Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 1 - På riktigt

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
...fast Max Raven, glömde du inte att skriva att du egentligen är Martin Timell nu?

Ärligt talat gänget, min kändiz-spotting ser ut så här just nu:

Max Raven: Martin Timell
Mukwa: Peps Persson
Brynolf: ?

Och med Vimes som bubblare. När han pratar om sin roll så verkar det som att han gör allting för att INTE framstå som en doku-såpa-kändiz:

Vimes said:
Om man är uppmärksam kan man förstås göra vissa rimliga antaganden om min roll utifrån det som står inom spoilern. Detta är:
1. Min syssla och pryl hänger inte direkt ihop
2. Min syssla är inte specifik för dokusåpor (typ: "bimbo på heltid", "b-kändis", "kändis-bartender") eller för öde öar och vildmarksliv (typ: "överlevnadsexpert")
3. Min pryl är inte specifik för dokusåpor (typ: "Red Bull vodka", "kokain") eller för öde öar och vildmarksliv (typ: "yxa", "ryggsäck", "totem av snäckskal och fiskbajs")
Vimes, vad har du för problem med att vara dokusåpakändiz? Trivs du inte bland stekarna på Stureplan? :gremwink:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
8/16

Din reaktion är en ickereaktion. Den är lika lam som en spelad reaktion och den teoretiserar inte din roll som miller. Att skriva ett "Dafuq?" innebär inte att man har resonerat utifrån sin roll. Den innebär antingen 1. att man vill göra byn uppmärksam på att Hastfer har outat en konstig roll, eller 2. att få det att se ut som att du är förvånad. Eftersom nummer 2 här är knas på internet så ter sig alternativ 1 aningen rimligare. Men framförallt kunde du ha skrivit "herpaderpa! Halvmillers är fjanterier, för jag är en vanlig hederlig miller och då känns det där fett suspekt", men något sådant bjöd du inte på. Därför tycker jag att din reaktion på Hastfers inlägg är skumt. Två millers i spel har förekommit både en och två gånger, så det är inte per automatik en ulv du skulle naila om någon outar miller före dig. Varför jag skulle vilja hålla på en millerroll som bybo är för att det inte öppnar upp för ulvar att claima millerrollen. Vet ulvarna att det redan finns en miller i spel vet de också att det finns en siare, och då är det helt plötsligt up for grabs. Det är hur jag hade handskats med det. Hursom så outar Hastfer först och du sedan. Hastfer har en mer fresh outning och ja... det verkar iofs otroligt klantigt av dig att outa miller som ulv efter det, men du kanske var säker på att åtminstone få med dig en bybo i fallet och det är typ det enda ulvarna behöver göra. En bybo per ulv ska ut för att den sista ulven ska kamma hem bucklan åt ulvarna. Hursom är det inte grönande att du är traditionell miller och outar efter Hastfer. Din reaktion är inte heller grönande. Att du anklagar Hastfer är inte heller grönande. Den är snarare direkt rödande.

Hastfer HAR ju för bövelen skrivit att han måste gå ut med sin roll i R1 för att inte sabba för siaren och byn. Att du fokuserar på det egoistiska gör inte det mindre sant. I det inlägg du länkar till framgår det att Hastfer erkänner att han inte har lika mycket i bagaget som flera andra och därför är aningen osäker på hur han ska hantera sin roll.

Hastfer said:
Okej, jag vet inte om detta är bra för byn att outa, men jag tror det.
Han fattar liksom rätt beslut, men håller sig öppen för att det kan finnas bättre sätt att använda sin information (vilket jag tycker att det gjorde, men skit samma).

En mening som du inte markerade är denna:
Hastfer said:
Varför tror jag då det är en fördel för byn att jag outar detta?
Det här är alltså en mening som totalt krossar hela ditt case mot Hastfer.

De här meningarna har du markerat:
Jag är ju inte under radarn än men det ligger ju i min natur att förr eller senare själv sätta mig i den sitsen.

Skulle jag bli siad under en jämn runda, hur många skulle köpa att jag gick ut med halvmillerprylen då?
Jag tolkar det som att Hastfer hellre går ut med infon när han är trovärdig istället för att vänta tills han har ställt till det för sig och därigenom för hela byn.

Hastfer said:
Jag går ut nu för att jag aldrig skulle kunna rädda mitt skin och mitt liv som bybo ifall jag blev siad röd utan att ha outat innan och då skulle byn lägga för mycket krut på att hänga en bybo.
Det han skriver är ju sant. Det är inte egoistiskt att vilja vara kvar i spelet som bybo. Det är ens förbannade skyldighet att försöka vara kvar i spelet om man är bybo. Om du vet att du är bybo och byn vill få ut dig så vet du ju att byn kommer sumpa en chans att ta ut en ulv om du ryker. Jag ser inte egoismen i det.

