Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 1 - På riktigt

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Re: Under tiden !Paxen analyserar

3/16

Samlar lite tankar så här på kvällskvisten

Trasapa said:
Sysselsättning känns ju menlöst eftersom det kan vara allt från snickare, skorstenstekniker till sömmerska eller uteliggare. För många möjligheter till ljug som aldrig skulle kunna kontrolleras.
Men det där stämmer inte för vi får veta info om utröstade/dödade roller!

Så – varför har vi fluff som är så lätt att ljuga om? Det KAN vara så att Empz bara har gett oss massa meningslöst fluff, men det känns i mina ögon lite väl långsökt.

Nä, jag lutar mot att fluffet innehåller någon form av matnyttig information. Hastfers reaktion skvallrar dock om att det finns en setback med outningar så jag vill nog ta det lite kallt ett tag till och förlitar mig på drev.

Och när Vimes skriver det här blir jag nyfiken:

Vimes said:
Jag håller i grund och botten med om att det är ganska ointressant vilken skada outningar gör. Som det är nu har vi tre informationskategorier. Det kommer inte spåra ur oavsett vad som outas är min känsla. I mitt PM finns det inget som indikerar vilken kategori som är bra respektive dålig att outa. Och nuvarande designparadigm är (tror jag) i stor utrstäckning att fluffkategorierna inte är så viktiga (för något år sedan handlade allt om dem, men jag tror vi ser en tillbakagång).
Det kan vara grönande för att Vimes har en vaniljroll och därför inte ser någon särskild funktion i kategorierna, samtidigt som det kan vara rödande om vi tänker oss att Vimes är en ulv som vill "mjölka" byn på information om våra roller.

Vimes skriver sedan:

Vimes said:
Det vi däremot kan använda infon till är att köpa loss oss ur drev. Därför är jag emot att pytsa ut outningar bah sådär. Vi behöver dreva, det är ett jättebra sätt att skrämma ulvar till att göra bort sig. Och när vi drevar kommer vi dreva en massa bybor. Och då är det bra att byborna har info att köpa loss sig med.
Jag fattar inte riktigt logiken här. Hur kan info som är så lätt att ljuga om vara tillräckligt värdefull valuta i ett drevsammanhang? Plus att Vimes dessförinnan föreslår hur infon egentligen inte har någon betydelse i ett traditionellt spel?

Sammantaget förstår jag det som att Vimes är undvikande på det hela taget. Det tycker jag är en god anledning för ett drev i hans riktning.

---

Recca kommer med en del goda anklagelser i min riktning. Givetvis vill jag också ha motiveringar och enbart röster ger ju sällan någonting, MEN det som den nya regeln innebär är att vi kan rösta utan att vara oroliga för att våra inlägg tar slut. Det jag gillar med Empz nya design är att en ulv i det gamla systemet kunde ”slippa” rösta genom att göra slut på inlägg. Och ja, som ulv i ett spel med inläggstak så var det skönt att bli av med inlägg. Men visst, är man en sucker för motiveringar så är den nya designen inte speciellt givande för byn, det måste jag ju hålla med om.

---

Max Raven skulle jag dock vilja dreva först. Hans reaktioner tycker jag skvallrar lite nojjig ulv som försöker vara kreativ. Max sa också att han kunde gå ut med lite mer information, vilket vore intressant att få ta del av. Eftersom vi har inläggstak tycker jag att Max ska gå ut med hela sin roll – inte minst om rösterna tornar upp sig. Jag vill helt enkelt få en bättre bild av dig Max, så spill på! :gremsmile:

Röst: Max Raven
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 3 av 16

Mukwa said:
Att ha en ulv i varje lag är en dödsdömd konstruktion. Vi tar ut en ulv och får reda på vilket lag hen tillhörde och vips så har vi grönat tre bybor. Jag tror inte på det och tycker att Basse och efterföljande ska lägga ned de tankarna.
Skönt att du är inne i gamet Mukwa. Släpper min röst från dig i och med att du kommer med en massa sånt där som du är bra på. Det låter väldigt rimligt att det inte skall gå att gröna tre bybor på ett svep.

[quote?Paxie]Saker jag tror på: Ulvarna ljuger alltid, men en som ljuger behöver inte vara ulv. Outa utefter drev. Outa inte i onödan. Och säkert något mer, men det får duga tills vidare.[/quote]

Härligt att 50/50 random !Pax är med i spel igen!

Att ljuga som bybo är inte att rekommendera lixom. Det är A och O här i liret. Kan du dra lite mer tankar om vad du anser om ljugande bybor?

-->><<--

Då återgår jag till Max Raven som i mina ögon släppte en brunrand efter sig tidigt i spelet.

Röst: Max Raven

1. Outar ur det blå skåpet
2. Motiverar sig udda
3. Förklarar sig som en ulv (se Mukwas genomgång)
4. "Slösar" inlägg på att förklara en slarvmiss

Vidare.

RasmusL said:
@KK om inläggstak: Du svarar på din egen fråga i samma inlägg som du ställer den. Mitt svar: för mig gör inläggstaken detta möjligt rent tidsmässigt. Kanske förlorar man stressmöjligheter som kan få ulvarna att göra bort sig men annars tror jag inte att mycket förloras.
Topps!

Vi kan göra så här Rasmus. För att få ut så mycket som möjligt av ditt spel då du deltar med ett fåtal inlägg en gång per dag så föreslår jag att du lägger upp dina tankar på ett kantigt (eller okantigt) vis nästa gång.

* Hur vinner vi på bästa vis?
* Hur många ulvar kämpar vi emot?
* Skall vi bry oss i DTF eller låta ulvarna fnula på det?
* Hur vill du att vi skall gå tillväga med outningar?
* Hur får vi ut MEST av outningarna till vår fördel?

Typ nått sånt. Annars tycker jag att ditt första inlägg smakar lite nytänkande på nått vis. Du snackar lite om att inte begränsa spelutrymmet för andra spelare. Det kanske är nått indie influerat som jag själv inte lyckas att behärska ännu. Troligen är jag kvar i ett mer traddigt och brädspelsliknande varulvsspelande. Det intresserade mig och det lät väldigt vaket av dig på nått vis. En skön känsla fick jag av det i alla fall.

--><--

Hastfer är igång och har bränt 5 inlägg på ingenting. Najs! Turligt nog hintar Hastfer om att han skall snacka lite ikväll.

Men..

Hastfer said:
Ang mina hjärnspöken kring rollpm:et så tror jag att jag outar hela den skiten ikväll.
Kommer det att gynna byn tycker jag ABSOLUT att du skall outa det ikväll. Är du osäker på om det kommer att gynna byn tycker jag inte att du skall göra det. Att du inte kommer vara särledes aktiv resten av veckan lär ju inte betyda att du hängs på torsdag för ulveri. Lixom. Du har ju gjort ditt bästa varulvsspel hittills så här långt och är ju inte direkt i närheten av en hängning så tänk igenom det hela en gång till innan du kastar ut nått.

