Nekromanti Ett äventyr - Färden (Runda 2)

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
tripp_trap said:
Empiricus said:
Lu-kaazh said:
Låt mig omformulera mig,
när en viss klass åker ut så kommer det hända en speciell sak med mig.
Det står under förmåga.
Jag tror det skulle vara dåligt för byn om jag sa något mer.
"Kommer det hända en speciell sak med mig", "tror det skulle vara dåligt för byn" - båda uttalandena känns som om Lu-Kaazh har mer insikt i sin förmåga än vad han säger, och vad han senare avslöjar.
Ett intressant "citat" du har där Empiricus. Modigt av dig att ha Lu-kaazh ursprunliga inlägg rakt ovanför, för man ser tydligt att det du har inom citationstecken i din kommentar är något helt annat än det Lu-kaazh själv sa. Men så hade du ju strukturerat ditt case så att den knappt gick att läsa också. Mycket mer än det där fick jag inte fram ur röran.
Nu förstår jag inte vad du menar. Jag citerar det inlägg som Lu-Kaazh gjorde tidigt i förra rundan och lyfter fram två formuleringar som jag tolkar som att Lu-Kaazh antyder att han vet mer om sin förmåga än han sedan säger sig veta denna runda. Se nedan, jag tog där också med hans första inlägg där han gör ännu en vink till sin förmåga och att den är annorlunda.

Jag tycker det är lurt att han flera gånger är hemlighetsfull om en förmåga som han antyder att han vet mer om än han senare säger sig göra.

Det jag har inom situationstecken efter citatet är ju direkt och ordagrant citerat ur urklippet ovan som dessutom är bifogat, och det för att jag vill markera vad jag tycker är underligt ännu mer. Hur, exakt, får du det till något helt annat än det han sade?


Lu-kaazh said:
Oj har spelet börjat?

jag är redan jätte förvirrad och förlorad, så förväntar er inte att jag kommer hålla koll på detaljer.

Jag kan säga att jag har som så många andra Ett föremål som inte passar in på min yrke, citatet som kom med föremålet säger i princip "det här har du ingen nytta av"

Jag saknar den förmågan som alla tycks ha, istället sitter jag på en förmåga som AKTIVERAS när en vis klass dör (om förmågan är till vår fördel eller nackdel tänker jag inte avslöja".

men jag tror att det är farligt för powerroller om vi går ut med klasser så jag tycker vi skall vara tysta om det. Jag vet att ni är bärreda att offra powerroller, men det tycker jag är en dumt förhållnings sätt för bybor, för visst kan vi klara oss utan powerroller men samtidigt så kan de också hjälpa oss.

Hittills så är den som pingat mest oss mig vimes, men det är mest för att han gjorde en grej tidigt som jag inte unnat släppa.

det var när han började så anti-outning och sedan plötsligt skrev
Vimes said:
Okej. Tillräckligt många. Cissi, berätta vad det är för yrke.

Ruga, håll dina hästar, Cissi känns mer suspekt.
jag tycker den omvändningen kom för snabbt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Just, Empi. DÄr ser vi att Lukas smulade/antydde sin förmåga ganska tidigt i spelet, inom ramarna för fönstret där ulvarna inte visste om de behövde ljuga eller inte.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Vimes said:
För min del hade jag gärna sett Cassius skriva något. Men om jag måste välja mellan Lilly och Lukas så är det självklart för mig att rösta ut Lukas. Liliana har ni inte lyckats motivera varför hon ska ut alls. Skriv gärna ett inlägg där ni försöker övertyga mig.

Röst: Lukas
Det vore mer spännande att rösta ut tripp för att få höra vad Lukas får för förmåga. Men utröstning av Lukas säger mer om Disel, så jag kan städja det ändå.

Men, jag kan rösta ut vilken som helst av DIsel, tripp och Lukas. Jag tror inte att alla tre är uklvar, egentligne. Men en eller två av dem är det, är jag ganska säker på.
Det är mer safe att hänga Lu-kaazh och det bör ge oss en viss grönhet över Tripp. Rätt mycket grönhet också vill jag tro.

Basse lär semigrönas lite av det hela.

Vilket bakslag kan vi räkna med? Alltså, om Lu-kaazh är grön vad ger det oss?

