Nekromanti Ett äventyr - Färden (Runda 2)

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Okej, sitter och försöker analysera Emps kedja för att hitta ulvar och motsägelser.

Min hypotes just nu är att ulvarna borde sitta ihop på något sätt. Annars kan vi skita fullkomligt i vårt fluff och bara analysera röster och annat.

Några märkligheter:

Jag. Jag sticker ut som en falukorv inlindad med stroboskopstrålkastare mot snö. Mukwaaaaaaa? Vad har jag gjort dig?

Larssons skumma halsband, featuring SAW. Hur passar det ihop med KK? Okej, jag försöker inte säga att KK är ulv, han är väl grönast av alla med sna 2056 inlägg?! Men dremot verkar det som att kopplingen mellan Larsson och KK är bräcklig.

Vi går vidare:

Varför ljög Larsson om sitt yrke? Sktskmt, som min Ipad föreslår. Jag trr att det hänger ihop med Max. Han brödsmulade "förbrukningsvaror" vilket sedan blev örter. Här tror jag att Max och Larsson inte snackade ihop sig riktigt. Max är ju också självpåtagen siare, vilket kan vara en snygg fasad för en ulv. Jag tänker mig att Max egentligen hänger ihop med Jake/BDG och har ett siarclaim dit. När Jake inte dök upp passade Max på att claima siare.

Jake i sin tur borde vara den länk som frklarr min roll, här vet vi inget vettigt. Däremot börjar jag undra om nte Lukas är den fjärde ulven, som inte har fått vare sig yrke eller föremål i sin roll, utan claimar dolk.

Mitt förslag är alltså att ulvarna inte als har fått alibiroller, utan värtm avvaktat andras claimanden. Det förklarar Lukas kniv, Larssons yrkesoutningoch Max frånvaro av yrkessiande.

Vad säger ni andra?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Dieselsoppa said:
Just det, Empiricus, kan inte du posta din outningslista? Jag kommer inte komma åt min dator idag inser jag.

Jag vill försöka se hur outningsmönstret runt Larsson ser ut.

Tack!
Visst kan jag göra det. Jag kommer hålla mig till excel nu, drygt att göra dubbeljobb och lägga upp på google docs. Sorry Liliana, men det går säkert att dra ner en excel viewer eller något liknande.
 

Attachments

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Empiricus said:
Dieselsoppa said:
Just det, Empiricus, kan inte du posta din outningslista? Jag kommer inte komma åt min dator idag inser jag.

Jag vill försöka se hur outningsmönstret runt Larsson ser ut.

Tack!
Visst kan jag göra det. Jag kommer hålla mig till excel nu, drygt att göra dubbeljobb och lägga upp på google docs. Sorry Liliana, men det går säkert att dra ner en excel viewer eller något liknande.
Notering om dokumentet. Det finns nu flera flikar med mysiga godsaker för den som tycker om siffror och sånt. :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Max Raven said:
Tyr said:
Det vet inte jag heller. Men enligt outningarna så ska du ha ett föremål som Botanikern har i sin ägo. Om inte BDG eller Lu-kaazh är Botanikern så är det LJSLarsson som gäller. Boken tillhör Forskaren.
Hur visste Tyr att boken tillhör forskaren? Jag hittar inte diskussionen som ger någon hint om detta, utom att Tyr nämner att den inte innehåller magiska formler.

Det pingar en del här för mig. Någon som kan dubbelkolla så jag inte missat något?
Så jag får en röst på mig för att jag fattat sambandet att spelare kan "spåra" det yrke som har deras föremål? Då borde Empiricus vara illröd för dig! Ruga kan "spåra" magiker och därmed är boken jag har hennes. Jag kan "spåra" präster och därmed har KK mitt föremål osv. Det fanns gott om info ute för att komma till den slutsatsen inklusive Empiricus dokument. Sedan är det inte så himla långsökt att tro att boken tillhör forskaren, precis som vi har antagit ägare till alla andra föremål innan dess. Men utan sammanhanget hade jag inte varit så säker.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Liliana said:
Eller så går circeln så här:
Lu-kaazh -> Trip -> Liliana -> Korpa -> Vimes -> Brynolf -> Vicotnik -> Empiricus -> Cissi -> Cassius -> Ruga -> Tyr -> K.K. -> Bdg/jake -> Lu-kaazh.

