ceruleanfive
Bläckfisk
Ja, det är väl det jag inte riktigt förstår. Jag brukar snarare uppleva problemet att jag kommer på en handfull och att alla vore intressanta på sina sätt.För att det är svårt att komma på det stundtals.
Ja, det är väl det jag inte riktigt förstår. Jag brukar snarare uppleva problemet att jag kommer på en handfull och att alla vore intressanta på sina sätt.För att det är svårt att komma på det stundtals.
Min magkänsla är att rätt ofta är konsekvensen i stil med trafikstockningen för att vara rimlig. Och oftast är det inget som någon minns efter lunch och då var det kanske inte viktigt nog att slösa tid på under spelmötet.Okej! Jag tänker att rollspel ofta är mer dramatiskt än vardagen, men jag upplever nog ändå regelbundna lyckade med komplikationer. Jag lyckas ta mig till jobbet, men det är trafikstockning och jag kommer senare än jag hoppats på. Jag lyckas få igenom att göra om en grej på jobbet, men nu är en kollega lite sur på mig för att jag rör om i grytan. Jag lyckas få in en spark i huvudet på någon, men han får tag i mitt ben och brottar omkull mig. Et cetera.
Som sagt, mina rollspelsupplevelser tenderar att vara mer dramatiska än min vardag.Min magkänsla är att rätt ofta är konsekvensen i stil med trafikstockningen för att vara rimlig. Och oftast är det inget som någon minns efter lunch och då var det kanske inte viktigt nog att slösa tid på under spelmötet.
Jag skulle nog inte slå för en vardagshandling som att cykla till jobbet. Det är inte i linje med hur jag spelar rollspel.Om vi tar en vardagshandling som att cykla till jobbet. Vad för slags konsekvenser kan vi hitta på utifrån att jag ändå lyckas?
- Jag kommer fram, men det tog längre tid än väntat.
- Jag kom fram men blev blöt av regnet. (inte direkt färdighetsbaserat kanske)
- Jag kom fram men min cykel trillar i bitar precis när jag når dörrarna till jobbet.
- Jag kommer fram men det är en lördag och jag skall inte ens vara på jobbet.
- Jag kommer fram bara för att se jobbet stå i lågor. (inget med cyklandet att göra kanske, och inte heller en negativ konsekvens kan jag tycka)
En eller två av sakerna ovan kanske händer på ett års konstant cyklande till jobbet. Men i ett rollspel där majoriteten av slagen resulterar i någon form av konsekvens blir improviserandet sannolikt krystat eller onaturligt, om det inte istället blir komiskt.
What!?! Galet.Jag har nog också fått det intrycket (slapstick) mest av att Chronopia hade "snubblar över osynlig sköldpadda" i sin tabell.
Som Christoffer säger är ju hela kontexten viktig del, inte bara handlingen såhär långt, utan också vad för slags spel man vill spela och läget runt bordet.Men är det då inte ett problem med misslyckande som fenomen, snarare än ett problem med att hitta på konsekvenser? Eller är du ute efter fail forward, där misslyckande betyder lyckat med konsekvens?
Jag tänker ju spontant konsekvenser som "Du simmar mot land, men din packning är för tung och du kommer inte att klara det utan att släppa den", "Du sveps av strömmen och kan bara komma iland betydligt längre nedströms jämfört med var ni lämnade era hästar.", och "Någon får syn på er från strandkanten och börjar skjuta pil medan ni simmar." Men de kanske känns omständiga att komma på?
Jag har inget alls emot improviserade konsekvenser (tvärtom faktiskt), men jag föredrar att sätta "stakes" innan slaget snarare än efter. Jag tycker att risken för konsekvensen är hela grunden för att rulla över huvud taget. Det som känns krystat, för mig, är när andra extra konsekvenser påtvingas av systemet, som exempelvis vid lyckat-med-konsekvens. Dvs, man lyckades och undvek därför den konsekvensen som man ville undvika, men trots det kommer plötsligt en helt annan konsekvens in - helt från sidan. Så ska man hitta på något som känns lite segt, men inte så segt att det helt tar udden av det lyckade slaget - bara liksom precis lagom segt ska det vara. Det är svårt tycker jag och lätt hänt att konsekvensen antingen blir helt tandlös och ointressant eller så seg att den får ett lyckat slag att kännas som ett misslyckat.Ja, det låter helt klart rimligt. Men för mig är det i alla fall intressant att försöka förstå vad det är som gör att folk inte gillar improviserade konsekvenser.
Aha, det är en intressant vinkel! Om systemet bygger på att slå saves för att undvika konsekvenser (typ OSR), då blir det helt klart väldigt udda att man ändå får konsekevenser vid lyckade slag.Jag har inget alls emot improviserade konsekvenser (tvärtom faktiskt), men jag föredrar att sätta "stakes" innan slaget snarare än efter. Jag tycker att risken för konsekvensen är hela grunden för att rulla över huvud taget. Det som känns krystat, för mig, är när andra extra konsekvenser påtvingas av systemet, som exempelvis vid lyckat-med-konsekvens. Dvs, man lyckades och undvek därför den konsekvensen som man ville undvika, men trots det kommer plötsligt en helt annan konsekvens in - helt från sidan. Så ska man hitta på något som känns lite segt, men inte så segt att det helt tar udden av det lyckade slaget - bara liksom precis lagom segt ska det vara. Det är svårt tycker jag och lätt hänt att konsekvensen antingen blir helt tandlös och ointressant eller så seg att den får ett lyckat slag att kännas som ett misslyckat.