Vad har vi mer?

Pix
Ruga
Shaithan
Xyas

Vart är dessa? Drakbarnet (Shaithan) har jag då sett inloggad flera gånger under dagen och den ända erfarenheten jag har av Drakbarnet är att han brukar slaska ut poster i tid och otid från mobiler och paddor. Nu är det frånvaro som gäller och det är ju lite stökigt.

Ruga har tagit ställning till att det INTE skall outas ur det blå och sen är det inte så mycket mer. Rösten på Max Raven är antagligen på grund av outningen? Osäker på det.

Ruga said:
Min filosofi angående drev: Man ska inte outa ngt ut ur det blå .om det inte finns starka skäl till det.Alla ska rösta så tidigt som möjligt. Eftersom det är så tidigt som möjlIgt finns det inte mkt att gå på och .om första rösten är meningslös gör det inget. Detta skapar drev som skapar reaktioner, vilket leder till mer motiverade röster. Sen har jag förstått att det brukar vara annorlunda här. Mitt första lir här tyckte jag alla var galna som outade saker I tid och otid. Det hjälpte då men jag föredrar drev.
Mycket snack om drev men det slutar med att första rösten är blajj ändå. Är din röst på Max Raven en blajj röst? Är det för att haka på ett befintligt tåg? Du gör det rätt så lätt genom att inte vidröra nått annat som hänt.

Pix och xyas? Ingenting. Kör ba!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
4/16 sista inlägget för ikväll

Mukwa har ju iofs en poäng i att det vore för lätt om vi hade en ulv/lag. Men det intressanta med lagkategorin har egentligen inte med symmetri att göra utan med att den är binär: ANTINGEN har vi symmetrisk eller asymmetrisk fördelning av ulv/lag.

Låt mig visa med två exempel:

Symmetrisk fördelning:

Nord
1 ulv
3 bybor

Syd
1 ulv
3 bybor

Öst
1 ulv
3 bybor

Väst
1 ulv
3 bybor

Tänkbara slutsatser: om vi tar ut en ulv i ett lag kommer de andra i samma lag att vara grönade. Men också: det lär finnas en ulv i varje lag.

Asymmetrisk fördelning

Nord
3 ulvar
1 bybo

Syd
1 ulv
3 bybor

Öst
4 bybor

Väst
4 bybor

Tänkbara slutsatser: om vi tar ut två ulvar från ett lag kommer det aldrig kunna finnas tre ulvar i ett lag. Men också: det kan finnas fler än en ulv per lag.

Sammanfattningsvis:
det här är superbra information i tillägg till allt annat. Tex så kan det vara intressant att styra drevandet mot folk från samma lag. Vi kan alltså förenkla analysarbetet rätt ordentligt utifrån att fördelningen ulv/lag bara kan vara symmetrisk eller asymmetrisk.

Disclaimer: givet att det inte finns fler kategorier än de fyra ovan, att det inte finns färre kategorier än i exempelrollen och allt annat som Empz kan ha hitta på för att sabba för byn.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Konrad Kanyl said:
Hastfer said:
Ang mina hjärnspöken kring rollpm:et så tror jag att jag outar hela den skiten ikväll.
Kommer det att gynna byn tycker jag ABSOLUT att du skall outa det ikväll. Är du osäker på om det kommer att gynna byn tycker jag inte att du skall göra det. Att du inte kommer vara särledes aktiv resten av veckan lär ju inte betyda att du hängs på torsdag för ulveri. Lixom. Du har ju gjort ditt bästa varulvsspel hittills så här långt och är ju inte direkt i närheten av en hängning så tänk igenom det hela en gång till innan du kastar ut nått.
Okej, jag vet inte om detta är bra för byn att outa, men jag tror det.

Jag är Halvmiller.
Det innebär att om jag sias under udda rundor visas jag som bybo, sias jag under jämna rundor visas jag som ulv.

PANIC!!
Ni som haft mig med i lir tidigare vet ju att jag som bybo haft en förmåga att krångla till det för mig. Så detta är inte en förmåga jag direkt hade önskat mig

Varför tror jag då det är en fördel för byn att jag outar detta?

För det första så inbillar jag mig att det inte lär krylla av miller/halflings i liret och på så vis borde jag ta bort en ev livlina för framtida ulvar att använda sig av.

Däremot kan det ju mycket väl finnas någon till. En ulv kanske rent av också har halvmiller featuren, vad vet jag. Men finns det fler bybor med denna förmåga borde de väl passa på att kasta ur sig det nu också?
Eller tänker jag fel här?

Jag är ju inte under radarn än men det ligger ju i min natur att förr eller senare själv sätta mig i den sitsen.

Skulle jag bli siad under en jämn runda, hur många skulle köpa att jag gick ut med halvmillerprylen då?

Enligt mig vinner inte byn något på att sia mig då jag vet min färg men skulle ni ändå vilja göra det borde jag väl isåfall sias i runda 3? Möjligen denna runda men jag tycker det vore bortkastat.


Nåväl, självklart skulle jag kunna göra denna outning som ulv med en superulv som styr mig. Alltså att jag är en halvmiller ulv.

Så är inte fallet. Jag går ut nu för att jag aldrig skulle kunna rädda mitt skin och mitt liv som bybo ifall jag blev siad röd utan att ha outat innan och då skulle byn lägga för mycket krut på att hänga en bybo.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 5 av 16

Det höll på att skita sig tidigt med min numrering men jag är vaksam av mig.

Här kommer mitt 5:e inlägg. Jag har två 3:dje inlägg postade redan så 4:an uteblir.

Trasapa said:
Detta baserar jag på mina detaljer i mitt fluff-pm, ni som är bybor bör ju få samma tanke.
Okej Trasis. Hjälp mig att förstå här.

Du tolkar ur ditt roll-pm att:

* Sysselsättning känns ju menlöst, För många möjligheter till ljug som aldrig skulle kunna kontrolleras.
* Personlig pryl, känns lite likadant, Omöjligt att kontrollera och lätt att hitta på.

I samma inlägg är du både för och emot att outa lag men det slutar med att det är lag vi vill ha. Samtidigt outar du ÖST i ditt första inlägg och lägger in typ sju brödsmulor om din sysselsättning och din personliga pryl.

Jag greppar inte riktigt hur jag skall tolka dig utifrån min roll, men att du är så säker på att Sysselsättning / Pryl inte spelar någon roll gör mig ju rätt tveksamt inställd till varför du själv väljer att basunera ut det inklusive öst på ett rätt öppet vis. Du vill ju visa vad du sitter på om du greppar vad jag menar.

Det du kan mena utifrån ditt roll-pm är att vi INTE har någon siare. En siare skulle möjligen kunna kontrollera sådan här lögner annars. Sen betänker du inte att vi får reda på om någon ljugit efter deras död via hängning eller nattmord.

