Improvisera konsekvenser

Okej! Jag tänker att rollspel ofta är mer dramatiskt än vardagen, men jag upplever nog ändå regelbundna lyckade med komplikationer. Jag lyckas ta mig till jobbet, men det är trafikstockning och jag kommer senare än jag hoppats på. Jag lyckas få igenom att göra om en grej på jobbet, men nu är en kollega lite sur på mig för att jag rör om i grytan. Jag lyckas få in en spark i huvudet på någon, men han får tag i mitt ben och brottar omkull mig. Et cetera.
Min magkänsla är att rätt ofta är konsekvensen i stil med trafikstockningen för att vara rimlig. Och oftast är det inget som någon minns efter lunch och då var det kanske inte viktigt nog att slösa tid på under spelmötet.
 
Min magkänsla är att rätt ofta är konsekvensen i stil med trafikstockningen för att vara rimlig. Och oftast är det inget som någon minns efter lunch och då var det kanske inte viktigt nog att slösa tid på under spelmötet.
Som sagt, mina rollspelsupplevelser tenderar att vara mer dramatiska än min vardag.

Om rollpersonerna bara ska ta sig från värdshuset till handelsboden brukar jag inte kräva något slag. Men om de ska ta sig från Lilleboda till Storköping för att hinna stoppa lönnmordsförsöket mot borgmästaren, då kan en försening vara ganska spännande – istället för att hinna förvarna borgmästaren i lugn och ro kanske de tvingas storma scenen mitt under hans tal.
 
Om vi tar en vardagshandling som att cykla till jobbet. Vad för slags konsekvenser kan vi hitta på utifrån att jag ändå lyckas?
- Jag kommer fram, men det tog längre tid än väntat.
- Jag kom fram men blev blöt av regnet. (inte direkt färdighetsbaserat kanske)
- Jag kom fram men min cykel trillar i bitar precis när jag når dörrarna till jobbet.
- Jag kommer fram men det är en lördag och jag skall inte ens vara på jobbet.
- Jag kommer fram bara för att se jobbet stå i lågor. (inget med cyklandet att göra kanske, och inte heller en negativ konsekvens kan jag tycka)

En eller två av sakerna ovan kanske händer på ett års konstant cyklande till jobbet. Men i ett rollspel där majoriteten av slagen resulterar i någon form av konsekvens blir improviserandet sannolikt krystat eller onaturligt, om det inte istället blir komiskt.
Jag skulle nog inte slå för en vardagshandling som att cykla till jobbet. Det är inte i linje med hur jag spelar rollspel.

Om det istället är en väldigt stressig situation där jag ska hinna till ett viktigt möte på jobbet så är det rimligt att slå för om det lyckas.
Potentiella konsekvenser som inte alls känns konstiga för mig varken i verkligheten eller i spel blir då:
- Jag hinner i tid, men glömde mobiltelefonen hemma eftersom jag hade bråttom
- Jag hinner i tid, men får en bot eftersom polisen stoppade mig när jag cyklade mot rött
- Jag hinner i tid, men halkar med cykeln och mina byxor går sönder.
 
Back
Top