ilian till 1e. Jag har huvudsakligen försökt pussla ihop tidslinjer för 1e respektive 2e, i syfte att se vilka ändringar som gjorts (om några). Planen är sedan att typ… i morgon kanske läsa igenom åtminstone grundboken för 3e och försöka se hur dess tidslinje förhåller sig till 1e och 2e.
Hittills är det… intressant. Första utgåvans tidslinje är egentligen enklare och mer straightforward. Andra är lite mer uttalat detaljrik men också lite tillkrånglad, nästan bitvis lite krystad.​
I första utgåvan åker t.ex. Imperial ut till Nero och råkar öppna Första Sigillet, varpå Ilian kan ta sig in i verkligheten och sveper igenom solsystemet med mörk symmetri vilket får teknologin att bli koko. Ungefär samtidigt bildas Cybertronic. Men sedan är det ganska mycket ett stadigt ökande helvete – en efter en träder apostlarna fram, efter att de föregående skapat rätt förutsättningar för dem. Megakorporationerna började bråka innan Mörkret kom, och fortsätter mest kontinuerligt samtidigt som man också slåss först mot maskinerna och sedan, när de besegrats, mot Legionen. Jag får känslan av att teknologin och maskinerna mest uppehöll dem medan apostlarna manifesterade sig, typ. Brödraskapet grundas innan Mörkret kommer, och guidar aktivt Imperials skepp till Nero (av oklara skäl).​
I andra utgåvan är det lite mer tillrättalagt – Första korporationskriget orsakas av att Imperial kliver ut på Nero, till exempel, och Brödraskapet bildas som reaktion på korporationskrigen och Mörket (om jag fattar rätt). Samtidigt är det också mindre tillrättalagt i och med att första sigillet faktiskt inte bryts den första gången – utan vi har först mörker och maskinkrig, en period av korporationskrig och sedan fred och sedan åker Imperial ut igen till Nero och öppnar sigill. Vad fan, liksom. Och så besegras Legionen tillfälligt och man får en fredsperiod igen. Sedan bildas Cybertronic och det blir krig igen. Och då kommer också legionen tillbaka. Det här är lite spretigt och lite många vändor, generellt i onödan. Det finns saker från 2nd ed-tidslinjen jag gillar, men jag fortsätter nog vara en 1e-lojalist trots allt.​
(När jag gjort en 3e-tidslinje tänker jag skapa en tråd om det här)​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-18
  • Luna City Blues: Tidslinjejämförelsen är… typ klar. Det blir ingen tråd ikväll dock, det får bli i morgon isf. Sammanfattningsvis kan man väl säga att 3e krånglar till det ytterligare, men att de åtminstone inte gör så att Imperial åker till Nero två gånger. Istället åker de först till Pluto; så man skiljer på stenplattan och Avvärjandets Första Sigill.
Överlag: Det finns likheter och det finns definitivt skillnader. Jag tänker att min tänkta tidslinje för LCB nog, i mina ögon, inte egentligen skiljer sig mer från de här tre än vad t.ex. 1e skiljer sig från 3e. Det finns hållpunkter – Exodus, Fallet, Cybertronics och Brödraskapets och Kartellens grundanden, Imperials konkvistadorer och brytandet av det Första Sigillet. Men de sker i lite olika ordning, ibland med extra mer eller mindre nödvändiga steg. 3e är ju den enda version som faktiskt sätter väldigt konkreta årtal på grejer – jag tror inte de årtalen direkt motsäger något i 1/2e, men jag får absolut intrycket att tidsspannen överlag är kortare i 1e. Men jag kan ha fel. Oh well, det här kan vi bråka om i den kommande tråden tänker jag.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-19
  • Luna City Blues: Jag hade tänkt skriva min tidslinjetråd idag, men det blev inte av. Men som förarbete till den har jag iaf gjort en liten lista över vad jag uppfattar som de mest "ikoniska" händelserna som återkommer i alla tre utgåvorna och ungefär i vilken ordning de sker. Snart är det helg och då bör jag kunna skaka loss lite tid =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-21

Jag upplever ganska stark inertia just nu, vilket är drygt. Det är helt enkelt svårt att komma igång och göra grejer. Varje vecka tänker jag "I helgen ska jag få en massa gjort", och så får jag inte det. Och så känner jag att det är jobbigt för det finns ett gäng grejer jag absolut behöver få gjorda.