Då får vi tre ulvar som inte passar in: Larsson (bevisad), Diesel och Max Raven.
Du kan lägga ner den teorin direkt. Om bara vi äventyrare är sammankopplade så går spelet sönder totalt vid massoutning. Mukwa har skapat spel förut och skulle inte göra ett sådant misstag. Nu fanns det en liten öppning iom att BDG diskades, men det kunde ju inte plundrarna veta att han inte skulle dyka upp i slutminuterna. Dessutom skulle en sådan manöver från plundrarna vara så komplicerad att de skulle behöva ha all äventyrarinformation från början och ha god anledning till att tro att BDG kommer diskas. Nej, att alla är sammankopplade är det enda rimliga att tro.

Liliana said:
Hm, det är många jag inte röstat på. Tror jag röstat två-tre gånger? Så om en till ulv hittas och den inte är en av de två-tre jag röstat på, så gör det mig ulvigare? Samtidigt säger ni att rösthoppa runt stup-i-minuten inte är bra? Bestäm er
Ett par välmotiverade röster är bättre än en massa slentrianröster om man är bybo. Det sagt så har du visat genom att inte rösta på LJSLarsson att du inte tyckte han var speciellt ulvig. I slutet skrev du till och med att du inte förstod misstankarna mot honom. Det är ju förstås värt att notera.

Liliana said:
Så varför ha ingen sett Bdg/jake försvinna? Alltså, yrket de siar.
Ingen har outat att de kan känna av när hans yrke lämnar spel, så varför skulle någon sett det? Antingen är personen innan honom i kedjan en äventyrare med en powerroll eller är det en plundrare.

Konrad Kanalje said:
Jake är diskad. Han finns inte och räknas inte med i spelet. Hans diskning/försvinnande ersätter inte ett nattmord eller hängning.

Min förmåga fungerar som så att jag får veta om x-yrke = BOTANIKER försvinner ur spel. Hängs/Nattmördas.
Vad dillar du om här? Var kan du utläsa att lämnar spel enbart gäller hängning och nattmord? Om vi säger så här, om BDG var aktiv i runda 1 och sedan diskas i runda 2 skulle inte en diskning innebära att han lämnar spel? Han hade möjlighet att skriva i runda 1, han gjorde det bara inte. Han var en deltagare alltså och har nu lämnat spel pga en diskning.

----------

Sedan så är KKs undersökning mot Liliana väldigt intressant. Det finns en likhet mellan LJSLarsson och Liliana i att det finns frågetecken kring deras föremål. LJSLarsson hade ett oväntat föremål, som han antagligen ljugit om, och det enda jag kan minnas att han sa annars var att det var självklart att han inte hade någon nytta av halsbandet efter han outat yrke. Liliana, om hon är plundrare, har antagligen inte ljugit om sitt föremål, men likheten är att det inte riktigt framkommer att föremålet är värdelöst för henne. Hon har föremålet och hon har hittat en användning för det. Detta innebär att om Liliana är plundrare så är antagligen plundrarnas hårdinfo korrekt, men fluffet skiljer sig. Kanske är det så som Empiricus föreslog, att plundrarna har som en liten berättelse med korrekt hårdinfo inbakat. Sedan fick de använda exempelrollen för att skapa sig ett alibi. Kanske står det i ulvarnas roll att de stulit ett föremål som de nu använder på ett sätt som föremålet inte är skapt för, och att det var just faktumet att LJSLarsson hade ett stulet föremål som gav honom panik.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Dieselsoppa said:
Vi går vidare:

Varför ljög Larsson om sitt yrke? Sktskmt, som min Ipad föreslår. Jag trr att det hänger ihop med Max. Han brödsmulade "förbrukningsvaror" vilket sedan blev örter. Här tror jag att Max och Larsson inte snackade ihop sig riktigt. Max är ju också självpåtagen siare, vilket kan vara en snygg fasad för en ulv. Jag tänker mig att Max egentligen hänger ihop med Jake/BDG och har ett siarclaim dit. När Jake inte dök upp passade Max på att claima siare.

Jake i sin tur borde vara den länk som frklarr min roll, här vet vi inget vettigt. Däremot börjar jag undra om nte Lukas är den fjärde ulven, som inte har fått vare sig yrke eller föremål i sin roll, utan claimar dolk.

