Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 1 - På riktigt

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
7/16 (eller något sånt)

Ni har en ½-timme på er att komma med något vettigt innan jag försvinner för dagen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
Brynolf said:
"Några av de tävlande har hittats..." Betyder detta att dessa "några av de tävlande" är SLP:er som ulvarna käkat upp innan spelet börjar (och därmed ovidkommande), eller att de är deltagare som vi tror är med i spel men som inföding-varulvar dödat och tagit deras identiteter? Rimligen det första alternativet, då varulvar inte är kända för att doppelganga. Det betyder att några av deltagarna drabbats av lykantropi på ön eller till och med innan de kom hit. Med andra ord har ulvarna hamnat i programmet enligt sedvanliga procedurer, och torde därmed ha alibi för åtminstone lag. Jag kan inte se någon anledning till att de inte skulle ha alibi även för pryttel och yrke, även om de möjligen kan ha sådana som sticker ut på något sätt och därför tarvar lite ljug.
Visst, allt det där håller jag med om. Frågan är väl varför ett visst föremål skulle vara farligt att outa för att "det sticker ut"? På vilket sätt skulle det sticka ut, menar du? Och återigen, vad innebär det att vi får reda på föeremål när någon dör/röstas ut? (ok, retorisk fråga, jag menar att det upplägget bevisar att ulvarna MÅSTE ljuga av någon anledning, annars skulle det vara helt onödigt att gå ut med den infon efter att någon dött/röstats ut).

Jag tror att föremål/sysselssättning är komprometterande för personen ifråga, precis som i Vimes spel. Men när det var självklart att "snus" och "tändargas" inte hörde hemma på ett mellanstadiedisco, undrar jag nu vad som inte "passar in" på en Robinson-ö? Alltså: varför verkar vissa av oss ha en anledning att ljuga?

Ett svar på den frågan är att ulvarna lätt går att identifiera utifrån deras sysselsättning/pryl. Men jag vill nog hålla teoretiserandet lite öppet här, med tanke på att det är MrData som har skapat spelet, dessuotm med varningsorden att på "Robinson-ön kan allt hända!".

Det implicerar också att vi kommer ha olika sorters siare som kan sia antingen det ena eller det andra. Och jag tror att vissa ulvar kan ha fått alibin. Kan alltså bli lite stökigt i kommande rundor. I så fall hoppas jag på en uttömmande diskussion om hur folk beter sig och hur man har röstat, för att den vägen lättare identifiera ulvarna.

Sedan om att en symmetrisk fördelning skulle vara alldeles för lätt ur ett designperspektiv:

Öst
Max Raven – byggarbetare – munspel
Trasapa - pilot - dammsugare
Ruga - ? - ?
Basenanji - cykelbud - digitalkamera

Väst
Pix - ? - ?

Nord
Recca - professionell åsiktsmaskin
Shaithan/Anth - årets bloggare
RasmusL - ?

Syd
Brynolf - journalist känd från TV
Hastfer - Brandman - diplomacyspel
!Paxen - ? - dragspel

Laglösa: Vimes, xyas, LJS, Konrad Kanyl, Mukwa

Min lista på fyra ulvars gäng knåpade jag ihop utifrån vilka jag tycker är misstänkta genom en symmetrisk modell. Det var ju förstås en useldålig metod och min lista ska ändras. Metoden jag använde mig av var alltså att titta på listan och där hitta potentiella ulvar baserat på deras agerande i tråden.

Men vi kan ju använda en assymetrisk fördelning och då hitta kandidater i andra lag – låt oss "vända på logiken", då ska det alltså finnas fler än en ulv i något lag?!

Isf blir jag nyfiken på Lag Nord som hittills verkar vara lobbyorganisation för "Kändisar som inte är tillräckligt kända (ännu)".

