[Utmaning] Köpfritt 2022

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag och @entomophobiac har bollat endel om att vi köper för mycket och spelar för lite av det vi köpt. Så vi enades om en utmaning, 2022 är året då vi spelar mer, köper inget. Och för att göra det lite rimligt så var bland det första som vi bestämde oss för att kasta in ett undantag i form av max tre spel som är ok att köpa om de skulle dyka upp.

Reglerna är enkla:
- Inga rollspel eller brädspel får köpas om de inte ingår i listan som du själv sätter upp med undantag (max tre st)
- Spel som undantas måste vara rätt specifika och kan inte gälla en hel linje av spel
- Det är själva transaktionen av ett köp som räknas, så en gammal kickstarter som droppat ner eller en beställning som ligger och väntar på att den ska bli komplett för att skickas räknas inte
- gratisspel eller gåvor är såklart undantagna om det inte sätts i system att köpa och ge bort spel till varandra

Vill du haka på? Skrik till och posta din lista med undantagna spel. Här är min:

- Big Rubble - gamla boxen
- Tunnels and Trolls - 5e utgåvan, boxen med lite sologrejer och grundregler
- Empire of the Petal Throne - gamla boxen
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Mina tre senaste köp var Twilight 2000 2e, Twilight 2000 4e och Ultraviolet Grasslands. (Och möjligen ett polskt Terminator-rollspel, jag kommer inte ihåg om jag faktiskt köpte det eller om det bara var att jag funderade på saken.)

UVG-kickstartern var april 2020, Tw2k4e var september 2020.

Så jag tycker inte att jag är fast i en köpsnurra, men inte spelar jag mer för det.

Men jag kör vidare på tre-temat.

Jag skall ha tre spelpass med tidigare ospelade spel innan jag köper nästa spel.

(Det kan vara kampanj med tre spelpass med ett nytt spel, eller provkarta med ett pass av varje för tre olika spel.)

Finstilt:
1. Spel som skickas till mig för recension räknas inte som köpta.
2. Om Enhörning önskar att vi köper ett brädspel kommer jag att göra det oavsett hur jag ligger till i min självpåtagna inbromsning, det blir förmodligen inte något sådant köp för vi har några ospelade på hyllan. Men kärleken trumfar halva löften till skäggiga forumiter. :)
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Spännande grej! Jag älskar att shoppa, inte minst spel. Jag är på (och det här är sannerligen en utmaning för mig).

Mina tre frikort får nog bli:

Ad Astra (om den kickstartas nästa år)
Nya äventyren till Troubleshooters (eftersom jag och sambon äntligen har valt det som spelet vi kör tillsammans hemma)
Troll och Vättar till Eon

Hur jag ska lyckas hålla detta på årets konvent ligger inte i mina händer.

Som Wilper skriver kommer jag inte räkna spel som skickas för recension som köpta, enbart som förvärvade.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Intressant initativ, men också tråkigt för den som vill stödja den blomstrande hobbyn.

Jag kommer inte haka på eftersom det finns för mycket saker jag vet att jag kommer att köpa. Ikonernas Nåd 3, Mutant Ad Astra, Blade Runner, Drakar och Demoner 2022, Brittiska Vaesen-expansionen, Troubleshooters-scenarion, Fler Aliens-scenarion, CoC Sverige scenarion etc etc etc.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
204
Intressant initativ, men också tråkigt för den som vill stödja den blomstrande hobbyn.

