[Chronopia] För eller emot - den stora omröstningen!

Chronopia - för eller emot?

  • För

    Votes: 63 55.3%
  • Emot

    Votes: 51 44.7%

  • Total voters
    114

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Med anledning av diskussionen om tråden om vem som äger Chronopia så är det dags att äntligen ta tjuren vid hornen och en gång för alla avgöra om Chronopia är skräp eller geni. Bu eller bä. Ja eller nej. För eller emot!

Det finns inga mellanlägen. Det finns bara hat och kärlek i en fråga som delar rollspelssverige i två oförsonliga halvor. Så vilket blir det? För eller Emot?

Motivera ditt svar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Och jag börjar själv. Det finns ett par coola idéer i Chronopia, fantasystaden som Mega City, äventyrare som gatusamurajer, staden som äventyrssplats. Men jag har aldrig kunnat se förbi axelskyddsplåtarna, och när man går tillbaka till texterna så finns det massa gammalt skräp som inte åldrats särskilt väl (wongoserna, jag tittar på er). Det går säkert att göra ett grymt spel baserat på idéerna i Chronopia, men Chronopia är inte det spelet.

Dessutom är det spelet som dödade Ereb Altor

Av dess anledningar, och med full respekt för all den ärliga kärlek som finns för Chronopia så måste det bli: Emot
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag är för. Det är inte en helt genomtänkt och välfungerande spellinje, och den är ett barn av sin tid, men regelboken har tillräckligt många finurligheter och kul inslag för att det ska vara ett fullt spelbart spel. Hade gärna sett en remake!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Som jag tidigare sagt, jag har inga starka känslor för Chronopia åt något håll, men är hellre för något än emot det :)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
För, det är en kul och annorlunda värld med en massa möjligheter, något i behov av strömlinjeformning, breddning av vissa av raserna, o regeler för att vara del av en struktur istället för bara säljsvärd men det tar inte ifrån den något

wongoserna
Bara för att de är väldigt lika Nederländare så är det inte så problematiskt tycker jag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag röstade emot. Det är jag väl egentligen inte, jag bryr mig inte och ingenting i världen är enklare än att strunta i en fantatysetting från 1900-frösihjäl som man inte bryr sig om. Men: när Chronopia kom var jag 20-någonting, väldigt vuxen och spelade bara mörka, edgy rollspel på engelska. Drakar var redan klassat som barnsligt i mitt huvud och när Chronopia kom med sin estetik så blev det en rätt brutal krock. Jag har förmodligen hånat spelet, på ett tämligen omoget sätt. (Det var alltså jag som var omogen, inte spelet). Så det blev en röst för emot pga gamla synder.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag hade ju inte startat den här tråden om det inte fanns något lockande i Chronopia...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Jag hoppade helt över Chronopia, så jag har inga nostalgiska känslor för det, och såhär i efterhand ser det ut lite som typisk överspändhet från 90-talet med korvtårta och feta axelskydd.

Det finns säkert bra saker med det, men de orkar jag inte ta reda på.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dessutom var det sjukt kul att som omgogen SL hitta på att "kejsaren" förbjudit färgen gul och naturligtvis bar nån av spelarnas karaktär en gul tabard eller kanske kejsaren störde sig på mustascher eller så bestämde hen att alla vapen kostar 1000 gånger original priset eller att dvärgar inte fick bära skägg osv 🤣
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Dessutom var det sjukt kul att som omgogen SL hitta på att "kejsaren" förbjudit färgen gul och naturligtvis bar nån av spelarnas karaktär en gul tabard eller kanske kejsaren störde sig på mustascher eller så bestämde hen att alla vapen kostar 1000 gånger original priset eller att dvärgar inte fick bära skägg osv 🤣
När någon gör Chronopia 2.0 så måste man ju ha med en Edikttabell!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ja, eftersom det är lite tolkningsutrymme så antar jag att man själv får bestämma om man röstar på idén Chronopia eller det faktiska spelet Chronopia
Jag är för. Det är inte en helt genomtänkt och välfungerande spellinje, och den är ett barn av sin tid, men regelboken har tillräckligt många finurligheter och kul inslag för att det ska vara ett fullt spelbart spel. Hade gärna sett en remake!
Sorry, var inte meningen att vara OT

CHRONOPIA ÄR BÄST! Är bara kretiner och kanalpaddlare som inte fattar det!!!!"2!!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Jag röstade emot, trots att jag gillar idén, men det är just det: idén.

När jag nu läste igenom och diskuterade det i Rollspelsbokcirkeln så insåg jag att spelet i sig inte innehöll så mycket, utan det mesta var mest min egen fantasi om vad Chronopia skulle kunna ha varit. Det finns massor av andra spel som handlar om en jättelik stad och det finns andra spel som har en massa gonzo i sig. Chronopia gör det inte bra, inte med dagens mått mätt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Det är för mycket som är skit. Wongoser, demonlabyrinter, gladiatorer fan och hans moster. Alverna är dock bra.
 
Top