Grejen här är ju dock att det känns rätt ovärt (enligt mitt roll-pm) att som bybo ljuga om sin sysselsättning eller pryl så att vi får reda på det hela genom att en bybo nattmördas eller hängs känns ju rätt långsökt.

Kan du fördjupa ditt tänk lite?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 6 av 15

Hastfer said:
Okej, jag vet inte om detta är bra för byn att outa, men jag tror det.

Jag är Halvmiller.
Det innebär att om jag sias under udda rundor visas jag som bybo, sias jag under jämna rundor visas jag som ulv.
Jag tror du har gjort helt rätt.

Men.

Nu känner ju jag dig och känner inte riktigt igen din TYDLIGHET i outningen vilket gör mig nojjig.

Halvmiller? Är det nått du googlat fram eller fått av en ulvpolare eller är det så att Empis har gett dig halvmiller i rollen. Jag är ju veteran men jag har nog aldrig hört talas om halvmiller. Givet är det ju ett skitbra namn på det hela eftersom du är ulv jämna rundor.

Jag tycker att du outade i rätt läge. Det är som du skriver lixom. Hade du outat efter det att någon har siat dig som ulv hade det ju varit tvärkört. En Hastfer hade aldrig tagit sig ur det.

Hastfer said:
Nåväl, självklart skulle jag kunna göra denna outning som ulv med en superulv som styr mig. Alltså att jag är en halvmiller ulv.

Så är inte fallet. Jag går ut nu för att jag aldrig skulle kunna rädda mitt skin och mitt liv som bybo ifall jag blev siad röd utan att ha outat innan och då skulle byn lägga för mycket krut på att hänga en bybo.
Ja det kan ju vara en superulv som skrivit hela din outning och skapat halvmiller ulven åh prylar, men det känns ju rätt ovärt (från ulvarnas synvinkel) att kasta bort den planen redan nu då du i stort spelat o-Hastfrigt och skött dina kort väl.

Du får ett HODOR av mig för outningen och kan inkassera lite grönisch färg.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
7/16
Konrad Kanyl said:
Halvmiller? Är det nått du googlat fram eller fått av en ulvpolare eller är det så att Empis har gett dig halvmiller i rollen.
Hehe, benämningen Empis använder sig av i mitt rollpm är: Halvmiller

Angående tydligheten och om det är oroväckande så har väl Hastfer gjort en Hastfer av en Hastfer.
Spelat så konstigt tidigare att det blir konstigt om man inte spelar konstigt.

Ge mig någon runda till och lite mindre tid för spelet så är nog allt som vanligt igen.

Jag har ju inte röstat än så ur det blå tänker jag slänga en på xyas. Har sett han inloggad men inte valt att ge sig in i spelet än.

Röst: xyas

Vad är dina tankar såhär långt?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Inlägg 4 av 16.

Möjligen mitt sista inlägg för kvällen. Får se.

Först: Eftersom det finns ett drev mot mig nu så ger jag en lite information till om mig (ni har redan en bit iom laget): Någon jävel måste snott min tandborste*, och det jag har har jag ingen nytta av - jag är inte ett dugg musikalisk. Jag är också händig - nästan som Ernst. :gremwink:

Räcker inte det så säg till, jag kan out:a

Jag tror att jag just nu sitter i blickfånget lite för att jag lite morgontrött slarvade med laggenomläsningen och lade fram mitt lag (och sedan reflekterade över mina misstag efteråt). Mukwa bygger sitt case på ett inlägg jag gjort, plockar och väljer, vilket jag tycker är supersuspekt (ärrad som jag är av KKs "förräderi" vid Doctor Who-spelet). Alltså, visst, du har skäl att dreva mot mig, och jag är väl enda målet som du kan rikta dig mot nu eftersom det är väldigt få som drar till sig uppmärksamheten lika mycket (jag pingar lite grann mot Vimes och Recca, men har åtminstone vett nog att inte spontanbygga case på knee jerk reactions). Men med så lite att stå på så tycker åtminstone jag det är svårt att förutspå vilka som är ulvar. Problemet för mig är att nu pingar du lite rött för mig, för jag tycker ditt drev är så pass dåligt underbyggt, lite som att du vill vika av drevet mot dig själv, trots att du inte outat ett dugg. Gör inte sånt. :| (Och "byn" är inte ett kollektivsinne, även om många medlemmar av byn har mer koll än mig - med 16 inlägg blir iaf jag nervös för att folk ska snacka bort sina inlägg utan att något produktivt sägs).

Sedan är nog det här min personliga känsla, Basse, men tidig outning tycker jag inte pekar på nojjigt ulvbeteende. Dumdristigt, visst, men nojjigt? Nej, som ulv ska man inte dra blickfånget till sig. Man ska flyga lågt, verka lagom aktiv och helst inte out:a info innan man vet att det är safe (vilket oftast är svårt för ulvar att veta i början). Ett vanligt misstag för ulvar är också att de ljuger - även om de inte behöver göra det - om sina grejer/yrken/etc. Får se hur det är med den saken senare.

För övrigt så förhåller jag mig nog neutral i DTF-frågan, vilket Trasapa tog upp först (och Hastfer frågade vad det var). Kan vara bra för byn, kan vara dålig. Slipper vi konverterbara bybor så är jag glad. :gremsmile:

Jag behåller min röst på Mukwa för tillfället. Hen har lyckats bra med att få igång drevet ordentligt mot mig, men har inte gett något i utbyte.

Jag har lite spontan-bubblare - Mukwa, Vimes, Trasapa(DTF:are?) - men ingen av de här känner jag att jag har något på än, och ärligt talat tycker jag inte det är nog att bygga på än. Ogillar lite den här (spelade?) upprördheten över min outing. Slappna av, byn kirrar nog biffen ska ni se. :gremsmile:

Ber återigen om ursäkt för min fadäs i början. Rusade in utan att se mig för i korsningen.

*Se anmälan. :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 7 av 16

Fan så många inlägg han bränner den där Konkelmannen tänker ni, men det är okay. Jag känner att jag inte har tid eller möjlighet att bidra så mycket under morgondagen med tanke på att jag inte har något fast kontor ännu. På kvällen är det ju fotboll och det lär ju gå före och innan det är det en massa ungar och prylar. Torsdagen innebär lir så det ger mig lite luckor under onsdagen så jag väljer att psatsa på lite inlägg då och sedan portionera ut resten nu och på torsdagen.

Basse said:
Sammanfattningsvis: det här är superbra information i tillägg till allt annat. Tex så kan det vara intressant att styra drevandet mot folk från samma lag. Vi kan alltså förenkla analysarbetet rätt ordentligt utifrån att fördelningen ulv/lag bara kan vara symmetrisk eller asymmetrisk.
Det låter vettigt Basse.

Symmetrisk fördelning: Tänkbara slutsatser: om vi tar ut en ulv i ett lag kommer de andra i samma lag att vara grönade. Men också: det lär finnas en ulv i varje lag.

