Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Max Raven said:
Cissi said:
Men om Vimes och KK är ulvar så kan vi lika gärna ge upp och gå hem.
Eller så röstar vi ut dem först? :gremwink:

Fast ärligt talat - har egentligen ingenting att säga just nu. Vi är inne på en del metasnack kring hur vi spelar.

Tills vidare säger jag Röst: Ingen. Som om jag skulle tro på vad några onda vålnader säger.
Varning, Max Raven! Det är förbjudet att editera inlägg. Händer det en gång till innebär det diskvalificering. Läs reglerna.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vimes said:
Ok, Cissi det låter som en trovärdig story. Att du tror att X är en fraktion tillsammans med "äventyrare" och "plundrare" har jag förståelse för, så skulle man kunna tolka min info också. Bra att du fått klarhet från Mukwa att det inte rör sig om en tredje fraktion.

Det som skraver lite är att Mukwa alltså sagt till dig att "X är ett yrke". Det verkar lite väl generöst med info från SL:s sida. Det hade ju räckt med att han sa att "Plundare är ulv." Eller hur?
Det sa jag, min fråga var en fråga som hade klarat sig med ett "ja" eller ett "nej", men han förtydligade med att det inte var yrke.
Och, alltså... MIN info tyder inte på någon tredje fraktion men jag vill inte säga att det inte finns bara för att jag misstolkade min info.

Men hur som helst. Jag tror att yrkena är viktiga och att vi kan hitta mycket matnyttigt där. Nu ska jag gå och lägga mig och eftersom jag jobbar så kanske jag har tid att titta in på lunchen i morron annars inte förrän i morron kväll så få inte panik över att jag inte skriver nått under dagen i morgon.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag är, om möjligt, ännu mer övertygad om att jag har fattat grejen med våra föremål nu.

Och så håller jag med om att Cissis förklaring känns trovärdig. Däremot vet jag inte om jag håller med om att yrken är jätteviktiga att fokusera på framför föremålen, men å andra sidan har jag inget i min roll som gör yrkena viktigare än föremålen. Jag kan förstå att Cissi tycker yrkena är intressanta, med tanke på att hon har en passiv förmåga.

Men ja, jag tycker att fortsatt drevande är rätt väg och att vi kan överlåta åt den som blir drevad att välja vad den vill outa och motivera varför. Om det skulle dyka upp information som försätter powerroller i fara så blir situationen en helt annan, då blir det läge att vara försiktig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Klebers Kastanj said:
Utifrån min roll tolkar jag det som att vi inte får reda på statusen på de hängda (eller snarare offrade till De 7), men det visar sig ju rätt snart.
Korpa said:
Jag blir lite nyfiken på varför du tror att vi inte kommer få veta fraktionen på de som åkt ut?
Kristoff Konvoj said:
Bra klipp! Observant av dig Korpa.

Nu behöver vi ju inte oroa oss för det längre eftersom det står att vi får reda på fraktion på de som åkt ut.

Vad jag fått det ifrån? Startinlägget har jag ju inte läst mer än med ett halvt öga. Jag utgick från min roll och det finns saker och ting som säger mig att det finns information att få från de som ryker. Jag tolkade det som att vi inte fick fraktion.
Larsson said:
Snyggt fångat Korpa! Nyfiken blir man verkligen.
Larsson said:
Jag vill inte outa yrkesroll med tanke på Konrads feltolkning av reglerna i början. Jag tror jag förstår tanken på varför han läste fel och att den sortens info han har inte är något ulvarna har tillgång till.
Larsson said:
Jag har brödsmulat mina tankar om varför jag tror du är grön (vilket jag tror Vimes snappade upp), men det är tråkigt att du ser mig som brun. Det är väl inte bara så att jag är den som syns mest som i Thibault-koden då du var felaktigt efter mig runda efter runda?
Nu skall jag bena ut det hela Larsson.

1. Jag tolkar i min roll att det är nått meck med fraktionerna.
2. Korpa nailar mig rejält med ett citat från regelboken.
3. Jag erkänner min slöhet och bör lära mig att läsa igenom startinläggen så klart. Jag skriver också att jag fortfarande vidhåller att man kan få ut saker från de som ryker. Fraktion+annat.
4. Du ser att Korpa nailat K.K! Nice. Shyrre fångat.

