Ahsokatråden

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Deras magi har varit canon hur länge som helst och har förklarats som en annan krafttrafition än de mer kända såsom Jedi/Sith.

De är med i Clone Wars, de nya spelen med Cal Kestis samt en uppsjö av noveller och serietidningar. Cal Kestis är dessutom en Jedi vars flickvän(Merrin) är en nightsister. Deras sätt att använda kraften har alltid varit mer fokus på att det är magi och inte "vetenskap", häxorna lär tex inte testa hur många midi-chlorians någon har. Deras magi drar kraft både från den ljusa och den mörka sidan men med fördel till den mörka sidan. Både Darth Maul och Asajj Ventress är födda på Dathomir. Häxorna och deras manliga dito är inte människor, de är Zabrak där kvinnorna saknar de annars för Zabrak utmärkande hornen.

Svärdet som Morgan Elsbeth använde i sista avsnittet var samma svärd som den sista modern över Dathomir(Mother Talzin) använde för att försvara Dathomir mot Count Dooku och hans arméer innan häxornas civilisation slogs sönder med endast några få överlevande. Ett sort order 66 fast mot häxorna alltså.

Så magin är inte bunden till den nya galaxen som någon trodde, Tamith Kai är tex väldigt framstående som karaktär i många av de äldre novellerna och använder sin magi samt en ljussabel. Tenel Ka är en halvhäxa som blir Jedi osv. Så deras magi är inget nytt inom Star Wars förutom att den inte visats i live action-serier eller filmer förut.
För mig som har noll koll på alla tecknade serier, böckerna mm, så kom häxorna som en total överraskning och krävde verkligen att jag skulle acceptera helt nya grejer om hela universumet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
För mig som har noll koll på alla tecknade serier, böckerna mm, så kom häxorna som en total överraskning och krävde verkligen att jag skulle acceptera helt nya grejer om hela universumet.
Jag kände exakt likadant inför massor av saker innan jag började nörda ned mig i allt material som finns utöver filmerna. Så jag har full förståelse för hur du känner. Och tro mig, det finns massor av saker i både legends och canon som jag är högst tveksam till. Men jag har försökt att anamma den inställning som jag upplever att Franz har, bättre att vara positiv till mer än att vara negativ. Och detta kommer från en naturlig pessimist!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
För mig som har noll koll på alla tecknade serier, böckerna mm, så kom häxorna som en total överraskning och krävde verkligen att jag skulle acceptera helt nya grejer om hela universumet.
Fast i gengäld var ju häxorna de som var åtminstone lite vettiga, kompetenta och drivna . Det var ju deras förtjänst att man byggde hyperringen, fixade navigationen, till slut skickade iväg Thrawn och fick Ashoka kvar i fel galax.

Alla andra roller verkar ju misslyckas hela tiden (och ändå gå omkring och skryta om det) och de hade ju med lätthet kunnat plockas bort ur storyn utan att man saknade dem.

Så att de är lite budget-nornor som inte riktigt passar in riktigt förlåter jag gärna.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
För mig som har noll koll på alla tecknade serier, böckerna mm, så kom häxorna som en total överraskning och krävde verkligen att jag skulle acceptera helt nya grejer om hela universumet.
Det hjälper antagligen om man först stöter på det i Clone Wars, som redan kändes spånig och där det därför inte stod ut så mycket.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
The Book of Boba Fett > Obi-Wan Kenobi > Tredje trilogin.
Är det här någon ny internetgrej där man skriver baklänges eller? 😅

Ingenting är dåligt bara på grund av en scen såklart men det här hjälper att cementera Book of Boba precis på strecket under Star Wars Christmas special, där man iallafall kan vara road av att det är så satans corny och dumt.

 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag läser det här - och jag tror att det är kannon - som att det finns en massa kejserliga motståndsgrupper som inte kan samarbeta för att alla vill vara boss, men att Thrawn har sådan respekt att de skulle kunna enas under honom (och att han dessutom är bra nog att kunna leverera).

