[Chronopia] För eller emot - den stora omröstningen!

Chronopia - för eller emot?

  • För

    Votes: 63 55.3%
  • Emot

    Votes: 51 44.7%

  • Total voters
    114

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Hundra procent medhåll. Jag skissade på en strikt struktur och väg till medborgarskap och dessutom en väg ovanför (bli senator och dubbas till riddare och sådär) och om du inte har ett medborgarskap är din enda trygghet att gå med i en organisation.
Det här intressant med tanke på att det känns som de flesta klagar över att det blev för mycket byråkrati o struktur i tillbehörsböckerna, medan du verkar vilja lägga till ytterligare ett lager av detta.



arenor och slavar.
Med tanke på att Chronopia redan har arenor och slavar vad från Rom är det du vill tilllägga där?

De Sade skrev rätt mycket intressant och sexuell dekadens i Chronopia känns helt enkelt väldigt rätt. Så ta det som De Sade skrev och pumpa in steroider så blir det vad jag tänker mig mitt Chronopia. Ett Chronopia där en tillräckligt mäktig och inflytelserik person kan nyttja en svagare på ett sexuellt vis. Orgier är inget ovanligt utan snarare något som överklassen och adels ungdom öppet ägnar sig åt. Huset Degas och andra avviska hus må vara trendsättare inom området men självklart vill även de olika sultanerna och andra furstar, senatorer och mäktiga personer också följa de trender alverna skapar.
Känns som det redan finns där i mångt o mycket med tanke på alla bordeller, harem, slavar, och liknande. Till det kan vi ju ta till att mer eller mindre alla fraktioner verkar syssla med droghandel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Problemet där är ju att vi har etablerat att flertalet av fraktionerna (d.i.b. alvhusen) handlar med en massa andra länder med både både sjö- o luftskepp.
Om jag skulle göra ett nytt Chronopia så skulle jag inte bry mig alls om bakåtkompatibilitet. Jag skulle kolla igenom etablerat material, behålla det jag tyckte verkade ballt och som passade min vision, slänga resten. Göra de förändringar jag tyckte behövdes eller som jag helt enkelt kände för. Vill man spela gamla Chronopia kan man väl göra det, tänker jag. Det finns inget egenvärde i att kedja fast sig vid det traditionella materialet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det här intressant med tanke på att det känns som de flesta klagar över att det blev för mycket byråkrati o struktur i tillbehörsböckerna, medan du verkar vilja lägga till ytterligare ett lager av detta.




Med tanke på att Chronopia redan har arenor och slavar vad från Rom är det du vill tilllägga där?


Känns som det redan finns där i mångt o mycket med tanke på alla bordeller, harem, slavar, och liknande. Till det kan vi ju ta till att mer eller mindre alla fraktioner verkar syssla med droghandel.
Chronopia har liksom mer eller mindre allt i någon utsträckning så även om det redan finns arenor och slavar så går det att göra det mer Rom än vad det är och mer direkt fokus i kampanjer. Jag körde för något år sedan en kampanj där spelarna började som krigsfångar som skulle bli avrättade på den stora arenan. Självklart var hela poängen att de skulle göra en Spartacus och lyckas bli slavar/gladiatorer istället för att dö på arenan. Så öppningsscenen med strid blev mer ett sätt att se hur mycket varje spelare rp skulle värderas och vem som skulle köpa dem. De hade alltså plot armor i öppningsscenen där de inte kunde dö men de kunde strida så dåligt att de inte började kampanjen med att vara sin gladiatoragenturs större namn. Nu lyckades de väl och kampanjen flöt på väl utan att stanna vid att för alltid var gladiatorer.

Så ja, mycket av det jag gillar finns redan i Chronopia men inte riktigt på det sättet som jag personligen föredrar det. Så vad vill jag tillägga? En uttalad gladiatorkultur inom inte bara en stadsdel, utan hela staden och imperiet. En mer renodlad slavekonomi där slavar är en tydlig handelsvara som inte endast är till för grovarbete. Även en lärare, magiker eller lärd kan vara slav och då högt värderad och oftast väl omhändertagen.

Gällande dekadensen så är det självklart så att den redan kan finnas i Chronopia, jag ämnar göra så att den syns ännu mer då jag som sagt vill att staden verkligen skall andas att allt är skruvat till max.

