[Chronopia] För eller emot - den stora omröstningen!

Chronopia - för eller emot?

  • För

    Votes: 63 55.3%
  • Emot

    Votes: 51 44.7%

  • Total voters
    114

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
FÖR.

När det begav sig i mitten av nittiotalet blev staden aldrig riktigt i fokus, vi ville mest bara vara ute i obygden och rädda byar från tarvliga troll, inte traska omkring i en svårförstådd megastad. Men visst spelade vi nåt av äventyren med glädje. Sen kom fullt av nya spel och system som lockade och den här gamla världen blev blott ett minne.

Jag plockade upp Chronopia igen runt 2014 efter att ha blivit lite uttråkad av vad jag normalt spelade, mest för att ge det en chans som jag kände att jag aldrig gav det. (vill tillägga att jag körde igenom en massa Ä-speläventyr med min förening atm, så det låg ju och pockade i periferin när man bläddrade i biblioteket, sen hjälpte det ju inte att man blev nyfiken av ren å skär trots efter hur mycket det spyddes över spelet i diverse medier).

Sagt och gjort, vi drog igång en spelgrupp som med totalt färska ögon tog oss an staden. Vidunderliga superlativ, aggrokapitalism och något oinspirerad grimdark både trots och på grund av, har jag på senare tid inte haft riktigt lika kul att spela ett rollspel som Chronopia.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
För, inte för jag tycker det är bra, men för att det är den enda av äventyrsspels spel jag skulle tänka mig spela eller vilja se en modern version av.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Alla dessa är utländska spel och räknas därmed inte. För!
Det är ju förvisso Chronopia också, och sen tappert översatt till svenska. King är ju så väldigt stolt över att ha skrivit det att han inte ens listar det bland saker han gjort.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Själva världen som skriven av Bill King i världskapitlet är en underhållande blandning av klassisk fantasy med bitar av allt från Lankhmar till Melniboné och en gnutta av Kings typiska grubblande och melankoliska fantasy (à la Conan, Kane och De fördömdas armé). Tyvärr lever inte själva spelet upp till staden, som hur ingen kunde förmå sig att uppdatera spelledarkapitlet så att det kom med bra idéer som passade spelvärlden. Som en tioåring som försökte sig på rollspel för första gången hade detta varit särskilt användbart. Istället fick man kampanjexemplet från den föregående utgåvan med äventyrare som skulle resa till ett avlägset berg och vinna ett magiskt svärd från minotaurer (eller vad det nu var).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det är ju förvisso Chronopia också, och sen tappert översatt till svenska. King är ju så väldigt stolt över att ha skrivit det att han inte ens listar det bland saker han gjort.
Det har du tydligen rätt i. Då är ju Chronopia inte lika ballt längre.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Som en tioåring som försökte sig på rollspel för första gången hade detta varit särskilt användbart. Istället fick man kampanjexemplet från den föregående utgåvan med äventyrare som skulle resa till ett avlägset berg och vinna ett magiskt svärd från minotaurer (eller vad det nu var).
Håller helt med, hade samma problem
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Kan vi locka dig till att göra en mer ingående genomgång?

För mig känns många stora äventyrsfantasystäder som steampunkiga alt-london, men jag kanske har tittat på fel exempel?
Jaaa, vi vill se @God45 recensera Chronopia!!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag röstade FÖR.

Jag har aldrig läst Chronopia och jag är inte så sugen på det heller. Men jag är generellt negativ till "standardfantasy" och jag tycker om reaktionen Chronopia väcker hos svenska konservativa och nostalgiska DoD-spelare. Jag blir överhuvudtaget ofta glad av saker som bryter mot traditionen, framför allt när det retar traditionalister. Barnsligt? Javars, men nån hobby ska man väl ha. Sen gillar jag generellt "more is more", så om man nu absolut måste ha fantasy så är det nog så jag gärna vill ha den.

Sedan är ju Chronopia vapensyskon till mitt absoluta favoritspel bland Äventyrspel/Targets produktion, Mutant Chronicles. Som ju var betydligt bättre än några muterade kaniner i nån lerig postapokalyps. Tillsammans mot det traditionella!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
1000 ggr för. Det är ett barn av sin tid och i ny tappning skulle saker så klart se annorlunda ut.