Med tanke på att han redan fick tokstryk i Rebels gång på gång är det oklart varför han hålls så högt. Jag tror att han är bra på att sälja in sig, helt enkelt.
Jag köper Franco-lösningen absolut, men med tanke på alla zombiesoldater som de tänker återuppleva (eller iallafall antyds det så vara fallet) så verkar det nog lite som att de tänker köra en sista trilogin-filmen och låta han ha en jättearmé som han legat och lurat på, även om det förklaras mycket bättre här.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag köper Franco-lösningen absolut, men med tanke på alla zombiesoldater som de tänker återuppleva (eller iallafall antyds det så vara fallet) så verkar det nog lite som att de tänker köra en sista trilogin-filmen och låta han ha en jättearmé som han legat och lurat på, även om det förklaras mycket bättre här.
Fast det förklaras i tredje säsongen av Mandalorian. Scenen när Moff Gideon dels talar med Moff Gilad Pellaeon(en annan karaktär Filoni lyft från legends) och en hög med andra högdjur inom the imperial remnant. Det sägs ju rakt ut att ingen av de andra ledarna inom det som finns kvar av imperiet ser Gideon som deras ledare, de väntar på Thrawn medans Gideon försöker gå sin egen väg. Så att det finns hundratals, kanske ännu fler IC-1/2-Star Destroyers samt en massa andra skepp samt personal får vi nog räkna med. Jag vill inte referera till den senaste trilogin men måste göra det ändå, the first order måste liksom komma från något och jag antar att detta något är the imperial remnant.

Jsg menar, en av ledarna inom the imperial remnant heter Hux!
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Fast det förklaras i tredje säsongen av Mandalorian. Scenen när Moff Gideon dels talar med Moff Gilad Pellaeon(en annan karaktär Filoni lyft från legends) och en hög med andra högdjur inom the imperial remnant. Det sägs ju rakt ut att ingen av de andra ledarna inom det som finns kvar av imperiet ser Gideon som deras ledare, de väntar på Thrawn medans Gideon försöker gå sin egen väg. Så att det finns hundratals, kanske ännu fler IC-1/2-Star Destroyers samt en massa andra skepp samt personal får vi nog räkna med. Jag vill inte referera till den senaste trilogin men måste göra det ändå, the first order måste liksom komma från något och jag antar att detta något är the imperial remnant.

Jsg menar, en av ledarna inom the imperial remnant heter Hux!
Ja som sagt, jag köper Franco 100%. Men Thrawn har fått en liten (stor?) bonus-zombiearmé. För det är väl det som ligger i alla lådorna som de behövde lasta på innan de flög iväg?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja som sagt, jag köper Franco 100%. Men Thrawn har fått en liten (stor?) bonus-zombiearmé. För det är väl det som ligger i alla lådorna som de behövde lasta på innan de flög iväg?
Kanske, fast jag tror att det är häxor som ligger i dvala och att de skall återupprätta the nightsisters of Dathomir och att de lovat hjälpa Thrawn med ännu mer magi. Men här är din gissning lika god som min och jag tänker inte ta gift på att jag har rätt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Att Thrawn är ett hot för att han kan ena de olika fragmenterade delarna av the Imperial Remnant görs ju tydligt i tredje säsongen i Mandalorian, men det hade ju gärna fått nämnas i Ahsoka också.
Även att han är extremt strategisk och farlig motståndare hade också kunnat förtydligas i Ahsoka.

Men det känns som att hela Ahsoka-serien är skriven med inställningen att antingen har du sett alla TV-serier och har koll på all lore, eller så får du skylla dig själv.

Personligen har jag sett typ allt och har koll på det mesta, men jag har jättesvårt att förstå hur Ahsoka är tänkt att funka för en oinsatt.

Jag tyckte i stort väldigt bra om Ahsoka, det finns en del bitar som kunde vara bättre, men på på det stora hela så är jag nöjd. Det är det mest Star-Warsiga Star Wars vi fått på länge.

