Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 1 - På riktigt

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Inlägg 5 av 16

Här händer det grejer!

Vad gäller outing av förmågor: Om du inte är Miller(variant) eller ulv så tycker jag inte man ska outa förmågor i så här tidigt skede, men det är min personliga åsikt: Ju mindre ulvarna vet om folk desto svårare har de att pricka in vilka som är väktare/siare/varulvsmördare/konverteringsoffer/krukväxter/etc. Det kanske bara är jag som ser det så, dock.

Jag ska också säga att jag får ta och släppa det här med dig Mukwa - att jag fortsätter rösta på dig tjänar inte något till oavsett om du är ulv eller bybo, och det tjänar inte byn att vi kör någon slags fejd heller (vilket jag fick lite vibbar av från Recca/Vimes innan). Förlåt Mukwa, inget personligt, tyckte bara drevet skulle ge något. :gremsmile:

Jag är nog lite sådär vad gäller misstankar kring Recca - det är inte mycket att gå på, men jag vet att Recca kan vara extremt svårläst i varulvsspel. Alltså byter jag min röst till Recca för att vi ska få fram pryl och/eller sysselsättning.

Röst: Recca

Rösten kommer nog ändras - både Hastfer och Recca är småsuspekta för mig, men är de ulvar så kommer vi få mer underlag att nacka dem ju längre de är med (och ju djupare de gräver ner sig). Är de inte det så borde informationen vi får ut av dem (och hur vi får den) hjälpa byn oavsett. Alltså: jag kommer nog, som läget är nu, vilja hänga Recca - men jag vill ha mer information att gå på.

Miller-outing är ett bra drag för byns fortlevnad, som jag ser det, oavsett om det är en ulv eller miller som claimar det.

Vi har ett par väldigt inaktiva spelare. Det är INTE okej. Shaithan/Dragonborn och xyas, börja posta! Pix, säg gärna mer. Byn behöver alltid information för att få inblick, och snömosandelen med 16 inlägg per runda bör vara hyfsat liten. Att posta lite är inte ett scumtell i sig som jag ser det, men att hålla tyst är också en bra ulvtaktik, så är man tyst för mycket eller länge så kommer man dra blickar till sig.

IMHO då.
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Okay då hoppar jag in då. Anledningenn till varför för jag var inne men inte skrev igår är att jqg fylde år 8ch hadde tankarna på annat, nåja lite tankar ang outningar

efter förra liret då jag fick en hel hink med brunfärg på mig för jag outade utan att vara drevad vilket hängde kvar resten av spelet så tänker jag vara försiktig med outningar.

Jag har inte några belägg för detta! Men om jag läser mitt roll-pm med foliehatten på så kan jag inte se att lag eller pryl skulle ha någon riktig funktion men jag kan absolut ha fel,
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Aight, det här blev ju ingen drömstart precis. Tänkte igår att jag skulle göra något kul, så jag åkte ut och medverkade i en pile-up på motorvägen mellan malmö och lund (räknade till 10 bilar). Jag oskadd, men bil kvaddad. Så det har varit en del med det. Och som vanligt så går det skitfort att hamna back i varulvsspel :/ Förhoppningsvis hinner jag sätta mig ikväll och läsa ikapp.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
3/16

Urk, trist med paj G-ride, Xyas =( Men välkommen in i spel. Och grattis i efterskott, Shaitan!

----

Såhär va... som redan påpekats så är möjligheterna nästintill oändliga vad gäller medhavda pryttlar och yrken. Det gör att det är väldigt lätt att ljuga om dem. Och det i sin tur gör att ulvarna mycket väl kan sakna alibin, och vara tvungna att ljuga. Lag tror jag däremot de har alibi för, det vore för lätt för byn annars. Jag tycker som vanligt vi ska försöka få ut så mycket som möjligt första rundan, men det är nog rätt långsökt att hoppas på att kunna nita ulvar bara på fluffet.

