Nekromanti Ett äventyr - Färden (Runda 2)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Fixa länken

Liliana said:
Konrad Konvalj said:
Liliana said:
Som sagt är jag väldigt ny på det här, men jag väljer att gå på det jag har, och det är föremål/förmåga/yrke-väven. Jag får inte in honom, Larsson och Max Raven, och kan peta ut Lu-kaazh om det är fyra ulvar, möjligen också dig och Tripp_trap.
Vart får du in BDG/Jake i väven?
Han är flyttbar i några steg, men har vi 3 ulvar sitter han med lu-kaahz och dig.
Fyra ulvar sitter han med Trip_trapp och dig.
Fem ulvar sitter han med Tyr och Tripp_trapp.
Sex ulvar sitter han med mig och Tyr.

Om du är grön kan han också sitta mellan dig och mig, och Tripp är en av ulvarna, eller mellan dig och tripp om det bara är 4 ulvar (larsson, max, diesel och lu-kaazh)
Kan du förklarar lite tydligare för mig hur du placerar in Jake på dessa platser.

Han är ju uppenbarligen Botaniker i ditt protokoll eftersom Larsson är ulv och inte har något yrke.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
K.K tar paus

Nu stänger K.K butiken.

Kanske dyker upp senare i natt efter en massa åtaganden.

Jag vill inte skräpa ner tråden för mycket och känner att jag gjort ett bra bybo jobb för ett tag framöver.

Inväntar med spänning på hur alla ställer sig till saker och ting.

Vem siar Vakt-Vimes?
Vad händer om ulvarna nattmördar Tripp?
Vad händer om vi röstar ut Tripp?
Kan ulvarna kommunicera?
Vem var Jake?
Vem skall ha en dolk?

Varför skall Tempelriddar-Basse hängas?

Är Max Raven siare?
Är Korpa väktare?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Konrad Konvalj said:
Konrad Konvalj said:
Lu-kaazh said:
Konrad Konvalj said:
Lu-kaazh, vad är din talang?
menar du min förmåga som jag uttryckligen sa att jag inte vet vad det är jag får?
eller ur ett fluffperspektiv?
Ta både och. Mig spelar det ingen roll så länge jag får reda på din talang.
Och Lu-kaazh? Hur går det?
Förlåt att jag bara varit försvunnen i tvådagar men jag har inte haft tid att starta datorn.


Det står inte specicerat vad som är min talang uten den står benämnt som talang
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Konrad Konvalj said:
Liliana said:
Detta medför att följande är ulvar:
Larsson (Bevisad ulv)
Max Raven
Dieselsoppa

några tankar på det?
Mina tankar på det.

Vårt spel är alltså uppbyggt med en väktare (Korpa) och 13 bybor som kan gröna varandra.

Utöver det har vi 3 ulvar.

Jag tror inte på det.
Alltså jag tror inte på det här heller, Men jag tycker inte vi skall utesluta något som verkar förenkelt.
kommer ni ihåg spelet med maffia tema där byborna lyckades posta en lista på de tre ulvarna i första rundan efter ett vist mönster i deras vapen.
Det bedömdes för enkelt så det glömdesbort.
och det spelet vann ulvarna
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Lu-kaazh said:
Det står inte specicerat vad som är min talang uten den står benämnt som talang
Jag har svårt att läsa den här meningen. Din förmåga är att du får en förmåga när tjuven dör. Vad står benämnt som talang menar du?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Brynolf said:
Lu-kaazh said:
Det står inte specicerat vad som är min talang uten den står benämnt som talang
Jag har svårt att läsa den här meningen. Din förmåga är att du får en förmåga när tjuven dör. Vad står benämnt som talang menar du?
I fluffet på minförmåga där det stor att en tjuv stulit min talang så står det talang och inte en beskrivning av vad talangen är för något
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Lu-kaazh said:
Konrad Konvalj said:
Liliana said:
Detta medför att följande är ulvar:
Larsson (Bevisad ulv)
Max Raven
Dieselsoppa

några tankar på det?
Mina tankar på det.

Vårt spel är alltså uppbyggt med en väktare (Korpa) och 13 bybor som kan gröna varandra.

Utöver det har vi 3 ulvar.

