Nekromanti Drängar i Drakland (bara för deltagare)

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Ni tågar oförväget mot söder.

Ni kommer in i en stor grotta. Den är halvmåneformad, med spetsarna i norr (där ni kommer in) och öster. Grottans krökning och dunklet gör att ni inte kan se den bortre änden, men grottan är åtminstone 20 meter från ände till ände, och 10-12 där den är som bredast.

Längs med den inre krökningen löper en avsats, så smal att två personer bara med svårighet kan passera varandra. 1,5 meter nedanför avsatsen finns en tjärn med klart vatten. Halvvägs mot den bortre väggen så börjar tjärnens botten luta, och i mitten av den bortre väggen så forsar vattnet ner i ett hål; det är ljudet ni hört.

På tjärnens botten, precis innan sluttningen börjar, kan ni se vad som förefaller vara ett människoskelett, fastnat mellan några stenar. Där ligger också några glittrande ting som reflekterar ljuset från era lyktor, som av glas och metall.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Tar en närmare titt på tjärnen och fortsätter sedan för att se vad som finns i grottan bortre ände.
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Kan jag månne luta mig mer över avsatsen som ngn, säg dvärgen, håller mig i fötterna?

Eller går det få fast ett rep någonstans?
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
(Glömt bort det här, nackdelen när det är ett forum). Ja finns det någonstans man kan hugga in en dolk eller så i vägen och få ett stadigt fäste?
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Skelettet ligger som närmast ca 10 fot/3 meter från avsatsen, på 1,5 meters djup. Det finns gott om ojämnheter i grottväggen för att fästa någonting att knyta ett rep.

Cana smyger före genom grottan. Hon lämnar således ljuset från Exaltors lykta, så jag utgår från att hon har sin egen (jag kunde inte se om hon hade det tidigare, men nu är det i a f så. Bortanför den östliga dörröppningen fortsätter korridoren i tio fot, sedannkommer en fyrvägskorsnimg. Från öppningen kan hon se att korridoren fortsätter 10 fot till åt öster, och sedan slutar den med en dörr.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Cana återvänder till sina vänner.
- Där borta kan vi fortsätta när vi tagit oss en titt på skelettet.
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
(Tillbaka från semester nästan utan internet)

"Så, vem känner sig hugad att ta sig ned och ta en titt? Jag erkänner mig nyfiken."

(jag är rätt smidig och anmäller mig frivillig att firas/klättra ner)

"Någon av oss borde försöka skissa upp gångarna vi går genom, föresten. Jag känner mig redan aningen vilsen."
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
(Att rita är inte min starka sida, gäller båda karaktär och spelare).

-Jag kan hålla repet medan någon anna åbekar sig ner...
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Ok, följande händer: Exaltor firar ner sig fastbunden, Aron håller i. Bakom sig har han säkrat repet i väggen. (Så har jag tolkat era intentioner.) Vattnet är isande kallt, och går dig till bröstet. Du känner att det är ganska strömt. Golvet är skrovligt men halt. När du nästan är framme vid glittret så känner du till din fasa hur du halkar! Men dvärgen håller i och du undviker att svepas med ner i hålet i väggen. Du hittar balansen igen, och rånar skelettet på dess ägodelar: tre juveler, en penningpung och en vacker men vass dolk.
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Yes!

Jag undersöker fynden, kollar pungen och försökr mig på en snabbvärdering samt känner lite på hur dolken ligger i handen.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Du kravlar upp på avsatsen igen, dyblöt från topp till tå och huttrande av köld. Men juvelerna kan säkert vara värda i runda slängar 50 sp stycket (tjuven vet mer säkert), och det finns 200 sp i pungen. Dolken har vackra inlägg i bladet och är mycket väl balanserad. Trots att den har samlat på sig en beläggning av alger och smuts så verkar metallen helt opåverkad, och den är mycket vass.
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
"Hyggligt fynd. Jag spar de här", säger Exaltor och stoppar på sig sakerna.

"Jag föreslår att vi går tillbaka och utforskar den där svägen i gången mot söder."

"Allt är roligare mot söder, eller hur var det?", säger Exaltor med en blick och ett leende mot den vertikalt utmanade unga damen (vertically challenged, sorry!).
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
- Se bara till att inte halka i hans blöta spår herr dvärg.

(DM: Hur lång tid har flutit i spelet? Tänker på sådant som sömn.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Jag skall försöka ge er en bild att titta på för tydlighets skull. Hur som haver: När gången svänger åt höger, så fortsätter den i tjugo fot åt söder, svänger sedan åt öster. Det finns som jag tidigare sagt en dörr i norr i den första svängen.

Ni har tillbringat ungefär en timme i labyrinten, eller sex förflyttningsrundor. Varje runda är 10 minuter. Att röra sig 120 fot (40 meter) tar en runda om man rör sig i taktisk förflyttningstakt. Att göra något (undersöka, dyka efter skelett, etc) tar också en runda, i normala fall. En fackla brinner en timme, en lykta brinner i fyra timmar på en flaska olja.
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Meh, det är illa nog med meter, kom inte med höfger och vänster också. Det bara förvirrar.

Exaltor leder vägen söderut.
 
Top