Asymmetrisk fördelning: Tänkbara slutsatser: om vi tar ut två ulvar från ett lag kommer det aldrig kunna finnas tre ulvar i ett lag. Men också: det kan finnas fler än en ulv per lag.

Men..

Nu har vi hittat en Halvmiller i Hastfer och finns det en Halvmiller på ulvsidan eller om Hastfer är Halvmillern på ulvsidan så stället det ju till det betänkligt. Nog för att du disclaimar det hela, men nu har vi mer att lägga in i beräkningarna.

Jag är ju i vanliga fall rätt sugen på att massouta precis som Basse och nu ju mer jag läser det Basse har skrivit så ser jag stora poänger i att blajja ut LAG innan R1 är avslutad.

Hur går vi tillväga? Min röst ligger på en som redan har blajjat ur sig Öst och en massa röster ligger på Trasapa som brödsmulat ut Öst. Skall vi köra detta per drev känns det som att vi tappar momentum genom att rösta på de som blajjat.

Jag föreslår en Purgatorisk ordningsföljd på sidan av drevandet. Alltså: En outning under drev är en väl motiverad pryl eller sysselsättning. Inte Lag. Vi kör helt enkelt lagen lite på sidan om för att få lite tryck i tråden.

Grejen med LAG är vår grej. Det finns en massa trådar att dra i runt lag och väldigt många spelare är inblandade med en massa olika saker som de tycker och tänker. Vi pratar: Trasapa-K.K-Basse-Max Raven-Vimes-Larsson-Mukwa

Dessa herrar är inne och drar rätt hårt i olika lag-trådar.

Jag skulle kunna tänka mig följande Purgatoriska ordningsföljd: Trasapa först ut för att bekräfta och sedan väljer Trasan nummer 2.

Max Raven räknar jag som klar.

DE SOM ÄNNU INTE KLIVIT IN I SPEL (xyas, Pix, Shaithan) bör ju undslippa den Purgatoriska ordningsföljden och lämna ut sitt lag pronto då de stiger in i spel.

Hastfer kan få grönt kort tillsvidare och spara lite på det hela med tanke på Halvmillern. Det kan bli avgörande mot slutet för att på nått vis läsa av hans roll (måste kanske klura lite i det..)

Basse said:
En tänkbar setback är att ulvlägret vet att ett visst läger har en powerroll. Men det känns lite tamt, plus att jag tror att fördelarna (av att outa) väger upp nackdelarna (med att powerrollerna ryker).
Stämmer in. Det kan helt klart vara värt det. Överlag så brukar vi ju klara oss utmärkt utan powerroller och om de finns med i spel finns det ju alltid stora möjligheter att jag och Basse får dem hängd. Kanske inte är läge att ha oss som avgörande faktorer i den här frågan, men det vore klart intressant om alla kunde ta någon form av ställning till det hela.

Mukwa said:
Det är festligt att mitt och Vimes första inlägg börjar på skrämmande lika sätt (och nä, jag hade inte hunnit läsa Vimes inlägg innan). Tut tut och "Nu kör vi". Mitt var genomtänkt, var ditt Vimes?
Vimes said:
Kan vi få något ut av det här Vimes så kanske Mukwa kan fördjupa sig sedan och släppa det genomtänkta.

---><---

Vad har Recca bidragit med? Känns som att jag missat nått här. Kan vi plocka fram lite A-game?

Inlägg 1: Diggar inte att jag vill att folk skall använda sig av att rösta omotiverat.

Jag tycker det var en jättestor nackdel i förra liret att bara ha 15 inlägg. Att man inte fick gratisrösta innan man gjort slut på sina inlägg var ju en bugg. Lixom, det hade lätt varit värt att byta röst helt plötsligt för att hjälpa till att bygga ett fetare drev och då slippa motivera sig och slösa bort ett inlägg. När inte den featuren fanns sket man (läs jag) i att rösta trots att jag gärna ville vara med och lägga lite tryck. Jag hade en förhoppning att det skulle skapa mer tryck i den här tråden genom att använda sig av tomma inlägg med en röst samtidigt som man pulade med mastiga inlägg. Alltså, istället för att helt gå in för att skapa ett fett case kunna hjälpa till och visa att man ställer sig bakom någons tankar trots att man inte motiverar sig.

Jag vill ju så klart att ALLA motiverar sina röster, men att den nya featuren ger oss ännu ett vapen som vi inte skall vara blyg att använda oss av.

Sen har Recca nån beef med Vimes som jag inte fördjupat mig så mycket i, men det lär ju finnas nått mer att prata om Recca? Du är tillbaka snart va. Körba!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Dafuq?
Hastfer said:
Jag är halvmiller
:gremshocked:
Hastfer said:
För det första så inbillar jag mig att det inte lär krylla av miller/halflings i liret och på så vis borde jag ta bort en ev livlina för framtida ulvar att använda sig av.
Den logiken känns inte alls rätt. Givetvis ska du ut med infon innan R1 drar mot sitt slut för att siaren inte ska slösa något på dig, men du kunde gott väntat tills en ulv hade eventuellt outat miller.

Hastfer said:
Skulle jag bli siad under en jämn runda, hur många skulle köpa att jag gick ut med halvmillerprylen då?
Det här är ju feltänk. Du kan ju som bybo inte sitta på din förmåga och eventuellt offra en siares siande på att helt värdo sia dig själv. Så hela resonemanget att det blir svårt för DIG att förklara dig ur situationen om du nu blir siad i typ R2 då det då skulle visa sig att du var ulv, är ulvigt.

Hastfer said:
Så är inte fallet. Jag går ut nu för att jag aldrig skulle kunna rädda mitt skin och mitt liv som bybo ifall jag blev siad röd utan att ha outat innan och då skulle byn lägga för mycket krut på att hänga en bybo.
Här gör du en sammanfattning av ovan grej och du för samma typ av resonemang om att det blir svårt att rädda ditt eget skinn om du blev siad röd. Endast i andra hand nämner du att det vore jobbigt om byn hängde en bybo...

Med andra ord gör jag inte riktigt samma tolkning som K.K när han berömmer din timing med den outningen. Dessutom tycker jag det är oroande att dina formuleringar handlar endast om att rädda din egen päls, Hastfer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
5/16

Dagens sista inlägg för mig.

Jag röstar på Recca nu. Anledningen till detta är alltså att jag uppfattar det som att hon skådespelar vassa och smarta bybo-Reccca istället för att vara vass och smart och bybo på riktigt. Det är förstås en massa magkänsla. Jag har spelat en braziljon varulvsspel med Recca och jag har massor av respekt för henne som spelare. Dock känns det som att alla hennes bedömningar är lite off beat helt enkelt. Hon har ambitionen att gå ut hårt, men har inte sin recciga edge.

