Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Max Raven said:
Cissi said:
Men om Vimes och KK är ulvar så kan vi lika gärna ge upp och gå hem.
Eller så röstar vi ut dem först? :gremwink:

Fast ärligt talat - har egentligen ingenting att säga just nu. Vi är inne på en del metasnack kring hur vi spelar.

Tills vidare säger jag Röst: Ingen. Som om jag skulle tro på vad några onda vålnader säger.
Du må icke editera, ändra inlägg.

Av nyfikenhet vill jag veta vad du ändrade.
Ah, sorry. Satte Röst: Ingen i fetstil.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Cissi, du har väl märkt att jag redan sagt massor om min roll? Varför vill du ha ut mer av mig? Det finns ju massor av folk som inte sagt något om sig själva.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
LJSLarsson said:
Konrad Konvalj said:
Du fattar. Det pingar för mig att du är rätt förlåtande och tar Räven i försvar innan han sagt pip. I fallet KK hugger du för att det finns ett läge att brunifiere detta till trots att jag redan svarat Korpa.
Som jag skrev gjorde jag själv samma misstag i mitt första varulvsspel här på forumet och stämningen upplevdes väldigt hård och misstänkt för en som var ny. Vi har ju talat om att få en trevligare och mer välkomnande ton här på varulvsspelen, och det var därför jag tog Raven i försvar. :)
Nu tror ju jag att Max Raven fortfarande klarar sig själv. Att jag är intresserad av att veta vad han editerade har inget att göra med ton eller liknande.

Du tar däremot rätt snabbt ställning till Korpa´s sköna Finna Dolda Ting slag gentemot mig. Varför gör du det? Varför har du i efterhand inte kommenterat mitt svar till Korpa? Det du gör är ju en klassisk; "Nu passar vi på att pressa K.K lite för den här beefen så att skimret kring den allt för gröna K.K blir mer brunt".

Du stinker mest brunkål här inne Larsson.

Förövrigt har Räven nu kommenterat och det han skriver är precis vad som hände. Jag såg det ju själv men kände att det behövdes lite buzz kring det hela. Även det i väl mening och i god ton eftersom jag inte vill köra över någon som samlat sig i varulvsspelar-skaran.

Röst: Larsson
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Och jag missade editeringsregeln (den är sund) och gjorde det av ren vana. Får ta och lägga av med det där...

Om jag är ute för det så ber jag om ursäkt. My bad. :gremfrown:

(För övrigt har jag förbrukningsvaror som pryl. Jag vet inte hur de ska användas. :gremsmile: )
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Cissi said:
Kan du snälla bestämma dig. Jag blir helt förvirrad nu och då börjar du blinka rött för mig. Du sa att vi ska outa utrustning och sedan skulle du hänga mig och när jag vill outa yrke så får du spel och vill inte outa alls.

____________________


Larsson drev en massoutning genom att kasta ur sig en outning out of the blue i TMNT också... DET är jävligt misstänkt!
Alltså, min linje i den här frågan är väl glasklar?
1. Jag tycker inte vi ska massouta något.
2. Jag tror dock att utrustning är det som är mest safe. (Detta baserat på min roll vilket jag skrivit tidigare).
3. Jag vill att vi drevar för att det producerar mer infromation.
4. Jag röstar på dig för att du utan att motivera dig skriker om massoutning av yrke.

Vad är förvirrande? Visa gärna med citat.

Vad menar du med Larsson-referensen i slutet av ditt inlägg förresten? Gör jag samma sak som han gjorde då, eller vad menar du? Eller är det det att han plötsligt outade en grej i det här spelet?

Såhär är det, det är bekvämt med massoutning för ulvarna. Visst kan vi få ut information av en massoutning, om inte annat får vi folks PM. Men tyvärr gör vi det ju väldigt lätt för ulvarna att förhålla sig till spelet. Och har de bra alias eller lätt att ljuga av andra anledningar (se exempelrollen) så är massoutning nog det softaste för dem. Drev och press och motiverade otuningar kräver tankeverksamhet och ställningstaganden av alla inblandade, det är jobbigt för ulvarna.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vimes said:
Helvete nu sumoade jag bort ett inlägg jag skulle skriva.