Mitt förslag är alltså att ulvarna inte als har fått alibiroller, utan värtm avvaktat andras claimanden. Det förklarar Lukas kniv, Larssons yrkesoutningoch Max frånvaro av yrkessiande.

Vad säger ni andra?
Det skulle innebära att plundarna fått olika svagheter inbakade i sina roller. Något som jag kan tycka låter rätt elakt gjort av Mukwa med tanke på att de ska passa in i en komplicerad väv också. Om Lu-kaazh och Max är röda samtidigt som Korpa är grön så har vi en variant av Vampire-liret. Det är helt klart en möjlighet. Men jag köper inte att plundrarna ska ha fått kass info. Jag tror att de åtminstone har bra info till att skapa alibin för sig själva.

Varför tror du Lu-kaazh outade dolk? Det verkar så dumt att ljuga om den saken i det läget.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Jag vet inte varför Lukas claimar kniv.
Jag försöker bara bidra med någon sorts hypotes.

Men jag köper inte att plundrarna ska ha fått kass info. Jag tror att de åtminstone har bra info till att skapa alibin för sig själva.

Lustigt men det där får min knäppa roll att framstå som grönare än Irlands alla gräsmattor tillsammans!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Tyr said:
Vad dillar du om här? Var kan du utläsa att lämnar spel enbart gäller hängning och nattmord? Om vi säger så här, om BDG var aktiv i runda 1 och sedan diskas i runda 2 skulle inte en diskning innebära att han lämnar spel? Han hade möjlighet att skriva i runda 1, han gjorde det bara inte. Han var en deltagare alltså och har nu lämnat spel pga en diskning.
Du lägger upp det snyggt Tyr och du är lite av en sån här bra att ha stöttepelare. Tack för tydligt exempel.

Men.. Larsson = Botaniker står fortfarande klart. Hans outning av Trädgårdsmästare tyder på det vill jag ju påstå.

BDG/Jake´s roll är fortfarande ett spöke för oss och i och med att ingen kan sia hans roll så måste det finnas mer att jobba på där.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Dieselsoppa said:
Jag vet inte varför Lukas claimar kniv.
Jag försöker bara bidra med någon sorts hypotes.

Men jag köper inte att plundrarna ska ha fått kass info. Jag tror att de åtminstone har bra info till att skapa alibin för sig själva.

Lustigt men det där får min knäppa roll att framstå som grönare än Irlands alla gräsmattor tillsammans!
Bara för att de fått bra information betyder inte att de fått perfekt information. Fluffet ser fortfarande ut att kunna varit annorlunda och skrämt plundrarna till att ljuga. Det är därför det är så intressant att veta om Liliana är grön eller röd. Just eftersom hennes föremål verkar korrekt men att hennes fluff är udda.

Jag gillar dig Basse (men om du är plundrare ska du ). Det är jättebra att du är aktiv. Men borde du inte granska Lu-kaazh lite närmare och se om du kan måla upp ett sannolikt scenario där han är ulv? Det tycker jag du borde göra iaf! Jag tror jag har lite skit på Lu-kaazh, jag måste bara gräva lite i förra rundan först. Varför han skulle outa dolk får jag inte riktigt ihop dock. Han hade dessutom brödsmulat tidigare att det var ett föremål som varje äventyrare skulle kunna ha nytta av. Jag antar den skulle kunna användas som substitut till kniv och därmed vara till nytta. Hade han bestämt sig tidigt för att ljuga av någon anledning och att det sket sig när det visade sig att han var ihopkopplad med dig?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Konrad Konvalj said:
Men.. Larsson = Botaniker står fortfarande klart. Hans outning av Trädgårdsmästare tyder på det vill jag ju påstå.
Det tycker jag med.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Jo, alltså Lu-kaazh är ju skum genom att han inte kan se något annat yrke försvinna. Det kan ju vara så att han nu bara inte kan det blabla...men det stora problemet är att han DESSUTOM har en dolk, vilket inte stämmer in på Tempelriddaren.

Alltså Mukwas fiffiga spel är som sådan där kod man gör genom att snurra på tre ringar så att det blir så här:

A-A-A
Vrid ett varv på första ringen
A-B-A
Osv.

Exempel: låt oss ta tre personer A, B och C. Med Mukwas kod fungerar det som att föremål knyter ihop B med A, medan yrke knyter ihop B med C.

