Nekromanti Drängar i Drakland (bara för deltagare)

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Kryper försiktigt ända fram till mynningen och tar en närmare titt. Är mynningen öppen eller spärrad på något sätt?
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Du kryper närmre öppningen. Den är inte spärrad, så när som på några lösa gamla stenar. Den mynnar ut i väggen till en fyrkantig yta, med hög väggar men alltså utan tak. Runt väggarna finns nischer med bortglömda helgon- och gudabilder, och högt upp på en av väggarna fortfarande ett intakt färgat fönster. En gammal port i väggen därunder är spärrad av nedfallna stenar.

Golvet är täckt av mjölkvit dimma och några trasiga kolonner sticker upp ur den som avbrutna tänder. Men när du sticker ut näsan så ser du hur månljuset blänker i de oljigt svarta ryggplåtarna på ytterligare en tusenfoting - minst dubbelt så stor som den du redan sett! Du verkar ha överraskat den, så den har inte lagt märke till dig än.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Om jag förstått din beskrivning rätt behöver man klättra eller flytta stenar för att ta sig ut ifrån rummet (vill bara kolla så att jag förstått allt riktigt).

Bedömer jag att tusenfotingen är tillräckligt liten för att ta sig in i schaktet? Tittar den åt mitt håll eller inte? Om den tittar åt ett annat håll vill jag smyga mig på den bakifrån och göra processen kort med besten genom att sticka svärdet genom skallen på den. Tittar den åt mitt håll vill jag smyga fram min båge och skjuta på otyget. Sedan är min plan att dra mig tillbaka till schaktet och vänta på att tusenfotingen kommer. När den sedan gör det tänker jag köra in svärdet i den kroppsdel som möter mig först (vilket jag antar är skallen/käftarna). Ifall det skulle gå åt skogen planerar jag att åka kana genom schaktet och ta hjälp av mina vänner.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Nja, det ligger några lösa, knytnävsstora stenar i vägen bara. Och tunnelmynningen sitter ungefär en meter upp från golvet.

Tusenfotingen kan antagligen krypa in i schaktet. Den tittar inte åt ditt håll, så enligt dina instruktioner så smyger du närmre... Men halvvägs dit så kommer du på att synen kanske inte är dess viktigaste sinne! För den rycker till och vänder sig mot dig.

Trots denna fadäs så kör du på och hugger den med svärdet. Men ditt vapen glider bara av dess pansar. I gengäld biter den dig och du tjuter av smärta (2 poäng skada)! Men inte nog med det. Du känner hur den sprutar in sitt gift i dig, och giftet har verkan! Du är nu förgiftad, och om du inte gör något åt saken fort så kan följderna bli att du dör.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Jag försöker ta mig tillbaka till schaktet och på fortast möjliga vis ta mig ned till mina vänner.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Du bryter dig loss från handgemänget med tusenfotingen, men lyckas med nöd och näppe undgå dess bett. (Du lyckades med ditt DEX-slag, tur för dig...) Du skuttar snabbt upp till tunnelmynningen och kastar dig handlöst ner. (Ännu ett lyckat DEX-slag, tur igen...) Och rasar handlöst ner för tunneln.

Exaltor och Aron hör kvävda ljud som av strid från schaktet. Strax kommer larmet närmre, och Cana drösar ner från taket och landar med en duns på golvet. (1 poäng skada till från fallet, Cana.) Hon har ett otäckt sår i armen, hon är blek som ett lakan och käkarna är krampaktigt spända - säkra tecken på förgiftning. Exaltor vet att i brist på motgift är enda sättet att knyta ett tryckförband ovanför såret och suga ut giftet, annars är ni snart en halvlängdskvinna fattigare.
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
"Vad fann du där uppe egentligen? Du tog dig väl inte an ett monster ensam, virrpanna!", säger Exaltor bistert medan han skärskådar såret.

Sedan river han ett trasa ur Canas klädnad och knyter ett förband och snittar upp såret för att få ut giftet med de till buds stående medlen.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Exaltor lägger ett förband som verkar göra vad det skall. (Lyckat INT-slag från Exaltor, sedan nytt räddningsslag mot gift från Cana, som lyckades denna gång.) Färgen återvänder sakta till Canas ansikte och hon andas lugnare. Exaltor måste med munnen suga ut flera munfullar med bittert smakande blod ur såret, som han spottar ut på golvet.

Aron lyssnar spänt med yxan i hand, men efter några ögonblick kan han konstatera att Cana inte verkar förföljd - i alla fall inte för tillfället.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
En till sån där (pekar mot den före detta tusenfotingen) fast större och kanske en väg ut, det är vad jag hittade där uppe.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
-Som jag sa förut, bra med en väg ut men känner inte för att gå ut just nu, mitt i natten. Ska vi ta och kolla om vi kan hitta något intressant här ner först? I alla fall jag känner för lite mer ära, och pengar.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
- Låt oss stanna här nere men vi måste se till att vi hittar tillbaka. Kan någon av oss rita en karta eller ska vi lämna någon slags spår i korridorer som vi varit i?
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
-Spår låter bra, vi kan rista in någon runa då och då. Men vart ska vi gå nu? Något håll som verkar roligare än det andra?
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
"Åt söder? Kuriöst. Jag har aldrig sett söderns som någon källa till nöje förr", säger Exaltor, lätt road.

"En gång på en av mina resor blev jag biten av en spindel. Högst obehagligt. Det var i ett av de sydliga länderna."

Exaltor får ett litet plågat ansiktutryck, skakar av sig det och visar sedan med en bugning och en handgest att han låter damen gå först.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Cana ler snett och tar täten mot den södra dörren. Innan hon känner på dörren ristar hon en runa (i form av en pil som pekar på den dörren som går mot ingången och en pil som pekar mot rummet med schaktet) på höger sida om dörren.

- Om ristar en pil som pekar åt det håll vi kom ifrån vid varje dörr vi går igenom hittar vi säkert tillbaka.

Cana lägger sedan örat mot dörren och lyssnar efter ljud från andra sidan.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
(Baserat på vad ni gjort tidigare, så utgår jag från att ert vanliga M.O. är att öppna en dörr om ni inte anar några halvlängdsmän i skafferiet [dvs "Ugglor i mossen" i denna värld])

På er väg genom rummet där ni slogs mot kobolderna, lägger ni märke till att dörren ni först kom in i har stängts under er frånvaro.

Bortom dörren ni nu öppnar finns en kort gång på ca 3 m, och sedan en fyrvägskorsning. Åt väster går den vidare i 6 meter och stannar vid en vanlig dörr. I söder kommer en 3 m lång gång och sedan en dörröppning. Bortom den tycks ett större rum finnas, och ni kan höra ett skvalande brus som av vatten. Åt öster fortsätter gången i 6 meter och svänger sedan av åt söder. I norra väggen precis där gången svänger finns en annan dörr.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
- Ska vi se vad som skvalpar?

Säger Cana och går självsäkert mot den södra dörren.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
-kör i vind, mot söder!
Med min yxa som ressällskap, och så använder ajg en av koboldernas knivar för att rista runor i väggarna då och då, lite halvt dolda så inte vem som helst ska se dem.
 
Top