Nekromanti Ett äventyr - Färden (Runda 2)

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ruga då? Det märkliga är att hon outar "Forskare" tidigt i förhållande till den allmänna kodknäckartiden 27/2 kl. 20.00.

27/2 08.45 outar Ruga både kompass och forskare.
Kompassen knyter Ruga till spelets Sjöfarare [Cassius] och forskarclaimet till Tyr.

Tyr å andra sidan har outat "bok" redan 25/2 20.45. [Jag uppfattar hur Tyr är grön eftersom Tyr sitter ihop med Irlands senaste nationalsymbol Konrad Konvalj, vi kan väl dessutom passa på att gratulera honom till hans 156 789:e inlägg! Heja! :gremwink: )

En grej som jag tycker rödar Ruga är att hon claimar ett riktigt skevt yrke i relation till fantasyparadigmet: forskare. Men grejen är att hon gör det EFTER att Larssons yrkesclaimande har gått ut. Därför tror jag att Ruga inser att det är "safe" att gå ut med det konstiga yrket.

Härnäst: ska kolla Rugas poster.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Äh, vafan jag får ingen ordning på Ruga. Hela henens start i spelet känns så där "skakig och osammanhängande eftersom jag är nybörjare". Dessutom verkar hon och Cissi gå ihop på ett harmoniskt sätt genom sin interaktion (som stundtals är otroligt rörig att följa).

Visst kan det vara så att hennes outningar hänger ihop med hur koden knäcks och att Larssons yrkesclaim visar henne att Forskare är safe.

Det enda som jag egentligen tycker är rödande för henne är att Cassius ser hur forskaren lämnar spel.

---

Näh, mina två kandidater är Cassius och Lu-kaazh,. Nån av dem ska jag rösta på innan 22.00 ikväll.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Dieselsoppa said:
Äh, vafan jag får ingen ordning på Ruga. Hela henens start i spelet känns så där "skakig och osammanhängande eftersom jag är nybörjare". Dessutom verkar hon och Cissi gå ihop på ett harmoniskt sätt genom sin interaktion (som stundtals är otroligt rörig att följa).

Visst kan det vara så att hennes outningar hänger ihop med hur koden knäcks och att Larssons yrkesclaim visar henne att Forskare är safe.

Det enda som jag egentligen tycker är rödande för henne är att Cassius ser hur forskaren lämnar spel.

---

Näh, mina två kandidater är Cassius och Lu-kaazh,. Nån av dem ska jag rösta på innan 22.00 ikväll.
Vadå rödande att Cassius ser att forskaren lämnar spel. Det får du förklara närmare.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Diesel i Soppan, Del 2

tripp_trap said:
Du är en veteran i varulvssammanhang, har du när du spelat ulv haft någon generell strategi vad gäller detta? Brukar du förorda undvikande eller konfrontation när du spelar skurk? Jag själv har aldrig spelat ulv nämligen, och ser problem med båda taktikerna. Den gyllene medelvägen mellan de båda extremerna är förstås det bästa antar jag, men det lyckas man inte alltid med. Så vad brukar du förespråka som skurk?
De gånger jag är ulv så brukar jag förorda att ulvarna håller så lite kontakt med varandra som möjligt, detta för att inte blanda ihop vad som sägs i tråden och mellan ulvarna. Viktig/kritisk information anser jag att ulvarna ska dela med sig av sins i mellan men annars så lite som möjlig. Sen så brukar jag även på peka att gör någon av ulvarna ett misstag/säger något dumt så kommer jag hugga och påpeka detta. För fälls då den personen så stärker det trovärdigheten hos den andra ulven.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tja alltså, Cassius ger ju dig alibi. Men om vi har en väv där allas roller ingår symmetriskt är ju det inget problem för ulvarna.

Jag börjar mer och mer luta mot att ulvarna har fått gedigna alibiroller och att allas roller hänger ihop symmetriskt och friktionsfritt. Desto konstigare då att Larsson ljög om sitt yrke. Däremot förstod inte ulvarna hela koden från början.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
En helt annan sak:

Jag är sugen på att vi, läs noga nu, spekulerar i hur Max siarförmåga kan användas.