Och i Lukaazhs fall stämmer vare sig föremål eller yrke.

----

Men nästan ännu skummare är Larssons halsband, vilket skapar brus mellan honom och Konrad. Hm.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Anmärkningsvärt med Lu-kaazh är att hans outningar har likheter med LJSLarssons. Larssons outningar var enkelriktade eftersom både förmåga och föremål kunde ha med Jägaren att göra. Lu-kaazh har en förmåga som har med tjuven att göra och ett vapen som skulle kunna passa in på en tjuv. Han trodde även själv att dolken passade in på tjuven i ett inlägg. Spontant så känns Lu-kaazh roll överflödig i en klassiker med brus som detta verkar vara, men jag skulle vilja höra mer från honom. Så:

Röst: Lu-kaazh

Det står mellan dig och Basse i den här dolkfrågan. Vad är det som gör att du är äventyraren och Basse är plundraren? Sedan är jag sugen på att hänga Liliana i nuläget, men Lu-kaazh behöver en spark där bak.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Liliana said:
Dolk borde väl gå in på tjuv? (tripp_trapp)
Men då blir min dyrksats över. Kanske "jag" använde den rätt från början? skulle väl va hantverkare som ska ha den då, men hammaren då? Detta ger mig huvudvärk.
Svänger in med ett Liliana så här i förbi farten.

Med tanke på att jag dissar hela Lilianas outning.

Den är hennes dyrksats, hon använder den som tavelupphängare och så vidare. Efter Lu-kaazh dolk outning är hon sugen på att använda den rätt från början. Det vill säga hänga upp tavlor.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Tyr said:
Max Raven said:
Tyr said:
Det vet inte jag heller. Men enligt outningarna så ska du ha ett föremål som Botanikern har i sin ägo. Om inte BDG eller Lu-kaazh är Botanikern så är det LJSLarsson som gäller. Boken tillhör Forskaren.
Hur visste Tyr att boken tillhör forskaren? Jag hittar inte diskussionen som ger någon hint om detta, utom att Tyr nämner att den inte innehåller magiska formler.

Det pingar en del här för mig. Någon som kan dubbelkolla så jag inte missat något?
Så jag får en röst på mig för att jag fattat sambandet att spelare kan "spåra" det yrke som har deras föremål? Då borde Empiricus vara illröd för dig! Ruga kan "spåra" magiker och därmed är boken jag har hennes. Jag kan "spåra" präster och därmed har KK mitt föremål osv. Det fanns gott om info ute för att komma till den slutsatsen inklusive Empiricus dokument. Sedan är det inte så himla långsökt att tro att boken tillhör forskaren, precis som vi har antagit ägare till alla andra föremål innan dess. Men utan sammanhanget hade jag inte varit så säker.
Hm. Alltså, det var väldigt lite att gå på, men var lite osäker. Bra att du visade att jag hade fått lite tunnelsyn där.
Dubbelkollat. Empiricus tabell:
#841790 - 2013-02-27 19:49:38

Tyrs bokuttalande:
841857 - 2013-02-27 20:44:59

Motbevis givet, mottaget. Bra att vi fick det ur vägen. My bad.

Röst: Lu-kazh

Det finns för många underligheter mellan hans angivna prylar, och hans aktivitet har varit ganska låg vad jag minns. Kommer nog ändra mig igen senare, men det finns en del frågetecken här. Han och Liliana är högt på min lista, men jag är inte helt insnöad på tanken att någon av dem är varulvar än.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Tyrsan said:
Sedan så är KKs undersökning mot Liliana väldigt intressant. Det finns en likhet mellan LJSLarsson och Liliana i att det finns frågetecken kring deras föremål. LJSLarsson hade ett oväntat föremål, som han antagligen ljugit om, och det enda jag kan minnas att han sa annars var att det var självklart att han inte hade någon nytta av halsbandet efter han outat yrke. Liliana, om hon är plundrare, har antagligen inte ljugit om sitt föremål, men likheten är att det inte riktigt framkommer att föremålet är värdelöst för henne. Hon har föremålet och hon har hittat en användning för det. Detta innebär att om Liliana är plundrare så är antagligen plundrarnas hårdinfo korrekt, men fluffet skiljer sig. Kanske är det så som Empiricus föreslog, att plundrarna har som en liten berättelse med korrekt hårdinfo inbakat. Sedan fick de använda exempelrollen för att skapa sig ett alibi. Kanske står det i ulvarnas roll att de stulit ett föremål som de nu använder på ett sätt som föremålet inte är skapt för, och att det var just faktumet att LJSLarsson hade ett stulet föremål som gav honom panik.
Liliana har däremot Googlat fram vad dyrksatsen gör för att förstärka hennes historia om att hon verkligen hänger upp tavlor med det. Jag kan tro som dig Tyr att det står Dyrksats i Lilianas protokoll, men hela outningen har ju brakat åt pipan.

