Nekromanti Buggar och konstigheter

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Får man en avisering om ett nytt inlägg i sin egen tråd (får de som aktiverat den funktionen) länkar den till rätt svar (till skillnad från "Senaste inlägg".
Men får man en avisering om en kommentar länkar den till inlägget som kommenteras, inte till kommentaren i sig. Eftersom man "kan" citera kommentarer (manuellt), borde aviseringslänken kunna gå direkt till kommentaren.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille;n997 said:
Om jag klickar på den lilla "senaste posten"-ikonen (se bifogad bild) så får jag ett felmeddelande "Invalid Sida URL".
Jag kan inte återskapa problemet.
Du har händelsevis inte länken? D.v.s. vilken sida ville forumet skicka dig till som inte fanns.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Code:
http://188.126.95.149/rollspelnu/forum/forum/allmänna-diskussionsforum/rollspel-nu/699-faq-feedback?goto=newpost
<-- länken på knappen

Code:
http://188.126.95.149/rollspelnu/forum/forum/allmänna-diskussionsforum/rollspel-nu/699-faq-feedback?p=972#post972
<-- sidan jag hamnar på

Det är alltså den lilla knappen framför trådtiteln, med titeltaggen "Gå till första nya inlägg", som producerar felsidan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille;n1010 said:
Code:
http://188.126.95.149/rollspelnu/forum/forum/allmänna-diskussionsforum/rollspel-nu/699-faq-feedback?goto=newpost
<-- länken på knappen

Code:
http://188.126.95.149/rollspelnu/forum/forum/allmänna-diskussionsforum/rollspel-nu/699-faq-feedback?p=972#post972
<-- sidan jag hamnar på

Det är alltså den lilla knappen framför trådtiteln, med titeltaggen "Gå till första nya inlägg", som producerar felsidan.
Kan du själv återskapa problemet?
Om jag förstått dig rätt vill du ha en sån här länk *testar*
chrull;n972 said:
Det borde vara en enda tråd. Klistrade trådar ska aldrig vara fler än en imo :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
anth;n1006 said:
Jag kan inte återskapa problemet.
Du har händelsevis inte länken? D.v.s. vilken sida ville forumet skicka dig till som inte fanns.
OK, nu kan jag återskapa problemet.
Är man bland Allmänna diskussioner så finns det pilar framför olästa inlägg.
Vad pilen gör är att lägga till koden
?goto=newpost
och så ska man bli skickad till senaste inlägget.
Men innehåller ämnesraden (som även finns i URL:en) åäö blir det uppfuckat
ä blir t.ex. Ĥ
och länken blir ogiltig.

Det känns tyvärr som en bug som vBulletin-temet ska lösa och inte Spidde.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kan du se bilden som jag postade för fyra inlägg sedan? Där finns en liten pil som pekar på en blå prick.

Den blå pricken finns idag. Man hittar den före trådtiteln vid varje tråd med nya inlägg och den har en etikett som heter "Gå till första nya inlägg". Klickar jag på den så får jag felet "Invalid Sida URL", istället för första nya inlägget.

Så vad jag vill är helt enkelt att pricken ska funka.
Krille said:
Bah. Nu hade du ju hittat förklaringen. Glöm den här posten.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille;n1026 said:
Så vad jag vill är helt enkelt att pricken ska funka.
För mig fungerar pricken så länge ämnesraden inte innehåller åäö. Kan du bekräfta att det är likadant för dig?
anth said:
Jag har glömt den där posten. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille;n725 said:
Mer Opera-skumheter: när jag klickar på Svara försöker någon pusha en textfil på 34 bytes till mig, istället för att skicka mig till tråden eller forumet så att jag kan se vad jag skrev. Däremot postas något, men det kan jag ju inte se utan att gå tillbaka till forumet och uppdatera.
Nu har jag installerat och kör Opera 19.0 på Win7Sp1 och svarar dig.
anth said:
och hade inga problem
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Noterade att då jag skriver pm så verkar jag ibland inte kunna radera text stycken jag skrivit. Delete knappen flyttar mig bara till början av raden, backspace gör inget, försöker jag klippa ut texten så händer inget utan texten står kvar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
anth;n1034 said:
Nu har jag installerat och kör Opera 19.0 på Win7Sp1 och svarar dig.
Blä. Där är ju problemet.

Jag hade helt enkelt inte uppgraderat bortom Opera 12.

"Och varför inte det då" frågar vän av ordning.

Jo, för att efter 12.16 så gick Opera över till Chromium-motorn istället för Presto. Därmed slutade de också att skicka ut uppdateringsnotifikationer till Opera, så jag har helt enkelt inte märkt nåt.

Nu har jag dock uppdaterat till 19, och den har tappat precis alla fördelar som Opera hade över sina konkurrenter. MDI - borta. Chatt - borta. Konfigurationer - jävligt försämrade. Jag menar, fecking bokmärken är en nyhet i Opera 19! Jag skojar inte! BOKMÄRKEN marknadsförs som en fecking nyhet! Det säger en del om hur mycket features som Opera tappat när de gick över till Chromium.