Jag är förstås sugen på att han ska använda den p någon av oss huvudkandidater den här rundan, men kanske kan vi snacka lite om vad de olika alternativen ger?

Det kan ju också påverka vem vi borde hänga om det blir jämnt skägg mellan olika kandidater!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Dieselsoppa said:
Jo, alltså Lu-kaazh är ju skum genom att han inte kan se något annat yrke försvinna.
det här är något som väldigt många verkar hänga upp sig på
men jag skulle vilja påpeka att även om jag inte har standad förmågan så kommer jag ju se när tjuven lämnar spel eftersom jag då får en förmåga.

Men ja ni gör helt rätt att jagar mig för att jag inte röstat,
röst:Liliana

Motevering det är något som känns fel här hon skriver ganska mycket och en del saker känns tillochmed bra, men samtidigt så känns hon off. Hon tog sig genom första rundan med det klassiska "men jag är nybörjare så jag vet inte riktigt hur jag skall spela" samtidigt som jag nu tycker hon spelar för bra helt plötsligt.
jag tror hon kan tänkas vara en ulv som försökt gömma sig bakom nybörjarskapen
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Lu-kaazh said:
Dieselsoppa said:
Jo, alltså Lu-kaazh är ju skum genom att han inte kan se något annat yrke försvinna.
det här är något som väldigt många verkar hänga upp sig på
men jag skulle vilja påpeka att även om jag inte har standad förmågan så kommer jag ju se när tjuven lämnar spel eftersom jag då får en förmåga.

Men ja ni gör helt rätt att jagar mig för att jag inte röstat,
röst:Liliana

Motevering det är något som känns fel här hon skriver ganska mycket och en del saker känns tillochmed bra, men samtidigt så känns hon off. Hon tog sig genom första rundan med det klassiska "men jag är nybörjare så jag vet inte riktigt hur jag skall spela" samtidigt som jag nu tycker hon spelar för bra helt plötsligt.
jag tror hon kan tänkas vara en ulv som försökt gömma sig bakom nybörjarskapen
Plötsligt känns min röst mycket bättre.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
Tyr å andra sidan har outat "bok" redan 25/2 20.45. [Jag uppfattar hur Tyr är grön eftersom Tyr sitter ihop med Irlands senaste nationalsymbol Konrad Konvalj, vi kan väl dessutom passa på att gratulera honom till hans 156 789:e inlägg! Heja! )
Ja visst fan är jag dryg? Jag orkar knappt med mig själv och får lixom hålla mig ifrån att sitta och spamma tråden konstant 24/7.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Nu är det så här va.

Vi skall hänga någon ikväll och det finns en bunt med kandidater.

Det vi vill få ut av hängningen är ju så mycket som möjligt så vi måste ju räkna lite på vem vi tjänar mest på att hänga. Vem ger oss flest svar? Vem tar med sig fler ulvar i fallet och vem har möjlighet att gröna/semi-grön en bybo.

Röstningen (baserat på Basses)

Liliana har 5 röster (Cissi, Konrad Konvalj, Empiricus, Vicotnik, Korpa)
Dieselsoppa har 5 röster (Cassius, Liliana, Ruga, Brynolf, Tripp_trap)
Cassius har 2 röster (Dieselsoppa och Vimes)
Lu-kaazh har 2 röster (Tyr, Max Raven)

Ingen röst: Lu-kaazh

Efter det har det hänt en del.

[4] Lu-kaazh: Tyr, Diesel, Empiricus, Korpa
[2] Cassius: Vimes, Max Reven
[4] Liliana: Cissi, Konrad Konvalj, Vicotnik, Lu-kaazh
[5] Diesel: Cassius, Liliana, Ruga, Brynolf, Tripp_trap


Vem vinner tjänar vi mest på att hänga?