Jag tror inte på det.
Alltså jag tror inte på det här heller, Men jag tycker inte vi skall utesluta något som verkar förenkelt.
kommer ni ihåg spelet med maffia tema där byborna lyckades posta en lista på de tre ulvarna i första rundan efter ett vist mönster i deras vapen.
Det bedömdes för enkelt så det glömdesbort.
och det spelet vann ulvarna
Lu-Kaazh, du är ju nu en av två personer som inte har röstat på någon denna runda (den andre är Tyr)

Har du någon du känner är mindre stadig än resten? Vilka är dina ulvkandidater just nu?
Tycker du att vi borde dreva mot någon annan än de två som verkar huvudsakliga just nu (Liliana och Dieselsoppa)?
Eller är någon av de två på din lista över ulvar?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Lu-kaazh said:
Brynolf said:
Lu-kaazh said:
Det står inte specicerat vad som är min talang uten den står benämnt som talang
Jag har svårt att läsa den här meningen. Din förmåga är att du får en förmåga när tjuven dör. Vad står benämnt som talang menar du?
I fluffet på minförmåga där det stor att en tjuv stulit min talang så står det talang och inte en beskrivning av vad talangen är för något
Ok, det var förståeligt. Men du, tjuven har ju din harpa. Du har inte funderat på om din förmåga mer är tänkt som en hint från SL att vi inte har våra egna föremål?

(Ok, en harpa är väl inte en "talang" om man ska vara petig. Tänker mest högt här.)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Vicotnik said:
Max Raven said:
Åh just, varför ulvar antagligen inte kommer vilja ha ihjäl mig om jag är bybo: Oddsen att jag plockar en ulv på måfå är låga. Om ulvarna är smarta så har de hållit huvudet nere. Då kan de påstå att de som grönas av mig är potentiella ulvar. :gremsmile:
Håller inte rikigt med att oddsen att plocka en ulv är små. Troligtvis är det 3 ulvar kvar (om vi antar att de var 4 från start) och vi är totalt 15 spelare just nu. Vilket gör att oddsen att plocka en ulv är 1/5. Detta är om du bara skulle gå på random vem du siar. Om man sedan tar med att du håller vissa mer troliga för ulvar än andra så minskar du ner antalet spelare du tror är ulvar, där av ökar dina odds att finna en ulv.
Dimmit Vic, sluta vara så skärpt. :gremwink:

Men "ickeslump" det fungerar åt andra hållet också - om jag tror att en viss samling är ulvar så är det inte garanterat att alla är ulvar även om en av dem är det, och min "kantposition", så är jag lite benägen att kolla längre in för att jag är misstänksam mot en stor massa med folk med samma förmågor.

Just nu är min lista kort men det finns knappt något jag kan bygga från. Jag ska se över lite poster och försöka bygga upp ett par ordentliga cases om jag kan, men det kan ta en stund. Innan jag gör det:

Högst upp på min lista är Liliana. Under runda ett röstade hon bara på mig(1 gång) och Konrad(2x), och hon röstade sist på KK.

Hon bygger därefter i denna tråden (#842290) ett case på att alla som är ytterst/inte passar in i väven och att de "frikopplade" bör vara ulvar därför. Hennes outande av dyrksatsen tycker jag också är underlig (och att hon säger att hon hänger upp grejer med den, som i #842327, denna tråd. Hur? Var det i fluffet, för det verkar som hon vill få det att framstå så?). Hon verkar också försöka sprida tvivel om K.K. med botaniker-grejen (och singular/plural-grejen (#842314), vilket som KK påpekar också gäller Cissi, och mycket väl kan vara en språkgrej). Sedan har hon inte röstat än, vilket inte är misstänkt i sig, men om jag är högst på din lista och du är bybo, rösta på mig (eller rösta på nästa). Det känns som att du ligger lågt - om jag blir nattmördad (bybo) och du har röstat mot mig igen så är det något som man skulle minnas/sammanställa enklare än att du säger att jag är fuffens på grund av väven - fast som bybo hade du nog röstat på det i vilket fall? Mind you, jag kanske har resonerat fel eller missat något här.

Röst: Liliana
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
(Mitt försök till) Case mot Diesel:

Dieselsoppa said:
Okej, efter att jag har läst min roll kommer jag driva tesen att vi måste outa, så tidigt som möjligt och att vi måste analysera folks roller det första vi gör. Just nu vill jag inte utveckla det mer, men tillägger att min roll är något skum om vi betänker att vi är i ett klassiskt fantasyparadigm.
1. Är för outning, kanske för att få info för att han inte har en roll som oss/har en massa olika att välja på enligt K.K.'s teori?
2. Tycker hans roll är skum i fantasysetting. Tempelriddare i fantasy passar bra tycker jag. Han har dock svarat på detta och sagt att han tycker att tempelriddare är mer medeltid än fantasy, så vet inte om detta ska räknas.
ps.ja, jag är trevande, det är min stil, men jag vill gärna tycka att jag är rättvis också.

