[Chronopia] För eller emot - den stora omröstningen!

Chronopia - för eller emot?

  • För

    Votes: 63 55.3%
  • Emot

    Votes: 51 44.7%

  • Total voters
    114

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Efter att man första gången satt ned och gjorde karaktärer med någon som redan spelat spelet blev det en intressant upplevelse. Alla gör typ någorlunda normala karaktärer, en halvlängsman, ett par människor. Sen sitter det erfarna proffset ned och gör en uråldrig dimmalv.

Jag ger det gameplay av 10. Givetvis för!
Alltså, vi började med att experimentera med att göra karaktärer vars ena förälder var ett vilt troll och den andra en dimalv.... kanske inte mitt stoltaste ögonblick :D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Alltså, vi började med att experimentera med att göra karaktärer vars ena förälder var ett vilt troll och den andra en dimalv.... kanske inte mitt stoltaste ögonblick :D
Ett experiment två spelare min spelgrupp i tonåren gjorde med reglerna till Chronopia var en variant av Masterblaster från Mad Max. En spelare var en liten men väldigt smart halvlängdsman (eller var det wongos eller vad de heter) och den andra var ett stort men korkat troll. Den lille varelsen satt i en korg på trollets rygg och sa åt det vad det skulle göra. Trollet hade bepansrade stridshandskar och slog folk i huvudet. Spelaren lyckades övertala spelledaren att trollets slag alltid skulle träffa huvudet på fienden då trollet var så stort och liksom slog uppifrån och ned, som när man dunkar näven i ett bord. Detta ledde till att trollet dödade alla på första slaget och då slåss var det enda trollet kunde göra var den färdigheten maxad in absurdum. De två spelarna hade väldigt roligt under spelmötet och jag vill minnas att det var lite av en mardröm för spelledaren. Vi använde reglerna till Chronopia här men körde i Ereb Altor vilket gjorde duon ännu mer märklig.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Ett experiment två spelare min spelgrupp i tonåren gjorde med reglerna till Chronopia var en variant av Masterblaster från Mad Max. En spelare var en liten men väldigt smart halvlängdsman (eller var det wongos eller vad de heter) och den andra var ett stort men korkat troll. Den lille varelsen satt i en korg på trollets rygg och sa åt det vad det skulle göra. Trollet hade bepansrade stridshandskar och slog folk i huvudet. Spelaren lyckades övertala spelledaren att trollets slag alltid skulle träffa huvudet på fienden då trollet var så stort och liksom slog uppifrån och ned, som när man dunkar näven i ett bord. Detta ledde till att trollet dödade alla på första slaget och då slåss var det enda trollet kunde göra var den färdigheten maxad in absurdum. De två spelarna hade väldigt roligt under spelmötet och jag vill minnas att det var lite av en mardröm för spelledaren. Vi använde reglerna till Chronopia här men körde i Ereb Altor vilket gjorde duon ännu mer märklig.
Alltså, det var ju inspirerat! Kanske något att försiktigt föreslå mina yngre spelare faktiskt, kul dynamik som kan ge rätt roliga uppslag (eller nedslag antar jag:) )

Jag minns att några i min barndoms spelgrupp spelade ett par vettvilliga gobliner som fått tag i en rullstol som drogs av en oregerlig gris, så de rullade fram över gatorna å ställde till med oreda. Tror till och med att de mer eller mindre kunde använda sig av kloakuppgångar som teleports. Iallafall hittade de en lår med gasvapen och lekte pansarvagn tills de till mötte sitt slut i en patrull svartgardister :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Är ju bättre än de där ankorna som folk så gärna hyllar här på forumet. Ryttare på strutsar vinner min röst för, helt klart något som känns tillräckligt underligt och fascinerande för att få igång min fantasi.
TÄNK ER ANKOR SOM RIDER PÅ STRUTSAR! :gremshocked:
Om någon gör en nyversion av Chronopia måste de ju ha med ankor.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Alltså, om nån tjallar till disney så kommer svenska rollspelsnostalgibranschen försvinna :O
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Alltså, om nån tjallar till disney så kommer svenska rollspelsnostalgibranschen försvinna :O
Disney lyckades inte ens komma åt "Arne Anka". Det var nog närmare någon slags intrång än rollspelsankor.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Jag minns väldigt tydligt att alla började göra uråldriga dimalver när Chronopia kom ut.