De fyra kandidaterna bör ju lägga upp sitt case per omgående varför de röstar där de gör. Det behöver inte vara någon massiv novell av något slag utan det räcker gott och väl med 3 punkter som visar varför rösten ligger där den ligger. Förutom det vore det ju intressant att veta vad vi (alltså, BYN) tjänar att hänga ulv-kandidatens val.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Lu-kaazh said:
det här är något som väldigt många verkar hänga upp sig på
men jag skulle vilja påpeka att även om jag inte har standad förmågan så kommer jag ju se när tjuven lämnar spel eftersom jag då får en förmåga.
Varför tror du att du skulle få förmågan att se när tjuven lämnar spel? Om du får den förmågan innan tjuven lämnar spelet så kunde ju lika väl Mukwa gett dig en vanlig förmåga som alla andra. Om du får den förmågan efter tjuven lämnar spelet så har du nu en till synes värdelös förmåga.

Varför gick du inte ut med att du hade en dolk direkt istället för att försiktigt säga att du hade ett föremål som vilken äventyrare som helst skulle kunna ha nytta av? Hur kommer det sig att du har ett föremål som pekar mot tjuven när den borde peka mot tempelriddaren? Varför röstar du inte på Diesel och lägger upp ett fall emot honom när han uppenbart ljuger om du verkligen är en äventyrare?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Tyr said:
Lu-kaazh said:
det här är något som väldigt många verkar hänga upp sig på
men jag skulle vilja påpeka att även om jag inte har standad förmågan så kommer jag ju se när tjuven lämnar spel eftersom jag då får en förmåga.
Varför tror du att du skulle få förmågan att se när tjuven lämnar spel? Om du får den förmågan innan tjuven lämnar spelet så kunde ju lika väl Mukwa gett dig en vanlig förmåga som alla andra. Om du får den förmågan efter tjuven lämnar spelet så har du nu en till synes värdelös förmåga.
nu verkar du ha missfårstått mig,
jag tror inte jag får "se tjuvar försvinna" som förmåga när tjuven dör. jag säger att jag kommer få veta att tjuvenförsvinner genom att jag då får tillgång till en förmåga
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Lu-kaazh said:
nu verkar du ha missfårstått mig,
jag tror inte jag får "se tjuvar försvinna" som förmåga när tjuven dör. jag säger att jag kommer få veta att tjuvenförsvinner genom att jag då får tillgång till en förmåga
Ah, ja det är ju väldigt sant. Men varför misstänker du inte Diesel? Har du missat hur väven är uppbyggd?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Tyr said:
Lu-kaazh said:
nu verkar du ha missfårstått mig,
jag tror inte jag får "se tjuvar försvinna" som förmåga när tjuven dör. jag säger att jag kommer få veta att tjuvenförsvinner genom att jag då får tillgång till en förmåga
Ah, ja det är ju väldigt sant. Men varför misstänker du inte Diesel? Har du missat hur väven är uppbyggd?
allvarligt talat så tror jag inte väven som ett 100% system för att jaga ulvar.

jag tycker nämligen att det känns fel om den är helt korrekt designat.
Om jag hade skapat ett spel med ett så tydligt mönster så hade jag någonstans lagt in något som bröt det bara för att få spelarna att regera på något.
Jag skulle mycket hellre se att vi koncentrerar oss på scum-tells, och då tycker jag att Liliana är skummare än Disel.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Konrad Konvalj said:
Nu är det så här va.

Vi skall hänga någon ikväll och det finns en bunt med kandidater.

Det vi vill få ut av hängningen är ju så mycket som möjligt så vi måste ju räkna lite på vem vi tjänar mest på att hänga. Vem ger oss flest svar? Vem tar med sig fler ulvar i fallet och vem har möjlighet att gröna/semi-grön en bybo.

Röstningen (baserat på Basses)

Liliana har 5 röster (Cissi, Konrad Konvalj, Empiricus, Vicotnik, Korpa)
Dieselsoppa har 5 röster (Cassius, Liliana, Ruga, Brynolf, Tripp_trap)
Cassius har 2 röster (Dieselsoppa och Vimes)
Lu-kaazh har 2 röster (Tyr, Max Raven)

Ingen röst: Lu-kaazh

Efter det har det hänt en del.

