Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 1 - På riktigt

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
KK said:
Fördelen vi har nu är ju att vi kan spamma tråden med röster och på så vis skapa drev. Det saknade vi förra liret. Nu behöver man inte offra ett inlägg för att rösta så nu tycker jag VERKLIGEN att vi skall köra med dubbla drev. Vi skall dreva efter lite outningar. I mitt tycke skall den drevade punga fram det denne själv anser är bäst lämpat och sedan MOTIVERA sitt val.
Historien har visat att motiveringarna varit essentiella för byn. Det du skriver här tycks nonchalera den uppenbara nackdel det innebär att inte kunna kombinera våra motiveringar med våra röster, du föreslår till och med att vi bör strunta i motiveringar helt och säger inget om hur det påverkar spelet negativt utan framhäver det hela som någonting positivt.

Du föreslår dock också att de som drevas motiverar sin outning vilket är en väldigt bra uppvägning. Hade du inte skrivit det hade jag tyckt att det var ganska suspekt att du inte ens övervägde nackdelen det innebär att inte motivera rösterna.

Sen skriver Basse följande:
Basenanji said:
KK har en god poäng i att vi får spamma röster, något som kan användas för att visa vilka som är tveksamma till att rösta. När jag spelar ulv tycker jag att det är skitaläskigt att behöva lägga röster - man känner sig så uppenbar om man röstar på en bybo och alltför våghalsig om man röstar på ulvar. Så min förhoppning står till att vi törs rösta ofta och mycket för att på så sätt inte ge ulvarna en möjlighet att lågflyga.
Hela det här stycket tycker jag är jäkligt suspekt. Notera hur Basse direkt ansluter sig till K.K; också han utan att ens tänka på vilken nackdel det ändå är att acceptera motiveringsfria röster.

Sedan skriver Basse att ulvar är rädda att motivera sina röster på bybor så det "är bra att rösta ofta". Men om man först för fram tanken att vi ska rösta utan motiveringar så försvinner ju den nackdelen för ulvarna. De kan ju vräka ur sig femtio röster per runda utan motivering. Motiveringsfria röster kan på sin höjd mäta aktivitet i tråden. Thats it. Vi kan inte fånga ulvar på det.

Däremot kan vi dreva med det. Så medan K.K ändå för fram en helt acceptabel taktik så är ju det som Basse skriver bara ogenomtänkt. Eller obyboigt. Det Basse gör är ju att att resonera kring metaspelet men han gör ju det utifrån någon slags objektiv som lyckas missa byboperspektivet.

Röst: Basenanji




/Recca, som tycker hälsningsfraser i första inlägget mest är trams.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Eller ok, har vi riktigt med tur kan en ulv förstås outa en pryl eller sysselsättning som en bybo har, men det känns osannolikt (fluffet här är ju mer diverse än i Disco-spelet tex, och dessutom kan jag tänka mig att det redan finns dubletter och sådant i byn).
Huh. Det här måste jag kommentera. Vad vet du som jag inte vet? Det låter som att halva deltagarantalet eller fler har outat för dig när du konstaterar att fluffet är mer diverse än i discospelet. Förklaring??

Trasapa skrev tidigare detta:
Trasapa said:
Sysselsättning känns ju menlöst eftersom det kan vara allt från snickare, skorstenstekniker till sömmerska eller uteliggare. För många möjligheter till ljug som aldrig skulle kunna kontrolleras.

Personlig pryl, känns lite likadant. Inte så svårt för en ulv som enligt PM bär med sig en luskam ljuger ihop att han har ett extra par skosnören med sig till ön. Omöjligt att kontrollera och lätt att hitta på.

Detta baserar jag på mina detaljer i mitt fluff-pm, ni som är bybor bör ju få samma tanke.
Så är det detta du bygger din åsikt att fluffet är varierat på, Vimes? På det Trasapa skriver?

Har du facit på Trasapa eller sitter Trasapa och du i samma båt?

Låt mig förklara mitt resonemang här: Om du har information om 4 ulvars prylar/yrken samt bekräftelse av en bybo som säger sig ha information så känns ditt antagande att fluffet är mer diverse än discolirets fluff mer rimligt än om du bara skulle utgå från din enda egna roll samt Trasapas ord (som förvisso enligt mig öppnat starkt i R1).