Men jag har svårt att rekommendera serien till en oinsatt tittare. Det är lite mastigt att föreslå att någon ska se 4 säsonger av Rebels och helst det mesta av Clone Wars, för att uppskatta Ahsoka till fullo. Men det är så den är skriven/gjord.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ja, det hade varit bra att fått mer förklaringar på dessa frågor i sista avsnittet. Jag personligen tror inte att alla svävande kistor innehåller döda häxor, jag tror de är levande fast frusna i en dvala för att inte locka till sig det som Baylan Skoll letar efter. Jag hoppas verkligen det är Abeloth som Baylan letar efter då det skulle förklara varför häxorna vill därifrån samt att det skulle förklara hur Baylan ”hör att något kallar på honom”. Exakt de orden används av kraftutövare gällande Abeloth i de novellerna som inte längre är canon. Men Mortis-gudarna är uppenbarligen inte bara canon utan dessutom extremt centrala för hela berättelsen som Filoni vill berätta. Därför skulle det inte alls förvåna mig om det är just Abeloth som kallar på Baylan. Det sätter också Baylans sätt att skicka iväg Shin Hati i annat ljus och gör det till en form av kärlekshandling då han ser att han själv inte lär överleva/vara sig själv efter mötet med Abeloth.
Abeloth har jag dålig koll på. Var är hon med, i böcker eller serietidningar? Eller är hon från gamla EU?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Abeloth har jag dålig koll på. Var är hon med, i böcker eller serietidningar? Eller är hon från gamla EU?
Tror hon är med i nio böcker som numera är legends. Hon är modern i familjen som består av celestials, de vi sett på Mortis, som teckningar på Lothal och nu som statyer på Peridia. Men modern är ingen celestial, hon är en dödlig som av rädsla för att dö och förlora sin familj, valde att tillskansa sig gudomlig makt. Därför blev hon utslängd och fängslad av Fadern, Sonen och Dottern. Detta hände 100 000 år innan Anakin, Obi-Wan och Ahsoka träffar dem på Mortis i Clone Wars.

Modern blir alltså Abeloth, ett jävligt läskigt lovecraftiskt monster som äter kraftutövare, stjärnor, planeter, galaxer och om hon får nog med tid kanske hela universum. Men i legends är hon fängslad i en samling med svarta hål, Filoni som gillar att använda saker från legends kan helt enkelt bara valt att fängsla henne i en annan galax och låter henne kalla på Baylan Skoll. Detta skulle förklara varför häxorna är så väldigt intresserade av att fly.

Det skall nämnas att hon i legends är så mäktig att den nya Jedi-ordern får samarbeta med en hel hög med Sith-krigare för att klara av att bemöta henne.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,470
Location
Stockholm
Tror hon är med i nio böcker som numera är legends. Hon är modern i familjen som består av celestials, de vi sett på Mortis, som teckningar på Lothal och nu som statyer på Peridia. Men modern är ingen celestial, hon är en dödlig som av rädsla för att dö och förlora sin familj, valde att tillskansa sig gudomlig makt. Därför blev hon utslängd och fängslad av Fadern, Sonen och Dottern. Detta hände 100 000 år innan Anakin, Obi-Wan och Ahsoka träffar dem på Mortis i Clone Wars.

Modern blir alltså Abeloth, ett jävligt läskigt lovecraftiskt monster som äter kraftutövare, stjärnor, planeter, galaxer och om hon får nog med tid kanske hela universum. Men i legends är hon fängslad i en samling med svarta hål, Filoni som gillar att använda saker från legends kan helt enkelt bara valt att fängsla henne i en annan galax och låter henne kalla på Baylan Skoll. Detta skulle förklara varför häxorna är så väldigt intresserade av att fly.