Basse = Röd

Nått mer? Det säger väl egentligen inget om Tripp. Möjligen att Lu-kaazh roll flaggar för att det inte behöver vara kung att hänga eller bli av med honom.
Jag håller med om vad vi får av en grön Lukas. Men en röd? Hur menar du att det grönar Tripp? Att det verkar dumt av Lukas att via konstig förmågeclaim sätta spotlight på en ulvpolare? Det kan jag köpa, men finns det andra anledningar?
Nej det var främst det jag tänkte på.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Empiricus said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
tripp_trap said:
Empiricus said:
Lu-kaazh said:
Låt mig omformulera mig,
när en viss klass åker ut så kommer det hända en speciell sak med mig.
Det står under förmåga.
Jag tror det skulle vara dåligt för byn om jag sa något mer.
"Kommer det hända en speciell sak med mig", "tror det skulle vara dåligt för byn" - båda uttalandena känns som om Lu-Kaazh har mer insikt i sin förmåga än vad han säger, och vad han senare avslöjar.
Ett intressant "citat" du har där Empiricus. Modigt av dig att ha Lu-kaazh ursprunliga inlägg rakt ovanför, för man ser tydligt att det du har inom citationstecken i din kommentar är något helt annat än det Lu-kaazh själv sa. Men så hade du ju strukturerat ditt case så att den knappt gick att läsa också. Mycket mer än det där fick jag inte fram ur röran.
</div>

Nu förstår jag inte vad du menar. Jag citerar det inlägg som Lu-Kaazh gjorde tidigt i förra rundan och lyfter fram två formuleringar som jag tolkar som att Lu-Kaazh antyder att han vet mer om sin förmåga än han sedan säger sig veta denna runda. Se nedan, jag tog där också med hans första inlägg där han gör ännu en vink till sin förmåga och att den är annorlunda.

Jag tycker det är lurt att han flera gånger är hemlighetsfull om en förmåga som han antyder att han vet mer om än han senare säger sig göra.

Det jag har inom situationstecken efter citatet är ju direkt och ordagrant citerat ur urklippet ovan som dessutom är bifogat, och det för att jag vill markera vad jag tycker är underligt ännu mer. Hur, exakt, får du det till något helt annat än det han sade? </div></div>

Det jag menar är att du klippt ut två separata delar av hans inlägg och lagt dem bredvid varandra så att om man läser dem direkt efter varandra så låter det som att Lu-kaazh sagt följande:

Om en viss klass lämnar spelet så kommer en speciell sak hända Lu-kaazh, vilket han tror är dåligt för byn.

Det han däremot sa var ungefär:

Om en viss klass lämnar spelet så kommer en speciell sak hända Lu-kaazh, men han tror att det dåligt för byn att yttra sig mer.

Jag tycker helt enkelt att dina två citaturklipp förvanskade det Lu-kaazh faktiskt sa.

Vimes said:
Vimes said:
tripp_trap said:
Så att vilja "dyrka upp din hemligheter" är en vag smulning?
Jag tror du är medveten om att svagheten ligger i att du menade att "låsa upp" skulle kunna vara en smula för Tjuv.
Alltså. Jag tror alltså att du är tjuv oavsett om du är ulver eller inte. Svaghetenrna kring "dyrka upp" och "Låsa upp" kan antyda, menar jag, att du inte har bestämt dig för om du ska ljuga eller outa på riktigt. Detta i enlighet med att Larsson tycks ha ljugit om ett annars korrekt alibi.
Låsa upp nämnde jag först senare, när jag förklarade att jag funderade på att smula den frasen istället, med tanke på att spelet ännu var ungt och det var osäkert vad som var vettigt att smula/outa och inte.

Men du menar att jag avslöjade min formuleringstvekan för er därför att jag funderade på att ljuga? Om jag nu är ulv och funderade på att ljuga, varför skulle jag nämna det för er andra?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Nu vet jag att jag kommer låta som en uppgiven ulv,
men jag tror faktiskt det kan vara en bra ide att rösta ut mig.

Jag brukar vara som bäst i de första rundorna och eftersom jag inte hade tid att göra något vettigt i de två runderna som varit nu så tror jag inte att jag kommer kunna bidra med något vettigt.