---------
Recca said:
Kan någon begära att jag ska outa något specifikt istället (och hemskt gärna motivera det för mig) för att alla i tråden pratar i munnen på varandra (vissa vill hela min roll, andra verkar vilja dämpa ned outandet).
Nu har du outat lag och det är bra. Outa pryl eller sysselsättning också, men motiveringen till ditt val ska du stå för, inte byn. Vi måste få grejer att gröna dig med, och hårda outningar kommer troligtvis inte göra det (i alla fall inte på stört), men kanske kommer motiveringen göra det. Teorisera kring upplägget. Vad tror du om lagens betydelse? Hur hänger prylarna, sysselsättningarna och lagen ihop med varandra? Och sedan outar du.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
9/16

Bra där Basse. Jag reagerade faktiskt också på Vimes formulering och var på väg att skriva det här:

Vimes said:
2. Min syssla är inte specifik för dokusåpor (typ: "bimbo på heltid", "b-kändis", "kändis-bartender") eller för öde öar och vildmarksliv (typ: "överlevnadsexpert")
Med tanke på numera outad info om B-kändisars DTF-lag så tycker jag att det här låter lite väl märkligt. Så jag tänkte skriva ett öppet brev:

Kära ulvar
Vi är trötta på att B-kändisar tar våra jobb och stjäl våra kvinnor. Därför ber vi er, högst vördade ärkepälsingar, att kontrollera Vimes inatt!
Vänliga hälsningar byn

Nu har du ju dock helt fel i att jag skulle vara en dokusåpakändis då... Jag har ingen information om DTF överhuvudtaget.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Inlägg 3.
Hur vanligt är det att ulvar går ut med miller? Recca själv verkar se det som en stor möjlighet med tanke att hon baserar sitt tillvägagångs sätt på det. Så min röst känns bättre.
Tror att det är bättre att kontrollera saker .nu I början än att ha kvar en miller I slutet. Ulvarna kommer aldrig att käka henne och vi kommer bara tviva.
Vi kommer antagligen behöva kontrollera h också men jag tycker Recca är mer misstänkt.och en prIorItet.H Resonerade ung som jag skulle gjort så kan inte förstå varför det var så intressant att hoppa på.

Jag tycker du ska outa rubbet Recca.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag tycker mig ha en tanke om vad Vimes är för något, men b-kändis är det då inte.

Själv är jag inte heller någon b-kändis. Men jag är känd från TV sedan tidigare. (Det är bara en meningslös smula, och har inget med någon faktionstillhörighet att göra.)

Jag är liksom Rasmus intresserad av varifrån detta b-kändisjagande kommit. Var det Vimes eller Basse som började?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jo, och angående hastfer/recca-debaklet... Visst är reccas reaktion och outning rätt halvdan, men frågan ni behöver svara på ät ju VARFÖR hon skulle offra sig själv för att hänga hastfer, i ett läge där spelet knappt kommit igång och hon själv inte alls var misstänkt.

Men kör på ni. Alltid får vi ut något.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Inlägg 7 av 16

Basse, Mukwa: Jag vet inte var ni får kändistankarna ifrån (utöver möjligen att ni själva har nåt sånt?) men jag har inte något sånt i min beskrivning. :gremsmile: Jag sa Ernst eftersom det var det första som kom i åtanke när jag skulle hinta om min sysselsättning, men Martin Timell passar nog bättre. Om ni inte letar efter mönster baserat på kändisar då, förstås. Har Timell varit med i Robinson? :gremsmile:

För övrigt tror jag iofs det här är sagt, men Hastfer kan mycket väl vara halvmiller, exakt som han skrivet, men ulv eller DTF. Det är ingenting i upplägget som stoppar sånt, eller hur? :gremconfused: (Ja, alltså, "hel"-Miller förmodar jag är bybor eller DTF av uppenbara skäl, om de inte är ulvar som pingar gröna).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Nu har du outat lag och det är bra. Outa pryl eller sysselsättning också, men motiveringen till ditt val ska du stå för, inte byn. Vi måste få grejer att gröna dig med, och hårda outningar kommer troligtvis inte göra det (i alla fall inte på stört), men kanske kommer motiveringen göra det. Teorisera kring upplägget. Vad tror du om lagens betydelse? Hur hänger prylarna, sysselsättningarna och lagen ihop med varandra? Och sedan outar du.
Okay. Då väljer jag att berätta om min sysselsättning. Varför jag gör det är för att det diskuterats om B-kändisar innan. Jag har följt diskussionen men kan inte riktigt avgöra om min sysselsättning är en B-kändis på hur den är formulerad. Den skulle kunna vara det. Utan att citera vad där står så är jag en sådan där person som man ser sitta i debatt-program och räcka upp handen och som sedan när de fått ordet uttrycker sig som att de har en sanning att förmedla.