Jag inser vidare att det finns en risk att jag och Recca hamnar i en situation där vi bara naggar på varandra, det vill jag undvika i och med inläggstaket. Därför svarar jag henne lite sammanfattande i spoilern nedan och är egentligen inte intresserad av att turnera det här med henne fram och tillbaka. Men jag tycker det finns goda skäl att rösta på henne. Se nedan alltså.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Recca said:
Vimes said:
Nu anstränger du dig väl mycket för att konstruera en röst med "vettiga" motiveringar? Skådespelar du smarta och vassa aggro-Recca nu, eller vad handlar det om?
Om jag anstränger mig väl mycket att konstruera misstankar, vad gör du i så fall när du menar att jag skådespelar vass och smart? Är inte det om något att konstruera misstankar?

Då är det ju som att du misstänker mig för att du tycker att jag är duktig?

Vimes kommentar: Jag skriver alltså inte att Recca konstruerar misstankar, utan att hon konstruerar röster med "vettiga" motiveringar.

För mig är det här en ganska uppenbar grej: som varulv är det svårt att rösta på folk. Som bybo kan man fire and forget, det spelar ingen roll om man motiverar sig eller har tänkt till ordentligt. Som bybo tänker man att det löser sig, att vi jobbar som ett team och att man ju alltid kan ändra sig. Som varulv är man bajsrädd för att ändra sig, för att bli ifrågasatt och för att bli avkrävd motiveringar. Därför vi varulven gärna gärna gärna hitta "vettiga" motiveringar.

I början av spelet finns det inte så där jättemycket saker att gå på heller. Ni tänker kanske att det spelar ingen roll var man röstar som varulv då, eftersom ingen förväntar sig en vettig röst ändå. Men så är det inte. SOm varulv vill man jävligt gärna vara "vettig", man vill det så mycket att man inte riktigt har någon känsla för vad som är rimligt att kräva.

Det som är pingen är alltså att Recca går så stenhårt på så lösa grunder, hon anstränger sig för att hennes röst ska verka vettig. Det är ett klassiskt misstag som högprofilbybor gör när de är ulvar (se till exempel min fadäs med KK i "När ulven kom till byn" direkt i R1. Eller för all del Recca själv i Dr Who-spelet, där hon vevar stenhårt i R1 men missar varenda slag.)


Det jag menade med att fluffet var mer diverse är att:
1. Fyra lag (syd, nord, öst, väst) är fler än två klasser (femmor och sexor)
2. Kategorin "pryl att ta med sig till robinson-ö" är väsentligt bredare än "godis barn äter på mellanstadiedisco"
3. Kategorin "sysselsättningar personer i en dokusåpa kan ha" är betydligt bredare än "saker barn är utklädda till på ett mellanstadiedisco på 90-talet"
Alltså, du vet ju inte detta säkert såvida du inte har facit på att de här kategorierna inte följer något som helst tema?

Du kan ju förstås se till din egen roll och göra antaganden utifrån den rollen, men när du börjar göra antaganden om hela upplägget utifrån det Trasapa skrivit och utifrån din egen roll så tycker jag att det luktar hund. Även om jag med min roll, nu säger jag inte om så är fallet, mycket väl kan bekräfta det du säger så är det ju lite konstigt, enligt mig, att du - till skillnad från mig, anser det rimligt att dra slutsatser om hela spelupplägget.

Så min tanke är då att det mest rimliga är att du är ulv och sitter med facit på ca tre andra roller medan Trasapa är bybo och bekräftar dina antaganden, varför du vågar generalisera hela spelupplägget så lättvindigt.

Hänger du med i mitt resonemang här?

Om du är bybo så har du ENDAST din egen roll att utgå från (och eventuellt ett par smulningar i tråden och just ja, exempelrollen) eftersom Trasapa mycket väl kan vara ulv. Du lägger ju till och med en röst på Trasapa liksom. Men du bekräftar och verkar resonera utifrån hans teorier. Om du kunde tolka din roll för att bekräfta honom så borde det väl gröna honom mer än misstänkliggöra honom?
</div>

Det vimlar av märkliga antaganden här som jag inte vet varifrån hon får. Mina resonemang om fluffets diversitet kommer egentligen inte någon annanstans ifrån än en jämförelse mellan fluffen "Expedition Robinson" och "Mellanstadiedisco i Nora". Att de olika kategorierna (sysselsättning och pryl här, godis och utklädnad där) är olika breda är något jag antar a priori.

Sedan är det förstås så att inget empiri hitintill har pekat mig i annan riktning. Vare sig Trasapas info eller Hastfers (som hade smulat saker när jag skrev). Och inte heller min egen info. Hur du tycker att det här är värsta grejen är för mig en gåta. Det du hittat är inte ens en pytteliten grej, det är ingenting. Men du drar värsta växlarna på den och snurrar in dig en en massa konstiga resonemang.

</div></div>

Om man är uppmärksam kan man förstås göra vissa rimliga antaganden om min roll utifrån det som står inom spoilern. Detta är:
1. Min syssla och pryl hänger inte direkt ihop
2. Min syssla är inte specifik för dokusåpor (typ: "bimbo på heltid", "b-kändis", "kändis-bartender") eller för öde öar och vildmarksliv (typ: "överlevnadsexpert")
3. Min pryl är inte specifik för dokusåpor (typ: "Red Bull vodka", "kokain") eller för öde öar och vildmarksliv (typ: "yxa", "ryggsäck", "totem av snäckskal och fiskbajs")

Hade det inte varit så hade jag ju antagligen inte uttalat mig om att jag trodde att fluffet var mer diverse än i förra spelet. Alright? Det är nämligen så att det är bra att spekulera om spelupplägget (ping RasmusL), för det man egentligen gör är att man säger något som sig själv. När jag läser Reccas hanterande av mig får jag verkligen ingen klar bild av hennes roll-PM, får någon annan det?

---

Konrad Kanyl said:
Mukwa said:
Det är festligt att mitt och Vimes första inlägg börjar på skrämmande lika sätt (och nä, jag hade inte hunnit läsa Vimes inlägg innan). Tut tut och "Nu kör vi". Mitt var genomtänkt, var ditt Vimes?
Vimes said:
Kan vi få något ut av det här Vimes så kanske Mukwa kan fördjupa sig sedan och släppa det genomtänkta.
Ait. "TUT TUT!" var genomtänkt förstås (i.e. en smula).

---

Basenanji said:
Vimes skriver sedan:

Vimes said:
Det vi däremot kan använda infon till är att köpa loss oss ur drev. Därför är jag emot att pytsa ut outningar bah sådär. Vi behöver dreva, det är ett jättebra sätt att skrämma ulvar till att göra bort sig. Och när vi drevar kommer vi dreva en massa bybor. Och då är det bra att byborna har info att köpa loss sig med.
Jag fattar inte riktigt logiken här. Hur kan info som är så lätt att ljuga om vara tillräckligt värdefull valuta i ett drevsammanhang? Plus att Vimes dessförinnan föreslår hur infon egentligen inte har någon betydelse i ett traditionellt spel?
Logiken är att infon i sig är just valuta. I sig själv värdelös. Den har bara ett värde i transaktionen.

