Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 1 - På riktigt

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Hej, Sverige, och välkomna till en ny säsong av Expedition Robinson! Denna säsong leds av allas er Harald Treutiger, och programmet sponsras av Empiri-TV - den självklare leverantören av nonsensunderhållning och brutalt TV-våld.
I år har vi 16 tävlande som kämpar om priset - En finfin troféstatyett i nästan helt obehandlad ek, samt lite heder och ära. De som förlorar riskerar att efter kontraktets villkor aldrig återvända till Sverige. För att krydda årets säsong har vi nämligen de tävlandes tillåtelse att riskera deras liv för ert nöje, kära tittare! De tävlande är redan på plats på ön, och vi skall nu gå över till att se hur de börjat anpassa sig till ö-livet. Över till dig, Harald!




Ja, här står vi då på Playa Larga på Robinson-ön, och våra lag skall alldeles snart utgå till sina respektive lägerplatser. Varje vecka skall lagen samlas och välja en person som skall sändas på en flotte ut till havs tillsammans med en veckas proviant och aldrig få återvända till ön.
Vi har redan fått en rafflande och oväntad start, några av de tävlande har hittats i förrådsskjulen, sönderslitna i blodiga stycken och hållandes i tufsar av vad som kan vara hundhår eller liknande. Från mitt jobb som programledare på Guinness rekord-TV så vet jag att det måste vara från världens farligaste rovdjur - Varulven. Det verkar som om ön har objudna gäster - och det ger ett lysande tillfälle: Kan de tävlande rösta ut alla Varulvarna som smugit sig hit innan de blir uppätna?
Låt spelen börja - Varulvar på Robinson-ön!




Grundregler:

Byn vinner när alla Varulvarna är ute ur spel. Varulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna. Eventuella andra vinstvillkor finns i era PM.

Om inte ditt roll-PM säger något annat så får du endast kommunicera om spelet i speltråden.

Under varje runda så får ni diskutera och rösta, den som i slutet av en runda har flest röster åker ut.


Röstning:

Du röstar genom att skriva "Röst:" följt av vem du röstar på, helst i fetstil (ex. Röst: Empiricus). Du får ändra din röst hur många gånger som helst under rundan, endast din sist lagda röst gäller.

Om det är lika mellan två kandidater så kommer den som har den äldsta rösten d.v.s. den, vid deadline giltig, röst som lagts först) att bli utröstad.

Utröstade spelares Sysselsättning, Personliga grej samt Lag kommer att avslöjas tillsammans med fraktionstillhörighet när de lämnar spel.

Om du blir utröstad får du skriva ett sista inlägg utan att avslöja något.


Inläggstak:

Varje spelare får skriva max 16 inlägg varje runda. Överskrids inläggstaket så blir det utvisning.

Om du inte gör minst ett inlägg varje runda så kommer du att bli utvisad.

Inläggen får vara max ca 5000 tecken, jag kommer gå in och varna om jag ser att inläggslängden spårar iväg och blir okontrollerbar. Åtföljs inte varningarna så blir det utvisning. Jag kommer dock inte att tokräkna tecken och slå alla minimala övertramp på fingrarna. Sunt förnuft råder.

Alla får skriva rena röstningsinlägg utan att det räknas mot inläggstaket. Alltså inlägg innehållande ENDAST "Röst: ABCXYZ"

Det är förbjudet att editera/ändra sina inlägg.

På grund av inläggstaket så är det förbjudet att länka till externa källor eller bifoga filer i inläggen i tråden.


Deadlines:

När rundan slutar så kommer jag skriva "STOPP" i tråden. Därefter får inga fler inlägg skrivas.

Om inget stoppinlägg kommer vid den utlysta tidpunkten för spelets start så gäller ändå stopptiden och jag förutsätter att ingen skriver efter att den gått ut.

Innan nästa runda startar så kommer jag att räkna röster, hantera eventuella använda förmågor eller dylikt, skåda in i mina tarotkort och tittarsiffror och sedan blåser nästa runda igång i en ny tråd.

FÖRSTA RUNDAN SLUTAR KLOCKAN 22.00 PÅ TORSDAG.


