Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Föreningen WRNU
och Mukwa presenterar
______________________

Ett äventyr

- En episk berättelse
______________________

Regler

Regler
<ul style="list-style-type: disc">[*]Det är förbjudet att kommunicera med varandra eller andra om varulvsspelet utanför dessa trådar.[*]Det är förbjudet att citera PM från mig. Berätta med egna ord om ni vill hänvisa till era PM.[*]Det är förbjudet att editera (ändra) inlägg.[*]Du måste göra minst ett inlägg varje runda, annars diskvalificeras du (spelare som stängs av från forumet diskvalificeras omgående).[*]Oavsett om det kommer ett STOPP-inlägg efter avslutad dagrunda eller inte får ni inte posta något efter sluttiden (om ni går över tiden med nån minut är det inte hela världen, men försök följa det här).[*]Om ni åker ut får ni posta ett avskedsinlägg, men det får inte påverka spelet på något sätt.[*]Varje runda består av en dagfas och en nattfas.[*]Dagfasen:
Ny tråd – I början av dagfasen postar jag en ny tråd med spelets namn och runda som rubrik. I startinlägget kommer en summering av vilka som är kvar i spel och vilka som åkt ut, samt vilken fraktion de som åkt ut tillhörde.
Röstning - I dagfasen får ni rösta på den som ni vill ska åka ut. Ni får rösta hur många gånger som helst, men det är bara din sista röst som räknas när jag sammanställer dem. En röst skrivs i fetstilt, så här: ”Röst: Mukwa”. Ni kan även lägga ned er röst genom att skriva ”Röst: Ingen”. Det är inte nödvändigt att stava spelarens namn helt korrekt, så länge det inte råder några tvivel om vem rösten avser. Om jag inte förstår vem rösten lagts på kommer det dock räknas som en nedlagd röst. Det är ”Röst:” jag kommer söka efter så om det inte finns med är rösten ogiltig (och då kommer din föregående röst stå kvar). Om två eller fler spelare har lika många röster när tiden för rundan tar slut kommer rundan att gå till Sudden Death (rundan öppnas och avslutas så fort en av kandidaterna har fått flest röster. Ingen får rösta på någon annan än de spelare som hade flest röster innan Sudden Death började gälla). Detta pågår som mest i ett extra dygn. Är det fortfarande lika kommer valet av röstningskandidat ske genom lottning.
Meddela förmåga – Om ni vill använda en förmåga skickar ni ett PM till mig och förklarar att ni vill använda den. Ni får ändra er hur många gånger som helst, det är det sista PM:et innan Tidsstoppet som räknas. Förmågor inkomna efter tidsstoppet kommer ej gälla.
Tidsstopp – Det sista som händer i dagfasen är att jag postar ett STOPP-inlägg. Ingen får posta någonting efter det i tråden. Vänta istället på att en ny tråd postas.[*]Nattfasen:
Hängning – Den som fått flest röster på sig i dagfasen får lämna spelet.
Förmågor används – De förmågor som meddelats i dagfasen används i nattfasen. I vilken ordning de används är hemligt.[*]Vinstvillkor: Äventyrarna (Byborna) vinner om det bara finns bybor kvar i spel. Plundrarna (Varulvarna) vinner om det inte finns något sätt för byn att vinna på (vid lika vinner alltså Varulvarna). Eventuella övriga vinstvillkor står i era Roll-PM[/list]
Exempelroll

Fraktion: Äventyrare
Yrke: Krigare
Förmåga: Du har sett saker som andra helst skulle vilja slippa. Varje runda får du klicka på valfri spoiler.
Föremål: Kokkärl. Grytan är bottenlös, precis som din mage.
Deltagare
Brynolf
Cassius
Cissi
Dieselsoppa
Empiricus
Jake Armitage
Konrad Konvalj
korpa
Liliana
LJSLarsson
Lu-Kaazh
Max Raven
Ruga
tripp_trap
Tyr
Vicotnik
Vimes

Uppdraget
Värdshuset var inte så smutsigt på insidan som ni trodde. De här kvarteren döljer många hemligheter. Vid ett bord i ena hörnet satt en mystisk man med svart kåpa. Han ser sig omkring och får syn på er. Ett gäng sammanbitna och erfarna äventyrare som hittat mången skatt och dödat mången drake. Han vinkar till sig er och förklarar med rosslig stämma att han har ett uppdrag åt er. Ni accepterar hans uppdrag efter att ha förhandlat om belöningen. Långt borta i ett avlägset land finns en drottning som regerat i tusentals år. Enligt sägen kan hon inte dö på grund av en amulett som hänger runt hennes hals. Mannen i värdshuset vill ha amuletten, och ger er en bonus om ni lyckas störta hennes rike också. Problemet är att kunna ta sig in i landet. För att få reda på hur ni kan överrumpla drottningen måste ni ta er till De 7, onda vålnader med oändlig visdom, som håller till i ett beryktat träsk.

