Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Så, jag skulle vilja ha press på Cissi. Hon dabbade sig med varulvarnas antal och hon har varit inkonsekvent och konstig om outningar.
Vimes känns ännu ett snäpp grönare efter det inlägget. Jag kan tänka mig rösta på Cissi. Hon är den som känns svårast att placera av de som skrivit mycket. Inkonsekvent var ordet. Andra jag skulle vilja pressa är Brynolf och Max, men där finns inga röster hitintills och våra röster är spridda nog som det är. Brynolf är väl känd för att hålla låg profil i början, men några kommentarer om spelet måste det väl finnas. Max hade inget att säga innan. Nu då?

Röst: Cissi
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Vimes said:
Okej, jag har massor av röster på mig så jag tänker outa (titta, nu har vi producerat massor av information genom att dreva mig).

Det blir två outningar, en helt konkret och en lite luddigare. Häng me'!

1. Jag har med mig jongleringsbollar.

2. Jag har (likt KK antar jag, vilket var anledningen till att jag "grönade" honom) en förmåga som ger mig info om den som blir utröstad eller nattdödad.

Kommentarer: angående 1) så verkar detta vara helt safe att outa, och eftersom jag tror att yrke kan vara farligt att outa sejfar jag hellre så här pass tidigt i spelet. Dessutom har jag brödsmulat bollarna vid två tillfällen. Angående 2) så konstaterar jag att min förmåga är formulerad så att jag får anta att det gäller både utröstning och nattmord, dessutom ska påpekas att den är binär: jag får veta huruvida den som åkte ut uppfyller ett visst villkor. Anledningentill att jag outar 2) är att det troligtvis är out in the open ändå.

Så, jag skulle vilja ha press på Cissi. Hon dabbade sig med varulvarnas antal och hon har varit inkonsekvent och konstig om outningar.
Vad tror du om föremålet/en då? I förra spelet var de tematiskt kopplade på så vis att gamla föremål betydde skurk och moderna betydde snäll, kan vi ha något i samma stil här? Vad skulle det kunna vara i så fall i din mening? Dessutom får du gärna kommentera de sju vålnaderna, om du nu inte genom din tystnad menade att de är av mindre vikt i nuläget. Lite mer vill jag höra av dig!

Röstsammanställning (obs! Baserad på föregående lista):
Vimes (5): Brynolf, LJSLarsson, Dieselsoppa, Cissi, tripp_trap
Konrad (1): Liliana
Cissi (3): Vimes, Vicotnik, Tyr
LJSLarsson (1): Konrad
Max Raven (1): Ruga
Tyr (1): Cassius
Ingen röst (5): Empiricus, Jake Armitage, Korpa, Lu-kaazh, Max Raven
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Okej, det här kommer inte vara till min fördel, men...

Jag hade totalt missuppfattat en detalj i min roll men nu när Mukwa rett ut begreppen så vill jag backa igen från lite som jag sagt tidigare.

Inget i min roll talar om en tredje fraktion. Däremot så omnämner den specifikt en viss typ av yrke. Jag såg detta som ett omnämnade av en tredje fraktion men nu vet jag att så inte var fallet.

Varför eller på vilket sätt detta är viktigt vet jag inte men det leder mig att tro att Vimes har rätt angående att det är lite riskabelt att outa yrke.
Jag vet att jag har varit stökig och obeslutsam, men det är sån jag är tills jag får lite att jobba med.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Cissi har inte pingat nåt alls för mig, mer än möjligen den udda uppskattningen av antalet ulvar. Jag tycker i stället Konrad har hittat en bra lös tråd på Larsson att dra i.

Röst: LJSLarsson
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Alltså, diskuterar vi vålnaderna? Finns det någon som menar att de inte bara är larvigt fluff?

Jag vill faktiskt inte diskutera föremålen vidare. Jag skulle kunna vidareutvecklatankar kring dem, men det är jag rädd kommer hjälpa ulvarna att ljuga (om de ens måste det). Jag ser hellre att fler outat innan jag resonerar kring föremålens betydelse.

Men visst, jag är kass på att jonglera. Fan vet varför jag släpar runt på de här bollarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Cissi said:
Inget i min roll talar om en tredje fraktion. Däremot så omnämner den specifikt en viss typ av yrke. Jag såg detta som ett omnämnade av en tredje fraktion men nu vet jag att så inte var fallet.
Ok...

Alltså, för mig är du en god kandidat att outa vad det gäller för yrke.