Dieselsoppa said:
Men KK brukar ju gärna dra igång nån sorts outningsordning, så jag är på där. Kör KK så v kommer igång.
Direkt kontakt med K.K. Kanske för dubbel-tänkets skull om båda är ulv? Ni vet att jag vet att ulvar gör så, så jag gör så för att ni ska tro att jag aldrig skulle göra så som ulv.
Alternativt vill han para ihop sig med K.K., om nu K.K. är grön.

Dieselsoppa said:
Just nu sitter jag på padda så jag kan inte bidra med schyssta outningsexceldokument. Tyr?
Här tror jag han vill para ihop sig med en som är grön. Man är ju de man umgås med, sägs det.

Dieselsoppa said:
Röst:Vimes

:gremwink:

Den halaste ålen i hela jävla varulvsspelshistorien. Vimes skulle knäcka Kevin Spacey i House of Cards på den tid det tar för en hiss i LA att färdas mellan våning tre och fyra. Vimes: jag vill att du outar jernet!
1. Vill ha Vimes' roll, så han kan skapa sin egen?
2. Gnuggar in i våra huvuden hur hal och läskig Vimes är, kanske för att Vimes är bra ulvfångare? Vimes är ju i alla fall en av veteranerna, så är han grön är han farlig. Larsson tar över sen och smutsar ner Vimes med brödsmula/officiell brödsmula/outning grejen.

Dieselsoppa said:
Outningsdax!

Hörni, precis som Vimes skrev här så finns det ingen som helst anedning att låta bli att outa rubbet.Tyvärr, tyvärr, för det är helt enkelt assvårt att skapa ett spel som straffar outningar och av det jag har sett hittills är det verkligen ingen vettig ide attbromsa outningar.

"Jamen, då kan ju varulvarna se hur våra roller ser ut juh?!"

Ja. Och? De måste ändå ljuga eller hitta på nåt. Och det kommer vi hitta, jag lovar. Inte minst med hur våra roller ser ut, med passiva förmågor.

"Jamen då kan ju varulvarna hitta powerroller juh?!"

Ja. Och? Sen när dog byn pga förlorade powerroller? Jag och KK hade glatt ihjäl varulvs-Sveriges bästa spelare (BDG) TROTS att han var siare och typ tömde byn på varulvar i samma takt som Loreen dansar häxdans.

Tvärtom skulle jag säga, det här €&)("',#%^*^%*^++ drevandet går mig redan på nerverna.

FYI: Jag andas nu med hjälp av en papperspåse.

Om vi ska dra ut på drevandet kan Larsson släppa en kromosom i sitt märkliga benhalsband i taget de närmsta sju månaderna....

Näh, det duger inte. Here goes:

Jag är Tempelriddare jag äger Bandage och jag vet när Barden går till de sälla jaktmarkerna.
1. Han vill ha outning igen.
2. Han säger bestämt att ulvarna måste ljuga/hitta på något. Hur vet han det om han inte är ulv? Alternativt glömde han skriva borde.
3. Han säger han kan se bard. Han och L-kaazh kan ha pratat igenom detta i pm, om Lu-kaazh är ulv. Alternativt kan han ha valt en av många, om man följer K.K´s teori.
4. Att han outar är tydligen hans bybo trademark, så med dubbeltänk kanske han bara vill visa sig byboig.
Senare röstar han på Larsson, men det kan ju vara en rökridå; kolla va duktig jag är som röstar på en ulv.
5. Tempelriddare är det ingen som siar om, precis som ingen siar trädgårdsmästare. (Även fast K.K är övertygad om att Larsson är botaniker, som k.k siar.)

Dieselsoppa said:
Vimes said:
Utifrån min roll tror jag att det finns en grupp i byn som är viktig. Den kan eventuellt identifieras utifrån outningar.
Alltså, jag är ju heroiskt beredd att offra varenda en av våra siare och våra väktare, så det har jag inga problem med, men...

Vad i din roll skvallrar om att "det kan finnas en grupp i byn som är viktig"?

Nu blev jag plötsligt lite orolig här.
1. informationsök om powerroller.
2. andra gången han säger att vi kan(/borde?) offra powerroller.
3. Alla ögner blir bättre med lite sanning, lägger in att han blev orolig. Viktig grupp i byn = dåligt för ulvar(?).