5. Här börjar det skumma till. "Jag vill inte outa yrkesroll med tanke på Konrads feltolkning av reglerna i början. Jag tror jag förstår tanken på varför han läste fel och att den sortens info han har inte är något ulvarna har tillgång till."

Du vill alltså inte outa din yrkesroll med tanke på min feltolkning av reglerna. Jag har ju inte ens läst reglerna. Du tror dig förstå varför jag har läst fel. Jag har inte läst reglerna. Det du snackar om här är alltså ett försvar till varför du inte vill outa din yrkesroll om jag fattar galoppen och det baserat på att jag feltolkat reglerna. Njae säger jag.

6. Du har brödsmulat varför du tror att jag är grön. Säg varför jag är grön istället. Det grönar dig själv.

Jag ser inte dig som grön. Jag ser andra spelare som gröna i nuläget. Nu snackar jag inte genomgröna men "gröna". Jag ser exempelvis Cissi som mer grön.

Så Larsson. Min röst kommer att ligga kvar på dig. Jag kommer att jaga dig till dödagar fast du inte vill det och om du tycker att det är dumt för byn att jag offrar min kraft på dig får du så lov att stiga ut ur bybo-garderoben och visa att du är grön.

Din outning räcker inte. Ditt svepsjäl att inte villa gå in på yrkeskategori räcker inte.

Såja. Nu släpper jag dig tillsvidare Larsson.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Ok, Cissi det låter som en trovärdig story. Att du tror att X är en fraktion tillsammans med "äventyrare" och "plundrare" har jag förståelse för, så skulle man kunna tolka min info också. Bra att du fått klarhet från Mukwa att det inte rör sig om en tredje fraktion.

Det som skraver lite är att Mukwa alltså sagt till dig att "X är ett yrke". Det verkar lite väl generöst med info från SL:s sida. Det hade ju räckt med att han sa att "Plundare är ulv." Eller hur?
Nu gör vi så här Vimes. Släpp Cissi tillsvidare. Jag har koll på hur hon tänker och hur det hela har uppstått. Nu draggar vi vidare och jagar lite ulvar.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ruga said:
Hatar röster på ingen. Då tycker jag det till och med är bättre med en plojröst.
Röst: Max Raven
Nu går jag och tvättar håret,återkommer!
Haru tvättat håret?

Lägg en röst på någon du misstänker istället. Jag har sett att du haft rätt bra insyn i Cissi-prylen så jobba fram en röst på någon du misstänker istället för en plojröst. Alternativet är att du plockar fram ett case mot Räven.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,745
Location
Stockholm
Ok, jag tror jag börjar fatta det här så smått. Det verkar ju som vi är ganska många med liknande förmåga. Och fast jag egentligen tvivlar på att Mukwa skulle skapa ett spel där han helt enkelt missat att förtydliga att vår info faktiskt rör yrken (och sen bara förklara sig inför dem som faktiskt PMar honom och frågar), så har vi ju två personer som säger att så skulle vara fallet.

Det kan ju vara en väg att gå: Vi outar vilket yrke vi har info om, och så kan den som verkligen har det yrket humma instämmande om det skulle behövas. Tvärt om skulle visserligen också funka.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Det kan ju vara en väg att gå: Vi outar vilket yrke vi har info om, och så kan den som verkligen har det yrket humma instämmande om det skulle behövas. Tvärt om skulle visserligen också funka.
Absolut inte. Vi skall inte outa vilket yrke vi har info om.

Lixom, det är ju att skänka yrken till ulvarna.

Grejen med det här är att ulvarna skall outa sina yrken först. Det kommer ge oss saker och ting att jobba med. Det kommer också funka bra i ett senare skede att gröna spelare som hänger ihop.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Och som ett tillägg till Brunolf.

Du skall outa ditt yrke långt innan någon som sitter på en passiv förmåga outar sitt yrke.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Det kan ju vara en väg att gå: Vi outar vilket yrke vi har info om, och så kan den som verkligen har det yrket humma instämmande om det skulle behövas. Tvärt om skulle visserligen också funka.
Absolut inte. Vi skall inte outa vilket yrke vi har info om.

Lixom, det är ju att skänka yrken till ulvarna.

