Nekromanti Drängar i Drakland (bara för deltagare)

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Den här tråden är till för en existerande spelgrupp. I nuläget finns ingen öppning för fler spelare, men om det skulle ändras så kommer jag att posta det här. Jag, Badolino, leder kampanjen. Övriga deltagare är Lennart, Achtung och Cymew. Spelet och systemet är min egen grovt modifierade version av Dungeons & Dragons/Swords and Wizardry.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Det är kväll. Staden Zagros ligger insvept i dimma och röken från kokeldar och likbål. På krogen den Gyllene Skölden är det fullt av folk. Taket är lågt och belysningen skum, luften är tjock av svett, parfym, köttos, rädsla och surt vin.

Ni har kommit för att ägaren Suliman sägs kunna visa lycksökare som ni en väg ner i Zagros mytomspunna Labyrint, där stor rikedom finns att vinna om man inte blir galen eller dör först. Suliman själv sitter hopsjunken på en stol med en pipa i mungipan och verkar befinna sig i en annan värld, medan hans tjänsteflickor hastar fram med vinkrus mellan borden.

Men det finns också andra personer här som drar ögonen till sig. Områdets tjuvmäster Anto Nio sitter och delar ut order till sina underhuggare med en onaturligt ljus röst. Husets hallick Lotali Lama samtalar med några målade pojkar innan hon skickar ut dem i natten för att förtjäna sitt levebröd. Hennes ansikte är till hälften förlamat och marmorfärgat efter att hon överlevde den Bleka Döden för några år sedan. Tre krämardvärgar sitter vid ett bord och delar på dagens förtjänster. Ingen stör dem eftersom Suliman och Anto tar procent på deras ockrande. Och Melias den galne sjömannen stryker som vanligt omkring bland borden och tigger drinkar i utbyte mot sina vilda skrönor.

(Ni sitter tillsammans i en grupp. Skriv gärna någon rad om vad ni heter och hur ni ser ut. Sedan kan ni göra vad ni vill!)
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Aron Yxbitare sitter vid ert bord, kort, vissa skulle kalla mig förkrympt, men bara engång. Är en stolt dvärg som alltid med min kära yxa nära om någon behöver korts ner till sin sanna storlek.
-Ett äventry, det skulle inte vara fel känns som år sedan jag senast var ute och slogs...
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Uppe på bordskanten sitter en kvinna, eller sett till storleken snarare en halv, med benen i kors och betar sig i tandgluggarna med en kniv mellan det att hon tar klunkar ur sitt halvstop. Hennes yttre vittnar om att hon varit med om en hel del äventyr. Hon är inte direkt attraktiv med ger trots sin ringa storlek intrycket av att vara den typen av kvinna som man inte gärna sätter sig på.

Hennes bekanta känner henne som Cana (uttalat Tsana).
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Vid bordet sitter även en höknäst man med rynkad panna, som irriterat skakar undan den blonda spretande lugg som ständigt faller ner i hans ögon.

Han stryker med viss avsmak av den hand som nyss ställt ner vinbägaren på den gråa och väl använda tunikan.

"Jag begriper inte varför Suliman inte kastar ut den där galningen", muttrar han och spottar efter Melian.

Han klappar på packningen som står lutad mot ett bordsben.

"Ska vi ta vårt pick och pack och besöka nåt hak med mer klass? I annat fall tycker jag vi följer planen och agerar!"

Han tittar bistert på kamraterna och smackar med tungan som om han ville utplåna smaken av det sura vin han just läppjat på.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Förresten, om ni önskar köpa något mer så är det bara att skriva det till mig. Använd utrustningslistorna i S&W, ändra bara guldmynt till silvermynt. Potions of Healing kan inhandlas för 50 silver stycket.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
"Up aginst the wall mother fucker..." Låter som en bra plan, men kanske vi ska börja snällare?
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Suliman verkar ha noterat ert äventyrarmässiga yttre, för han tittar åt ert håll. Röken från hans näsborrar tycks för ett ögonblick ta formen av ett frågetecken.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Jag reser på mig och går bort till honom: Suliman, är det något intressant på gång, där en yxa kan vara någon hjälp?
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Han tittar på dig och blåser ut ett rökmoln till, det tar formen av ett allvarsamt ansikte som för ett ögonblick döljer hans eget.