Dieselsoppa said:
Njaäe, jag misstänker att bandaget inte riktigt är "min pryl" så att säga. Men det skulle gå att använda för att hela folk.
Tempelriddare skulle kunna fungera med bandage. Varför inte? Om jag var tempelriddare skulle jag vilja ha bandage med mig, i alla fall.

Sen går han på mig, kanske för att det är bra som ulv att röda ner andra och skapa kaos och misstänksamhet?
Passar på att smutsa ner Korpa lite i kanten.

Dieselsoppa said:
Jag vill att Lilliana börjar rocka. Hon är hittills den enda (med Korpa?) som har ett föremål som är knutet till hennes yrke. DET är den här rundans riktiga bomb.

Lilliana, de här grejerna gör mig nyfiken på dig:

Lilliana said:
Hm. vad spelar det för roll om hon får reda på någons yrke när den åkt ut? Säg att "Anna" åker ut, och är det yrket, hur hjälper det?
Om "Anna" är ulv, så är hon, är hon det inte, så är hon inte det.
Alltså, jag tycker nog att det är självklart att vi har massor att vinna på att vi vet yrken på folk som åker ut. Varför tycker hon att det inte är viktigt?
Här vrider han mina ord till att få det verka som om jag inte tycker att det är viktigt, när jag bara frågar hur. Han passar även på att INTE svara på min fråga.

Dieselsoppa said:
Sedan hjälper "byn"* till:

Cissi svarar:
Cissi said:
Min förmåga, passiv, hjälper oss om någon försöker spika ett felaktigt yrke på någon som åkt ut. Rugas förmåga verkar vara nått liknande men hjälper såklart inte oss om det är jag eller Ruga som åker. Jag kan inte heller veta vilket fraktion den som försvinner tillhör, oavsett yrke. Det finns inget i min roll som visar på att det här yrket skulle vara "ulvigt" eller "byboigt".
Varpå Lillis går in med:
Lilliana said:
Cissi; Vi får ju reda på om personen är ulv eller inte när den åker ut, så om den är yrket du pratar om, så kanske andra av samma yrke är av samma fraktion?
Det skulle ju hjälpa oss i spelet. Tänker jag fel?
Nej, Lilliana, du tänker nog rätt. Men vad är prylen med att ulvarna skulle ha samma yrke? Plantering här? Kolla tex Tyrs svar tidigare i tråden:

Tyr said:
Om folk sitter inne på dubblettförmågor så kan vi använda dem för att ge ett grönare sken till folk, och därmed hjälpa oss ringa in varulvarna. Låt oss säga att spelare 1 och spelare 2 båda kan känna av när spelare av yrke x lämnar spel. Om vi håller spelare 1 för grön så kan det vara värdefullt att låta spelare 2 gå ut med sin förmåga först så att den gröna spelaren kan döma den vi är osäkra på. Om vi går ut med våra yrken så blir denna metod mer eller mindre värdelös (antagligen).
Ja, jag visste ju inte att alla hade olika yrken, så jag frågade en fråga med ett exempel då vissa hade samma. Hur visste han att alla hade olika?

Dieselsoppa said:
Det som fångar min uppmärksamhet är att det verkar som att Lilliana vet mer än hon försöker få det till i början. Hon har koll på att hennes föremål hänger intimt ihop med hennes yrke och att ulvarna eventuellt skulle/inte skulle ha samma yrke. Men ändå vill hon bromsa upp outande och kommer med märkliga hypoteser kring yrkets betydelse.
1. Här påstår han fler saker om mig som inte stämmer. Han påstår att jag vet att ulvar kanske inte har/har samma yrke. Om man inte har bevis åt något håll utgår man väl från att vilket som kan stämma? Och hur får han för sig att jag vet saker när jag frågar saker?
2. Jag visste inte att fråga frågor/diskuttera/teorisera var att bromsa upp. Trodde det var så man kom fram till bevis, sen till vilka som är ulvar.

LJSLarsson said:
Sen beter du dig ikonsekvent, Konrad. Det är inte okej när jag outar, men när Diesel-Basse outar allting utan att vara efterfrågad så är det okej bara för att det var Basse? Jag anser dig inte alls lika grön längre, trots att din förmåga liknar min.
Här backar Larsson upp Diesel genom att säga att det är ok att Diesel outar allt. Han surar lite mot K.K också, men vet inte riktigt hur jag ska tänka där, faktiskt.