Jag kan gå ut med att jag är från lag syd, och även nämna att jag är någon form av kändis sedan tidigare. Min mojäng är synnerligen opraktisk, men inte helt fel att ha på en öde ö.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
6/16

Yo! Jag ägnar dagen åt att försöka övertyga universiteten om att jag det är skitbra att anställa mig i fyra år. Eftersom deadline är idag så kommer jag vara rätt off även resten av dagen.

Nu blir det kort.

Just nu handlar det ju om Hastfer och Recca (inte nödvändigtvis så att en måste vara ulv, att båda måste vara det eller whatever, men Hastfer/Recca är det givna tråden att börja i).

Jag håller helt med KK här:

Konrad Kanyl said:
Du är Miller. Asså, varför utelämnade du det i din första ding mot Hastfer? Istället oroar du dig över Hastfers formuleringar lixom.

Du måste fläka fram din roll Recca och det innan Hastfer. Måste jag välja nu lixom så står det i stjärnorna att Hastfers outning lyser grönskimmer. Det är inget Hastfer drar ur röven så det finns några alternativ där.
Outa din roll, Becks! Och: har du på något vis smulat att du är miller?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
2

KK said:
* Hur vinner vi på bästa vis?
1: Vi listar ut vad fluffet i rollerna har för betydelse, om någon (vilket jag gissar att det har), och använder det.

2: Vi granskar röstordning och resonemang från deltagarna för att hitta oegentligheter.
KK said:
* Hur många ulvar kämpar vi emot?
Där har jag ingen uppfattning utöver er erfarenhet.

KK said:
* Skall vi bry oss i DTF eller låta ulvarna fnula på det?
Nej, DTF kan bli en senare analysövning när vi närmar oss avslut.

KK said:
* Hur vill du att vi skall gå tillväga med outningar?
Jag tycker att det går för fort och oordnat just nu. Mina förslag är att vi kör outning av lag lagsvis. Först outar alla nord, sedan alla syd, etc.

KK said:
* Hur får vi ut MEST av outningarna till vår fördel?
Se ovan.

Prylar kan vänta i och med att vi ändå får informationen för analys när någon lämnar spelet.


@Millrandet: Sjukt. Jag har ingen pejl på Hastfer som spelare men inläggen är virriga. Jag ser rött och konstruerade halvmillrar. Recca är jag osäker på men hon bör få det hett om ulvaöronen ett par turer tills vi hänger henne.

Är det värt vår siare (finns det millers så finns det siare, om det inte är en ful skruvboll från spelmaket) att lägga två rundor på att avslöja halvmillrandet även om det i sig inte är grönande?

@Millers: Är ni helt säkra på att och hur era förmågor fungerar?

Jag gillar inte Max Ravens spel, det är lamt och trevande. Du skriver ett långt inlägg helt utan substans i vilket du ber om ursäkt för att inte skapa en "fejd", vad var tanken där? Du hakar på tåget med obekvämhet inför outning men det är mellanmjölk och samtidigt är du positiv till outande av miller. Vad är bra med det jämfört med att brödsmula? Vad tjänar byn på det? Den enda punkten där du är tydlig är när du påstår att det är dåligt att folk inte är aktiva. :gremsleep:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Brynolf said:
3/16

Urk, trist med paj G-ride, Xyas =( Men välkommen in i spel. Och grattis i efterskott, Shaitan!

----

Såhär va... som redan påpekats så är möjligheterna nästintill oändliga vad gäller medhavda pryttlar och yrken. Det gör att det är väldigt lätt att ljuga om dem. Och det i sin tur gör att ulvarna mycket väl kan sakna alibin, och vara tvungna att ljuga. Lag tror jag däremot de har alibi för, det vore för lätt för byn annars. Jag tycker som vanligt vi ska försöka få ut så mycket som möjligt första rundan, men det är nog rätt långsökt att hoppas på att kunna nita ulvar bara på fluffet.

Jag kan gå ut med att jag är från lag syd, och även nämna att jag är någon form av kändis sedan tidigare. Min mojäng är synnerligen opraktisk, men inte helt fel att ha på en öde ö.
3

Det var då ett jävla randomoutande. Nu börjar det bli ovärt att ens försöka få fram något vettigt ur lagtillhörighet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
6/16

Jag gillar inte de här outningarna ur det blå, men det går fett segt under den här rundan. Det tycker jag de drevade ska ha i åtanke. Det är bra för byn om vi får ut lag och valfritt av Sysselsättning och Föremål.