Det skall nämnas att hon i legends är så mäktig att den nya Jedi-ordern får samarbeta med en hel hög med Sith-krigare för att klara av att bemöta henne.
Oj vad detta inte låter som något jag skulle uppskatta i Star Wars.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Tror hon är med i nio böcker som numera är legends. Hon är modern i familjen som består av celestials, de vi sett på Mortis, som teckningar på Lothal och nu som statyer på Peridia. Men modern är ingen celestial, hon är en dödlig som av rädsla för att dö och förlora sin familj, valde att tillskansa sig gudomlig makt. Därför blev hon utslängd och fängslad av Fadern, Sonen och Dottern. Detta hände 100 000 år innan Anakin, Obi-Wan och Ahsoka träffar dem på Mortis i Clone Wars.

Modern blir alltså Abeloth, ett jävligt läskigt lovecraftiskt monster som äter kraftutövare, stjärnor, planeter, galaxer och om hon får nog med tid kanske hela universum. Men i legends är hon fängslad i en samling med svarta hål, Filoni som gillar att använda saker från legends kan helt enkelt bara valt att fängsla henne i en annan galax och låter henne kalla på Baylan Skoll. Detta skulle förklara varför häxorna är så väldigt intresserade av att fly.

Det skall nämnas att hon i legends är så mäktig att den nya Jedi-ordern får samarbeta med en hel hög med Sith-krigare för att klara av att bemöta henne.
Hmm. Jag ser nog hellre Mortis-gudarna som någon slags allegori över Kraften, eller som myter och legender. Osäker på om jag önskar att deras inblandning blir mer konkret. Deras uppdykande i Clone Wars var tillräckligt flummigt och otydligt för att man ska kunna tolka vad som faktiskt hände lite mer fritt, tror jag föredrar det så.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hmm. Jag ser nog hellre Mortis-gudarna som någon slags allegori över Kraften, eller som myter och legender. Osäker på om jag önskar att deras inblandning blir mer konkret. Deras uppdykande i Clone Wars var tillräckligt flummigt och otydligt för att man ska kunna tolka vad som faktiskt hände lite mer fritt, tror jag föredrar det så.
Jag håller i princip med, men Filoni ser det dock inte så. Han har valt att inkorporera Mortis-gudarna i alla sina skapelser. De är med i Clone Wars, de vakar över världen mellan världar i Rebels, de är supertydligt med i Ahsoka samt att Morai följer efter Ahsoka var hon än är. Morai är alltså den form Dottern nu antagit då hennes livskraft återupplivade Ahsoka på Mortis, detta är canon.

Morai är alltså den "ugglan" som man ser följa efter Ahsoka i Clone Wars, Rebels, The Mandalorian och nu även i sin egen serie.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag håller i princip med, men Filoni ser det dock inte så. Han har valt att inkorporera Mortis-gudarna i alla sina skapelser. De är med i Clone Wars, de vakar över världen mellan världar i Rebels, de är supertydligt med i Ahsoka samt att Morai följer efter Ahsoka var hon än är. Morai är alltså den form Dottern nu antagit då hennes livskraft återupplivade Ahsoka på Mortis, detta är canon.

Morai är alltså den "ugglan" som man ser följa efter Ahsoka i Clone Wars, Rebels, The Mandalorian och nu även i sin egen serie.
Ja, men den inblandningen är okej. Lämningar, statyer, tempelavbildningar, det kan vara baserat på legender och myter, de fungerar som symboler/ikoner. Morai-ugglan köper jag också, som en mystisk koppling. Hur var deras inblandning i world between worlds, väggmålningen som vaktade ingånen minns jag, men var de representerade inne i world between worlds också?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja, men den inblandningen är okej. Lämningar, statyer, tempelavbildningar, det kan vara baserat på legender och myter, de fungerar som symboler/ikoner. Morai-ugglan köper jag också, som en mystisk koppling. Hur var deras inblandning i world between worlds, väggmålningen som vaktade ingånen minns jag, men var de representerade inne i world between worlds också?
Kolla vad statyerna i Ahsoka pekar på! :)
 
Top