Dieselsoppa said:
Tja, jag pressar gärna Larsson tills han går ut med rubbet kring sin roll, men måste ju erkänna att jag tycker att andra (läs: Lilliana) pingar högre just nu. Jag blir enormt störd på hur KK går Sean Banan över hur Larsson tar Max Raven i försvar. Jag såg det som en sån typisk miss som varje parti brukar dras med och kunde inte känna att det var värsta tabben. Och ändå drar det igång KK till max.

Det är nåt i den här röran, antingen oskickligt bybospel eller nåt annat.

Sen till Max Raven, ta inte för hårt på Mukwas uppsträckning. Jag kan tänka mig att man känner sig lite tillplattad, men kasta av dig det så fort som möjligt och svara på frågorna som ställs till dig! Ulvarna myser av att ha en snubbe att kunna pressa utan att denne svarar nåt. Till slut behövs inga andra argument än att "jamen, han verkade bara undvika allt - typiskt ulvspel!".

Till och med jag vill gärna rösta på nån som bara försvinner... :gremfrown:
1. Försvarar Larsson, och surar över att Larsson inte får försvara Max.
2. Insunierar (stavning) att Max är bybo.
3. Distancerar sig från Max en bit genom att säga att Max får honom att vilja rösta på Max.

Dieselsoppa said:
Lilliana said:
Mitt föremål är mitt, helt enkelt. Går inte tolka det på annat sätt.
Hur menar du? Är jag knepp? Brödsmula nåt om ditt yrke och ditt föremål så vi lättare kan se hur du menar!
Här vill han att jag ska ge brödsmulor om yrke och föremål. I posten innan uppmanar han Larsson att outa yrke, men Larsson har inte svarat. Vill de ha fler ledtrådar innan Larsson outar? Dock outar Larsson några minuter efter.

Dieselsoppa said:
Och nu skyndar Vimes till Lillianas försvar.

Noterat.

:gremlaugh:
Här har han hakat upp sig på mig och Vimes, tidigare har han även hakat upp sig på K.K. Ulvknep att fokusera på 2 gröna och en ulv? Sen lägger han till Vic:

Dieselsoppa said:
Men grejen är att Vic's, Vimes och KK's poster känns så väldigt samtrimmade, vid flera tillfällen. Mycket märkligt.
Sen;

Dieselsoppa said:
Nästa grej är att de jagar Larsson med blåslampa för typ...ingenting. Jag utesluter inte att Larsson kan ha koppling till de tre men när jag läser Larssons poster en efter en så kan jag liksom inte se hur han har klantat sig. Och så får Vimes utbrott på Larsson och kräver respekt. Det är nåt där.
Försvarar ulven Larsson.

Dieselsoppa said:
Man blir jääävligt nervös, som Svennen i Grotesco skulle ha sagt.
Någon som förstår referensen? Kanske obetydlig, men han har använt den två eller mer gånger.

Dieselsoppa said:
Vänta nu.

Cissi said:
Månglare, jag handlar med skepp och vet således när sjöfararen lämnar spelet.
Hänger det där ihop alltså?

Så ser inte min roll ut. Inte alls. Inte på långa vägar.

Hm. DET får min röst att ligga kvar på dig.
Hm. Detta tycker jag är suspekt. Han säger sen att det är för att det var yrket som i fluffet förklara hur hon såg när sjöfarare rök. Men i hans fluff:
"År av tempeltjänst har gjort dig stark i tron. Du ser när...".
Tycker det är från yrket också? Och hur är det kopplat till barden, egentligen? I och med fluffet han skrev skulle jag förstå bättre om han såg demon, typ. Hans förklaring:

Dieselsoppa said:
Vicotnik said:
Dieselsoppa, jag kan ha missat det men hur kommer det sig att du som tempelriddare har koll på ifall barden lämnar spelet?
Alltså, jag har ingenting som tydligt pekar på att jag borde ha koll på just en bard. Tvärtom så har åtminstone jag tolkat min roll så att fluffet pekar på vem jag är.

Men å andra sidan kanske "tempeltjänst" innebär musik i någon form? Tänker Mukwa på körsång?

Hursom, min info säger mig detta
(ungfär): "Många år av tempeltjänst har gjort dig stark i tron"...
Jag tycker inte det passar. Plus att det inte är någon som kan sia Tempelriddare, och dolk är inget han borde ha.

Dieselsoppa said:
Tillsvidare får gärna Liliana utveckla det där med att hänga upp samlingar. Jag var ju intresserad av hennes flufftext kopplat till vilket yrke hon ser försvinner, men nu verkar det också som att du Liliana har flufftext kopplat till ditt föremål också?
Här verkar det som om han inte har det. Misstänkt enligt mig.