Jag vill också lägga press på Recca. Efter Hastfers halvmilleroutning är det sjukt suspekt att vara miller och reaktionen kring Hastfers outning känns knasig med tanke på Reccas outning nu. Släpp lagtillhörighet och en valfri av Sysselsättning och Pryl. När Recca har gjort det tycker jag gott att Hastfer kan göra likadant. Men Recca ska outa först.

En sammanställning av outningar hade ju varit trevligt också. Det är många i lag Öst nu. Fler än fyra?

Max Raven gör ett bandvagnsinlägg om att han inte alls är säker på Recca och att han inte alls kan tänka sig att rösta ut henne nu, men vill ändå ha sin röst där. Det låter typiskt ulvsafe.

B-kändisar är alltså ett eget lag. Förträffligt. Lägg ihop det här med att folk bara har outat två olika lag mig veterligen, Öst och Väst, så kanske alla B-kändisar har ett eget lag. Outningar ur det blå kan fortfarande vara riskabelt, så lugna er med det.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
7/16 (och jag kommer inte göra en sån här sammanställning till, det får någon annan ta på sig och bränna inlägg på)

Röstning i kronologisk ordning
Mukwa (1): Trasapa, KK, Max Raven, Basse
Trasapa (1): Basse, Vimes, Max Raven, Brynolf
Basse (0): Recca,
Vimes (1): Recca
Recca (4): Vimes, KK, Ruga, Max Raven
Max Raven (2): Mukwa, Ruga, Basse, KK
Xyas (1): Hastfer
Shaithan (1): Pix

---------

Outningssammanställning i kronologisk ordning
Trasapa: Smular Öst och Dammsugare
Max Raven: Outar Öst
Hastfer: Fysiskt yrke, ingen överlevnadspryl, Halvmiller
Max Raven: Någon har snott tandborsten, värdelös pryl, händig som Kirsteiger
Vimes: Syssla och pryl hänger inte ihop, har inte något typiskt B-kändisyrke
Pix: Väst
Recca: Miller
Basse: Cykelbud, Digitalkamera, Öst, Ingen förmåga
Brynolf: Syd

----------

Laguppställning
I lag Öst: Trasapa, Max Raven, Basse
I lag Väst: Pix
I lag Nord:
I lag Syd: Brynolf

Kvar: KK, Hastfer, LJSL, Mukwa, !Pax, Rasmus, Recca, Ruga Shaithan, Vimes, Xyas

---------

Rasmus said:
Jag tycker att det går för fort och oordnat just nu. Mina förslag är att vi kör outning av lag lagsvis. Först outar alla nord, sedan alla syd, etc.
Låter ganska fresh, men väljer vi fel lag (25-50%) att börja med så är det bara tråkigt. Förutsatt att det finns ett "fel" lag att börja med då. Jag tycker inte att det går för fort. Jag tycker att vi har massor kvar att få ut den här rundan.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Basenanji said:
3. B-kändisar är (en sorts) DTF
Ni kanske börjar ana min röda tråd här och jag funderar nu på om vi kanske har tre grupper:

a) bybor bestående av vanliga svenssons
b) ulvar, dvs bybor som förvandlats till ulvar
c) b-kändisar

B-kändisarnas vinstvillkor är att vara i majoritet när spelet är slut.
Byborna hittar B-kändisar på deras yrke/tillhörigheter. Dvs Max Martin har sysselsättning Producent och tillhörigheten Mikrofon.

Det är också därför som vi har fått fluff som har betydelse i spelet och därför avslöjas när nån dör (duh!). När vi pressar om sysselsättning/föremål så måste b-kändisarna ljuga.
Vad bygger du det här på? Är det bara en ren spekulation eller har du något att backa upp det med?

Basse said:
Därför vill jag mer och mer att folk outar på riktigt och inte håller på med konstigt brödsmulande a la Vimes/ Max Raven.