Man kan använda den för att köpa sig lös från drev med. Till viss del i varje fall: finns det starka misstankar i grunden så hjälper det ju inte att pytsa ut info. Och likaledes om det hjälper att pytsa ut info är antagligen inte misstankarna i drevet speciellt starka.

Vi vill dreva. Det ger oss info att se hur dreven utvecklar sig, och vi vet att ulvar kan göra bort sig under nog så svaga drevstrålkastare. Och vi vill dreva många, helst ska alla bli drevade någon gång. Vi kommer därmed dreva bybor.

Infon (så tillvida den saknar egen mening) får då ett värde då den blir ett sätt att få drevmaskineriet att rulla. Vi outar för att flytta drevet vidare. Är det så att det finns ordentliga misstankar kommer förstås inte en lite infooutning att flytta drevet. Men poängen är alltså att drevandet i sig är ett verktyg för oss. Och för att det ska fungera på ett bra sätt behöver vi ha olja i maskineriet, och den oljan (okej, valutaliknelsen åkte åt helvete, nvm) är alltså infon.

Det är min uppfattning av hur vi kan använda "värdelös" information.

---

Några snabba:
Mukwa ser ut att göra ett jäkligt bra spel än så länge. Känns, för ovanlighetens skull, rätt grön.
Hastfer spelar mycket bättre än vad han brukar göra. Det är förstås grönande, men "radiostyrnings"-teorin ligger förstås nära till hands. Halvmiller är kanske konstigt, men vafan? Det är för konstigt för att vara ett påhitt hur som helst.
Max Raven har hanterat de misstankar som riktats mot honom på ett avslappant sätt vilket ger grönpoäng.
Basse är lite för samlad och oflamsig för att jag ska känna mig helt bekväm.

---

Röst: Recca - outa något. Och gör något (gärna annat än gå på mig på skitdåliga grunder).
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
8/16
Recca said:
Dafuq?
Hastfer said:
Jag är halvmiller
:gremshocked:
Hastfer said:
För det första så inbillar jag mig att det inte lär krylla av miller/halflings i liret och på så vis borde jag ta bort en ev livlina för framtida ulvar att använda sig av.
Den logiken känns inte alls rätt. Givetvis ska du ut med infon innan R1 drar mot sitt slut för att siaren inte ska slösa något på dig, men du kunde gott väntat tills en ulv hade eventuellt outat miller.
Okej, då har jag en motfråga. Varför skulle en ulv outa miller i runda 1? Är scenariot att en siare klivit fram och utryckligen sagt att jag tänker sia hen nu i runda 1 och hen är ulv/miller/halvmiller? Alltså det finns väl ingen anledning för en ulv att outa miller i runda 1? så om jag släpper infon nu eller i slutet på rundan har väl inte så stor betydelse?
Visst, jag hade kunnat hålla på outningen ett tag till men som jag skrivit har jag mindre tid kommande dagar denna runda till att svara på frågor och ev drev.

Recca said:
Hastfer said:
Skulle jag bli siad under en jämn runda, hur många skulle köpa att jag gick ut med halvmillerprylen då?
Det här är ju feltänk. Du kan ju som bybo inte sitta på din förmåga och eventuellt offra en siares siande på att helt värdo sia dig själv. Så hela resonemanget att det blir svårt för DIG att förklara dig ur situationen om du nu blir siad i typ R2 då det då skulle visa sig att du var ulv, är ulvigt.
Men vadå feltänk? Jag gick ju ut med outningen nu. Sedan har jag sagt att jag inte tycker vi ska sia mig men om byn verkligen tycker att det är värt de föreslog jag runda 3 då jag kommer visas som grön.

Recca said:
Hastfer said:
Så är inte fallet. Jag går ut nu för att jag aldrig skulle kunna rädda mitt skin och mitt liv som bybo ifall jag blev siad röd utan att ha outat innan och då skulle byn lägga för mycket krut på att hänga en bybo.
Här gör du en sammanfattning av ovan grej och du för samma typ av resonemang om att det blir svårt att rädda ditt eget skinn om du blev siad röd. Endast i andra hand nämner du att det vore jobbigt om byn hängde en bybo...
Men hallå.
"Jag går ut nu för att byn ska slippa hänga en bybo och lägga fokus på att hitta ulvar istället. Vid ett R2 siande där jag inte redan outat har jag ingen möjlighet att ta mig ur den fällan jag själv satt mig i och en grön Hastfer dinglar."
Typ, är det bättre formulerat? Jag ser ingen skillnad mer än att de är omvänd ordning och andra ord.

Och mina formuleringar handlar väl inte enbart om att rädda mitt eget skin?

Första meningen i outningen:
Hastfer said:
Okej, jag vet inte om detta är bra för byn att outa, men jag tror det.
Meningen som finns mellan allt de du klistrat in.
Hastfer said:
Varför tror jag då det är en fördel för byn att jag outar detta?
Jag försöker inte rädda mitt eget skin, jag försöker hjälpa byn, Recca.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag hade ju önskat att Hastfer hade outat hälften av det där bara... Nöjt sig med att outa miller... Det kan vara så att det gömmer sig en miller som blir siad röd på jämna rundor, och den informationen hade lättare kunnat verifieras om Hastfer pressade den personen. Nu är det död information som vi inte kommer få ut något mer av och vi kommer vara tvungna att ta ut Hastfer om några rundor.

-----------

Max Raven - Jag kommer ju inte svara mot ett tomt drev liksom. Röster bryr jag mig om när de symboliserar mer än att folk slänger ut dem för att ha dem ute. Jag svarar på anklagelser och om det behövs outar jag för att byn ska kunna gå vidare. Jag ser ingen anledning att outa nu och det gör uppenbarligen inte byn heller. Att jag har byggt ett case mot dig blir förstås rödande för dig pga nojan, och ingen har sagt att caset är king shit. Det går inte i början. Jag håller dig som troligaste ulven, men det kanske kommer ändras om du börjar uppföra dig byboigt :gremsmile:. Att jag vill starta ett drev som inte är riktat mot mig själv känns ganska självklart för mig. Jag kan ju ogärna rösta på mig själv och eftersom jag vet att jag är bybo tänker jag givetvis inte finna mig i att bli utröstad.