Röst: Vimes

Nu måste jag dra och jag är ledsen att behöva meddela om detta men jag kommer vara upptagen tills sent ikväll för att det är rollspel och sånt och jag ska försöka trycka in lite träning innan dess.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
4/16

Recca said:
Vimes said:
Eller ok, har vi riktigt med tur kan en ulv förstås outa en pryl eller sysselsättning som en bybo har, men det känns osannolikt (fluffet här är ju mer diverse än i Disco-spelet tex, och dessutom kan jag tänka mig att det redan finns dubletter och sådant i byn).
Huh. Det här måste jag kommentera. Vad vet du som jag inte vet? Det låter som att halva deltagarantalet eller fler har outat för dig när du konstaterar att fluffet är mer diverse än i discospelet. Förklaring??

Trasapa skrev tidigare detta:
Trasapa said:
Sysselsättning känns ju menlöst eftersom det kan vara allt från snickare, skorstenstekniker till sömmerska eller uteliggare. För många möjligheter till ljug som aldrig skulle kunna kontrolleras.

Personlig pryl, känns lite likadant. Inte så svårt för en ulv som enligt PM bär med sig en luskam ljuger ihop att han har ett extra par skosnören med sig till ön. Omöjligt att kontrollera och lätt att hitta på.

Detta baserar jag på mina detaljer i mitt fluff-pm, ni som är bybor bör ju få samma tanke.
Så är det detta du bygger din åsikt att fluffet är varierat på, Vimes? På det Trasapa skriver?

Har du facit på Trasapa eller sitter Trasapa och du i samma båt?

Låt mig förklara mitt resonemang här: Om du har information om 4 ulvars prylar/yrken samt bekräftelse av en bybo som säger sig ha information så känns ditt antagande att fluffet är mer diverse än discolirets fluff mer rimligt än om du bara skulle utgå från din enda egna roll samt Trasapas ord (som förvisso enligt mig öppnat starkt i R1).

Röst: Vimes

Nu måste jag dra och jag är ledsen att behöva meddela om detta men jag kommer vara upptagen tills sent ikväll för att det är rollspel och sånt och jag ska försöka trycka in lite träning innan dess.

Det jag menade med att fluffet var mer diverse är att:
1. Fyra lag (syd, nord, öst, väst) är fler än två klasser (femmor och sexor)
2. Kategorin "pryl att ta med sig till robinson-ö" är väsentligt bredare än "godis barn äter på mellanstadiedisco"
3. Kategorin "sysselsättningar personer i en dokusåpa kan ha" är betydligt bredare än "saker barn är utklädda till på ett mellanstadiedisco på 90-talet"

Det var detta jag menade med att fluffet (nb: inte informationen nödvändigtvis) var mer diverse här än i discospelet. Inget annat. Nu anstränger du dig väl mycket för att konstruera en röst med "vettiga" motiveringar? Skådespelar du smarta och vassa aggro-Recca nu, eller vad handlar det om?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Nu anstränger du dig väl mycket för att konstruera en röst med "vettiga" motiveringar? Skådespelar du smarta och vassa aggro-Recca nu, eller vad handlar det om?
Om jag anstränger mig väl mycket att konstruera misstankar, vad gör du i så fall när du menar att jag skådespelar vass och smart? Är inte det om något att konstruera misstankar?

Då är det ju som att du misstänker mig för att du tycker att jag är duktig?

Dessutom är det ett passiv-aggressivt svar (något har man ju lärt sig från Arvidos MC i förra liret) där du för att jag riktar misstankar mot dig försöker projicera misstankar mot mig. Blir jag automatiskt misstänkt för att jag misstänker dig?

Det jag menade med att fluffet var mer diverse är att:
1. Fyra lag (syd, nord, öst, väst) är fler än två klasser (femmor och sexor)
2. Kategorin "pryl att ta med sig till robinson-ö" är väsentligt bredare än "godis barn äter på mellanstadiedisco"
3. Kategorin "sysselsättningar personer i en dokusåpa kan ha" är betydligt bredare än "saker barn är utklädda till på ett mellanstadiedisco på 90-talet"
Alltså, du vet ju inte detta säkert såvida du inte har facit på att de här kategorierna inte följer något som helst tema?