Så nu är Opera bara en kass och buggig Chrome med borttappade features. Den enda fördelen som den har fått är att nya wrnu funkar (men bara nästan - textmarkören i den här rutan hoppar som en jävla gummiboll och den tar bort saker på fel ställen när man trycker backspace).

Krille is not a happy cat.
anth said:
Jag kan konfirmera att textmarkören beter sig väldigt konstigt i Opera.
Krille said:
Nu har jag för övrigt nergraderat till 12.16 igen. Jag kan inte jobba med en cripplad Chrome.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik;n1091 said:
Noterade att då jag skriver pm så verkar jag ibland inte kunna radera text stycken jag skrivit. Delete knappen flyttar mig bara till början av raden, backspace gör inget, försöker jag klippa ut texten så händer inget utan texten står kvar.
Vilken webbläsare använder du?
Jag konfirmerade just Krilles liknande problem i Opera.
Vicotnik said:
Google chrome.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,743
Location
Stockholm
Vet inte om det har nämnts, men... När man skriver ett nytt inlägg läggs det liksom till i realtid utan att hela siten laddas om. Detta innebär att det nya inlägget när man just postar det inte hamnar på en ny sida om den aktuella sidan redan var full. Nu gör inte just det så fasligt mycket, men det känns relaterat till att de senaste inläggen tycks synas lite till och från om man spammar uppdate. Ibland syns de, ibland inte. Och det är väldigt förvirrande. Kanske bara är relevant i slutminutrarna av en varulvsrunda, men ändå.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth;n1115 said:
Vilken webbläsare använder du?
Jag konfirmerade just Krilles liknande problem i Opera.
Tredje försöket att svara på det här inlägget:
Jag har samma problem i Chrome. Markören hoppar till slutet och råkar man hålla in Shift när man gör det markeras tydligen all text mellan markörens position och slutet. Det ledde alldeles nyss till att halva mitt inlägg försvann eftersom jag samma sekund började skriva något. Med mer än halva posten markerad mot min vilja.

Ett annat problem jag stötte på nyligen var att Citera-funktionen citerade fel inlägg. Jag tror jag svarade i samma tråd två gånger i rad, och använde citat-funktionen båda gångerna. Jag tror jag var tvungen att ladda om sidan innan den fattade att jag den här gången ville citera ett annat inlägg.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth;n1115 said:
Vilken webbläsare använder du?
Jag konfirmerade just Krilles liknande problem i Opera.
(konfimerat) Nu försökte jag citera Patient Zeta's inlägg ovan direkt efter jag postade tidigare svar, men den väljer att citera samma inlägg som förut.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Fråga: är det någon unstable-version av forumet vi använder oss av? Eller har vi en väldigt speciell setup? Att saker som citat-funktioner inte funkar och att svenska tecken sabbar länkar känns extremt otestat.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull;n1197 said:
Fråga: är det någon unstable-version av forumet vi använder oss av? Eller har vi en väldigt speciell setup? Att saker som citat-funktioner inte funkar och att svenska tecken sabbar länkar känns extremt otestat.
Forumsplattformen är förhållandevis ny, D.v.s. i version 5 är koden omskriven från grunden och har inte mycket med tidigare versioner att göra (t.ex. finns inte längre trådad visning i den här versionen, så som det fanns i tidigare versioner).
Så som jag förstått levereras forumet utan inställningar, d.v.s. det är ett par veckors jobb bara att ställa ni forumet, t.ex. med citat (något som Spidde nu försöker fixa på en vecka). Citat är en inställningsfråga och Spidde har helt enkelt inte hunnit dit ännu.
Vi verkar dessutom vara den första sajt som kör forumet på Svenska. Det är därför Dante sitter och översätter hela forumet - det finns helt enkelt ingen svensk version ännu. Då är det heller nite så konstigt att ingen rapporterat buggar med svenska tecken.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om någon (kalla denne B) kommenterar ett svar (som skrivits av A) i en tråd som jag skapat får jag två aviseringar.
Första aviseringen är OK: "B har kommenterat A".
Andra aviseringen är konstig: "A har kommenterat A".
Någon som känner igen detta och kan konfirmera?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ingen bug, mer ett önskemål.
Nere till vänster i varje inlägg är liten prick som talar om när användaren är online:
Grön = inloggad
Grå = utloggad
Jag har väldigt svårt att se skillnad på de två. Kan man ändra den grå pricken till en röd prick så det blir tydligare?
Dante said:
Det står nu på min lista.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth;n1205 said:
Då är det heller nite så konstigt att ingen rapporterat buggar med svenska tecken.
Men är det problem med svenska tecken så är det ju antagligen problem med alla tecken som inte är standard. Och att det inte har plockats upp tyder på extremt dålig betatestning. Skulle min mjukvara ha de problemen i en stable-version skulle jag skämmas :D
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
När jag försöker posta det nya inlägget i min Pirater!-kampanjkrönika får jag upp följande felmeddelande:

"Maximum number of characters exceeded. It cannot be more than 10000 characters. The current number of characters is 14690"
Ymir said:
detta är needless to say en extremt frustrerande bugg(?), eftersom jag spenderade 2+ timmar med att skriva ett inlägg som då inte går att posta.
 
Top