Utan att citera men för att göra det mer lättöverskådligt: Professionell åsiktsmaskin i tv.

På resten av ditt inlägg, Mukwa, så kan jag säga att jag inte håller med dig på alla punkter. Alltså, du lyfter samma saker som jag redan svarat på och uttrycker dem igen och det känns som en evighetsdiskussion som du och jag alltför ofta hamnat i.

Jag har funderat lite mer på det där med Hastfers halvmillerclaim och kommit fram till att jag finner det alltför osannolikt att han är ulv. Det skulle behöva vara en avancerad ulvlögn. Ponera att han är ulv och outar att han är halvmiller; om han sias i R1 så är han grön men i R2 röd. Risken att han sias nu i R1 går ju upp med 100% bara för att om det visar sig att han är grön så har han inte ljugit om sin förmåga, vilket tyder på att han är en bybo. Hade han varit en ulv hade det varit en fet risk att ljuga till sig halvmiller-rollen och ett slöseri för ulvteamet som inte kan få en grönsiad ulv redan i R2. Det känns helt enkelt för osannolikt att en ulv skulle ljuga till sig en förmåga som i princip BER om att bli siad i R1.

Mukwa said:
Vet ulvarna att det redan finns en miller i spel vet de också att det finns en siare, och då är det helt plötsligt up for grabs.
Det här har du helt rätt i. Det var en miss i min tankekedja. Jag övervägde faktiskt inte alls möjligheten att själva millerstatusen ger en ledtråd till att det existerar siare.

Det var inget jag övervägde alls. Jag utgick helt sonika från att det fanns minst en fraktionssiare i upplägget för att det liksom är så...
Att jag missade att tänka meta på det viset kan ju ha berott på att tanken på att en siare inte existerar i spelet blir otänkbar om man är miller. Men egentligen tror jag att det har att göra med att jag aldrig spelat ett varulvslir utan en siare.

Angående min reaktion så är det inte alls en icke-reaktion eftersom jag är bybo. Men om jag bara skådespelade reaktionen så är det ju en icke-reaktion. Du skriver att min reaktion inte innebär att jag resonerat utifrån min roll, och det har du rätt i, den är dock en konsekvens av min roll. Jag hade antagligen inte skrivit en sådan exklamering om det bara var lite Empi-original inbakat i en roll. Sånt har jag sett plenty av under mina 10+ varulvslir på Wrnu.

Men vi använder nog ordet dafuq på lite olika sätt i vanliga fall kanske. För mig är det en ganska stor exklamering.

Mukwa said:
Hursom är det inte grönande att du är traditionell miller och outar efter Hastfer. Din reaktion är inte heller grönande. Att du anklagar Hastfer är inte heller grönande. Den är snarare direkt rödande.
Direkt rödande?? Att du tycker det är ju för fan direkt rödande! Eller åtminstone är det på samma nivå att jag skulle tycka att det var direkt rödande att du tyckte det som att du tycker att mina åsikter om Hastfer är direkt rödande. Du nojjar ba fan, mannen.

Mukwa said:
Hastfer said:
Varför tror jag då det är en fördel för byn att jag outar detta?
Det här är alltså en mening som totalt krossar hela ditt case mot Hastfer.
Fast nu gör du dig bara dum. Den meningen du citerar ovan är ju som om jag skulle skriva. "Här är mitt case:"

Och sedan inget mer. Det är ju en rubrik. Den innehåller ju ingenting.

Men fuck it. Jag har ingen lust att köra ytterligare ett krig med dig Mukwa, det finns en anledning till att jag i allmänhet låter andra sköta ulvpingsökandet på dig; för jag vet att jag kommer hitta 1000 scumtells och bygga ihop världens mest avancerade superulvs-plan med utgångspunkten att du är Alpha-ulven.
Ovan så är det typ den diskussion som jag vill undvika.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Okej, sista inlägget på ett tag nu. I morgon är det fullt ställ från 09.00-16.00; inte en sula att jag kommer skriva eller läsa då.

Hörni, vi behöver outa mer prylar. Eftersom vi får reda på folks sysselsättning/pryl NÄR DE HAR DÖTT/RÖSTATS UT så innebär det stor risk att folk ljuger. Jag tror att vi har med massa kändisar som inte har någon *riktig* sysselsättning. I stället ser deras roller ut så här (typ):

Fraktion: Kändis
Sysselsättning: Sysselsättning? Du har aldrig behövt ta ett riktigt jobb! Det räcker med att du *tycker något*!
Pryl: sminkväska/mikrofon/kokain/gitarr

Läs tex Reccas outning:

Recca said:
Utan att citera men för att göra det mer lättöverskådligt: Professionell åsiktsmaskin i tv.
Därför kommer det ge ENORMT MYCKET att få ut massa tidiga outningar.