Max Raven said:
Jag behåller min röst på Mukwa för tillfället. Hen har lyckats bra med att få igång drevet ordentligt mot mig, men har inte gett något i utbyte.
Att du är misstänkt medför liksom inte att jag ska lämna ut information :gremsmile:
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
1/16

Jaha, då var det dags.
Halvmiller outningen gillar jag. Försökte låtsas vara miller förra spelet (då jag var ulv), så jag tycker uppenbarligen inte det är ologiskt. Sen så blir det lite giftbägar argument över det, men jag tror nog det blir grönande att ha med det i första rundan.
Den största och viktigaste frågan är väll ändå random röster hit och dit, och här skulle jag vilja parkera rumpan i "nej" hörnet. Det blir ju öppet spelrum för ulvarna. Men om man har slut på poster då? hmm kanske en gång isåfall, håll den nära avslutet, och se till att du motiverat dig ifall du skulle byta i sista posten du skriver. Låter vettigt. Ska ochså ursäkta inaktiviteten, vaknar sent och gör saker (gasp) på dagarna.
Jag håller nog med trasapa att det är känns lite dumt att anta att folk delar fluff, och om ulvarna saknar alibi har dom hur lätt som helst att uppfinna nya sysslor och grejer.
En tredje faktion är ju inte omöjlig heller, och mer kan jag inte säga, har ingen aning om hur empi fungerar och ingen aning om hur en tredje faktion skulle fungera heller.
Och sen vill jag sätta in lite Papier-mache (aka en möjligt dum idee): Varför är vi övertygade att det är 4 ulvar? Sure, det är fyra lag och så, och det skulle ju vara jättebra för oss om det var så, för det betyder antagligen att ett läger är grönt, eller att varje läger har en ulv. Om det är 5 ulvar, ja då blir det där med läger inte en jättestor fördel längre. Bara en tanke.
Sen har jag nu läst om en stor bit, och nu kom det jag var på folk stenhårt på förra liret om, slöseriet av inlägg. Då hadde vi 15 och nästan alla höll på sina. Gör inte det. Att bränna inlägg är självklart rött men det kommer nog att hålla på dom ochså vara, låt det vara, slappna av och skriv den mängd inlägg ni känner för. nemas problemas.
Jag skulle kunna tänka mig följande Purgatoriska ordningsföljd: Trasapa först ut för att bekräfta och sedan väljer Trasan nummer 2.

Max Raven räknar jag som klar.

DE SOM ÄNNU INTE KLIVIT IN I SPEL (xyas, Pix, Shaithan) bör ju undslippa den Purgatoriska ordningsföljden och lämna ut sitt lag pronto då de stiger in i spel.
Låter vettigt, kan inte se något problem med det här, jag är från Väst.

Nu tycker jag Dragonborn ska säga nått. Och sen tycker jag trasapa fixar ett outande och bollar vidare till någonannan.
Röst:Shaithan
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag svarar Vimes lite kort bara *Viljestyrka*.

Vimes said:
Recca said:
Vimes said:
Nu anstränger du dig väl mycket för att konstruera en röst med "vettiga" motiveringar? Skådespelar du smarta och vassa aggro-Recca nu, eller vad handlar det om?
Om jag anstränger mig väl mycket att konstruera misstankar, vad gör du i så fall när du menar att jag skådespelar vass och smart? Är inte det om något att konstruera misstankar?

Då är det ju som att du misstänker mig för att du tycker att jag är duktig?
Jag skriver alltså inte att Recca konstruerar misstankar, utan att hon konstruerar röster med "vettiga" motiveringar.
Som bybor gör, ungefär. De konstruerar röster med vettiga motiveringar. Det du gjorde precis var att ta ett påstående som man säger om bybor och låtsas att det var någonting negativt genom att sätta citattecken kring ordet vettiga så att det ser ut som satir. Det faktum att du baserar din röst på mig av den här anledningen får mig ju att fortsätta misstänka dig.

Vidare så har du nu lagt ner typ 3-4 inlägg på att beefa med mig och det enda du producerat är alltså att du misstänker mig för att jag har röstat på dig. Det är sammanfattningen av ditt inlägg. Du säger ju en massa luft för att förstärka din motivering men motiveringen grundar sig ändå på att jag röstar på dig.

Jag tycker inte jag känner igen bybovimes i ditt spelsätt alls. Om du verkligen tyckt att min röst var omotiverad så borde du ha slagit ifrån dig. Inte gått in och stångats så här.

Jag säger som Mukwa:
Att jag har byggt ett case mot dig blir förstås rödande för dig pga nojan, och ingen har sagt att caset är king shit. Det går inte i början
Men du anstränger dig ganska mycket för att ge mig rätt, Vimes.

Hastfer said:
Hastfer: Långt inlägg.
Det som förvirrar mig är att ditt inlägg ger ett byboigt intryck men om du visste jag visste så skulle du vara jävligt misstänksam. JAG är MILLER. Det första jag tänkte när jag såg dig outa var att du är en ulv. Hur ofta finns det två millers i spel samtidigt?
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
9/16

Skriver från mobilen så hoppar över att citatklistra.

Okej, så Recca är Miller. Fullblodsmiller antar jag då?
Det här rör ju till det ännu mer för byn.

Nu skrev jag ju tidigare att det inte finns någon anledning för ulvar att outa miller i runda 1.

Men... om Recca är ulv är det verkligen läge att outa miller nu om mina följande antaganden stämmer:

Recca är inte helt under radarn än men Vimes grejen kan ju blåsa upp innan rundan är slut. Dessutom tyckte jag din analys av min outning var sådär. Mukwas linje där kan jag mer hålla med om, jag borde nog inte outat allt.

Hamnar inte recca i galgen är risken väldigt stor att siarn siar henne då hon är en sådan pass bra spelar att man som bybo gärna vill veta färgen hon bär så tidigt som möjligt.

Nu säger jag inte med säkerhet att du är ulv.
Jag säger bara att det är lägligt att som ulv outa miller nu om ovanstående antaganden stämmer.

Ponera att brynolf, xyas eller tex drakbarnet är ulv, de skulle inte vinna på att outa miller nu då de knappt deltagit och hade inte varit ett alternativ att sia om jag va siare.

Nu måste byn reda ut millerknuten. Är både jag och recca gröna är det fördjävligt om de går två rundor på att hänga oss.

Hoppas mitt inlägg går att förstå.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
5/16
Breaking news: Recca claimar Miller! "€%&/ vi har nog med ett tweakat upplägg av spelet att göra.

1. Recca
Jag är ju Reccas största fan och har enorma förhoppningar på henne också i det här spelet. Samtidigt så ser jag hur hennes analysmetod kan vara lite grov.
Recca, du får komma ihåg att oberäkneligheter, vagheter, enfaldighet, naivitet, och ogenomtänksamheter kan vara bybo-beteende och inte nödvändigtvis ulvping.

Med det sagt så vill jag förstås inte att du ska sluta med ditt spel som jag tycker känns bra, men att vi lämnar en liten lucka för att även klantiga bybor ger ifrån sig sådant som fastnar på Recca-radarn.

Tillägg: ajdå, men millers måste ut. Outa resten av din roll nu, rubbet.

1b. Hastfer
Det som är bra med outningen är att vi har fått syn på hur spelets design ser ut. Det ser ut att vara rätt bökigt upplagt. Det som ser dåligt ut med outningen är att vi måste ta ut Hastfer någon gång i framtiden som klok-Mukwa sa. Miller är liksom en bromskloss för byn, vilket kanske är väl genomtäönkt med tanke på hur byn har ägt ut ulvarna förr i tiden.