Nå, utifrån min roll och allt som skrivits (inkl. Mukwas start) så ser jag inga jättestarka skäl att inte outa allt. Men:

1. Utifrån min roll tror jag att det finns en grupp i byn som är viktig. Den kan eventuellt identifieras utifrån outningar.
2. Jag tänker inte utgå ifrån att vi tjänar på massoutning.

Vidare tankar:
1. KKs fummel med att man inte får reda på fraktion när det röstas ut. Jag köper det nästan rakt av och sätter KK i grönfacket tillsvidare.
2. Basse känns ok, men hans resoenmang om sin roll kan lika gärna utgå ifrån exempelrollen. Men jag skriver under på de flesta av hans tankar utifrån roll-PM:et.
3. Max Raven får gärna engagera sig i metadiskussionen. Vinsten med att spekulera kring spelupplägg och så har bevisats i spel efter spel.

Så, jag har gjort en liten outning. Jag kan tänka mig att framträda med min utrustning om det finns en stark opinion för det.
Jag har egen info i min roll som stärker det här med ev fraktioner och som gör att KKs ursprungliga tanke om att vi inte får reda på fraktion känns vettig. Nu när vi kommer få reda på fraktion av Mukwa så tror jag ännu mer på att min info pekar på att det finns en tredje gruppering. Jag vet dock inte om den här gruppen tillhör byn, mest logiskt vore väl om den hade ett eget vinstvillkor.

Jag känner att jag är lika velig nu som i början av TMNT och kastade anklagelser vilt omkring mig. Men ni får väl ha lite överseende med det.

Utifrån det jag vet själv och utifrån det pyttelilla vi vet nu så tycker jag att vi drevar för att då ut så mycket info som möjligt i den här rundan.

Diskussion om massoutning är jag inte främmande för men i ett senare skede.

Jag vill se fler spelare i spel dock. Och egentligen, vad för outning är "jag kan hänga min utrustning om halsen"? Om jag skrev att jag kan hålla min utrustning i handen skulle det ju ge noll och inget. Eller?
Hur ska vi fomulera våra outningar?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Cissi said:
Larsson drev en massoutning genom att kasta ur sig en outning out of the blue i TMNT också... DET är jävligt misstänkt!
Hade du varit med de gånger jag var bybo hade du sett att det faller ganska bra med min spelstil. Jag sticker fram hakan och vill att saker skall hända. Tyvärr har jag inte samma tyngd i min röst som veteraner i stil med Konrad och Vimes, så jag har inte så lätt att få andra att göra saker utan får oftast göra dem själv.

Nackdelen med denna (dock roliga) spelstil är att man snabbt får folk att ta på sig de röda glasögonen, som i Konrads fall till exempel:

Konrad said:
Du stinker mest brunkål här inne Larsson.

Förövrigt har Räven nu kommenterat och det han skriver är precis vad som hände. Jag såg det ju själv men kände att det behövdes lite buzz kring det hela. Även det i väl mening och i god ton eftersom jag inte vill köra över någon som samlat sig i varulvsspelar-skaran.

Röst: Larsson
Om det inte var för att jag misstänker att du är grön hade jag tyckt att dina misstankar rödade dig. Jag försökte enbart bidra med en trevlig ton på en metanivå, vilket varken bör gröna eller röda mig.

Jag har brödsmulat mina tankar om varför jag tror du är grön (vilket jag tror Vimes snappade upp), men det är tråkigt att du ser mig som brun. Det är väl inte bara så att jag är den som syns mest som i Thibault-koden då du var felaktigt efter mig runda efter runda?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vimes said:
Cissi said:
Kan du snälla bestämma dig. Jag blir helt förvirrad nu och då börjar du blinka rött för mig. Du sa att vi ska outa utrustning och sedan skulle du hänga mig och när jag vill outa yrke så får du spel och vill inte outa alls.

