Nekromanti Drängar i Drakland (bara för deltagare)

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Andreas, ni står fortfarande i vinkällaren, och vill man veta vad som ligger bortom den hemliga dörren så är det bara att sticka in huvudet och kika. Med en ljuskälla förslagsvis. (Detta har inte varit uppe tidigare, men notera att dvärgar och halvlängdsmän alltså inte har någon magisk "darkvision", utan behöver ljus för att se precis som människor. Dvärgar har dock väldigt ljuskänsliga ögon och ser i dåligt ljus ungefär dubbelt så bra som en människa - ca 20 meter under jorden i normalt fackel/lyktsken.)
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Cana tar ett steg in i labyrinten, undersöker hur långt hon ser och muttrar:

- Jaja, man vänjer väl sig snart.

Och ropar sedan bakåt.

- Kom nu killar, här kan vi inte stå hela dagen!

Samtidigt som hon fortsätter inåt labyrinten.
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
"Det kommer att gå illa det här, men bara det inte blir jag som drabbas."

Exaltor tänder sin laterna och följer efter in i gången.

(jag har memorerat Sleep för den här dagen)
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Ni som klivit in genom dörren ser det följande:

Väggar, tak och golv är av mörk sten. Av det lilla Aron hunnit se mellan sina kamraters axlar och ben, så verkar det hela välbyggt om än gammalt. Från den punkt där ni står, går korridorer i tre riktingar, väst, öst och söder. (Vilket dvärgen utan svårighet kan avgöra.) Ni kan se att den sträcker sig ungefär tio meter och öster, något längre åt väster, och i söder försvinner dess bortre ände i mörker. I slutet av den västra korridoren finns en stängd trädörr, och från detta håll känns en svag doft av rökelse. I den östra korridorens slut finns en tom dörröppning, och bortom den är det mörkt.

(Om någon skulle drista sig att rita en karta, så använder jag följande skala: tre meter = tio fot =en ruta på ett vanligt rutpapper.)
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
-Till höger damen, håll till höger.
Sedan följer jag efter in och har yxan berädd att hacka mig fram om så behövs.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Nåvälan.

När Aron klivit genom dörren så stängs den bakom honom med ett skrapande muller. Ni befinner er i underjordens mörker, endast upplyst av lyktsken.

Korridoren fortsätter alltså bort mot en trädörr. (Jag uppfattade som att ni går mot den.) När ni kommer närmre, ser ni att den är av gammalt trä. Den saknar handtag. Mitt på är ett tecken ristat, en medsolsvriden svastika med sju armar. Er dvärg noterar att arkitekturen är gammal men välgjord. Linjerna är enkla men raka, och dörren är infattad i en väl utsnidad valvbåge prydd med blomrankor, alltsammans av samma mörka sten som resten av korridoren. Doften av rökelse är starkare här, det finns inget nyckelhål i dörren.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
-tjy, viska. Ska vi lyssna? Någon som vet hur man öppnar dörren, utan att använda en yxa?
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Jag hänger med på vad de andra två gör, tycker själv vi hugger ner dörren om inget annat funkar och bemöter dem som är där om det behövs. Kan ha problem att logga in hemifrån och ska jobba hemma några dar. VI får se.
LJ
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Jupp. Ett meddelande från SL: Om ni skriver att "min karaktär går dit och gör så", så utgår jag från att det sker med en gång och svarar därefter. Med andra ord så behöver ni inte alltid invänta de andras samtycke för att göra någonting. Bara så att ni vet hur jag tänker.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Går fram och undersöker dörren, finns någon möjlighet att jag kan "tricksa" mig in?
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Om min träning i de magiska konsterna skulle antyda att just denna typ av räkelse används för att frammana farliga demoner eller liknande så säger jag det till de andra. I annat fall så rycker jag på axlarna och ser på mina kamrater, och säger lågmält.

"Om någon har möjlighet att öppna dörren lite subtilt så varsågod. Annars fattar jag posto ett par steg bakåt medan dvärgen nyttjar yxan."
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Exaltor erinrar sig att detta tecken brukar användas som en symbol för Labyrinten, men även för att beteckna mysterier, paradoxer och det okända.

Cana, om dörren inte är reglad från andra sidan så tror du att ett beslutsamt axeltryck skulle räcka för att öppna den. Dvärgiskt övervåld skulle också fungera, men det skulle ställa till med ett förfärligt oväsen.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Subtilt övervåld kanske? Ska jag stötta upp dörren och ni andra två vara bereda på allt?
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Med yxan i handen stöter jag upp dörren. Någon som verkar behöva klippas med yxa där innanför?
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Aron axlar upp dörren. Kraften i rörelsen gör att han måste ta ett steg in i rummet innanför för att hålla balansen. Cana och Exaltor står bakom.

Innanför dörren finner ni ett rektangulärt rum fyllt med doftande rök. Röken kommer från två eldar, som brinner på ömse sidor om ett altare av murad sten. Två människoliknande varelser matar eldarna med nävar av trästickor, två andra håller vakt. Varelserna är satta, krumma, magra och smutsiga, nakna sånär som på var sitt bälte med rostiga kortsvärd. De som håller vakt håller spjut, de två andra har lagt sina spjut på golvet. De ser ut ungefär så här:

[img:left]http://www.flickr.com/photos/alliesbeware/3267787577/lightbox/[/img]

Ni har överraskat dem, så ni får agera gratis en gång innan jag börjar slå för initiativ. Era handlingar äger rum i den ordning ni skriver dem här.

För övrigt ser rummet ut som följer: 9x15 meter, långsidorna löper norr-söder, dörrar mitt på varje vägg utom den västra, där det i stället finns ett gammalt färglöst draperi. Altaret står framför detta. Ni kommer in genom den östra dörren.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Cana drar fram sin båge och lägger en pil på strängen (utan att höja bågen) samtidigt som hon ställer sig på ena sidan och ropar

"Vill ni umgås eller dö?"
 
Top