Vad tror du om ulvarnas kommunikation? Om du ögnar igenom mina inlägg. Hmm..jo det är sjukt svårt att navigera bland dem om man inte är som mig och vet hur jag tänker, men jag ser ju det hela som att Brynolf går in och stöttar upp och försöker ändra på Lilianas outning under tidens gång där. Jag har lite fresha citat på det i ett av mina längre inlägg. Har för mig att Vimes också är inne och pillar på outningen och det är i den här vevan som även debacle-alá-Tripp startar.

Och för sakens skull. Vad tror du (och andra) om att Tripp´s roll är "farlig" att hänga? Kan inte Tripp funka som någon mass-outnings-broms på nått vis och göra det surt för oss om vi outar alles? Frågan är då varför han inte fimpades av ulvarna i R1. Det känns ostigt och inte riktigt genomtänkt av mig. Men tänker jag ett steg till och stoppar in Lu-kaazh i ekvationen blir det ju mer tydligt att hans förmåga är hittepå och därav finns det ingen anledning att fimpa Tripp.

Såpp. Nå mer? Hmm. Jo jag är sjukt sugen att hänga någon och se vad som händer med våran Siare och Väktare. Det bör ge lite klarhet i det efter den här rundan.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Diesel i Soppan, Del 2

Vicotnik said:
1. Anledningen till att jag ansåg att väktaren inte bör outa sig var att som läget var då så var det inte kännt vem väktaren hade skyddat förra rundan. Det var inte heller känt att det fanns en väktare utan det vara bara spekulationer från våran sida. Och de två roller man vill hålla hemliga så länge som möjligt är väktare och siare, detta för att de ska kunna jobba ostört utan att behöva oroa sig för att ulvarna vet vilka de är.
Absolut, men jag måste undra hur ofta en väktare skyddar någon annan än sig själv den första rundan? Visst, Max Raven hade väl hintat om att han hade en powerroll men det är ju inget som kan verifieras på en gång, bara hans ord stod som garant för det uttalandet. Jag har svårt att se varför en väktare skulle skydda någon annan än sig själv den första rundan.

Vicotnik said:
Oftast så kommer även väktarens förmåga med någon form av begränsning (får inte skydda samma person 2 gånger i rad exempelvis). Kommer det fram vem väktaren är så kommer väktaren ganska så snart att plockas ur spelet vilket gör att siaren blir ännu mera sårbar.
Ska även tillägga att bara för ulvarna vet att det finns en väktare så behöver det inte betydda att de vet vem väktaren är och så läng som ulvarna inte vet vem väktaren är så har byn ett övertag.
Det är sant, det kan finnas begränsningar. Men den informationen är dock bäst att hålla hemlig. Ingen förutom väktaren behöver veta om förmågan går att använda på samma person flera gånger i rad. Och jag vill återigen vidhålla att de flesta väktare nog skyddar sig själva åtminstone första rundan.

Vicotnik said:
2. Att LJSLarsson grönat mig betyder inget alls. Detta pga av giftbägar resonemanget. Dvs jag vet att du vet att jag vet... osv. Så det är upp till er att avgöra hur vida jag ska i galjen eller inte. Och anser ni att jag är mest lämpad att dingla och ni får ut något av det som hjälper oss att vinna så varså goda att häng mig vid nästa tillfälle.
Du är en veteran i varulvssammanhang, har du när du spelat ulv haft någon generell strategi vad gäller detta? Brukar du förorda undvikande eller konfrontation när du spelar skurk? Jag själv har aldrig spelat ulv nämligen, och ser problem med båda taktikerna. Den gyllene medelvägen mellan de båda extremerna är förstås det bästa antar jag, men det lyckas man inte alltid med. Så vad brukar du förespråka som skurk?