Jag vill att följande går ut med fullständig information om sina roller:

1. Recca
2. Hastfer
3. Max Raven
4. Mukwa
5. Vimes
6. Brynolf

Och det så snart som möjligt – det handlar nu om en tidsfråga, den som svävar på målet är helt enkelt ännu mer kandidat för galgen.

Och jag vill att ni andra bybor med mesiga sysselsättningar (som jag=cykelbud) tar er en funderare på vad tex Max Raven/Vimes/Mukwa/Recca egentligen har för jobb och varför de inte kan klart och tydligt bara spotta ur sig sina sysselsättningar!

Det här talar också för att min röst får ligga kvar där den ligger: på Recca. Jag vill verkligen se vad vi får ut för info om hon lämnar spel.

---

Och skulle det vara så att jag har fått upp kornet på något helt oväsentligt så är det er uppgift att hjälpa mig att se klart. Både kändisar, b-kändisar och hederliga knegare får ställa upp nu. Det här mpåste redas ut.

Inget mer tjafs om Hastfer/Recca, bägge är millers och ska ut nån gång. Vi kommer inte längre där.

Go go go byn!
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
4
Recca: sias H grön så bevisar det inte att han talar sanning. Han kanske är en ulv som visar spegelvänt resultat. Egentligen så är det troligare i spel med en besvärjare och har aldrig sätt någon här men poängen är att om H är en ulv så vet vi inte hur hans roll är utformad. Det kan finnas omständigheter som gör att man som ulv vill bli siad om man ex är immun osv.Så för att bekräfta blir dubbelt så svårt som en vanlig miller eftersom vi måste jämföra dagarna. Men det känns fortfarande som en senare diskussion.
Varken bu eller bä om Reccas syssla. Jag vet inte hur yrkena egentligen ska hjälpa oss. Jag hade en teori men den försvann efter att ha kollat lite noggrannare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 9 av 16

Vart är Trasapa?

Okej, vad har vi på gång nu då.

Recca vs. Hastfer

Egentligen är det väl inget versus test det här men nog måste man stoppa dom båda i samma box.

Recca said:
Okay. Då väljer jag att berätta om min sysselsättning. Varför jag gör det är för att det diskuterats om B-kändisar innan. Jag har följt diskussionen men kan inte riktigt avgöra om min sysselsättning är en B-kändis på hur den är formulerad. Den skulle kunna vara det. Utan att citera vad där står så är jag en sådan där person som man ser sitta i debatt-program och räcka upp handen och som sedan när de fått ordet uttrycker sig som att de har en sanning att förmedla.
Du är alltså en Professionell åsiktsmaskin i tv. Jag är inte så bevandrad i debatt-program men jag har sett typ Debatt på 1:an nån gång och dom som räcker upp händerna brukar inte få så mycket vettigt sagt. Känns inte riktigt som att de klassas in som åsiktsmaskiner direkt.

Hur som.

Recca said:
Jag har funderat lite mer på det där med Hastfers halvmillerclaim och kommit fram till att jag finner det alltför osannolikt att han är ulv. Det skulle behöva vara en avancerad ulvlögn. Ponera att han är ulv och outar att han är halvmiller; om han sias i R1 så är han grön men i R2 röd. Risken att han sias nu i R1 går ju upp med 100% bara för att om det visar sig att han är grön så har han inte ljugit om sin förmåga, vilket tyder på att han är en bybo. Hade han varit en ulv hade det varit en fet risk att ljuga till sig halvmiller-rollen och ett slöseri för ulvteamet som inte kan få en grönsiad ulv redan i R2. Det känns helt enkelt för osannolikt att en ulv skulle ljuga till sig en förmåga som i princip BER om att bli siad i R1.
Jag fattar inte riktigt det här. Hastfer vill väl absolut inte bli siad? Han vill väl få oss att inte slösa bort sådana krafter på honom eller har jag missat nått här?

Recca said:
Det här har du helt rätt i. Det var en miss i min tankekedja. Jag övervägde faktiskt inte alls möjligheten att själva millerstatusen ger en ledtråd till att det existerar siare.
Det var inte så vasst av dig Recca. Har letat som fan efter lite A-gaming och tycker mig ha hittat några fina grejer och sen dyker det här upp. Att det mer än högst troligt finns en siare med i spel när Hastfer öppnar upp med en Halvmiller är ju rätt solklart. Att du som Miller inte riktigt greppar att det finns siare med i spel trots Halvmillers och Helmillers är ju rätt udda tycker jag. Mnja ja. Det är väl inte nått jag kommer hålla emot dig i alla fall. Du trodde ju att det fanns en siare med i spel men inte på grund av att du och Hastfer hör till miller skaran utan på grund av att det är brukligt med siare.