Jag kommer inte haka på eftersom det finns för mycket saker jag vet att jag kommer att köpa. Ikonernas Nåd 3, Mutant Ad Astra, Blade Runner, Drakar och Demoner 2022, Brittiska Vaesen-expansionen, Troubleshooters-scenarion, Fler Aliens-scenarion, CoC Sverige scenarion etc etc etc.
Jag tänkte skriva någonting liknande som du först, sen bestämde jag att spelen bör finnas kvar även 2023. Jag försöker inte läxa upp eller påverka, jag bara luftar hur mina tankar gick. Jag vill ju också ha IN3 och CoC.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tycker att alla är helt fria att spendera pengar på det sätt som gör dem lyckliga, så självklart ska ni hålla i slantarna om ni vill :) (y) För egen del tycker jag det är för kul att stödja folks projekt för att kunna lova något sådant, och jag tycker att det är nästan lika roligt att läsa och bläddra i rollspelsböcker som att spela dem så en bra rollspelsbok är alltid en lyckad investering för mig :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker att ert initiativ är utmärkt.
Jag har t.ex. mer saker i min rollspelssamling än jag någons kommer att hinna spela färdigt under en livstid.

Med det sagt tycker jag det är jättesynd om det stackars rollspelsproducenterna som inte får ett öre.

Så jag står på sidan och hejar på ett berömvärt initiativ..
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Själv har jag krymt min spelsamling avsevärt de senaste åren och ska sälja bort lite till. Samtidigt har jag försökt strama åt mina inköp. Gissar att jag köpt 8-10 spelprodukter under 2021, mest begagnade sådana. Tycker att det känns som en lagom nivå. Bara tre produkter förefaller tråkigt, särskilt om jag skulle snubbla över någon ovanlig produkt som jag verkligen vill ha. Så inget deltagande i utmaningen för min del men jag gillar idén.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Fint initiativ, att hålla nere sin konsumtion är som bekant bra för klimatet. Jag räknar med att köpa en handfull saker till DnD (5e plus OSR) och DoD nästa år men troligen inte något till något annat spel, så för egen del känner jag väl att det hade varit spel för galleriet att gå med i utmaningen.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Intressant initativ, men också tråkigt för den som vill stödja den blomstrande hobbyn.

Jag kommer inte haka på eftersom det finns för mycket saker jag vet att jag kommer att köpa. Ikonernas Nåd 3, Mutant Ad Astra, Blade Runner, Drakar och Demoner 2022, Brittiska Vaesen-expansionen, Troubleshooters-scenarion, Fler Aliens-scenarion, CoC Sverige scenarion etc etc etc.
+1. Spelskaparna behöver allt stöd de kan få.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag tänkte säga att jag inte köpte något rollspel 2021, men jag inhandlade ju ett gäng franska spel på OctoGônes. 2020 var nog fritt från rollspelsinköp, om man inte räknar provtryck av egna alster. Försöker komma på något spel jag köpt de senaste fem åren förutom franska spel på OctoGônes, och har svårt att komma på något. Det släpps så sällan spel på svenska jag är intresserad av att läsa, och spel på engelska är jag heller inte intresserad av. Alla riktigt bra spel är ju gratis.

Så jag vet inte om jag är med i utmaningen, men köper säkert inga spel ändå. Utom kanske om det finns något nytt på OctoGônes 2022.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tänkte skriva någonting liknande som du först, sen bestämde jag att spelen bör finnas kvar även 2023. Jag försöker inte läxa upp eller påverka, jag bara luftar hur mina tankar gick. Jag vill ju också ha IN3 och CoC.
För mig handlar det inte om någon panik i att jag måste köpa dem just 2022 utan om att löpande stödja hobbyn. Om alla skulle hålla upp med att köpa rollspelsprylar under 2022 så finns det troligtvis inte så många spelproducenter kvar 2023.

Med det sagt tycker jag det är ett fint initiativ. Kanske man skulle kunna nöja sig med att inte köpa mer än ett fåtal fysiska produkter 2022 ?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det är nyttigt att ifrågasätta sina vanor ibland! Själv sysslar jag mer med att se till att läsa fler spel än jag köper, så att jag faktiskt betar av hyllorna med oläst. I viss mån gäller detta även pdf:er. Däremot tillåter jag mig fortfarande att köpa nytt, men jag funderar igenom en extra gång om det verkligen är något jag kommer att vilja ha när det dyker upp. Men applåderar ert initiativ!
 
Top