Nekromanti Drängar i Drakland (bara för deltagare)

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Rusar på den närmaste och låter honom smaka på yxan. Ociviliserad typ som inte besöker badhus? Det är lika bra att dö för dem, speciellt om de är längre än vad jag är.
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Brinner eldarna i fyrfat? I så fall rusar Exaltor in och sparkar omkull det så att en av varelserna får det brinnande materialet över sig.

Är det bara eldar på golvet så springer han in och rycker till sig ett spjut istället, och sticker närmsta figur om han hinner.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Överraskningsrundan:

-Cana står tillbaka och fäller en mycket attitydfylld replik!

-Aron stormar fram och klyver ett av kreaturens skallar (Anfallslag 20+2=22, skadeslag 3+2=5). Han fäller en med spjut.

-Exaltor stövlar in i rummet, förbi dvärgen. Eldarna brinner i fyrfat, men vakterna med spjut befann sig mellan er och dem. Eftersom ni överraskade dem så kunde du springa förbi utan fara, men du är nu framme vid fyrfaten och hinner inte sparka förrän i nästa runda. Om du hinner före varelsen som stod och matade elden beror på vem som vinner initiativet...
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Stridsrunda 1:

Monstren vinner initiativet!

-Vakten med spjut verkar inte vilja umgås, han sticker Aron med den spetsiga änden. Aron tar 4 i skada!

-Varelsen vid fyrfatet försöker grabba tag i Exaltor, men magikern är för snabb.

-Hans kamrat ger upp ett skrämt tjut, släpper allt han har för händer och verkar vilja springa mot den södra dörren. Men för att komma dit kommer han att behöva navigera runt handgemänget i mitten av rummet, så det kommer att ta honom minst två rundor till.

Varsågoda och agera!
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
-Exaltor vräker ut fyrfatet. Hans motståndare viker undan, men brinnande trästickor och kol flyger ut över golvet, och rök och gnistor yr överallt. Alla som rör sig i mitten av rummet har nu -1 på alla slag för att de måste akta sig för att inte trampa på något varmt. (Jag slog ett anfallslag med -2 för att du måste vara försiktig så att du inte skulle bränna dig, du fick 6.)

-Aron hämnas på spjutpetaren, genom att öppna honom från axel till navel med sin yxa. (16 på attacken, 4 i skada.)

Den flyende varelsen snubblar på eldkaskaden, och faller skrikande till marken.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Drar iväg en pil mot monstret som springer mot dörren (om ingen annan redan tagit ut denna då skjuter jag på annat lämpligt monster)
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Exaltor nappar tag i ett av spjuten, men håller sig annars undan. Mycket defensivt agerande.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
-Cana brukade skjuta slangbella på kloakråttor som halvlängdsbarn, det här krittret är inte svårare att träffa. Pilen går in genom det ena ögat och ut genom det andra, och varelsen kanar iväg en bit och blir stilla, i en hög av pyrande kol. (Anfallslag 7+5+2 (för att varelsen låg ner) =14. Skada 3+1=4.)

Stridsrunda 2: Hjältarna vinner initiativet!

-Exaltor plockar upp ett spjut från golvet och försvarar sig. Du kan få +2 i försvar/-2 i anfall för att du agerar defensivt. (Ny regel: Man får inte deklarera handling "på förhand", alltså innan en ny stridsrunda börjat och man vet vem som har vunnit initiativet. Men det går bra att deklarera "overwatch", tex 'Jag siktar på dörröppningen och släpper en pil mot den förste som kommer igenom'.)
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
ok, jag deklarerar i så fall om min handling (jag tänkte mest snabba upp saker, men jag specar sådana saker speciellt i fortsättningen så det framgår tydligare).

Exaltor försvarar sig med spjutet och gör bara opportunistiska utfall.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Cana drar iväg en pil mot nästa lämpliga monster och ser samtidigt till att hålla sig på behörigt avstånd från närstridsrisk.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
-Exaltor försvarar sig.

-Aron kliver fram och fäller den sista fienden, som stod mellan honom och Exaltor. Hugget träffar i ryggen. Varelsen dråsar ner och bakom den ser Exaltor en stridsrusig dvärg.(11+2=13, skada 8+2=10.)

-Canas pil får vila kvar på strängen, för det finns ingen mer att skjuta, vad det verkar.

Striden är över!
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Ni står i rummet, andfådda och svettiga. Fyra fiender ligger döda på golvet, som fortfarande ryker av utspillda kol och kvistar. Stridens larm har ersatts av en dödlig tystnad, bara eldens knäppande och era snabba andetag hörs.

Aron är sårad. Jag inför härmed följande regel: Första gången varje dag som en karaktär tar skada, kan en annan karaktär försöka att utöva första hjälpen. Den hjälpande karaktären slår då en t20, om resultatet är lika med hans Intelligens eller lägre så får den sårade 1t6 hitpoints tillbaka. Man kan bli hjälpt på detta sätt en gång per dag.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
"Trollkarlen vet säkert hur man ordnar det där."

Själv undersöker Cana om det finns något av värde eller användbart i rummet eller hos de döda "monstren". Vad hittas?

Undersöker också hur skadad den använda pilen är, och om det finns några nya pilar.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Exaltor, feel free.

Cana, om du vill undersöka rummet får du vara mer specifik. Annars kan det ta evigheter för dig. Rummet är av samma mörka sten som förevarande korridor, välbyggt men mycket gammalt. I norr och söder finns dörrar, i öster den dörr ni kom ifrån. I väster finns ett gammalt draperi och framför detta draperi det altare av murat tegel som ni redan sett. Ett av fyrfaten bredvid brinner fortfarande och sprider doftande rök, ljus och värme. På golvet ligger glödande kol och blod.

Monstren är troligen "kobolder", enligt lärda män degenererade människor som flytt under jorden för att undkomma någon skuld eller brott och där förfallit fysiskt och psykiskt. De har bara sina enkla vapen, och några knippor med rökelseträ. Den pil du avfyrade går fortfarande att använda.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
(Förresten, skicka mig gärna lite utvärdering och feedback. Själv leker jag med tanken att införa något system för att snabba på striderna; något i stil med det Ante var inne på att man deklarerar vad man har för generell plan och sedan meddelar jag om viktiga förhållanden förändras.)
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
(Det funkar, men tar tid. Iden om att deklarer vad man tänker göra för en längre tid låter bra).
 
Top