Recca said:
Jag har inte smulat nånting. Jag tror inte på smulor. Det är trams. Ulvar smular hela tiden, har alltid gjort, de flesta brödsmulor är helt IQ-befriade och erfarna och duktiga ulvar kan utnyttja dem vilket gör att byn låter sig hänföras (se bara Vimes och Basses ryggdunksfest ovan). Det sämsta med smulorna är att det räcker med en erfaren ulv i ulvlaget för att hela ulvpacket ska smula något vagt och mångtydigt tidigt i R1, som t.ex. TUT TUT (Jag kan ha en bilbana, ett tåg, jag kan vara konduktör, racerförare, jag kanske har en krockhjälm på mig). Jag har aldrig spelat på eller låtit en brödsmula påverka min analys av den personen som kör smulan.

Det finns ett undantag. De brödsmulor jag anser vara värdefulla är de som hintar åt information, t.ex. kan en BRA brödsmula vara: "Jag tror att laguppställning är viktigt". Eftersom det skapar diskussion och det drar fram reaktioner.
Det här håller jag dock med om jag tycker det är jättebra att du lyfter det. Att smula är lite småmysigt och fresht men det är ju inte direkt grönande på nått vis. Ulvar ser ju till att smula för att falla in i byboledet bland bybo-smularna så det är väldigt viktigt att vara vaken så klart.

Recca said:
Jag gillar att pressa på folk, det gör att jag hamnar i blickfånget. Jag biter ofta och hårt när jag ser något jag tycker är värt att ifrågasätta, så spelar jag. Sen så händer det att folk reagerar som Vimes gjorde, de tror att jag är ilsk och bitsk eller något sånt men det är jag inte (alltid), snarare så är mycket av det jag skriver ett sätt att försöka få folk att reagera. Reaktioner ger information. Ibland slår det över, som när jag blir drevad hela R1 och ulvarna ligger och latar sig under tiden. Det har hänt X antal gånger.
Yepps. Stämmer bra det och fortsätt med det. Hejja Recca! Plocka fram lite mer a-game nu får vi se vart den här rundan slutar.

Jag är kommer lägga ner min röst tillsvidare. Lixom, du vet ju vad du måste göra. Att du INTE outade miller på stört utan förslösade ett inlägg eller så emellan är ju det som sticker ut mest tycker jag. Lixom, dafnuk! grejen är ju rätt skral. Att du skriver att det berodde på nån form av osäkerhet känns ju rätt lamt också. Recca är väl ändå inte osäker.

Vidare.

Brynolf said:
Jag tycker mig ha en tanke om vad Vimes är för något, men b-kändis är det då inte.
Va kul! Skall vi ha gissningstävling? Jag smular till dig vad jag tror Brynolf så kan du okay om du gillar det. Najs.

Brynolf said:
Jo, och angående hastfer/recca-debaklet... Visst är reccas reaktion och outning rätt halvdan, men frågan ni behöver svara på ät ju VARFÖR hon skulle offra sig själv för att hänga hastfer, i ett läge där spelet knappt kommit igång och hon själv inte alls var misstänkt.
Vore intressant att veta vad du själv tror också Brynolf. Jag tycker du sticker in lite kloka inlägg här och var men överlämnar saker och ting till andra.

Outningen Recca gör är ju som sagt var halvdan i och med reaktionen. Det är ju den som är ulvigast vill jag påstå.

Att som ulv gå ut som miller är väl en klassisk go for win grej? Är inte det här Mukwas paradgren att komma undan med en miller outning som ulv och promenadsegra in i mål? Grejen är ju att då såg det väl lite annorlunda ut i spelet. Det fanns troligen inga outade Halvmillers.

Slår vi fast att Recca är ulv så lägger jag ett mynt i sparbössan på att anledningen är följande (eller någon av följande):

1. Recca vill offra sig själv för att bygga upp bybo-cred till övriga ulvar. Outningen skapar kaos och kan ge Hastfer ett brunt skimmer vilket kan rädda Recca en runda trots att det är ett medvetet offer.
2. Recca känner sig osäker i och med att siaren kanske kommer att välja henne och då är det kört ändå. Bättre att gå ut som miller än att sias som ulv.
3. Recca är superulv och styr över Hastfer (troligen skriver hon Hastfers inlägg också). Halvmiller är hittepå som skapar greenlight åt Hastfer vid Reccas bekräftade ulv-död som hel miller.
4. Finns säkert 100 anledningar till.

