[Rotsystem] Smakråd omslag/titeldesign

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Jag sitter nu och fipplar med omslaget till den kommande äventyrsmodulen till Rotsystem. Namnet är "Alla kungens hästar, alla kungens män". Ett genomgående tema i bokens tre äventyr är uploading.

Jag tänkte se ifall någon här är intresserad av att ge lite snabb input – det här är inte en demokrati och det kan bli så att jag går helt emot konsesus etc, men jag tycker att det brukar vara väldigt användbart att få input medan jag gör grafiska saker. Få syn på saker jag missar, ta mig upp ur kreativa hål jag trillar ner i och sådär.

Så… Jag har två huvudsakliga varianter – "datatext" och "punktext". Datatexten efterhärmar datorterminaler med hjälp av, just nu, typsnitten Silkscreen respektive Sixty Four. Punktexten är samma typsnitt som George Cotronis använde på omslagen till de två tidigare modulerna – Dina ängder gröna och G som i Gängkrig. Jag lyckades nu ikväll räkna ut vilket det är (Skumfuk) och splurgade lite. Det saknar ÅÄÖ, men jag kan ju alltid slänga in lite punkter sen när jag bestämt mig.


Så här är fyra varianter:

Omslag-skiss_silkscreen.pngOmslag-skiss_64.png
Omslag-skiss_2row.pngOmslag-skiss_3row.png

Låt oss kalla dem 1, 2, 3 och 4 där 1 är Silkscreen, 2 är Sixty Four och 3 och 4 är de med Skumfuk.

Exempel på frågor att besvara:
  • Ser nån av de här ut som en vettig riktning, eller borde jag göra något helt annat?
  • Vilken av dem är bäst / minst dålig?
  • Finns det något helt annat typsnitt du tycker borde funka, gärna OFL-licensierat men inte ett måste?
Min ogenomtänkta och intuitiva känsla just nu är:
4 är mest balanserad & passar in med de gamla modulerna pga samma typsnitt. Kanske skulle centreras, möjligen ställas lite på sniskan?

1 är snygg, men lite tråkig. Men bättre än 2.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Jag tycker att datatexten är snyggare än punktexten.

Annat typsnitt du skulle kunna prova:
Tack för tipset! Hittade flera trevliga typsnitt där som jag inte hade. Bra med öppen licens!

Jag är inte 100% såld på resultatet med Tiny, men det var klart värt ett test:

Omslag-skiss_Tiny.pngOmslag-skiss_Tiny_små.png
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
306
Location
Göteborg
Jag kan inget om grafisk design, men jag kan ju säga vad jag tycker är snyggast. För mig vinner 2 över 1 och 4 över 3.

Mellan 2 och 4 tycker jag 2 matchar känslan jag får av omslagsbilden bäst. Så jag röstar på den!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Nummer 2 var snyggast tycker jag, tätt följd av nummer 1. 3 och 4 var jag tyvärr inte så förtjust i.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag hade nog satt "kampanjmodul till"-texten lägre, som i Dina Ängder Gröna, för att skapa en symmetri med Rotsystem-logotypen högst upp.

Jag tycker inte om något av förslagen när det kommer till rubrikerna. Hade lagt titeln lite högre, ungefär 40% av mellanrummet mellan nuvarande titel på 3:an och den nedersta delen av kulskottet i glaset.

2:an är minst oläslig, men att jag måste uttrycka på det sättet känns konstigt.

Jag hade nog kört på 3:an, mestadels för att behålla fonten, men ökat läsligheten, antagligen genom att öka spärrningen något samt minskat storleken något.

Hade också testat att lekt runt mer med placeringen av texten (1) eller (2) gett varje rad lite mer personlighet.
 

Attachments

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Du har rätt i din spoilertagg. Testa med lite vinklar. Och storlekar. Alla ord behöver kanske inte vara lika stora? Kanske kan ALLA vara ett stort eller nått.

Måste "kampanjmodul" stå i ett svart fält? Lägg längst ner istället eller nånannastans. Den biten stör lite.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
När det gäller vilket typsnitt du väljer tycker inte jag spelar så stor roll så länge det är läsbart. Men om du använder ett annat än på tidigare böcker förväntar jag mig att alla moduler kommer ha egna fonter så att det är enhetligt i sin oenhetlighet.

Spontant ger de tyspnitt som har en svart platta bakom sig känslan av en roman medan den andra inte ger det.
Jag gillar inte hur version 4 inte separerar fraserna.
Nummer 1 är det jag gillar mest av de 6 förslagen här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
När det gäller vilket typsnitt du väljer tycker inte jag spelar så stor roll så länge det är läsbart. Men om du använder ett annat än på tidigare böcker förväntar jag mig att alla moduler kommer ha egna fonter så att det är enhetligt i sin oenhetlighet.
Det här är en tanke jag har också. Nu är det här tredje modulen – kör den samma som de två tidigare så är det 100% etablerat att det är "Rotsystems modultiteltypsnitt". Om jag byter är det istället etablerat att det bör vara olika på kommande moduler också. Så jag lutar lite åt Skumfuk-typsnittet bland annat därför.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Några nya experiment:

Omslag-skiss_64_sloping.pngOmslag-skiss_silkscreen_rising.pngOmslag-skiss_skumfuk_wonk.png

Jag lutar (höhö) nog mest åt den tredje här.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag måste säga att även fast jag fortfarande gillar nummer 2 bäst så tycker jag att den ”punkiga” texten blev mycket bättre när den hamnade på sniskan 😊👍
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag gillar nedåtlutningen i nummer 1 i de senaste tre postade, de det får mig att tänka på fallet som föregick den här strofen.

Man skulle kunna vara riktigt udda och göra alla designbitar lite skeva, även rotystem och kampanjtexten. Lite som när serietidningar leker med sina logos.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,326
Mycket svårt. Gillar 1an för att den är stilren. Men 4an kan nog vara mer tilltalande på hyllan bland andra rollspelsblöcker. Skulle testa lite neon-aktig färg på texten, grönt eller rosa.
 
Top