Vilka hittar ni andra?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
10/16

Att vi får reda på döda spelares fluff vill jag ju gärna tolka som att fluffet är viktigt och det skulle bli för svårt för byn annars. Alternativ:
1. Ulvarna ljuger, och genom att hänga dem får vi veta ATT de ljuger, och ungefär hur deras verkliga roller är uppbyggda.
2. Det finns ett mönster i fluffet som vi vill dekryptera för att hitta ulvarna, lite som i "ett äventyr"-spelet. Empi vet att han gjort spelet tillräckligt snurrigt (med halvmillers etc) för att det ska vara för svårt för oss att vinna om vi inte får reda på fluffet hos lögnare och folk som åker ut innan de outat.
3. 1 och 2 är vad Empi VILL att vi ska tro, och det hela är bara en red herring.

Ja... som synes så leder det ingen direkt vart dessa spekulationer. Inte förrän vi börjar få fler outningar på bordet, och gärna lite hängningar och mord.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
12/16 (eller 13/16 osäker)

Svar till KK:

Det här är anledningen till att jag känner att folk tar rygg på mig:

KK said:
Skönt att du är inne i gamet Mukwa. Släpper min röst från dig i och med att du kommer med en massa sånt där som du är bra på. Det låter väldigt rimligt att det inte skall gå att gröna tre bybor på ett svep.
Vimes said:
Mukwa ser ut att göra ett jäkligt bra spel än så länge. Känns, för ovanlighetens skull, rätt grön.
LJSL said:
Grönish - Brynolf, Konrad, Mukwa, Vimes
KK said:
Mukwa, Vimes, Larsson har jag på min mer gröna halva så jag känner inte samma panik där.
Basse said:
Mukwa – i mina ögon den grönaste this far.
KK said:
Yes, din är ju bättre för den har mer djup. Jag siktade in mig på att färdigställa LAGEN till R2 men du köttar på med lite mer. Det är absolut en väg att vandra och jag säger inte nej. Du är ju en av de mer grönare i min bok, men det finns ju en inbyggd spärr i mig som säger: LITA ALDRIG MUKWA!

Ordningsföljden (i starten) du valt att använda är rätt snarlik min förutom att du stoppat in alla spelare då. Att du pluppar in Brynte som slutman är en snygg feature.
Trasapa said:
Mukwa, snorgrön så det är äckligt. Men han är farlig som ulv och har haft vissa villfarelser som jag inte kan ruska av mig men det är såklart nojan.
Pix said:
Ska vi alla bestämma oss för att köra på mukvas lista, den gillar jag mest!
Detta sammantaget gör mig dels grön, oavsett vad jag tycker, men det gör också att det är bra att ta rygg på mig. Jag erkänner dock nu när jag gått tillbaka och kollat händelseförloppen att du inte tar rygg på mig. Du är på Recca före mig kring hennes slapphet. Att jag fick känslan att du tog rygg på mig handlar till stor del om hur jag har blivit uppfattad av flera spelare, dig inkluderat. My bad. Varningsklockor finns dock och jag tror att minst en ulv vill vara kompis med mig. Trasapa är den som mest av alla hoppar på bandvagnen utan att tillföra något nytt. Han konstaterar bara att jag är snorgrön och untouchable, nästan som om han skriver det som en reminder till sig själv att inte gå på mig för att byn aldrig skulle förlåta det. Hursom, att jag uppfattat KK som efterhängsen bottnar i den övergripande bilden av mig.

------------

Svar till Vimes:
Vimes said:
Så att, Mukwa. Kommentarer? Jag frågade tidigare i tråden om den här "outade informationen" (jag tror att dina senare citat ovan är, baldn annat, i relation med detta), men jag ser inte dig ta tillbaka det påståendet någonstans. Du får gärna kommentera hur du har tänkt och tänker nu kring citaten ovan.
Jag har aldrig påstått att jag har infom om DTF. Jag trodde först att Hastfer hade något om DTF att berätta, men så var det inte och det framgick ju att jag hade fel om det efter vad han släppte. Varför slösa tid på det när han svarat liksom? Basse snackar om DTF, och han snackar inte om att "det kan finnas DTF". Han snackar "Det finns kändisar". Alltså har Basse info om det här. Jag har inte gjort mycket mer än att noterat vad han skrivit. Sedan spekulerade jag snabbt i att kändisarna kan ha ett eget lag, och därför ville jag att vi skulle vara försiktiga med att outa lag, för att det fortfarande finns poänger med att ta det varligt. Men allt det där blir tydligt när du läser om tråden.