Hmm.

1:an är ju sjukt dålig att göra i ulvlägret. Kaos är ju bra att ha men lixom så illa ute är ju inte ulv-Recca.

2:an känns ju ännu sämre. Om Recca tror att hon skall bli siad och är ulv vore det ju bättre att låta det ske för då måste siaren visa sig för övriga bybor.

3:an. Jag vet inte riktigt hur jag skall konstruera den där varianten.

Om vi har en siare (vilket känns högst troligt och det är ju mer än rimligt så att säga) så skapar Hastfer och Recca ett bra läge för siaren och det är ju väldigt bra. Lixom, en vettig siare väljer ju inte att sia någon av dessa vilket ger färre att välja bland och på så vis byggs väl nån form av bättre odds upp för att vi nästa runda får en röd eller grön spelare på banan.

Hastfer är ju enligt egen utsago grön om han sias den här rundan och röd nästa. Vad händer om vi hänger Hastfer? Är han bybo visas han rimligen grön både i R1 och R2 eller följer färgen med så att säga? Är han ulv så visas han rimligen röd i R1 och R2. Eller är det så att han visas grön i R1 och röd i R2 vid en död?

Empis har ju lovat oss att visa Sysselsättning/Lag/Pryl och Fraktion. Hastfers fraktion är ju den som synas av siaren så det kan ju vara så att Hastfers utslag på en hängning/nattmord visas grön eller röd beroende på vilken runda han ryker. Är det rimligt?

Troligen kan allt jag skrev ovan strykas. Varför jag spånar loss i det hela är ju för att Recca alltid sias rött, men är enligt egen utsago grön. Lixom, en traditionell bybo-miller visas ju som grön vid hängning/nattmord så rimligen borde det fungera lika med en Halvmiller. Farhågan är alltså:

Om Hastfer är ulv och vi nackar honom i en grön runda så kanske han visas som bybo för att han sias grön. Vi kniper i det läget en ulv fast vi inte vet det och det kan ju ställa till det med ulv-räkningen.

Jada jada.

Nu skall jag ta och skita i det här Recca vs. Hastfer.

Lixom..Det finns spelare som inte gör nått eller ta ställning till nått.

Röst: Drakbarnet

shaithan said:
Okay då hoppar jag in då. Anledningenn till varför för jag var inne men inte skrev igår är att jqg fylde år 8ch hadde tankarna på annat, nåja lite tankar ang outningar

efter förra liret då jag fick en hel hink med brunfärg på mig för jag outade utan att vara drevad vilket hängde kvar resten av spelet så tänker jag vara försiktig med outningar.

Jag har inte några belägg för detta! Men om jag läser mitt roll-pm med foliehatten på så kan jag inte se att lag eller pryl skulle ha någon riktig funktion men jag kan absolut ha fel,
Jag kan ju om jag vill kasta en hink brunfärg på dig med endast ett inlägg under bältet och inga outningar ur det blå.

Det är väl okej att vara försiktig med outningar men att vara försiktig med att visa vart man står och inte delta i spelet är ju klassat som en typisk lågflygarmodell. Lixom, i förra liret la du bara av och nu är du inte delaktig. Det är rätt svårt att bilda sig en uppfattning om vad du går för då.

Övriga? RasmusL kommer med nått mustigt när han får tid och det köper jag.

xyas? Nått mer kan vi kräva där va.

Trasapa? Började starkt (i jämförelse med förra liret :gremsmile: ) men nu tycks Norge (sista öststaten) tagit hela honom och hans aktivitet. Kan också vara så att det inte finns nån tid och att jobbet tar knäcken på stackarn men det finns gott om inlägg kvar så att bara sticka in nunan och skriva "Hej svejs, jag är en brådmogen fjärdeklassare" skulle göra min dag. Gört! Bara för att visa att du läser och är med i matchen. Du kommer väl inte hem förens på fredag heller så du bör hinna med att få in en röst eller två.

Körba!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Nu har jag visserligen skickat in min ansökan, men nu är det fotboll och öl. Jag inser att jag missat en del av rundan. Men ser att teorin nu verkar vara att det finns en kändisfraktion, eller att vi alla egentligen är kändisar (och att Mukwas byggarbetare egentligen är Martin Timell?). Enligt Basse är detta enligt outad information. Detta är en outning jag missat! Kan någon peka mig till den? Finns det något som tyder på att våra sysselsättningar är koder för kända kändisar? Jag är jävligt skeptisk nämligen. Jag kan inte tolka min sysselsättning på det sättet alls, det är ett vanligt yrke (det är alltså inte polis (=Martin Melin)).

