Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 1 - På riktigt

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 4

Först och främst, ett meddelande till Vimes:
Vimes, du har räknat fel på dina inlägg. Du har räknat fjärde inlägget två gånger. Räkna om så att du inte gör som Konrad i förra spelet och går en post över gränsen.


Larssons tankar om Max Raven

Saker som pingar för mig gällande McRaven är:
* Hans tidigare outande. För mig känns det som en ulv, som med eller utan alibi, vill få bybor att även de börja outa snabbt och ogenomtänkt. Han gjorde det dessutom utan motivation, vilket är skumt.

* Han börjar prata om att det skulle finnas sydväst-lag, trots att startinlägget tydligt räknar upp lagen.

* När han fortsätter outa så outar han inte ut sitt föremål direkt utan fegar lite med "något musikaliskt". När jag är ulv så är jag alltid livrädd att välja något en annan bybo har, så då kan man safa lite, se om någon annan har instrument och om de har det anpassa sig i så fall.

* När han försvarar sig mot Mukwas press så säger han att "Mukwas drev är dåligt underbyggt". Det anser jag helt enkelt inte vara sant, Mukwas argument var visst bra byggt. Som bybo kan man (förhoppningsvis) känna igen när en annan spelare gör ett bra jobb i att peka ut ens misstag, men som ulv har man egentligen inget annat val än att säga att den andra personens argument är dåligt eftersom man vet att den har rätt.

Nu, senare i rundan, tycker jag att Max har spelat upp sig lite, men inte tillräckligt för att jag skall se honom som grön. Han fortsätter vara ulvkandidat för mig.


Larssons tankar om Recca
Recca känns mest röd för mig.

Det som har fått mig att tycka så är att jag inte hållit med i hennes resonemang och dragit andra slutsatser.

* Hon är på Basse och KK tidigt för deras åsikter angående att spamma röster. Basse tycker hon rent av är "jäkligt suspekt" och lägger sin röst på honom.
Detta är vårt andra spel med inläggstak, och det första med fria röster. Enligt mig är det okej att påstå att KK och Basse har fel, men Basse blir verkligen inte suspekt för att han kommer med en åsikt om en speltyp vi har oerhört liten vana av.

* Hon går på Vimes för att han vet något ingen annan vet, baserat på att Trasapa radade upp exempel på yrken.
Hur kan en bybo ens få den tanken om Vimes? Och när Vimes förklarar, tydligt och pedagogiskt, så accepterar inte Recca detta utan säger att han är passiv-aggresiv för att han går på motangrepp på henne.

* Hon tycker Hasfter är röd.
Jag, liksom många andra, tycker Hastfer gjorde rätt. Om han väntade tills han blev pressad skulle ingen tro honom. Om han väntade tills han blev siad skulle ingen tro honom.

* En av Reccas tankar bakom att Hastfer är en ulvalögnare är att det är ovanligt med två millers i spel.
I TMNT-liret var det två millers, och Recca var där. Jag vann som ulv, bland annat genom att påstå att jag var en tredje miller. Det var en spektakulär seger, och Recca var ytterst frustrerad eftersom hon var mycket nära att vinna som DTF. Hur kan man då plötsligt bara glömma att det inte alls är otroligt med två eller fler millers i spel?

* Folk har frågat sig varför en ulv skulle göra som Recca i hennes sits och claima miller? Då vill jag påminna om Basses spökhus-lir. Om jag inte minns fel (jag dog första rundan) vann Recca genom att tidigt gå ut och säga att hon var ett spöke, trots att byborna var levande människor. Jag tror mycket väl att Recca har så mycket is i magen att hon skulle våga testa en millerstrategi (och det är ju inte omöjligt att lyckas med det, som i TMNT till exempel).

Så, om inget megaknasigt händer i slutet av rundan kommer jag jobba för att få Recca utröstad.


Larssons tankar om RasmusL

Nu dissade Rasmus mig i ett av sina tidigare inlägg, och då är det halvdant av mig att dissa tillbaka, men nu blir det så. ;-)

Rasmus har skrivit fem inlägg, och utöver att svara på lite enklare frågor från KK så har det mest bestått av klagande på andras spelstil.

Du pratar med mig bland annat om att slösa på folks inlägg. Är den korta inlägg du gör på rad slöseri? Till exempel inlägg 5:
RasmusL said:
Max Raven:
Jag ser ju att du är online och läser, varför svarar du inte? Sitter du och smider ulvplaner? Bara en lögnare måste fundera över sina inlägg.
Kan du förklara hur du tänker här? Behöver inte bybor tänka igenom sina inlägg? Jag tar själv oerhört lång tid på mig för att dubbelchecka och väga mina inlägg, och de blir ändå knäppa stup i kvarten.

Eller vi säger så här istället: Det jag helst skulle vilja ha från dig är att du delgav lite åsikter, utöver att du tycker Max är skum. Finns det några andra du tycker är skumma? Finns det några du tycker är gröna? Skulle du kunna konstruera en lista åt oss?


Drev

Ett drev ligger på Drakbarnet. Han, men många andra, har varit inaktiva och måste pushas in i spelet. Efter vi får något vettigt därifrån kan jag tänka mig att vända blicken mot Rasmus.

Röst: Drakbarnet
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Såhär tänker jag på saken:
1. Recca och Hastfer är ulvar tillsammans
2. Recca är ulv
3. Ingen är ulv
4. Hastfer är ulv

1. Recca har sagt åt Hastfer att outa en cool halvmillerförmåga (eller så har ulvHastfer en cool halvmillerförmåga som ger honom motsatt färg av vad han sagt). Recca tar sitt tillfälle att outa miller, röda sig själv och vips så har Recca och Hastfer en bra spelare kvar oavsett vem av dem som ryker. En spelare som drevat sin kompis som dessutom inte går att sia vet vi ju hur bra det är.
2. Recca har redan tidigt planerat att outa miller för att skydda sig. Hennes spel har byggt på det och hon vill inte gå ifrån den tanken nu. Hon riskerar sitt liv för att få ut byboHastfer tidigt för att ändå åstadkomma någonting av värde ifall det inte skulle gå hela vägen.
3. Ingen är ulv och båda är ärliga. Det här medför att vi har en vanlig miller och en fräsig miller. Det känns osannolikt tycker jag.
4. Hastfer är ulv medan Recca inte är det känns osannolikt med tanke på att hans milleroutning är mycket bättre, både förmågemässigt och hur han genomförde den. En annan slug ulv kan ha viskat i hans öra och sitter nu gott och skrattar åt att Recca är på väg ut.

Så, eftersom jag inte tror att det både finns en vanlig miller och en halvmiller så borde någon av dem vara ulv. Jag satsar mina slantar på Recca.

------
Jag är varken Martin Melin, Peps Persson eller någon annan kändis. Jag har inget namn alls. Jag har ingen information om några kändisar. Det är något Basse tjatar om. Jag har bara fortsatt spekulera efter att Basse droppade informationen om B-kändisar som DTF. Jag har ett helt vanligt jobb med ett ... tja... inte helt vanligt föremål. Föremålet är dock inte alls kopplat till min sysselsättning.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Inlägg 9/16

Kändizgaloppen

Ja, det är JAG som har startat hela kändiszirkusen. Det startade med att jag undrade hur det kan komma sig att det här spelet är så trögt och konstigt. Jag hade förväntat mig mer snack, mer tugg, mer reakioner, mer outande, fler reaktioner på folks outande, mer av allt helt enkelt. Och när exv Max Raven blir pressad så outar han aldrig, utan han brödsmular? WTF? Det hela blir ännu mer pikant om vi inser att Empz avslöjar våra sysselsättningar/prylar efter frånfälle. Det betyder att folk måste ha en anledning att ljuga om dem.

