Ahsokatråden

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Så, vilka har sett den?

Jag kan direkt erkänna att jag är biased. "Snips" är min favoritkaraktär i Star Wars-universumet och jag gillade även Rebels. Bara att få se allt "i verkligheten" är rätt coolt. Storyn verkar hålla. Är ju inte den mest fängslade men funkar iaf. Och viktigast, den är inte helt j**la f**ked. Jag ger premiären en stabil 3:a, eller en 4:a om man lägger till min fanboyism. Jag har dock ingen koll på Thrawn, så den biten går över mitt huvud.

Jo, det finns ju något att klaga på. Att smarta robotar inte kunde lista ut att man kunde vrida på kartan var ju lite skrattretande. Det var ju inte direkt Rubriks kub, och den skulle nog en Star Wars-robot knäcka på 1 minut eller 2. Men, men...

Lite sorgen blir man också när man ser Ray... :(
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Jag är bara glatt överaskad att det är en starwars plot med Jedis som inte involverar domedagsvapen som exploderar planeter/stjärnor/the force. Istället är det lagom high stakes.

Jag gillar karaktärer och casting. Alla är rätt nivåer av weird utan att det blir tramsigt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
"Snips" är även min favoritkaraktär i Star Wars-universumet, så jag vill verkligen att det här ska vara bra från början. Sen har jag varit förälskad i Ray Stevenson som skådespelare ända sedan jag piratade första säsongen av HBO-Rome, någon gång långt tillbaka i forntiden innan jag hade familj etc. Sedan dess har det varit min tradition att se HBO-Rome minst en gång per år, lagligt numera då jag inte varit ute på de stora haven med mitt piratskepp på säkert över tio år.

Ahsoka är därför väldigt viktig för mig, jag vill att serien skall vara bra, jag vill att Ray får göra mycket och många coola saker så att fler får se hur jävla grym han var som skådespelare. Allt detta tycker jag infrias i de två första avsnitten. Storyn är lite meh, men det vi som tittare får se är Star Wars när den är som bäst! Men Storyn har en hel del "plotholes" och konstigheter i sig samt att en del karaktärer beter sig underligt... Går inte in på detaljer än då en del saker kan förklaras i senare avsnitt.

Fanboy som jag är så får avsnitt ett och två 4/5

Men Rays Baylan Skoll får 5/5! Älskar både Skoll och dennes Padawan som jag tror heter Hati! Coolt att få med vargtema då det i "Rebels" var en hel del fokus på Lothal-vargar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Nu har jag tittat ikapp Rebels, som uppvärmning, och sett avsnitt 1 och 2.

I det stora hela? Väldigt lovande. Gör mig precis som Andor sugen på att spela något SW-rollspel igen.

Plus för:
  • Det visuella. Det bästa av "nya Star Wars" vid sidan av Andor (som dock är ännu bättre). Tycker Mandalorian, Book och Boba Fett och Kenobi ofta tagit lite genvägar som ibland gett en plastig och lite distanserad känsla. Inget sådant här. (Sen finns det enskilda minus, men det är nog mest stilval som jag inte är helt 100 på, typ hur twileks egentligen ser ut, men sådant är ju etablerat i SW sedan länge, så det är ju bara min hang-up.)
  • Bra casting överlag, nästan alla huvudroller känns gedigna. Bra skådespeleri också, även om ingen sticker ut, men det kan ju komma.
  • Intrigen trots allt. Ja den är banal men det är ofta SW och behöver sällan mer när det funkar. Jag gillar hur man knyter ihop den med tidigare händelser i universat och inte uppenbart motsäger dem. Borde vara grundläggande men så har det ju inte alltid varit... Personernas drivkrafter och motiv känns rimliga och begripliga.
Minus för:
  • Egentligen bara kartans bakgrund som jag tycker underexploateras. Var den hittas och varför den göms går det att se ganska logiska (om än underförstådda) anledningar till, däremot hade jag gärna fått lite mer om varför Morgan tror att den alls visar vägen till Thrawn. Det kan gott få vara mystiskt och vagt men nu lämnas det lite därhän, vilket känns onödigt. (Däremot stör jag mig inte speciellt på kodknäckandet. Det ser jag som en eftergift till det visuella mediet, inte en faktiskt representation av exakt vad som behövde förstås.)
  • Möjligen med tillägg av att jag är osäker på gestaltningen av Hera. Det kan vara det visuella (se ovan) men kan också vara skådespelerskan som saknar lite, hm, allvar som jag tycker karaktären har i Rebels? Nåja, en detalj, vi får se vad det tar vägen.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Avsnitt 3 då. Det var väl godkänt? Ganska platt och lite mycket av en transportsträcka för att vara riktigt intressant.

