Nekromanti Ett äventyr - Färden (Runda 2)

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Vimes said:
Alltså, det som jag tycker borde vara prio ett nu är att analysera röstdreven mot Larsson.

Om jag minns rätt drevade vi Larsson i början av spelet och sedan i slutet. Vi borde analysera vart och ett av dreven utifrån dessa frågor:
1. Vilka alternativ (det vill säga andra drev) fanns det till Larsson?
2. Vilka röstade på Larsson, i vilken ordning och med vilken motivering?
3. Varifrån "kom" de som röstade på Larsson, från vem flyttade de sin röst?
4. Om de flyttade rösten från Larsson sedan, vart flyttade dom den då?

Poängen med att kolla på dreven såhär är att vi får fram väldigt konkret hur folk har tagit ställning till Larssondreven och hur det har värderats i förhållande till andra drev. Om vi dessutom kan samköra de båda dreven borde vi få fram något intressant.

De analysfrågor som ska ställas är i stil med:
1. Finns det någon som aldrig röstat på Larsson?
2. Finns det någon som är väldigt osugen och sen med att rösta på Larsson?
3. Finns det någon som är snabbt på och sedan snabbt av drevet?

Allt det ovanstående är scum tells.

Värt att tänka på när man analyserar är att bygga scenarion utifrån drevalternativen. Om till exempel Disel är ulv måste utröstningen av Larsson tolkas helt annorlunda än om Disel är bybo. Fördelen här är att Cissi kan betraktas som grön tills vidare, så då behöver slutdrevet bara analyseras ur två perspektiv: Disel = bybo eller Disel = ulv.

---

Jag skulle gärna göra det här själv, men det är ganska tidsödande och jag har fett mycket idag. Därför är ovanstående något av en handledning till de som är sugna. Det första är att skaffa fram data enligt mina första fyra punkter. Observera dock att punkt 1 är en kvalitativ punkt där man måste gå in och bedöma, men det borde inte vara några problem.

Empi, sitter inte du på en massa röstdata? Du har postat sådant med klockslag och allt. Bara ett komplett dataset på hur folk har röstat är en jättebra start.
Stämmer, jag sitter på massa röstdata, har postat allt jag har i mitt excelark i denna tråd också. Men jag skall göra en analys och se hur det ser ut. Postar den inom en tidsenhet av obestämd karaktär.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
3. Finns det någon som är snabbt på och sedan snabbt av drevet?
Tolkningsfråga så klart. Först på och relativt snabbt av Men.

Du ändrade din röst till Basse i slutet? På vilka grunder?

Jag kan ju tror mig veta vad det beror på men lika bra att fråga.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Jag behöver använda dagens skriv-kvot till "viktiga" saker nu, men jag ska lägga en röst också:

Dieselsoppa said:
Sedan röstar jag på Cassius – jag vill att du motiverar din röst och inte fegt bara försvinner iväg. Du kan för övrigt vara mer aktiv den här rundan än förra.

Röst: Cassius
Vi kör. Jag gillar Cassius, tycker han varit föredömligt rak och strukturerad i tidigare spel. Men jag har ingen koll alls på honom i det här spelet, jag vågar nog sträcka mig till att Cassie är den jag vet minst vad han tycker om olika saker.

Röst: Cassius

1. Vad tror du om rollinfon? Är den användbar?
2. Vilka tycker du spelat skummast?
3. Med tanke på Larsson och hur folk röstat kring honom, vilka andra är ulvar tror du?
4. Vad har varit mest intressant under förra rundan? Ge mig tre spännande grejer från förra rundan!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Empiricus said:
Stämmer, jag sitter på massa röstdata, har postat allt jag har i mitt excelark i denna tråd också. Men jag skall göra en analys och se hur det ser ut. Postar den inom en tidsenhet av obestämd karaktär.
Har du ett komplett dataset på rösterna under förra rundan så vore det underbart om du kan lägga upp det i tråden.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Konrad Konvalj said:
Du ändrade din röst till Basse i slutet? På vilka grunder?
Heh! Jag trodde jag skulle få den här frågan tidigare.