För det är ju helt derpa-derpigt om folk behöver ljuga om sin sysselsättning/pryl utan att det nånsin kan kontrolleras, eller hur?!
Och med tanke på hur vansinnigt breda våra kategorier är så är det aslätt att ljuga utan att vara rädd för att välja någon annans sysselsättning/pryl.

Så då börjar jag fundera på vad det kan finnas för anledning att tex inte släppa så mycket på sin roll? Och jag började spekulera i det här med att vi kan ha kändisar med på ön. Min ursprungliga tanke var att vi har med b-kändisar att göra och att de är en egen kategori, dvs DTF.

Så jag har laborerat med att vi kan ha typ sådana här upplägg:

a) Hederliga bybor
b) B-kändisar (DTF) som vinner om de är i majoritet när alla ulvar är utröstade
c) Ulvar

Nu skulle jag kunna tänka mig att det är så här:

a) Hederliga bybor
b) Äkta kändisar
c) B-kändisar (DTF)
d) ulvar

…eller så här…

a) Hederliga bybor
b) Äkta kändisar
c) Ulvar (som har smittat b-kändisarna)

Om vi tar ex Brynolf så:

Brynolf said:
Jag tycker mig ha en tanke om vad Vimes är för något, men b-kändis är det då inte.

Själv är jag inte heller någon b-kändis. Men jag är känd från TV sedan tidigare. (Det är bara en meningslös smula, och har inget med någon faktionstillhörighet att göra.)

Jag är liksom Rasmus intresserad av varifrån detta b-kändisjagande kommit. Var det Vimes eller Basse som började?
Känd från TV sedan tidigare? Men inte mer än en smula. Hm. Och när Vimes förösker visa andra vad han sagt om sin roll låter det som att han mest av allt vill tala om för oss att han minsann INTE är en dokusåpakändis:

Vimes said:
Om man är uppmärksam kan man förstås göra vissa rimliga antaganden om min roll utifrån det som står inom spoilern. Detta är:
1. Min syssla och pryl hänger inte direkt ihop
2. Min syssla är inte specifik för dokusåpor (typ: "bimbo på heltid", "b-kändis", "kändis-bartender") eller för öde öar och vildmarksliv (typ: "överlevnadsexpert")
3. Min pryl är inte specifik för dokusåpor (typ: "Red Bull vodka", "kokain") eller för öde öar och vildmarksliv (typ: "yxa", "ryggsäck", "totem av snäckskal och fiskbajs")
och om vi kollar in vad Recca har skrivit:

Recca said:
Okay. Då väljer jag att berätta om min sysselsättning. Varför jag gör det är för att det diskuterats om B-kändisar innan. Jag har följt diskussionen men kan inte riktigt avgöra om min sysselsättning är en B-kändis på hur den är formulerad. Den skulle kunna vara det. Utan att citera vad där står så är jag en sådan där person som man ser sitta i debatt-program och räcka upp handen och som sedan när de fått ordet uttrycker sig som att de har en sanning att förmedla.

Utan att citera men för att göra det mer lättöverskådligt: Professionell åsiktsmaskin i tv.
Och så har vi Mukwas märkliga "öppna brev".

Mukwa said:
Med tanke på numera outad info om B-kändisars DTF-lag så tycker jag att det här låter lite väl märkligt. Så jag tänkte skriva ett öppet brev:

Kära ulvar
Vi är trötta på att B-kändisar tar våra jobb och stjäl våra kvinnor. Därför ber vi er, högst vördade ärkepälsingar, att kontrollera Vimes inatt!
Vänliga hälsningar byn

Nu har du ju dock helt fel i att jag skulle vara en dokusåpakändis då... Jag har ingen information om DTF överhuvudtaget.
---

Summa summarum:

Ja, jag kan ha blivit helt kändisblind eller bara fått för mig någonting. Men det här gnager i mig:

– vi kan ha med en DTF. Kan någon sorts kändisskap vara DTFs gemensamma nämnare?

– varför outar inte folk? Varför skriver bara inte Recca/Max Raven/Brynolf vad de har för sysselsättning? Jag skrev ordagrant min sysselsättning "cykelbud", varför är det så svårt för andra att göra det?

– varför är spelet så trögt?

– finns det en superkomplicerad struktur som gör att folk håller tillbaka?

– är folk lojala mot mindre grupperingar inom byboleden snarare än lojala mot hela gruppen bybor och håller tyst därför?

– varför läser ingen mina poster ordentligt?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 5

Basenanji said:
– vi kan ha med en DTF. Kan någon sorts kändisskap vara DTFs gemensamma nämnare?
Om det var så, skulle inte Brynolf och Recca hållit inne med sina yrken? Om de inte fruktar fluffsiare (vilket inte är omöjligt, men inte vanligt... och inte något jag tror Emp skulle upprepa eftersom vi hade det senaste partiet) så finns det inget som hindrar dem från att ljuga om det.

Brynolf och Recca outade dessutom efter du tagit upp din kändisar är DTF-teori. Hade du gissat rätt skulle de absolut undvikit att göra det.

– varför outar inte folk? Varför skriver bara inte Recca/Max Raven/Brynolf vad de har för sysselsättning? Jag skrev ordagrant min sysselsättning "cykelbud", varför är det så svårt för andra att göra det?
Att smula som folk gjort istället för att outa rakt ut håller jag med om är skumt. Som jag skrev i min tidigare post så känns det som en ulv som är rädd att låsa sig och därför vill ha spelrum att anpassa fluffet.

Anledningen till att jag inte outat är att jag inte blivit tillfrågad eller pressad på något sätt. Om inte info i mitt roll-pm ger mig orsak att outa spontant så gör jag inte det, och jag tänker att de flesta opressade går i samma tankar.

Om en bybo dör så får vi ju ändå reda på vad den hade för fluff, och jag känner att folks frånvaro av spontanoutningar inte hindrat oss från att hitta två potentiella ulvar.

– varför är spelet så trögt?

– finns det en superkomplicerad struktur som gör att folk håller tillbaka?
Jag tycker om det här tempot och lider inte av det. För mig är det för tidigt att säga att strukturen är superkomplicerad, men det är inget sådana tankar som får mig att agera som jag gör.

– är folk lojala mot mindre grupperingar inom byboleden snarare än lojala mot hela gruppen bybor och håller tyst därför?
Jag har inte läst spelet med det analysverktyget. Får återkomma om det.

– varför läser ingen mina poster ordentligt?
För många nedlåtande skämt poppar upp i huvudet... svårt att välja vilket... :p
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Inlägg 8 av 16.

Men Basse för h-e, LÄS folks inlägg.

Jag outade före dina tre senaste inlägg ( #884243 - Igår 18:20), du svarade t o m på outingen i 884244 - Igår 18:27. Du kan inte ses som seriös bybo om du inte kan iddas hålla koll (eller minnas!) på vem som sagt vad - om du inte är ulv som försöker så förvirring med ditt svamlande om kändisar? Och var i hela friden kommer det ifrån? DU påstår dig inte vara kändis? Du säger att du är ett förbålt cykelbud!

Hur tror vi ulvarna valt att spela förresten? Det är väl en möjlig taktik att låta ulvar köra en och en för att minska risken för att man försäger sig och en annan att försöka koordinera, men jag tror att om de väljer att försöka köra en och en så har de ändå svårt att stå emot lockelsen att kommunicera och dela speltips och info om spelupplägg. Om någon verkar ha "telepatiskt" kommit över info så ser då iaf jag det som potentiell scumtell. Det finns säkert fler som lite mer erfarna rävar har bättre koll på.