---

Med tanke på allt miller:ande så här på morgonen vill jag dela med mig av hela min roll. KJag tror också att det gynnar byn att vi snabbt kan se hur rollerna ser ut för att lättare analysera folks outningar idag:

Sysselsättning: cykelbud
Pryl: Digitalkamera
Lag: Öst

Förmåga: Ingen
Men vaaarfööööör? Varför är det bra att du delar med dig av din roll? Varför?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
5

Max Raven:

Jag ser ju att du är online och läser, varför svarar du inte? Sitter du och smider ulvplaner? Bara en lögnare måste fundera över sina inlägg.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
10/16
Sitter på bussen ner till vännersarena och har inget nytt att bidra med.

Men

Hur i hela havet stormar kan jag komma ulvigare ur miller outningen än recca?

Vissa hävdar det men jag ser inga motiveringar till varför. Så, ni som håller mig som ulvigare än recca kan väl tala om varför. Och att halvmiller rollen är ovanlig eller tidigare aldrig funnits är inte ett argument. Då hade jag väl för fanken claimat miller rätt uppochner.

Sedan, varför skulle jag hävda halvmiller om jag va ulv och inte aktuell för siarn? Jag är ju grön varannan runda och då hade de väl varit bättre att knipa och hävda helmiller om jag blir siad fel runda?

Bra att du är i spel rasmus.

Jobba på nu byn så jag har något att svara på och ta ställning till sen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
6/15
Bonde fångar fru, Körslaget slår igen och Basenanji svarar på frågor.

Laguppställning NYHET
I lag Öst: Trasapa, Max Raven, Basse, Ruga
I lag Väst: Pix
I lag Nord:
I lag Syd: Brynolf

Kvar: KK, Hastfer, LJSL, Mukwa, !Pax, Rasmus, Recca, Shaithan, Vimes, Xyas

---

RasmusL said:
Men vaaarfööööör? Varför är det bra att du delar med dig av din roll? Varför?
1. Det är alldeles för naivt att tro att drev ska leda dit vi vill. Du vill ju rösta ut Max Raven. Tycker du att den press han har fått på sig har gett dig information?

Nej, dessvärre har det här spelet antagit en anarkistisk ton där folk kör efter eget huvud. Det skvallrar ännu mer om att vi har med ett tweakat upplägg, dvs ett svårt upplägg långt från det traditionella spelet med bybor, ulvar, en siare och en väktare. Det verkar finnas massa komplex information bland våra roller vilket leder till att folk blir försiktiga, både i outande och i speluppläggsanalys.

2. Vi behöver ha någon roll att jämföra andras outningar med. Om vi bara går på gissningar kan allas outningar "stå för sig själva". Nu när jag har visat på en roll som tex skriver fram hur min roll är en "vanlig medelsvensson" blir det hårdare press på tex Brynolf som verkar vara någon sorts B-kändis.

3. Miller:andet innebär att vi egentligen har förlorat två rundor, eftersom vi inte kan vara säkra på att Recca/Hastfer verkligen är bybor. Miller-rollen är designmässigt egentligen inget annat än en bromskloss för byn. Den fördröjer jakten på ulvar. Isf måste andra delar av spelet snabbas på.

4. Jag har en vaniljroll. Ja, jag vet att mitt outande ställer siaren/väktaren i ljuset, men iom att vi har med ett krångligt upplägg att göra är det lika bra att byn får så mycket information som möjligt. Siarens betydelse kommer ju tex ha minskat i värde när vi åtminstone kan anta att det finns millers i spelet. Alternativt att Hastfer/Recca båda är ulvar/en är ulv som drar värsta fräckisen med miller-claims.

5. Jag vill snabba på spelet öht. Det går alldeles för segt och våra poster sitter liksom inte ihop med varandra. Det här spelet påminner mer om "varulvsspel-by-mail" än "varulvsspel online". Det handlar också om att respektera folks olika vanor, det ser ju ut som att !Paxo går och lägger sig när Pix går upp. Under sådana förutsättningar behöver vi effektivisera postandet/outandet.