Grejen med det här är att ulvarna skall outa sina yrken först. Det kommer ge oss saker och ting att jobba med. Det kommer också funka bra i ett senare skede att gröna spelare som hänger ihop.
Om Cissi/vemsomhelst som har en sån förmåga hade pingat röd så visst, då hade det varit ett alternativ att gå åt det hållet, men annars är det att ge ulvarna något att använda sig av.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Korpa said:
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Det kan ju vara en väg att gå: Vi outar vilket yrke vi har info om, och så kan den som verkligen har det yrket humma instämmande om det skulle behövas. Tvärt om skulle visserligen också funka.
Absolut inte. Vi skall inte outa vilket yrke vi har info om.

Lixom, det är ju att skänka yrken till ulvarna.

Grejen med det här är att ulvarna skall outa sina yrken först. Det kommer ge oss saker och ting att jobba med. Det kommer också funka bra i ett senare skede att gröna spelare som hänger ihop.
Om Cissi/vemsomhelst som har en sån förmåga hade pingat röd så visst, då hade det varit ett alternativ att gå åt det hållet, men annars är det att ge ulvarna något att använda sig av.
Jo men det jag skriver är ju att jag har exakt samma deal och jag har uppfattat några till som gillar läget med Cissi så det är snarare så att jag får brunögat på Brynolf för det här utspelet.

Lixom, denne Brynolf som förövrigt känns väldigt mellanmjök och helt utan edge tycker ju inte att Cissi blinkar rött.

Skillnaden här är ju att du ser samma sak som mig och håller med mig att det inte är vägen att vandra så länge de som hintat om sin information är grön. Brynolf vill mer locka fram de som gått ut med sin information och vill helst se att de släpper på sin information. Alltså, nått som är bra för ulvarna.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Konrad Konvalj said:
Jo men det jag skriver är ju att jag har exakt samma deal och jag har uppfattat några till som gillar läget med Cissi så det är snarare så att jag får brunögat på Brynolf för det här utspelet.

Lixom, denne Brynolf som förövrigt känns väldigt mellanmjök och helt utan edge tycker ju inte att Cissi blinkar rött.

Skillnaden här är ju att du ser samma sak som mig och håller med mig att det inte är vägen att vandra så länge de som hintat om sin information är grön. Brynolf vill mer locka fram de som gått ut med sin information och vill helst se att de släpper på sin information. Alltså, nått som är bra för ulvarna.
Ja, precis, vi är på samma sida i den här frågan. Jag inser nu när jag läser det jag skrev att det inte riktigt var helt uppenbart att det var det jag menade. Nä, sömn och nya tag imorgon, helt enkelt.

Och så har jag missat att fetmarkera min röst. -.-

Röst: LSJLarsson

Godnatt!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,745
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Det kan ju vara en väg att gå: Vi outar vilket yrke vi har info om, och så kan den som verkligen har det yrket humma instämmande om det skulle behövas. Tvärt om skulle visserligen också funka.
Absolut inte. Vi skall inte outa vilket yrke vi har info om.

Lixom, det är ju att skänka yrken till ulvarna.

Grejen med det här är att ulvarna skall outa sina yrken först. Det kommer ge oss saker och ting att jobba med. Det kommer också funka bra i ett senare skede att gröna spelare som hänger ihop.
Jamen vad bra, då är det ju bara att vi tar reda på vilka som är ulvar, så kan de börja outa.

Till att börja med hänger förmodligen yrken och info ihop, så outar man yrke, kan en ulv "sno" info om det yrket, och outar man info kan ulvarna sno yrket.

Om det är som jag tror, är många länkade till varandra på det här sättet och det kan vara svårt att ljuga om det. Om KK är kock, Cassius får veta när kocken dör, så blir det väl ändå rabalder när Larsson outar att han också får veta när kocken dör. Sådant rabalder vill vi åt.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
tripp_trap said:
Vimes said:
Alltså, diskuterar vi vålnaderna? Finns det någon som menar att de inte bara är larvigt fluff?
Alltså det här är en grej jag verkligen inte gillar. Du gjorde exakt samma sak förra spelet. Du underkände argument, frågor och åsikter med en handvinkning. Du sammanfattade långa utläggningar med enstaviga meningar som helt eller delvis missat originalinläggets poäng. Detta var smart beteende när du var skurk, för du är en välkänd spelare som många lyssnar på och respekterar. Men det hjälper oss föga om du nu är bybo.