Kollade igenom outing lite, ursäkt om jag missat någon:

Hastfer:
Förmåga: Halvmiller (#884092 - 2013-10-14 20:39:11 )

Basenanji: (ALLT #884134 - Igår 09:12 )
Sysselsättning: cykelbud
Pryl: Digitalkamera
Lag: Öst
Förmåga: Ingen

Brynolf:
Lag: Syd ( #884186 - Igår 14:31)

Max Raven
Pryl: Munspel. ( #884243 - Igår 18:20 )
Sysselsättning: Byggarbetare. ( #884243 - Igår 18:20 )
Lag: Öst. (#883969 - 2013-10-14 08:56:52)

Pix:
Lag: Väst (#884114 - Igår 00:14)

Recca:
Sysselsättning: Professionell åsiktsmaskin. ( #884264 - Igår 19:35 )
Lag: Nord ( #884237 - Igår 17:58 )
Förmåga: Miller ( #884130 - Igår 08:26 )

Ruga:
Lag: Öst (#884161 - Igår 12:15)

Jag har utgått från inlägg användarna själva out:at i och skitit blankt i brödsmulor (tar förbannad tid att hitta och utgår från att man känner folk eller övertolkar - så det är ganska meningslöst för att jaga "bevis").

Nu blir jag lite fundersam, för Brynolf säger (#884230 - Igår 17:31):
Basenanji said:
I lag Öst: Trasapa*, Max Raven, Basse, Ruga
I lag Väst: Pix
I lag Nord:
I lag Syd: Brynolf
*Finns inte angiven, MEN det är möjligen Mukwas antagande ( #884206 - Igår 15:54) som Basenanji övertolkat.

Alltså, det här är kasst Basenanji. Ska du svänga dig med data och teorier så borde du åtminstone kontrollera ordentligt. Vad är det för mening med ett inläggstak där folk måste försiktigt formulera sig om du skjuter från höften så här?
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Basse! Nu har du spenderat flera inlägg på att förklara samma saker. Jag tvivlar på att någon missat att du tycker mindre om dtf än varulvarna. Du baserar alltså det här på luft och magkänsla, pratar inte om något annat alls. Fasst det är ju inte sant, du ber recca outa hela hennes roll, men fastnar på hennes syssla. För den passar din konstiga konspirations teori. Antingen outar du att du vet att TDF finns i klar text, eller så släpper du ämnet!

Sen är det lite ämnen som jag tycker kan diskuteras klart, när ni ändå skriver era inlägg. Först angående outningarna. Vill vi kartlägga alla väderstreck eller inte? Vill vi ha sysslor för att lugna ner Basse? Är prylarna nåt att titta på? Vem misstänker vi? Och för att inte någon ska slänga tomma inlägg med enbart "svara först själv!" så kommer jag skriva först.

Väderstreck kan vara användbart! Specielt att jämföra reccas(nord) och Hastfers. Är hastfer i nord och vi tar ut honom runda 2/3 så kommer vi kanske se om det är symetriskt eller inte. Jag tror inte det är mer än två ulvar i ett lag om det inte är 4 i en, och det skulle bara vara elakt. Men alla i nord och i hastfers lag kommer få pyttelite grönt på sig, för att om millern i det laget är ulv så är det ju mindre chans att resten är det (för det kan ju lika gärna vara symetriskt).
Sysslor struntar jag i tillsvidare. Jag är inte en kändis och jag vet inte vad det skulle inebära att vara en.
Prylar har jag inget att bygga nått på, för dom två jag vet säger inte så mycket.

Misstänkta är främst recca, uppenbart. Hastfer efter det. Kanske max raven efter det, oklart just nu. Att rätta till fakta är ju inte ulvigt, eller?
Resten är blaha. Inte mycket rödande, eller lika mycket grönt.

Sen är det fortfarnade lite inaktiva personer som borde vakna till liv, och ännu hellre tycka till!

6 koppar kaffe innan klockan 11, det var ju mindre bra, aja. Det gjorde mig lite aggresiv iallafall.
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
*såvida hastfer och recca är ulvar ska in. Blev lite konstigt där. Och jag är rädd för
Recca och Hastfer är ulvar tillsammans
Recca har sagt åt Hastfer att outa en cool halvmillerförmåga (eller så har ulvHastfer en cool halvmillerförmåga som ger honom motsatt färg av vad han sagt). Recca tar sitt tillfälle att outa miller, röda sig själv och vips så har Recca och Hastfer en bra spelare kvar oavsett vem av dem som ryker. En spelare som drevat sin kompis som dessutom inte går att sia vet vi ju hur bra det är.
Det är fortfarande lite grönande för resterande lagmedlemmar dock. Hoppas vi, eller?
och jag är inne på 5 inlägg så den här korrektionen var inte så farligt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 6

Paraplyperspektiv

Utan att ha gjort en djupanalys av varje spelare, inlägg för inlägg, ord för ord, så är har jag odlat fram denna feeling för spelares grönhet.

Grönish - Brynolf, Konrad, Mukwa, Vimes
Inte fullt så grönish - Basse, Trasapa, Paxen, Hastfer
Rödish - Max Raven, Recca

Som sagt är det på denna lista bara Max Raven och Recca jag lusläst, så jag vill än en gång påpeka att detta är min gut feeling. När den tiden kommer så får får man lusläsa de andra deltagarnas inlägg och ståndpunkter och dra nya slutsatser då.

På listan har jag inte tagit med de spelare som skrivit minst inlägg, eftersom dessa är svårast att få en uppfattning av. De kan vara upptagna bybor, eller lågflygande ulvar, så därför har jag tagit mig tid att lusläsa det lilla de producerat.


Sammanställning av ej så aktiva spelare

Ruga har skrivit fyra inlägg.
1 - Berättar att hon sitter på platta och motsätter sig att folk skall outa ut i det blå.
2 - Tycker att Recca är skum och att Hastfer gjorde rätt. Outar att hon tillhör öst.
3 - Ber Recca att outa allt.
4 - Tar upp att även om Hastfer sias grön när han säger att han skall göra det behöver han ändå inte tala sanning eftersom han kan vara miller-ulv.

Pix har skrivit fem inlägg
1 - Gillar Hastfers outning
2 - Anser att Recca och Hastfer måste röstas ut förr eller senare. Vill att de outar mer.
3 - Tar upp folks tankar om att millers kanske visar fel färg även efter de röstats ut. Vill bestämt att Recca röstas ut.
4 - Är hård mot Basse och säger till honom att om han har ledtrådar om DTF skall han ge dem eller släppa ämnet. Misstänker Recca, Hastfer och Max Raven.
5 - Rättar ett tidigare inlägg

RasmusL (vilket jag hoppas står för det vackra namnet Larsson) har skrivit fem inlägg.

1 - Berättar att hans inlägg kommer bli korta och kantiga. Diskuterar inläggstak med KK och underkänner ett av mina första inlägg som nonsens.
2 - Svarar på frågor KK ställt till honom. Gillar inte Max Ravens spel.
3 - Kort inlägg, direkt efter förra, där han underkänner Brynolfs outning
4 - Frågar Basse om hans b-kändistankar och gillar inte hur Basse gått ut med hela sin roll
5 -Kort inlägg, direkt efter det fjärde, där han undrar om Max Raven (som skall vara online) sitter och smider ulvplaner för att "bara en lögnare måste fundera över sina inlägg".

Shaithan Drakson har skrivit ett inlägg
1 - Vill vara försiktig. Har inget i PM som ger ledtrådar till lags eller prylars funktione.

Xyas har skrivit ett inlägg.
1 - Berättar att han varit i en bilkrock irl.