Ni har provianterat och har egentligen mycket mer att bära än vad terrängen tillåter, men är det äventyr så är det! I rask takt marscherar ni genom träsket. Allt blir plötsligt ljust och ni får ont i ögonen. En dimma virvlar genom gruppen och plötsligt befinner ni er på en offerplats med stora groteska träd runtomkring. Det finns ett stort altare framför er och en genomskinlig vålnad förklarar att det finns de i era led som skulle bedra er. Vålnaden försvinner och en ny uppenbarar sig. Denna vålnad skriker att er grupp inte endast består av välvilliga äventyrare. Vålnaden försvinner och en ny vålnad framträder. Den tar till orda och upplyser er om att er grupp även består av plundrare som inte skulle dra sig för att ta amuletten ifrån er när ni väl hittat den. Även denna vålnad försvinner och ännu en uppenbarar sig framför er. För att få reda på hur ni kan komma in i landet där drottningen med amuletten härskar kräver De 7 ett blodsoffer. Nästa vålnad materialiserar sig innan den andra hinner försvinna och hon säger att tiden är inne för ert första riktiga val. Vålnaden försvinner och låter er konferera. En ny vålnad uppenbarar sig och säger att ni måste ha bestämt er på:

Onsdag (27:e) kl 22:00

Kan äventyrarna (bybor) hitta amuletten och ge den till mannen på värdshuset, eller kommer plundrarna (ulvar) lägga beslag på amuletten själva?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Så var det igång igen med ett rätt så klassikst upplägg av spelet :gremsmile:

Jag tänker lägga en röst det första jag gör och den tänker jag lägga på Vimes.

Röst: Vimes

Anledningen att jag lägger min röst på Vimes är att han är en väldigt skicklig spelare och jag anser att det är vetigt att försöka lista ut hans tillhörighet så fort som möjligt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Tack för passningen, Vico. Nu väntar jag på att någon ska säga att jag är överskattad som spelare. :gremsmile: Men ärligt talat, jag misstänker att jag kommer få en hel del tryck på mig. Jag har varit bra som varulv de två senaste gångerna jag varit det (Infiltratör och Ebon Oaks), å andra sidan har jag varit rätt medioker som bybo på sista tiden (Klassikern, TMNT). Men jag inser ju att jag har någon form av status som en spelare som har ett visst talutrymme, och med detta kommer förstås ansvar.

Två löften:
1. Aktivitet, jag har många bollar att jonglera med i varje fall februari ut. Jag ska dock se till att vara helt uppdaterad och skriva i varje fall ett vettigt inlägg per dag.
2. Ansvarigt spelande. Jag kommer placera ut en mental ringmur och vakt i huvudet som får sätta ner foten när jag får för mig att dra igång dödsdrev på lösa boliner (se TMNT och eftersnacket). Folk lyssnar av någon anledning på mig, så det är direkt dåligt om jag bygger upp bara ett case. Det behövs alltid alternativ, det här spelet bygger på att det finns alternativ att ta ställning till.

Det jag tror nu är att vi ska försöka närma oss våra roller och spelets uppläggning utan att outa något. Diskussioner som huruvida man tror att plundrarna har urskiljande yrken eller föremål, hur många de är, vilka kategorier i roll-PM:en vi kan ha nytta av och så vidare. Det jag efterlyser är alltså en diskussion om spelets uppläggning som inte avslöjar våra roller, men som utgår från dem. Tänk på det, att alltid i sådana diskussioner yttra dig utifrån din egen roll. Även om vi inte löser något med diskussionen kommer vi kunna "köra" den mot de outningar som kommer komma i ett senare skede.

Runda 1:s huvudsyfte brukar ju vara att producera information. Vi vill att folk ska skriva så mycket som möjligt, och ta ställning till så mycket saker som möjligt, för att kunna använda det senare i spelet. Dock brukar vi också kunna rösta ut en ulv i första rundan, och det tycker jag vi ska fortsätta med. Nu har bara Vico skrivit när jag skriver det här, och ska jag säga något så tycker jag kanske att han borde gett mig lite mer att jobba med: vad vill han se från mig? Förordar han ett drev för at tjag ska outa något, eller vill han bara se lite "gröna" inlägg och tankar från mig?