Hur som helst vet jag inte(utifrån min roll och infon i den) om jag köper att Mukwa skulle säga "nä, det handlar inte om DTF". Jag tycker det luktar lögn faktiskt. Eller så har du helt enkelt en annan förmåga än jag (och KK?).
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Vimes said:
Cissi said:
Inget i min roll talar om en tredje fraktion. Däremot så omnämner den specifikt en viss typ av yrke. Jag såg detta som ett omnämnade av en tredje fraktion men nu vet jag att så inte var fallet.
Ok...

Alltså, för mig är du en god kandidat att outa vad det gäller för yrke.

Hur som helst vet jag inte(utifrån min roll och infon i den) om jag köper att Mukwa skulle säga "nä, det handlar inte om DTF". Jag tycker det luktar lögn faktiskt. Eller så har du helt enkelt en annan förmåga än jag (och KK?).
Det där pingar för mig också. Jag vill inte ha en yrkesoutning för vi vet inte vad de kan få för konsekvenser. Jag vill ha en föremålsoutning eller en ordentlig brödsmula.

Sen kan vi gå vidare med outningarna. Jag vill att Tyr ska outa eftersom han helt duckade undan det.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Cissi said:
Okej, det här kommer inte vara till min fördel, men...

Jag hade totalt missuppfattat en detalj i min roll men nu när Mukwa rett ut begreppen så vill jag backa igen från lite som jag sagt tidigare.

Inget i min roll talar om en tredje fraktion. Däremot så omnämner den specifikt en viss typ av yrke. Jag såg detta som ett omnämnade av en tredje fraktion men nu vet jag att så inte var fallet.

Varför eller på vilket sätt detta är viktigt vet jag inte men det leder mig att tro att Vimes har rätt angående att det är lite riskabelt att outa yrke.
Jag vet att jag har varit stökig och obeslutsam, men det är sån jag är tills jag får lite att jobba med.
Det stämmer med det jag vet. Det jag vet stämmer med det Vimes och KK) säger också. Jag tror inte Cissi är röd.
Tycker fortfarande att vi ska kolla att vi pratar om samma sak dock. Jag kan börja.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Okej. Tillräckligt många. Cissi, berätta vad det är för yrke.

Ruga, håll dina hästar, Cissi känns mer suspekt.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Jag skulle väldigt gärna få reda på yrken, faktiskt. Jag skulle tro att det är något som skulle kunna hjälpa oss fånga ulvar.

Och hur säkra kan vi vara på Cissi, nu när hon sitter med narrmössan på? Ganska stort misstag, och så vill hon inte att vi ska outa yrken. Får mig att fundera, I alla fall. Säger inte att hon är röd, men hon börjar bli mer och mer rosa för mig.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Vimes said:
Cissi said:
Inget i min roll talar om en tredje fraktion. Däremot så omnämner den specifikt en viss typ av yrke. Jag såg detta som ett omnämnade av en tredje fraktion men nu vet jag att så inte var fallet.
Ok...

Alltså, för mig är du en god kandidat att outa vad det gäller för yrke.

Hur som helst vet jag inte(utifrån min roll och infon i den) om jag köper att Mukwa skulle säga "nä, det handlar inte om DTF". Jag tycker det luktar lögn faktiskt. Eller så har du helt enkelt en annan förmåga än jag (och KK?).
Vad är DTF?
Allafall i mitt pm fanns info om en grupp som jag var osäker på om de var en fraktion eller ett yrke.
När Cissi pratade om fraktioner frågade jag mod specifikt om var det var. Jag förväntade mig mest ingen kommentar men fick svaret att dom är ett yrke. Så om det ljuger hon ej.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vimes said:
Okej. Tillräckligt många. Cissi, berätta vad det är för yrke.

Ruga, håll dina hästar, Cissi känns mer suspekt.
Säkert?

Jag är inte övertygad om att yrket är helt rätt att outa.

Men min roll gör gällande att jag kommer få reda på om en person som lämnar spelet tillhör ett visst yrke.
Annars får jag inte reda på någonting om den som försvinner. Så det skiljer sig en del från KK och Vimes där jag tolkar det som att de får reda på saker oavsett vem som försvinner. Jag får bara reda på om den som åker har just det omnämnda yrket.

Det är yrket som är specificerat i min roll och därför tänkte jag först på en tredje fraktion.
Vill fler än Vimes att jag ska tala om vilket yrke det handlar om?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ruga said:
Vad är DTF?
Den Tredje Fraktionen

Allafall i mitt pm fanns info om en grupp som jag var osäker på om de var en fraktion eller ett yrke.
När Cissi pratade om fraktioner frågade jag mod specifikt om var det var. Jag förväntade mig mest ingen kommentar men fick svaret att dom är ett yrke. Så om det ljuger hon ej.
Intressant. Själv tror jag ju inte Mukwa skulle förklara det så tydligt när vi i stället kunde komma fram till det i spel. Så du och Cissi sitter i samma båt nu. Vi får se om den flyter.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Cissi said:
Vimes said:
Okej. Tillräckligt många. Cissi, berätta vad det är för yrke.

