Mogger
Hipsteranka
Jag vet att vi inte riktigt har samma syn på tärningslag och vad som egentligen står på spel men visst är det samma sak när spelet ger följande situation:Jag kör mycket med bananbeskrivningar (men då utmanas spelarna) och har lärt mig att det finns bra och dåliga bananer. I Impro så är "ja, men" blockerande (ett misslyckande) men personen som säger "ja, men" erbjuder något med sitt "men" som man kan bygga vidare på. Där har rollspelsmakarna förlorat något på vägen där systemet bara säger "ja, men" men inte fyller i med någonting.
Ja, mer än så behövs knappt. "Ja, men något orelaterat och fruktansvärt sker". Sker detta ofta (runt 7 gånger i samma situation, enligt min erfarenhet) så kommer dock det bli svårt att komma på något intressant/annorlunda.
"Ok, ni lyckas undkomma det rivaliserande gänget när ni flyr ner i klockorna. Trots alla rykten ni hört om monster och vandöda där nere. Det är svårt att orientera sig här nere. Slå för Orientering."
Implecit: annars kan ni gå vilse, springa på en zombie eller nått annat obehagligt.
Allt som sker i spel bygger ju på något annat som har skett. Som bygger på nått annat som har skett. Det är ju Inception!

Spel är kanske dåliga på att lyfta fram att man ska bygga vidare på det, men det är väldigt så vi spelar? Väl?