Ni har alla fått PM med era roller. Ni får inte citera dessa helt och hållet, använd sunt förnuft, enbart fetmarkerade delar. Rollerna är uppbyggda enligt nedan.

Exempelroll said:
Spelare: Empiricus
Fraktion: Bybo/Ulv
Personlig grej: Pryl
Sysselsättning: Syssla
Lag: Syd/Nord/Öst/Väst
Eventuell annat:


Deltagare:
Basenanji
Brynolf
Hastfer
Konrad Kanyl
LJSLarsson
Max Raven
Mukwa
!Paxen
Pix
RasmusL
Recca
Ruga
Shaithan Anth
Trasapa
Vimes
Xyas

edit - ändrade namnlistan till bokstavsordning för att jag fick krupp i ögat av att titta på den - slut edit

Lycka till!
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Inlägg 1/16

Härliga tider!
Den här gången har jag lusläst introtexten och är med på banan!

Vi har alltså en tredjefaktion, smutt. Berätta, vilka är ni och vart är ulvarna?

Jag tycker vi kör på ett strikt drev direkt och outar lag.
Lagen brukar ju vara jämt fördelad i robinson(har jag för mig?) så det är en bra start enligt mig.

Sen reserverar jag mig redan för lite lågflygande under dagen, kommer sitta i en bil med noskonen riktad mot den sista öststaten Norge, tvi. Men ikväll kommer jag sitta och dammsuga efter ulvar såklart!

För byn och tittarsiffror!

Ja just det! Mukwa är ulv.

Röst: Mukwa
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 1 av 16

Göttans då drar vi igång!

Basenanji
Brynolf
Hastfer
Konrad Kanyl
LJSLarsson
Max Raven
Mukwa
!Paxen
Pix
RasmusL
Recca
Ruga
Shaithan
Trasapa
Vimes
Xyas

Vi har 5 "nya" med i spel som tidigare inte har kört inläggstak så det vore intressant att veta lite hur ni ställer er till det hela. Ni är fetmarkerade i min lista ovan.

Övriga "veteraner" som kört med inläggstak tidigare bör ju ha någon uppfattning om det hela. Jag själv var jävligt nojjig över det hela förra liret men det funkade ju rätt bra. Det gäller att vara något tydligare bara och försöka få fram nått vettigt då man offrar ett inlägg.

Fördelen vi har nu är ju att vi kan spamma tråden med röster och på så vis skapa drev. Det saknade vi förra liret. Nu behöver man inte offra ett inlägg för att rösta så nu tycker jag VERKLIGEN att vi skall köra med dubbla drev. Vi skall dreva efter lite outningar. I mitt tycke skall den drevade punga fram det denne själv anser är bäst lämpat och sedan MOTIVERA sitt val.

Röst: Mukwa

Jag vill ha igång Mukwa tidigt i spel i det här liret. Vi tappade en redigt bra spelare i R1 förra liret och det var Mukwa. En Mukwa som inte hann bidra med något. Kom igen och bidra nu för böveln!

--><--

4 ulvar sätter jag min potatis på. Vi hade 4 ulvar senast om jag inte minns fel och det på 15 spelare så 4 ulvar nu känns fullt rimligt. Det är ju också 25% av antalet spelare så det känns rätt.

Harald said:
Vi har redan fått en rafflande och oväntad start, några av de tävlande har hittats i förrådsskjulen, sönderslitna i blodiga stycken och hållandes i tufsar av vad som kan vara hundhår eller liknande.
Ulvarna har alltså snott befintliga deltagares platser vilket kan säga en del. I outningsväg så kan jag tippa på att det finns en sak som säger mer än nått annat. Jag är väl egentligen inte en sån som brukar hålla på saker och ting men jag tycker det är lite tidigt att börja lalla om olika teorier. Jag avvaktar tills fler har vaknat upp ur gömmorna och börjat punga ut lite inlägg.

Kör ba!
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Inlägg 1 av 16
Trasapa said:
Inlägg 1/16

Härliga tider!
Den här gången har jag lusläst introtexten och är med på banan!
Räcker det inte med att tala sanning om du är bybo?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Äntligen igång! Jätteroligt med så många nya! :gremsmile:

Jag tror att Empiricus lir är symmetriskt och noga genomtänkt, givet Emps Excelarks-skillz och logiska sinne. Det i kombination med de fyra väderstrecken (lag) gör det initialt spännande att spekulera i huruvida det finns en ulv per väderstreck om jag inte är helt ute och cyklar. Alternativt har Emp skapat assymetrier bara för att hjälpa ulvlägret, men det känns tveksamt.