Ja, jag fick kalla fötter. Såhär va:
1. Jag hade ju lovat att inte dra igång drev på lösa boliner. Du neggade ju till och med på mig när jag röstade på Larsson.
2. Disels grej om "inte i fantasyparadigmet" störde mig (fortfarande en scum tell imo) och jag hade i stor utsräckning glömt bort vad det var som var grejen med Larsson :gremblush:
3. Det gick lite för fort att samla röster på Larsson.
4. Folk motiverade sig med "det är bra att hålla ihop rösterna" (vilket är bs).

Ja, du ser. En massa varningslampor. Sen är jag ju lite sådär impulsiv, men i efterhand har jag svårt att se hur jag tänkte. Att Disel inte skulle åka ut för att jag flyttade min röst visste jag, men jag tänkte nog att det kanske fanns utrymme att byta. DOck ser jag ju nu att det var på tok försent för det.

Alltså, grejen är att jag är jävligt ocool runt deadline.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Har utgått ifrån Empiricus xls dokument och sammanställt rösterna från det att Vimes la sin röst på LJSLarsson i slut skedet tills rundan avslutades.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Vem / tid / från / till
Vimes 20:21 tripp_trap LSJLarsson
Ruga 20:25 Konrad Konvalj Dieselsoppa
Tyr 20:29 Konrad Konvalj LSJLarsson
Brynolf 20:32 Cissi LSJLarsson
Konrad Konvalj 20:35 Dieselsoppa LJSLarsson
Cissi 20:36 Dieselsoppa LSJLarsson
Max Raven 20:43 Empiricus LJSLarsson
Vicotnik 20:46 BDG Konrad Konvalj
Lu-Kaazh 21:31 Dieselsoppa Cissi
Empiricus 21:37 Dieselsoppa LSJLarsson
Lu-Kaazh 21:41 Cissi LSJLarsson
Vimes 21:58 LJSLarsson Dieselsoppa</pre></div></div>
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lu-kaazh said:
När en tjuv åker ut så får jag en förmåga, vad för förmåga jag får vet jag ej.

Fluffmesigt så är det att en tjuv has tagit min talang.

Så varför sa jag inte det rakt ut?
Jag såg två sätt att se denna förmåga
1. om tjuvar är skurkar så blir allt jättekonstigt ur ett balanssynpunkt, det skulle betyda att hur snabbare vi fick ut en tjuv deste snabbare får vi en bra förmåga. sedan kom jag och tänkte på att förmågan kanske skulle vara negativ och att det då skulle fungera som någon form ar autobalans (tar byn ett övertag tidigt så händer det något dåligt)
2. Tjuven besitter en såpass bra förmåga så det här är ett sätt att förhindra att den bara går förlorad så snabbt, efter som förmågan går vidare till mig.

Ingen av de här grejerna hade varit smart och säga rakt ut i första rundan.
förmodligen inte heller i runda två MEN Jag känner att jag försatt mig i en situation som kommer straffa hela byn om jag fortsätter att ljuga.
Vad är din talang?

1. Du menar alltså att alla Plundrare har yrket tjuv i sin roll? Eller att alla som har yrket Tjuv i sin roll är en DTF? Eller hur menar du? Jag kan tro en liten liten bit på att du får en dålig förmåga exempelvis miller status eller så, men annars hänger jag inte alls med.

2. Jag tror ju inte ett skvatt på 2:an. I det fattet får vi nog så lov att rätt snart börja ifrågasätta våran Väktare och Siare.

Lu-kaazh har alltså en förmåga som han varit tvungen att ljuga om. Vimes går igång lite på det hela och minns jag inte helt fel så var Vimes inne och dillade i att jag pysslade med lögn och bedrägeri. Det uppskattades inte lika mycket då trots att det här är en rätt mycket större beef mot byn som kräver noggranna kontroller.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Ah, Empi har ju fan ett excelark med all röstdata (jag trodde bara du hade ark på outningar, sorry). Empiricus är byns guldäggsvärpande tupp!

Nu måste jag verkligen jobba, men Empis ark rockar. Där kan man se hur drev byggts upp och fallit ihop och så vidare. Kom ihåg att det är vitkigt att beakta vilka drevalternativ som finns.