Mukwa said:
B-kändisar är alltså ett eget lag. Förträffligt. Lägg ihop det här med att folk bara har outat två olika lag mig veterligen, Öst och Väst, så kanske alla B-kändisar har ett eget lag. Outningar ur det blå kan fortfarande vara riskabelt, så lugna er med det.
Det där är min spekulation men med tanke på att folk inte har kommenterat det speciellt mycket antar jag att jag har kommit något på spåret. Men någon som har en b-kändisroll får gärna gå ut och dementera detta!

Brynolf said:
Såhär va... som redan påpekats så är möjligheterna nästintill oändliga vad gäller medhavda pryttlar och yrken. Det gör att det är väldigt lätt att ljuga om dem. Och det i sin tur gör att ulvarna mycket väl kan sakna alibin, och vara tvungna att ljuga. Lag tror jag däremot de har alibi för, det vore för lätt för byn annars. Jag tycker som vanligt vi ska försöka få ut så mycket som möjligt första rundan, men det är nog rätt långsökt att hoppas på att kunna nita ulvar bara på fluffet
Okej, vi har med oss kändisar dårå. Finemang. Vad tycker du om min teori att kändisarna har ett eget vinstvilkor Brynolf?

Brynolf btw, hur ser du på att vi får reda på vad folk har för sysselsättning/pryl efter deras frånfälle?

Ny röst:

Röst: Recca

Sorry, men jag vill inte ha med millers i spel. Du kan rädda ditt skinn om du går ut med hela din roll och fortsätter att med ditt a-game nita ulvar och analysera spelupplägget. Helst det senare.
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Ja nu blev det jobbigt. (2/16)
Recca eller hastfer måste ut. Frågan verkar vara vem som åker först. Såvida inte recca är super oklar, så kommer hon sias röd varje runda? och hastfer kommer sias röd varranan. Att sia hastfer kommer ge oss om Hastfer talar sanning. För om han sias grön så betyder det bara att han atagligen ljuger som en blådåre om miller saken i första hand eller så kan vi aldrig veta vad han tillhör, om vi inte dödar honom. Det är en smula läskigt att ha med honom enligt mig. Då känns recca betydligt bättre att ha kvar.
Fast att ha kvar den ena till runda 2 och den andra åker ut runda 1 spelar ju ingen roll...
Nä men här kan man inte stå och prat luft.
Sedan, varför skulle jag hävda halvmiller om jag va ulv och inte aktuell för siarn? Jag är ju grön varannan runda och då hade de väl varit bättre att knipa och hävda helmiller om jag blir siad fel runda?
Du har redan svarat på varför det var dumt att hävda halvmiller efter att du blivit siad. Det gäller väll ändå både för ulv och bybo, det blir ju exact samma resonemang. Att recca skriker miller är som du säger jävligt suspekt ochså, och hon kommer åka dit rundan efter. Och den största anledningen till att jag vill ha ut dig först är att du är läskig för du kan vara vad som helst. Folk har ochså pekat ut att recca spelar extremt korkat som ulv, för hon kommer definitivt hamna i rampljuset om du nu är grön. Låt oss se mr.frågetecken. Ni kan gott outa lite mer.
Röst: Hastfer
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Nu har jag många röster på mig så jag svara på det frågor som ställts mig.
Basenanji said:
1. Recca
Jag är ju Reccas största fan och har enorma förhoppningar på henne också i det här spelet. Samtidigt så ser jag hur hennes analysmetod kan vara lite grov.
Recca, du får komma ihåg att oberäkneligheter, vagheter, enfaldighet, naivitet, och ogenomtänksamheter kan vara bybo-beteende och inte nödvändigtvis ulvping.
Jag gillar att pressa på folk, det gör att jag hamnar i blickfånget. Jag biter ofta och hårt när jag ser något jag tycker är värt att ifrågasätta, så spelar jag. Sen så händer det att folk reagerar som Vimes gjorde, de tror att jag är ilsk och bitsk eller något sånt men det är jag inte (alltid), snarare så är mycket av det jag skriver ett sätt att försöka få folk att reagera. Reaktioner ger information. Ibland slår det över, som när jag blir drevad hela R1 och ulvarna ligger och latar sig under tiden. Det har hänt X antal gånger.