Oh well, jag fick lite gjort iaf. Kanske lyckas jag överkomma min egen tröghet imorgon också. Annars finns ju alltid höstlovet…
  • Luna City Blues: Igår lade jag äntligen ut min tidslinjetråd, och idag fick jag äntligen klart min Imperial 3e-sammanfattning. Jag ligger fortfarande efter i att skriva om böckerna jag läst, och jag upplever att skrivandet verkligen får mig att minnas det lästa bättre så det är nog bra om jag fortsätter. Jag har också idag börjat kolla igenom punktlistan för grundboken. Den är ju… "komplett" så till vida att jag absolut skulle kunna börja skriva en duglig grundbokstext idag om jag behövde, men det finns absolut delar av den som skulle må bra av att utvecklas och byggas om lite. Så det är vad jag gör nu. Idag justerade jag så att alla hemligheter hamnar i sitt eget kapitel, till exempel.
Prio imorgon blir nog att plocka upp lite illustratörstrådar och andra kontakter, om jag kommer mig för dvs.​
  • Rotsystem 2.0: Jag gjorde en ny version av nätverkskartan till boken. Den nya blev nog eventuellt lite snyggare, men jag vet inte om den blev bättre.
Gamla:​
1697913518282.png
Nya:​
1697913536763.png
Båda illustrerar samma grej: Ett nätverk där A-F är datorer. Rollpersonerna kan inte komma åt datorerna D-F fysiskt, men däremot t.ex. A. Då kan de via A komma åt nätverk 1, och då också dator D som i sin tur ger dem tillgång till nätverk 2 och därmed dator F.​
Vad det nu är för klant som gjort så att D både är kopplad till företagsnätet och till ett allmänt tillgängligt nät… Det vet jag inte; det förtäljer så att säga inte historien.​
Men… Jag ska fundera lite på vilken av bilderna jag vill använda. Den nya är som sagt lite snyggare (kanske) och den är också en mer sann representation av hur nätverkstopologier brukar se ut (även om 1 och 2 då snarare borde vara "routrar" än "nätverk"). Jag tycker också om, rent visuellt, de små satellitenheterna. Som jag tänker mig är saker som skrivare etc, eller bara representationer av i sammanhanget oviktiga enheter.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-22
  • Luna City Blues: Sådär supermycket blev det inte gjort idag pga andra åtaganden, men för att inte känna mig helt oproduktiv på rollspelsfronten så hittade jag i varje fall på något halvdussin småillustrationer som kanske kan bli gjorda ifall vi har råd – inte såna som ska prioriteras, men som kan vara lite "bonus" sådär. Lite utfyllnad snedstreck dekoration.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-26

De senaste dagarna har jag inte fått jättemycket gjort… Dels pga jobb, men också pga att jag varit distraherad av tekniktrubbel. Död mobil, etc.
  • Luna City Blues: Jag har skrivit en del i den hierarkiska punktlistan. Som sagt tidigare är den nog feature complete, men det finns absolut utrymme för justeringar. Jag har också läst lite vidare i Dark Soul-boken till 3e.
Nu jobbar jag bara en dag till, och sen är det höstlov (och min chef har gjort så vi är lediga hela lovet) – då har jag lovat mig själv att ge mer kärlek till det här spelet. Och till Rotsystem.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-10-30

Som vanligt är ambitionen att få mycket gjort under loven, men i praktiken blir det… inte så mycket som jag skulle önska. Men lite är bättre än inget.
  • Luna City Blues: Jag har skrivit klart genomgången av den svenska 1e-Bauhausboken och postat den, och jag har gått igenom punktlistan för Bauhaus. Mishima, Cybertronic och Brödraskapet är kvar. Jag funderar nu på att ta en liten paus med dem medan jag först läser klart Dark Soul-boken till 3e och skriver sammanfattningen av 3e-Mishimaboken åtminstone. Då har jag lite mer på fötterna när jag tar mig an Mishima-punktlistan, och får allt lite mer i färskt minne.
