[Rotsystem] Rollformulär – Hexagons are bestagons?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Det är inte en superduper-unik grej att använda hexagoner i ett scifi/cyberpunkspel, det är det inte, men… jag vet inte, jag gillar det ändå. Rotsystem är ett ganska retro cyberpunkrollspel, plus att hexagoner både känns datagrejjiga och kan fås att associera till bikupor så där finns natur-kopplingen.

Rotsystem har två sorters mätbara värden – egenskaper och expertiser. Egenskaper är 0-6, expertiser 0-3. Egenskaper är tärningspölar, har man 4 i en egenskap så slår man 4t6 och kollar hur många som visar 4+, minst en så har man lyckats. För expertiser gäller det bara att ha rätt värde, det är lite liknande Gumshoes binära undersökande förmågor.

I Rotsystem 1.x ser egenskaper ut såhär på rollformuläret:
1708178667659.png
Medan expertiser ser ut såhär:
1708178699421.png

Det här… funkar väl, det här det. Men jag har funderat på om det inte borde gå att göra bättre. Jag gillar till exempel tanken på att låta hexagonerna respektera ett (osynligt) hexagonalt rutnät. Då skulle det t.ex. kunna se ut såhär:
1708178984936.png
1708179012957.png
(Version 1)

Man kan då dessutom leka med "dekorationer" i form av helt eller delvis ifyllda streck som skissar formen av de "osynliga" hexagonerna.

Om man vrider ett sånt hexagonalt rutnät 30 grader, kom jag sedan på, så får man visserligen ett lite mindre tilltalande rutnät (av nån anledning är "liggande" hexagoner trevligare för mig att se på än "stående") men man kan dela in varje hexagon i delar. Det efterhärmar ju mina fina isometriska kartor, vilket är nice. Då kan man ju, tänkte jag, fylla i en "fasett" av en sån "kub" för varje +1 man köper sig. Då skulle det kunna se ut såhär, och vara mer utrymmeseffektivt:

1708179347346.png
1708179370115.png
(Version 2)

Fast… Det där är nog inte så intuitivt. Det ser ju ut som tärningar! Framför allt för egenskaperna, där det behövs två. Eller att man delar in dem i ännu mindre bitar, och det tror jag inte heller blir så bra. Så ska man kanske lean into det här med att det ser ut som tärningar? Och bara ha de där inre linjerna för egenskaper, där det faktiskt är tärningar?

1708179572367.png (Ja, jag vet att jag behöver flytta ihop eller flytta isär dem om jag ska hålla mig till hexrutnätet)
1708179591501.png
(Version 3)


Jag gjorde också ett försök för att se vad som händer ifall man kombinerar 1 med 3. Det blev… inte så bra, tyckte jag.
1708179646349.png


Så… Åsikter? Tankar? Idéer?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag älskar alternativet där hexagonerna bildar en del av ett nät! Det är så bra! Verkligen på ”fan vad smart, varför kom inte jag på detta först”-nivå! 😁

IMG_2498.jpeg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Denna är snyggast och tydligast om det är antal tärningar man skall slå,
Det är den här som är antalet tärningar:
1708180313079.png

Där tanken alltså är att man (rimligen med blyerts) fyller i så många av de sex tärningarna man får slå.

(Den du visade är alltså den väldigt icke-intuitiva där antalet ifyllda "facetter" visar antalet tärningar du ska slå – så fyller du i hela den vänstra kuben så ska du slå tre tärningar.)

har du fata värden som man inte slår för, kan de lika väl vara siffror.
Det kan de såklart, men samtidigt är det oerhört intuitivt och enkelt att skapa rollperson när man fyller i pluttar istället för att räkna addition i huvudet. Tycker jag. Det är väldigt lätt att se "hur många pluttar har jag fyllt i", så att säga.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,208
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
fyller i pluttar istället för att räkna
Tänker att eftersom de har olika funktion (tärningspöl i ena fallet och fast värde i andra) så kan det ge spelaren en hint om vilken metod man förväntas använda. Annars så är jag den som gärna förespråkar små ritualer (fylla i rutor, kryssa boxar, ha fler tärningar för "mer färdighet").
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,745
Location
Göteborg
Om det är räkna pluppar som gäller behöver man ju egentligen inte ha dem på rad, heller. Du har ju tre pluppar på ett gäng ställen, och tre hexagoner bildar ju en fin triangel, och sex stycken bildar en cirkel. Dock tar ju detta mer vertikalt utrymme, så det är kanske inte optimalt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Mer omfattande test av version 1:

1708192324362.png

(Inklusive några svaga grå grid-rutor)

Frågan är om de skulle behöva vara +1 grid-enhet ifrån varandra för att bli läsbara i spel. Det känns som att det finns risk för att de glider in i varandra.

Jag gör liknande test med v3 lite senare, tror jag…
 

arheru

Hemma-SL
Joined
22 Feb 2024
Messages
15
Utgår expertiserna ifrån egenskaperna? Typ "färdighetskategori ->färdighet 1, färdighet 2"?
Förlåt för att jag inte har koll på Rotsystem, även om jag har bläddrat i boken i butik.
Tänkte i så fall att det skulle kunna vara snyggt om expertiserna "vandrar iväg" från hex-linjen i version 1.
Det skulle kanske kunna befästa rottemat, med en huvudrot med förgreningar.
Detta skulle kunna göras i ljusare gråton på var sida om egenskapslinjen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
OK, bara som liten uppdatering så är det här just nu skissen för formuläret. Allt följer hexagonrutnätet, men det saknas en del dekorationer och sådär som tydliggör rutnätets existens. Jag har idéer.

Jag har också testat att skriva ut formuläret på en svartvit laserskrivare som är kass på att hantera gråskala. De grå skuggorna under texten och den grå ramen i första hexen i varje serie försvinner, men det gör faktiskt ingenting. Det kan rentav ses som en feature – onödig dekoration och lullull trillar bort först; det viktiga finns kvar…

Jag ska nog göra anteckningslinjerna mycket svagare också. Men inte ikväll.

1708804967379.png
 

Cympa

Veteran
Joined
11 Mar 2024
Messages
7
OK, bara som liten uppdatering så är det här just nu skissen för formuläret. Allt följer hexagonrutnätet, men det saknas en del dekorationer och sådär som tydliggör rutnätets existens. Jag har idéer.

Jag har också testat att skriva ut formuläret på en svartvit laserskrivare som är kass på att hantera gråskala. De grå skuggorna under texten och den grå ramen i första hexen i varje serie försvinner, men det gör faktiskt ingenting. Det kan rentav ses som en feature – onödig dekoration och lullull trillar bort först; det viktiga finns kvar…

Jag ska nog göra anteckningslinjerna mycket svagare också. Men inte ikväll.

View attachment 16833
Bara en personlig åsikt här;
Snyggt med hexar men det skaver lite utseendemässigt med 3 st arrangerade som de är här. 4 st skulle se mer balanserat ut.
För grundegenskaperna blir det ett för långt arrangemang istället. Lite svårläst typ.

Jag gillar helt klart "tärningarna" från version 2 bäst om jag tittar på det ur estetisk synvinkel. Snyggt, stilrent och sci-fi.
Näst bäst är hexarna som är sida vid sida, då baserat på att det är väldigt tydligt och lättläst.
 
Top