Vicotnik said:
Och för att svara på din fundering om min försiktighet, så är det så jag spelar. Till skillnad från Vimes och Konrad Konvalj så föredrar jag att spela tillbaka lutat. Jag har aldrig haft förmågan att få folk att lyssna på mig till skillnad från dessa herrar. Så jag gör det jag är bäst på observerar.
Men dina observationer i detta spel har varit relativt harmlösa hittills i mitt tycke. Om du nu gillar att sitta i baksätet och kallt beräkna och analysera så tycker jag att du skulle kunna vara lite modigare i dina resonemang och ställningstaganden. Vimes och Konrad har som du säger talets gåva, säkert stärkt av veteranstatusen och erfarenhet, men de måste hållas i strama tyglar. Jag har fått uppfattningen att om de är skurkar har de lätt för att subtilt orkestrera och leda röstningar, och om de är bybor kan de lätt bli övernitiska och göra ulvarnas jobb åt dem. Det är väl där jag tycker du borde komma in i så fall, att kallt granska och analysera deras beteenden medan de ångar på.

Vicotnik said:
Och angånde att hänga siaren senare är för att lever siaren och inte hittat någon ulv så kan det mycket väl vara en ulv som tagit rollen som siare. Max Raven gick ut med att han var siare väldigt sent och långt efter att de flesta förmågor redan outats, så att chansen att någon annan skulle ha siar förmågan var väldigt låg. Observera att jag inte säger att vi ska hänga Max Raven den här rundan eller nästa. Men vi bör inte vara rädda för att eventuell fatta det beslutet.
Jag är helt med dig på detta, det var lite det som var poängen. Åsikten är knappast kontroversiell. Om någon påstår sig vara siare men inte levererar information eller dör efter flera rundor så har man all rätt att vara misstänksam.

---

Cissi said:
Jag har ett förslag på lösning, det låter som följer och jag har petat in TRE ulvar i den lösningen. Om det är fyra är jag ute och cyklar. Men jag vill så gärna tro att det finns ett system! Liliana är den rödaste i startfältet just nu.
Tre ulvar låter för lite, särskilt om det finns ett system för att identifiera allihop. Just nu tänker jag utgå från fyra ulvar. Men ditt system kan mycket väl innefatta tre av dem, medan en fjärde är "dold".

Cissi said:
Jag tror att ulvarna siar våra powerroller. Därav att de lyckades pricka in Korpa (om de nu försökte döda vår väktare). De lyckades se i våra outningar att de yrken de kan sia inte har yrkessiarförmåga och kunde således dra slutsatsen att det var powerroller.

Mina ulvar blir då:

Larsson - Som kunde sia jägaren (Max är siare)
Liliana - Som siar gycklaren (Korpa är väktare)
Diesel - som siar barden (Lukaz har en underlig förmåga)

Jag tror att Lilianas välbygda case mot Diesel är en rökridå då hon hänger löst nu, kommer bli utröstad och visar sig vara ulv. Det är ett sätt att gröna Diesel. För som Ulv-Larsson påpekade tidigare,
Ingen lägger väl ner så mycket tid på att sätta dit en av sina pälskompisar?
Liliana sa dessutom förut att hon trodde powerrollerna var utslumpade. Såklart ska hon som ulv säga det för att inte få oss att leta mönster.
Det tråkiga är att Lilianas case mot Diesel är välbyggt. Jag är mer sugen på att knuffa in honom i portalen än henne. Båda har absolut betett sig underligt, men det har väl alla vid det här laget. Liliana pingar mer som nybörjare än ulv för mig. Konstiga uttalanden och frågor är fullständigt naturliga när man inte spelat så många gånger, och är inget jag vill hänga någon för (än). Diesel däremot har väl spelat detta många gånger, men beter sig ändå skumt, precis som Liliana och flera andra pekar ut. Oavsett vem av dem som vi hänger av hjälper väl till att verifiera eller förkasta din teori, eller hur?

Cissi said:
Om Jake/BDG dessutom var läkare/helare som siar tempelriddaren och har en jägargrunka så passar alltihop bra. Felet vi gjort hittills är att placera honom ute i periferin. Om han var helare så passar han in ovanför Max i mitt ark som är fraktionssiare och därför inte siar yrke. Det är därför ingen har sett att han åkt. För jag tror nämligen, tvärt emot KK, att vi skulle få reda på hans yrke om vi kunde.

