Ahsokatråden

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Jag gillar en del av grunden i 1-3. Senator palapatins konspiration, Anakins historia och en hel del annat. Det är bara så klumpigt berättat.
Tar man bara bort Anakin och Jar-Jar så är filmerna 1-3 inte värre än medelmåttiga till mediokra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Fast har inte Star Wars varit även innan under långa perioder. Innan prequelsen kom var det väldigt mycket som inte förklarades, och jag tycker det verkar som att de flesta föredrog det så?
Jag skulle säga attd et är stor skillnad på att låta vissa saker vara oförklarade - en stor styrka hos både tidiga Star Wars och Tolkien, för att det väcker intresse och undran och får världen att kännas mer komplett - och att ställa upp en Mystery Box.

Att folk får "känslor" och sådant är däremot bara helt vanlig Star Wars. Det är så det funkar när Kraften finns.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag skulle säga attd et är stor skillnad på att låta vissa saker vara oförklarade - en stor styrka hos både tidiga Star Wars och Tolkien, för att det väcker intresse och undran och får världen att kännas meer komplett - och att ställa upp en Mystery Box.
Nu har jag inte sett säsong 3 av Mandalorian, Andor eller Ashoka så jag har inte full koll på vad för saker som inte förklaras där, men exempelvis den mystiska grottan på Dagobah och vem eller vad kejsaren är, skulle inte det vara saker vi hade kritiserat om filmerna släppts idag för att de aldrig förklaras? Och hade vi inte kanske retat oss mer på hur reglerna kring kraften förändras mellan episod IV och V?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Glömde säga att Ahsoka är ännu mer LoTR nu. Baylan står på Argonath och ser hela vägen till något som liknar Mount Doom.
Jag tänkte ganska exakt samma tanke. Typ "Hörru Baylan, Aragorn ringde och vill ha tillbaka sin pose vid sina stora statyer" :D

Cog.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Jag har säkert fel, men jag får lite känsla av att de vill separera de olika "kraftdomänerna" mellan huvudgalaxen och off-galaxen. Jag kan tänka mig att de mer fantasy-lika krafterna bara kommer finnas i Peridea-galaxen.
I mitt tycke var det som att någon helt annan tv-serie kom och hälsade på i Star Wars-universat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
'Ahsoka’s cardinal sin is a simple one: It’s the middle of a story that the viewer has no way of knowing they started. To make sense of Ahsoka, someone has to tell you that it is a sequel to Rebels, that it leans heavily on several bonkers arcs of The Clone Wars, that its big villain is a callback to decades-old Legacy novels and kind of a Big Deal. And one of the only ways to avoid being frustrated with Ahsoka’s cliffhanger ending is by going in with the knowledge that creator Dave Filoni is working towards a film that will wrap up his “New Republic” story, and that real closure won’t come until then — regardless of whether or not Ahsoka gets a second season, or if its plot threads are continued in The Mandalorian.'

 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
I mitt tycke var det som att någon helt annan tv-serie kom och hälsade på i Star Wars-universat.
Ja, håller i princip med. Var absolut inget fan av Zombie-stormtroopers. Det hade sönder min Star Wars Suspension of disbelief.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag skulle säga att det är stor skillnad på att låta vissa saker vara oförklarade - en stor styrka hos både tidiga Star Wars och Tolkien, för att det väcker intresse och undran och får världen att kännas mer komplett - och att ställa upp en Mystery Box.
Jo. Utan att bena exakt i hur Star Wars gör det över loppet av alla sin produktion (jag ska inte påstå att det inte finns i episod 4-6) så är väl en typisk mystery box en sådan där vi som publik undanhålls sådant som scenens aktörer vet och förhåller sig till. Det i sig går ju att göra bättre eller sämre, de sämre är ofta när karaktärer aktivt pratar om ett problem utan att beröra dess natur, medan bättre sådana kanske bara visar ett skeende okommenterat* eller gör referenser. (Sen tycker jag en mystery box bör ha bäring på intrigen, bara vaga referenser är inte samma sak.)