Du kan ju förstås se till din egen roll och göra antaganden utifrån den rollen, men när du börjar göra antaganden om hela upplägget utifrån det Trasapa skrivit och utifrån din egen roll så tycker jag att det luktar hund. Även om jag med min roll, nu säger jag inte om så är fallet, mycket väl kan bekräfta det du säger så är det ju lite konstigt, enligt mig, att du - till skillnad från mig, anser det rimligt att dra slutsatser om hela spelupplägget.

Så min tanke är då att det mest rimliga är att du är ulv och sitter med facit på ca tre andra roller medan Trasapa är bybo och bekräftar dina antaganden, varför du vågar generalisera hela spelupplägget så lättvindigt.

Hänger du med i mitt resonemang här?

Om du är bybo så har du ENDAST din egen roll att utgå från (och eventuellt ett par smulningar i tråden och just ja, exempelrollen) eftersom Trasapa mycket väl kan vara ulv. Du lägger ju till och med en röst på Trasapa liksom. Men du bekräftar och verkar resonera utifrån hans teorier. Om du kunde tolka din roll för att bekräfta honom så borde det väl gröna honom mer än misstänkliggöra honom?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Tjofräs! Dags att rycka lite svans igen då.

Vi får se om vi har några nyheter i detta spel (tror tex inte jag varit med i något spel med en DTF, så det vore ju kul om vi hade en sån, även om startinlägget inte direkt är någon jättestark indikation). Inläggstaket känns rätt trivialt för mig som inte brukar spamma så mycket, men det är ju på sätt och vis skönt att slippa Wall of ReKK (särskilt när man spelar mycket på mobilen).

Så jaha... Ravens outning i kombination med att han uppenbarligen inte lusläst startinlägget kan tolkas på två sätt:
1. Först tänkte jag att det var grönande att outa öst eftersom det i orginal-robinson bara fanns nord och syd (IIRC), och att en ulv som inte lusläst startinlägget torde sejfa och köra på nord eller syd (varför en ulv utan alibi skulle tokchansa och ljug-outa det första han gör är ju för övrigt en utomordentligt bra fråga).
2. Är man paranoid (och det är man ju), kan man i stället se det som att Raven låtsas inte ha läst startinlägget ordentligt och ändå outa ett lag som inte är helt uppenbart. Han låtsas göra en "Trasapa", men som trots allt är safe.

Rätt meningslöst att fnula på vilket som är sant i dagsläget, hur som haver. Det enda vi kan konstatera är att OM Raven är ulv, har ulvarna (eller åtminstone han) alibi för lag.

Så en röst då... Trasapa är alltid rolig att rösta på. Antingen stressar vi honom till ulvmisstag eller så kastar han skit omkring sig som kan leda någonvart.

Röst: Trasapa
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
1/16

OBOY OBOY OBOY! Tuta i flöjten, klappra med trädojjorna, spotta ut snuset och vifta med kepsen för nu kör vi!

Utröstade spelares Sysselsättning, Personliga grej samt Lag kommer att avslöjas tillsammans med fraktionstillhörighet när de lämnar spel.
Det här är noterat. Det borde också innebära att vi inte behöver bekymra oss om att ta med oss information i graven.

16 spelare = 4 ulvar.
Fyra läger = Nord, Syd, Öst och Väst (Förmodligen fyra av varje)
Föremål = Förmodligen oväsentligt, men whattheheck
Sysselsättning = Förmodligen oväsentligt, men whattheheck
Eventuell förmåga = Förmodligen oväsentligt, men whattheheck
Alternativa vinstvillkor = Det jag vill dreva först.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 2


Angående att spam-rösta med/utan motivering

KK och Basse har tagit upp att vi har fördel i detta spel av att använda gratis röster. Detta kan leda till dubbla och snabba drev. Recca är dock på dessa två herrar hur detta är en dålig sak, eftersom spamröster inte motiveras.

Jag håller egentligen med Recca i sak. Alla röster skall motiveras, och därför bör man inte spamrösta. Personligen skulle jag helst se att vi inte använde poster med enbart röster alls förutom i slutet av rundan när man börjar närma sig inläggstaket. Jag tror att det kan bli lätt för ulvar att lägga sina röster där det passar och sedan i lugn och ro efterkonstruera ett bra själ istället för att på en gång leverera en ärlig orsak som en bybo skulle kunna ha gjort.