"Hm, jag har en trave ved som skulle behöva klyvas, men om du menar att ni vill pröva lyckan i Labyrintens djup så kan jag visa er vägen. Det är ett tag sedan någon bad mig att ledsaga dem till Labyrinten. Jag tror inte att de kom tillbaka... I alla fall inte den här vägen. Nåja, vet att om ni hittar något av värde där nere så kommer Anto Nio och hans pojkar att kräva ett tionde av allt ni för med er den här vägen. Så är det, vad kan jag göra, han beskyddar mitt etablissemang och jag har ju en rörelse att driva... Men ta ert pick och pack och följ med mig, jag antar att karska unga karlar som ni redan vet allt ni behöver veta..."

Suliman reser sig, slår ut pipan mot klackan och börjar gå mot trappan som leder ner mot Vinkällaren.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Jag tar mitt pcik och pack. (Ska kolla när jag har tid hemma om jag har med mig allt, framför allt den 10 fot långa pinnen som alla behöver :gremwink: Och ber de andra att hänga med på lite äventyr: Fega inte ur nu, det här kan bli kul. Om ni inte hänger med så går jag ut och hugger ved i stället.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Cana hoppar ned från bordet där hon med halv uppmärksamhet iakttagit det som händelserna, och följer efter de tre männen.

- Om ni ska klara av det här lär ni behöva en kvinnas seghet.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Då är jag klar och fördig för allt, men undrar vad som kan finnas i en vinkällare?
- Något intressant här ner? Något man bör tänka på?
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Tja, det följande sker...

Ni följer alla (som aviserat) med Suliman. Han griper en lykta på vägen, tänder den och leder er ner för vinkällarens branta trappa. Den fortsätter ganska långt ner, längre än nödvändigt till en vinkällare kan man tycka, och slutligen kommer ni ner till ett långt och lågt rum med välvt tak.

Väggarna kantas av fat, och hyllor med flaskor och amforor. Längst in står ett stort fat Amon Tillado (ett mycket starkt vin som orsakar förföljelsemani och hämndbegär vid överkonsumtion), och bredvid fatet står en liten gudabild i en nisch. Suliman tänder en rökelsesticka framför gudabilden och mumlar någon ramsa, och genast rör sig fatet med ett muller åt sidan och blottar en liten låg dörröppning.

Suliman vänder sig till er. "Hör nu noga på. Ni är nu i Labyrinten. När ni kliver in genom den här dörren så stängs den bakom er, och kan inte synas från den andra sidan. Enda sättet att öppna den är att ställa sig rakt framför och säga ordet 'Ablanathanalba' tre gånger."

"Nu är ni er egen lyckas smeder. Era handlingar är era egna och ni själva ansvarar för följderna. Allt ni vinner med djärvhet eller list är det er uppgift att försvara. Farväl. Kanske möts vi igen, eller i en bättre värld än denna."

Han kliver åt sidan. Det är dunkelt innanför dörren, men bortom den tycks ligga en korridor av sten som delar sig åt tre håll.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Jag mutrar: 'Ablanathanalba' 'Ablanathanalba' 'Ablanathanalba' och hoppas vid gudarna att jag kommer ihåg detta fåniga ord, och att det funkar.
-Mina vänner vilket hål ska vi gå åt. Någon som hört något, sett något eller luktat något som ger oss en ledtråd? Om inget, så tycker jag vi ska välja ett håll som vi går åt, alltid. Vad säges om höger?
 
Top