SKitsamma: enligt samma resonemang som VIco röstar jag såhär:

Röst: Konrad Konvalj - KK är faktiskt WRNUs bästa spelare. Och han är LÄSKIG som varulv. Så jag vill helst börja med honom. KK, vad tror du om spelupplägget? HUr hittar vi ulvar? Hur hänger gejerna i PM:et ihop?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Ni som är nya:

VÅGA FRÅGA!

Jag vet att några av er är erfarna från Sveroks forum, men jag kan tänka mig att vi har en annan kultur och jargong och håller vissa saker för självklara som ni inte känner till. Våga fråga! Vi är ett team, och vi vill hjälpa alla (utom ulvarna) att vara bra.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Röst: Konrad Konvalj - KK är faktiskt WRNUs bästa spelare. Och han är LÄSKIG som varulv. Så jag vill helst börja med honom. KK, vad tror du om spelupplägget? HUr hittar vi ulvar? Hur hänger gejerna i PM:et ihop?
Jag ska egentligen inte vara här nu men detta svårt att hålla fingrarna borta. Speciellt när det kastas i ansiktet på mig att jag är bäst.

Jag tycker Vico kan berätta för oss hur många ulvar det är. Det är inte riktigt min grej att vara bra på sånt. Jag kommer jaga ulvar till förbannelse ändå.

Rimligtvis bordet det vara 4-5 ulvar med tanke på deltagarantalet.

Utifrån min roll tolkar jag det som att vi inte får reda på statusen på de hängda (eller snarare offrade till De 7), men det visar sig ju rätt snart.

Med det sagt så kan det ju vara så att det är färre ulvar i spel i och med att vi inte får någon grön/röd stämpel på de som ryker.

Röst: Vicotnik

Gör din grej! Du är en skicklig konstruktör och är lite av klassikernas mästare. Hjälp mig och alla nykomlingar att förstå hur Mukwa lagt upp spelet.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ja, jag vill också veta hur många ulvar som finns i spel.

En till tanke på KKs inlägg. I andra spel där vi inte per automatik fått reda på de utröstades tillhörighet så har det ju funnits någon som får reda på det. Det skulle vara behändigt minst sagt.

Jag är lite nervös över att KK och Vimes är online samtidigt just nu och börjar jaga Vico. Sen är jag väl nojjig över KK för att han lurade mig så grovt i TMNT så man kanske inte ska lyssna på mig alls i det här skedet. Men om Vimes och KK är ulvar så kan vi lika gärna ge upp och gå hem.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Hejsan allihopa!

Jag ska försöka vara kvar i liret utan avstängning men jag vill varna för att jag flyttar nästa fredag och då kommer min internet tillgång vara dålig. På jobbet kommer jag kunna skriva och förhoppningsvis går installationen av mitt internet snabbt så jag kan vara med. Det löser sig ska vi se!

Angående spelet känns det kul och spännande att vi är så många, men jag tror vi kommer få vara jäkligt strukturerade, varför?

1. För att det är lätt att folk försvinner i mängden.
2. Det är lätt att det blir förvirrat när det är många inblandade.

Så jag tycker att vi ska börja prata struktur för outning och dylikt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Cissi said:
Ja, jag vill också veta hur många ulvar som finns i spel.

En till tanke på KKs inlägg. I andra spel där vi inte per automatik fått reda på de utröstades tillhörighet så har det ju funnits någon som får reda på det. Det skulle vara behändigt minst sagt.

Jag är lite nervös över att KK och Vimes är online samtidigt just nu och börjar jaga Vico. Sen är jag väl nojjig över KK för att han lurade mig så grovt i TMNT så man kanske inte ska lyssna på mig alls i det här skedet. Men om Vimes och KK är ulvar så kan vi lika gärna ge upp och gå hem.
Inte för att vara så men..

Jag "jagar" Vico. Vico "jagar" Vimes. Vimes "jagar" KK.

Hur många ulvar tror du på Cissi? Vad tror du om upplägget?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag tycker Vico kan berätta för oss hur många ulvar det är. Det är inte riktigt min grej att vara bra på sånt. Jag kommer jaga ulvar till förbannelse ändå.
Som du bör känna till vid det här laget så utgår jag alltid ifrån att det är 1/4 ulvar. Vilket nu när vi är 17 deltagare så kommer jag jobba utifrån premissen att det är 4 ulvar.
5 ulvar tror jag inte på, hade vi varit närmare 20 spelare så hade 5 ulvar varit mer troligt men inte på 17 deltagare.