Och för att svara på det du skrev i citatet här, ja, jag menar att de kanske kan vara mer än "larvigt fluff". Jag tänker i alla fall inte slänga idéer och koncept överbord första rundan, inte utan någon slags diskussion. Men det jag ville ha en kommentar på var alltså om du tror att vålnadernas antal, sju, har någon betydelse, och i så fall vad det kan vara.
Vimes, bemöt gärna detta eller säg i alla fall att du läst det. Du var skurk förra omgången och beter dig likadant nu, det är obehagligt för mig.

Röstsammanställning (obs! Baserad på föregående lista):
Vimes (4): LJSLarsson, Dieselsoppa, Cissi, tripp_trap
Konrad (1): Liliana
Cissi (2): Vimes, Vicotnik
LJSLarsson (5): Konrad, Brynolf, Korpa, Max Raven, Tyr
Max Raven (1): Ruga
Tyr (1): Cassius
Ingen röst (3): Empiricus, Jake Armitage, Lu-kaazh
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
God morgon god morgon! Ser att jag har lite röster, så jag outar hela föremålet:

Jag har ett halsband av djurben

Kamrat Konrad said:
5. Här börjar det skumma till. "Jag vill inte outa yrkesroll med tanke på Konrads feltolkning av reglerna i början. Jag tror jag förstår tanken på varför han läste fel och att den sortens info han har inte är något ulvarna har tillgång till."

Du vill alltså inte outa din yrkesroll med tanke på min feltolkning av reglerna. Jag har ju inte ens läst reglerna. Du tror dig förstå varför jag har läst fel. Jag har inte läst reglerna. Det du snackar om här är alltså ett försvar till varför du inte vill outa din yrkesroll om jag fattar galoppen och det baserat på att jag feltolkat reglerna. Njae säger jag.
Låt mig förklara mig lite.

Jag har en liknande passiv förmåga som berättar när en viss yrkesgrupp dör

När Korpa noterade att du inte läst reglerna och trodde att vi inte skulle få reda på folks fraktion när de åkte ut var min första tanke att du hade en liknande förmåga som min och ville brödsmula mitt engagemang i detta.

Jag nämnde sedan i min tidiga outing att på grund av detta ville jag inte outa yrkesroll. Detta känns nämligen inte som en typ av förmåga som varulvar bör ha utan istället något bybor kan använda för att jaga varulvar. Varulvar har ingen egentlig glädje av att veta vem det är som dör och röstas ut, de vet redan vilka som är bybor och varulvar.

Detta var det som fick mig att se Konrad som grön (eftersom jag inte tror ulvar skall ha denna förmåga), samt har fått mig att tro att även Cissi och Vimes är gröna.

Vid det här laget måste varulvarna ha pusslat ihop att den här förmågan finns bland flera bybor och att folk med förmågan grönas. Detta gör mig tillexempel mycket nyfiken på Ruga, som var mycket engagerad i att Cissi skulle berätta mer och mer och förmågan som hon fram tills dess hintat om. Nu berättade Cissi ganska exakt hur förmågan fungerade och ger sent ankomna varulvar chansen att hoppa på förmågetåget, så Ruga blir inte lika grön som oss andra när hen säger att även hen har förmågan.

Röst: Ruga
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Konrad Konvalj said:
Ruga said:
Hatar röster på ingen. Då tycker jag det till och med är bättre med en plojröst.
Röst: Max Raven
Nu går jag och tvättar håret,återkommer!
Haru tvättat håret?

Lägg en röst på någon du misstänker istället. Jag har sett att du haft rätt bra insyn i Cissi-prylen så jobba fram en röst på någon du misstänker istället för en plojröst. Alternativet är att du plockar fram ett case mot Räven.
Nej du missförstår. Min röst var ingen plojröst . Men en plojröst är bättre än en röst på ingen som Max gjorde . Därför fick han min röst. Det blir lätt för vargarna om de bara kan låta bli att rösta och vänta och se etc,se vart vinden vänder och sen rösta . Max kan gott få lite press tycker jag.
LJSLarsson said:
God morgon god morgon! Ser att jag har lite röster, så jag outar hela föremålet:

Jag har ett halsband av djurben

Kamrat Konrad said:
5. Här börjar det skumma till. "Jag vill inte outa yrkesroll med tanke på Konrads feltolkning av reglerna i början. Jag tror jag förstår tanken på varför han läste fel och att den sortens info han har inte är något ulvarna har tillgång till."