* SW-relaterat litet exempel som dök i upp i huvudet. I sista avsnittet av Andor sitter en kille (minns inte namnet) på Ferrix och meckar för sig själv. Det sägs inget och han pratar inte med någon. Vi kan ana att han bygger en bomb men inte varför. Den är välfungerande för den använder sig av vad vi sett tidigare (hans pappa är gripen/dödad) och vad som kommer sen (bomben används under upploppet), samtidigt som den inte bygger på att vi tittare vilseleds.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Jo. Utan att bena exakt i hur Star Wars gör det över loppet av alla sin produktion (jag ska inte påstå att det inte finns i episod 4-6)
En av de väldigt många felen med tredje trilogin var Mystery Box-tänket - J. J. Abrams gör alla filmer till samma film genom att det är hans enda redskap. Dessutom som så ofta en tom Mystery Box - inga verkliga förklaringar erbjuds, och det är ju uppenbart att Reys härstamning inte var spikad från början.

(Och en av de likaledes många synderna i The Rings of Power, där skaparna är JJ-protegéer - alla våra stora properties förpestas av honom.)

Mystery Boxes måste inte vara dåligt, men är det oftast.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Mystery Boxes måste inte vara dåligt, men är det oftast.
Nä, inte alls (men ja, ofta). För att ta ett litterärt exempel: Robert Jordan (som jag inte har så höga tankar om i övrigt) använder mystery boxes i hög grad i Wheel of Time. Men han är också duktig på det och hittar en nivå där han låter POW-personens perspektiv "läcka" ut intrig utan att det framstår som konstlat att det han vill dölja inte framkommer.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Just det, en av de saker jag tyckte var sämst var den otroligt tama "unleash hell". Du har alltså en Stjärnjagare som rockar loss med sitt skeppsartilleri, och allt vi får är gröna laserstrålar som ser ut som om de skjutits av en tie fighter eller med ett vanligt lasergevär. Och det dröjer jättelänge innan tornet går sönder.

Det hade varit mycket roligare med feta turbolasrar som trasat sönder tornet på sekunder. Hade snabbat upp scenen lite med ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Nä, inte alls (men ja, ofta). För att ta ett litterärt exempel: Robert Jordan (som jag inte har så höga tankar om i övrigt) använder mystery boxes i hög grad i Wheel of Time. Men han är också duktig på det och hittar en nivå där han låter POW-personens perspektiv "läcka" ut intrig utan att det framstår som konstlat att det han vill döljas inte framkommer.
Den absoluta kungen i tv på att ställa upp ett mysterium och sedan, ibland långt senare, avslöja den logiska och uppenbart från början avsedda förklaringen som en del av den pågående handlingen är JMS i Babylon 5. Det händer igen och igen och igen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vad är grejen med de här häxorna? Vad är det för magi de använder? Hur passar det in i star wars överlag?
Deras magi har varit canon hur länge som helst och har förklarats som en annan krafttrafition än de mer kända såsom Jedi/Sith.

De är med i Clone Wars, de nya spelen med Cal Kestis samt en uppsjö av noveller och serietidningar. Cal Kestis är dessutom en Jedi vars flickvän(Merrin) är en nightsister. Deras sätt att använda kraften har alltid varit mer fokus på att det är magi och inte "vetenskap", häxorna lär tex inte testa hur många midi-chlorians någon har. Deras magi drar kraft både från den ljusa och den mörka sidan men med fördel till den mörka sidan. Både Darth Maul och Asajj Ventress är födda på Dathomir. Häxorna och deras manliga dito är inte människor, de är Zabrak där kvinnorna saknar de annars för Zabrak utmärkande hornen.