Jag ska kolla in det här och ge min analys, men det får bli senare under rundan (inte idag alltså).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,694
Vicotnik said:
Dieselsoppa, jag kan ha missat det men hur kommer det sig att du som tempelriddare har koll på ifall barden lämnar spelet?
Alltså, jag har ingenting som tydligt pekar på att jag borde ha koll på just en bard. Tvärtom så har åtminstone jag tolkat min roll så att fluffet pekar på vem jag är.

Men å andra sidan kanske "tempeltjänst" innebär musik i någon form? Tänker Mukwa på körsång?

Hursom, min info säger mig detta
(ungfär): "Många år av tempeltjänst har gjort dig stark i tron"...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Konrad Konvalj said:
Lu-kaazh said:
När en tjuv åker ut så får jag en förmåga, vad för förmåga jag får vet jag ej.

Fluffmesigt så är det att en tjuv has tagit min talang.

Så varför sa jag inte det rakt ut?
Jag såg två sätt att se denna förmåga
1. om tjuvar är skurkar så blir allt jättekonstigt ur ett balanssynpunkt, det skulle betyda att hur snabbare vi fick ut en tjuv deste snabbare får vi en bra förmåga. sedan kom jag och tänkte på att förmågan kanske skulle vara negativ och att det då skulle fungera som någon form ar autobalans (tar byn ett övertag tidigt så händer det något dåligt)
2. Tjuven besitter en såpass bra förmåga så det här är ett sätt att förhindra att den bara går förlorad så snabbt, efter som förmågan går vidare till mig.

Ingen av de här grejerna hade varit smart och säga rakt ut i första rundan.
förmodligen inte heller i runda två MEN Jag känner att jag försatt mig i en situation som kommer straffa hela byn om jag fortsätter att ljuga.
Vad är din talang?

1. Du menar alltså att alla Plundrare har yrket tjuv i sin roll? Eller att alla som har yrket Tjuv i sin roll är en DTF? Eller hur menar du? Jag kan tro en liten liten bit på att du får en dålig förmåga exempelvis miller status eller så, men annars hänger jag inte alls med.

2. Jag tror ju inte ett skvatt på 2:an. I det fattet får vi nog så lov att rätt snart börja ifrågasätta våran Väktare och Siare.

Lu-kaazh har alltså en förmåga som han varit tvungen att ljuga om. Vimes går igång lite på det hela och minns jag inte helt fel så var Vimes inne och dillade i att jag pysslade med lögn och bedrägeri. Det uppskattades inte lika mycket då trots att det här är en rätt mycket större beef mot byn som kräver noggranna kontroller.
GTFO. Vad har Lukas ljugit om? Du ljög ju uppenbarligen om att du siade flera yrkeskategorier. (Iofs var det för att fånga Larsson, så du är väl förlåten).

Jag tycker Lukas förmågeclaim är för komplext för att vara en ulvlögn.

Och du vantolkar Lukas 1:a helt enormt hörru. Det han menar är ju att om tjuven (tripp) är ulv så får byn (i Lukas) en bra förmåga om vi röstar ut en ulv. Rimligtvis borde tripp vara bybo eller så är förmågan Lukas får dålig. Det är väl glasklart.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Vicotnik said:
Har utgått ifrån Empiricus xls dokument och sammanställt rösterna från det att Vimes la sin röst på LJSLarsson i slut skedet tills rundan avslutades.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Vem / tid / från / till
Vimes 20:21 tripp_trap LSJLarsson
Ruga 20:25 Konrad Konvalj Dieselsoppa
Tyr 20:29 Konrad Konvalj LSJLarsson
Brynolf 20:32 Cissi LSJLarsson
Konrad Konvalj 20:35 Dieselsoppa LJSLarsson
Cissi 20:36 Dieselsoppa LSJLarsson
Max Raven 20:43 Empiricus LJSLarsson
Vicotnik 20:46 BDG Konrad Konvalj
Lu-Kaazh 21:31 Dieselsoppa Cissi
Empiricus 21:37 Dieselsoppa LSJLarsson
Lu-Kaazh 21:41 Cissi LSJLarsson
Vimes 21:58 LJSLarsson Dieselsoppa</pre>
</div></div>

