[Chronopia] För eller emot - den stora omröstningen!

Chronopia - för eller emot?

  • För

    Votes: 63 55.3%
  • Emot

    Votes: 51 44.7%

  • Total voters
    114

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag vill från djupet av mitt hjärta tack de två smakens väktare som röstat ”emot” sedan jag så oansvarigt väckte liv i tråden. Team haters kan fortfarande vinna!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag misstänker att WRNU har större andel folk som gillar Chronopia än genomsnittliga befolkningen. Vi gillar ju i regel udda grejer som försöker med något nytt?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Att blåsa liv i ett ”nytt” Chronopia borde konstruktionsmässigt inte vara lika svårt som med de flesta andra äldre rollspelsvärldar. Detta då Chronopia egentligen är en stor byggsats där det är lika enkelt att lägga till nya saker till staden som det är att välja bort det man ogillar. På så sätt så kommer även ”Chronopi-puritaner” inte ha några problem med att nya saker produceras då de garanterat hittar något bland det nya som de vill applicera på just sitt Chronopia.

Rent spontant känns det som denna fördel inte är lika enkel med andra fantasy-världar, men jag kan ha fel.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Att blåsa liv i ett ”nytt” Chronopia borde konstruktionsmässigt inte vara lika svårt som med de flesta andra äldre rollspelsvärldar. Detta då Chronopia egentligen är en stor byggsats där det är lika enkelt att lägga till nya saker till staden som det är att välja bort det man ogillar. På så sätt så kommer även ”Chronopi-puritaner” inte ha några problem med att nya saker produceras då de garanterat hittar något bland det nya som de vill applicera på just sitt Chronopia.

Rent spontant känns det som denna fördel inte är lika enkel med andra fantasy-världar, men jag kan ha fel.
Jag har funderat en hel del runt det och tror att du kan ha både rätt och fel.

Jag tänker på KH väldigt lyckade take på Ereb. Om jag förstår det rätt så lyckades de identifiera en ”kärna”, mycket baserad på Briors och Mekanurgs bidrag till lapptäcket. Grejen med just dessa herrars bidrag till Ereb, till skillnad från andra bitar, är att de hämtar mycket inspiration baserat på en rätt gedigen bas av (den riktiga världens) historia och kultur. KH lade sedan till sådant som passade in, tematiskt.

Chronopia då, å andra sida , är precis som du säger bara ett långt upptåg av COOLA SAKER. Utmaningen blir att identifiera de COOLA SAKERNA som bör vara kvar, plocka bort de ocoola sakerna, och sedan presentera rubbet på ett sätt att det är någon sorts valbar lista.

du får därmed inte lika mycket ”hjälp” av att hitta källorna till allt - liksom, från vilken epok kom strutsryttare med kråsskjorta så att du kan fiska fram nytt stoff där?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
(Säg gärna till om jag har en direkt felaktig take på ereb/kh eller Chronopia här)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
(Säg gärna till om jag har en direkt felaktig take på ereb/kh eller Chronopia här)
Det bör nog sägas att det finns två Chronopia: det som presenteras i världskapitlet i grundboken och det som byggs vidare på i de efterföljande böckerna. Det ursprungliga Chronopia var en kanske överraskande jordnära blandning av sword & sorcery, sci-fi och en rad historiska kulturer och fenomen med allt från Rom till totalitära regimer under 1900-talets första halva. Världen utanför murarna lämnas öppen eftersom den bara är i förbifarten intressant för det som försiggår i städernas stad, och de olika fantasyfolken är av samma skrot och korn man brukar hitta i till exempel D&D, med undantag för att de nu bor i en storstad med varandra och människorna. Det är till exempel lätt att missa att de så kallade asätarna som håller rent på stadens gator är ghul, eller "ghouls". Förutom kejsarens järnnäve så finns det knappt någon lag och ordning på gatorna och folk förlitar sig på skydd från klaner, gäng, handelshus, tempel och liknande, men alla är å andra sidan fria att söka lycka och rikedom som de vill (och på bekostnad av de svaga och utsatta).
Det senare Chronopia började med att införa idel lagar och licenser, uppehållstillstånd och annan grådaskig, socialrealistisk byråkrati, och började försöka få de olika grupperna och folken att stå ut från de sedvanliga fantasyupplagorna för att ha något att fylla ut böckerna med, vilket gav ett blandat resultat. Å ena sidan är till exempel mycket av alvboken riktigt bra, som det politiska ränkspelet mellan husen och hur furst Belisarius roar sig med att skriva och sätta upp de absolut värsta tänkbara teaterpjäser som bara ett konstnärligt geni med tusentals år på nacken kan skriva ihop, och å andra sidan har alla böckerna väldigt mycket "bloat" som är menat att ge spelarna nya roliga leksaker, som strutsar, nya coola vapen och rustningar och yrke efter yrke med nya förmågor och bonusar. Allteftersom blev böckerna mer och mer extrema vilket kulminerade i Svartblod med cyberorcer och lobotomerade troll, varav det senare var ett bra exempel på hur restriktiv staden blivit med lagar och byråkrater lurandes vid varje hörn.

Det är helt enkelt resultatet av att grundbokens världskapitel och de efterföljande böckerna författades av två olika personer med skilda bakgrunder, erfarenhet och influenser, och säkert hur marknaden utvecklades och vilken riktning Target Games ville att spelet tog (som hur svartblodsimperiet som först nämndes i de senare böckerna är taget från figurslagsspelet Chronopia).

PS: Det var inget fel med idén att ha alver ridandes på stora fjäderfän, problemet var bara att man valde just strutsar. Något som Phorusrhacos hade varit roligare. Dessutom var strutsryttarna från huset Cerias som är kända för att avstå från prål, så valet av kläder på omslaget är något missvisande.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
🎶Chronopia i mitt hjärta
Låt mig besjunga dig nu
Åldrad i ungdomlig grönska
Den eviga staden, det är du!

Av städer jag känner i världen
Är du den stad som fått allt
Genom Kejsarens kärlek till Chronos
En blandning av sött och salt
🎶
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Det kändes då, när C kom, som att det var en reboot efter att Den Femte Konfluxen Liksom avslutat den gamla DoD.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
PS: Det var inget fel med idén att ha alver ridandes på stora fjäderfän, problemet var bara att man valde just strutsar. Något som Phorusrhacos hade varit roligare. Dessutom var strutsryttarna från huset Cerias som är kända för att avstå från prål, så valet av kläder på omslaget är något missvisande.
Tror de på omslaget ska vara Lysander alver, de är ju huset Lysander som föder upp parastrutsarna, alternativt Aramas med tanke på deras val av vapen.
 
Top