Att vi sedan har fått en exempelroll i start inlägget kan tyda på att ulvarna inte har fullständiga rollbeskrivningar och kommer behöva hitta på saker. Men detta är något vi inte kan verifiera under första rundan, utan kanske tidigast runt 2-3.
Personligen tror jag att det är vettigt ifall vi under kontrollerade former (drev) får fram all information från samtliga spelare utom förmågor under första rundan. Dock skall vi inte släppa en spelare bara för att den går ut med lite info från sin rollbeskrivning.
Redan nu har vi börjat sprida ut våra röster vilket inte gynnar byn över huvudtaget utan låt oss istället fokusera på Upp till två spelare på en och samma gång, detta gör det jobbigare för ulvarna att slänga runt sina röster och smygga i utkanten utan att ta ställning till vilket av dreven de ska vara med i.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Konrad Konvalj said:
Inte för att vara så men..

Jag "jagar" Vico. Vico "jagar" Vimes. Vimes "jagar" KK.

Hur många ulvar tror du på Cissi? Vad tror du om upplägget?
Jag tror... att det finns min fem ulvar i spel och att det finns förmågor som funkar "aktivt" eller "passivt".

I exempelrollen så finns det en förmåga som verkar vara aktiv, och sen så min tanke ovan att det borde finnas någon som kan få veta fraktion på den utröstade, det är i min mening en passiv förmåga.

Men längre än så har jag inte kommit.

Vad tror du själv, KK?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag är lite nervös över att KK och Vimes är online samtidigt just nu och börjar jaga Vico. Sen är jag väl nojjig över KK för att han lurade mig så grovt i TMNT så man kanske inte ska lyssna på mig alls i det här skedet. Men om Vimes och KK är ulvar så kan vi lika gärna ge upp och gå hem.
Att de jagar mig är inget jag oroar mig över. Jag är van att få en hel del folk efter mig bland det första som händer i var och var annat varulvsspel.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Cissi, vem av mig, konrad och vimes vill du helst få information ifrån? Lägg din röst på någon av oss och försök motivera varför du valde den personen av oss tre.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Cissi said:
Konrad Konvalj said:
Inte för att vara så men..

Jag "jagar" Vico. Vico "jagar" Vimes. Vimes "jagar" KK.

Hur många ulvar tror du på Cissi? Vad tror du om upplägget?
Jag tror... att det finns min fem ulvar i spel och att det finns förmågor som funkar "aktivt" eller "passivt".

I exempelrollen så finns det en förmåga som verkar vara aktiv, och sen så min tanke ovan att det borde finnas någon som kan få veta fraktion på den utröstade, det är i min mening en passiv förmåga.

Men längre än så har jag inte kommit.

Vad tror du själv, KK?
Jag har presenterat vad jag tror ovan och blir genast nyfiken på varför du tror det finns minst fem ulvar! Jag frisserar gärna nedåt, speciellt om vi inte får någon fraktion på de som ryker.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej allihopa! Dags att jaga plundrare!

Som det har tagits upp tycker jag att organiserade drev är vägen att gå.

Nu i början har vi fått mest engagemang av Konrad, Vicotnik och Vimes som tittar snett på varandra och Cisse som tittar snett på alla tre. Bybor brukar vara aktiva i början och varulvar komma lite efter (eftersom de brukar sitta en stund och jämföra anteckningar med varandra och diskutera strategier), så jag tänker inte tro på en gång att det är en urlömsk varulsplan som vi har framför våra ögon.

Blickar vänds lite mot Cissi och hennes tankar kring upplägg. Fem varulvar känns mycket. Brödsmulande om DTS eller Vigilante, kanske?

Om vi skall dreva är det väl bäst att börja med någon av oss som är aktiva i början? Eller skall vi vänta på att alla gjort sin röst hörd så att vi inte får varulvar som helt enkelt väntar ut att delta för att slippa ifrån tidiga outningar?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Det kändes vettigt när vi var så många men sen Vico gav mig matten på det så vet jag inte. Fyra är mycket trevligare att tro och jag drar mig för att räkna och då kändes fem som en bra siffra men jag är faktiskt benägen att vilja hålla med Vico. Fyra känns bättre. Jag hade inte förelagit fem om jag hunnit läsa Vicos inlägg innan, men han ninjade mig.