De som inte alls har röstat på LJSLarsson, ever:
Liliana
Ruga
tripp_trap
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Empiricus said:
Vicotnik said:
Har utgått ifrån Empiricus xls dokument och sammanställt rösterna från det att Vimes la sin röst på LJSLarsson i slut skedet tills rundan avslutades.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Vem / tid / från / till
Vimes 20:21 tripp_trap LSJLarsson
Ruga 20:25 Konrad Konvalj Dieselsoppa
Tyr 20:29 Konrad Konvalj LSJLarsson
Brynolf 20:32 Cissi LSJLarsson
Konrad Konvalj 20:35 Dieselsoppa LJSLarsson
Cissi 20:36 Dieselsoppa LSJLarsson
Max Raven 20:43 Empiricus LJSLarsson
Vicotnik 20:46 BDG Konrad Konvalj
Lu-Kaazh 21:31 Dieselsoppa Cissi
Empiricus 21:37 Dieselsoppa LSJLarsson
Lu-Kaazh 21:41 Cissi LSJLarsson
Vimes 21:58 LJSLarsson Dieselsoppa</pre>
De som inte alls har röstat på LJSLarsson, ever:
Liliana
Ruga
tripp_trap </div></div>
Och bland dessa så har LJSLarsson lagt sin röst på Ruga och tripp_trap.
LJSLarsson har även lagt sin röst på Vimes och Konrad Konvalj.

Så vi bör nog dra både Ruga och tripp_trap under luppen, lite extra.
Och att sedan att Tripp_trap är Tjuv gör det hela extra intressant i och med Lu-kaazh outning/claim.

Så min röst landar på tripp_trap.

Röst: Tripp_trap
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Vicotnik said:
Empiricus said:
Vicotnik said:
Har utgått ifrån Empiricus xls dokument och sammanställt rösterna från det att Vimes la sin röst på LJSLarsson i slut skedet tills rundan avslutades.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Vem / tid / från / till
Vimes 20:21 tripp_trap LSJLarsson
Ruga 20:25 Konrad Konvalj Dieselsoppa
Tyr 20:29 Konrad Konvalj LSJLarsson
Brynolf 20:32 Cissi LSJLarsson
Konrad Konvalj 20:35 Dieselsoppa LJSLarsson
Cissi 20:36 Dieselsoppa LSJLarsson
Max Raven 20:43 Empiricus LJSLarsson
Vicotnik 20:46 BDG Konrad Konvalj
Lu-Kaazh 21:31 Dieselsoppa Cissi
Empiricus 21:37 Dieselsoppa LSJLarsson
Lu-Kaazh 21:41 Cissi LSJLarsson
Vimes 21:58 LJSLarsson Dieselsoppa</pre>
De som inte alls har röstat på LJSLarsson, ever:
Liliana
Ruga
tripp_trap
Och bland dessa så har LJSLarsson lagt sin röst på Ruga och tripp_trap.
LJSLarsson har även lagt sin röst på Vimes och Konrad Konvalj.

Så vi bör nog dra både Ruga och tripp_trap under luppen, lite extra.
Och att sedan att Tripp_trap är Tjuv gör det hela extra intressant i och med Lu-kaazh outning/claim.

Så min röst landar på tripp_trap.

Röst: Tripp_trap </div></div>

Lite mer analys på det, för att analyser är nice.
Och jag orkar inte riktigt göra det i meddelanderuta, så det får bli ännu ett google doc:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?...amp;usp=sharing

Det var ju ett första drev på Larsson igång också, jag gjorde en snabbstapling av det också.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Du ändrade din röst till Basse i slutet? På vilka grunder?
Heh! Jag trodde jag skulle få den här frågan tidigare.