Jag har ju tre grejer jag gör parallellt nu: Läser böcker, skriver om böcker, skriver punktlista. Där böckerna jag läser/skriver om informerar punktlistan. Planen nu är att läsa Dark Soul, och sedan får det nog bli Cybertronic tror jag. Svenska eller engelska, inte så viktigt. Och skrivandet blir nog som sagt Mishima 3rd edition, sedan kanske Bauhaus 3rd edition om jag inte hinner läsa klart Cybertronic.​
I punktlistan ska jag nog hoppa till det göttiga. Jag ser att delen om apostlar och kättare är ganska anemisk där just nu, samtidigt som det absolut är där större delen av mina idéer och min inspiration kommit på sistone. Jag har skrivit en hel del snabba anteckningar i Google Keep, om t.ex. målgrupper för olika apostlar och sådär. Överlag gillar jag tanken på att fylla apostla- och kättarkultsdelarna av boken med rätt mycket tydlig, spelbar info – sånt som ger tydliga ingångar, helt enkelt. Eller, sånt som jag tycker ger tydliga ingångar och som jag tycker är enkelt att använda i spel. Sen får vi väl se vad andra tycker.​
Här är en tanke: Slumpa en megakorporation, slumpa en apostel. Hitta på en kult som utnyttjar den apostelns lockelser, gåvor och specialiteter för att möta något behov som finns hos just den förtryckta befolkningen – eller hos det giriga ledarskapet, såklart. Se där – en färdig antagonist. På vilket sätt märks deras aktiviteter? Antagligen genom att något mysko händer. Som någon måste utreda.​
I Mutant City Blues kan man ganska enkelt hitta på grunden för ett mord genom att bara slumpa två superkrafter det kan finnas spår av på brottsplatsen och bygga därifrån. Lite såna strategier skulle jag vilja ha implicita (och explicita) här.​
Jag tänker något liknande när det gäller kättares Mörka Gåvor. Det är inte så intressant exakt hur de funkar regelmekaniskt; men bara man vet ungefär vilken typ av gåvor olika apostlar ger ifrån sig så kan man mer eller mindre göra samma sak som i MCB. "Men okej, vi har alltså… Tidsdilation men också äckelpäckel-gift? Är det en och samma kult som har två apostlars förmågor, eller är det två kulter som samarbetar? Eller nåt helt annat?" Givetvis tänker jag att rollpersonerna inte vet så mycket om de fem apostlarna dag 1 som nykläckta rollpersoner, utan det här är kunskap de får bygga upp under kampanjens gång, genom att stöta på ett gäng fall…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-11-01
  • Rotsystem: Jag har gjort illustrationer! Woop! Inget superspännande, bara lite diagram till äventyrsskaparkapitlet, men att det går framåt gör mig lite glad iaf. Mycket preliminärt mål: Ha iaf nästan alla illustrationer klara i slutet av lovet.
  • Luna City Blues: Idag har jag skrivit en hel del om framför allt Demnogonis och Muawijhe. Det visar sig att när jag under några veckors tid skriver ner en massa dumheter min hjärna spottar ur sig och sedan sätter mig ner och sorterar, så finns det en massa grejer att ösa ur. Very nice. Det känns framför allt väldigt bra att få saker gjorda.
Jag har också roat mig med att göra ett Google Sheets-papper med lite ekonomiberäkningar. Typ "det här är våra fasta kostnader vid olika nivåer av "hur snygga/många illustrationer vi köpet", det här är kostnaden per bok högt räknat, det här är licenskostnaden etc etc, så givet att vi tar X per bok, hur många måste vi sälja?" Det blir inga exakta beräkningar just nu såklart, många höftade siffror, men… Det gör mig lugnare att se siffror framför mig.​
Preliminärt mål här också: Alla apostlar ska vara helt inskrivna i punktlistan på samma sätt som Demnogonis och Muawihje, och jag ska vara färdigläst med Dark Soul-boken. I slutet av veckan.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-11-02
  • Luna City Blues: Jag shanghajades tidigt idag till att vara social hela dagen, så jag hann inte så mycket som jag tänkt. Men jag har i varje fall skrivit in Ilian; det gör att det faktiskt bara är Algeroth och Semai kvar att samla på det här viset. Det är fortfarande en rätt så skön känsla att se de här grejerna falla på plats. Jag beslöt mig också för att stoppa in namnen från Mutant RYMD som alternativa namn på apostlarna. I vissa fall ihop med andra alternativa namn, men typ "Alegroth" tänker jag funkar bäst omnämnt i en mer allmän text, typ "Algeroth, eller Alegroth". Eller "Semai, sometimes spelled 'Semaj'…".