Jag utgår från att vi har fyra ulvar.

KK har en god poäng i att vi får spamma röster, något som kan användas för att visa vilka som är tveksamma till att rösta. När jag spelar ulv tycker jag att det är skitaläskigt att behöva lägga röster - man känner sig så uppenbar om man röstar på en bybo och alltför våghalsig om man röstar på ulvar. Så min förhoppning står till att vi törs rösta ofta och mycket för att på så sätt inte ge ulvarna en möjlighet att lågflyga.

Jag tycker också, med anledning av inläggstaket att vi outar hyggligt mycket rätt snart. Men innan vi delar med oss så kan vi få ut ännu mer genom spekulationer kring vad som ska outas först tex. För min del är jag mycket nyfiken på vad folk har för åsikter om lag/väderstreck.

Trasapa, jag hänger inte med i att det ska kunna finnas tre fraktioner? Menar du att introtexten visar på det? Kan du hjälpa mig att se det?

Röst: Trasapa
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Inlägg 1 av 16.

Då drar vi igång! Utan så mycket information att spekulera kring så kan det vara svårt att se vem vi bör fokusera på. Ölag känns ganska säkert att out:a? Mitt lag är Öst.

Som svar på KKs fråga: Som ny i det här formatet vet jag inte riktigt hur det kommer att fungera för mig. Men: jag brukade ha runt 20 inlägg mitt förra varulvsspel, så det borde inte vara några bekymmer. :gremsmile: Möjligen sätter hinder av länkar/filer lite käppar i hjulet för att göra eleganta excel-ark, även om det var mycket mer Empiricus grej, och han är ju SL den här omgången. Men jag saknar det ändå. :gremwink:

Min postningstakt kommer nog inte vara särdeles hög - kommer nog mest hålla mig till något inlägg vid lunch och några fler vid kväll. Säger till om jag har något som kommer ivägen - just nu vet jag att Tisdag och (antagligen) Fredag kväll är uppbokade, med eventuellt någon annan kväll där jag kommer vara borta - ska försöka undvika torsdagen.

Eftersom det finns flest röster på Mukwa just nu så går jag med i det drevet.

Röst: Mukwa
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Inlägg 2/16
Basenanji said:
Trasapa, jag hänger inte med i att det ska kunna finnas tre fraktioner? Menar du att introtexten visar på det? Kan du hjälpa mig att se det?

Röst: Trasapa
Absolut!

SL said:
Grundregler:

Byn vinner när alla Varulvarna är ute ur spel. Varulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna. Eventuella andra vinstvillkor finns i era PM.
Det får mig att direkt gissa på att vi har en DTF med egna vinstvillkor.

Din idé angående att vi har fyra ulvar jämt utspritt bland de fyra lagen känns ju logiskt och sådär uppstyrt som jag tror emp kan gå igång på.

Jag kanske ångrar mig angående outning av lag först, kör emp på symmetri så tjänar vi ingenting på det.

Sysselsättning känns ju menlöst eftersom det kan vara allt från snickare, skorstenstekniker till sömmerska eller uteliggare. För många möjligheter till ljug som aldrig skulle kunna kontrolleras.

Personlig pryl, känns lite likadant. Inte så svårt för en ulv som enligt PM bär med sig en luskam ljuger ihop att han har ett extra par skosnören med sig till ön. Omöjligt att kontrollera och lätt att hitta på.

Detta baserar jag på mina detaljer i mitt fluff-pm, ni som är bybor bör ju få samma tanke.

Så lag kanske inte är helt tokigt ändå, utgår vi från att det är en ulv från varje läger så kan vi hjälpas av det. Men det är såklart lösa indicier.

Nä jag vill ha lag!
Mukwa satan i gatan, vart bor du?!

(also hastfer, skärp dig gosse)
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Inlägg 2 av 16.

