Improvisera konsekvenser

Jag kör mycket med bananbeskrivningar (men då utmanas spelarna) och har lärt mig att det finns bra och dåliga bananer. I Impro så är "ja, men" blockerande (ett misslyckande) men personen som säger "ja, men" erbjuder något med sitt "men" som man kan bygga vidare på. Där har rollspelsmakarna förlorat något på vägen där systemet bara säger "ja, men" men inte fyller i med någonting.

Ja, mer än så behövs knappt. "Ja, men något orelaterat och fruktansvärt sker". Sker detta ofta (runt 7 gånger i samma situation, enligt min erfarenhet) så kommer dock det bli svårt att komma på något intressant/annorlunda.
Jag vet att vi inte riktigt har samma syn på tärningslag och vad som egentligen står på spel men visst är det samma sak när spelet ger följande situation:

"Ok, ni lyckas undkomma det rivaliserande gänget när ni flyr ner i klockorna. Trots alla rykten ni hört om monster och vandöda där nere. Det är svårt att orientera sig här nere. Slå för Orientering."

Implecit: annars kan ni gå vilse, springa på en zombie eller nått annat obehagligt.

Allt som sker i spel bygger ju på något annat som har skett. Som bygger på nått annat som har skett. Det är ju Inception! :) Det finns lager som både är meta eller logiska följder. Och en massa annat däremellan.

Spel är kanske dåliga på att lyfta fram att man ska bygga vidare på det, men det är väldigt så vi spelar? Väl?

"Ok, ni lyckas undkomma det rivaliserande gänget när ni flyr ner i klockorna. Trots alla rykten ni hört om monster och vandöda där nere. Det är svårt att orientera sig här nere. Slå för Orientering."
I det här fallet ger ju kontexten väldigt mycket att arbeta med när det kommer till konsekvens av handlandet.

Skulle själv inte ha svårt att utifrån det beskriva ett misslyckande med Ni orienterar er genom de många tunnlarna, när ni vänder runt hörnet möts ni av en fruktansvärd odör som får det att vända sig i magen. Odören kommer från kadavren av de många jaktbyten som släpats in i kammaren framför er. En varelse vilar under takvalvet.

Eller något. Det jag vill peka på är att det i kontexten i detta fall blev enklare att hitta på en följd av ett misslyckande.

Måste en konsekvens alltid vara negativ och direkt? I mina ögon är det en förändring av fiktionen man är ute efter, inte att ständigt straffa rollpersonerna.

Krigar-Kalle kanske gick på lite för hårt i sitt anfall och hamnade i obalans (lyckat med konsekvens), men i gengäld drog han runt motståndaren ett kvarts varv. Detta upptäcker Rygghuggar-Roffe som kan rusa över slagfältet och göra sin specialattack mot motståndaren, om han skulle välja det. Avstår han, är risken stor att motståndaren får en fördel mot Kalle i nästa attack.

I det här fallet ger ju kontexten väldigt mycket att arbeta med när det kommer till konsekvens av handlandet.

Skulle själv inte ha svårt att utifrån det beskriva ett misslyckande med Ni orienterar er genom de många tunnlarna, när ni vänder runt hörnet möts ni av en fruktansvärd odör som får det att vända sig i magen. Odören kommer från kadavren av de många jaktbyten som släpats in i kammaren framför er. En varelse vilar under takvalvet.

Eller något. Det jag vill peka på är att det i kontexten i detta fall blev enklare att hitta på en följd av ett misslyckande.
Mitt knep, som jag lärde mig från indiespelen, är att (när jag är SL) bara be om ett slag när jag sitter som på nålar och undrar "hur fan ska det här sluta?!?". Lite tillspetsat men om jag som SL inte är intresserad av slaget så säger jag bara ja. Kör på. Du lyckas. Men om jag ser det som någon form av vändpunkt, om aldrig så liten, där utgången både är oviss och intressant, då ber jag om ett slag.

Men här är vårt spelande för det mesta. Inte jämt naturligvis, men även i det lilla och tillsynes ointressanta finns det drama att hitta.

Spel är kanske dåliga på att lyfta fram att man ska bygga vidare på det, men det är väldigt så vi spelar? Väl?
Ja, spel är dåliga på att lyfta fram det så jag tror en majoritet inte spelar på det sättet eftersom det är någonting en smärre variant av spel har lärt andra.

Men ja, vi ser på tärningsslag på rätt olika sätt, vilket å sin sida är uppfriskande.

Back