I övrigt tror jag än en gång att jag redan beskrivit vad jag vill ha från Romarriket till just min version av Chronopia. Så jag vet inte riktigt vad du är ute efter!?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Om jag skulle göra en Chronopia-remake så skulle jag till att börja med nog göra staden närmast oändligt stor. Kanske finns det en "utsida", kanske inte. Ibland ger sig folk ut på expeditioner för att försöka hitta stadens kanter. En gång trodde någon att de hittat en kant, men det visade sig bara vara en enorm park, med stad runtomkring.
Det är inte min personliga grej men man skulle möjligen få en liknande effekt, mentalt, om man gjorde som med Stockholm* - att invånarna i Staden är fast övertygade om att allt som är värt att nämna händer i staden och resten av omvärlden är mer en blindtarm som sitter fast i den... ;)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Gällande dekadensen så är det självklart så att den redan kan finnas i Chronopia, jag ämnar göra så att den syns ännu mer då jag som sagt vill att staden verkligen skall andas att allt är skruvat till max.
Får jag föreslå en läsning av Jason Thompsons serietidnings tolkningen av The Doom That Came to Sarnath som inspiration, den har ett antal riktigt bra dekadens scener.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Chronopia hade inga av DoD:s traditionella djurfolk, men istället introducerade de drakoniter. Tyvärr ignorerades darkoniterna nästan helt i tillbehörsböckerna och dessa borde ju självklart utforskas mer. Men borde man ha med mer djurfolk i en nyversion, o om så vilka? Ska man gå med de gamla klassiska standarden av ankor o vargmän eller ta in hela bunten av djurfolk från DoD:s historia? Eller ska man göra några nya djurfolk som inte har använts tidigare i DoD?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Chronopia hade inga av DoD:s traditionella djurfolk, men istället introducerade de drakoniter. Tyvärr ignorerades darkoniterna nästan helt i tillbehörsböckerna och dessa borde ju självklart utforskas mer. Men borde man ha med mer djurfolk i en nyversion, o om så vilka? Ska man gå med de gamla klassiska standarden av ankor o vargmän eller ta in hela bunten av djurfolk från DoD:s historia? Eller ska man göra några nya djurfolk som inte har använts tidigare i DoD?
Krabbfolk har ju nämnts. Varför inte något folkslag som baseras på insekter snarare än vargar, ankor eller annat.

Men det får ju inte bli hur fånigt som helst, jag menar vem vill spela ett Snigelfolk? ;)

Cog.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Varför inte något folkslag som baseras på insekter
Leena Krohns Tainaron, brev från en annan stad har bara (bortsätt från berättaren) olika typer av insektsfolk i sig, kan vara inspirerande för den som vill gå utanför standard tolkningen av insektsfolk

Men det får ju inte bli hur fånigt som helst, jag menar vem vill spela ett Snigelfolk? ;)
Baserat på vissa mangor som finns så känns det som det kunde slå i Japan
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag lutar nog mer åt krabbfolk och insektsfolk än mot däggdjursfolk eller fågelfolk. Å andra sidan, i Bas-Lag finns ju både fågelfolk och insektsfolk. New Crubozon känns som en stad man kan hämta inspiration från.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
och, för att spinna vidare med folkslag från Bas-Lag som skulle kunna passa i Chronopia: the Hotchi.

the hotchi are a race of humanoid hedgehog people who ride a domesticated breed of giant rooster.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Borde vi ha typ-skotska grävlingar ridande fasaner? Som en blinkning till Mutant
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Borde vi ha typ-skotska grävlingar ridande fasaner? Som en blinkning till Mutant
Det är väl de nya ha högländerna? Så viktigt att de också är 2.6m långa och har claymores
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Kanske! Jag tog texten från https://en.wikipedia.org/wiki/Bas-Lag#Hotchi men China Mieville kan såklart hämtat inspiration från Grimm.
"kan"? Om det bara var igelkottsfolk hade jag trott på "kan", nu rider de också tuppar vilket gör "kan" till "har".

Förresten, det är synd att de använde det amerikanska rooster istället för det engelska cock, så många dåliga ordvitsar man kunde fått ur cock :p

Det är väl de nya ha högländerna? Så viktigt att de också är 2.6m långa och har claymores
Högländarna har aldrig känts så skotsk för mig, med hela deras hedern-i-svärdet, rytteri, bor i berg, och flätade skägg. Vist de är uppdelade i klaner o använder långsvärd, men bortsätt från det så nämns inga andra grejer som brukar förknippas med skottar, o båda de sakerna förekommer bland andra grupper.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nu när vi bestämt, en gång för alla, att Chronopia är bäst....

....så vill du såklart skriva en enbladare om ett kvarter i Chronopia!
 
Top