För att svara på KK's fråga om inläggstaket så tror och hoppas jag att det kommer va till min fördel för att hjälpa byn. Tidigare har det vart omöjligt att hänga med i all text.

Vad menar Empi med att ev andra vinstvilkor finns isåfall i pm. Typ.
Jag har inget annat vilkor. Kommer inte ihåg om jag fick något vilkor alls men standard brukar väl gälla så jag reagera kanske inte ifall det stod så.
Skriver från mobilen så jag kan inte kolla pm nu medans jag skriver.

Kan det va så att han slängt in ett "andra sidan" feature? Om vi ska hålla oss till robinssontemat. Gynnar de ulvar eller bybor?

Lite om min roll.

Jag har ett fysiskt yrke och min personliga sak är bedrövlig ur överlevnadssynpunkt. Med tanke på mitt yrke borde jag veta bättre.

Imorgon blir närvaron halvkass. Fotboll på friends.
Onsdag är det föräldramöte så det kan bli halvdåligt då med.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
1/16

TUT TUT! Jag har peppat flera veckor och värmt upp mitt anklagande pekfinger mot ankor, lattemammor med Emmaljungabarnvagnar, Audi-förare, anonyma troll på internet och tamagochi_tim! Nu kör vi!

Jag har verkligen längtat efter det här spelet, att sitta som SL senast väckte varulvtarmen. Hur som helst, jag trodde ju då att byn skulle kunna komma att få problem med inläggstaket. Det fick de inte då. Men min uppfattning är att det mest handlade om att Trasapa var en klant, att Empi hade tur med siandet och att Arvidos var kungligt bra. Vi kan inte räkna med att det här ska bli en walk in the park. Vilken impact inläggstaket har på byns effektivitet vet vi ännu inte. Så jag vill gärna att vi sköter det här bra och använder inläggen på ett bra sätt.

Precis som KK skriver är det här våra huvudpunkter vad gäller drevande:
1. Att vi får rösta utan att det tar på inläggstaket gör att vi kan dreva ordentligt.
2. Den som är drevad ska outa något efter eget val. Valet ska motiveras.

Sedan:
första rundan är till för att producera information. I nästan alla spel har byn vunnit på att analysera vad som hänt i första rundan i ljuset av de senare utröstningarna. Så om det är någon runda där ALLA ska skriva 16 inlägg, så är det den här rundan. Det gäller även xyas.

---

Vi har två drev på gång ser jag. Trasan och Mukwa. Jag kör förstås Trasapan. Dels är han online och kan faktiskt reagera på drevet, och dessutom är hanhs första inlägg nästan parodiskt scummigt (vilket såhär i början förstås inte innebär något egentligen, men kolla:)
(Mina kommentarer i kursiv stil)
Jag är en fjärdeklassare! said:
Den här gången har jag lusläst introtexten och är med på banan!

Att han inte läste introtexten var ju ett problem för honom som ulv i första hand. (Hastfer har påpekat detta ser jag).

Vi har alltså en tredjefaktion, smutt. Berätta, vilka är ni och vart är ulvarna?

Det vet vi inte alls. Det kan lika gärna vara en red herring från Empis håll. Är du ulv som vet att vi har en DTF, eller är du DTF själv? För övrigt är väl DTF ulvarnas problem främst?

Jag tycker vi kör på ett strikt drev direkt och outar lag.
Lagen brukar ju vara jämt fördelad i robinson(har jag för mig?) så det är en bra start enligt mig.

Antingen har Trasapa info om lagen eller så är han ulv som vet att ulvar har alibilag. Hur som helst suger det att i förhand bestämma vad som ska outas.

Så, gärna bandvagn mot Trasapa direkt för min del.

Röst: Trasapa

---

Noterar slutligen detta: Hastfer verkar kommit igång bättre än någonsin. Bra! Snygg och välavägd smulning för övrigt. Min pryl är även den rätt kass att springa runt med på en "öde" ö.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 2 av 16

Hmpf. Det är väl lika bra att haka på strömmen nu när både Trasapa och Basse kablat ut att det är lag som är the shiiit.

Max Rave said:
Då drar vi igång! Utan så mycket information att spekulera kring så kan det vara svårt att se vem vi bör fokusera på. Ölag känns ganska säkert att out:a? Mitt lag är Öst.
Du outar alltså ÖST för att du tycker att det är säkert? Hur menar du då?

