[Chronopia] För eller emot - den stora omröstningen!

Chronopia - för eller emot?

  • För

    Votes: 63 55.3%
  • Emot

    Votes: 51 44.7%

  • Total voters
    114

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Kanske om Chronopia hade fått vara sitt eget spel med en egen värld och lämnat fina Ereb Altor till oss konservativa? Det hade jag gillat bättre.
Ja, det är banalt men en central del var namnet. Hade Chronopia bara hetat så utan prefixet DoD hade mitt 17-åriga jag antagligen uppfattat det helt annorlunda.

Det är ju intressant att jämföra med hur pass mycket varsammare dagens svenska speltillverkare är med sina varumärken, vare sig de utvecklar spelen väldigt aktivt eller inte. Jag vet inte vad det beror på - kan ju vara personlighet eller ingången till hobbyn - men undrar om det kanske finns någon allmän lärdom om varumärkesbyggande också?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
O flera av de som e emot skulle nog också köpa böckerna bara för att de är svenska rollspel
Spela > köpa!
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag röstar för. Vi kan behöva lite stadsfantasy som skaver lite lagom. Hoppas det kommer någon form av fan skapad hyllning som community content till nya DoD versionen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det är ju intressant att jämföra med hur pass mycket varsammare dagens svenska speltillverkare är med sina varumärken, vare sig de utvecklar spelen väldigt aktivt eller inte. Jag vet inte vad det beror på - kan ju vara personlighet eller ingången till hobbyn - men undrar om det kanske finns någon allmän lärdom om varumärkesbyggande också?
Jag tror att det finns flera olika förklaringar.

1. Miss i målgruppstänket. Target ville attrahera nya spelare och missade de etablerade. Och de nya spelarna var ändå inte attraherade av rollspel.
2. Nostalgi driver mycket idag. Idag är det mycket de etablerade spelarna som både gör spelen och som vill ha spelen, samt nya spelare som vill uppleva det som det var.
3. Kunskap om vad vi gjorde. Vi visste väldigt lite om att göra rollspel jämfört med dagens skapare.
4. Personligheter. De av oss som jobbade med grejerna ville göra våra egna grejer, inte vårda andras gamla saker. Kommer väl kanske av att vi var rätt unga då. "Wow får jag göra vad jag vill? Cowabunga!"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Här röstas det för. Varför? Jag har ingen häst i racet, och tycker inte annorlunda om Chronopia eller Ereb Altor. När det kom var känslan jag fick att det var Äventyrsspels version av Sigil från Planescape, och jag gillade inte det väldigt pråliga omslagen. De som var med i min grupp då var inte så förstjusta och jag tror inte vår DoD-spelledare köpte så mycket av det. Vi spelade hur som helst inget av det utan jag fick testa på det först för några år sedan och tycker väl att det var ok äventyr, och att miljön säkert skulle uppskattas mer nu när folk är vanare med bredare spann.

Den kanske även skulle ha setts som mer ok när den kom om Ereb hade fortsatt leva parallellt. Men jag vet inte vad som gjorde att DoD innan Chronopia börjat minska (rollspelens utkickande från leksaksbutiker efter Kult?) så det kanske inte var värt det som folk sagt i den andra Chronopiatråden.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har ganska mycket kärlek till Drakar och Demoner. Också så till Ereb Altor.

Drakar och Demoner - regelsystemet - hade behövt en riktig omdesign, istället kom Chronopia.
Jag gillar också Chronopia som idé. Jag tror det är roligt att köra några äventyr där, sedan vill både SL och spelarna vidare, ut i världen, ut i Ereb Altor.

Så varför, om man sitter där med Monsterboken, Monsterboken II, Magiboxen, osv... ska man titta åt Chronopia?
Om man redan övergivit Drakar och Demoner för AD&D 2e, EON eller Rolemaster?

För mig känns Chronopia som ett kreativt projekt utan långsiktig strategi, utan en riktig problemanalys, utan att man förstått sina kunder och sitt varumärke, ... och utan att man ens bemödar sig att rätta det trasiga spelsystemet när man gör något helt nytt. Det var kanske ett försök att lägga allt gammalt bakom sig och försöka göra en nystart - utan att ha modet eller orken att göra ett bra regelsystem.

Jag förstår problemet med att ha släppt 3 generationer av ett spel och tillbehör, och så önskar sig fansen en 4e, förbättrad version som samlar de tre tidigare versionerna, samtidigt som nya spelare inte ens kan köpa de gamla prylarna. Jag förstår att man tänker, bränn broarna och börja om! Och om folk ska slänga monsterboken, magiboxen och monsterboxen för att köpa allt nytt, så kan de lika gärna kasta Ereb Altor också. Så är alla spelare på samma plats sedan. Om det inte fanns några alternativ så kanske det kunde funkat.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag har ganska mycket kärlek till Drakar och Demoner. Också så till Ereb Altor.
Det där verkar vanligt, och Chronopia uppfattas då som för annorlunda jämfört med Ereb, eller inte lämpligt att heta Drakar och Demoner. För mig var det dock aldrig så. Mitt ogillande för Chronopia har inget med föregångaren att göra utan med den överdrivna kaxigheten och den dåliga blandningen av extra allt. En galen spelvärld kan vara både inspirerande och avtändande. För mig är Chronopia det senare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
annorlunda jämfört med Ereb, eller inte lämpligt att heta Drakar och Demoner
Well, jag hade inte haft några som helst problem med att Chronopia var en spelvärld till Drakar och Demoner. Eller att Chronopia låg i Ereb Altor (jag tror det fanns en sådan möjlighet).