Åsikter om ej så aktiva spelare

Jag gillar Pix och Rugas inlägg. Pix ställer bra krav på Basse (som kommer gynna byn antingen genom att han slutar spåra ut med knäppigheter eller faktiskt visar att det ligger något i vad han säger) och Ruga poängterar bra saker om Hastfers sanningshalt som visar att hon tänker till. Det enda man kan egentligen lasta dem för är att de inte agerar motorer och driver byn framåt, men det gör egentligen inte jag heller. Jag vet inte ens om det är möjligt att alla i byn axlar den rollen. Jag väljer därför att lägga Pix och Ruga i grönish-facket tills vidare.

Angående RasmusL så gör jag ingen hemlighet av att jag har svårt för kantiga och korta inlägg. Jag håller i och för sig med honom att man inte skall spontanouta som Brynolf och Basse om man inte har goda skäl för det, men utöver det har det inte kommit så mycket från RasmusL.
Jag har inte spelat mot honom tidigare, så jag vet inte ifall det är en aggressiv bybo eller stressad ulv vi har att göra med. På grund av detta vill jag pressa honom för att få mer att analysera.
Han hamnar i inte fullt så grönish-facket.

Xyas har jag alltid svårt för. I spel där han är bybo tror jag alltid han är läskig lågflygarulv, när jag är ulv försöker jag alltid få andra att tro det. Han släntrar alltid in i de sista rundorna, rycket lite på axlarna och kör sitt eget race.
Nu har han dessutom en ursäkt IRL, så vi får väl vänta med att oroa oss för Xyas lågflygande.
(Vi är självklart alla glada att du klarade dig utan några värre skador :heart: )

Shaithan har varit minst aktiv av alla. I förra spelet spelade han in sig i ett besvärligt brunt hörn och blev stressad och påhoppad från alla håll. Något sådant har inte hänt än, så jag har lite svårt att acceptera att han inte skrivit något ännu.

Min röst får ligga kvar på Shaithan, men jag kommer flytta den till RasmusL under dagen, antagligen med en gratisröst (om det inte finns något nytt jag vill tillägga).

Än en gång,
Röst: Shaithan
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Det här är det sista jag kommer skriva i kändis-frågan om inga nya hårda fakta kommer fram: Jag kan ha bidragit till Basses leftfield-teorier genom att inte vara helt tydlig, så jag tänker försöka rätta till det nu. Det där att jag är "känd" betyder inte att jag är "kändis" per se. Min syssla är TV-journalist, och så är det med det.

---------

Eftersom jag, till skillnad från många andra, tycker hastfer/recca är grönare än genomsnittet, borde jag ju leta ulvar bland dem som är framme och drevar mot dem. Pix dök upp lägligt som typ nr 3 i anti-miller-mobben, men känns eventuellt för aggressiv för att det ska vara en stark ping. Konrad har också hakat på i miller-frågan, och uttryckt sig osedvanligt luddigt och trevande, som om han inte riktigt vågar ta ställning för att inte sticka ut. De två ska jag titta lite närmare på när tid ges.

Trasapa-drevet rann ju ut i sanden...

Röst: Pix
Du vill alltså hänga millers tills vi hittat en ulv bland dem, har jag förstått dig rätt?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 10 av 16

Är det DTF eller ulvar vi jagar? Byn känns jävligt splittrad i den frågan och det mesta tugget handlar om DTF, A-B-C Kändisar och Millrarna Recca/Hastfer.

Det är VÄLDIGT dåligt för byn att vara så här splittrad.

Min teori gällande drev: Det här med inläggstak nerfar drevandets makt kan vi lugnt konstatera. Det var lika i förra spelet. Nu med den nya featuren att posta röster utan motivering så hade jag en fantasi att det skulle kunna byggas dubbla drev och mer tryck tack vare det. Hur som så funkar det inte.

Drev och röster är ju perfekt för att visa vart man tar ställning. Det ger oss något att falla tillbaka på när vi fått fram lite gröna och röda spelare. Att pressas och släppa på information under ett drev är ju också kanon men så länge det inte funkar och alla skriker efter olika saker funkar det inte. Byn läre vara konsekvent i detta och det är vi inte.

* Drev/röst efter en outning efter eget huvud och motivering därefter.
* Drev/röst efter lag
* Drev/röst efter kändisskap
* Drev/röst på grund av dålig aktivitet
* Drev/röst på grund av att någon postar för många inlägg

Lixom nu röstas det av en massa olika anledningar och de som är under tryck outar väldigt olika och utan motiveringar på varför de outar vad de gör. Det outas ur det blå, det smulas kändisskap och det rycks i nån form av kändis-DTF av Basse.

Byn måste tyglas lite och bli den maskin den är. Det är lixom dags att vi lägger fram våra tankar om vart vi har våra misstänkta och enas om hur vi skall gå tillväga på ett vettigt vis. Återkommer i botten om hur jag vill att det skall gå till.

--->><<---

Recca said:
Öhhh... Personligen, eftersom jag själv ser mitt eget rollpm har det ju aldrig varit en tvekan om huruvida det fanns siare.
Okej, jag övertolkade kanske det du skrev på ett ovettigt vis och du övertolkade kanske vad jag skrev på ett ovettigt vis.

Det här har du helt rätt i. Det var en miss i min tankekedja. Jag övervägde faktiskt inte alls möjligheten att själva millerstatusen ger en ledtråd till att det existerar siare.

Du trodde ju att det fanns en siare med i spel men inte på grund av att du och Hastfer hör till miller skaran utan på grund av att det är brukligt med siare.

Jag utgick helt sonika från att det fanns minst en fraktionssiare i upplägget för att det liksom är så...

Utifrån det (kursiverat är du) så läste jag det som att du utgick från siare utifrån andra prylar än din status som Miller.

Vidare.

Basse said:
Ja, det är JAG som har startat hela kändiszirkusen. Det startade med att jag undrade hur det kan komma sig att det här spelet är så trögt och konstigt. Jag hade förväntat mig mer snack, mer tugg, mer reakioner, mer outande, fler reaktioner på folks outande, mer av allt helt enkelt.
Jag tycker också att det går trögt. Det är ju uppenbarligen nån twist i det hela som vi inte är van. Det känns som att det brödsmulas och talas i tungor allt för jävla mycket för att det skall vara ett "vanligt" varulvsspel.

Hur som så anser jag att vi helt droppar DTF skiten nu och inriktar oss på det som är viktigt. Hitta ulvar.

Basses teori said:
Så jag har laborerat med att vi kan ha typ sådana här upplägg:

a) Hederliga bybor
b) B-kändisar (DTF) som vinner om de är i majoritet när alla ulvar är utröstade
c) Ulvar

Nu skulle jag kunna tänka mig att det är så här:

a) Hederliga bybor
b) Äkta kändisar
c) B-kändisar (DTF)
d) ulvar

…eller så här…

a) Hederliga bybor
b) Äkta kändisar
c) Ulvar (som har smittat b-kändisarna)
Eller något annat.

Vad tror du mest på Basse och vad grundar du det på? Jag läser din post och tycker på ett vis att det är intressant att du slänger fram din teori men åh andra sidan blir jag rätt skraj att du FISKAR efter hur det är tänkt att ligga till.

Att du har ett gammalt hederligt "yrke" som cykelbud är du väldigt noggrann att poängtera. Jag själv har också ett gammalt hederligt yrke kan jag miniouta nu för den delen.

Att B-kändisarna är DTF eller Ulv hamrar du också in. Har du information om det så MÅSTE du ju dunka på snart och ge oss den informationen. Asså, jag har ju tillit till dig Basse och du vet ju vad du bör göra med eventuell information som du har. Fiskande funkar ju i båda vägarna i form av honungsfällor och fiskande för information åt ulvarna.