Det jag dock vill är att ni håller koll på de som röstar på mig eftersom jag tror att det måste finnas ulvar där.

jag tror också ni skall hålla ett extra öga på vimes som jag tycker gjort en ganska kraftig omvändning till att vilja rösta ut mig.
han var ganska hastig i omvändningen av cissi i första rundan också.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
tripp_trap said:
Vimes said:
Vimes said:
tripp_trap said:
Så att vilja "dyrka upp din hemligheter" är en vag smulning?
Jag tror du är medveten om att svagheten ligger i att du menade att "låsa upp" skulle kunna vara en smula för Tjuv.
Alltså. Jag tror alltså att du är tjuv oavsett om du är ulver eller inte. Svaghetenrna kring "dyrka upp" och "Låsa upp" kan antyda, menar jag, att du inte har bestämt dig för om du ska ljuga eller outa på riktigt. Detta i enlighet med att Larsson tycks ha ljugit om ett annars korrekt alibi.
Låsa upp nämnde jag först senare, när jag förklarade att jag funderade på att smula den frasen istället, med tanke på att spelet ännu var ungt och det var osäkert vad som var vettigt att smula/outa och inte.

Men du menar att jag avslöjade min formuleringstvekan för er därför att jag funderade på att ljuga? Om jag nu är ulv och funderade på att ljuga, varför skulle jag nämna det för er andra?
Alltså. När du skrev "Jag funderade på att skriva "'låsa upp' istället" så var det en till brödsmula. Du hade ju inte outat ännu. Så det du gjorde var att modifiera din "dyrka upp"-smula. Jag menar att den senare "låsa upp"-smula gör "dyrka upps"-smulan mer generell och mångtydig. Det är alltså detta jag menar kan tolkas som att du förhåller dig prövande till huruvida du ska outa ditt riktiga yrke eller något påhittat.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
tripp_trap said:
Det jag menar är att du klippt ut två separata delar av hans inlägg och lagt dem bredvid varandra så att om man läser dem direkt efter varandra så låter det som att Lu-kaazh sagt följande:

Om en viss klass lämnar spelet så kommer en speciell sak hända Lu-kaazh, vilket han tror är dåligt för byn.

Det han däremot sa var ungefär:

Om en viss klass lämnar spelet så kommer en speciell sak hända Lu-kaazh, men han tror att det dåligt för byn att yttra sig mer.

Jag tycker helt enkelt att dina två citaturklipp förvanskade det Lu-kaazh faktiskt sa.
Då gjorde jag det utan att ha det som avsikt eller ens vara medveten om att jag fick det att verka så. Min avsikt var inte att få det att låta som om Lu-Kaazh sade "Om en viss klass lämnar spelet så kommer en speciell sak hända Lu-kaazh, vilket han tror är dåligt för byn.", min poäng var att han genom att tala om sin förmåga på det sättet som jag citerade och med de formuleringar han använde antydde att han visste mer om den än han nu avslöjat att han gör. Tycker jag iallafall.

Det får det, för mitt öga, att se ut som det hela med att han inte får reda på vad för talang som stulits av tjuven är en efterkonstruktion.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Dieselsoppa said:
Jag tycker väl att det står mer mellan Cassius och Lukas än mellan några andra. Att Cassius deltagit så lite den här rundan kan inte passera obemärkt.

Sedan vill jag se mer action från Max! Han har också dykt under radarn och hans siarcaim ter sig mer och mer som en ulvbluff.
Nåja, lite aktivitet har jag väl inte uppvisat? :gremwink:

Men jag har varit uppslukad av Mass Effect 3 (borde ha pluggat och jobbat, men... <.<). Iaf, klar med det nu, dags att få saker gjorda.

Jag kommer kanske ändra mig. Osäker på vem jag ska rösta på dock. Känns för mig som att det finns tre potentiella ulvar (Lu-kaazh, Liliana, Cassius) men det är jäkligt knapert med information. Vi ska inte rösta ut folk för att de håller tyst och gör oss frustrerade va? För förutom att han outade sent så känns det nästan lika drivande för min röst på Cassius just nu, och jag behöver kanske någon bättre att rösta på. :/
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag håller med Empi. Den förvanskning (medveten eller omedveten) som eventuellt förekommer i hans framställning är irrelevant för hans poäng.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Max Raven said:
Dieselsoppa said:
Jag tycker väl att det står mer mellan Cassius och Lukas än mellan några andra. Att Cassius deltagit så lite den här rundan kan inte passera obemärkt.