____________________


Larsson drev en massoutning genom att kasta ur sig en outning out of the blue i TMNT också... DET är jävligt misstänkt!
Alltså, min linje i den här frågan är väl glasklar?
1. Jag tycker inte vi ska massouta något.
2. Jag tror dock att utrustning är det som är mest safe. (Detta baserat på min roll vilket jag skrivit tidigare).
3. Jag vill att vi drevar för att det producerar mer infromation.
4. Jag röstar på dig för att du utan att motivera dig skriker om massoutning av yrke.

Vad är förvirrande? Visa gärna med citat.

Vad menar du med Larsson-referensen i slutet av ditt inlägg förresten? Gör jag samma sak som han gjorde då, eller vad menar du? Eller är det det att han plötsligt outade en grej i det här spelet?

Såhär är det, det är bekvämt med massoutning för ulvarna. Visst kan vi få ut information av en massoutning, om inte annat får vi folks PM. Men tyvärr gör vi det ju väldigt lätt för ulvarna att förhålla sig till spelet. Och har de bra alias eller lätt att ljuga av andra anledningar (se exempelrollen) så är massoutning nog det softaste för dem. Drev och press och motiverade otuningar kräver tankeverksamhet och ställningstaganden av alla inblandade, det är jobbigt för ulvarna.
Jag är med nu!

Alltså, ang Larsson, ja, att outa något på det sättet är lite märkligt men jag kan ju vara färgad av att han lurade mig sist.

Ska försöka fokusera och inte vara så splittrad. Förlåt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Cissi said:
Jag har egen info i min roll som stärker det här med ev fraktioner och som gör att KKs ursprungliga tanke om att vi inte får reda på fraktion känns vettig. Nu när vi kommer få reda på fraktion av Mukwa så tror jag ännu mer på att min info pekar på att det finns en tredje gruppering. Jag vet dock inte om den här gruppen tillhör byn, mest logiskt vore väl om den hade ett eget vinstvillkor.
Alright. Det är också en tolkning. Den skulle kunna vara giltig för min info också. Om det skulle handla om en tredje fraktion skulle det ju dock innebära att det här spelet vinns bäst med massoutning, och jag tror nog att det är mer sannolikt att den namngivna grupperingen bör skyddas.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Max Raven said:
Och jag missade editeringsregeln (den är sund) och gjorde det av ren vana. Får ta och lägga av med det där...

Om jag är ute för det så ber jag om ursäkt. My bad. :gremfrown:

(För övrigt har jag förbrukningsvaror som pryl. Jag vet inte hur de ska användas. :gremsmile: )
Du kunde inte tänka dig att rösta på riktigt?

Vimes har kloka tankar så på outning är jag på samma sida som han.
Cissi said:
Vimes said:
Helvete nu sumoade jag bort ett inlägg jag skulle skriva.

Nå, utifrån min roll och allt som skrivits (inkl. Mukwas start) så ser jag inga jättestarka skäl att inte outa allt. Men:

1. Utifrån min roll tror jag att det finns en grupp i byn som är viktig. Den kan eventuellt identifieras utifrån outningar.
2. Jag tänker inte utgå ifrån att vi tjänar på massoutning.

Vidare tankar:
1. KKs fummel med att man inte får reda på fraktion när det röstas ut. Jag köper det nästan rakt av och sätter KK i grönfacket tillsvidare.
2. Basse känns ok, men hans resoenmang om sin roll kan lika gärna utgå ifrån exempelrollen. Men jag skriver under på de flesta av hans tankar utifrån roll-PM:et.
3. Max Raven får gärna engagera sig i metadiskussionen. Vinsten med att spekulera kring spelupplägg och så har bevisats i spel efter spel.