Du vill alltså inte outa din yrkesroll med tanke på min feltolkning av reglerna. Jag har ju inte ens läst reglerna. Du tror dig förstå varför jag har läst fel. Jag har inte läst reglerna. Det du snackar om här är alltså ett försvar till varför du inte vill outa din yrkesroll om jag fattar galoppen och det baserat på att jag feltolkat reglerna. Njae säger jag.
Låt mig förklara mig lite.

Jag har en liknande passiv förmåga som berättar när en viss yrkesgrupp dör

När Korpa noterade att du inte läst reglerna och trodde att vi inte skulle få reda på folks fraktion när de åkte ut var min första tanke att du hade en liknande förmåga som min och ville brödsmula mitt engagemang i detta.

Jag nämnde sedan i min tidiga outing att på grund av detta ville jag inte outa yrkesroll. Detta känns nämligen inte som en typ av förmåga som varulvar bör ha utan istället något bybor kan använda för att jaga varulvar. Varulvar har ingen egentlig glädje av att veta vem det är som dör och röstas ut, de vet redan vilka som är bybor och varulvar.

Detta var det som fick mig att se Konrad som grön (eftersom jag inte tror ulvar skall ha denna förmåga), samt har fått mig att tro att även Cissi och Vimes är gröna.

Vid det här laget måste varulvarna ha pusslat ihop att den här förmågan finns bland flera bybor och att folk med förmågan grönas. Detta gör mig tillexempel mycket nyfiken på Ruga, som var mycket engagerad i att Cissi skulle berätta mer och mer och förmågan som hon fram tills dess hintat om. Nu berättade Cissi ganska exakt hur förmågan fungerade och ger sent ankomna varulvar chansen att hoppa på förmågetåget, så Ruga blir inte lika grön som oss andra när hen säger att även hen har förmågan.

Röst: Ruga
Jag är en hon.

Suck, på vilket sätt ville jag att Cissi skulle berätta mer? Jag var engagerad eftersom jag såg Cissi få skit för ngt jag själv kunde bekräfta. (Att mod bekräftat yrken.) Dessutom verkade Vimes och Cissi prata över huvudet på varandra och jag misstänkte att de båda var gröna så det var lite frustrerande.
Jag sa dessutom inte att hon skulle säga yrket. Jag sa att hon skulle säga en bokstav just för att inte ge ulvarna någon ledtråd om vilket yrke vi menar. Jag sa även att jag själv var beredd att släppa en bokstav.
Jag fyller år i dag så mellan jobb och firande så kommer jag nog inte vara så jätte aktiv
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Konrad Konvalj said:
Cassius tror du att yrkesoutning är en bra deal för att jaga ulvar?
Ja, men i ett senare skede. Vi ska vänta med att göra det, varför?

1. För vi har börjat outa föremål.

2. Vi ska fortsätta med det så vi kan bygga upp en överblick.

3. Vi kan utreda föremålens funktion mer.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Grattis på födelsedagen, Ruga. :-D

Vill själv meddela att jag snart är på jobbet och kommer följa vad som händer vis telefon.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Goder morgon,
Satt på en buss hela dagen i går (Stockholm till Härnösand) och självdog när jag kom hem, så jag tänkte spräcka inaktivitetsnollan nu.

Det här inlägget snickrar jag ihop innan jag har läst allt som skrivit hittills, jag tänkte ögna igenom allt nu och komma med något konstruktivare.

Jag kan iallafall avslöja att detta är det första varulvsspelet jag är med i (om ingen missat det), att jag lurkat igenom spökhuset och läst lite gamla spel för att förstå kulturen litegrann.

Nu lägger jag ingen röst, för att inte vet vad min röst skulle kunna åstadkomma förrän jag har läst vad som skrivits, men jag utlovar en placerad röst med väl grundad motivering inom 60 minuter.

/Empi
 
Top