Om jag tvunget måste snacka DTF så tror inte jag det handlar om en hel grupp, ett helt lag eller whatävvers. Jag tror det handlar om en spelare. En Robinson Fnuking Robban som äter upp den sista deltagaren och lever vidare på ön som den dåre han är. Eller kanske en super-Leif som går runt i sin Sverigetröja och är små muppig. Jag tror inte att vi har x-antal DTF:are och x-antal ulvar och sedan en majoritet av bybor.

Sen va.

a) Hederliga bybor
b) Äkta kändisar
c) Ulvar (som har smittat b-kändisarna)

I din sista variant så skiter du i DTF som du med andra försöker sätta in i systemet. Varför försvinner DTF då? Eller är det Äkta kändisarna som är DFT?

Äh, nu skiter vi i DTF och jagar ulvar.

--->>><<<---

Teorier om x-antal ulvar i respektive falang är ju också nått som är lite hett. För att på nå vis komma vidare i det i R2 måste vi:

1. Hänga någon och få ett kvitto.
2. Ulvarna gör sin grej så vi får ännu ett kvitto.
3. Alla måste outa sitt lag

Tidigare har jag föreslagit en Purgatorisk ordningsföljd men det (precis som drevandet) skiter sig fullkomligt på grund av att bymaskinen inte fungerar. Vissa outar ur det blå, vissa vill inte outa nu utan använda det som ett vapen mot ulvarna, vissa outar under drev.

Nu läre vi använda Konrad Konvaljsk nazimetod. Outa på kommando om du finns med bland de fem första namnen i outningslistan!

Den uppenbara nackdelen med det hela är ju att jag kommer lista min ordning vilket placerar mig sist i kön. Jag har ju inget problem i att outa först i kön men skall jag styra det hela så väljer jag att outa sist i kön för jag har mina misstankar mot andra och inte mig själv.

Konrad Nazistyle

1. Hastfer (Halvmiller och Recca har redan outat)
2. RasmusL (Något anti till att outa och vill använda lagoutning till ett vapen, typ. Jag intresserar mig därför av en tidig outning)
3. Shaithan, xyas (Aktivitet! Drakbarnet har dessutom andra krav på sig och röster i massor, gör nått bra och svara upp mot drevet)
4. !Paxen (Rätt sunkig aktivitet och jag vet inte vart !Paxen står i något)
5. Trasapa (För att bekräfta ÖST)

Dessa 6 namn skulle jag vill ha pronto. Är du online skall du göra ditt jobb och outa. Gör det tillsammans med några vettiga tankar.

Mukwa, Vimes, Larsson har jag på min mer gröna halva så jag känner inte samma panik där.

Övriga är väl klar?

Brynolf - Syd
Basse - Öst
Max Raven - Öst
Recca - Nord
Ruga - Öst
Pix - Väst

Deal?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
LJSLarsson said:
Vimes, du har räknat fel på dina inlägg. Du har räknat fjärde inlägget två gånger. Räkna om så att du inte gör som Konrad i förra spelet och går en post över gränsen.
Tack, Larsson! Det hade varit extremt surt och pinsamt att bli diskad för att ha skrivit för många inlägg. Jösses!

Nu är jag på
8/16

Min plan är att se till att ha ett gäng inlägg att spela med imorgon, ifall jag får feeling kring deadline! Så idag blir det kanske tre inlägg eller något däråt. Jag ska hur som helst hålla koll på inläggsräkningen fortsättningsvis!

---
Kändizgaloppen

Enligt god tradition har Basse skapat kaos i tråden genom att agera stenhårt på en teori han har noll täckning för. :gremsmile:

Slutsatsen att det finns en kändisfraktion har vi väl inget som talar för? Det här har vi:
1. En eventuell hint i startinlägget om en ytterligare fraktion utöver byn och ulvarna.
2. Två personer har outat "kändis" som sysselsättning.

Det är inte crazytalk att koppla ihop dessa grejer förstås. Men dina lösningar är jättekonstiga.

Basse said:
B-kändisar (DTF) som vinner om de är i majoritet när alla ulvar är utröstade
Det här låter osannolikt. Det är nämligen ett helt värdo fraktionsmål ur designperspektiv. Hur ska den här föreslagna DTF:en agera på sitt fraktionsmål? Ska de undvika att rösta ut de sina? Hur troligt är det att de försöker göra det? Skulle spelet ha ett sådant här upplägg kommer det antagligen inte innebära något för själva spelet, eventuellt kommer alla bli förvånade när spelet är slut: DTF:en vann, ingen bryr sig för att byn har dödat alla ulvar och vunnit ändå (se Supernaturalgate och Vampire-spelet). Det är DTF-design som inte funkar.

Men om vi ska spekulera kring det här med kändisar och DTF, tror ni att Empiricus läst det här:
Björn den gode said:
En annan trend tycker jag verkar vara att byn tjänar för mycket på att bara lägga alla korten på bordet runda ett. Om jag designar ett spel så kommer det finnas en tredjefraktion som autovinner spelet och gör att byn och ulvarna förlorar om han kan gissa alla andras fluff-namn, mest i uppfostringssyfte :gremwink:
Hela ditt resonemang kring DTF och kändisar innebär ju att byn tjänar massor på att massouta. Och jag vill tro att Empiricus byggt spelet så att massoutning inte ska vara odelat bra för byn. I Discospelet fanns till exempel inga fördelar med massounting inbyggt i spelet, den enda effekten som var kodad i spelupplägget var att massoutning avslöjade ena siaren för ulvarna. Det talas nästan alltid om att sätta in nackdelar med massounting. Ett alternativ är att låta DTF:en vara den nackdelen.

I det här fallet verkar det betydligt mer sannolikt (än ditt föreslagna upplägg) med en seriemördar-DTF som vill mörda/identifiera alla som har kändis-sysslor. Detta går utmärkt att kombinera med att även varulvar kan ha alibin och vara kändisar. I DIscospelet tänkte jag ett tag ha med en seriemördar-DTF som ville ha ihjäl två specifika bybor och en specifik varulv. FLuffmässigt är det kanske Harald Tröttiger som vill rensa ut uppstickare ur kändisdjungeln, eller nått.

Detta leder i så fall till att vi bör vara lite försiktiga med att outa sysslor. Du skriver ju mer eller mindre rakt ut att du tror att vi röker ut DTF genom att outa mera. Hur troligt är det, tror du, att Empricius har konstruerat en DTF-fraktion som besegras genom massoutning? Grejen med dig är ju att du alltid vill massouta. Är inte det här med "Kändizgaloppen" mest ett sätt för dig att få argumentera för massoutning?

PS:
Det här med att jag skulle anstränga mig stenhårt för att visa att jag INTE är kändis är jävligt rövdraget. Var en duktig humanist och gör en ordentlig ansträngning att förstå sammanhanget. Nu får du det att se ut som att jag har agerat i ett vakuum. Anledningen till att jag specificerar min roll med tre punkter är ju att jag är i diskussion med Recca kring vad jag menade med det här spelets fluff är mer "diverse" än discospelet.

---
Recca och Hastfer

Just nu röstar jag på Hastfer. Jag tycker att han bör outa något (just nu är jag dock skeptisk till sysselsättningsoutningar, se ovan). Som outad miller är han förstås misstänkt, och Reccas sysselsättningsoutning har ganska mycket crunch, så jag är villig att skaka i andra trän för att se vad som faller ner.

Grejen med Hastfers milleroutning är att den är jävligt osannolik som lögn. Är Hastfer bybo ljuger han förstås inte. Och är han ulv och ljuger verkar det morongo att säga att han bara är halvmiller, för det går ju (till skillnad från fullblodsmiller) att kontrollera med ett siande. Jag gissar att Hastfer är halvmiller oavsett om han är ulv eller bybo. Alternativet att han ljuger helt och hållet känns väldigt väldigt osannolikt.