Vi spelade fortfarande DoD 91...
Det var en väldigt stor trend bland uråldriga dimalver att åka till Chronopia och bli hyrsvärd så de kunde jaga gobliner i kloakerna. Nästan som de gått i barndom och deras handlingar styrdes av tolvåringar...
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Alltså, vi började med att experimentera med att göra karaktärer vars ena förälder var ett vilt troll och den andra en dimalv.... kanske inte mitt stoltaste ögonblick :D
Inte helt långsökt faktiskt om man har läst The Broken Sword (Det brutna svärdet) av Poul Anderson.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Det var en väldigt stor trend bland uråldriga dimalver att åka till Chronopia och bli hyrsvärd så de kunde jaga gobliner i kloakerna. Nästan som de gått i barndom och deras handlingar styrdes av tolvåringar...
Genialt!

Eller, jag menar, givetvis. Det är ju välkänt att unga alver, asarim, gärna beger sig ut i världen för att upptäcka den (se Alver, Sinkadus 15). Vad som är mindre känt är att uråldriga dimalver, senirim, också beger sig ut i världen för att söka efter sina läsglasögon (jag lade dem PRECIS här för bara 700 år sedan), döda gobliner och klaga på dagens ungdom.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Genialt!

Eller, jag menar, givetvis. Det är ju välkänt att unga alver, asarim, gärna beger sig ut i världen för att upptäcka den (se Alver, Sinkadus 15). Vad som är mindre känt är att uråldriga dimalver, senirim, också beger sig ut i världen för att söka efter sina läsglasögon (jag lade dem PRECIS här för bara 700 år sedan), döda gobliner och klaga på dagens ungdom.
Nu vill jag spela en flertusenårig dimalv med läsglasögonen nedskjutna på nästippen (hen skall dessutom hela tiden påpeka att hen minsann inte alls behöver dom) . Hen skall självklart rida på en folkilsk stuts

Hen skall också ha på sig morgonrock och ludna tofflor samt ha en pipa i mungipan och var och varannan mening skall hen börja med dagens ungdom eller på min tid
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Nu vill jag spela en flertusenårig dimalv med läsglasögonen nedskjutna på nästippen (hen skall dessutom hela tiden påpeka att hen minsann inte alls behöver dom) . Hen skall självklart rida på en folkilsk stuts

Hen skall också ha på sig morgonrock och ludna tofflor samt ha en pipa i mungipan och var och varannan mening skall hen börja med dagens ungdom eller på min tid
Ärkemagiker Stofilion, är det du?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ärkemagiker Stofilion, är det du?
Vem är det som frågar kom närmare så jag kan se dig , förresten har du sett min struts ? Jag parkerade den alldeles utanför eller om det var två kvarter bort eller kanske nere i hamnen.

Ja men svara då har du sett min struts , ja se dagens ungdom dom har ju inte ens mål i munnen annat var det på min tid.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Nu vill jag spela en flertusenårig dimalv med läsglasögonen nedskjutna på nästippen (hen skall dessutom hela tiden påpeka att hen minsann inte alls behöver dom) . Hen skall självklart rida på en folkilsk stuts

Hen skall också ha på sig morgonrock och ludna tofflor samt ha en pipa i mungipan och var och varannan mening skall hen börja med dagens ungdom eller på min tid
1643289974143.png

(Gerdion, en 4.320 år gammal dimalv. Ingen information om eventuell pipa, morgonrock eller ludna tofflor.)

EDIT! Nu står det förvisso att "Geridon har allt han behöver i sitt torn", vilket rimligtvis inkluderar pipa och tofflor.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
För!

Mega city one i steampunk fantasy miljö är asballt!

Hatade Chronopia när det kom. Vår förening hade ett distinkt Chronopia-hatande namn. Spelade ändå en del Chronopia efter ett tag och det blev roliga rollspersoner men trista äventyr.

Läste om delar av grundboken nyligen och tycker den är klockren. Minns dock modulerna och särskilt äventyren som besvikelser.

Tycker man bör ge ut på nåt men i reviderad form med lite nya äventyr.
 
Top