Ja, jag fick kalla fötter. Såhär va:
1. Jag hade ju lovat att inte dra igång drev på lösa boliner. Du neggade ju till och med på mig när jag röstade på Larsson.
2. Disels grej om "inte i fantasyparadigmet" störde mig (fortfarande en scum tell imo) och jag hade i stor utsräckning glömt bort vad det var som var grejen med Larsson :gremblush:
3. Det gick lite för fort att samla röster på Larsson.
4. Folk motiverade sig med "det är bra att hålla ihop rösterna" (vilket är bs).

Ja, du ser. En massa varningslampor. Sen är jag ju lite sådär impulsiv, men i efterhand har jag svårt att se hur jag tänkte. Att Disel inte skulle åka ut för att jag flyttade min röst visste jag, men jag tänkte nog att det kanske fanns utrymme att byta. DOck ser jag ju nu att det var på tok försent för det.

Alltså, grejen är att jag är jävligt ocool runt deadline.
Jag har ju haft Larsson som prime ulv hela rundan fram till hans outning. Där valde jag istället att fokusera på annat och försöka klara mig undan att outa Botaniker i hopp om att någon annan skulle outa det för då skulle vi absolut kunna säga att Larsson är ulv svart på vitt.

Tyrs inlägg är ju det som får mig att byta från Dieselbasse och det kändes då väldigt tryggt att hänga Larsson.

Tyr said:
Jepp, jag tror att Larsson fick panik där i början och ljög när han outade. Han är antagligen Botanikern och halsbandet som han var vag om är antagligen något halsband med en helig symbol. Enligt principen att den som har ditt föremål kan du spåra.
Det är ju klockrent och jag hade inte sett det som att Larsson ljugit om Trädgårdsmästare. Det är lixom nästan Botaniker så jag hoppades att vi skulle får fram något mer för att säkra upp det hela. Jag trodde till och med att Riddare/Tempelriddare funkade ihop, men nu gör det ju inte det längre.

Larsson har omnämnt botanik, botanisera, botaniker eller liknande i sin outning så det är ju uppenbart att det finns spår av Botaniker där, men jag tror det rör sig om att ulvarna inte vet vad de skall välja för att det skall bli 100.

Trädgårdsmästare är inget man drar ur arslet när man skall outa sin roll direkt.

Men åter till saken. Tyr visar mig vägen.

Liliana said:
Ursäkta, men jag förstår inte fallet mot Larsson?
Vimes said:
Nä, det är det ingen som gör. Men alla röstar där ändå.
Här har du ju i mina ögon rätt fel. Det finns ju en massa som pekar på Larsson och varför folk röstar på honom är ju solklart.

Sen svajjar du lite. Precis som du säger.

Vimes said:
Jepp jepp- Kolla det här? Nog för att DiselBosse är random, men Tempelriddaren här väl till fantasyparadigmet?
Vimes said:
Disel Monster har dessutom info om en Bard och han har ett bandage. Hur är detta skumt inom ramarna för fantasyparadigmet?

Man kanske ska byta tillbaka? Vad säger ni?
Sen tar du fram ditt skit på Larsson.

Vimes said:
Det här är min gamla grej på Larsson. Han ljuger/citerar oärligt och har inte koll på vad han själv har gjort och sagt.

The Cace

Är det här något tror ni?
Vimes said:
Ja, sen har jag ingen aning om Larsson egentligen. Men jag tycker han är skum baserat på saker som inte hänger ihop med rollinfon eller dålig aktivitet.

Disel Monster har däremot en hel del att ta igen under R2.
Och här kommer du fram till någon insikt då bägaren rinner över och du tar dig ur Larsson drevet.

Vimes said:
Tyr said:
Vimes said:
Max Raven said:
Hm, eller vänta.

Men vem faen använder en dolk?
Vems föremål skulle Lukas ha enligt Empis lista?
Enligt den borde dolken tillhöra Basse.
Åhå.
Vimes said:
Röst: diselsoppa
Du vill ju byta till Diesel långt tidigare och menar till och med att fölk inte har koll på varför de röstar på Larsson. Att Lu-kaazh ändrar sin röst i slutet är ju en BS flytt men övriga är ju fullt införstådda i varför de vill rösta ut Larsson.

Jag spolar bandet.