Det du har hittat kring det här är dock inte onödigt grävande. Tvärtom är det bra, för det brunar Basse. Att jag har formulerat mig: DTF är outat --> Basse har info --> Basse basunerar ut, är för att det är så Basse har fortsatt mala på i tråden. Han blir mindre och mindre säker på sin sak, och jag tycker mest att det är fett slappt av honom att påstå en grej som en sanning och sedan bli vagare och vagare. Jag har, som jag skrivit några gånger, ingen information om DTF eller kändisar. Allt jag skrivit och resonerat kring har varit vad andra har outat/hittat på.

Sedan mitt förra inlägg där jag skriver att Vimes inte bidragit har han producerat och jag gillar det jag ser nu. Nu känns kritiken mot Recca bättre, så tack för att du förklarade det. Jag är inte på något sätt mellanmjölkig vad gäller Recca. Jag har visat byn vad jag tycker om hennes agerande, och det har jag gjort utan att behöva flytta den äldsta rösten som ligger på Max Raven. Jag tycker att Recca är en av de ulvigaste, men just på grund av att hon har outat miller och vi ändå kommer vara tvungna att ta ut henne tycker jag att vi kan kika på andra kandidater också. Men framförallt är jag emot uppfattningen att vi ska hänga en miller för att vi inte har något annat att gå på, för jag tycker att det finns grejer i tråden att hänga folk för (Max Raven och eventuellt även Basse också).

Jag ska läsa igenom Basses inlägg igen. Min första känsla var att han var vis i sina inlägg och att han inte var lika kaosig som han kan vara, men å andra sidan kan han ha dabbat sig med sitt DTF-snack såsom Vimes har påpekat. Hastfer ser jag ingen anledning att ta ut, han har inte pingat för mig och visst kan han vara ulv med sin milleroutning (som då är en ulvhalvmiller), men jag har ingenting på honom i dagsläget.

Jag kommer vara med till slutminuterna när jag kommer hem från jobbet (slutar 19), och har ett par inlägg kvar som jag tänker spara till sluttampen om de behövs.
I nästa runda kommer byn få jobba som om det var runda 1, tack för det ulvarna! Här går det på tok för segt fram. RasmusL är någon att hålla ögonen på pga detta.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Inlägg 13 av 16

Har funderat lite kring vilka som kan åka ut i slutet av denna runda.

Hängda: Det lutar nog, tyvärr, åt Millers, specifikt Recca. Vilket jag inte riktigt gillar, då Miller-claim är såna man alltid kan nacka senare om man har bättre kandidater. Vilket jag inte känner att vi riktigt har, men jag är sjukt dålig i varulvsspel runda 1.

Vilka ulvarna inte lär plocka:
Det här är ren spekulation, men ur mitt perspektiv kommer ulvarna nog inte nattmörda följande, oavsett hängning:
Hastfer: Halvmiller är superskumt. Är han bybo så vill inte ulvarna döda någon så praktisk buffert. Om Hastfer är ulv åker han, givetvis, inte ut av nattmord.

Recca: Millerclaim. Samma grej som Hastfer. Ur ren förmåga-claim så är Recca den mindre konstige

Max Raven (jag): Idiotdraget i början av matchen kommer nog leda till att byn ger sig på mig, förr eller senare. Jag är bybo, men givetvis så säger ju jag det. :gremsmile: Iaf - är jag bybo så är jag potentiell förtroendebyggare, både för bybor och ulvar. Ulvar vill då ha mig i spel för att är jag dör så kommer en del av deras alibin att granskas hårdare. Om jag är ulv så försöker jag avleda uppmärksamhet eller ge någon annan alibi. Bäst är i så fall om jag blir hängd, säg, runda 2 eller 3? Lagom för att eventuella ulvar bygger upp sitt case mot mig och jag ska trassla till det (delvis med flit, får vi anta).