Min enda reflektioner gäller Sabine som jedi. 1) Jag tillhör ju dem som tycker att SW generellt överanvänder jedis ända sedan episod I, så därför blev jag lite besviken på att Sabine också skulle in i det facket.
Därför var det kul att hon helt enkelt var misslyckad, och tycker serien kunde stannat på spåret mer konsekvent.
2) Träningen som visades kändes väldigt basic. Allt det här måste de väl gått igenom när det sket sig förra gången? Det hade varit intressantare om det var mer polemiskt, mer av en dialog kring vad som inte funkar för henne, än bara det arketypiska ta på dig ögonbindel och "sträck ut ditt sinne".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag har funderat på att ge denna serie en chans. Mina elever säger dock att jag måste se Clone Wars och Rebels gör att förstå vad som händer. Stämmer det?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag har funderat på att ge denna serie en chans. Mina elever säger dock att jag måste se Clone Wars och Rebels gör att förstå vad som händer. Stämmer det?
Nej. Det räcker att du vet att Ashoka var Anakins Padawan och att hon var inblandad i Rebelsgängets framgångsrika lilla krig mot Imperiet/Thrawn.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag har funderat på att ge denna serie en chans. Mina elever säger dock att jag måste se Clone Wars och Rebels gör att förstå vad som händer. Stämmer det?
Nja. Alltså, det tycker jag inte. Rebels ger väl ett djup då flera av huvudpersonerna är bärande i den men det är knappast ett måste, och huvudintrigen har sin bakgrund i händelser där, men jag tycker nog att den står tillräckligt på egna ben. Clone Wars vet jag inte, den har jag inte sett annat än något enstaka avsnitt av och upplever inte att jag missar något.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Sedan tycker jag att både Clone Wars och Rebels till och från är förvånansvärt bra så det bör inte vara någon större uppoffring att titta på. Clone Wars har en del story arcs som håller hög kavitet medan en del är rätt fåniga. Rebels är betydligt mer jämn.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Sedan tycker jag att både Clone Wars och Rebels till och från är förvånansvärt bra så det bör inte vara någon större uppoffring att titta på. Clone Wars har en del story arcs som håller hög kavitet medan en del är rätt fåniga. Rebels är betydligt mer jämn.
Ja, Rebels led av en del filler-avsnitt i säsong 2 framför allt (och lite 1 och 3) men sista säsongen stod för en riktigt stark avslutning. Clone Wars började jag titta på med min son men gav upp efter säsong 1 (men jag har förstått att den tar sig sen, den är väl uppe i 7 säsonger nu?). Å andra sidan är det ju ett rätt mastigt åtagande bara för att se Ahsoka ;).
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ja, Rebels led av en del filler-avsnitt i säsong 2 framför allt (och lite 1 och 3) men sista säsongen stod för en riktigt stark avslutning. Clone Wars började jag titta på med min son men gav upp efter säsong 1 (men jag har förstått att den tar sig sen, den är väl uppe i 7 säsonger nu?). Å andra sidan är det ju ett rätt mastigt åtagande bara för att se Ahsoka ;).
Clone Wars kan man med fördel välja ut de bästa avsnitten ur och skippa de dåliga, speciellt från de tidiga säsongerna där kvaliteten (eller målgruppen?) är väldigt ojämn. I de senare säsongerna är det mer sammanhängande och konsekvent berättat. Med det sagt så hade Clone Wars en hel del riktigt bra avsnitt, eller story-arcs och med mer vuxna teman än man kan tro. Serien höjs även visuellt hela tiden, första säsongen är ganska barskrapad jämfört med de senare. Även den sista "förlorade" säsongen var riktigt bra och produktionskvaliteten höjd återigen.

Jag har inte sett the Bad Batch, som väl fortsätter delar av Clone Wars-storyn? Någon som vet om den är sevärd?