Jag får dock en hård vibb från Recca när hon är på Vimes när han tar upp att fluffet bör vara mer diverse i detta spel. Jag tycker, vilket Vimes tydligt visar i sin nästa post, att det är uppenbart att det finns en bredare fluffpool att välja ifrån än förra liret.

En mycket svag anklagelse från Recca... som på något sätt bygger på att Vimes fick idén från Trasapas post där han radar upp lite olika yrken som någon skulle kunna ha.

Recca, på vilket sätt har Vimes blivit påverkad av Trasapa? Varför skulle de sitta i samma båt? Skulle inte Vimes kunna skrivit som han skrivit, både som ulv och bybo, utan Trasapas lilla lista på yrken?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
2/16
(Det här inlägget har 2500 tecken med blanksteg. Jag tycker att det är långt)

Röstning i kronologisk ordning:
Mukwa (3): Trasapa, KK, Max Raven, Basse
Trasapa (2): Basse, Vimes, Max Raven, Brynolf
Basse (0): Recca, Recca,
Vimes (1): Recca, Recca
Recca (1): Vimes

Med tanke på regeln om äldsta röst och att det bara blir ett helvete att sammanställa rösterna så tycker jag att vi kollektivt bestämmer att det är nackskott på att göra som Recca precis gjort, dvs helt i onödan flytta sin röst.

------------

Nu har jag läst igenom tråden och inser att min snabbt påtänkta taktik redan är körd så jag tänker berätta om den och släppa den.
Vi har fyra lag och eventuella övriga vinstvillkor kunde mycket väl ha varit "Du vinner med ditt lag om x av ditt lag är kvar till slutet/käkar mest kokos/lyckas pilla bort flest mögliga riskorn etc etc". Min roll har inget sådant vinstvillkor, och det har inte ni andra heller. Då kunde vi inte naila en ulv på det... Moving on, lite grann.

Hastfer said:
Kan någon vid tillfälle föklara DTF för stackars Hastfer och vad det innebär?

Sen vill jag utifrån mitt fluff påstå att det troligen är svårare för byn denna gång än inne på discoteket.

Mer än så säger jag inte nu men jag kan ju tala om att Hastfer verkligen haft kriget med sig själv om hur han ska göra med denna info sedan rollpm damp ner i lådan.
Det här gör alternativa vinstvillkor aningen mer spännande. Hastfer har mao info om det. Antingen är han DTF eller så har han info om att de faktiskt finns. Den där klausulen om "Eventuella andra vinstvillkor finns i era PM." har funnits med i alla spel oavsett om DTF har funnits eller ej. Jag vill åtminstone att Hastfer spottar ur sig om han vet att DTF finns. Mer än så behöver du inte säga. Men byn behöver veta vad vi slåss mot för att kalkylera på utröstningar och taktiker senare. Ju fortare vi får reda på det, desto mer stoff finns att analysera utifrån olika taktiker.

------------

Det är festligt att mitt och Vimes första inlägg börjar på skrämmande lika sätt (och nä, jag hade inte hunnit läsa Vimes inlägg innan). Tut tut och "Nu kör vi". Mitt var genomtänkt, var ditt Vimes?

------------

Att ha en ulv i varje lag är en dödsdömd konstruktion. Vi tar ut en ulv och får reda på vilket lag hen tillhörde och vips så har vi grönat tre bybor. Jag tror inte på det och tycker att Basse och efterföljande ska lägga ned de tankarna.

------------

Jag har inte smulat vilket lag jag tillhör. Det är nämligen typ omöjligt utan att göra en hård outning. Kolla bara på Trasapa liksom...

/Mukwa, som ser både sociala och brödsmulande poänger med hälsningsfraser
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
LJSLarsson said:
Inlägg 2


Angående att spam-rösta med/utan motivering

KK och Basse har tagit upp att vi har fördel i detta spel av att använda gratis röster. Detta kan leda till dubbla och snabba drev. Recca är dock på dessa två herrar hur detta är en dålig sak, eftersom spamröster inte motiveras.

Jag håller egentligen med Recca i sak. Alla röster skall motiveras, och därför bör man inte spamrösta. Personligen skulle jag helst se att vi inte använde poster med enbart röster alls förutom i slutet av rundan när man börjar närma sig inläggstaket. Jag tror att det kan bli lätt för ulvar att lägga sina röster där det passar och sedan i lugn och ro efterkonstruera ett bra själ istället för att på en gång leverera en ärlig orsak som en bybo skulle kunna ha gjort.
Jag håller med!