Jag spekulerar i att det kan vara avgörande för oss att fånga ulvar på öst-väst-nord-syd. Det känns ju rätt solklart att det skall finnas 4:a i varje lag.

Du outar öst och är ju inte ensam om att sitta i den båten är jag tämligen säker på..

Basse said:
Trasapa, jag hänger inte med i att det ska kunna finnas tre fraktioner? Menar du att introtexten visar på det? Kan du hjälpa mig att se det?
Nu har ju Trasan highlightat det åt dig Basse. Så nu när du fått lite hjälp på traven kan du gärna spekulera fritt i vad det kan betyda för spelupplägget om du är intresserad. Jag är av åsikten att en DTF är nått vi inte behöver bry oss om utan det är ulvarna vi vill åt.

Gällande outningar så vidhåller jag att det banne mig skall motiveras varför man gör sitt val och att outa ur det blå gynnar väl inte alls byn? Eller har vi belägg för det? En massoutning lär bestraffas med en bot på nått vis av Empis. Han gillar ju att väva ihop saker och ting och att saker skall falla in på rätt plats och det vill vi ju inte ge ulvarna.

DREV! Mukwa är hetaste målet just nu men vi måste igång med minst ett till. Mukwa har så här långt inte visat sin vackra nuna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
2/16

Max Raven said:
Ölag känns ganska säkert att out:a? Mitt lag är Öst.
Det här är inte ok. För det första ska vi väl skita i vad som är SÄKERT att outa? Vi ska outa det som är BÄST att outa, inget annat. Och att välja det säkraste att outa i sitt första inlägg är fan outright jävelkonstigt. Varför ska du outa något säkert direkt i början? Du outar kanske något säkert när du är drevad och behöver outa något för att flytta drevet. Du outar kanske kanske kanske något direkt i början om det är så att byn tjänar på det, du outar väl inte något i ditt första inlägg för att det är SÄKERT?

Hur vet du för övrigt att det är säkert att outa lag? Vet du att ulvarna inte har info i stil med "Siaren finns i lag ÖST"? Hur vet du det? Eller menar du att du har info som säger att det är farligt för byn att outa sysselsättning eller pryl? Men det förklarar ju inte på något sätt varför du ÖPPNAR spelet med att outa lag.

Det här får du förklara.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
2/16

KK said:
En massoutning lär bestraffas med en bot på nått vis av Empis. Han gillar ju att väva ihop saker och ting och att saker skall falla in på rätt plats och det vill vi ju inte ge ulvarna.
Och då vill jag påminna om att i Mukwas lir som hade en verkligt snygg väv så byggde bybornas seger mycket på att folk hade outat tillräckligt mycket för att se de anomalier vi ulvar ställde till med.

Nä, jag tror nog på att lagoutning ger mer än det potentiellt kan riskera. Det som gör den kategorin så bra att spekulera i är också att den är digital (och det gillar jag): den kan bara vara symmetrisk eller assymetrisk: antingen har vi en ulv/väderstreck eller så har vi någon assymetrisk fördelning). Därför är det värdefullt att veta lagtillhörighet hursomhelst.

En tänkbar setback är att ulvlägret vet att ett visst läger har en powerroll. Men det känns lite tamt, plus att jag tror att fördelarna (av att outa) väger upp nackdelarna (med att powerrollerna ryker).

---

Ny röst: Mukwa.

Röst: Mukwa

Do yer thang!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
2 av 16
Re: Vimes, KK.
Ja, jag outar mitt lag utan drev. Det brukar variera lite grann med hur vi resonerar kring outing - den här gången kom förslaget med att out:a riktning innan förslaget att bara out:a vid drev, och jag har inte riktigt rutinen kring huruvida man ska köra med outning vid drev eller inte. (Det här är också en av mina kaosaspekter vid varulvsspel, antar jag - jag brukar vara lite dum och out:a sånt här opåkallat :gremfrown: ).

Vad gäller riktning så är det inte alls säkert att det finns Nord-, Syd-, Väst- och Östlag. Det är logiskt, men om man går på kartan kan det mycket väl vara att vi har Nord-, Syd-, Öst- och Sydväst-lag.