I fråga om lag, sysselsättning och föremål så har vi inte börjat nysta i det ordentligt än, men vi har ändå fått fram en del. Tror vi kanske behöver lite till innan vi börjar bygga mönster? Vi har dock åtminstone några tåtar att dra i redan. Helst ska vi ha lite mer att jämföra med bara.

Blargh. Det är lite frustrerande. Jag får nästan lust att säga att vi borde hänga någon lågaktiv så vi inte behöver sitta och gissa om de är ulvar som lågflyger eller bybor som inte gör något. Men bara nästan. :gremwink:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 14 av 16

Snart börjar det lir i min lya så jag kommer nog att koppla bort. En outning kommer dock att dyka upp innan ding-dongen.

Vi bör ha fått fram minst ALLA lag innan dingen så att vi har något komplett så de som inte outat det skall så göra.

De som har i uppgift att outa pryl och syssla bör göra det också.

Min röst på Recca ligger omotiverad men alla bör ju veta vart jag står i den frågan. Är Recca bybo så har vi i vilket fall som helst löst ett miller problem vilket är bra.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ser att folk vill att man outar. Jag har lite svårt att följa spelet just nu, så jag vet inte om det är min tur nu, men jag outar.

Lag syd
Yrke polis
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
Svar till Mukwa:

1) Jag tyckte (vi får väl se efter den här rundans slut) att spelet verkade komplicerat och att det dessutom flöt trögt. Kunde en förklaring vara att vissa spelare inte riktigt ville delta för att de hade dubbla lojaliteter?

2) Jag har bara spekulerat. Jag har ingen som helst info i min roll om DTF/kändisar. Utgå inte från något annat Mukwa, för då tappar vi bara tid&energi.

3) jag ville snacka om spelupplägget och tillsammans med andra spekulera i hur det kan se ut. Vimes säger det bra när han gör en distinktion mellan att:

- jaga DTF

och

- prata om DTF som en del av speldesignen.

Jag är alltså intresserad av det senare.

Min röst ligger på Recca. Jag vill rösta ut henne för Millerstatusen, för att hon har verkat ulvig, för att hon har outat mycket så vi kan jämföra det med vad Empi säger och för att hon har varit otydlig kring sin sysselsättning.

I övrigt vill jag nog avvakta med mina misstänkta, för min läsning av exv. Vimes känns annorlunda nu.

Till nästa runda måste vi ha bättre deltagande dock. Jag är inte nöjd med hur jag själv har pressat på tex !Paxen, Ruga, xyas, m fl. Alltså, antingen måste de delta mer eller hoppa. Tomrummet de skapar är alldeles för stort.

Så här tänker jag kring de som jag uppfattar som lågprofil-spelare:

!Paxen: grön, har fullt upp på jobb och orkar inte riktigt engagera sig. Släpper därför info snabbt från sin roll som om han hade dåligt samvete.

xyas: har krockat, stackarn. Jag tror också att han har fullt upp med sitt jobb och kanske också har lessnat lite på varulvandet. Kanske värt att kolla upp om du kan ersättas av någon?

Ruga: kan delta mer, rakt av. Jag gillar ju Rugas lir och skulle bli lugnare på det hela taget om hon deltog mer. Du kan spekulera fritt, ha åsikter, skriva misstankelistor; tja det är tom bättre att skriva en post med innebörden att du inte har en aning om vem som är vad - än att inte skriva alls.

Pix: se Ruga. men Pix tycker jag känns stark som analytiker också, hon har liksom bett. Så - ta ansvar nu! Om du fick leda byn, hur skulle du göra då? Vilka vill du att v granskar? Vill du ha hjälp med något? Spekulera!

Shaithan/anth: brabrabra! Du gör vad du kan! Fortsätt med det!