[4] Lu-kaazh: Tyr, Diesel, Empiricus, Korpa
[2] Cassius: Vimes, Max Reven
[4] Liliana: Cissi, Konrad Konvalj, Vicotnik, Lu-kaazh
[5] Diesel: Cassius, Liliana, Ruga, Brynolf, Tripp_trap


Vem vinner tjänar vi mest på att hänga?

De fyra kandidaterna bör ju lägga upp sitt case per omgående varför de röstar där de gör. Det behöver inte vara någon massiv novell av något slag utan det räcker gott och väl med 3 punkter som visar varför rösten ligger där den ligger. Förutom det vore det ju intressant att veta vad vi (alltså, BYN) tjänar att hänga ulv-kandidatens val.
Jag har ändrat röst KK ,till Luk- aazh.
För att förtydliga tycker Lus röst på Lilliana pingar en del. Han väntar med att rösta tills det är klart åt vilket håll det går i dag. Röstar på Lilliana utan mkt till anledning. Jag tror att han helt enkelt valt någon i toppen som han tror har chans att få hängd. Så är nöjd med min röst.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Lu-kaazh said:
Tyr said:
Lu-kaazh said:
det här är något som väldigt många verkar hänga upp sig på
men jag skulle vilja påpeka att även om jag inte har standad förmågan så kommer jag ju se när tjuven lämnar spel eftersom jag då får en förmåga.
Varför tror du att du skulle få förmågan att se när tjuven lämnar spel? Om du får den förmågan innan tjuven lämnar spelet så kunde ju lika väl Mukwa gett dig en vanlig förmåga som alla andra. Om du får den förmågan efter tjuven lämnar spelet så har du nu en till synes värdelös förmåga.
nu verkar du ha missfårstått mig,
jag tror inte jag får "se tjuvar försvinna" som förmåga när tjuven dör. jag säger att jag kommer få veta att tjuvenförsvinner genom att jag då får tillgång till en förmåga
Du får väl tillbaka din talang? Det som inte är benämnt utan endast är en talang du har. Rimligen borde det ju vara att spela Harpa och det har vi väl ingen direkt nytta av här i byn?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ruga said:
Jag har ändrat röst KK ,till Luk- aazh.
För att förtydliga tycker Lus röst på Lilliana pingar en del. Han väntar med att rösta tills det är klart åt vilket håll det går i dag. Röstar på Lilliana utan mkt till anledning. Jag tror att han helt enkelt valt någon i toppen som han tror har chans att få hängd. Så är nöjd med min röst.
Jag såg nog inte din röst för den låg inbakad i ett textvägg med för många citat. Sorry.

Vill du spekulera i vad vi tjänar på att göra oss av med Lu-kaazh?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jag är ju tämligen säker på att en av Diesel och Lukas är scum, enbart utifrån dolk/tempelriddare. Diesels outning kom först, vilket stämmer överens med hur Larssons lögner fungerade. Här tror jag alltså att Diesel är den troligaste kandidaten. Men på sistone har det ju grävts upp en del stinkande stoff på Lukas också. Så mig kvittar det vem av dem som ryker. Är den vi hänger grön, är den andre röd och tvärtom.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Jag är ju tämligen säker på att en av Diesel och Lukas är scum, enbart utifrån dolk/tempelriddare. Diesels outning kom först, vilket stämmer överens med hur Larssons lögner fungerade. Här tror jag alltså att Diesel är den troligaste kandidaten. Men på sistone har det ju grävts upp en del stinkande stoff på Lukas också. Så mig kvittar det vem av dem som ryker. Är den vi hänger grön, är den andre röd och tvärtom.
Om båda är grön då?

Jag har spanat lite på Lu-kaazh röstning i förra rundan.

Först var det Ruga (kan ha varit nått innan det också, men från detta tyckte jag det blev intressant) på grund av mitt case mot Cissi/Ruga. Cissi är nummer 2 som ulv och Vimes är typ nummer 3 på Lu-kaazh misstänkta lista här.

Efter ett litet tag så byter han röst till Cissi istället. Det är dumt med en splittrad grupp.