Och det är inte bara 1000 ggr mer intressant än Ereb Altor, det 1000000 mer intressant än Ereb Altor.

#micdrop
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Det är ju förvisso Chronopia också, och sen tappert översatt till svenska. King är ju så väldigt stolt över att ha skrivit det att han inte ens listar det bland saker han gjort.
Jag skickade ett mejl till honom om Chronopia och han verkade mest glad att någon kom ihåg det, även om det låg långt bak i tidens dimmor för honom Han skrev en del för andra spel än Warhammer och Chronopia under nittiotalet, som Mutant Chronicles åt Target Games och Leviathan åt Grendel Productions (numera Scotia Grendel). Det skulle dock vara roligt att se hans ursprungliga manuskript till Chronopia, men jag antar att det gått förlorat sedan länge.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Efter min brutala sågning av spelet så är min röst så klart: för. Men det hade behövt fler axelskydd och mindre dryga regelkapitel i en perfekt värld.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
1994 svepte en våg av nyskapande genom rollspels-Sverige. Rollspelarna fick spontant känsla för gritty dieselpunk estetik. Detta blottade bristerna i det gamla Drakar & Demoner. Många gamla rävar ville behålla spelvärlden precis som den var, de föll av för det spontana, det omedvetna i rollspelarnas känslor.

Drakar & Demoner splittrades i en traddig och en nyskapande del. I och med Chronopia, där Ch-stavningen står för nyskapande, inser man att det är spelskapares uppgift att lyfta, förvandla den omedvetna och spontana känslan, till en medveten, organiserad känsla för nyskapande.

Vi Chronopier ser inte Ereb Altors död som något dåligt i sig. Tvärtom! Ereb Altors död var bra och nödvändig för att kunna ena rollspels-Sverige på nyskapande grund. Precis som DnD stärktes under 4.0 och precis som Palladium stärktes under Rifts genom kampen mot bakåtsträvare, precis så kommer dagens nyskapande rollspels-Sverige att stärkas genom kampen mot de gamla rävarnas inflytande! Det lär oss historien.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
1994 svepte en våg av nyskapande genom rollspels-Sverige. Rollspelarna fick spontant känsla för gritty dieselpunk estetik. Detta blottade bristerna i det gamla Drakar & Demoner. Många gamla rävar ville behålla spelvärlden precis som den var, de föll av för det spontana, det omedvetna i rollspelarnas känslor.

Drakar & Demoner splittrades i en traddig och en nyskapande del. I och med Chronopia, där Ch-stavningen står för nyskapande, inser man att det är spelskapares uppgift att lyfta, förvandla den omedvetna och spontana känslan, till en medveten, organiserad känsla för nyskapande.

Vi Chronopier ser inte Ereb Altors död som något dåligt i sig. Tvärtom! Ereb Altors död var bra och nödvändig för att kunna ena rollspels-Sverige på nyskapande grund. Precis som DnD stärktes under 4.0 och precis som Palladium stärktes under Rifts genom kampen mot bakåtsträvare, precis så kommer dagens nyskapande rollspels-Sverige att stärkas genom kampen mot de gamla rävarnas inflytande! Det lär oss historien.
Ännu ett inlägg som förstår trådens syfte perfekt!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag är kluven!

Det här är ju asballt: http://www.rollspel.nu/threads/rollspelsbokcirkel-chronopia.77872/post-1083470

Men ändå skaver det.

Jag tror att det beror på att spelmakarna tog mitt kära dockskåp med trevliga lapptäckesvärldar och standardfantasy (EDD), och gjorde en bisarr mix av Kult, WHFRP och emo.

Jag var inte färdig (blir nog inte det heller) med gammel-DoD som i mitt tycke inte behövde bli annorlunda.

Kanske om Chronopia hade fått vara sitt eget spel med en egen värld och lämnat fina Ereb Altor till oss konservativa? Det hade jag gillat bättre.

Min röst blir EMOT.
 
Top