Ditt inlägg Basse(symmetri/asymmetri) var båda inlägg jag gillade och du har liksom halkat av från min misstankalista just nu. Vimes ligger naturligtvis kvar tillsammans med tveksamme Hastfer.

Ruga said:
Jag vet att jag sa att jag inte skulle skriva under dagen men nu får det bli så ändå. Jag håller med om att Recca känns skum. Vadå vänta tills en ulv går ut med att den är miller. Om du är Miller, hastfer är halv. Hur många millers ska det finnas?Jag tycker H gör det bästa valet, det han säger stämmer ju. Hade en siare siat H röd UTAN att han gått ut med halvmiller innan hade han fått allafall min röst.
Självklart ska en miller gå ut i R1. Något annat har jag inte påstått. Det här skrev jag:
Recca said:
Givetvis ska du ut med infon innan R1 drar mot sitt slut för att siaren inte ska slösa något på dig, men du kunde gott väntat tills en ulv hade eventuellt outat miller.
Mukwa said:
Jag vill också lägga press på Recca. Efter Hastfers halvmilleroutning är det sjukt suspekt att vara miller och reaktionen kring Hastfers outning känns knasig med tanke på Reccas outning nu. Släpp lagtillhörighet och en valfri av Sysselsättning och Pryl. När Recca har gjort det tycker jag gott att Hastfer kan göra likadant. Men Recca ska outa först.
Min reaktion först var:
Recca said:
Dafuq?
Hastfer said:
Jag är halvmiller
:gremshocked:
Om du som jag, Mukwa sitter på en millerförmåga när någon outar halvmiller, är detta en märklig reaktion?

Att jag väntade med att faktiskt outa miller berodde dock på osäkerhet, ska jag erkänna. Jag var helt medveten om att jag skulle vara tvungen att outa det innan rundans slutsignal, men det jag säger om att jag tyckte att Hastfer outade tidigt stämmer ju. Jag ville inte outa miller direkt i början för att jag väntade på att en ulv skulle outa först. Det händer ju faktiskt att ulvar outar det och då är ju min outning innan dem helt värdo. Okay, inte så jävla troligt att en ulv går ut som miller i spelet kanske när det eventuellt finns en miller i spel, men jag anser att man ska sitta på information som tillhör rollen om det eventuellt kan gynna byn och det såg jag det som att det kunde göra. Sen när Hastfer gick ut som halvmiller så satte jag naturligtvis press på honom, jag TYCKTE verkligen att hans motiveringar kring att gå ut med det kändes väldigt självbevarande och egoistiska, snarare än genuint byboiga som det hade varit att motivera sig kring siaren. Hastfer ägnade knappt alls något fokus på att diskutera siarens eventuella slössiande på honom om han inte gått ut med det. Kolla här:
Hastfer said:
Okej, jag vet inte om detta är bra för byn att outa, men jag tror det.

Jag är Halvmiller.
Det innebär att om jag sias under udda rundor visas jag som bybo, sias jag under jämna rundor visas jag som ulv.

Varför tror jag då det är en fördel för byn att jag outar detta?

För det första så inbillar jag mig att det inte lär krylla av miller/halflings i liret och på så vis borde jag ta bort en ev livlina för framtida ulvar att använda sig av.

Däremot kan det ju mycket väl finnas någon till. En ulv kanske rent av också har halvmiller featuren, vad vet jag. Men finns det fler bybor med denna förmåga borde de väl passa på att kasta ur sig det nu också?
Eller tänker jag fel här?

Jag är ju inte under radarn än men det ligger ju i min natur att förr eller senare själv sätta mig i den sitsen.

Skulle jag bli siad under en jämn runda, hur många skulle köpa att jag gick ut med halvmillerprylen då?


Enligt mig vinner inte byn något på att sia mig då jag vet min färg men skulle ni ändå vilja göra det borde jag väl isåfall sias i runda 3? Möjligen denna runda men jag tycker det vore bortkastat.


Nåväl, självklart skulle jag kunna göra denna outning som ulv med en superulv som styr mig. Alltså att jag är en halvmiller ulv.