Svärdet som Morgan Elsbeth använde i sista avsnittet var samma svärd som den sista modern över Dathomir(Mother Talzin) använde för att försvara Dathomir mot Count Dooku och hans arméer innan häxornas civilisation slogs sönder med endast några få överlevande. Ett sort order 66 fast mot häxorna alltså.

Så magin är inte bunden till den nya galaxen som någon trodde, Tamith Kai är tex väldigt framstående som karaktär i många av de äldre novellerna och använder sin magi samt en ljussabel. Tenel Ka är en halvhäxa som blir Jedi osv. Så deras magi är inget nytt inom Star Wars förutom att den inte visats i live action-serier eller filmer förut.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
En sak som nämns som kritik var att varför hade inte häxorna bättre koll på världen - det uttrycktes, om än in passing att Thrawn väckte dem när han kom dit. Givetvis nämndes det inte hur (men skulle inte bli förvånad av ngn slags comic book som detaljerar det), men man misstänker att ngn form av deal är gjord där de får med sig alla sina döda/vilande systrar. Oklar status på dem minst sagt...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill även lägga till att Sith-ordern också använder magi. Kejsaren gör det i Rebels då han försöker ta kontroll över ”the world between worlds”. Sith-alkemi och annan mer kraftanvändning som ser ut som magi tycks ha varit extremt vanligt i den tidigare Sith traditionen. Sen oavsett vad jag tycker om den senaste trilogin(jag gillar den som bekant inte alls) så är ju Palpatine betydligt mer en ondskefull trollkarl än en mörk riddare. Poe Dameron(som kanske inte är den bästa källan) nämner att kejsaren återuppstod genom mörk magi och andra Sith-kunskaper.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En sak som nämns som kritik var att varför hade inte häxorna bättre koll på världen - det uttrycktes, om än in passing att Thrawn väckte dem när han kom dit. Givetvis nämndes det inte hur (men skulle inte bli förvånad av ngn slags comic book som detaljerar det), men man misstänker att ngn form av deal är gjord där de får med sig alla sina döda/vilande systrar. Oklar status på dem minst sagt...
Ja, det hade varit bra att fått mer förklaringar på dessa frågor i sista avsnittet. Jag personligen tror inte att alla svävande kistor innehåller döda häxor, jag tror de är levande fast frusna i en dvala för att inte locka till sig det som Baylan Skoll letar efter. Jag hoppas verkligen det är Abeloth som Baylan letar efter då det skulle förklara varför häxorna vill därifrån samt att det skulle förklara hur Baylan ”hör att något kallar på honom”. Exakt de orden används av kraftutövare gällande Abeloth i de novellerna som inte längre är canon. Men Mortis-gudarna är uppenbarligen inte bara canon utan dessutom extremt centrala för hela berättelsen som Filoni vill berätta. Därför skulle det inte alls förvåna mig om det är just Abeloth som kallar på Baylan. Det sätter också Baylans sätt att skicka iväg Shin Hati i annat ljus och gör det till en form av kärlekshandling då han ser att han själv inte lär överleva/vara sig själv efter mötet med Abeloth.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Ja, Abeloth var ny för mig och har inte riktigt trott på teorin. Men Mortis-gudarnas statyer är ju där och vad jag förstått från spekulationsvideos så var hon åtminstone tillfälligt Modern i grupperingen. Möjligtvis lite långsökt för mig som ju ändå har bra koll på animerade materialet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja, Abeloth var ny för mig och har inte riktigt trott på teorin. Men Mortis-gudarnas statyer är ju där och vad jag förstått från spekulationsvideos så var hon åtminstone tillfälligt Modern i grupperingen. Möjligtvis lite långsökt för mig som ju ändå har bra koll på animerade materialet.
Ja, det kan egentligen vara något helt annat än Abeloth. Det är väl mer en önskan från mig än någon egentlig kunskap, även om jag tycker att Filoni tycks hinta en del åt Abeloth. Filoni gillar ju att låna från ”legends”.
 
Top