Mitt problem är att man för första gången kopplade ihop regelsystemet med en specifik - och ganska smal/specifik - spelvärld.

Jag hade kunnat tänka mig att göra något med Chronopia idag - staden/världen. Men jag hade aldrig valt att använda den versionen av DoD till någonting.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Om jag skulle skriva om Chronopia så skulle jag titta mycket på Spire och dess kartor. Minns inte om Chronopia hade bra kartor över staden eller ej, men det känns som att det skulle behövas mer kartor samt bilder på staden för att förstå den bättre och för att bättre kunna skapa en sjysst stämning som SL.



Vore coolt om man som @Gutte skrev kunde skriva det som en communitymodul, men det skulle behövas en stark projektledare för att styra upp något dylikt.
 

Trångmål

Veteran
Joined
26 Jun 2020
Messages
10
Location
Eskilstuna
Emot.

När det kom var jag pepp på ett nytt Drakar och Demoner. Jag hade ju haft så kul med DoD-91. Det jag istället fick var inte alls Drakar och Demoner, utan något helt annat, och det kändes bara fel.

Att kvaliteten på boken var så fruktansvärd att man till slut satt där med typ 150 lösa sidor, gjorde ju knappast saken bättre. Tror att jag fortfarande har den någonstans, med hålslagna sidor insatt i en pärm.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Om jag skulle skriva om Chronopia så skulle jag titta mycket på Spire och dess kartor. Minns inte om Chronopia hade bra kartor över staden eller ej, men det känns som att det skulle behövas mer kartor samt bilder på staden för att förstå den bättre och för att bättre kunna skapa en sjysst stämning som SL.



Vore coolt om man som @Gutte skrev kunde skriva det som en communitymodul, men det skulle behövas en stark projektledare för att styra upp något dylikt.
Det var nog ganska bra kartor per delområde kan jag tycka, men det var ett jäklarns lapptäcke och det saknades en ordentlig översiktskarta (den i grundboken kändes inaktuell efter ett par splatbooks). En del stadsdelar är ju helt bonkers, typ dröm-delen av demonstaden, och jag hade personligen jättesvårt att hajja vilka delar av Chronopia som var täckta av is, var det var ökenkänsla, vilka delar som kontrollerades av vilka av alvhusen etc.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Det var nog ganska bra kartor per delområde kan jag tycka, men det var ett jäklarns lapptäcke och det saknades en ordentlig översiktskarta (den i grundboken kändes inaktuell efter ett par splatbooks). En del stadsdelar är ju helt bonkers, typ dröm-delen av demonstaden, och jag hade personligen jättesvårt att hajja vilka delar av Chronopia som var täckta av is, var det var ökenkänsla, vilka delar som kontrollerades av vilka av alvhusen etc.
Tror det var lite medvetet, så att SL kunde göra lite som hen ville, man hade bilden i grundboken o stadsdels kartorna i splatböckerna o sedan kunde man göra lite som man ville här o där.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Bra poänger alla fyra. Jag menade det dock inte bara i relation till Chronopia. Som jämförelse var DoD då inne på sin i varje fall sin 4e version (84/87, Expert, 91, Chronopia) på 10 år. Mutant väl på sin 5e (1, 2, 2089, Rymd, Chronicles) under samma tid.

Idag har vi istället spel som Eon som inte ändrat spelvärld alls sedan 1996 och vars regelbok är från 2014, samma år som Symbaroum och Mutant År noll kom ut. Men det kan väl som du säger hänföras till din p 3 och det som skrevs tidigare om att mindre upplagor är mer bärkraftiga idag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag ogillade ju Chronopia när det kom, men ändrade senare åsikt. Men ärligt talat har jag mest koll på någon sorts idé om Chronopia. Men detsamma gäller nog till stor del Ereb. Jag vill säga att jag har fina nostalgiska minnen av Ereb, men egentligen är det mest att jag rent intellektuellt vet att vi spelade någon sorts spel i Ereb, och att några av namnen låter vagt bekanta, men jag har ingen egentlig relation till vare sig Ereb eller Chronopia. Men idag gillar jag i teorin båda. Ereb för att det är en lapptäckesvärld som inte hänger ihop (vilket jag tycker är asbra) och Chronopia för att det var så avskytt att jag blev tvungen att ändra åsikt, för jag är en sådan där hopplös anti-människa som låter sina åsikter formas av vad andra ogillar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Som jämförelse var DoD då inne på sin i varje fall sin 4e version (84/87, Expert, 91, Chronopia) på 10 år. Mutant väl på sin 5e (1, 2, 2089, Rymd, Chronicles) under samma tid.
Det här är ju liksom tecken på att designen inte höll från början, och på opportunism. Och det är inte bra för kunderna.

AD&D 2e (som var det konkurrerande spelet till DoD i vår grupp) kom 1989 och ersattes 2000.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Tror det var lite medvetet, så att SL kunde göra lite som hen ville, man hade bilden i grundboken o stadsdels kartorna i splatböckerna o sedan kunde man göra lite som man ville här o där.
Jag kan inte minnas att det står någonstans att en ska skapa sin egen karta och särskilt som den i grundboken har de flesta platser som tas upp i grundboken utmarkerade tror jag snarare att det är ett olöst problem än en medveten strategi. Om de med flit inte gett en korrekt karta så skulle jag nog snarare gissa "lättja" än strategi :)

Hur som helst tycker jag att det är ett problem för jag måste lägga en massa jobb på att få spelvärlden (som jag diggar!) att hänga ihop rent geografiskt.
 
Top