2. Tweakat upplägg?
Jag tror att det kan finnas en viss risk för att hela upplägget är duktigt tweakat av Empz. Halvmilller-rollen tyder på det och att Empz kan jonglera lite hur han vill med massiva datamängder tyder på att han kanske har tänkt till lite extra extra runt spelupplägget.

Men mest får jag en känsla av det här för att folk outar så försiktigt (Max Raven?!). Jag får känslan av att folk håller på infon med flit. Varför?

3. B-kändisar är (en sorts) DTF
Ni kanske börjar ana min röda tråd här och jag funderar nu på om vi kanske har tre grupper:

a) bybor bestående av vanliga svenssons
b) ulvar, dvs bybor som förvandlats till ulvar
c) b-kändisar

B-kändisarnas vinstvillkor är att vara i majoritet när spelet är slut.
Byborna hittar B-kändisar på deras yrke/tillhörigheter. Dvs Max Martin har sysselsättning Producent och tillhörigheten Mikrofon.

Det är också därför som vi har fått fluff som har betydelse i spelet och därför avslöjas när nån dör (duh!). När vi pressar om sysselsättning/föremål så måste b-kändisarna ljuga.

4. Lågt tempo
Det som gör mig stressad just nu är att nån kan ställa en fråga kl 12.00 vilken sedan får svar (förhoppningsvis) kl. 20.00. Det gör analyserandet svårplanerat och hela liret tyngs ned. Dessutom har vi väldigt olika tider: !Paxo går upp när Pix går och lägger sig, verkar det som.

Därför vill jag mer och mer att folk outar på riktigt och inte håller på med konstigt brödsmulande a la Vimes/ Max Raven.

---

Med tanke på allt miller:ande så här på morgonen vill jag dela med mig av hela min roll. KJag tror också att det gynnar byn att vi snabbt kan se hur rollerna ser ut för att lättare analysera folks outningar idag:

Sysselsättning: cykelbud
Pryl: Digitalkamera
Lag: Öst

Förmåga: Ingen
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 8 av 16

Halvtid.

Alltså, jag hade en tanke om att inte alls posta idag men nu är det ju grejer i rörelse.

Först. Alla som inte deltagit i tråden får ta och rycka upp sig. Vi vill ha en bra bybo-motor igång så det gäller att alla tar sitt ansvar. Ni som inte börjat strö ut era inlägg kan ju börja med att ta ställning till det som är hett!

Recca said:
Det som förvirrar mig är att ditt inlägg ger ett byboigt intryck men om du visste jag visste så skulle du vara jävligt misstänksam. JAG är MILLER. Det första jag tänkte när jag såg dig outa var att du är en ulv. Hur ofta finns det två millers i spel samtidigt?
Mmmkay. En Miller och en Halvmiller.

Alltså, Recca. Din reaktion på att Hastfer är Halvmiller är ju från start mest byggd på att du tycker att han outar det för att rädda sitt eget skinn. Du snackar om att Hastfer försöker rädda sin egen päls och inte sätter byn i första lägret vilket är felaktigt. Hastfer har sedemera lyft fram saker som du aktivt har dissat i hans outning.

Du är rätt tvärt emot min tolkning av Hastfers outning kan man säga. Något du påpekar. Mukwa har väl den mest byboiga tolkningen av Hastfers Halvmillerskap men det hör ju inte hit.

Hur som.

Du är Miller. Asså, varför utelämnade du det i din första ding mot Hastfer? Istället oroar du dig över Hastfers formuleringar lixom.

Du måste fläka fram din roll Recca och det innan Hastfer. Måste jag välja nu lixom så står det i stjärnorna att Hastfers outning lyser grönskimmer. Det är inget Hastfer drar ur röven så det finns några alternativ där.

1. Hastfer är bybo som skiter i byxan över sin roll. Mest logiskt och mest troligt.
2. Hastfer är ulv som drar det ur röven. Inte alls lika troligt.
3. Hastfer är ulv och får det serverat av veteran-ulvar. Mer troligt än att Hastfer drar det ur ahål.

Röst: Recca

Roll ut! Och sen kan du passa på att dra vidare från Vimes och Hastfer och visa ditt A-game. Körba!

Basse said:
Med tanke på allt miller:ande så här på morgonen vill jag dela med mig av hela min roll. KJag tror också att det gynnar byn att vi snabbt kan se hur rollerna ser ut för att lättare analysera folks outningar idag:

Sysselsättning: cykelbud
Pryl: Digitalkamera
Lag: Öst
Förmåga: Ingen
Okej, en full-out-outning. Lite udda känner jag.

Sen att du ligger med Max Raven och Trasapa i öst ger oss kanske nått att fundera över. Nu är det alltså 3 spelare från öst av 4 outade. Pix är väst (sen kanske jag har missat nån outning????).

Pluppar det upp fler östnissar så är det ju verkligen dags att prutta på lite hårdare med lag outningarna. I min värld känns det rimligt med 4 i varje lag (men när har varulvsspel varit rimliga egentligen).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Ok... Två millers av olika slag. Udda. Halvmillern undrar man ju dessutom vad den är till för över huvud taget. Finns det fler som har "datumzon-förmågor"?

Jag tycker trots allt att det här grönar både hastfer och recca. Varför skulle ulv-Recca sticka ut hakan så här tidigt bara för att försöka röda hastfer? Om vi hänger hastfer och han är grön, hamnar hon ju i spotlighten. Det vill inte en ulv riskera, i synnerhet inte så här tidigt när egentligen ingenting står på spel än.

Hastfer grönas inte lika mycket; datumzoner är fett udda och känns helt meningslöst, men det känns på något vis som en Empi-grej ändå. Typ som en decimal för att jämna ut spelbalansen...

Men OM vi nu antar att de båda är bybor, har ju byn lite uppförsbacke. Jag har en känsla av att det finns fler nackdelar för byn, och i så fall undrar man ju lite hur byn kompenseras för detta i spelbalansen.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Jag vet att jag sa att jag inte skulle skriva under dagen men nu får det bli så ändå. Jag håller med om att Recca känns skum. Vadå vänta tills en ulv går ut med att den är miller. Om du är Miller, hastfer är halv. Hur många millers ska det finnas?Jag tycker H gör det bästa valet, det han säger stämmer ju. Hade en siare siat H röd UTAN att han gått ut med halvmiller innan hade han fått allafall min röst.
Sen om det är troligt att en varulv skulle gå it med Miller efter ett halv Miller claim. Jag vet inte. Det känns som om vi antagligen måste kontrollera påståendet för eller senare, men konstigare saker har hänt.
röst : Recca
Och mitt lag är tydligen det som gillar att prata mycket så lika bra att avslöja att jag tillhör öst.
 
Top