Så, jag har gjort en liten outning. Jag kan tänka mig att framträda med min utrustning om det finns en stark opinion för det.
Jag har egen info i min roll som stärker det här med ev fraktioner och som gör att KKs ursprungliga tanke om att vi inte får reda på fraktion känns vettig. Nu när vi kommer få reda på fraktion av Mukwa så tror jag ännu mer på att min info pekar på att det finns en tredje gruppering. Jag vet dock inte om den här gruppen tillhör byn, mest logiskt vore väl om den hade ett eget vinstvillkor.

Jag känner att jag är lika velig nu som i början av TMNT och kastade anklagelser vilt omkring mig. Men ni får väl ha lite överseende med det.

Utifrån det jag vet själv och utifrån det pyttelilla vi vet nu så tycker jag att vi drevar för att då ut så mycket info som möjligt i den här rundan.

Diskussion om massoutning är jag inte främmande för men i ett senare skede.

Jag vill se fler spelare i spel dock. Och egentligen, vad för outning är "jag kan hänga min utrustning om halsen"? Om jag skrev att jag kan hålla min utrustning i handen skulle det ju ge noll och inget. Eller?
Hur ska vi fomulera våra outningar?
Okej jag har också info som skulle kunna peka mot en tredje fraktion. För att veta om vi pratar om samma, skulle vi kunna släppa typ 3 respektive 4 bokstaven? Om det är tillåtet.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ruga said:
Okej jag har också info som skulle kunna peka mot en tredje fraktion. För att veta om vi pratar om samma, skulle vi kunna släppa typ 3 respektive 4 bokstaven? Om det är tillåtet.
Att släppa bokstäver är självklart tillåtet. Och står det att man har "Utrustning: Banan" får man självklart säga att man har en banan. Det är bara att man inte får klippa in allt för mycket från sitt roll-pm... gränsen är ibland lite luddig.

Men med ditt, och många andras outande, börjar jag bli nervös. Mukwa verkar ha hittat på något lurigt denna gång.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Fan vad ni skriver. :gremsmile: Det verkar som många av oss är inne på samma linje om jag förstått folks hintar rätt. Lite väl många för att det ska röra sig om en tredje fraktion. Min gissning är att yrkesoutning är the way to go om vi vill nysta i det. Men det känns som ett lite väl stort steg att ta, så föremålsoutning låter som en bra start. Föremål känns mindre viktiga än yrke.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ruga said:
Okej jag har också info som skulle kunna peka mot en tredje fraktion. För att veta om vi pratar om samma, skulle vi kunna släppa typ 3 respektive 4 bokstaven? Om det är tillåtet.
Vi höll på med liknande grejer i Ankeborgs-spelet för ett tag sedan och det ansågs väl inte riktigt vara i spelets anda, men det är ju inom reglernas gränser. Mukwa har dessutom varit medveten om Ankeborgs-problemet länge och borde inte ha skapat ett spel där dylika trick är spelförstörande.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag håller på att läsa ifatt innan jag ska iväg på dagens andra möte. Jag tycker vi ska göra en outningslista och följa den. Varför?

1. Som tidigare skrivit så är vi är skitmånga, vi behöver få struktur och ordning.

2. Det är lätt att våra samtal nu kommer springa iväg och att vi kommer hamna överallt.

3. Ju tidigare vi sätter en sån här lista dessto bättre, vi har mer tid att försöka hinna igenom den ordentligt.

Vad ska vi outa?
Föremål är bra att börja med, varför?

1. De verkar vara en mjukare outning, vi riskerar helt enkelt inte lika mycket.

Vilken ordning ska vi ha? Jag vet inte, men jag kan tänka mig att vi börjar med de som inte har skrivit något än, varför?

1. De kanske lurkar.

2. Vi behöver höra något från dom.


Jag föreslår att vi börjar med Tyr, det är en vass spelare som inte har skrivit ett ord såvitt jag kan se(reserverar mig för att jag har fel, sökte på hans namn i tråden bara)

Röst: Tyr
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Då ska vi se! Kliar i fingrarna efter revansch från förra omgången. Ska försöka prestera bättre den här gången!