Strax därefter sadlar vi om till Basse med motiveringen "men just nu kanske vi kan få svar av diselsoppa om hur hans förmåga skiljer sig" Men i samma veva så är det viktigt att vi hänger Cissi inom kort för hon kommer vara misstänkt från nu till slutet efter K.K´s case.

Efter det påpekar Lu-kaazh (som diggar K.K´s case väldigt hårt) att det STÖRSTA som hänt på hela R1 är när Brynolf med flera pekar ut mig (K.K) för singularis/pluralis debaclet. Ingen röst dock.

Och sen är Lu-kaazh lite off igen. Röstar: Cissi och vill att Cissi åker. 80 inlägg efter här så det kanske är förklaringen?

20 minuter innan stängning ändrar Lu-kaazh till Larsson för det är ju inte bra om gruppen är splittrad.

En massa hattande med rösterna och Cissi tycks vara den Lu-kaazh verkligen vill hänga. Basse har tydligen någon konstig förmåga? Mig veterligen icke.

Varför vill Lu-kaazh hänga Cissi? (eller Ruga?) mycket baseras på K.K´s case, men hur kan Lu-kaazh tänka sig att lite på K.K som gjort the big ulv-misstag ävvers genom sitt pluralis/singularis-debacle? Det är konstigt.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Jag är ju tämligen säker på att en av Diesel och Lukas är scum, enbart utifrån dolk/tempelriddare. Diesels outning kom först, vilket stämmer överens med hur Larssons lögner fungerade. Här tror jag alltså att Diesel är den troligaste kandidaten. Men på sistone har det ju grävts upp en del stinkande stoff på Lukas också. Så mig kvittar det vem av dem som ryker. Är den vi hänger grön, är den andre röd och tvärtom.
Om båda är grön då?

Jag har spanat lite på Lu-kaazh röstning i förra rundan.

Först var det Ruga (kan ha varit nått innan det också, men från detta tyckte jag det blev intressant) på grund av mitt case mot Cissi/Ruga. Cissi är nummer 2 som ulv och Vimes är typ nummer 3 på Lu-kaazh misstänkta lista här.

Efter ett litet tag så byter han röst till Cissi istället. Det är dumt med en splittrad grupp.

Strax därefter sadlar vi om till Basse med motiveringen "men just nu kanske vi kan få svar av diselsoppa om hur hans förmåga skiljer sig" Men i samma veva så är det viktigt att vi hänger Cissi inom kort för hon kommer vara misstänkt från nu till slutet efter K.K´s case.

Efter det påpekar Lu-kaazh (som diggar K.K´s case väldigt hårt) att det STÖRSTA som hänt på hela R1 är när Brynolf med flera pekar ut mig (K.K) för singularis/pluralis debaclet. Ingen röst dock.

Och sen är Lu-kaazh lite off igen. Röstar: Cissi och vill att Cissi åker. 80 inlägg efter här så det kanske är förklaringen?

20 minuter innan stängning ändrar Lu-kaazh till Larsson för det är ju inte bra om gruppen är splittrad.

En massa hattande med rösterna och Cissi tycks vara den Lu-kaazh verkligen vill hänga. Basse har tydligen någon konstig förmåga? Mig veterligen icke.

Varför vill Lu-kaazh hänga Cissi? (eller Ruga?) mycket baseras på K.K´s case, men hur kan Lu-kaazh tänka sig att lite på K.K som gjort the big ulv-misstag ävvers genom sitt pluralis/singularis-debacle? Det är konstigt.
Det är lite det här som gör mig misstänksam och får mig att tänka Lu-Kaazh och Ruga = ulvar.

Min teori då, nedkortad:
Det känns som om de först försökte trassla in Ruga med Cissi, och kanske sedan använda Cissis utröstning (jag tror att det stämmer med Max som Siare och Cissi då som grönad) för att gröna Ruga ("hon måste vara grön eftersom Cissi är det och de två satt ihop väldigt mycket" - skulle vi nog tänka) och därigenom också Lu-Kaazh genom det ("han har ju varit på Cissi hela tiden, smart där" - skulle vi då kanske tänka).
 
Top