Så är inte fallet. Jag går ut nu för att jag aldrig skulle kunna rädda mitt skin och mitt liv som bybo ifall jag blev siad röd utan att ha outat innan och då skulle byn lägga för mycket krut på att hänga en bybo.
Det röda i texten är alltså grejer som handlar om att Hastfer resonerar utifrån egoistiska skäl. Det är detta resonemang som jag pressar honom för. Den gröna knorren på slutet av hans inlägg tycker jag knappt passerar som grönt. Han pratar inte om ett slössiande utan om att byn skulle spendera för mycket tid med att hänga en bybo... Det är lite latmaskvarning på den motiveringen och känns som att ulv-hastfer precis i slutet av inlägget kommer på att han kanske ska nämna byn också och inte bara hans egen päls.
Den stora elefanten i rummet som Hastfer inte ser är ju att man outar miller för att byn inte ska råka slösa sitt sieri på en.

__________________

Hur ska vi göra med outningar nu då? Det har varit tal om att en viss typ av roll (sysselsättning/pryl) är knutet till ett visst lag men jag undrar om det inte kan vara så att detsamma kan gälla powerroller?

Kan någon begära att jag ska outa något specifikt istället (och hemskt gärna motivera det för mig) för att alla i tråden pratar i munnen på varandra (vissa vill hela min roll, andra verkar vilja dämpa ned outandet).

Mitt lag är i alla fall: Nord
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 3

Har suttit och läst ikapp under dagen, men har inte tid att skriva en allt för djup och välformulerad post just nu, jag berättar dock att jag för tillfället ser Recca och Max Raven rödast och kan tänka mig rösta ut någon av dem på torsdag.

Senare ikväll kommer jag spela Civ (bland annat mot flera forumiter). Det är slut runt 23.30, och jag kommer sätta mig och formulera en längre post då. Jag kommer då sammanfatta mina åsikter om Recca och Raven, men jag kommer även ta mig tid att ta mig titt på några andra spelare.

Återkommer ikväll.

Röst: Recca
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Outa din roll, Becks! Och: har du på något vis smulat att du är miller?
Synd att jag glömde din fråga. Nu blir det lite slöseri här men ett svar ska du ha.

Jag har inte smulat nånting. Jag tror inte på smulor. Det är trams. Ulvar smular hela tiden, har alltid gjort, de flesta brödsmulor är helt IQ-befriade och erfarna och duktiga ulvar kan utnyttja dem vilket gör att byn låter sig hänföras (se bara Vimes och Basses ryggdunksfest ovan). Det sämsta med smulorna är att det räcker med en erfaren ulv i ulvlaget för att hela ulvpacket ska smula något vagt och mångtydigt tidigt i R1, som t.ex. TUT TUT (Jag kan ha en bilbana, ett tåg, jag kan vara konduktör, racerförare, jag kanske har en krockhjälm på mig). Jag har aldrig spelat på eller låtit en brödsmula påverka min analys av den personen som kör smulan.

Det finns ett undantag. De brödsmulor jag anser vara värdefulla är de som hintar åt information, t.ex. kan en BRA brödsmula vara: "Jag tror att laguppställning är viktigt". Eftersom det skapar diskussion och det drar fram reaktioner.

Nu är det snart dags för Wrnu att ha civ V battle. Håll tummarna för att jag spöar Empiricus ordentligt. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
RasmusL: Ta ett chill pill. Vissa av oss tycker inte om att skriva inlägg på mobilen, även om man har några minuter här och var att kolla hur det går. Å ena sidan gillar jag att du går på lite grann och pressar, å andra sidan är det lite öppet mål och Mukwa pressar mig redan - och ditt och Mukwas lite halvväxelspel gör mig lite fundersam.