Röst: Vimes

Du är farlig, så är det. I de två spel jag deltagit i har du varit skurk, och du är en duktig sådan. Jag vet inte hur bra du är som bybo, så för mig är det naturligt att hoppa på drevet mot dig. Det är dags att dyrka upp mer av dina hemligheter, Vimes. Berätta gärna lite mer om utrustningen du bär på.

I övrigt vill jag åter mana till viss återhållsamhet i inläggen. Vi är många spelare nu och därför kan det lätt bli så att tråden blir grisig om alla postar massor av småsaker. Det är dessutom svårt att analysera och hålla koll på sådana pluttinlägg, så jag föredrar helt klart längre och mer utvecklade inlägg, gärna med idéer och spekulationer om spelupplägg, personer eller vad som nu dyker upp i folks huvuden.

Jag tror Liliana (rätta mig om jag har fel) nämnde antalet vålnader och att det eventuellt kan vara av intresse. Det håller jag med om, det nämns trots allt en del i fluffet. Jag vet inte hur ofta fluff är relevant i sådana här spel, jag är trots allt rookie. Men om det är viktigt, varför sju vålnader? Varje vålnad ger i startinlägget information till oss, men vissa av dem (de tre sista exempelvis) är så innehållslösa att de lätt kunde slagits ihop till en informationsbit. Så vad kan det ha för betydelse då? Knappast antalet skurkar, sju är för många. Antalet rundor vi har på oss är knappst heller troligt, har vi tur kan vi ju vinna långt före dess, har vi otur är vi körda före dess (med fyra ulvar och otur med hängning/nattmord är vi döda efter 5 rundor). Så vad kan det vara? Några idéer av någon? Vimes till exempel?

Röstsammanställning (jag brukar ställa till det de första rundorna, kontrollera gärna):
Vimes (6): Vicotnik, Brynolf, LJSLarsson, Dieselsoppa, Cissi, tripp_trap
Konrad (1): Liliana
Cissi (1): Vimes
LJSLarsson (1): Konrad
Max Raven (1): Ruga
Tyr (1): Cassius
Ingen röst (6): Empiricus, Jake Armitage, Korpa, Lu-kaazh, Max Raven, Tyr

Jag tror det vore bra om vi fokuserade dreven mer, så här utspridda röster är knappast användbart. Och Konrad, varför flyttar du så snabbt mellan flera olika? När jag sammanställde rösterna såg jag att du byter stup i kvarten. Vill du få någon med dig i ett drev måste du nog engagera dig mer. Småröstande hit och dit gör nog ingen ulv rädd när vi är 17 stycken.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Cassius said:
Jag föreslår att vi börjar med Tyr, det är en vass spelare som inte har skrivit ett ord såvitt jag kan se(reserverar mig för att jag har fel, sökte på hans namn i tråden bara)
Nä jag suger.

Men anledningen till att jag inte skrivit är för att jag jobbat. Efter det har jag spenderat en massa tid med att läsa igenom drivorna av inlägg, och har fortfarande inte läst igenom alla så noggrant jag hade velat. Men ni får gärna dreva mig. Fråga mig vad ni vill!

Även om det var slarvigt att KK att inte läsa igenom reglerna så får jag en grön känsla av honom. Kan det har varit ett medvetet "misstag"?

Jag får även lite gröna vibbar från Vimes. Kanske på grund av hans motvilja att outa yrke.

Ser jag till min egen roll så tror jag det är dåligt att outa yrke. Jag kan inte tolka det på något annat sätt. Förmåga är ju så klart aldrig värt att outa förrän det är ett bra tillfälle för det. Kvar har vi föremål. Jag kan inte se någon nackdel med att inte outa det utifrån min roll. Någon som tycker annorlunda?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Liliana said:
Så jag ska lägga en röst bara för att lägga en?
Du, Vimes, könns varken mer eller mindre röd/grön än de andra. Att du får en röd/grön känsla så här tidigt kan ju vara pga din "spelstil", så att säga.