Sedan vill jag se mer action från Max! Han har också dykt under radarn och hans siarcaim ter sig mer och mer som en ulvbluff.
Nåja, lite aktivitet har jag väl inte uppvisat? :gremwink:
Disel är muppo. "hans siarcaim ter sig mer och mer som en ulvbluff"? Verkligen? Det är inte så där jätteovanligt att siare spelar rätt tillbakalutat, och det finns faktiskt inget som tyder på att Max siarclaim är en bluff i övrigt. Rundans mest random anklagelse, imo.

Cassius är däremot under all kritik.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
För övrigt tror jag att KK kommer bli nattmördad. Ulvarna vågar inte mörda Korpa eller Max för det är 50/50 att de ska träffa den av dem som blir väktad.

KK är däremot byns primus motor, och R3 kommer bli jävligt trög utan honom är jag rädd.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: [Runda 2] < Fyra timmar kvar...

Dieselsoppa said:
Röstläget

[5] Lu-kaazh: Tyr, Diesel, Empiricus, Korpa, Ruga
[4] Liliana: Cissi, Konrad Konvalj, Vicotnik, Lu-kaazh
[4] Diesel: Cassius, Liliana, Brynolf, Tripp_trap
[2] Cassius: Vimes, Max Reven

Hehe, jag gillar verkligen när det är så här splittrat med bara tre timmar och fyrtio minuter kvar till röstning. Nu blir det spännande att se hur folk kommer flytta sina röster. Eller låta de ligga kvar.

Det är bra grejer att analysera senare!
Nu är det ca 10 minuter kvar, och nu ser det ut så här:

Lu-kaazh har 6 röster (Tyr, Dieselsoppa, Ruga Empiricus, Korpa och Vimes)
Liliana har 4 röster (Cissi, Konrad Konvalj, Vicotnik och Lu-kaazh)
Dieselsoppa har 4 röster(Cassius, Liliana, Brynolf och tripp_trap)
Cassius har 1 röst (Max Raven)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Ulvarna kan gott få fundera på vem jag skyddar. Men jo, en nattmördad K.K skulle sakta ner byn avsevärt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Korpa said:
Ulvarna kan gott få fundera på vem jag skyddar. Men jo, en nattmördad K.K skulle sakta ner byn avsevärt.
Ja, det kan de gott fundera på. Och har vi tur så lyckas du blocka dem igen.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Okej, dags för utröstning igen. Ingen ny information har dykt upp som har fått mig att vilja byta röst. Men jag tänkte skriva en riktig motivering även om jag skrivit mycket av det i andra inlägg.

Lu-kaazh alltså. I grund och botten så har vi den här dolkoutningen som inte passar in på tempelriddaren. Det är det mest konkreta vi har att gå på i nuläget och jag har försökt avgöra vad som verkar mest sannolikt. Om det är Basse som ljugit om sitt yrke eller om det är Lu-kaazh som ljugit om sitt föremål. Om man jämför dessa herrar så har det helt klart varit enklast för Lu-kaazh att ljuga. Jag tror inte något av det han sagt har outats i sin helhet förrän det konfirmerats på annat håll först. Han outar bard efter Basse outat hans förmåga. Han outar detaljerna om sin förmåga efter tripp gått ut med att han är tjuv. Han är (kanske) den sista att outa föremål, och det passar inte in alls. Vilket kan bero på att han tidigare gått ut med att hans föremål skulle kunna vara till nytta för vilken äventyrare som helst. Rätt vagt alltså. Han har en förmåga som inte stämmer in i bilden som jag har av spelet och han har inte riktigt gett mig någon anledning till att tro att han är en bybo. Så min röst står kvar.

Om han är röd så behöver jag inte tänka om när det gäller bilden jag har av spelet och Basse ser en hel del grönare ut. Är han grön så är antingen Basse röd eller är spelet en hel del mer komplicerat än jag trott.
 
Top