Nekromanti Drängar i Drakland (bara för deltagare)

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
REGLER FÖR STADSVISTELSE

Här är några provisoriska regler för vad som kan hända mellan expeditioner till Labyrinten.

LEVNADSSTANDARD

Det finns tre typer av levnadsstandard: Kyffe, Lya, Hus. Ett fjärde, Palats, kan man bara ha när man når level 9.

Levnadsstandard avgör hur bra man bor, men också i vilket område. Ett kyffe är en sovplats med tak, men man är sårbar mot rån och kan inte ta emot besök. En lya är ett eller flera rum som man hyr, det finns en högre grad av bekvämlighet och man kan känna sig (relativt) trygg. Ett hus är en ståndsmässig villa där man kan ta emot fina gäster, och man har antagligen hyrda vakter och andra försvar.

Observera att det inte finns speciellt mycket till offentlig ordningsmakt i Zagros. Ungefär som förmoderna städer i verkligheten.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
AKTIVITETER

Att bara shoppa vanlig äventyrarutrustning (inklusive helande drycker, motgift och dylikt) går automatiskt, bara att skriva vad ni köper och stryka motsvarande mängd pengar (Lista kommer).

Mer exotiska varor och tjänster kräver att ni skriver vad ni vill ha, så beskriver jag hur det går.

Det samma gäller för att avyttra föremål. Mer exotiska eller olagliga skatter kräver besök till en hälare eller annan ljusskygg karaktär för att kunna säljas. Jag berättar om ni hittar något sådant.


SLUMPMÖTEN

Dessutom kommer jag slå på min speciella stadsslumptabell...
-1 på 6 varje vecka man tillbringar med levnadsstandard "kyffe"
-1 på 6 varje månad man tillbringar med levnadsstandard "lya"
-1 på 6 varje gång man gör något riskabelt (besöker en farlig plats ensam, uppsöker en farlig person ensam, gör något som verkligen drar uppmärksamheten till sig (som att begå ett brott eller starta ett bråk)).

ÄVENTYR

Att besöka specifika platser och göra specifika saker (som att leta upp hemliga Labyrinnedgångar) spelar vi som vanligt, och jag skall alldeles strax skriva vad som händer.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Ok, några varningens ord:

-Att "äventyra" är en aktivitet vars riskfaktor ökar i direkt omvänd proportion till antalet personer i gruppen. Med andra ord, om Cana och Aron vill gå och leta efter den övergivna klosterruinen, där ni redan vet att det finns minst en livsfarlig svart tusenfoting, så ligger det i deras allra bästa intresse att vänta två dagar på att Exaltor skall hinna vila upp sig. (Jag säger detta eftersom jag tycker att ni skall få göra välinformerade val. Vill ni dela gruppen så fine by me. Men ni är inte i någon tidsnöd.)

-Exaltor haltar i alla fall iväg till Örtmånglarnas gata, vilket är en ganska riskfri aktivitet som inte provocerar några slumphändelser från min sida. Från Gyllene Skölden kliver man ut till höger på Avgrundsgränd, svänger vänster på Bildstormarnas och Horkarlarnas gata, tar till höger upp för Tiggartrappan och sedan höger igen in på Örtmånglarnas gata. Hela gatan är en djungel av torkade örtknippen som hänger från försäljarnas stånd, ständigt insvept i ett sötaktigt blått rökmoln som skänker en avslappnad känsla av välbehag men också en glupande hunger, så det är svårt att vistas där utan att köpa en strut friterat hundkött på vägen ut. Du handlar några flaskor med klarröd vätska från en örthandlare som verkar pålitlig, och han har även flaskor med annat om det skulle behövas. (Du noterar att vätskan i flaskorna märkta "Motgift" har en likartad färgton som den vätska du tog med dig från Koboldernas altare.)
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Cana väntar gärna. Hon spenderar de kommande dygnen med att sova om dagarna och roa sig med dåligt vin och gärna någon låg underhållning under kvällar och nätter.
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
Ok, nu sparkar jag lite liv i det här spelet igen.

Ni vilar, helar och handlar. Sedan ger ni er av för att leta efter den hemliga nedgången. Det tar ett tag att röra sig igenom Zagros trånga gator, och ni har svårt att bedöma var den gamla klosterruinen befinner sig. När ni väl hittar den så ligger den en bra bit längre bort än vad er dvärg hade räknat med. Hur som helst så verkar den helt enkelt ha blivit inbyggd av en mängd höga stenhus, vilka i sin tur blivit övergivna, som det märkliga skicket är i Zagros.
Efter en stunds letande i ett övergivet lagerrum, hittar ni en port som spärrats av nedfallna stenar, och som av allt att döma leder in till det gamla klostret. Det var denna port som Cana såg från andra hållet vid sin senaste visit. En stunds röjningsarbete krävs för att kunna komma igenom den.
 

Lennart

Veteran
Joined
27 Apr 2011
Messages
49
Location
Uppsala
Då hugger vi väl i och röjer. Någon av veklingar kan väl hålla vakt mot tusenfotingar och sådan?
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
Nu kanske det är värt att inventera vilka som är närvarande, så det inte blir missförstånd. Exaltor är t.ex. inte närvarande.
 

Achtung

Veteran
Joined
26 Apr 2011
Messages
42
Det är i alla fall Cana och hon kan minsann hugga i, mer än hon ger sken av!
 

August Aronsson

Veteran
Joined
14 Apr 2011
Messages
75
Location
Uppsala
(Check, SL gick lite händelserna i förväg. Min tanke var denna: Efter två dagar är alla helade, shoppade och klara, då ger ni er iväg och letar hemliga nedgångar tillsammans. Men Exaltor gör alltså annat. Gott.)

Dvärgen och halvlängdskvinnan börjar röja - det tar ju kortare tid eftersom ni behöver en mindre öppning för att ta er igenom - och framför er ligger den lilla inmurade klostergården, höljd i skuggor från de omkringliggande murarna trots att det bara är eftermiddag. i ett disigt eftermiddagsljus. Den är en kvadrat med ca 15 meter sida, överströdd med nedfallna stenar, statyer och kolonner. På andra sidan gården ser ni den cirkelrunda öppning Cana klättrade upp genom som en svart fläck en meter ovanför marken.

(Jag skall nu säga att ni _kan_ ha varit eftertänksamma nog att inhandla en flaska motgift under vilodagarna, en sådan kostar isf 100sp. Vanliga helande drycker kostar 50 sp.)
 

Cymew

Veteran
Joined
8 Feb 2001
Messages
98
Location
Uppsala
En teknisk fråga. Skulle man inte kunna ha en tråd "per rum" eller nåt?

Det börjar bli fånigt långt nu...
 
Top