Det finns ju tre möjligheter här: Å ena sidan så kan du vara bybo som vill ta dig in matchen och ger dig mest uppenbara målet (Mukwa) eller så är du ulv och försöker få mig hängd/få ut ulvnyttig information (som jag ser det är det främst förmåga, så att ulvarna kan få fram var väktare/siare/etc befinner sig) i samarbete med ulv-Mukwa eller med öppningen Mukwa givit dig. Du anklagar mitt inlägg för att vara tomt på innehåll - sån händer. :gremwhistle:

Jag försökte förklara varför jag drar mig ur att rösta på Mukwa för tillfället - jag menade att jag såg hur det blev nästan lite fejd mellan Recca och ett par andra i Dr Whowolf (där Recca f ö var varulv, men det var svårt iaf för mig att se vid tillfället) och hur Recca nästan blev i luven med Vimes här - fejder är nog fan dåligt för byn, iaf ur min synvinkel, för man vet inte om en spelare röstar och går på en annan spelare för att denne röstade på den förste/är jobbig eller för att denne faktiskt har väl underbyggt case. Jag tänkte därför att jag skulle låta Mukwa-saken bero för tillfället, så att vi fick lite distans och kunde se om det fanns ulvbeteende hos endera av oss, istället för att vi försöker slita varandra i stycken och distraherar från alla möjligheter till övriga drev. :gremcool:

Men, alltså, sättet du försöker pressa mig på verkar nästan lite panikslaget, med ett mindre inlägg i princip dedikerat till att försöka sprida paranoia om att inte skriva inlägg - vad sysslar du med? Om du är bybo, ta det lugnt och stirra dig inte blind på mig - tunnelseende tjänar i längden inte byn på. Jag tycker inte inlägget får dig att framstå i bästa dager, just saying.

Mukwa: Pressa på du, men du får bestämma dig om du vill att jag ska följa byn eller inte. :gremsmile: Jag tror att problemet är att jag inte följer "byviljan" (som f ö inte än verkar ha uppnått något konsesus om outing) när det passar dig - antingen så är jag nojjig ulv (för ett inlägg?) eller så är jag ulv som spelar safe (för ett inlägg), eller hur? :gremsmile: Som jag analyserar mina egna handlingar så gick det lite så här: Jag tänker (lite morgontrött) att man kan outa lag, för att få lite outing i rullning (funkade ok i Ett Äventyr) -> Folk viftar på fingret ("Aja baja!") -> Jag gör avbön/försöker förklara varför -> Jag ser att jag får uppmärksamhet och att folk drevar -> Jag går åt andra hållet och outar inte info helt på grund av den tidiga tillsägelsen. Jag ska påpeka att på WRNU är det här mitt tredje spel, med en del uppehåll och ett nytt upplägg - jag har inte rutin, och även den bästa kan göra fel (även om de kanske inte är like stora. :gremwink: ). Och hade jag kört varulv hade jag nog antingen klantat mig ännu värre eller hållt klaffen mer - troligen det senare. :gremsmile:

Jag tycker också vi ska se upp lite med att helgröna folk bara för att KK anser dem gröna, men å andra sidan så är det ingen poäng med att sakna tillit helt - det sänker byn. Så, typ, lite sunt dubbeltänk tror jag kan vara nyttigt, då och då. :gremsmile:

För att ge er andra mål att pressa på:
Mitt föremål är munspel.
Min sysselsättning är byggarbetare.
Laget är som tidigare sagt Öst.

Jag säger ingenting om förmåga - vad jag än säger vid det här tillfället skulle hjälpa ulvarna. Så om ni inte har riiiiktigt bra anledning att hänga mig, utöver Mukwas lite selektiva plockande, så får ni därmed låta er nöja. :gremsmile:

Om/När jag åker ut så tror jag nog byn fått fram lite nyttig information, oavsett.

Nu blev det lite dumt: Jag har ägnat all min energi för tillfället för att bemöta Mukwa och RasmusL. Om ni fortsätter att gå på mig så förvänta er inte så mycket respons. Jag har inte orken eller lusten att besvara ett "drev" på två personer mer just nu, och jag tycker jag kan lägga mitt krut på annat.

Jag behåller rösten på Recca. Återkommer senare ikväll eller imorgon, beroende. Som jag tror jag sa redan i Doctor Whowulf så ser jag inte röster som något som är satt i sten förrän rundan är över. Drev är bra. :gremsmile:

Anyways, Civ-dags.
 
Top