Det innebär alltså att det finns millers med i EMpis spelupplägg. Och inte bara det, det finns något så spaceat som halvmillers med i Empis upplägg. Huruvida det talar för eller emot Reccas milleroutning tycker jag är svårt att tolka. Är det rimligt att det finns både vanliga millers och halvmillers med i spelet?

Recca said:
Vimes said:
Outa din roll, Becks! Och: har du på något vis smulat att du är miller?
Jag har inte smulat nånting. Jag tror inte på smulor. Det är trams. Ulvar smular hela tiden, har alltid gjort, de flesta brödsmulor är helt IQ-befriade och erfarna och duktiga ulvar kan utnyttja dem vilket gör att byn låter sig hänföras.
Du har till viss del rätt. Bra ulvar smular förstås (förutsatt att de har alibin). Grejen med att köra med smulor är att man skapar mer jobb åt ulvarna, att hålla på med smulor är ytterligare en nivå av lögner som ulvarna måste hantera. Så helt värdo är det inte. Men du har rätt i att det inte är så att man per automatik är grön bara för att man smulat något.

Men vad gäller just millerskap så vetfasen faktiskt. Just miller och siare och sådant är ju grejer som ulvar gärna drar till med on the fly (till skillnad från info från ett alibi alltså). Se Mukwas milleroutning i Familjen, Tyrs siarclaim i Klassikern (om du kollar in det får du gärna kolla in världens coolaste snabbläsare också, bam!), Basses siarclaim i Äventyret och så vidare. Den här typen av grejer är saker som ulvar claimar när de är desperata. Därför är det ofta bra om man som bybo kan visa på smulor. Det tycker jag inte är raketkirurgi direkt.

Tajmingen på ditt millerclaim är visserligen lite off för att vara en ulvlögn. Men att du inte smulat eller antytt millerskap tidigare talar inte till din fördel när du kommer in som outad miller nummer två.

Sedan vet jag inte hur jag ska tolka din röst på dig själv. Hade det varit någon mindre erfaren spelare hade jag tyckt det varit grönande. Men du är för smart och duktig för att hålla på med sådant där, tycker jag. Kom in i matchen nu.

---
Övriga

Brynolf - imponerar inte, men känns stabil.
Konrad Kanyl - se ovan. Både KK och Brynolf är duktiga ulvar som kan spela stabilt genom hela spel. Heads up för båda.
LJSLarsson - grön! (Tror det är första gången jag tyckt Larsson varit grön i ett spel :gremsmile: ) Han fattade vad min grej med Recca handlade om och har skrivit genomtänkta och bra inlägg.
Max Raven - OK! Han dabbade sig lite i början men var lugn som en filbunke när folk (undertecknad bland annat) gick på honom, det är grönande.
Mukwa - grön! Mukwa har tillsammans med Larsson varit bäst hitintills. Han gafflar dock om om att det finns outad info som talar för kändis-DTF, det får han gärna recappa!
!Paxen - ?
Pix - ?
RasmusL - känns rätt pigg. Rakt spel. Svårt att säga något om fraktionstillhörighet dock.
Ruga - ?
Shaithan - ?
Trasapa - öppnade piggt men har försvunnit nu. Känns som ett alternativ att pressa när han är tillbaka.
Vimes - jävligt smart, snygg och cool. Tycker jag.
Xyas - ?

Det är lite för många frågetecken ovan. Att göra sig osynlig ÄR ulvtaktik 101. Börja trolla.

---

Jag vill ha en outning av Hastfer (helst inte syssla). Sedan vill jag pressa någon av frågetecknen ovan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
9/16

När jag skrev det förra inlägget så misstänkte jag inte Basse så mycket. Men sedan funderade jag lite på vad Basse gjort mer än rida Kändisgaloppen. Och då kom jag på det här inlägget som jag inte kommenterade när det begav sig för att jag sparade på inlägg. Men med insikten att jag har hela sju inlägg kvar är det värt att ta upp det:

Basenanji said:
4/16 sista inlägget för ikväll

Mukwa har ju iofs en poäng i att det vore för lätt om vi hade en ulv/lag. Men det intressanta med lagkategorin har egentligen inte med symmetri att göra utan med att den är binär: ANTINGEN har vi symmetrisk eller asymmetrisk fördelning av ulv/lag.

Låt mig visa med två exempel:

Symmetrisk fördelning:

Nord
1 ulv
3 bybor

Syd
1 ulv
3 bybor

Öst
1 ulv
3 bybor

Väst
1 ulv
3 bybor

Tänkbara slutsatser: om vi tar ut en ulv i ett lag kommer de andra i samma lag att vara grönade. Men också: det lär finnas en ulv i varje lag.

Asymmetrisk fördelning

Nord
3 ulvar
1 bybo

Syd
1 ulv
3 bybor

Öst
4 bybor

Väst
4 bybor

Tänkbara slutsatser: om vi tar ut två ulvar från ett lag kommer det aldrig kunna finnas tre ulvar i ett lag. Men också: det kan finnas fler än en ulv per lag.

Sammanfattningsvis:
det här är superbra information i tillägg till allt annat. Tex så kan det vara intressant att styra drevandet mot folk från samma lag. Vi kan alltså förenkla analysarbetet rätt ordentligt utifrån att fördelningen ulv/lag bara kan vara symmetrisk eller asymmetrisk.

Disclaimer: givet att det inte finns fler kategorier än de fyra ovan, att det inte finns färre kategorier än i exempelrollen och allt annat som Empz kan ha hitta på för att sabba för byn.

Det här är alltså hela inlägget. Det är helt meningslöst. Basses poäng är alltså denna:
Basse said:
Men det intressanta med lagkategorin har egentligen inte med symmetri att göra utan med att den är binär: ANTINGEN har vi symmetrisk eller asymmetrisk fördelning av ulv/lag.
Jaha, och? Faktum är att det tvärt om är helt ointressant att spekulera i om vi har en ulv i varje lag, om alla ulvar är i samma lag eller whatever. Sådana här spekulationer, som helt saknar empirisk grund, går ju inte att använda sig av. Det är kanske ett intressant tankeexperiment Basse gör, men om vi inte har någon empiri (i det här fallet: faktisk info som säger något om hur fördelningen ser ut (typ: "I ett lag finns INGA ulvar" eller "I ett lag finns bara en ulv" och så vidare)) är huruvida "vi [har] symmetrisk eller asymmetrisk fördelning av ulv/lag" helt ointressant. Vi kan inte agera på det alls. Inlägget är bara luft.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
10/16

Det är bra att läsa igenom sina inlägg för nu kom jag på en viktig grej som jag missade att ta upp i mitt förra långa inlägg.

Jag har Recca som nr 1 i min misstänktalista (faktum är att hon är ganska ensam i toppen), men en sak som talar för henne är hennes outning.

För mig baseras mina Recca-misstankar på två saker:
1. Hennes, i mina ögon, orimliga och luddiga reaktion på mitt uttalande om att fluffet är mer diverse här än i Discospelet.
2. Hennes milleroutning. Alla millers måste hängas (typ) och Hastfers claim är starkare än Reccas på alla punkter.

Men att Reccas sysselsättning är en kändisgrej förklarar ju till viss del att hon ragerar på att jag menar att fluffet är diverse. Om hon själv alltså har info som talar för ett tajtare fluff är hennes avfärdande av mitt antagande om ett fluff med stor variation mer rimligt.

Nu måste jag sticka, men det här är en tråd jag vill följa upp. Framträder Recca i enlighet med sin outade sysselsättning i det rum som vår fejd om "diverse fluff" skapat?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Lystring: På grund av otydlighet från mig så har jag uppdaterat samtliga roll-pm för att förtydliga citeringsreglerna.

Därför: Kontrollera era roll-pm.