Nej, ingen teori bakom fem, bara taget ur luften.


-----------

Vico, jag skulle gärna se mer av några fler spelare innan vi börjar dreva ordentligt.
Men annars så ligger min röst för drev på Vimes, för att han är livsfarlig som ulv och som han själv påpekade, värdelös som bybo då han för lätt får en ledarroll och kan göra jättestor skada utan att vara medveten om det.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Tjofräs! Klonk! Tjolahopp!

Som sagts är det ju extra lätt för ulvarna att flyga lågt när vi är så många så om någon har ett bra förslag på drevsystem som inte bara hugger tag i de som är mest aktiva, låter det som en bra start.

@Cissi: MINST fem ulvar? Jag tycker fem låter mycket bara det. Vad baserar du det på?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
LJSLarsson said:
Hej allihopa! Dags att jaga plundrare!

Som det har tagits upp tycker jag att organiserade drev är vägen att gå.

Nu i början har vi fått mest engagemang av Konrad, Vicotnik och Vimes som tittar snett på varandra och Cisse som tittar snett på alla tre. Bybor brukar vara aktiva i början och varulvar komma lite efter (eftersom de brukar sitta en stund och jämföra anteckningar med varandra och diskutera strategier), så jag tänker inte tro på en gång att det är en urlömsk varulsplan som vi har framför våra ögon.

Blickar vänds lite mot Cissi och hennes tankar kring upplägg. Fem varulvar känns mycket. Brödsmulande om DTS eller Vigilante, kanske?

Om vi skall dreva är det väl bäst att börja med någon av oss som är aktiva i början? Eller skall vi vänta på att alla gjort sin röst hörd så att vi inte får varulvar som helt enkelt väntar ut att delta för att slippa ifrån tidiga outningar?
Vi ska inte vänta med att dreva tills alla är aktiva, vi ska börja dreva nu, helst samma minut som spelet började. Vi har inte tid att vänta på att folk ska vakna till.

Och sen stämmer det inte att ulvarna brukar komma in lite senare. De tillfällen då jag varit ulv så har jag oftast dragit iväg ett pm till de övriga ulvarna och givit dem ett sätt att kontakta mig för att sen sätta mig som en samband central och kordinera ihop ulvarna. Samtidigt som jag väntar på svar går jag in och skriver i tråden. Så att ulvarna väntar på varandra innan det skriver tror jag inte på.
Sen kan jag ju nämna för de som är nya här på forumet att det har funnits en trend på forumet att ulvarna inte delar med sig av sin info till de andra ulvarna för att mini mera riskerna att försäga sig. Dock verkar den trenden ha avtagit i alla fall i de 2 senaste spelen om jag inte har helt fel.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Brynolf said:
Tjofräs! Klonk! Tjolahopp!

Som sagts är det ju extra lätt för ulvarna att flyga lågt när vi är så många så om någon har ett bra förslag på drevsystem som inte bara hugger tag i de som är mest aktiva, låter det som en bra start.

@Cissi: MINST fem ulvar? Jag tycker fem låter mycket bara det. Vad baserar du det på?
Jag höftade. Men lyssnar gärna på Vico och tror att fyra är en bra mycket bättre höftning än min.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Tjo!

Jag kan börja med att säga att jag tror mer på fyra ulvar än fem, just med tanke på att vi är 17 spelare.

Och K.K:
Spelets regler said:
Ny tråd – I början av dagfasen postar jag en ny tråd med spelets namn och runda som rubrik. I startinlägget kommer en summering av vilka som är kvar i spel och vilka som åkt ut, samt vilken fraktion de som åkt ut tillhörde.
Jag blir lite nyfiken på varför du tror att vi inte kommer få veta fraktionen på de som åkt ut?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Cissi said:
Vico, jag skulle gärna se mer av några fler spelare innan vi börjar dreva ordentligt.
Men annars så ligger min röst för drev på Vimes, för att han är livsfarlig som ulv och som han själv påpekade, värdelös som bybo då han för lätt får en ledarroll och kan göra jättestor skada utan att vara medveten om det.
Finns ingen egentlig anledinng att sitta och vänta på att andra ska bli aktiva. Gör vi det förlorar vi bara massor med tid. Och bara för att göra det lite extra tydligt man kan flytta sin röst hur många gånger som helst. Så var inte rädd för att lägga din röst på någon, men flyttar du den sen till någon annan var beredd att motivera varför du flyttar din röst.
 
Top