Jag har inte heller sett sista säsongen av Rebels, får försöka göra det innan jag ger Ahsoka en chans.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag har inte sett the Bad Batch, som väl fortsätter delar av Clone Wars-storyn? Någon som vet om den är sevärd?
För mig faller den på att jag inte tycker att huvudrollerna är speciellt intressanta. Men annars är den nog jämförbar med övriga tecknade Star Wars-serier.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag har inte börjat titta än, men tänker göra det när fler avsnitt har lagts ut. Mitt intryck hittills utifrån Youtube är att det mest (bara?) är kvinnor i huvudrollerna (alltså förutom Ahsoka själv). Stämmer det? Jag tycker alltså inte att det behöver vara ett problem om så är fallet, men det ger onekligen serien en viss stil.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag har inte börjat titta än, men tänker göra det när fler avsnitt har kommit. Mitt intryck hittills utifrån Youtube är att det mest (bara?) är kvinnor i huvudrollerna (alltså förutom Ahsoka själv). Stämmer det? Jag tycker alltså inte att det behöver vara ett problem om så är fallet, men det ger onekligen serien en annan känsla.
Det har jag inte ens reflekterat över. Så jag skulle säga att för mig har det inte gett serien en annan känsla. Avsnitt 1-2 är väldigt mycket Star Wars.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag såg avsnitt 1 och 2 i förra veckan och tycker att att Ahsoka hamnar i undre halvan av SW-serier. Ahsokas personlighet består i att hon korsar armarna rätt så mycket och hennes ex-padawans personlighet består i att vara otacksam och dryg. Det är mycket poserande och det märks att serieskaparen helst vill att jag tycker om de här karaktärerna jättemycket innan jag slår på avsnittet. Jag har inte sett någon av de animerade serierna och min enda relation till Ahsoka är att folk pratat om hur mycket de gillar henne. Utöver huvudkaraktärer som inte lyckats fånga mitt intresse så är storyn ganska questig.

Skurktrion gillar jag väldigt mycket dock, speciellt Baylan Skoll och hans padawan är asballa. Det hjälper mycket.

Det här är inte Book of Boba Fett-dåligt, men det är inte Andor-bra heller. Bättre än Obi Wan i alla fall? Absolut, men det är ingen hög ribba. Den är "okey", mycket tack vare skurkarna. Skulle väl ge den 3/5 i nuläget?

Förhoppningsvis blir det bättre i avsnitt tre.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det har jag inte ens reflekterat över. Så jag skulle säga att för mig har det inte gett serien en annan känsla. Avsnitt 1-2 är väldigt mycket Star Wars.
Ok! Men vad menar du med ”väldigt mycket Star Wars”? Rymdskepp, muppiga varelser och Western-troper eller något annat?

Jag har som sagt sett en del på Youtube redan, men blir inte klok på om jag kommer att gilla serien eller inte. Andor fick jag direkt en känsla av att jag skulle gilla. Förmodligen för att den serien har en mer vuxen och dystopisk ton, som jag saknar i mycket av det som Disney släpper till den här franchisen.
 
Last edited:

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag har sett alla 3 avsnitten och gillar det jag ser hittills. Bra upplägg med 2 olika grupper som söker efter Thrawn. Innan serien så var jag skeptisk speciellt till att fick intrycket till att Ray Stevenssons karaktär skulle vara en ganska endimensionell sith skurk men det verkar han inte alls vara. Den rollen fick hans lärling och det är mycket mera ok.

Ashoka som vuxen är lite tråkig men hon kanske växer lite.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
197
Jag gillar serien hittills. Tillhörande den generation som bara hade filmerna IV-VI att titta på så tycker jag att Star Wars handlar mycket om ruffiga rymdluffare och underdogs, och den här serien får åtminstone delvis in den känslan.

Fast jag tycker att Hera ser utklädd ut. Inget fel med skådespelaren men med sminkningen ser hon mer ut som en (duktig) cosplayer än något på filmstudionivå.
Jag råkade se lite av de två Twi’leks som är med i ett avsnitt i S1 av The Mandalorian häromdagen för att min son satt och såg om den. Det slog mig att de båda såg mindre utklädda* ut. Kanske för att åtminstone brodern hade mer… latex? i sin makeup.


* Jo, jag vet att de egentligen bara är utklädda människor allihopa och inte riktiga twi’leks
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Mitt intryck hittills utifrån Youtube är att det mest (bara?) är kvinnor i huvudrollerna (alltså förutom Ahsoka själv). Stämmer det?
Det stämmer. Seriens män också nästan uteslutande är passiva, korkade och onda. I den mån de har namn, repliker eller interaktioner.

Men kvinnorna porträtteras inte heller som några trevliga genier direkt även om det är de som står för all aktivitet (det lilla som faktiskt händer). Så man upplever det inte som ett specifikt könsrelaterat problem.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 
Top