Nu önskar jag att de som inte varit inne och skrivit kommer in och delar med sig av sina tankar.

Ang mina hjärnspöken kring rollpm:et så tror jag att jag outar hela den skiten ikväll.

Min närvaro denna runda är efter ikväll som sagt lite försämrad så då kan de va bra med gott om tid för frågor och ev drev som dyker upp.

Men som sagt, hoppas fler dimper in i tråden nu efter jobbtid.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
5/16?
Mukwa said:
Hastfer said:
Kan någon vid tillfälle föklara DTF för stackars Hastfer och vad det innebär?

Sen vill jag utifrån mitt fluff påstå att det troligen är svårare för byn denna gång än inne på discoteket.

Mer än så säger jag inte nu men jag kan ju tala om att Hastfer verkligen haft kriget med sig själv om hur han ska göra med denna info sedan rollpm damp ner i lådan.
Det här gör alternativa vinstvillkor aningen mer spännande. Hastfer har mao info om det. Antingen är han DTF eller så har han info om att de faktiskt finns. Den där klausulen om "Eventuella andra vinstvillkor finns i era PM." har funnits med i alla spel oavsett om DTF har funnits eller ej. Jag vill åtminstone att Hastfer spottar ur sig om han vet att DTF finns. Mer än så behöver du inte säga. Men byn behöver veta vad vi slåss mot för att kalkylera på utröstningar och taktiker senare. Ju fortare vi får reda på det, desto mer stoff finns att analysera utifrån olika taktiker.

------------
Jag vet INGET om DTF eller andra vinstvilkor.

Jag hade först en fråga ang DTF

Men en känsla av att de är svårare för byn denna gång än förra liret.

Som sagt, outar det ikväll efter att fler varit inne och skrivit.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag är hemma nu efter en arbetsdag. Jag insåg först nu i helgen att det var den 14 okt och inte nov som var spelstart, så jag har fortfarande praktik just nu. Idiot jag är.

Jag har försökt hålla koll på tråden via mobilen, men det är svårt att koncentrera sig på det när man ska fräsa och borra under tiden, därför ska jag läsa igenom alla inlägg och bilda mig min uppfattning. Om ni har något som ni vill fråga mig om så gör det.

Saker jag tror på: Ulvarna ljuger alltid, men en som ljuger behöver inte vara ulv. Outa utefter drev. Outa inte i onödan. Och säkert något mer, men det får duga tills vidare.

Min randomness brukar hålla mig vid liv, men jag ska försöka hålla det på en låg nivå, dels för att jag inte har orken för att vara så random, och dels för att det inte alltid hjälper byn. Det sagt, jag kommer göra det som jag anser hjälper byn, även om det är något som jag inte själv gillar.

Klockan 21:00 ska vara läggdags för mig. Beroende på hur involverad jag blir så kanske jag håller mig vaken lite längre. Går upp mellan 4:30 till 5:00 och brukar hålla på med morgonbestyr innan jag går till jobbet vid 5:50. Om jag inte är lat och tar bussen vid 6:30. Så där har ni mig.

Nu, läsa, uppfatta, vakna, dricka, äta och återkomma.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
3/16

Mest misstänkt i min bok är Max Raven, och en andraplats ger jag till Recca för att tugga om nonsens. Vimes bränner tre snabba och det gillar jag inte. Med inläggstak är det en schysst taktik att dreva mot sin medulv för att inte ha inlägg kvar mot slutet. Det får inte ske, så är du bybo är det din plikt att använda dina inlägg väl.

Max Raven
Öppnar upp med att outa att han tillhör lag Öst. I sitt försvarstal skriver han att han kaosar lite och hux flux kan outa sådant ur det blå. Well, på riktigt hur svårt är det att hålla på informationen egentligen? Det är väl knappast så att det bara bubblar i dig och att du kreverar om du inte får basunera ut det? Du verkar dessutom medveten om att du har gjort så här tidigare, och med tanke på din formulering så har du fått påbackning för liknande tidigare:
Raven said:
Det brukar variera lite grann med hur vi resonerar kring outing - den här gången kom förslaget med att out:a riktning innan förslaget att bara out:a vid drev, och jag har inte riktigt rutinen kring huruvida man ska köra med outning vid drev eller inte.
Varför började du inte med att fråga byn hur vi tycker att vi ska gå tillväga då? Det känns som en bättre taktik än att chansa på vad vi tycker är bäst. Du ska inte fatta besluten. Byn ska fatta besluten, för byn vet mer än vad du gör. Därför är det en dålig idé att göra så som du valde att göra. Givetvis framstår det som ulvigt att snabbt outa, men det luktar även ulv för att ditt försvar indikerar att du gjort vad som är bäst för dig, inte vad som är bäst för byn. Kanske dåligt strategiskt tänkande, kanske ulv. Om alla nu tillhör de här fyra vädersträcken ger det de som outat först mer bybopoäng. Är det assymetriskt ger det de tidiga outningarna ännu mer trovärdighet.