Okej, ska bli spännande att se upplösningen ikväll! :gremlaugh:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,601
15/16

Nu glömde jag RasmusL som förstås ska hållas under lika hård press som alla andra!

För övrigt hoppas jag att folk läser och följer Mukwas lista.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
5/15

Jag är ttakläggare. När jag såg att max raven var byggarbetare och I samma lag tänkte jag att de isamma lag hade liknande yrken.Sen såg jag cyckelbud och insåg att det inte stämmer.
Men de verkar ju som vissa yrken och prylar tillhör samma kategori.dragspel-munspel och (polIs-brandman skulle jag nog också sätta I samma kategori.Sen har vi ju de med saker relaterat till media. Bloggare,åsiktsmaskin och jornalist.

Kanske är lite insnöad på miller men ser inget bättre tillfälle att lösa den här frågan!Den enda jag fått lite ping på är Brynolf. Men det är inte tillräckligt.Dessutom fick jag en värre ping på Recca när hon attackerade H för hans outning av halvmiller.så även utan millerskapet hade hon varit min första kandidat.

Jag kan outa min pryl med om det önskas. Jag tror mer på att hålla tyst än some verkar vara stilen här men byn har talat, jag följer byn.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Basenanji said:
15/16

Nu glömde jag RasmusL som förstås ska hållas under lika hård press som alla andra!

För övrigt hoppas jag att folk läser och följer Mukwas lista.
Ja, glöm inte bort mig. Min röst ligger där den gör, på Räven. Loggar in en gång till senare.

LSSJanne: Hade du något du undrade över? Frågor att ställa?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Ruga said:
5/15

Jag är ttakläggare. När jag såg att max raven var byggarbetare och I samma lag tänkte jag att de isamma lag hade liknande yrken.Sen såg jag cyckelbud och insåg att det inte stämmer.
Men de verkar ju som vissa yrken och prylar tillhör samma kategori.dragspel-munspel och (polIs-brandman skulle jag nog också sätta I samma kategori.Sen har vi ju de med saker relaterat till media. Bloggare,åsiktsmaskin och jornalist.
Precis, det ska bli spännande att se hur den här väven artar sig.


Den enda jag fått lite ping på är Brynolf. Men det är inte tillräckligt.
Jag är idel öra!
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Brynolf said:
Ruga said:
5/15

Jag är ttakläggare. När jag såg att max raven var byggarbetare och I samma lag tänkte jag att de isamma lag hade liknande yrken.Sen såg jag cyckelbud och insåg att det inte stämmer.
Men de verkar ju som vissa yrken och prylar tillhör samma kategori.dragspel-munspel och (polIs-brandman skulle jag nog också sätta I samma kategori.Sen har vi ju de med saker relaterat till media. Bloggare,åsiktsmaskin och jornalist.
Precis, det ska bli spännande att se hur den här väven artar sig.


Den enda jag fått lite ping på är Brynolf. Men det är inte tillräckligt.
Jag är idel öra!
Jag har tyvär inget speciellt, bara en lite parantes att stoppa undan till senare.Jag är en person som I varulvsspel går mkt på magkänsla även .om jag måste erkänna att jag är bättre på att hitta oskyldiga än varulvar.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 10

Så, nu har jag landat i Karlskrona och skall försöka läsa ifatt ordentligt.

Jag har lagt min röst på Recca, men jag skall vara ärlig att jag börjar få kalla fötter där. Problemet är att jag inte riktigt ser något annat bra alternativ utöver Max Raven, och han har kunnat ta det ganska lugnt nu när största fokus lagts på miller-skaran.

RasmusL; jag får vänta lite med mina frågor till dig eftersom jag sitter illa till IRL. Om vi båda är kvar i nästa runda så återkommer jag då.

