[Chronopia] För eller emot - den stora omröstningen!

Chronopia - för eller emot?

  • För

    Votes: 63 55.3%
  • Emot

    Votes: 51 44.7%

  • Total voters
    114

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Tror de på omslaget ska vara Lysander alver, de är ju huset Lysander som föder upp parastrutsarna, alternativt Aramas med tanke på deras val av vapen.
Precis, men strutsgardet ska vara Cerias påfund. Vem annars skulle få för sig något sådant? Men såvitt jag förstått brukar omslag och illustrationer beställas i ett tidigt skede innan manuskriptet är klart och bygger på vad för koncept eller material man har tillgängligt, och konstnärerna har ju inte tid att lusläsa allt. Det är ju inte heller helt sällan som bokomslag inte ser ut som något i böckerna.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,106
Location
Stockholm
Precis, men strutsgardet ska vara Cerias påfund. Vem annars skulle få för sig något sådant?
:geek: Fädergarde, inte strutsgarde :geek: Och det står ingen stans att endas Cerias har strids tränade parastrutsar, bara att de köper upp stora mängder av dem från Lysander.

Samt att det är ju Ventur alverna som e kända för kända för att avstå från prål, tror inte det nämns något sådant om Cerias.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
:geek: Fädergarde, inte strutsgarde :geek: Och det står ingen stans att endas Cerias har strids tränade parastrutsar, bara att de köper upp stora mängder av dem från Lysander.

Samt att det är ju Ventur alverna som e kända för kända för att avstå från prål, tror inte det nämns något sådant om Cerias.
alver i Chronopia, sidan 59
AA923707-0C12-48C6-AA14-A2B7B10DB98F.jpeg
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Något som jag vill se ändrat i en ny version av Chronopia är att Koth har underhus eftersom det skulle göra att man har mer att röra sig med som SL eller RP när det kommer till politik, handel o sådan o vad man har för valmöjligheter.


ta en titt på sid 37
Fair enough :) . Kärt garde har många namn!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
alver i Chronopia, sidan 59
View attachment 8068
Alltså bara det här får mig nästan att rösta för trots att jag har en väldigt svag, om ens någon, koppling till Chronopia.... Är ju bättre än de där ankorna som folk så gärna hyllar här på forumet. Ryttare på strutsar vinner min röst för, helt klart något som känns tillräckligt underligt och fascinerande för att få igång min fantasi.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Jag tvättar bort lite av Koths drow-kink och låter dem vara helylle pepperidge farm utåt, ledande snabbmatskedjor samt lyxrestauranger som huvudsaklig näring, men är lika giftporriga och bdsm som vanligt så snart ingen utomstående dristar sig att blicka in. Under bordet säljer de mord, gift och droger som ingen annan. De har ju också perfekta möjligheter i restaurangerna att låta gästerna få bli testsubjekt för spännande nya uppleverlser
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
:geek: Fädergarde, inte strutsgarde :geek: Och det står ingen stans att endas Cerias har strids tränade parastrutsar, bara att de köper upp stora mängder av dem från Lysander.

Samt att det är ju Ventur alverna som e kända för kända för att avstå från prål, tror inte det nämns något sådant om Cerias.
Ytterligare en anledning för mig att läsa om böckerna snart igen om jag inte kan minnas sådana elementära fakta. Det står dock följande på sidan 37 (Vildmarkens bestar - Parastruts): "De säljs i stora mängder till Cerias som stridstränar dem och använder dem i sitt s.k. fjädergarde."
Så sannolikt är det inget annat hus som skulle vara dumdristigt nog att rida terrorfåglar i stor skala. Cerias är ju också kända för att föredra välpolerade rustningar över krås och spets.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Jag tvättar bort lite av Koths drow-kink och låter dem vara helylle pepperidge farm utåt, ledande snabbmatskedjor samt lyxrestauranger som huvudsaklig näring, men är lika giftporriga och bdsm som vanligt så snart ingen utomstående dristar sig att blicka in. Under bordet säljer de mord, gift och droger som ingen annan. De har ju också perfekta möjligheter i restaurangerna att låta gästerna få bli testsubjekt för spännande nya uppleverlser
Något jag tycker är roligt med Koth är att de är som att Menzoberranzan flyttats till stora torget i Waterdeep men ingen gör något åt det utan vänder bara bort blicken och skyndar förbi.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,106
Location
Stockholm
Något jag tycker är roligt med Koth är att de är som att Menzoberranzan flyttats till stora torget i Waterdeep men ingen gör något åt det utan vänder bara bort blicken och skyndar förbi.
Vill du vara den som säger åt alla stadens högdjur att det inte finns något spindelsilke att få tag på eftersom man har förargat Koth?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,901
Jag tycker det är kul att berättaren i boken själv säger ”Ja, det är sant” när strutsarna nämns, som för att förtydliga att författaren själv är medveten om att det är en galen idé, men så cool att den måste med ändå 😁
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Efter att man första gången satt ned och gjorde karaktärer med någon som redan spelat spelet blev det en intressant upplevelse. Alla gör typ någorlunda normala karaktärer, en halvlängsman, ett par människor. Sen sitter det erfarna proffset ned och gör en uråldrig dimmalv.

Jag ger det gameplay av 10. Givetvis för!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag tycker det är kul att berättaren i boken själv säger ”Ja, det är sant” när strutsarna nämns, som för att förtydliga att författaren själv är medveten om att det är en galen idé, men så cool att den måste med ändå 😁
Det är en av sakerna som jag tycker är *grejen* med Chronopia är att vi mest får ta del av världen genom en skrävlande, och troligen opålitlig, berättare. Det gör liksom inget om det heter fjädergarde, eller strutsgarde. Det kanske inte ens finns några strutsar! All information om världen är bara hörsägen och rykten. Den biten skulle jag vilja spinna vidare på för en Chronopia 2.0 i syfte att få till en modulär beskrivning där grupper kan plocka russinen till sin egen kaka, och helt enkelt avfärda saker de inte gillar som falska rykten.

"Koth kämpade länge för att tvätta av sig bilden som vansinniga giftmördare. Hur kan hela Chronopia fått för sig att ett gäng pryda silkesspinnare är en dekadent dödssekt? Det hela verkar ha haft sin upprinnelse i att en plump dryckesvisa om fru Koths preferenser för att krydda sitt kärleksliv med spindlar blev populär bland arenastadens sämre krogar. Huset Aramas, som länge försökt få fotfäste i silkesmarknaden, lejde via bulvaner spefåglarna för att brodera ut myten om Koth som vansinniga spindelfanatiker. Deras visor spreds snabbt, och ja, nu vet alla att Koth är obehagliga giftkokande spindelmagiker."
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Efter att man första gången satt ned och gjorde karaktärer med någon som redan spelat spelet blev det en intressant upplevelse. Alla gör typ någorlunda normala karaktärer, en halvlängsman, ett par människor. Sen sitter det erfarna proffset ned och gör en uråldrig dimmalv.

Jag ger det gameplay av 10. Givetvis för!
Jag minns väldigt tydligt att alla började göra uråldriga dimalver när Chronopia kom ut.

Vi spelade fortfarande DoD 91...
 
Top