Vad jag gjort ger förstås ulvar en möjlig "cover" om de har andra läger än bybor (och ger möjligen mål om ulvar har info om var siare/väktare/DTF eller annat finns), men å andra sidan får man info av sånt också. Och, förstås, läger finns det mer än en i. Det kändes ofarligt vid stunden för inlägget helt enkelt. Mea culpa.

Om man betänker möjligheten att jag vore ulv så har jag förstås en annan sits - då är det chansar jag och försöker skapa cover för andra ulvar (som kan säga sig tillhöra mitt läger) - men det är en farlig strategi. Alternativt drar jag till mig uppmärksamhet för att avleda intresse från andra ulvar.

Jag tror att oddsen att jag möjligen klantade mig lite/handlade lite ogenomtänkt är större än att jag är ulv med någon slags plan.

Vill ni dreva på mig senare har jag fortfarande grej och sysselsättning. Sorry.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
(Ber först om ursäkt. Råkade av klantig anledning skapa ny tråd istället för att bara svara på den här, så jag spammade lite i varulvsforumet lite. Här är det jag tänkte posta:)

Inlägg 1

Hej allihopa!

Som flera kommenterat så verkade Trasapa väldigt säker på att det skulle finnas DTF. Trasapa kontrade med att Emp skrev att eventuella andra vinstvillkor finns i PM. Det är väl en indikation att det kan finnas DTF och extra vinstvillkor, men behöver inte vara det, så säker kan man inte vara. Att verka för säker och sitta med "facit i hand" är lite rödande för mig angående Trasapa.

Röst: Trasapa

För att dock ta upp något eget så har jag en fråga till Konrad.

Skrivet av: Konrad, inlägg 2
Det känns ju rätt solklart att det skall finnas 4:a i varje lag.


Hur kan du tycka det är solklart att vi är fyra i varje lag? Spelade vi inte precis ett varulvslir där fluffet designades för att vara osymmetriskt?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
LJSLarsson said:
(Ber först om ursäkt. Råkade av klantig anledning skapa ny tråd istället för att bara svara på den här, så jag spammade lite i varulvsforumet lite. Här är det jag tänkte posta:)
I egenskap av spelledare har jag godkänt att LJSLarsson tagit bort posten han skapade separat från tråden. Dess innehåll var identiskt med detta inlägg sånär som på saknad fetmarkering på rösten samt citat-tagg på citatet från KK.

Se till att inget sådant här sker igen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
3/16

Herrejävlarvad svårt det är att inte spamma tråden. Vad är det för IDIOT som kommit på att vi ska ha inläggstak? Låtom oss hänga honom!

Äh, jag ville svara Basse (som är ovanligt samlad!) om det här med vad vi ska outa.

Jag håller i grund och botten med om att det är ganska ointressant vilken skada outningar gör. Som det är nu har vi tre informationskategorier. Det kommer inte spåra ur oavsett vad som outas är min känsla. I mitt PM finns det inget som indikerar vilken kategori som är bra respektive dålig att outa. Och nuvarande designparadigm är (tror jag) i stor utrstäckning att fluffkategorierna inte är så viktiga (för något år sedan handlade allt om dem, men jag tror vi ser en tillbakagång). Jag håller inte med om att byn vann i Mukwas Äventyr på att lista ut väven, vi vann för att ni ljög i onödan. Och i förra spelet fanns det ingen information i fluffkategorierna. Kanske projicerar jag min egen filosofi på Empis spel, men jag tror inte att spelet är gjort för att vi ska jaga ulvar via infon. Allt jag kan se från min horisont (i.e. mitt PM) är ett ganska traditionellt spel med siare (och väktare?) och "svagt" fluff. Eftersom byn gjorde kaos med ulvarna förra spelet tror jag inte Empi valt ett upplägg där byn är mer gynnad än den var förra liret, vilket den skulle vara om det finns en massa betydelsebärande symmetrier och grejer i infon.

Så läser jag spelet än så länge i varje fall. Jag tänker inte lova att jag ska äta upp min katt om jag har fel, i varje fall inte i nuläget. Sedan är det klart jag får skruva på den bilden om ny info kommer in i spel.