Dieselsoppa said:
Så jag är inte alls 100% säker på att symmetrin försäkrar mot ulvar, tvärtom faktiskt.
Eller så vill han bara att vi tror det så att vi inte fångar honom för att han inte passar in?

[/quote]
Dieselsoppa said:
Sen börjar han och K.K. gå hårt åt mig, kanske för att folk lyssnade på min lista och de inte vill åka fast?

Dieselsoppa said:
Okej, så du kan inte säga mer om eventuell flufftext angående ditt föremål?

Inte ens ett "Nej, jag har ingen flufftext!"?
Detta trots att jag redan skrivit:

Liliana said:
Ok.
Jag är då av ädelt blod, runt om mig finns de där gycklarna och jag har en dyrksats. Jag är tydligen en mupp som använder andras saker, för jag använder dyrksatsen. Den passar fintfint att hänga upp mina udda samlingar.
Jag tycker det var väldigt klart.

Vill gärna ha tankar kring detta (mitt första case)
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Konrad Konvalj said:
Liliana said:
K.K said:
Att jag inte berättat hur min förmåga fungerar rakt ut från start är ett friskhetstecken från en bybo.
Jaså? Men inte för mig då? Ni går på mig för att jag inte gjorde det.
Nufålu ju ge dig. Din förmåga är att sia Gycklare enligt egen utsago. Det har väl aldrig varit något hymmlande med det? Du gick väl ut rätt tidigt och utan press med att det var det du kunde.

Det här är din outning av din förmåga:

Liliana said:
Det finns Gycklare.
Du har nog inte berört din förmåga mycket mer än så. Möjligen att du har skrivit att Cissi är grön för att hon outade en passiv förmåga först. Men utöver det är det inte mycket snack om din förmåga. Du får reda på att Gycklarna lämnar spel för att du har dom runt omkring dig. Mig veterligen är det ingen som jagar dig för den outningen.
Någon tog upp det, tror det var Diesel. Att jag inte förklarade förmågan och outade sent, troro jag det var. Skriv inte saker som inte stämmer.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Re: Fixa länken

Konrad Konvalj said:
Liliana said:
Konrad Konvalj said:
Liliana said:
Som sagt är jag väldigt ny på det här, men jag väljer att gå på det jag har, och det är föremål/förmåga/yrke-väven. Jag får inte in honom, Larsson och Max Raven, och kan peta ut Lu-kaazh om det är fyra ulvar, möjligen också dig och Tripp_trap.
Vart får du in BDG/Jake i väven?
Han är flyttbar i några steg, men har vi 3 ulvar sitter han med lu-kaahz och dig.
Fyra ulvar sitter han med Trip_trapp och dig.
Fem ulvar sitter han med Tyr och Tripp_trapp.
Sex ulvar sitter han med mig och Tyr.

Om du är grön kan han också sitta mellan dig och mig, och Tripp är en av ulvarna, eller mellan dig och tripp om det bara är 4 ulvar (larsson, max, diesel och lu-kaazh)
Kan du förklarar lite tydligare för mig hur du placerar in Jake på dessa platser.

Han är ju uppenbarligen Botaniker i ditt protokoll eftersom Larsson är ulv och inte har något yrke.
Om kk, lu-kaazh och tripp_trap är gröna: bdg är botaniker, Lu-kaazh dolk går till honom. han kan sia bard (lukas) och har t.ex en bibel (KK´s).

Om kk och tripp är gröna men lukas röd: bdg är botaniker, kan sia tjuv och har t.ex en bibel (KK´s).

Om tripp är grön men kk och lukas röda: bdg är präst, har t.ex en trollkarlshatt (Tyr´s) och kan sia tjuv.

om lukas, kk och tripp är röda: bdg är präst, har t.ex en trollkarlshatt (tyr´s) och kan sia ädling.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Hopps, missade att Liliana hade röstat på Dieselsoppa. Ber om ursäkt för detta.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Konrad Konvalj said:
Svänger in och säger att du byggt ett bra första case Liliana. Bra jobbat!
Mycket bra, verkligen.

Jag har en teori, ja, igen!

Jag kunde inte släppa det här med vad Lukaz sa om ev tre ulvar. Att vi inte ska krångla till det och vara öppna för enkla lösningar.