Jag vill också påminna om att deadline är 22.00 i morgon, kom ihåg att sända eventuella PM till mig i god tid.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
11/16

Jag håller med om att byn inte är särskilt snabb och det har vi några personer att skylla.

Recca: Medan du funderat på vad som är OK att outa utan att citera har jag skickat PM till Empis. Det är OK att outa det exakta ordet som står, men en copypaste av hela roll-pm:et är plagiat och man åker ut ögonaböj. Så, inget jeffla feglir nu. Ut med din sysselsättning såsom den står i ditt roll-pm. Och skäms för att du inte frågat Empis om du nu är rädd för direktcitering. Står det "Sysselsättning: Panelhöna" får du skriva "Panelhöna" helt enkelt. Chop-chop!

Det här är värt för fler att läsa. Jag gillar att KK står som en mustig führer och skriker kommandon med österrikisk dialekt, men byn ska givetvis gå på grön no unos lista. dvs Moi. Skiljer den sig från KKs då är frågan?

1. Recca - ut med hela skiten
2. Hastfer - ut med hela skiten
3. RasmusL - Ut med lag och en grej till
4. Trasapa - Ut med lag ordentligt och en grej till
5. Vimes - Ut med lag och en grej till
6. LJSL - Ut med lag och en grej till
7. Shaithan - Ut med lag och en grej till
8. Pix - Ut med valfri grej
9. Ruga - Ut med valfri grej
10. !Pax - Ut med lag och en grej till
11. Xyas - Ut med lag och en grej till
12. KK - Ut med lag och en grej till
13. Brynolf - Ut med hela skiten (Du är sist och därför vill jag ha ut allt från dig så att du inte ges möjlighet att välja det som är bäst för dig utifrån vad andra har outat).

Max Raven och Basse har redan outat all there is och jag avslutar med att outa det byn vill att jag outar. Det går inte helt enligt min misstänktlista, och det är för att outningarna kommer stanna vid inaktivitet, så därför är de med störst aktivitet högre prioriterade än de andra.

------------
Angående DTF så finns mina inlägg kvar för Vimes och alla andra att läsa. Jag har som sagt ingen info om varken kändisar, B-kändisar eller DTF. Men Basse har basunerat ut att det finns kändisar med oss, och då har jag noterat det. Mitt öppna brev till ulvarna var mest en kul grej som jag valde att posta för att Basse hittade samma sak kring Vimes som jag själv reagerade på. Det var lite för vagt så jag valde att inte posta det först. I det öppna brevet framgår också min hållning till DTF. Låt ulvarna ta ut dem, vi behöver inte bry oss. Och som Vimes säger: Helt oavsett om det finns en DTF som vinner med sitt vinstkrav och byn har lyckats ta ut alla ulvar så skiter jag i om DTF blir glada och tycker att de har vunnit. Det har de inte. Byn har vunnit och det kommer alltid vara en större prestation än om en DTF smyger sig till segern. (Det tyckte jag även när jag designade Vampire. Klanvinstvillkoren hade en annan funktion där, som förvisso inte funkade riktigt som jag ville i slutändan).
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
11/16

Jag jobbar som Brandman
Prylen jag har med mig är ett Diplomacy-spel, antar att jag vill mysa på lite vid lägerelden?
Tillhör lag syd

Så, då är allt mitt ute.

Har inte hunnit läsa ikapp allt ordentligt men jag undrar hur byn tänker angående millers. Är det helt klart att millers måste dingla? (har ingen erfarenhet av spel innehållande millers)
Tar vi och hänger mig och recca direkt eller väntar vi? Denna runda känns det väl inte som att vi har några starka ulvkort och då är det väl bäst att vi tar en millerhängning nu.

Varken jag eller Recca kan väl grönas av vad den andre visar för färg vid en hängning?

Ptja, jag har väl inte så mycket mer att tillägga just nu mer än outningen.

Eller jo, KK har sått ett litet litet frö som jag inte gillar.
Hänger vi Recca nu och hon visar röd färg = ulv
Då kan alltså fortfarande hon vara grön enligt KK's nojjteori. Alltså måste Hastfer dingla rundan efter för att se om han visar grön färg när han egentligen sisas som röd.

I mitt rollpm står INGET om att vlken färg som visas beroende på vilken runda jag lämnar spelet, bara vad som visas när jag blir siad. Om Empi lagt in featuren KK tar upp så har han verkligen gjort de extra bökigt för byn detta lir.

Nåväl, att säga att KK och Recca är ulvpolare baserat på detta är lite väl uppkäftigt.

Men jag känner att jag måste få det nedskrivet.
Dessutom sådde han fröet i en spoiler, så att det lätt kan falla bort i glömska.

Näe nu har jag nojat ner mig klart.
Föräldramöte ikväll men hinner förhoppningsvis in en sväng senare.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Lag Syd.

Jag har ett dragspel med mig.

Jag har inte så mycket att tillägga, mer än att jag än så länge har spelat dumt (dvs, skitspel av mig). Just nu har jag ingen aning om vilka som ska vara på min misstanke-lista, och jag vet inte ens vilka jag anser bör kollas närmare på.

Så, just nu outninginslägg utan något vettigt innehåll. Ber om ursäkt för detta och hoppas att jag verkligen rycker upp mig och hjälper till att få ut ulvarna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
10/16

Halloj, nu klämmer jag iväg två inlägg här. Sedan ska jag åka tåg och då vet man ju att man inte ska hålla på och surfa och så. :gremwink:

Okej, här kommer mitt sista tjat om kändisar och bladdabladda:

1. Jag har ingen information om kändisar i mitt roll-PM eller dylikt. Allt är bara spekulation utifrån smulor och oklarheter (exv Brynolf). Detta har jag talat om vid flera tillfällen. men med tanke på hur saker och ting utvecklar sig skulle jag vilja ge mig själv en klapp på axlen för att min INTUITION kring kändisar verkar ha något värde i sig. Kolla exv på hur Empiricus går ut och förtydligar och hur Mukwa vill se att Recca är tydlig kring sin sysselsättning. Det finns något där...hihi!

2. Jag tycker att vi ska SKITA FULLKOMLIGT I DTF men vara medvetna om att anledningen till att spelet beter sig som det gör – tex att det är så svårt att få alla att ställa upp på drev mot en viss person – kan vara en effekt av att DTF:are inte vill rösta ut sina polare.

3. Jag diggar Empiricus och har fullt förtroende för honom som spelskapare, men DTF och Miller-roller tycker jag gör spelet tråkigare för oss bybor. DTF är som att springa ett maratonlopp, bara för att få reda på när man går i mål att man måste springa ett varv till. Miller-roller oavsett hel/halv är också skittråkiga eftersom de innebär att byn MÅSTE rösta ut den som claimar miller-status. Att säga: "Jag är miller!" är samma sak som att på väg in på ett flygplan säga "Ojdå, vad det tickar om min väska?!". Så – designmässigt blir miller-rollen bara en broms för byn (vilket kan vara motiverat med tanke på att wrnu:s by äger ulvarna så fullständigt nu för tiden).

En i mina ögon roligare design är att ha med naiva siare/falska siare/äkta siare, för om byn jobbar bra kan de koordinera siandet för att på så sätt "knäcka koden". Millers kan man "bara" rösta ut.

Det bevisar förstås inte att vi verkligen har med millers i spelet.

Däremot visar det på varför jag inte ids ägna energi åt Hastfer/Recca-grejen. Ut med de bara!

4. Just nu tycker jag att det är intressant hur pressen på Recca långsamt släpper. Max Raven, Vimes, Brynolf och LJS har släppt rösten på henne. Förvisso bra eftersom de vill ha igång våra inaktiva spelare, men en liten del av mig kan inte sluta tro att de kanske försöker rädda sin polare.