Min röst ligger på Recca, men jag skall ta och läsa ikapp och se ifall jag vill byta till Max Raven istället.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Pix said:
Halvmiller outningen gillar jag. Försökte låtsas vara miller förra spelet (då jag var ulv), så jag tycker uppenbarligen inte det är ologiskt. Sen så blir det lite giftbägar argument över det, men jag tror nog det blir grönande att ha med det i första rundan.
Pix said:
Ja nu blev det jobbigt. (2/16)
Recca eller hastfer måste ut. Frågan verkar vara vem som åker först.
Pix said:
Misstänkta är främst recca, uppenbart. Hastfer efter det.
Pix said:
Och ja, jag tror minst en miller är ulv. Att inte använda det colla halvmille conceptet till recca med är lite konstigt (från empi altså). Sen händer outningen konstigt, och det är överlags bara sås. Tycker du att båda skinner grönt eller, brynolf? Var snäll och förklara det till fullo isåfall.
Pix said:
nu vet jag fan inte länre vad jag ska tro.
Har suttit och trevat fra och tillbaka med varför recca gör som hon gör om hon är ulv. Eller hastfer för den delen...
Ok, så det är när vi får två millers av olika slag som du reagerar. Det kan jag köpa; det ser ju rätt skumt ut med en vanlig miller och en halvmiller som ingen av oss nånsin stött på tidigare. Precis som du säger. Men jag är säker på att det är Empiricus som försöker villa bort oss, och att ingen av dem ljuger. Möjligen kan Hastfer vara ulv om han har en omvänd millerförmåga som gör att han alltid sias grönt (som jag hade i ankeborg), och vill få oss att sia honom så snart som möjligt. Om han ska sias är det ju nu i R1. Så visst, det kan vara en chansning för att gröna sig. Men det är långsökt. Och Recca... om Hastfer är grön och Recca är ulv, varför skulle Recca ljuga fram att hon var en vanlig miller? Om jag var hon skulle jag för det första inte dra spotlighten till mig för en 50% chans att få ut Hastfer. Och för det andra, varför skulle jag hitta på att jag var en vanlig miller när jag just fått reda på att det finns halvmillers? Det gör ju "en av Recca och Hastfer måste ljuga"-faktorn ännu högre. Ulvar gör inte så. Framförallt inte Recca och Hastfer.

Hur som helst... jag är fortfarande jävligt intresserad av varför du, Pix, ändrade uppfattning kring millersarna och plötsligt slutade hetsa mot dem. Det har du inte förklarat.

Vimes said:
Allt jag kan se från min horisont (i.e. mitt PM) är ett ganska traditionellt spel med siare (och väktare?) och "svagt" fluff.
Ok, Vimes. Nu vill jag veta vad du menar med det här. Jag har suttit och väntat på något tecken i flera dar, men inget har dykt upp. Vad är det som falls?

Röst: Vimes
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
13/16

Röstläget:
Recca (5): Basse, Vimes, Hastfer, KK, Larsson
Vimes (3): Recca, Trasapa, Brynolf
Max Raven (3): Mukwa, Ruga, Rasmus
Paxen (1): Pix
Rasmus (1): MaxRaven
Trasapa (1): Anth

Xyas och Paxen har inte röstat. Gör det!
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Ok den här rundan har jag shabblat bort med mitt resande, jag ber mina medspelare om ursäkt för att jag sabbar i liret med taskig aktivitet och menlösa inlägg. Jag har fullt upp att försöka läsa ikapp. Jag kommer hem imorgon så om jag överlever natten så lovar jag att ta igen det nästa runda.

Huruvida!

Jag tänker lägga min röst på recca av anledning att hon outat miller. Hon kanske spelar lite aggressivt och pingar ibland men jag kan inte (eller vill inte) se någon päls. Men i valet av henne eller hastfer så måste jag gå på taktik och välja recca. Är hastfer ulv så kommer han att försäga sig snart nog, recca är såklart farligare att ha kvar i spel som ett osäkert wildcard.

Recca-miller situationen kommer nog dessutom besudla nästa runda oberoende av hennes faktiska färg. Så sorry recca, men jag röstar för byns bästa och en chans att städa upp fokus inför nästa. (det här kommer bita tillbaks om hon faktiskt är ulv, yikes)

röst: Recca
 
Top