Nekromanti Drängar i Drakland (bara för deltagare)

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
(Jag har mailat en bild till er alla som förhoppningsvis kommer att klargöra geografin.)

Gången svänger åt öster och ni ser framför er ett oktagonalt rum med utgångar i alla fyra väderstreck. I mitten finns en torr fontän, utsmyckad med underliga havsväsen. I rummets nordöstra vägg sitter en rostig, cirkelrund vev.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
(Tilläggas skall att människor och halvlängdskvinnor ser 30 fot i normalt fackelsken, dvärgar det dubbla. Jag utgår helt enkelt från att dvärgen beskriver det han ser för er andra.)
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
- Vad är det här för ställe egentligen, nyss en grotta och nu en gammal fontän.

Säger Cana och ger sig av för att ta en titt på veven. Kanske går det att veva på den?
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Veven är en ring av rostigt järn, två fot i diameter, som sitter fast i en vevaxel med fyra stänger. Den tycks inte genomrostad, utan torde hålla om man vred på den. Axeln går in i ett hål i väggen. Det går inte att avgöra hur vevmekanismen ser ut innanför.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Cana griper tag i veven (hon måste stå på tå för att få kraft nog) och vrider det hårdaste hon kan. Det går trögt men snart hörs ett jämrande gnissel som ekar genom korridorerna. Ju mer hon vrider desto lättare går det. Plötsligt börjar golvet vibrera lätt och ett dovt muller hörs. Innan ni vet ordet av, exploderar fontänens översta topp och hela kammaren duschas av stinkande, grönt slem. Däreftet följer en skur av antika silver- och kopparslantar (20 sp totalt om någon skulle räkna), och sedan börjar en ström av smutsigt vatten att sippra ut ur det nu ganska grova spruthålet som återstår på fontänens topp.

Den oturlige trollkarlen drabbas värst, (alla andra klarade sina saving throws), och han täcks av grönt slem. Det är otur, för Exaltor vet att dylik sörja kan orsaka fruktansvärd skada om en helare inte uppsöks inom några timmar! Hans kläder är tyvärr bortom räddning, lyktan han höll likaså, men packningen på hans rygg verkar ha klarat sig. Lyktan börjar sakta förvandlad till grönt slem inför era ögon, och magikern kommer att röna samma öde om ni inte skyndar er!
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
"Eld! Eld! Bränn bort det med eld!! Skapa bort det!", ropar Exaltor för allt vad han är värd och vevar med armarna.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Cana skakar på huvudet.

- När jag är smutsig brukar jag tvätta mig med vatten.

Hon drar med Exaltor till grottrummet. Där tänker hon utföra en helkroppstvätt i vattenpölen med skelett.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Tänder eld på en fackla, om jag inte har en brinnande. Funderar på om jag vet något om gröntslemm, inser i alla fall inte vill komma i kontakt med det. Provar att bränna någon liten bit av det som ligger löst.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Jag tror att Cana höll i en lykta men inte du, men du tänder i a f en fackla. Som alla dvärgar vet är grönslem en vidrig ohyra som plågar alla underjordens invånare. Det förtär omedelbart all metall det vidrör, organiskt material är mer motståndskraftigt men om sörjan inte avlägsnas inom några timmar så kommer allt levande den vidrör också att förvandlas till slem. Den sipprar in i hudens porer, så för att få bort allt ordentligt så måste man antingen skära, bränna bort eller med syra fräta den yta som blivit infekterad, vilket alltså är både smärtsamt och orsakar viss skada. Magi lär också fungera.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
-Det är nog bara syra eller eld som hjälper. Cana stick in dina händer här så kan vi bränna bort slemet. Annars är det nog bäst om vi tar oss ut och får hjälp?

Håller fram facklan, undviker nograt slemet.

-Om elden hjälper så kan vi fortsätta med den.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
- Det här kommer göra ont.

Cana grimaserar och stoppar in händerna i elden.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Jag tittar noggrant på händerna och försöker bara bränna av slemmet, hur går det?

Om det går bra ska vi fundera på den trollkarlens slem....
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
(Sorry för mitt senaste dröjsmål, har börjat jobba igen, men nu när jag är tillbaka i gängorna så skall jag försöka göra det till min första punkt varje morgon att posta här.)

Ni utför lite amatörkirurgi med hjälp av eld. Slemmet smälter bort från Canas händer, till priset av stor smärta. (Cana får 1 poäng skada.) Hon kan inte låta bli att tjuta av smärta. Samma sak med Exaltor, som fortfarande viftar och ojar sig. Att bränna bort hans slem är dock en svårare uppgift. Ingen kan ju hålla i honom, så han måste besinna sig och hålla krampaktigt fast i någonting medan ni andra två försiktigt (för att inte skada honom mer än nödvändigt) bränner bort slemmet. Det blir ganska hemska brännskador. (Han tar 3 poäng skada.) Hans kappa är bara att kasta, och ögonbrynen kan säga adjö. Kammaren fylls av plågat jämmer och stanken av bränt kött marinerat i grönt slem.
 
Top