Nu kommer jag åka tåg resten av dagen (eller typ i varje fall) jag kommer väl surfa in från paddan, men hålla mig från att slösa fler inlägg.

Förresten: OM det finns en DTF är det förstås Harald Töttinger själv! Kolla bara på bilden i startinlägget! Ze horror!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Fjärt!

Jag är fett otydlig i förra inlägget. Såhär:

jag tror inte att spelet är byggt så att vi kan jaga ulvar via infon. Det är visserligen inte hela världen om vi råkar sälja ut siaren till ulveriet, men jag tror inte att det finns några konkreta vinster med att outa saker. Jag tror inte spelet är byggt för att vi ska vinna med outningar. Visserligen kan vi göra det, men det tror jag kräver att en ulv trasapar sig. Eller ok, har vi riktigt med tur kan en ulv förstås outa en pryl eller sysselsättning som en bybo har, men det känns osannolikt (fluffet här är ju mer diverse än i Disco-spelet tex, och dessutom kan jag tänka mig att det redan finns dubletter och sådant i byn).

Det vi däremot kan använda infon till är att köpa loss oss ur drev. Därför är jag emot att pytsa ut outningar bah sådär. Vi behöver dreva, det är ett jättebra sätt att skrämma ulvar till att göra bort sig. Och när vi drevar kommer vi dreva en massa bybor. Och då är det bra att byborna har info att köpa loss sig med. Det gäller visserligen ulvarna också (om infon alltså inte är betydelsebärande, annars är det jättejobbigt för dem), men poängen med att dreva är inte infon i sig, utana tt sätta olika spelare under en lampa. Det är fett jobbigt som varulv att bli drevad, alldeles oavsett om drevet gäller att man ska outa något. Drevade ulvar gör misstag.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
3/16

Kan någon vid tillfälle föklara DTF för stackars Hastfer och vad det innebär?

Sen vill jag utifrån mitt fluff påstå att det troligen är svårare för byn denna gång än inne på discoteket.

Mer än så säger jag inte nu men jag kan ju tala om att Hastfer verkligen haft kriget med sig själv om hur han ska göra med denna info sedan rollpm damp ner i lådan.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 3 av 16

Hastfer said:
Kan någon vid tillfälle föklara DTF för stackars Hastfer och vad det innebär?
DTF = Den tredje fraktionen (faktion kanske det heter)

Alltså, ett gäng eller en enskild spelare som har andra vinstvillkor än övriga bybor.

Raven said:
Vad gäller riktning så är det inte alls säkert att det finns Nord-, Syd-, Väst- och Östlag. Det är logiskt, men om man går på kartan kan det mycket väl vara att vi har Nord-, Syd-, Öst- och Sydväst-lag.
Det är mer än logiskt. Det är FAKTA.

Jag tycker din outning ur det blå med motiveringen mest sejf fortfarande är en ping. Du vill verkligen visa att du är öststatare rätt snabbt här i liret och sen går du vidare med att det kanske finns Sydväst-lag och skit. Det finns det ju inte eller sitter du på någon information som inte övriga har?

Empis said:
Lag: Syd/Nord/Öst/Väst
Larsson said:
Det känns ju rätt solklart att det skall finnas 4:a i varje lag.


Hur kan du tycka det är solklart att vi är fyra i varje lag? Spelade vi inte precis ett varulvslir där fluffet designades för att vara osymmetriskt?
Tänkte mest på att Empis är sugen på att saker och ting är uppdelat lika. 4 spelare i varje lag = 16 spelare. Dyker det upp 5 öststatare så kanske det är läge att särskåda dessa. Vi har ju minst 2 av dem redan nu. Men okay. SOLKLART kanske var att ta i.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
3 av 16.

Lite slöseri att skriva ett såpass kort inlägg som det här lär bli, men kortfattad till KK: Slarvmiss med läsningen vad gäller upplägget av roller. Sorry. Lagoutingen var alltså nästan helt onödig. :/

(Får vara lite noggrannare när jag postar efter att sovit dåligt, tror jag).

Mukwa verkar lite livlös, så jag tar och flyttar till en annat drev med en spelare med lite mer liv i sig.

Röst: Trasapa

:gremsmile:
 
Top