Jag har ett förslag på lösning, det låter som följer och jag har petat in TRE ulvar i den lösningen. Om det är fyra är jag ute och cyklar. Men jag vill så gärna tro att det finns ett system! Liliana är den rödaste i startfältet just nu.

Så här då:

Jag tror att ulvarna siar våra powerroller. Därav att de lyckades pricka in Korpa (om de nu försökte döda vår väktare). De lyckades se i våra outningar att de yrken de kan sia inte har yrkessiarförmåga och kunde således dra slutsatsen att det var powerroller.

Mina ulvar blir då:

Larsson - Som kunde sia jägaren (Max är siare)
Liliana - Som siar gycklaren (Korpa är väktare)
Diesel - som siar barden (Lukaz har en underlig förmåga)


Jag tror att Lilianas välbygda case mot Diesel är en rökridå då hon hänger löst nu, kommer bli utröstad och visar sig vara ulv. Det är ett sätt att gröna Diesel. För som Ulv-Larsson påpekade tidigare,
Ingen lägger väl ner så mycket tid på att sätta dit en av sina pälskompisar?
Liliana sa dessutom förut att hon trodde powerrollerna var utslumpade. Såklart ska hon som ulv säga det för att inte få oss att leta mönster.

Om Jake/BDG dessutom var läkare/helare som siar tempelriddaren och har en jägargrunka så passar alltihop bra. Felet vi gjort hittills är att placera honom ute i periferin. Om han var helare så passar han in ovanför Max i mitt ark som är fraktionssiare och därför inte siar yrke. Det är därför ingen har sett att han åkt. För jag tror nämligen, tvärt emot KK, att vi skulle få reda på hans yrke om vi kunde.

Om inte, och det är fler ulvar. Så är jag helt ute och cyklar som sagt. Men jag är inte mycket för tillfälligheter och flera har ju försökt att slå i oss att tänka enkelt. Jag tänker enkelt, ser ett mönster och vill lyfta det.

Arket igen då. Inte lika snyggt som Empiricus och kan säkert vara helt uppåt väggarna men som sagt, jag tror inte på tillfälligheter.

BDG/Jake är blå.
"Powerrollerna är vita"
Bybor gröna och ulvar röda.
 

Attachments

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Fixa länken

Klaus Klättermus said:
Vart får du in BDG/Jake i väven?
Liliana said:
Han är flyttbar i några steg, men har vi 3 ulvar sitter han med lu-kaahz och dig.
Fyra ulvar sitter han med Trip_trapp och dig.
Fem ulvar sitter han med Tyr och Tripp_trapp.
Sex ulvar sitter han med mig och Tyr.

Om du är grön kan han också sitta mellan dig och mig, och Tripp är en av ulvarna, eller mellan dig och tripp om det bara är 4 ulvar (larsson, max, diesel och lu-kaazh)
Liliana said:
Om kk, lu-kaazh och tripp_trap är gröna: bdg är botaniker, Lu-kaazh dolk går till honom. han kan sia bard (lukas) och har t.ex en bibel (KK´s).

Om kk och tripp är gröna men lukas röd: bdg är botaniker, kan sia tjuv och har t.ex en bibel (KK´s).

Om tripp är grön men kk och lukas röda: bdg är präst, har t.ex en trollkarlshatt (Tyr´s) och kan sia tjuv.

om lukas, kk och tripp är röda: bdg är präst, har t.ex en trollkarlshatt (tyr´s) och kan sia ädling.

Det här tycker jag är blaj hela bunten.

Nu har jag bara valt att fetmarkera BDG/Jake. Men som sagt det är blaj.

BDG/Jake är inte Botaniker och jag är Präst.

Larsson = Botaniker.

Om du och Brynolf skall få igenom att det är BDG/Jake jag har fått yrke från så får ni nog ljuga hårdare. Jag har förklarat att det inte är från honom eftersom BDG/Jake diskades.

Den som kan sia BDG/Jake finns kvar i spel eller så har den aldrig funnits. BDG/Jake är en lucka vi kan jobba med, men det går inte att jobba enligt Liliana´s princip.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
AAAArgh!

Helvete vad lite tid jag har nuförtiden. I vanliga fall kan jag sitta hemma och prutta iväg ett inlägg i halvtimmen utan problem, men min konferens har verkligen sugit tid.

Idag har vi haft symposium, lunch och sedan resa från Bergen till Malmö. Jag sitter FÖRST NU vid en dator med internetuppkoppling. Man blir galen av stress.

Så sorry för det.