5. Nej, det duger inte att ha med så många som är så inaktiva. En jag verkligen saknar är !Paxen! Han har inte röstat och inte heller synts till. Var e du?

Mina favoriter i varulvstoppen just nu:

1. Recca
2. Vimes
3. Max Raven
4. Hastfer
5. LJS
6. Brynolf

...på lite olika grunder som att de försöker rädda Recca nu, som att de verkar ha någon sorts kändiskoppling som de vill dribbla bort (Brynolf) och för millerclaimandet som jag tror är en våghalsig strategi för att få byn att gå fullkomligt bananas.

Men ja, jag kan ha fel. Jag brukar ha fel. Sån't är livet. :gremlaugh:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Annars anser jag följande om vårt lilla sällskap just nu:

Basenanji – Kaosig men försöker se saker andra inte sett i tron att det kan hjälpa byn. Naiv, enfaldig, nervös, nojjig, stressad men ändå hoppfull.
Har röstat på: Trasapa, Mukwa, Max Raven, Recca

Brynolf – stilla spel, inte så mycket att orda om, kan bli fräckare, pratade om "kändis" men ändrade sig till att det handlade om en "TV-journalist".
Har röstat på: Trasapa, Pix

Hastfer – började fint, och så kom halvmiller-claimet som en blöt katt i knät. Hm. Oavsett vad så mpåste vi ju rösta ut hastfer nu, tyvärr, för av våra två Millerz så gillar jag Hastfers outning bättre än Reccas.
Har röstat på: xyas, Recca

KK – kör sitt vanliga lir, så som jag uppfattar det och det känns okej. Skulle gärna kunna dra på mer och bli ÄNNU mer führerobersturmschnizel, men men.
Har röstat på: Mukwa, Recca

LJS - han är bra vass faktiskt, kan jag säga som varit hans kompanjon i VarulvAB. Så nu så jag hoppas innerligt att han är med oss goa' bybor. Gör mig nervös för att han släpper Recca och tjatar på byn att få gång Shaithan.
Har röstat på: Recca, Shaithan

Max Raven – stackare som outade ö tidigt, men knäppast för mig är det här:

För övrigt så förhåller jag mig nog neutral i DTF-frågan, vilket Trasapa tog upp först (och Hastfer frågade vad det var). Kan vara bra för byn, kan vara dålig. Slipper vi konverterbara bybor så är jag glad.
Menar han att "DTF kan vara bra/dåligt för byn"? Såklart att DTF är dåligt för byn eftersom DTFarna splittrar byn. Eller vad menas?

Har röstat på: Mukwa, trasapa, Recca, Shaithan

Mukwa – i mina ögon den grönaste this far.
Har röstat på: Max Raven

!Paxen – måste göra något, outa något och RÖSTA!
Har röstat på: –

Pix – pigg och bra nybörjare tycker jag. Förnuftig. Cool. Fortsätt så Pix! Och snåla inte med kaffet!
Har röstat på: Shaithan, Hastfer, Recca

RasmusL – nåja, jag gillar det lilla han kommit med även om det är för lite och känns lite för "Varulvsspelens ABC!". Rasmus, tänk ett extra varv på att allt det du ser inte behöver vara det som det först föreställer.
Har röstat på: Max Raven

Recca – bästaste alltid, men nu har hon claimat en millerroll OCH är någon sorts professionell åsiktsmaskin?!? Måste ut, hur mycket jag än avskyr det.
Har röstat på: Basenanji, Vimes, Basenanji, Vimes, Ingen, Recca (sig själv)

Ruga – också bra nybörjare, klok och lugn. Jag skulle vilja att hon tog större plats och skrev mer.
Har röstat på: Recca

Shaithan – skitmysko som inte deltar i spelet förstås, men jag tror att det beror på andra omständigheter än att han är en ulv som bara undviker att spela. Måste för den saksne skull ändå delta mer. Move it move it!
Har röstat på: ––

Trasapa – började friskt, försvann sedan. Var äääär du?
Har röstat på: Mukwa

Vimes – efter Recca är du min favoritspelare helt klart, smart och rolig. Men nu känns det inge bra alls, mest för att du så många gånger hittills har pekat på misstänkta deltagare utan att rösta på dem själv. Vill du att andra ska göra jobbet åt dig? Och så det där om att du "inte är […]" jag tror att du är skraj för nån siare som kan spåra dokusåpakändisar. Och nu har du öppnat för att rädda Recca. Iofs alltid lovvärt, med tanke på vem Recca är. Men ändå.
Har röstat på: Trasapa, Recca, Hastfer

xyas – varulvsspelens Carl Bildt. Skittråkigt med din bil och skönt att du inte blev skadad. Helt ok om du vill ta det lite coolt med tanke på omständigheterna, men hjölp då oss andra genom att outa och slänga iväg en röst på din favorit-miller.
Har röstat på: ––
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 11 av 16

Hastfer said:
Ptja, jag har väl inte så mycket mer att tillägga just nu mer än outningen.

Eller jo, KK har sått ett litet litet frö som jag inte gillar.
Hänger vi Recca nu och hon visar röd färg = ulv
Då kan alltså fortfarande hon vara grön enligt KK's nojjteori.
Alltså måste Hastfer dingla rundan efter för att se om han visar grön färg när han egentligen sisas som röd.

I mitt rollpm står INGET om att vlken färg som visas beroende på vilken runda jag lämnar spelet, bara vad som visas när jag blir siad. Om Empi lagt in featuren KK tar upp så har han verkligen gjort de extra bökigt för byn detta lir.

Nåväl, att säga att KK och Recca är ulvpolare baserat på detta är lite väl uppkäftigt.

Men jag känner att jag måste få det nedskrivet.
Dessutom sådde han fröet i en spoiler, så att det lätt kan falla bort i glömska.
Vad Hastfrar du i?

Fast min teori är direkt riktad med farhågor mot Halvmillern Hastfer.

K.K (bakom spoiler) said:
Farhågan är alltså:

Om Hastfer är ulv och vi nackar honom i en grön runda så kanske han visas som bybo för att han sias grön. Vi kniper i det läget en ulv fast vi inte vet det och det kan ju ställa till det med ulv-räkningen.
Och det pågrund av:

K.K said:
Troligen kan allt jag skrev ovan strykas. Varför jag spånar loss i det hela är ju för att Recca alltid sias rött, men är enligt egen utsago grön. Lixom, en traditionell bybo-miller visas ju som grön vid hängning/nattmord så rimligen borde det fungera lika med en Halvmiller.
Alltså, min teori är ju bajs så den kan strykas. Det jag hade farhågor över var hurivida DIN färg ändras eller inte när du ryker. Alltså, med samma reglementet som för när en siare använder sin förmåga på dig.

En traditionell Miller visas GRÖN när denne hängs men sias RÖD.

En traditionell bybo miller snackar jag om i och med att jag har erfarenheter av sånna. Halvmillers har jag rätt dålig pejl på.

--->><<---

Mukwa said:
Det här är värt för fler att läsa. Jag gillar att KK står som en mustig führer och skriker kommandon med österrikisk dialekt, men byn ska givetvis gå på grön no unos lista. dvs Moi. Skiljer den sig från KKs då är frågan?
Yes, din är ju bättre för den har mer djup. Jag siktade in mig på att färdigställa LAGEN till R2 men du köttar på med lite mer. Det är absolut en väg att vandra och jag säger inte nej. Du är ju en av de mer grönare i min bok, men det finns ju en inbyggd spärr i mig som säger: LITA ALDRIG MUKWA!

Ordningsföljden (i starten) du valt att använda är rätt snarlik min förutom att du stoppat in alla spelare då. Att du pluppar in Brynte som slutman är en snygg feature.
 
Top