Fan då. 2-2
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
3/16
Wow. Jag hadde inte ens tänkt på att halvmillern kanske inte visar rätt när dom åker ut. Och en närmare granskning av startinlägget ger oss att vi inte får se förmågor heller. Så om vi kör ut h. så får vi kanske inte reda på om det var en ulv eller inte hmmm. Tror inte det är fallet men det är en tankeställare.

Jag tror vi får putta recca över stupet först nu. Om hon inte är en ulv, men har en kändistitel så kommer vi väll få reda på om det finns en tredje fraktion eller inte.

Röst: Recca
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
(Nu borde väl Recca försvara sig själv iofs, men eftersom KK tilltalar mig direkt så...)

KK said:
Vore intressant att veta vad du själv tror också Brynolf. Jag tycker du sticker in lite kloka inlägg här och var men överlämnar saker och ting till andra.
Nädå, jag säger ju att NI måste svara på frågan. I mina ögon beter sig inte en ulv som Recca gjort. Jag tycker alltså inte att hon rödas av miller-grejen (även om det som sagt finns illaluktande omständigheter).

KK said:
Att som ulv gå ut som miller är väl en klassisk go for win grej?
Jovisst. Men Recca drog till sig en o-ulvig mängd uppmärksamhet genom att framställa det som att en av hon o Hastfer måste vara ulv (nu har hon ju ändrat sig med en vettig tolkning iofs). En ulv gör helt enkelt inte så; att lägga fram en dikotomi där man själv löper stor risk att åka ut är inget man vill göra som ulv.

KK said:
1. Recca vill offra sig själv för att bygga upp bybo-cred till övriga ulvar. Outningen skapar kaos och kan ge Hastfer ett brunt skimmer vilket kan rädda Recca en runda trots att det är ett medvetet offer.
Den Recca jag känner spelar inte så. Man kan offra sig själv för ulv-laget, men inte sådär helt ur det blå. Hon hade knappt några ögon riktade mot sig innan Miller-debaklet.

KK said:
2. Recca känner sig osäker i och med att siaren kanske kommer att välja henne och då är det kört ändå. Bättre att gå ut som miller än att sias som ulv.
Visst, men som sagt, hon löpte knappast högre risk att sias än någon annan innan hon gick ut med millern.

KK said:
Om Hastfer är ulv och vi nackar honom i en grön runda så kanske han visas som bybo för att han sias grön.
Nä, vi får så klart veta hans verkliga faktion. Allt annat vore tokigt.

Vimes said:
ser att teorin nu verkar vara att det finns en kändisfraktion(...)Detta är en outning jag missat! Kan någon peka mig till den? Finns det något som tyder på att våra sysselsättningar är koder för kända kändisar? Jag är jävligt skeptisk nämligen.
Jag är idel öra jag också. Basse?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Kanyl said:
Recca said:
Det här har du helt rätt i. Det var en miss i min tankekedja. Jag övervägde faktiskt inte alls möjligheten att själva millerstatusen ger en ledtråd till att det existerar siare.
Det var inte så vasst av dig Recca. Har letat som fan efter lite A-gaming och tycker mig ha hittat några fina grejer och sen dyker det här upp. Att det mer än högst troligt finns en siare med i spel när Hastfer öppnar upp med en Halvmiller är ju rätt solklart. Att du som Miller inte riktigt greppar att det finns siare med i spel trots Halvmillers och Helmillers är ju rätt udda tycker jag. Mnja ja. Det är väl inte nått jag kommer hålla emot dig i alla fall. Du trodde ju att det fanns en siare med i spel men inte på grund av att du och Hastfer hör till miller skaran utan på grund av att det är brukligt med siare.
Öhhh... Personligen, eftersom jag själv ser mitt eget rollpm har det ju aldrig varit en tvekan om huruvida det fanns siare.

Jag var ju jävligt tydlig egentligen; jag skrev:
Jag utgick helt sonika från att det fanns minst en fraktionssiare i upplägget för att det liksom är så...
Att jag missade att tänka meta på det viset kan ju ha berott på att tanken på att en siare inte existerar i spelet blir otänkbar om man är miller. Men egentligen tror jag att det har att göra med att jag aldrig spelat ett varulvslir utan en siare.
Så hur fan kan du få det till att jag inte var helt fullständigt på det klara med att det finns siare i spel? Och om du får det till det så MÅSTE du ju rimligen lägga rösten på mig eftersom om jag formulerade mig som du tolkar så MÅSTE jag vara ulv.

Det Mukwa sa var att anledningen till att man borde vänta med att outa miller är för att tills dess att miller är outat kanske inte ulvarna är medvetna om att det finns siare.