Men, men. Du är mer erfaren än jag, så lyssnar väl på dig och lägger en röst, men jag lägger den på:

"Röst: K.K"

Varför? Att flumläsa regler verkar inte byboigt för mig.
Bra!

Det är precis det här jag menar. Poängen med att du lägger en röst fast du inte är speciellt säker på något är att när vi börjar få riktig info (alltså vilka fraktioner folk tillhör) så kommer det bli jätteintressant att titta på hur folk har röstat tidigare, även om det mest är bara för att. Att rösta är att bidra till informationsproduktionen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Liliana said:
För övrigt förstår jag inte hur ni kan få antingen röd eller grön känsla för någon så här tidigt? Kanske är något man lär sig med tiden? För mig känns ni alla som potentiella skojare.
Många av oss har spelat väldigt många maffia spel tillsammans här på forumet. Bland annat har väl jag, k.k och vimes de som har flest partier bakom sig på forumet.
Med det sagt så kan jag nog hålla med om att det är lite tidigt att peka ut någon som grön/röd ännu, men det är nog fullt möjligt att börja få en känsla för vilken riktning en spelare rör sig i.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Okej, jag har massor av röster på mig så jag tänker outa (titta, nu har vi producerat massor av information genom att dreva mig).

Det blir två outningar, en helt konkret och en lite luddigare. Häng me'!

1. Jag har med mig jongleringsbollar.

2. Jag har (likt KK antar jag, vilket var anledningen till att jag "grönade" honom) en förmåga som ger mig info om den som blir utröstad eller nattdödad.

Kommentarer: angående 1) så verkar detta vara helt safe att outa, och eftersom jag tror att yrke kan vara farligt att outa sejfar jag hellre så här pass tidigt i spelet. Dessutom har jag brödsmulat bollarna vid två tillfällen. Angående 2) så konstaterar jag att min förmåga är formulerad så att jag får anta att det gäller både utröstning och nattmord, dessutom ska påpekas att den är binär: jag får veta huruvida den som åkte ut uppfyller ett visst villkor. Anledningentill att jag outar 2) är att det troligtvis är out in the open ändå.

Så, jag skulle vilja ha press på Cissi. Hon dabbade sig med varulvarnas antal och hon har varit inkonsekvent och konstig om outningar.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vimes said:
Okej, jag har massor av röster på mig så jag tänker outa (titta, nu har vi producerat massor av information genom att dreva mig).

Det blir två outningar, en helt konkret och en lite luddigare. Häng me'!

1. Jag har med mig jongleringsbollar.

2. Jag har (likt KK antar jag, vilket var anledningen till att jag "grönade" honom) en förmåga som ger mig info om den som blir utröstad eller nattdödad.

Kommentarer: angående 1) så verkar detta vara helt safe att outa, och eftersom jag tror att yrke kan vara farligt att outa sejfar jag hellre så här pass tidigt i spelet. Dessutom har jag brödsmulat bollarna vid två tillfällen. Angående 2) så konstaterar jag att min förmåga är formulerad så att jag får anta att det gäller både utröstning och nattmord, dessutom ska påpekas att den är binär: jag får veta huruvida den som åkte ut uppfyller ett visst villkor. Anledningentill att jag outar 2) är att det troligtvis är out in the open ändå.

Så, jag skulle vilja ha press på Cissi. Hon dabbade sig med varulvarnas antal och hon har varit inkonsekvent och konstig om outningar.
Det du säger låter vettigt och jag tänker stödja dig för tillfället i ett möjligt drev mot Cissi.

Röst: Cissi.

Med den infon du givit oss så ser jag nämligen ingen anledning att sitta kvar med min röst på dig och i och med punkt 2 så kan drevandet mot k.k vänta.
 
Top