Om inte, och det är fler ulvar. Så är jag helt ute och cyklar som sagt. Men jag är inte mycket för tillfälligheter och flera har ju försökt att slå i oss att tänka enkelt. Jag tänker enkelt, ser ett mönster och vill lyfta et.
Som sagt, din teori kan stämma även med fyra ulvar, bara det att en av ulvarna inte är inkluderad i symmetrin. Håll med om att tre ulvar som vi kan ringa in genom denna teori är lite för vänligt upplagt för oss i byn? Ulvarna skulle i så fall från början behövt 6 perfekta rundor (alltså att vi hänger en bybo och de dödar en av oss) för att vinna, ännu fler om vi lyckades pricka någon av dem eller de misslyckades med nattmord. Det verkar inte helt korrekt balanserat. Så vad tror du/ni om en "dold" ulv? Alternativt är Lu-kaazh förmåga som han får efter mitt frånfälle faktiskt en dålig grej, i värsta fall att han "förvandlas" till varulv. Det skulle i så fall dra upp svårighetsgraden för oss i byn, men känns som ett alldeles för stort wildcard att bygga spelbalansen på.

I vilket fall som helst föredrar jag att testa teorin på Diesel, han har pingat mer än Liliana för mig. Jag får lämna Vicotnik fred så länge.

Röst: Dieselsoppa
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Min ulvlista är ganska lång just nu (även om Diesel, Lukas och Max ligger högst upp). Den gröna listan är kortare men desto mer "säker": Tyr och Empiricus. Jag kan inte tänka mig ulvar som lirar som dom just nu.

Vic säger att Vimes startade drevet mot Larsson, men det var ju tack vare Tyr och Empiricus som det tog fart. Vimes del i det hela är snarare avhoppet i sista stund vilket luktar betydligt värre.

I övrigt vete fan. KK, Liliana, Tripp och Cissi är också skumma (även om Cissi såklart har ett grönt "lager" på sig iom siandet), men där har jag inga konkreta grejer.

Har inte hunnit hänga med så mycket idag. Hoppas på bättre tider i morgon.
Empiricus said:
Just nu tycker jag faktiskt att Cissi är är mycket grönare än Diesel och Larsson, och jag ställer mig därför över till att rösta på Larsson som svar på det här.

Bättre att vi får en tydlig utröstning.

Röst: LJSLarsson
Jag har noterat att Empis var typ nummer 7 på att hänga med på hängningen av Larsson.

Vad menar du med att det hela tog fart i och med Tyr och Empis?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Jag har noterat att Empis var typ nummer 7 på att hänga med på hängningen av Larsson.

Vad menar du med att det hela tog fart i och med Tyr och Empis?
Jag menar att drevet tog fart pga Emps relationsschema och Tyrs tolkning av hur Larsson passade in i det, IIRC. Det var i alla fall vad som fick mig att bli tämligen säker på att vi hade ringat in en ulv. Och jag vill minnas att du tyckte likadant.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Jag har noterat att Empis var typ nummer 7 på att hänga med på hängningen av Larsson.

Vad menar du med att det hela tog fart i och med Tyr och Empis?
Jag menar att drevet tog fart pga Emps relationsschema och Tyrs tolkning av hur Larsson passade in i det, IIRC. Det var i alla fall vad som fick mig att bli tämligen säker på att vi hade ringat in en ulv. Och jag vill minnas att du tyckte likadant.
Absolut. Kollade av läget bara.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Hörni, det är spännande nu!

Så här är ställningen just nu:

Liliana har 5 röster (Cissi, Konrad Konvalj, Empiricus, Vicotnik, Korpa)
Dieselsoppa har 5 röster (Cassius, Liliana, Ruga, Brynolf, Tripp_trap)
Cassius har 2 röster (Dieselsoppa och Vimes)
Lu-kaazh har 2 röster (Tyr, Max Raven)

Ingen röst: Lu-kaazh

Den där knivhistorien gör mig bra sugen att rösta på Lu-kaazh. Vi har ju alla förståelse för hur det är att flytta. Det tar ungefär 24 av dygnets timmar och att Cassius och Lu-kaazh har pressat ur sig sammanlagt SJU inlägg hittills är ju rekord.

Att DESSUTOM avkräva stackars Lu-kaazh en röst...det är bara för mycket.

Stackarn.
 
Top