Jämför också:
Vad jag gjort ger förstås ulvar en möjlig "cover" om de har andra läger än bybor (och ger möjligen mål om ulvar har info om var siare/väktare/DTF eller annat finns), men å andra sidan får man info av sånt också.
Med:
Om man betänker möjligheten att jag vore ulv så har jag förstås en annan sits - då är det chansar jag och försöker skapa cover för andra ulvar (som kan säga sig tillhöra mitt läger) - men det är en farlig strategi. Alternativt drar jag till mig uppmärksamhet för att avleda intresse från andra ulvar.
Det är alltså bara ulvigt, och du resonerar själv utifrån att det du gjort endast är ulvigt. Antingen ger du ulvarna bättre chanser att träffa powerroller, eller så lägger du upp bollen för kompisarna att smasha. Framförallt försöker du skriva två olika scenarion, men skriver samma sak i båda, dvs att du är ulv. Du kommer på dig själv med att skriva hur du faktiskt har tänkt och känner dig tvungen att skriva varför en ulv inte skulle tänka så och får med dig "men det är en farlig strategi".

Alltså, det jag tycker är skumt är att du inte låter byboig, utan att du låter som en ulv som försöker svara på anklagelser utifrån ett ulvperspektiv.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
I1


Jag har, som jag uppgav i min anmälan, dåligt med tid och kommer bara att vara här ett par gånger om dagen. Mina inlägg blir kortfattade och kantiga, deal with it.


@KK om inläggstak: Du svarar på din egen fråga i samma inlägg som du ställer den. Mitt svar: för mig gör inläggstaken detta möjligt rent tidsmässigt. Kanske förlorar man stressmöjligheter som kan få ulvarna att göra bort sig men annars tror jag inte att mycket förloras.



LJSLarsson said:
Inlägg 2


Angående att spam-rösta med/utan motivering

KK och Basse har tagit upp att vi har fördel i detta spel av att använda gratis röster. Detta kan leda till dubbla och snabba drev. Recca är dock på dessa två herrar hur detta är en dålig sak, eftersom spamröster inte motiveras.

Jag håller egentligen med Recca i sak. Alla röster skall motiveras, och därför bör man inte spamrösta. Personligen skulle jag helst se att vi inte använde poster med enbart röster alls förutom i slutet av rundan när man börjar närma sig inläggstaket. Jag tror att det kan bli lätt för ulvar att lägga sina röster där det passar och sedan i lugn och ro efterkonstruera ett bra själ istället för att på en gång leverera en ärlig orsak som en bybo skulle kunna ha gjort.
Sätter du upp en massa ramar och mallar för hur konversationen ska föras så underlättar du för den som vill måste ljuga. Vill du ha en motivering så be om den istället för att begränsa spelrummet.

LSJSLarsson said:
Jag får dock en hård vibb från Recca när hon är på Vimes när han tar upp att fluffet bör vara mer diverse i detta spel. Jag tycker, vilket Vimes tydligt visar i sin nästa post, att det är uppenbart att det finns en bredare fluffpool att välja ifrån än förra liret.

En mycket svag anklagelse från Recca... som på något sätt bygger på att Vimes fick idén från Trasapas post där han radar upp lite olika yrken som någon skulle kunna ha.

Recca, på vilket sätt har Vimes blivit påverkad av Trasapa? Varför skulle de sitta i samma båt? Skulle inte Vimes kunna skrivit som han skrivit, både som ulv och bybo, utan Trasapas lilla lista på yrken?
Nu känns det som att vi är väldigt långt ut i spekulationernas utkanter. Recca och Vimes är med i spelet, de kommer att skriva även utan dina nonsensfrågor (för det är faktiskt precis vad de är just nu, och dessutom svarar du på dina egna frågor i samma inlägg). Se till att få in resten av lirarna i spelet istället för att slösa bort de starka lirarnas inlägg på skitsaker.