Jag har också skrivit typ ett A4 om 3rd ed-Mishimaboken.​
Och funderat lite på "nästa steg" när det gäller admin-biten, illustrationer etc. Ska ta tag i mer sånt i morgon har jag tänkt, innan jag ger mig iväg för att vara social igen… =)​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-11-03
  • Luna City Blues: Jag skrev ihop Algeroth och Semai idag, i punktlistan, så nu är den "feature complete" så att säga. Jag kommer säkert att komma på mer att skriva till apostlarna framöver, men det får duga för tillfället. Jag ska skriva lite mer om kulter, kultister och kättare också, även om även de delarna faktiskt börjat come together nicely. Alla apostlar har olika citadell nu och det är ganska drastiska skillnader, vilket jag lånat/snott från COGs gamla icke-utgivna version. Från texter jag plockat från deras gamla hemsida via wayback machine. Får se om det överlever korr/godkännandeprocessen, men jag gillade verkligen en del av COG-idéerna. Att Semai till exempel hade byråkrati som en av sina grejer, och att hans citadell typ var bisarra liminal spaces… Office Space möter Escher, liksom. Kul! Men, nu är jag alltså klar med ett av mina två LCB-mål för lovet. Nu ska jag bara läsa klart Dark Soul-boken…
  • Rotsystem 2.0: Fler illustrationer gjorda! Nu är alla som rör utforsknings-nodkartor klara, härnäst tror jag att jag ska fixa en enhetlig look för vanliga äventyrs-tunnelbanor. Jag tror inte kan ska krångla till det; det blir nog bara vanliga boxar med streck tror jag. Alla försök att göra dem mer visuellt intressanta har hittills mest gjort dem svårlästa. Så jag tror jag kör typ liknande som jag haft i mina Delta Green-recensioner. Men det är morgondagens projekt, tror jag. I min lista finns 26 illustrationer. Just nu är 7 klara. Gör jag alla som berör äventyrsstrukturer i morgon så är det ytterligare 6, vilket skulle ge totalt 13 färdiga. Så gör jag dem plus en till så har jag nått målet "de flesta klara", även om jag väl kanske egentligen tänkte mer att jag ville vara 80-90% klar. Vi… får se.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
UPPDATERING 2023-11-04
  • Rotsystem 2.0: Uppdaterat illustrationer till äventyret, så nu är det inte jättemånga måste-illustrationer kvar. Två till karaktärsskapandet (det nya cybernetikformuläret), två tidslinje-illustrationer, en terrängkarta som ska snyggas till och en helt ny kartdel till äventyret. Sedan har jag 3-4 idéer till nya illustrationer som jag kanske gör om jag har tid och kommer på ett bra sätt. Men det känns i varje fall som att jag nått mitt mål för lovets arbete, och som att det fortfarande är realistiskt att släppa 2.0 innan året är slut.
  • Luna City Blues: Skrev lite mer om kättare, mörka gåvor och sånt där. Jag tänker att det är ganska viktigt att ha bra info om kättare och apostlar givet att tanken är att de ska ligga till grund för en hel del av äventyren…
Jag roade mig också med att räkna lite. Just nu är den övergripande punktlistan för grundboken, exklusive megakorporationer och apostlar, 17.5 sidor. Megakorp-punktlistan är på lite drygt 11, och apostel-listan lite drygt 10. Totalt sett skulle man kanske kunna säga 38.7 då, kanske. Det är en ganska biffig outline, ändå. Varje punkt blir inte exakt en rad så jag kan inte säga att det blir liksom 39 A4 text sedan. För Universums Öde hade jag en outline på c:a 25 sidor, som sedan blev typ 49 sidor A4-text, så låt oss säga en faktor på ×2.​
Jag brukar räkna på ×1.6 från färdig text till färdiglayoutade sidor. Låt oss tänka ×2.0 för att ta höjd för lite helsides-illustrationer jag hoppas få till. Då skulle vi landa på 39×4 = 156 sidor. Eller 124 om vi räknar på 1.6-siffran. 124 är lite mer än jag ursprungligen tänkt, men jag tänker också försöka jobba med att döda älsklingar här. Helst skulle jag ju vilja ligga under 100 sidor. Men å andra sidan var 2nd edition c:a 300 sidor och 3rd edition uppemot 500… Nåja, vi får se. Ambitionen är en ganska kort men informationstät liten bok iaf.​
 
Top