Ruga, håll dina hästar, Cissi känns mer suspekt.
Säkert?

Jag är inte övertygad om att yrket är helt rätt att outa.

Men min roll gör gällande att jag kommer få reda på om en person som lämnar spelet tillhör ett visst yrke.
Annars får jag inte reda på någonting om den som försvinner. Så det skiljer sig en del från KK och Vimes där jag tolkar det som att de får reda på saker oavsett vem som försvinner. Jag får bara reda på om den som åker har just det omnämnda yrket.

Det är yrket som är specificerat i min roll och därför tänkte jag först på en tredje fraktion.
Vill fler än Vimes att jag ska tala om vilket yrke det handlar om?
Precis samma info som jag har. Cissi säg 3 bokstaven i ordet så kan jag säga 6 för att göra det svårt att lista ut.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Cissi said:
Men min roll gör gällande att jag kommer få reda på om en person som lämnar spelet tillhör ett visst yrke.
Det där grönar dig.

Jag tycker vi går vidare och låter yrken vara, det känns för farligt just nu.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ruga said:
Cissi said:
Vimes said:
Okej. Tillräckligt många. Cissi, berätta vad det är för yrke.

Ruga, håll dina hästar, Cissi känns mer suspekt.
Säkert?

Jag är inte övertygad om att yrket är helt rätt att outa.

Men min roll gör gällande att jag kommer få reda på om en person som lämnar spelet tillhör ett visst yrke.
Annars får jag inte reda på någonting om den som försvinner. Så det skiljer sig en del från KK och Vimes där jag tolkar det som att de får reda på saker oavsett vem som försvinner. Jag får bara reda på om den som åker har just det omnämnda yrket.

Det är yrket som är specificerat i min roll och därför tänkte jag först på en tredje fraktion.
Vill fler än Vimes att jag ska tala om vilket yrke det handlar om?
Precis samma info som jag har. Cissi säg 3 bokstaven i ordet så kan jag säga 6 för att göra det svårt att lista ut.


Anledningen till att jag tänkte att det var en fraktion var att det var lika stort som "Äventyrare" och "plundrare" och inte alls lika specifikt som mitt eget yrke.

Jag har brödsmulat sen inlägg ett att jag får reda på saker om den som röstas ut men eftersom det tidigare varit så motsträvigt att outa yrke så ser jag inte varför jag skulle säga vad jag sitter på där?

Exempel: ulvarna mördar en person och sedan hävdar någon att vedebörande har yrke X.
Yrke X är det yrke jag får veta om någon tillhör och vet med säkerhet att den mördare inte hade det yrket för det hade jag fått veta. Då kan jag ju fråga mig själv om varför någon skulle vilja ljuga om att någon var ett visst yrke eller inte. Men jag vill gärna tro att det lilla fluff vi har spelar roll.

Om jag och Ruga sitter på någon form av lögndetektors-förmågor så är det väl puckat att outa vilket yrke som ulvarna inte ska ljuga om för att det kan vi se?

Nu vet ni helt och hållet om min förmåga. Hur den fungerar är också anlendingen till min tidiga fundering om aktiva och passiva förmågor.

Kan vi jobba något med förmågorna aktiva/passiva?

Vill ni ha mitt föremål också?
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Vimes said:
Alltså, diskuterar vi vålnaderna? Finns det någon som menar att de inte bara är larvigt fluff?
Alltså det här är en grej jag verkligen inte gillar. Du gjorde exakt samma sak förra spelet. Du underkände argument, frågor och åsikter med en handvinkning. Du sammanfattade långa utläggningar med enstaviga meningar som helt eller delvis missat originalinläggets poäng. Detta var smart beteende när du var skurk, för du är en välkänd spelare som många lyssnar på och respekterar. Men det hjälper oss föga om du nu är bybo.

Och för att svara på det du skrev i citatet här, ja, jag menar att de kanske kan vara mer än "larvigt fluff". Jag tänker i alla fall inte slänga idéer och koncept överbord första rundan, inte utan någon slags diskussion. Men det jag ville ha en kommentar på var alltså om du tror att vålnadernas antal, sju, har någon betydelse, och i så fall vad det kan vara.
 
Top