Sorry också för att mitt outningsdokument inte är färdigt. Jag har kommit till sida 2 i förra tråden. Jag skiter högaktningsfullt i alla brödsmulor (är det den nya trenden på wrnu? Att man ska skriva sådana där student-putslustiga formuleringar som jag sätter en mental RINGMUR osv? Sheesh, tänk på er värdighet goddammit!)

Nåja. Vi har ju hela helgen på oss. Så, jag kan ju sätta mig nu och fortsätta på mitt excelark.

Jag tror att det kan vara värdefullt att kolla på när folk outade eftersom det kan visa på hur folk eventuellt "bättrar på" sina roller och förhoppningsvis svara på varför Emps kedja inte stämmer.

Tillsvidare vill jag anföra följande:

1. Tja, egentligen så spelar det ingen roll om vi tar ut mig den här rundan. Jag vinner med byn. Jag kan också tycka att det är för många frågetecken runt min roll och det är väl bättre då att vi rätar ut dem genom att offra mig. Men samtidigt vill jag FAN inte bara lämna spelet utan att ha ordentligt övervägt för- och nackdelarna med detta. Inte minst ur någon sorts informationssynpunkt.

Så då måste vi också fundera på vad ett sådant offer kommer ge för information.

– Vi kommer få reda på att en bybo dog.

– Eftersom ingen har claimat att kunna sia "Tempelriddare" lär inget kunna bekräfta detta efter min död. Osäkerheten kring min roll kommer därför inte försvinna. Så frågan är vad vi vinner på det. En annan fråga är också om Mukwa har lagt in min roll som någon sorts bromskloss gentemot massoutningar?

Dessutom, ingen har claimat ett yrkessiande som stämemr på Tempelriddaren (där skiljer jag mig från Larssons fall). Alltså: om mitt tempelriddaryrke är så suspekt, varför står inte nån av oss med förmågan att kunna sia det yrke jag i så fall skulle ha? Någon borde säga: "Meh, jag kan sia ballongdjursmakaren, vem har DEN rollen?" Hänger allt på Jake? Kan det verkligen stämma med tanke på kedjan av yrke-föremål och sianden?

–Vi testar inga andra hypoteser kring spelet/roller.

2. Var ÄR Cassius? Varför är det så tyst kring hans inaktivitet?

3. När jag är klar med outningsdokumentet ska jag svara på Lilianas frågor/misstankar. Som en teaser: jag tycker VERKLIGEN INTE att en tempelriddare är en del av fantasygenren. Speciellt inte med tanke på att min roll mer handlar om någon sorts religiös roll. Jag skulle gissa på att mitt verkliga föremål är ett kors, en påvehatt eller något sådant.

Som slutpunkt: vilken logik förklarar att det kan finnas bÅDE gycklare och barder, men inte att det kan finnas en riddare och en tempelriddare?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag har förstått att det är kutym att lämna in forskningsansökningar precis innan deadline, så jag antar att det borde vara till min fördel att jag anpassar mig till skråets kultur? Hur som helst, jag har gjort allt jag behöver göra och kommer äntligen ha tid att spela varulvsspel! Eller, nu ska jag softa och dricka något glas vin med min sambo och imorrn är det DanCon. Men på söndag? Ja, då ska jag vara aktiv.

Såhär: på söndag ska jag presentera 3 ulvar helt utifrån perspektivet att ulvarna har fullständiga alibin. Det blir nice.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Nu blir det OT här men: vi pratade precis om hur man borde bedöma eget material och speciellt ändringar gjorda i sista stund. Jag känner mig lite skeptisk mot att gör aändringar precis innan deadline, men till min förvåning visade det sig att många av mina forskarkollegor gärna gjorde ändringar. Precis innan deadline. Så, arbeta på Vimes. Och lycka till! :gremsmile:

Nu: on topic.

Jag vill att ni som röstar på mig ger en förklaring till hur ni ser på spelet efter att jag är död. Alltså: vem är ulv och vem är bybo?

Jag vill att ni gör det eftersom det kommer hjälpa byn att se vilka som har starka case och vilka som har svaga. Just nu sitter det ulvar och myser av att jag har strålkastarljuset på mig.

Om jag ska ut ska det fan inte bli billigt! Speciellt inte för ulvarna...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Var är Cassius är en bra fråga.

Jag anser inte honom friad bara för att jag själv siade Cissi som grön.

(I mina mardrömmar har ulvarna bytat roller med varandra och en av dem är tripp_trap, som inte är tjuv utan något annat, och Cissi är tjuv med förmågan Månglare. Men det är en deprimerande tanke).
 
Top