ÖHT är det en djävulsk massa antaganden om spelupplägget just nu och jag förstår inte logiken bakom att det skulle vara bra att outa lag bara sådär, om det finns symmetri är det la bättre att använda den till vår fördel.

Peace
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
4/16

Gött att du är med !Pax! Du har varit saknad! (eller jag har inte spelat med dig på aslänge iaf)

!Paxen said:
Saker jag tror på: Ulvarna ljuger alltid, men en som ljuger behöver inte vara ulv. Outa utefter drev. Outa inte i onödan. Och säkert något mer, men det får duga tills vidare.
Så ulvarna kan ha information om i vilket lag powerrollerna befinner sig i. Jag funderade på att ljuga för att lättare avgöra om spelet var symmetriskt eller ej, men ponera att andra tänker likadant. Då kommer vi få ett helsike att avgöra vilka outningar som är trovärdiga. Jag tror, oavsett om det gör powerroller mer utlämnade, att det är bättre att inte ljuga om det. Det kommer snurra till det för mycket annars.

Ifall ulvarna inte har alibilag är det säkrast att outa vid press. På så sätt bestämmer byn vem som ska outa först. Dvs ett vanligt drev mot de mest misstänkta. Väljer den personen att släppa lag vill vi ha en förklaring till det. Väljer personen att inte outa lag så vill vi ha en förklaring till det också. Eventuellt kommer vi behöva köra en purgatorisk ordningsföljd för att få ut allt. Även om vi inte tar med oss någon information i graven ser jag helst att så mycket som möjligt kommer ut under R1.

Nu ska jag släppa in andra och vänta på synpunkter. Se till att slänga ut en röst så att vi kan komma igång med drevandet!
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
1/16
Kommer antagligen titta in ooh hänga med under dagarna på mob, men skrivandet får vänta till efter jobbet.
Dagen till äran gick min dator sönder.*_*så jag skriver på surfplattan .nu. Då är inläggstak inte att föredra men det blir mindre att läsa så det är lIka bra som dåligt just nu allafall.
Min filosofi angående drev: Man ska inte outa ngt ut ur det blå .om det inte finns starka skäl till det.Alla ska rösta så tidigt som möjligt. Eftersom det är så tidigt som möjlIgt finns det inte mkt att gå på och .om första rösten är meningslös gör det inget. Detta skapar drev som skapar reaktioner, vilket leder till mer motiverade röster. Sen har jag förstått att det brukar vara annorlunda här. Mitt första lir här tyckte jag alla var galna som outade saker I tid och otid. Det hjälpte då men jag föredrar drev.
Röst: Max Raven

Gul grön blå.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Under tiden !Paxen analyserar

Då jag är långsam av mig så har jag inte blivit färdig i analyserandet. Så, jag tar det som jag har kommit fram till just nu, och svarar på åtminstone en fråga:

Konrad,jag har varit med i ett lir med inläggstak, iaf vad jag har för mig. Vad jag tyckte då var att det inte gjorde någon skillnad. Kan minnas fel, men jag tror iaf att det kommer vara så i detta spel. Kanske att folk tänker till lite mer ang sina inlägg.

Finns DTF? Bättre fråga är om vi ska bry oss. Jag var DTF en gång i tiden och vann väldigt drygt med mitt spelande. Den vinsten tycker jag dock att jag förtjänade, samtidigt som jag tycker att det var en väldig taskig seger (då byborna fick ut alla ulvar). Men, men, åter till sak. DTF kanske finns. Jag skulle kunna tänka mig en Robinson-Robban som är redo att bli smurf-hulken och smurfa loss bland oss alla Varulvsson..sons.. i lägret. Men det är något vi egentligen ska låta ulvarna tänka på och anledningebn till det är att DTFs vinstvillkor oftast står i direkt kontrast med ulvarnas. Vi tar DTF när det kommer dit, men tills vidare så ser jag alla som försöker peta ut oss på DTF-vägen som en potentiell ulv. Jag vill hellre ha ut en ulv än en DTF.

Åter till läsningen för min del.
 
Top