Vimes said:
Jag misstänker:
tripp, KK, Cissi, Disel, Larsson, Lukas

Vem ska vi rösta ut? Jag är inte helt bekväm med att rösta ut vare sig Cissi eller KK egentligen.
Vimes said:
Men alright. Jag säger såhär: min röst den här rundan kan hamna på Tripp, Larsson eller Disel. Helst Larsson. Så, vi ser:

Röst: Larsson - nån som vill hänga på?
Tyr är 2:a med solklar motivering.
3:a Brynolf, diggar Tyr
4:a K.K, diggar Tyr
5:a Cissi, mer motsträvig och har inget case mot Larsson men han är röd.
Liliana said:
Ursäkta, men jag förstår inte fallet mot Larsson?
6:a Max Raven, det kan vara Larsson. Röstar där för att Larsson grabbat två av hans prylar. Siar jägare och?
Vimes said:
Nä, det är det ingen som gör. Men alla röstar där ändå.
7:a Emp, tycker Cissi är grönare än Diesel och Larsson. Bra med tydligt utröstning.
8:a Lu-kaazg, vi skall vara eniga och efter ha skummat tråden så tror jag att LJSLarsson har flest röster

Vimes said:
Röst: diselsoppa
7 totalt på Larsson.

Vimes said:
3. Det gick lite för fort att samla röster på Larsson.
4. Folk motiverade sig med "det är bra att hålla ihop rösterna" (vilket är bs)
3. Det går fort mot slutet.
4. Det är fler som har rediga argument än bs-röster.

Jag läser det som att du gärna vill bort från Larsson rätt tidigt, men när Tyr väl har smashat med ett klokt inlägg så är det ju rätt svårt att vända drevet bort från Larsson.

Frågor på det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Konrad Konvalj said:
Jag läser det som att du gärna vill bort från Larsson rätt tidigt, men när Tyr väl har smashat med ett klokt inlägg så är det ju rätt svårt att vända drevet bort från Larsson.

Frågor på det?
Ja: vad är det du säger? Du listar en massa citat som vanligt och följer upp med endast två raders analys.

Vad menar du? Jag ville inte riktigt rösta ut Larsson? Nä, det stämmer. Jag fick kalla fötter. Folk motiverade sig utifrån Tyrs korta motivering, "som jag sagt förut" och "hålla ihop rösterna". Det övertygade mig inte, i synnerhet inte som det dök upp konstigheter kring Disel i slutet (fantasyparadigm och tempelriddardolk). Att du uppfattar det som att det fanns ett starkt case mot Larsson innebär inte att jag gjorde det, och det var inte som att detta starka case visades upp tydligt i tråden mot slutet.

Vad är du ute efter? "Det går fort mot slutet" WTF? Ja, det gör det. Fortast går det när en "röd bybo" åker ut också. Tro mig, jag är bra på att rösta ut bybor snabbt.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Vimes said:
Ah, Empi har ju fan ett excelark med all röstdata (jag trodde bara du hade ark på outningar, sorry). Empiricus är byns guldäggsvärpande tupp!

Nu måste jag verkligen jobba, men Empis ark rockar. Där kan man se hur drev byggts upp och fallit ihop och så vidare. Kom ihåg att det är vitkigt att beakta vilka drevalternativ som finns.

Jag ska kolla in det här och ge min analys, men det får bli senare under rundan (inte idag alltså).
Får jag höra för mycket sånt här så lär jag bli helt odräglig av självbelåtenhet :gremsmile: Jag försöker bara göra min del
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Jag läser det som att du gärna vill bort från Larsson rätt tidigt, men när Tyr väl har smashat med ett klokt inlägg så är det ju rätt svårt att vända drevet bort från Larsson.

Frågor på det?
Ja: vad är det du säger? Du listar en massa citat som vanligt och följer upp med endast två raders analys.

Vad menar du? Jag ville inte riktigt rösta ut Larsson? Nä, det stämmer. Jag fick kalla fötter. Folk motiverade sig utifrån Tyrs korta motivering, "som jag sagt förut" och "hålla ihop rösterna". Det övertygade mig inte, i synnerhet inte som det dök upp konstigheter kring Disel i slutet (fantasyparadigm och tempelriddardolk). Att du uppfattar det som att det fanns ett starkt case mot Larsson innebär inte att jag gjorde det, och det var inte som att detta starka case visades upp tydligt i tråden mot slutet.