Det är ju den tankevurpan jag gjorde, att jag inte tänkte på det, men helt oavsett vilket så väntade jag med att outa miller för jag tänker att om en ulv outar miller så kan jag knipa dem för att det är fett otroligt att det finns två millers. Sen kom Hastfer ut som halvmiller och i mitt huvud uppstod en skitmärklig situation för hade Hastfer sagt Helmiller som ju är brukligt så hade jag ju kunnat säga: ULV!! Och pekat med hela handen på Hastfer på det vis som du menar att jag borde ha gjort, K.K. Men nu går han alltså istället ut som någon märklig Empi-original vilket sätter griller i mitt huvud och gör att jag blir OSÄKER. Det du ifrågasatte alltså. Jag blev ju osäker för att han gick ut med en märklig grej och det inte stod helt klart för mig huruvida jag skulle gå ut direkt med miller. Så istället ifrågasatte jag honom och pressade på lite olika punkter för att få bättre koll på honom och hans outning. Jag tycker det var ganska smart, betänk att jag sitter med en miller-status som jag kan trycka dit som en extra grej och klämma ur det sista ur ett förhör av Hastfer. Jag förlorar ju liksom inget på att vänta i det läget på att gå ut med miller; att tänka igenom saken tycker jag inte var dumt alls och jag förstår inte hur någon kan få det till att vara ulvigt.

KK said:
Jag fattar inte riktigt det här. Hastfer vill väl absolut inte bli siad? Han vill väl få oss att inte slösa bort sådana krafter på honom eller har jag missat nått här?
Scenario Hastfer är ulv
1. Hastfer har förmågan halvmiller, varannan runda sias han som grön/röd. Hastfer går ut med den förmågan; varför?
Skulle Hastfer inte gå ut med förmågan så finns det en chans att sianden på hastfer grönar honom vilket ger ulvarna en grönad ulv.
Hastfer går ut med förmågan för att han tror i ett väldigt tidigt skede av rundan, när inga misstankar ännu formulerats mot honom, att det inte finns någon risk att han blir siad (vilket är dåligt eftersom han har en cool förmåga som bara funkar om han blir siad), så för att få maximalt utkast på sin förmåga går han ut som halvmiller.
Det är inte ett helt orimligt scenario faktiskt med tanke på att Hastfer inte normalt löper så himla stor risk att bli siad ändå, vilket gör att ulvarna inte potentiellt förlorar den förmåga som Hastfer då i detta scenario besitter (halvmiller).

Grejen är ju att en newbieprofil som Hastfer löper ingen risk att bli siad i vilket fall; och om Hastfer då sitter på en förmåga som gör att han sias grön ojämna rundor så betyder det att han VILL bli siad. Det är ju faktiskt större chans att siaren siar Hastfer för att dubbelchecka hans ganska osannolika claim än att siaren gör det på Hastfer som ju bland alla high-rollers är ganska ointressant att sia.

Å andra sidan är det verkligen att skapa ett fokus på sig själv att gå ut med specialroll så där. Och för att fortsätta få ihop teorin genom att ulvgänget inte tror att Hastfer-ulven skulle hålla spelet ut ändå, eller dylikt, så måste vi skapa allt fler ansträngda tanketrådar kring orsaken bakom hans claim. Detta talar mot att Hastfer är en ulv som besitter förmågan halvmiller. Det är faktiskt så pass osannolikt i min åsikt att jag väljer att droppa hela den misstankelinjen, om nu Hastfer är ulv så finner jag det svårt att tro att han har förmågan halvmiller, vilket leder mig till nästa scenario.

2. Hastfer är ulv men besitter inte halvmiller utan har ljugit om det.
Det här scenariot är mer rimligt. Att outa halvmiller tidigt i spel är fullständigt safe för även om det kommer ut någon som outar miller så är det ju inte samma sak, snarare ser den vanliga millern mer rödish ut av att outa efter halvmillern. Helt safe outning av en ulv men slutsatsen blir fortfarande att den främsta orsaken till outningen är nån slags Kaos. Det är också som i första scenariot att flytta stort fokus mot sig själv och vi måste fråga oss Varför göra detta om Hastfer är ulv? Varför sätta luppen på sig själv?

Eftersom båda de scenarier jag föreställer mig att Hastfer är ulv i är alltför otroliga enligt mig, så grönar jag honom.

_______________
Nu har det blivit sådär igen att jag dragit på mig all uppmärksamhet. Om det är så att ni tycker att det som ger mest för byn är att rösta ut mig är det helt okay med mig. Jag känner att jag bara sitter och försvarar mig i parti och minut och det ger liksom ingenting.
 
Top