[Chronopia] För eller emot - den stora omröstningen!

Chronopia - för eller emot?

  • För

    Votes: 63 55.3%
  • Emot

    Votes: 51 44.7%

  • Total voters
    114

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Bra poänger alla fyra. Jag menade det dock inte bara i relation till Chronopia. Som jämförelse var DoD då inne på sin i varje fall sin 4e version (84/87, Expert, 91, Chronopia) på 10 år. Mutant väl på sin 5e (1, 2, 2089, Rymd, Chronicles) under samma tid.

Idag har vi istället spel som Eon som inte ändrat spelvärld alls sedan 1996 och vars regelbok är från 2014, samma år som Symbaroum och Mutant År noll kom ut. Men det kan väl som du säger hänföras till din p 3 och det som skrevs tidigare om att mindre upplagor är mer bärkraftiga idag.
Hur mycket ändrades DoDs spelvärld mellan utgåvorna? Jag vet att regelverken skiljde sig men var det inte typ löst definierade Ereb Altor som default med några få alternativa settings under de åren?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Hur mycket ändrades DoDs spelvärld mellan utgåvorna? Jag vet att regelverken skiljde sig men var det inte typ löst definierade Ereb Altor som default med några få alternativa settings under de åren?
Det var nog snarare att nytt material inte alltid skrevs i enlighet med sådant som redan var etablerat. Men i princip var spelvärlden intakt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Hur mycket ändrades DoDs spelvärld mellan utgåvorna? Jag vet att regelverken skiljde sig men var det inte typ löst definierade Ereb Altor som default med några få alternativa settings under de åren?
Inte alls. Eller Ereb Altor var ju den enda spelvärld som fanns. Boxen kom 1989 och införlivade då redan utvecklade regioner, framför allt Aidne och Trakorien från 1988. Vet inte exakt när världen fick form i Sinkadus, det var väl något år tidigare men den hade ju fortfarande väldigt lite innehåll fram till boxen. Sen utvecklades världen bit för bit genom moduler (även om man fortfarande gav ut sådant som var världsoberoende) till 1991 och Kopparhavets kapare som nog var den sista som på riktigt gjorde något. (Kanske att det dök upp något litet i Sinkadus där efter?)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
En liten sidofråga: Kejsaren tar ju tio procents skatt på allt som säljs i staden. Betalade ni någonsin skatt till kejsaren? Jag tror vi glömde :eek:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Röstfusk! Vi som vet sanningen kommer att storma Rollspelsverkets huvudkontor!
Så ”för” vann alltså. Jag är chockad. Om WRNU var en förening skulle jag sagt upp mitt medlemsskap. Jag ställer med andra ord upp på stormningen.

Slutsats av detta? Chronopia är typ ganska poppis? Här finns nostalgiska rollspelsmiljoner att hämta?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Så ”för” vann alltså. Jag är chockad. Om WRNU var en förening skulle jag sagt upp mitt medlemsskap. Jag ställer med andra ord upp på stormningen.

Slutsats av detta? Chronopia är typ ganska poppis? Här finns nostalgiska rollspelsmiljoner att hämta?
Ja, jag tror ju att det skulle finnas en poäng med en varsamt uppdaterad version av Chronopia, typ på samma sätt som KH varsamt tolkade om Ereb. Problemet skulle vara, tror jag, att Chronopia-nostalgiker verkar ha väldigt spretiga åsikter om vad som var *grejen* med Chronopia. Var det illustrationerna? Var det sättet att beskriva världen genom en opålitlig berättare? Var grejen med lobotomerade troll bra eller dålig? Jag tror att mycket av det som upplevdes som bra i Chronopia var sånt som enskilda spelgrupper tog med sig in.

Jag har en lista på saker som jag skulle vilja att ny-Chronopia var, men den är i konstant förändring.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Slutsats av detta?
Ta polls med en nypa salt?

Jag personligen tror att folk resonerar att de hatar åtminstone inte Chronopia så mycket som de tror alla andra gör... så då är de mot gängse uppfattning... alltså "för" i detta fallet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ta polls med en nypa salt?

Jag personligen tror att folk resonerar att de hatar åtminstone inte Chronopia så mycket som de tror alla andra gör... så då är de mot gängse uppfattning... alltså "för" i detta fallet.
Ah! Så du menar att många ”för” är ljumma, medan hatet brinner starkt och klart hos oss som röstar ”mot”. Så alla haters vinner på poäng! Känns bättre nu.

Tycker @Tant Ragnars spaning är intressant: att C är så mkt olika saker för de som gillar det. (För mig är det mest GW-axelskydd och alver på strutsar).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Ett problem för Chronopia är att det inte är dåligt nog. Mutant Chronicles däremot är så dåligt att det är bra.

(Kanske var det även RYMDs problem - det omfamnade inte dåligheten nog?)
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Det finns ju en ganska stor community figurspelare för Chronopia också, man kanske kunde gå samman med dem om ett köp.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
En grej jag verkligen uppskattar med Chronopia när jag bläddrar i böckerna idag är hur mycket stilen bryter med Ereb Altor-böckerna. Istället för långa historiebeskrivningar om vem som var borgmästare i Cerevallis och schematiska skisser över Feliciens militära struktur så är Chronopiaböckerna ett stort fyrverkeri av Coola Grejor.

Jag gillar Erebs pseudoakademiska texter, men jämfört med att läsa Chronopia så är de väldigt torra och trista. Förstår chocken som gamla DoD-rävar måste ha känt när de plötsligt möttes av en spelvärld skriven för att vara kul.

...somliga har tydligen fortfarande inte hämtat sig.

;)
 
Top