Vad är du ute efter? "Det går fort mot slutet" WTF? Ja, det gör det. Fortast går det när en "röd bybo" åker ut också. Tro mig, jag är bra på att rösta ut bybor snabbt.
Jag tycker att caset mot Larsson stärktes som fan av Tyrs inlägg. Det inlägget fick mig och flera andra att se på det från hållet att Larsson verkligen fått kalla fötter vid outningen och dragit fram Trädgårdsmästare istället för Botaniker, alternativt att det inte finns ett spikat yrke åt ulvarna så han fick hitta på ett eget som handlar om blommor och sånt.

De som är mer svajjig i sin röst på Larsson är:

Lu-kaazh
Cissi
Emp
Max

Av dessa så sticker ju Lu-kaazh ut en hel del. Han röstar på Larsson för att vara eniga, och precis som du skriver är det ju en nonsens motivering. Lu-kaazh vill ju egentligen rösta ut Cissi eller Diesel.

Det jag är ute efter är att du själv ville av Larsson drevet mest hela tiden. Du menade till och med att ingen vet varför dom röstar på Larsson. Du är väldigt säker på din sak och drar igång ett slutdrev mot Larsson och på samma gång vill du påpeka att det kanske inte är rätt att hänga Larsson och försöker vända drevet mot Basse.

Det går väldigt fort det vet vi alla. Du får kalla fötter mot slutet och ändrar röst till Basse. I det läget har du full koll på att Larsson ryker ändå. Men du hoppas lite på att det är fler som skall följa dig till Basse drevet. Vad händer vid ett oavgjort? Jo det blir Sudden Death. Hade det gynnat oss att få ett till dygn på oss att bestämma oss mellan Larsson och Basse?

I ett scenario av oavgjort torde ju du som hade så kalla fötter lagt energi på att fälla Basse istället för Larsson. Larsson själv hade haft möjlighet att försöka bättre på sin bybo image och det hade kanske slutat med att Basse rykt istället för Larsson. Jag ser fortfarande Basse som en potentiell ulv med tanke på hans roll, men det tåls ju att tänka på tycker jag. Basses outning av roll är inte lika uppbyggd som exempelvis min eller många andra, men jag tror ju att Mukwa filat på det hela och sett till så att vi inte kan fixa ulvar genom att jämföra protokoll. Larsson fälldes av Trädgårdsmästare i första hand och det är på den vägen jag kommer att jobba vidare.

Hmm. Du må tycka att jag fortfarande är luddig och inte kommer fram till något. Men jag väljer att knyta ihop säcken med att:

Du misstänker Lu-kaazh som en ulv i R1. I R2 tar du Lu-kaazh parti och diggar hans förmåga fullt ut. Du tar ingen hänsyn till att Lu-kaazh är den största bs-röstaren av alla trots att det är ett av dina argument varför du fick kalla föttet.

Jag vill alltså påstå att du även ville av Larsson drevet rätt tidigt men du fick inte den respons du ville ha. Larsson var ju rätt sejf innan det brakade loss.

Jag vill också påstå att det skall forskas hårdare i Basse för att verkligen säkerställa hans rödhet. Alla har ju tolkat exakt samma förmåga, det vill säga kan sia x-yrke på lite olika vis. Alla har uttryckts sig rätt olika rakt igenom hela tråden i alla fall till en början mest för att känna av hur mycket man själv vill och vågar outa. Samma sak gällande outningarna av hur man får reda på att x-yrke försvinner ur spel. Jag är alltså inte lika säker på att Basse är röd för att han inte har samma deal som jag själv.

Lu-kaazh har i min ögon en del att svara upp till och du är en av hans försvarare. Därav min dille.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Konrad Konvalj said:
Lu-kaazh, vad är din talang?
menar du min förmåga som jag uttryckligen sa att jag inte vet vad det är jag får?
eller ur ett fluffperspektiv?
 
Top